Armádní zakázka na Pandury se české ekonomice vyplatila: z jedné koruny se staly tři

Armádní zakázka na Pandury se české ekonomice vyplatila: z jedné koruny se staly tři
Pandury II CZ 8x8 KOVS (kolové obrněné vozidlo spojovací) a KOVVŠ (kolové obrněné vozidlo velitelsko-štábní) (Zvětšit)

Zakázka na dvacítku velitelsko-štábních a spojovacích vozidel Pandur se české ekonomice vyplatila: Přímé náklady na zakázku byly 1,6 miliardy Kč, v řetězci dodavatelů ale vznikla hodnota 5 miliard Kč. Zakázka také vygenerovala pro české zaměstnance práci, která se dá přepočíst na zaměstnání pro 800 kvalifikovaných lidí na jeden rok. Případ Pandurů dokazuje, že vyzbrojovací zakázky Ministerstva obrany, pokud je plní český průmysl, představují vynikající ekonomický stimul.

Zjistila to analýza renomované poradenské společnosti EY aktuálně zpracovaná pro průmyslově-technologický holding CSG. Do něj patří i výrobce Pandurů, kopřivnická společnost Tatra Defence Vehicle (TDV). Ta je nositelem licence na vývoj, výrobu a prodej vozidel Pandur II 8x8 CZ získané od původního zahraničního výrobce, španělské společnosti GDELS, která je evropskou dcerou americké GD Corporation. Jedná se o potvrzení skutečnosti, že přenos moderní obranné technologie do ČR se vyplácí nejen soukromým firmám, ale i celému státu.

„Díky případové studii projektu Pandur jsme získali objektivní obraz, jak velký přínos má obranný průmysl pro naši ekonomiku. Nejedná se pouze o multiplikační ekonomické efekty, ale především se jasně ukazuje, že armádní zakázky se pozitivně odráží na zaměstnanosti a v neposlední řadě i domácích investicích do vědy a výzkumu. Právě tato témata pokládáme v rámci současných politických diskusí o rozpočtu Ministerstva obrany za velmi důležitá. Případ pandurů bezesporu dokládá, že chystané zakázky, třeba projekt nových pásových bojových vozidel, mohou být obrovským stimulem pro celou českou ekonomiku,“ uvádí místopředseda představenstva skupiny CSG Miroslav Dorňák.

Multiplikátor hodnoty zakázky na dvacítku Pandurů v technologicky náročných verzích, které byly vyvinuty a vyrobeny převážně českým průmyslem, dosáhl dle EY hodnoty 3,2. To znamená, že 1 Kč vynaložená na zakázku v české ekonomice vygenerovala 3,2 Kč v navazujících odvětvích. Zakázka byla plněna od roku 2017 do roku 2020. Za tu dobu společnost TDV, dodavatel Pandurů, odvedla do státního rozpočtu na daních či odvodech 402 miliónů Kč. Přímé náklady na zakázku v české ekonomice byly 1,6 miliardy Kč, nebyly započítány náklady na plnění zakázky v zahraničí.


KOVS  Pandur; větší foto

Analýza dále zjistila, že zakázka přinesla v souhrnu práci, která se dá přepočítat na zaměstnání pro 800 lidí po dobu jednoho roku. Většina z toho připadá na konto řady dodavatelů z českého průmyslu, mezi nimi společností Colorlak, Interlink CS, Optokon, Ray Service či Retia. „Díky zapojení českých firem do dodavatelského řetězce zůstalo přibližně 80 procent vynaložených nákladů zakázky v ČR,“ říká Tomáš Mohapl, generální ředitel společnosti TDV, a dodává: „Navíc je obrovským přínosem, že Pandury můžeme díky referenčnímu projektu pro domácí armádu úspěšně nabízet v zahraničí.“

Analýza upozorňuje na celou řadu dalších pozitivních efektů zakázky: Výroba strategicky důležitého typu vojenské techniky AČR probíhá na českém území. Při vývoji a testování vozidel probíhala úzká spolupráce s vojenskými technickými ústavy. V procesu zakázky se podstatně zvýšilo know-how a vzdělanostní úroveň zaměstnanců, kteří na zakázce pracovali. A konečně díky referenční zakázce pro domácí armádu může domácí podnik úspěšně usilovat o exportní projekty, což se potvrdilo v podobě zakázky na dodání vozidel Pandur pro ozbrojené síly Indonésie.


