Armáda ČR získá 20 speciálních Pandurů a 6 polních velitelství

Pandur ve velitelsko-štábní verzi; větší foto / TATRA DEFENCE VEHICLE

Včera, 30. 1. 2017, byla podepsána mezi Ministerstvem obrany ČR a výrobním podnikem TATRA DEFENCE VEHICLE smlouva na dodávku 20 obrněných kolových transportérů Pandur, z toho 6 ve velitelské a 14 ve spojovací verzi.

Součástí dodávky je i 6 polních velitelských pracovišť. Český výrobce a dodavatel Panduru garantuje nižší cenu podvozkové části, než byla cena od rakouského výrobce před sedmi lety. Rozdílem oproti dříve dodávaným vozidlům je i daleko širší zapojení českého průmyslu.

Nejmladší výrobní podnik českého obranného průmyslu, loni otevřený kopřivnický podnik TATRA DEFENCE VEHICLE (TDV), dodá Armádě ČR podle včera uzavřené smlouvy 6 kusů kolových obrněných vozidel velitelsko-štábních, 14 kusů kolových obrněných vozidel spojovacích a 6 pracovišť pro činnost štábu v poli, která budou funkčně propojeny s velitelskými Pandury.

Jedná se již o historicky druhý kontrakt na dodávku v Česku vyráběných Pandurů po loňském kontraktu na dodávku těchto transportérů pro indonéskou armádu. „Z dlouhodobého hlediska je výroba českých Pandurů v prvé řadě exportního charakteru, nicméně projekt pro Armádu ČR je pro nás cennou a váženou referencí,“ uvádí výkonná ředitelka TDV Eva Balcárková.

Český výrobce zároveň garantuje, že cena strojového spodku vozidla, který se v TDV vyrábí, bude nižší, než byla cena od zahraničního dodavatele před sedmi lety. „Zatímco cena jednoho podvozku vozidla byla před sedmi lety cca 56 milionů Kč s DPH, naše cena bude nižší než 50 milionů Kč s DPH,“ uvádí Eva Balcárková. Oproti dříve dodaným Pandurům mají nyní navíc vozidla zvýšenou balistickou ochranu.

Technologický skelet vozidla Pandur v TATRA DEFENCE VEHICLE; ilustrační foto. / TATRA DEFENCE VEHICLE

Celková cena je cca 1,7 miliardy Kč bez DPH (cca 2 miliardy s DPH, která se ale vrací zpět do státního rozpočtu). Více než polovina ceny vozidel je tvořena speciálním komunikačním, spojovacím, elektronickým a dalším vybavením, na jehož produkci se významně podílejí desítky českých výrobců a dodavatelů.

Následuje jejich příkladný výčet s uvedením sídla podniku a jeho produktu:
+ Vojenský výzkumný ústav, s.p., Brno (přídavná balistická ochrana, sedačky osádky, systémy utajovaného přenosu dat);
+ Vojenský technický ústav pozemního vojska, Vyškov (filtrační a ventilační zařízení, dodávka elektrocentrál, komplexní zkoušky vozidel);
 + Vojenský technický ústav výzbroje a munice, Slavičín (lafeta pro zbraně);
 + B.O.I.S. FILTRY, Blansko (prostředky modulárního maskování);
 + OPTOKON, Jihlava (datové sítě pro nástavbovou část, optické prvky kabeláže),
 + Ray Service, Staré Město (dodávka kabeláže do vozidel);
 + RETIA, Pardubice (kompletní architektura, design a výroba nástavby vozidel);
 + URC Systems, Prostějov (modulární rušičky, výsuvné anténní systémy);
 + Letecké přístroje Praha, Praha (vnitřní komunikační a diagnostické přístroje);
 + Meopta Systems, Přerov (integrované přístroje pro denní a noční vidění);
 + AKERMANN ELECTRONIC, Praha (speciální IT technika pro nástavbovou část a pracoviště štábu);
 + INTERLINK CS, Praha (komunikační systémy platformy Harris pro nástavbovou část).

Harmonogram dodávek

Zboží

Počty kusů, které mají být dodány v roce:

Celkem v létech    2019 - 2020

2019 do 15.12.

2020 do 15. 12.

Pandury velitelsko-štábní

2

4

6

Pandury spojovací

2

12

14

Polní pracoviště štábu

2

4

6

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

TATRA TRUCKS splnila dodávku pro AČR tři měsíce před termínem

Kopřivnická automobilka TATRA TRUCKS dokázala splnit zakázku pro Armádu ČR více než tři měsíce před plánovaným termínem. Jedná se o dodávku 26 kusů valníků typové řady TATRA TACTIC (dříve T810).

Armáda ČR kupuje nové Pandury. Jak je to s cenou?

Armáda České republiky objednala u české firmy TATRA DEFENCE VEHICLE 20 kolových obrněných vozidel velitelských-štábních (KOVVŠ) a spojovacích (KOVS) na podvozku Pandur II za více než 2 miliardy Kč ...

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil (601. skss) jsou její příslušníci. Avšak podmínkou pro vstup do této jednotky je úspěšné absolvování výběrového řízení, které je organizováno dvakrát ...

Táborský Svatováclavský prapor prověřilo cvičení v zimních podmínkách

Vojenský újezd Boletice se stal prostorem pro zahájení výcviku 42.mpr. Rok 2017 bude náročný pro táborský prapor v mnoha směrech, včetně přípravy do zahraniční operace, ale to jsou věci budoucí, ke ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 2
  • Starlight
    00:55 04.02.2017

    To tomas.kotnour; kalamar

    Díky za info. Projel starší zprávy a je tam pár informací, na které jsem se ptal:

    1) Únor 2015 - definice partnerství mezi General Dynamics – Eurepean Land Sytems (GDELAS): http://www.armadninoviny.cz/excalibur-army-uzavrela-strategicke-partnerstvi-s-general-dynamics.html

    „V rámci této spolupráce společnost EXCALIBUR ARMY získala exkluzivní právo na propagaci, prodej a údržbu rodiny obrněných vozidel PANDUR II 8x8 v České republice a dalších vybraných trzích ve východní Evropě a Asii. Vozidla budou licenčně vyráběna v zařízeních EXCALIBUR ARMY v České republice a na Slovensku. GDELS-Steyr bude mít na starosti podporu aktivit EXCALIBUR ARMY v oblasti návrhových služeb a dodávek dílů.

    = jinými slovy Američané a Rakušané nechají na Strnadovi, aby se staral o země, kde jsou sami omezeni svými přísnými etickými (protikorupčními) zákony

    2) Březen 2016 - Definice výrobních prostor a počtu zaměstnanců : http://www.auto.cz/tatra-defence-vehicle-se-chysta-na-vyrobu-vozidel-pandur-a-titus-93648

    „Ve firmě, která vznikla loni v květnu, pracuje aktuálně okolo 60 lidí, postupně bude mít až 200 zaměstnanců“

    „Ve fázi přípravy je svařování koreb na pandury. Právě na tom dělají naší konstruktéři a technologové," řekla Balcárková.“ = tedy stejná schopnost vybudovaná jak offset při dodávce 107 Pandurů ve VOP 025 (Šenov u Nového Jičína) bude nadále nevyužita

    „Podnik nabírá další zaměstnance. Hledá technology elektro a strojírenské výroby, zámečníky či elektrikáře, a bude potřebovat i nové svářeče. Má i vlastní konstrukční a vývojové oddělení. „Je problém sehnat kvalifikované lidi. První pracovníci do výroby nastupovali v září. Brali se i mladí kluci, kteří se dosud třeba s tankem nikdy nesetkali,"

    „Firma působí v kompletně zrekonstruovaných dvou halách. Balcárková řekla, že musela například nově vybudovat jeřábová dráha, na níž je nový třicetitunový jeřáb. Závod má nové tryskací zařízení a mycí linku, chystá vybudování lakovny.“

    Parametry rekonstruované lakovny: http://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_MSK1969

    „Státní agentura CzechInvest zařadila společnost Tatra Defence Vehicle mezi nejvýznamnější investice, jež v loňském roce zprostředkovala v Moravskoslezském kraji. Hodnota investice má být 192 milionů korun.“ = tedy dotace.

    3) Září 2016 – tříletý údržbový kontrakt na pandury s AČR http://www.euro.cz/politika/servis-pro-pandury-obstara-strnadova-czechoslovak-group-1303515

    „Dobíhající tříletou rámcovou smlouvu na servis, která by měla celkově spolykat téměř čtvrt miliardy korun, má na starost společnost GDELS-Czech a opravy si řeší sama. V roce 2014 jí obrana svěřila kontrakt v neveřejném vyjednávacím řízení. Od 1. ledna 2017 GDELS-Czech s opravami pandurů skončí. Novou zakázku se chystá v nejbližších týdnech podle informací týdeníku Euro schválit vláda. „Nová smlouva na servis vozidel Pandur by měla pokrýt údržbu a jejich opravy na další tři roky. Svými parametry by měla navazovat na současnou smlouvu z roku 2014,“ Kontrakt po schválení vládou dostane společnost Czechoslovak Group, přesněji její kopřivnická fabrika Tatra Defence Vehicle. Hodnota rámcové zakázky opět přesáhne hranici dvou set milionů korun. „

    4) Listopad 2016 – kontrakt s Indonésií. Informace nejsou skoro žádné (počty různých typů vozidel, cena, zda už kontrakt vstoupil v platnost) http://www.armadninoviny.cz/cesi-dodaji-pandury-a-tatry-do-indonesie.html)

  • tomas.kotnour
    22:44 03.02.2017

    TVD má k dispozici kompletní sestavu na svaření korby a nejspíše bude opět k nahlédnutí na letošních kopřivnických dnech techniky.

    Životnost komponent, především elektroniky je všeobecně problém a existují tři řešení.

    1. Použité u raketoplánů - držet výrobní kapacity a techniky pro produkci všech dílů (4 000 osob a 15 000 strojního vybavení jestli si dobře pamatuji) - extrémně drahé a stejně se na něco zapomene, takže se náhradní díly shání na bleších trzích.

    2. Model UH-60 - výrobce nutí provozovatele k průběžné modernizaci, takže veškeré použité vybavení je stále vyráběno nebo jsou dostupné náhradní díly (toto řešení také zrovna moc levné není, ale aspoň se z toho nestává muzeum).

    3. Model WAH-64 - na základě provozu se zjistí skutečná spotřeba náhradních dílů a ty jsou nakoupeny na sklad těsně před ukončením jejich produkce v takovém množství, které by mělo stačit na dobu, než dojde k znehodnocení nakoupených náhradních dílů (omezená životnost kondenzátorů atd.) nebo do plánované hloubkové modernizace (na kterou se pak nenajdou peníze nebo bude neefektivní).

    A pak je tu i otázka morální životnosti, asi nemá smysl držet 30 let snímače a monitory o rozlišení nic x nic, když když všude je bůh ví co hd a pokročilé systémy na zpracování obrazu.

  • kalamar
    18:09 03.02.2017

    Starlight:
    Na vaše dotazy není snadné reagovat protože ty informace má nejspíš jen pan Strnad, co se týče výroby dílů na pandury v ČR a SR.Píši záměrně i Slovensko protože v případě CZECHOSLOVAK GROUP se mají věci takto, je to holdingová společnost zastřešující aktivity skupiny průmyslových a obchodních společností z odvětví obranného i civilního průmyslu sídlících převážně v České a Slovenské republice.
    Asi tu nebude moc lidí,kteří by věřili,že CSG bude vyrábět 100% veškerých dílů a součástek zde v ČR a je tedy jasné,že něco z dovozu prostě bude ale v jakém poměru tak to se obávám že nejspíš netuší ani MO ČR.Konec konců kolik takových firem v dnešním provázaném světě je co vyrábí 100% komponentů z domácí výroby anebo jedna jediná firma.Tímto samozřejmě nechci tvrdit,že je to dobře když v případě našich pandurů se v uvozovkách třeba 50% komponentů doveze ze zahraničí.Ale co se alespon obraného průmyslu týče tak se prostě musí nějak začít.Nechce se mi věřit,že by firma jako je General Dynamics si své partnery vybírala nějak nahodile a licence na výrobu pandurů rozdávala mezi pofiderní firmy s pošramocenou minulostí a z nejistou budoucností.Můj osobní názor je že CSG má ty nejlepší předpoklady proto aby v ČR rozjela postupnou výrobu pozemní techniky pro AČR i export.Mám za to že CSG své kvality už ukázal tím jak se mu daří v oblasti neustále narůstajícího exportu a také z jakými státy na výrobě a vývoji spolupracuje.

    http://czechoslovakgroup.cz/o-nas

    Co se týče TATRA DEFENCE VEHICLE a.s. tak první zákazník na Pandury II je Indonesie,které zhodou okolností taky nevadilo že TDV je na trhu sotva rok a žádný pandur ještě ani nevyrobilo.
    http://ekonomika.idnes.cz/zbrojar-strnad-doda-indonesii-tatry-i-pandury-za-stamiliony-pr1-/ekoakcie.aspx?c=A161124_103251_ekoakcie_fih

    Nic méně panu Strnadovi do smluv ani do karet nevidím jako většina z nás tak můj příspěvek berte spíše jako osobní názor.