KOVS a KOVVŠ Pandur; větší foto

„Zakázka na moderní pozemní techniku, pokud se vyrábí v Česku, znamená pro armádu jistotu domácího dodavatele a pro celou ekonomiku zisk. Doufáme, že tento argument bude hrát roli v současných diskusích o armádních projektech a rozpočtu na obranu, které se vedou na parlamentní půdě i v české bezpečnostní komunitě,“ uzavírá Tomáš Mohapl.

Přehled vybraných dodavatelů z českého průmyslu

  • AKERMANN ELECTRONIC, Praha (speciální IT technika pro nástavbovou část a pracoviště štábu),
  • B.O.I.S. FILTRY, Blansko (prostředky modulárního maskování),
  • Colorlak, Staré město (speciální nátěrové hmoty)
  • INTERLINK CS, Praha (komunikační systémy platformy Harris pro nástavbovou část).
  • Letecké přístroje Praha, Praha (vnitřní komunikační a diagnostické přístroje),
  • Meopta Systems, Přerov (integrované přístroje pro denní a noční vidění),
  • OPTOKON, Jihlava (datové sítě pro nástavbovou část, optické prvky kabeláže),
  • Ray Service, Staré Město (dodávka kabeláže do vozidel),
  • RETIA, Pardubice (kompletní architektura, design a výroba nástavby vozidel),
  • URC Systems, Prostějov (modulární rušičky, výsuvné anténní systémy),
  • Vojenský technický ústav pozemního vojska, Vyškov (filtrační a ventilační zařízení, dodávkaelektrocentrál, komplexní zkoušky vozidel),
  • Vojenský technický ústav výzbroje a munice, Slavičín (lafeta pro zbraně),
  • Vojenský výzkumný ústav, Brno (přídavná balistická ochrana, sedačky osádky, systémy utajovaného přenosu dat).

O holdingu CZECHOSLOVAK GROUP

CZECHOSLOVAK GROUP (CSG) je holding navazující na tradici československého průmyslu. Podporuje rozvoj tradičních českých a slovenských společností, jež se věnují obranné i civilní průmyslové výrobě a obchodu. V podnicích začleněných do holdingu CSG, které vygenerovaly v roce 2019 tržby v hodnotě více jak 28,5 mld. Kč, pracuje více než 8200 zaměstnanců. Hlavními obory CSG jsou strojírenství, automobilový, železniční, letecký průmysl a obranný průmysl. S produkty společností CSG se lze díky silné proexportní orientaci holdingu setkat na všech kontinentech a počet jeho zákazníků se stále rozrůstá.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda ČR získá 20 speciálních Pandurů a 6 polních velitelství

Včera, 30. 1. 2017, byla podepsána mezi Ministerstvem obrany ČR a výrobním podnikem TATRA DEFENCE ...

Samohybný minomet Pandur II 8×8 – přání, skutečnost a filozofie zbraní

Zbraň není pouhá neživá „kupa techniky“ s obmyšlenými takticko-technickými vlastnostmi. Má svoji ...

Společnost TATRA DEFENCE VEHICLE předala české armádě první speciální pandury ve stanoveném termínu

Dnešním dnem byla u VZ Štěpánov ukončena etapa předávání vozidel Pandur II CZ 8x8 ve speciálních ...

České firmy dodají obrněná bojová vozidla Pandur II do Indonésie

Společnosti holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG) v krátké době získaly další významnou zakázku pro ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Josef Kavan
    21:43 01.12.2020

    Skvělej kanón a izraelská věž. Stejně tak střely SPYKE. Škoda že se to nedá říci o celém vozidle.

    Skvělej kanón a izraelská věž. Stejně tak střely SPYKE. Škoda že se to nedá říci o celém vozidle.

  • Josef Kavan
    21:43 01.12.2020

    Skvělej kanón a izraelská věž. Stejně tak střely SPYKE. Škoda že se to nedá říci o celém vozidle.

    Skvělej kanón a izraelská věž. Stejně tak střely SPYKE. Škoda že se to nedá říci o celém vozidle.