  • Starlight
    15:36 03.02.2017

    To Rase:

    Díky za reakci. Můžeme tu spekulovat a diskutovat jak chceme, ale to je asi tak všechno co s tím naděláme.

    CSG a pan Strnad mě netrápí. Jeho aktivity jsou jeho věc. To naopak MO ČR by mohlo konečně začít vysvětlovat, co to přesně provádí s našimi daněmi. Nedoufám, že my to zdejší diskuzí změníme, ale třeba odborněji zaměřená média (co vy na to redakce Armádních novin?) by je mohla svými dotazy potrápit trochu více než běžní novináři .

  • Rase
    15:12 03.02.2017

    Určitě ty nové podvozky nebudou vyrábět na kolenu, ale velice pravděpodobně je dovezou od Steyr-Panzerwerk SSF, jelikož si zde Rakušané nechávají udělat 34 nových Pandurů II (6x6) jen v bojové verzi. Rovněž budou mít posílený podvozek atd. Nepodceňujme vazby pana Strnada na General Dynamics, rozhodně se o spojení obou zakázek bavili. Jen se trochu divím, že se nepřidali i slováci...

    Rakouský ministr obrany Peter Doskozil koncem roku 2016 oznámil, že Rakousko objednalo 34 obrněných transportérů Pandur II 6x6, které budou vyzbrojeny dálkově ovládanými zbraňovými stanicemi. Rakousko v současné době provozuje 71 obrněných transportérů Pandur I, vyrobených v roce 1991. Výroba nových vozidel bude kompletně probíhat u společnosti Steyr-Panzerwerk SSF (ve Vídni), pobočky společnosti General Dynamics Land Systems Europe, a první vůz bude dodán v roce 2018. Hodnota zakázky je 105 milionů eur.

  • Starlight
    15:04 03.02.2017

    To MALI
    Datum: 02.02.2017 Čas: 11:33:
    „Do offsetů byly dále započítány speciální varianty Pandurů, které se vyvíjely a vyráběly v ČR“.

    To já vím, jen jsem nechtěl diskusi k tomuto článku komplikovat složitostmi minulého kontraktu na Pandury. Klíčové je právě slovo ofsety, což byla hodně povedená taškařice, než EU velmi spříznila pravidla.

    Případě specializovaných vozidel (hlavně průzkumných 8 kusů verze KBV-PZ po 96 mil Kč a 8 kusů verze KBV-PZLOK po 125 mil Kć za kus, podvozek měl stát 56 milionů, zbytek ceny je věž a speciální průzkumné vybavení) je podle mě vzorová ukázka toho, jak offsety v ČR skutečně „fungovaly“.

    Tehdejší kontraktor General Dynamics European Land Systems (Steyr) musel plnit vysoké offsetové závazky. Tedy ponechal vývoj a „výrobu“ specializovaných nástaveb na české straně.

    Má to ale několik slabin:

    1) Největší podíl na ceně specializovaných vozidel měl General Dynamics European Land Systems (Steyr). To on dodal vlastní vozidlo (s korbou vyrobeno ve VOP025) a věže. Český dodavatel (vojenský opravárenský podnik) „dodával“ a montoval jen specializované nástavby.

    2) Většina nákladů na specializované nástavby v případě těchto verzí představuje drahé průzkumné vybavení (inericální jednotky, termo kamery, lasery, radiolokátory,..), které je dováženo ze zahraničí (a zpravidla ještě přes české dealery, protože tak to při dodávkách VOP a vojenským výzkumným ústavům prostě v ČR chodí). Protože se to v ČR montuje do vyšší sestavy, tak je to účetně vedeno jako český příspěvek do offsetu.

    Vývojové/integrační náklady jsou jednorázové, ale čím více se dodává sériových jednotek z velmi drahých zahraničních komponent, tím je skutečný offsetový přinos pro ČR menší a menší až možná nicotný.

    Nicméně všichni zapojení do hry jsou spokojení, jen to platí netušící český daňový poplatník.

    3) Aby se offsety ještě zvýšily, tak vývoj dělala česká strana (= státní podniky patřící pod MO). Což je v pořádku. Zrada je v tom, že jsme za naše daně vyvíjely něco, což už na trhu běžně existovalo a mohlo se to koupit jako hotové řešení.

    Jak jsem již napsal, předmětem vývoje byl navíc systém s drtivým podílem velmi drahých dovážených součástek. Tedy tzv. přidaná hodnota (pokud nepočítáme řetězce dealerů) je ve skutečnosti v zahraničí u výrobců vojenské senzorové elektroniky.

    Řekněme, že je dobré podporovat domácí vojenský vývoj, a že nikomu nevadilo, že první sériový kus byl současně prototypem a že zpoždění a předělávky po vojskových zkouškách navýšily náklady a oddálily zavedení systému.

    S nadhledem také neřešme, zda výsledný produkt poskládaný podle toho, koho čeští dealeři zrovan v té době zastupovali, je po technické stránce plně srovnatelný se světem, kde to ale integrují skuteční výrobci těchto elektronických systémů.

    4) Výsledný vývoj má jen další minimální uplatnění při exportu. Celý vývoj dělaly podniky (výzkumný ústav, opravárenský podnik), které v podstatě pracují jen pro MO ČR a rozhodně nejsou zařízeny na to, aby mohly na světovém trhu v tomto segmentu komerčně konkurovat zahraničním výrobcům (od nichž sami vlastně nakupují komponenty). Bohužel pravidla offsetů neřešila dlouhodobou budoucnost, takže neexistuje nic jako závazek General Dynamic Land Systems (Steyr) nabízet a prodávat po světě Pandury s nástavbami vyvinutými pro AČR.

    5) Hlavní překvapení nastane pochopitelně až v budoucnu (5 let?, 10 let? 15 let?). Vyrobilo se celkem 16 unikátních sad (+ možná nějaké náhradní) pro AČR. A to je hrozně málo.

    Dříve nebo později nastane okamžik, kdy výrobci zahraničních komponent (elektronických) je přestanou vyrábět, podporovat opravy a podobně. Veškeré náklady na řešení tzv. „obsolescence“ si ale bude muset hradit AČR sama, protože nikdo jiný toto „české řešení“ nebude mít.

    To ale v české realitě může znamenat, že na to budou peníze a systém bude muset být postupně vyřazen bez náhrady. Navíc hrozí kombinace, že po 10 a více letech už bude velmi obtížné najít někoho, kdo tomu původnímu řešení rozumí. A to jak po technické stránce, tak po stránce dodavatelských vztahů se subdodavateli. To proto, že celá offsetová akce byla jednorázová a jen pro účely českého offsetu pro AČR.

  • Starlight
    14:57 03.02.2017

    To Charlie:

    Rád to vysvětlím, přestože jsem se odpovědi na mou položené otázky nedočkal. A bude to zase dlouhé :-)

    To není výkřik do tmy, jen takové malé šťouchnutí do místních nadšených výkřiků, jak v Česku začneme zčista jasna vyrábět Pandury. Raději zdůrazním – neřešme Slovensko a jeho zbrojní průmysl. Je to už bezmála čtvrt století, co jsme samostatné státy.

    Spíše mě překvapuje, že se tu neřeší to hlavní. MO ČR uzavřelo kontrakt za cca 2 miliardy (placených z našich daní) na dodávku bojových vozidel s firmou (TVD), která vznikla teprve loni a která nikdy nevyrobila obrněné vozidlo Pandur II neboi jiné vozidlo cca podobné kategorie.

    Nejen že MO ČR kontrakt s TVD uzavřelo, ale dokonce bez jakéhokoliv náznaku výběrového řízení. Navíc dosud nikdo neviděl ani prototyp výsledných produktů. Asi proto, že neexistují. Tomu i napovídala i dlouhá dodací doba prvních dodávek do prosince 2019. Tedy téměř 3 roky, i když v tom už jsou i vojskové zkoušky, které jsou povinné před dodáním-převzetím!

    Ano, CSG (Excalibur) má exkluzivitu s GDLS , takže si MO ČR asi dokázalo složitě zdůvodnit, že opakovaný nákup další dávky vozidel Pandur, který nevyžaduje výběrové řízení, nemusí být podepsán s předchozím dodavatelem (GDLS).

    To stále ale neřeší obrovská rizika kontraktu, které mě jako daňového poplatníka zajímají - je uzavřen sériový kontrakt na produkt, který zřejmě dosud neexistuje a který bude dělat firma, která nic podobného vůbec nevyráběla. Celé to samozřejmě smrdí jako leklá ryba.

    A aby to asi zakryli a udělali politicky stravitelnější pro veřejnost, tak vytahují kartu o vysokém českém podílu. To, že tam ohýbají finanční realitu a započítávají i české dealery na velmi drahé zahraniční produkty (například radiostanice Harris) jsem už popisoval a je podle mě spíše přitěžující okolností. Od začátku se totiž nehraje čistá hra.

    Stále ale doufám, že mi někdo odpoví na to, co skutečně budou vyrábět, respektive montovat v TVD.

    Protože mě „licenční“ kooperační/zakázkový vývoj, zkoušky, výroba a montáže složitých strojírenských produktů (pro civilní i vojenské použití) s vysokou přidanou hodnotou živí, tak prostě vidím, že je to téma, kterému se všichni záměrně ve svém PR vyhýbají.

    Stručně řečeno, rozjetí výroby „licenční“ podvozkové části obrněných vozidel je nákladné a někdo to bude muset zaplatit. V počtu pouhých 20 kusů je to šíleně nerentabilní. Pokud tu ovšem není nějaká skutečnost, co nám má zůstat skryta. Osobně se opravdu bojím, že MO ČR bude v 20 Pandurech plně financovat drahé postavení výrobní a montážní linky a rozjetí vlastní výroby u TVD.


    V tomto jiném článku na Armádních novinách je naznačená komplikovaná cesta k současnému kontraktu: http://www.armadninoviny.cz/armada-cr-kupuje-nove-pandury-jak-je-to-s-cenou3f.html?stranka=2

    Nejzajímavější je, že původně nechtěli žádné nové korby (jenom korby?) vyrábět a měl se recyklovat materiál po portugalském kontraktu, který TVD odkoupila od Steyru. Tedy nikdo s jejich výrobou původně nepočítal. Nyní se ale musí vyrobit – to bude nově dělat TVD nebo si je objedná u Steyru? A neschovalo TVD do ceny kontraktu s MO ČR i ty už odkoupené staré korby, se kterými počítali pro AČR, ale jen díky změně požadavků na „poslední chvíli“ neprošly?

  • Rase
    11:48 03.02.2017

    MALI: možné to samozřejmě je, jen mi přijde hloupé, chtít po VTÚVM obyčejnou lafetu, když se zaobírají lepšími vychytávkami. Přeci jen rozdíl v ceně je, ale o pár desítek tisíc navíc, se v té ceně snadno rozpustí.

  • MALI
    10:12 03.02.2017

    To Rase:
    1. myslím si, že u VTÚVM si jejich ZSRD-Pz na ty nové Pandury nikdo neobjednal.....;
    2. ve VTÚVM se dělají i jednoduché lehké lafety pro manuálně ovládané FN MINIMI (pokud si je někdo objedná);
    3. k údajům o ZSRD-Pz, uvedeným ve zdroji: doplnil bych, že na ZSRD-Pz je ze senzorů ještě INU TALIN (pro přesné měření polohových úhlů cílů).

  • Rase
    15:24 02.02.2017

    Na cca 90% očekávám, že to bude ZSRD-PZ co dělali na Iveca, nebo něco obdobného na těžší kulomet. Ve Slavičíně žádné lehké lafety pro manuální použití nedělají...
    http://palba.cz/viewtopic.php?f=297&t=7359&sid=d31d480d74d07f8f477b543601648867

  • skelet
    13:34 02.02.2017

    MALI: já si počkám na výsledný produkt. Celkem pochybuji, že by VTU Slavičín vyvíjel obyčejnou lafetu, kterou kde jaká strojírenská firma "obšlehne" za jeden den.

  • MALI
    11:38 02.02.2017

    To Starlight, 01.02.2017, čas: 02:21
    Do offsetů byly dále započítány speciální varianty Pandurů, které se vyvíjely a vyráběly v ČR.

  • MALI
    11:33 02.02.2017

    To Skelet 01.02.2017 čas: 07:50,
    u těchto Pandurů se jasně píše o lafetách, takže se zde bude jednat pouze o lafety s manuálním ovládáním kulometů, bohužel....

  • Charlie
    09:49 02.02.2017

    Starlight: en váš příspěvek, co to má jako znamenat? že se jedná o podvod, protože se tu nic nevyrábí a budou to jen montovat? Nebo nějaký výkřik do tmy, hlavně aby to bylo dlouhý?

    1) V ČSSR se vyráběla obrněná technika prakticky až do posledních dnů - ZŤS Martin chrlilo tanky do posledních dnů. V Čechách taková výroba neexistovala z důvodů strategických.

    2) Pokud jde o to co se tu "vyrábí" a co "montuje": i kdybych těch Pandůrů bylo 100, tak tu nikdo nebude rozjíždět výrobu některých specializovaných celků - typicky motor a převodovku, speciální elektronika, zbraně, některé základní materiály (kabeláže, lepidla) - je MNOHEM levnější to nakoupit od výrobců, kteří s tím mají zkušenosti a vyrábí ve velkých sériích.

    3) U takovýchto výrobků je finální montáž NEJVĚTŠÍ PŘIDANÁ HODNOTA právě vývoj a montáž. Na kpancéřových deskách toho zas tak moc nevyvaříte.

    4) Zejména u elektroniky a pohonu je to patrné asi nejvíc - návrh odolného vojenského notebooku je dost náročná záležitost a jeho výroba je taky technologicky komplikovaná, přičemž procesory a další komponenty byste musel brát ze zahraničí, jelikož ty tu stejně nikdo nevyrábí.

    Takže ano - specializované celky se nakoupí u externích dodavatelů (lhostejno zda českých nebo cizích), přičemž TDV plní roli integrátora a finální montáže. Nebo si myslíte, že Optokon má vlastní fabriku na optická vlákna, převodníky optika/metalika a další speciální technologii? Že si Meopta vyrábí speciální polovodičové infrasnímače? Asi těžko. Za mě musím říct, že ten podíl českých firem je na týhle zakázce fakt dost velikej.

    Pokud vím, VOP v minulosti zajišťoval výrobu koreb v pobočce v Šenově a montáž Pandůrů i dnes deklaruje schopnost výroby nových vozidel a údržbu starších, ale licenci na exkluzivitu od GDLS získala společnost Excalibur (součást Czechoslovak group) a jak je to mezi těmito dvěma subjekty (tj. jak je to s licenčními právy na opravy ve státním VOP) dohledávat nechci. každopádně CSG má práva na výrobu a jak si mezi svými jednotlivými pobočkami práci přesune už je víceméně jejich starost, každopádně v Kopřivnici získali spoustu místa v halách. Šternberk byl vždy vytížen opravami a renovacemi techniky, možná proto to dali tam.

  • Rase
    08:21 01.02.2017

    Lukas:
    Tady je v podstatě všechno dohledatelné o AO II (APS), pak jsou tam zmíněné i některé další projekty od VVÚ Brno:
    http://palba.cz/viewtopic.php?f=175&t=7321&sid=0edf10de87553eac1a35af58d46fdc80

    Tady je něco málo o oné nové protiminové sedačce BOG-AMS-V. Je zajimavé, že o ni mají zájem Maďaři (už probíhají vojskové zkoušky), Italové a Poláci.
    http://palba.cz/viewtopic.php?f=175&t=7246&sid=0edf10de87553eac1a35af58d46fdc80

  • skelet
    07:50 01.02.2017

    Nesher: nemusí být, že to bude ručně ovládané. Iveco LMV má dálkově ovládanou věž s kulometem ráže 7,62mm, která byla vyvinutá v VTU Slavičín. A je vyvinutá i věž pro kulomet ráže 12,7mm a granátomet ráže 30mm
    http://www.vtusp.cz/a/dalkove-rizene-zbranove-stanice-rady-zsrd-1

  • Starlight
    02:21 01.02.2017

    Jsem poměrně skeptický, že v tomto případě jde o oživování českého obranného průmyslu. Možná se mýlím, ale docela rád bych znal odpovědi na následující otázky.

    Je to spíše nápověda pro redakci Armádních novin, po čem by se mohla podívat. Pokud ale někdo z diskutujících bude znát odpověď hned, tak ji velice uvítám.

    1) Technická rizika?

    Specializované nástavby respektive jejich tzv. mission (spojovací, velitelké) systémy – to jsou v AČR nebo jinde zavedené systémy? Nebo se jedná o další kontrakt na sériové dodávky, kde teprve díky financím od MO ČR začne skutečný vývoj?

    Existuje nějaký demonstrátor nebo prototyp? Nebo je to další projekt typu BREN, kdy se v rámci kontraktu na sériový produkt, budou ve vojskových zkouškách řeší základní vývojové problémy?

    Například „battle-information systém“ je tak složitá věc (integrace dat, přenosu dat, jejich zobrazení včetně map, datábázi, polohy jednotek, integrace s dalšími velitelskými platformami), že ve světe trvá vývoj léta a stojí to pak neskutečné peníze. To bude skutečně dodávat (či dokonce vyvíjet) holding CGS (TATRA DEFENCE VEHICLES, RETIA)?

    2) Kdo skutečně vyrábí vlastní vozidla Pandur II?

    Výčet českých firem zapojených do výroby 20 Pandurů je sice zajímavý, ale nějak si stále nedokážu představit, jak se v ČR zčista jasna vyrábí těžká bojová vozidla. A to v „úžasném“ tempu 20 strojů během tří let. Ani případné exportní mini kontrakty nemohou normálně zaplatit skutečnou licenční výrobu ve firmě, které s tímto typem produktu nemá žádné zkušenosti.

    Poslední těžká obrněná technika na území dnešního Česka sjela z výrobní linky na přelomu 50/60. let. První kontrakt na Pandury II s General Dynamics European Land Systems (Steyer), kde byla ještě povinnost splnit offsety, byl na dodávku 107.Přsto si dodavatel vozidel nedovil v rámci hlavního objemů off-setu nic více, než že ve státním podniku VOP25 Nový Jičín nechat vyrobit okolo 90 pancéřových koreb.

    Jestli jsem to dobře tehdejší koprodukční výrobu, tak VOP25 Nový Jičín, který stále patří státu pod novým názvem VOP CZ, děla následující: řezal pancéřové plechy, v přípravcích pak svařoval korbu, dělal menší mechanické vystrojování korby a pomocí obrovského vertikálního CNC centra frézoval/vrtal přesné otvory do korby pro vlastní podvozek vozidla. To vše jsme platili z našich daní. Bude toto know-how a infrastruktura nějak použito i v novém kontraktu na 20 Pandurů?

    Jaký je přesně vztah mezi samostatnými akciovými společnostmi TATRA DEFENCE VEHICLES a TATRA TRUCKS? Myšleno hlavně v tom, kdo má skutečně výrobní haly, obráběcí stroje, personál, který něco vyrábí nebo montuje?

    3) Český podíl ve vlastním vozidle Pandur II?

    Jaký je skutečný podíl české průmyslu na výrobě vlastního vozidla (bez specializovaných nástaveb)?

    Bude TATRA DEFENCE VEHICLES dělat jen finální vystrojení vozidel? Montáž z kitů dodaných Steyrem? Budou vyrábět vlastní pancéřové korby, stejně jako u kontraktu na 107 vozidel?

    Kde se vezmou ty cenově nejdražší komponenty vlastního vozidla - pancéřovaná plechy, motor a jeho regulace, převodovky, rozvody, nápravy, řízení, kola/brzdy/pneumatiky, palivový systém a čerpadla, zdrojová elektrická instalace síť (akumulátory, generátory),..?

    Nebo i ty nejlevnější součástky kupované ve velkém množství jako je spojovací materiál, lepidla, tmely, těsnění (jestli to je všechno například od 3M, tak české moc nebude), speciální vojenské nátěrové hmoty. Vozidlo navrhl rakouský Steyer, proto nepředpokládám, že s produkty české TATRA TRUCKS sdílejí nějakou součástkovou základnu.

    Kdo bude mít na starosti tzv. Supply chain management? Tatra bude všechno brát přes Steyer nebo si skutečně bude s každým tradičním dodavatelem Steyeru uzavírat vlastní nákupní smlouvy na tisíce různých položek (všechny asi mimo ČR), které pak bude kupovat jen v kusových množstvích za rok? To všechno platí daňový poplatník?

    4) Co přesně vyrábějí čeští dodavatelé uvedení v seznamu v tiskové zprávě?

    Štábní a spojovací vozidla a polní stanoviště štábu bude založené na velkém množství radiostanic. To bude patrně jedna z nejdražších položek v tzv. mission systémech. Firma INTERLINK CS je ale pouze český dealer, všechno to jsou americké radiostanice HARRIS (včetně výkonových zdrojů, antén, baterií, … logistiky).

    Operátoři budou sedat za zosobněnými military notebooky (možná Dolch NotePAC) – ty dodává do AČR firma AKERMANN ELECTRONIC. Ta je ale pouze jejich dovozcem.

    Co přesně bude dělat RETIA – jenom integraci hardwarových funkcí (zobrazení, přenos dat, anténní prvky) nebo bude dělat i vlastní informační software?

    Vojenské výzkumné ústavy (= státní podniky) budou skutečně sériově něco vyrábět? Nebo to jen nakoupí u zahraničních výrobců? Položky jako elektrocentrály se doufám nemusejí znova vyvíjet. A přídavné pancéřování – skutečně bude státní výzkumný ústav nakupovat drahý materiál (pancéřové oceli, keramické desky, aramidové tkaniny a pojiva) a z něho vyrábět sériové kity pancéřování? On má na obrábění a spojování těchto špatně obrobitelných materiálu výrobní zařízení (cokoliv keramického v kombinaci s kompozitem vyžaduje drahé specializované obráběcí a autoklubové provozy). Nebo to jen nakoupí už hotové u zahraničního výrobce?

    4) Státní opravárenský podnik VOP CZ (VOP 25 Nový Jičín)
    Jaká je v současnosti přesně úloha státního vojenského opravárenské podniku VOP CZ (patří MO ČR) při údržbě a opravách vozidel Pandur? Jestli to dobře chápu, tak v současnosti VOP CZ je ten závod, kde se Pandury skutečně opravují?

    A role CSG je dnes přesně jaká? To nakoupí materiál nebo servisáky u Steyeru, (případně Rafaelu (věz), ATK (kanón)) a pak to předprodá MO ČR (pro údržbu a opravy u útvary) nebo VOP CZ (pro velké opravy).

    Toto dělení prací bude platit i po dodání 20 nových Pandurů? Nebo dojde ke změnám? To bude V ČR existovat malosériová montážní linka (TATRA DEFENCE), které bude mít dlouhodobě problém vykrýt své kapacity a udržet lidi a současně vojenská opravna (VOP CZ)?

  • cejkis
    22:54 31.01.2017

    Oživování českého obranného průmyslu je příjemné čtení. Doufám, že se již brzy objeví i výroba hlavní. Pokořit Rheinmetall je výzva :-)

  • Nesher
    22:30 31.01.2017

    Stirling
    V tom výčtu dodavatelů se píše, že pobočka VTU ve Slavičíně má dodat lafety na zbraně, takže to asi nějakou výzbroj mít bude, nicméně asi jen ručně a nikoliv dálkově ovládnou.

  • Larry
    19:34 31.01.2017

    To Kalamar + Rase
    Potvrzuji, testování a vývoj AO měl skutečně na starosti podnik Explosia a.s.
    (pbjekt střelnice S1)
    Běžně dělají testování skel a vůbec balistické ochrany i pro tuhle firmu (mají to nedaleko)
    http://www.armsvos.cz/

  • Lukas
    19:30 31.01.2017

    PRO RASE - masz więcej informacji o czeskim APS i o osłonach balistycznych?

  • skelet
    16:23 31.01.2017

    stirling: od jakživa platí, že je vhodné mít u jednoho typu vojsk jedno bojové vozidlo. Tedy jednotky s Pandury dostanou Pandury, ostatní jednotky Titus. Pandur může plavat jen se základním pancířem. Třeba se mají další série obejít bez této schopnosti a ty staré po modernizaci o tuto schopnost přijít. Nebo prostě bude velitelský Pandur v roce 2019 plavat. Zkrátka se tu dost vaří z vody.

  • stirling
    15:44 31.01.2017

    skelet: pokud to neplave tak v tom smysl nevidím, protože to byl hlavní argument, že chtějí něco co nebrzdí ostatní vozidla a proto pandur a ne tatra. Zrovna tak by bylo fajn mít jen jeden typ těchto speciálních vozidel v armádě a navíc ušetřím peníze na pořízení (teď jsou tyto vozidla na V3S).

  • skelet
    15:05 31.01.2017

    stirling: ano, má to logiku, aby jeden bojový prostředek doprovázel druhý bojový prostředek. Proč by ne? Logistici stejně mají prd na práci, a plánovači budou mít taky snažší práci :)

  • stirling
    14:50 31.01.2017

    A vlastně to nemá ani vlnolam a vodomet? To jako, že to neplave? Tím pádem naprosto chápu kritiku nákupu pandurů v této verzi a mohlo se vše sjednotit na titus...

  • stirling
    14:48 31.01.2017

    Ještě taková blbost, nevím jak ten obrázek je reálný, ale přijde mě jako mínus, že velitelsko-štábní verze (i když bude za frontou) nemá aspoň stanici s 12kou jako ženijní pandur či iveco.

  • Rase
    14:32 31.01.2017

    Kalamar:
    Pokud vše poběží podle plánu, v roce 2016 má systém AO II podstoupit vojenské zkoušky a roku 2017 se dostat do výzbroje AČR. P´ředběžná cena byla udávána na 5 mil.Kč, což jej činí velice zajímavým i pro export. Běžná cena obdobných systémů se udává na víc jak trojnásobek, až 18 mil.Kč (cca 700 000 USD). Na projektu spolupracovalo VVÚ s pardubickou EXPLOSIA (od roku 2009), tak spíš bych čekal, že AO II nabídne právě Explosia.

    stirling:
    Přesně tak, osobně doufám, že zakázku získá státní podnik VOP CZ. Přeci jen jde o nemálo financí (cca 50 mld.Kč) tak proč to nechávat na soukromé společnosti CSG. Samotný výrobek (CV90) neřeším. CSG má už těch státních zakázek více než dost a může se víc soustředit na exportní činnost.

  • skelet
    14:21 31.01.2017

    „Z dlouhodobého hlediska je výroba českých Pandurů v prvé řadě exportního charakteru, nicméně projekt pro Armádu ČR je pro nás cennou a váženou referencí,“

    nuže .. AČR Tatru neuživí, to je prostě fakt. Ta firma se prostě musí orientovat na vývoz, jinak nepřežije. To že Tatra neumí dodat Pandury dříve je spekulace. Za těmi dodávkami může být cokoliv - zkoušky, rozpočet MNO atd.

  • kalamar
    14:16 31.01.2017

    Aldus a jeho otázka na aktivní ochranu je správná.

    VVU Brno
    POKROČILÁ AKTIVNÍ OCHRANA - pokročilá aktivní balistická ochrana vozidel proti útokům RPG a PTŘS
    (2014 - 2017)

    Letos dle jejích předpokladů se měla už montovat na Pandury ale žádné další zprávy o vývoji či zpoždění už nejsou k mání.

  • stirling
    14:05 31.01.2017

    Souhlas, že řečičky o tom, že vlastně dělaj AČR milost, že jinak hlavně dělají na export tak s tím ať jdou někam, už podobné vyjádření bylo u posledních tater, něco jako že tedy vyhověli a dodali dříve. Pro tatru by AČR měl být partner kterého si bude předcházet a né naopak. Je to xtá zakázka tak ať si tohle odpustí (a to jsem strnadův fanoušek, ale tohle mě štve).
    Čím dle více si přeji ať vyhraje bvp cv90 ať se tatra zase nemusí obtěžovat s nějakou dodávkou pro AČR. Kvalitativně oproti ascod je to podobné a aspoň se zátěž rozloží do více firem.

  • Rase
    13:58 31.01.2017

    Tak pardon, byl to projekt PANDUR L4 - zvýšení ochrany KBVP PANDUR II na hladinu K4 dle STANAG. (2015 - 2017)

  • Rase
    13:51 31.01.2017

    Aktivní Ochrana nee, to bysme byli první v NATO (pokud bysme předehnali Nizozemce). Ty původní panely přídavného pancéřování ASPRO-P jsou od společnosti Rafael. Ochrana na levelu 3a dle STANAG. Teď budou použity očividně tuzemské, keramické * s lepším levelem ochrany. Přesně ale netuším jaký level.

    * patrně z projektu CERAMBALL D - systém pro balistickou ochranu, který financuje EDA (2014 - 2018) Výzkum lehkých keramických materiálů pro balistickou ochranu.

    http://forum.valka.cz/attachments/35229/panc____ov__n__.png

  • Aldus
    13:33 31.01.2017

    " + Vojenský výzkumný ústav, s.p., Brno (přídavná balistická ochrana, ...),"
    - maji mit ty pandury uz tu vyvijenou aktivni ochranu? Jak to s ni vlastne vypada? A budou umet plavat?

    Jinak, jestli do 2019 maji byt hotovy 4 pandury a do 2020 dalsich 16, tak spis nez o vyrobni kapacite to bude o vselijakem dovyvoji, ladeni, atd. Taky doufam, ze to stihnou rychleji.
    Spis by me zajimalo, jak budou vypadat ty polni velitelska pracoviste. To budou kontejnery, ktere budou prevazeny nakladaky?

  • Rase
    13:19 31.01.2017

    Onoho zmíněného výrobce:
    B.O.I.S. FILTRY, Blansko (prostředky modulárního maskování)
    Jsem víc rozepsal viz odkaz níže. Ony totiž ty multispektrální maskovací sítě (něco jako známá Barracuda od SAABu) co dodají, mají původ rovněž u Vojenského výzkumného ústavu v Brně. Jejich produkt můžeme vidět třeba na přepravníku RBS-70 - Tatra 810 PVO, na Šakalovi, BVP-2 nebo T-72 atd. s velkou jistotou budou i na novém BVP a další nové technice.

    http://palba.cz/viewtopic.php?f=175&t=7355&sid=dcda25bf5a5b95875f0f2926d06f304c

  • sgtlk
    13:08 31.01.2017

    Osobne to vidim tak, ze duvod temer trilete dodaci lhuty nam ozrejmila vykonna reditelka TDV Eva Balcarkova ve clanku vyse:
    „Z dlouhodobého hlediska je výroba českých Pandurů v prvé řadě exportního charakteru, nicméně projekt pro Armádu ČR je pro nás cennou a váženou referencí,“
    Je to o vyrobnich prioritach a priority TDV jsou zjevne jinde nez v potrebach ACR. Mozna by si na to mohl vzpomenout nekdo na MO, az zase bude tvrdit, jak je treba podporovat ceske zbrojovky nakupem jejich produktu, i kdyby to melo byt drazsi, delsi, ......

  • skelet
    12:47 31.01.2017

    Dotaz: kde berete jistotu, že nasmlouvané termíny jsou dány rychlostí výroby v Tatře?

  • kalamar
    12:34 31.01.2017

    Ano tak jak píše už Nesher,ten podvozek co vidíme tu v článku tak bude s největší pravděpodobností pro Indonéskou armádu s kterou CSG minulý rok na veletrhu v Jakartě podepsali smlouvu v hodnotě několika desítek milionů dolarů na dodávku Pandurů a Tater.Jejich počet a provedení nebylo blíže specifikováno.

    Vzhledem k tomu že se jedna o maloseriovou výrobu vysoce specializovaných kusů techniky,které budou vyrábět výše zmíněné české firmy(nikoliv jen montovat součástky vyrobené v zahraničí) ale domácí výroba. A v neposlední řadě budou následovat vojskové zkoušky.Takže ta doba výroby není nijak přemrštěná.

    Nezapomínejme taky na opravy stávajících Pandurů na které je už odklepnuto 900 milionů korun.A také na výrobu Titusů tuším od roku 2019 ve stejném závodě a na smlouvě s AČR se už pracuje.
    Takže když si to pěkně zhrneme tak by tu spíš měla být debata na téma jak to chce Strnad časově všechno stíhat, vyrábět nové, modernizovat a opravovat.

  • juhelak
    12:25 31.01.2017

    JiříR: ja to beru, ale když vezmes v potaz tedy ještě Titusy a jiné zakázky, tak Tatra zřejmě nemá velkou sériovou výrobu kapacity a asi ani prostory, kde vy jeli další výrobní linky..A stímhle časovým planem nebude už moc perspektivní nekdy za 10 let dokupovat pandur II. Těch 60 Titusu se sice může uzavřít letos..ale buh ví kdy by byli k dospozici..
    Tatra obecně i v civilní sféře vyrábí na hraně možnosti..a pro uspěchu v tendru na bvp by musela postavit nové haly a stehnat stovky lidí, kteří jí chybí už těď....podle mě by neměla AČR spoléhat jen na ne. Aby si naknec nevzali větší sousto než můžou realne zvladnout..a pak by se to zdrželo vše o roky.

  • Adamec
    12:20 31.01.2017

    Ještě bych dokoupil aspoň 30ks s touto věžičkou

    https://www.youtube.com/watch?v=KaDZw1DuMGk

  • JiriR
    12:15 31.01.2017

    Tahle zakázka je navíc pro TDV tak trochu nešťastná- malý počet vysoce specializovaných vozů. TDV má zisk na podvozku, na čemkoliv jiném (např. zbraňová stanice) z toho má minimum. TDV (a vůbec se tím netají) cílí hlavně na velkou sérii základní linie pandurů s jednoduchou kulometnou věží.

  • juhelak
    12:09 31.01.2017

    stejně se mi to zdá moc..pri tak malé serii. Pokud to tak je tak doufam ze výběrko na bvp nevyhraje ASCOD s tím že by se licenčně vyráběl v Tatře.

  • JiriR
    12:08 31.01.2017

    Opticky ta dlouhá doba dodávky vypadá jako skluz, půjde ale o kombinaci rozložení financování v čase a hlavně o to, že celá řada vyjmenovaných systému buď nedávno teprve ukončila vývoj anebo se vývoj teprve chýlí ke konci a bude následovat ověřování, testování atd. Kam spěcháte? :-)

  • Rošťák
    12:05 31.01.2017

    Jak napsal Nesher, v tom čase je integrace zařízení a testování vozidel a vojskové zkoušky, proto tak velká prodleva k prvním vozidlům, třeba to klapne a Tatra opět předá vše s předstihem jako u poslední dodávky 810

  • Nesher
    12:02 31.01.2017

    Juhelak
    Jenže vyrobit OT je jenom část celého kontraktu (ta jednodušší), pak se bude muset vymyslet, vyrobit, otestovat, namontovat speciální vybavení + musí proběhnout vojskové zkoušky. Vzhledem k tomu, že spousta věcí se budě dělat na míru, případně integrovat různé komponenty od mnoha výrobců do funkčního systému což určitě nikdo nebude dělat pokud nemá podepsaný kontrakt, tak mi deadline 15.12. 2019 (klidně to mohou stihnout dříve) nepřipadá přehnaný.
    Navíc je tu ta zakázka pro Indonésii, tudíž rozhodně nebude TDV dělat jen těch 20 vozidel a dále se ještě letos počítá s podpisem zakázky na 62 Titusů s podobným vybavením.

  • juhelak
    11:48 31.01.2017

    otecko: rok je v pohode..ale oni píšou do 15.12.2019 coz je skoro 3 roky na první vozidla..Ta firma nemá jinou zakázku a část podvozku už má vyrobeno..takze aby tam v 70 lidech delali 6 aut 3 roky mi příjde hodne.

  • Jura99
    11:35 31.01.2017

    Mohli by tomu dát i novej název, Poláci též přejmenovali své upravené Patrie na Rosomaky. Už proto, že pandúři byli hrdlořezové, spíš polovojenské oddíly složené z kriminálníků, později uherský regiment. Z toho mám vždycky asociaci ze starého filmu (možná Jánošík?), kde jacísi slovenští zbojníci na sebe křičí, utěkajte, pandúri idú.

  • otecko
    11:17 31.01.2017

    juheláku, už se píše rok 2017 -únor, takže 2018 je rok, ne dva a to jde, když na Octavii čekáš tři měsíce, ne?

  • juhelak
    11:01 31.01.2017

    první budou mít za více než dva roky..na to že podvozky už mají hotové, tak doufám že to je hraniční doba, kterou zvolili v případě aby neplatili nějaké penále pokud by nekterý z dodavatelů měl problém..a že první budou už za rok.

    Jinak díky za článek..mohlo být zmíněno konkretně v číslech nebo stanag o kolik bude nová balistika lepší.

  • Rase
    10:49 31.01.2017

    Docela by mě zajimalo, do kdy končí původním Pandurům životnost. Přeci jen, se může stát, že po zavedení nových BVP (kompletně u jednotek do roku 2029), bude potřeba obměnit i Pandury za něco novějšího. Pokud by to byl nějaký tuzemský "Pandur III" tak jedině dobře. Přeci jen i Poláci si svoje Rosomáky obdobně vylepšují a upravená verze se začíná dost lišit od původní licenční Patrie AMV.
    ps. děkuju za výčet subdodavatelů (!)

Stránka 1 z 2