  • krllo
    17:42 27.11.2020

    Většina těch subdodávek jsou naše výrobky našeho vývoje nebo to jsou licence ? Kromě sedaček, tam bych věřil na domácí původ.

    Většina těch subdodávek jsou naše výrobky našeho vývoje nebo to jsou licence ? Kromě sedaček, tam bych věřil na domácí původ.

  • Eagle
    06:39 26.11.2020

    https://www.idnes.cz/ekonomika...

    Tak a teď ještě dostat Švédy pod křídlo ...
    Zobrazit celý příspěvek

    https://www.idnes.cz/ekonomika...

    Tak a teď ještě dostat Švédy pod křídlo a je jedno co za bvp vyhraje :))). Jako musím uznat že manažeři CSG oproti konstrukterům mají jisté kvality,možná by se dalo říct že jsou opravdu velmi kvalitní podle toho jak se podnik rozvíjí. Jen mě trochu trápí, že kromě omnipolu zde není žádný jiný významnější hráč ( dodávky pozemní techniky) a celkově pozemní vojsko staví jedna firma což není úplně strategicky výhodný, ale zase klady to má v logistice.
    Skrýt celý příspěvek

    • Eagle
      06:47 26.11.2020

      Jinak před pár měsíci mi jedna osoba řekla, že bvp už je vybráno, prej nějaký Lynx. Moc jsem tomu nevěnoval pozornost, většinou jsou to jen bláboly a lži ale teď to možná dává ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Jinak před pár měsíci mi jedna osoba řekla, že bvp už je vybráno, prej nějaký Lynx. Moc jsem tomu nevěnoval pozornost, většinou jsou to jen bláboly a lži ale teď to možná dává smysl :)) no zaplétá se to čím dál víc.
      Skrýt celý příspěvek

      • Jura99
        07:59 26.11.2020

        CSG neponechává nic náhodě a bude mít svůj díl koláče, ať vyhraje kdokoliv. Mezi těmi třemi jsou všechny dobré, každý má ale nějakou mouchu - ascod je ošklivý, lynx nevyzkoušený a ...
        Zobrazit celý příspěvek

        CSG neponechává nic náhodě a bude mít svůj díl koláče, ať vyhraje kdokoliv. Mezi těmi třemi jsou všechny dobré, každý má ale nějakou mouchu - ascod je ošklivý, lynx nevyzkoušený a cv90 letitý.
        Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        08:07 26.11.2020

        Takovejch zaručenejch správ jsem už slyšel.... Ovšem pokud by to i byla pravda tak to rozhodně není špatná volba.

        Takovejch zaručenejch správ jsem už slyšel.... Ovšem pokud by to i byla pravda tak to rozhodně není špatná volba.

  • Migi
    19:54 25.11.2020

    Nejsem úplně ekonom, ale taky to prohlášení že z jedný koruny udělali 3 přijde docela divný a článek to nevysvětluje. Pokud by to bylo tak, jak článek vyznívá, tak je možná na čase ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Nejsem úplně ekonom, ale taky to prohlášení že z jedný koruny udělali 3 přijde docela divný a článek to nevysvětluje. Pokud by to bylo tak, jak článek vyznívá, tak je možná na čase aby jsem těch Pandurů nakoupili třeba 100 000ks, ne? By jsme pak zaplácli státní dluh, armáda by mohla nakoupit klidně jaderný ponorky a důchodci by jezdili bavorákem :) Něco mi říká že tak jednoduchý to nebude :)
    Skrýt celý příspěvek

    • Mortles
      03:03 26.11.2020

      Ono opravdu v těch ozubených kolech ekonomiky dojde k rozmnožení těch peněz dost jednoduše. Stát zaplatí výrobci, výrobce zaplatí dodavateli a dodavatel zaplatí zaměstnanci a už ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Ono opravdu v těch ozubených kolech ekonomiky dojde k rozmnožení těch peněz dost jednoduše. Stát zaplatí výrobci, výrobce zaplatí dodavateli a dodavatel zaplatí zaměstnanci a už můžeme vidět podobný multiplikační efekt v HDP. U peněz vražených do školství například bývají účinky na ekonomiku výrazně vyšší a někde jsem četl, že v USA se každý dolar vražený do odstraňování olověné barvy vrátí šestnáctkrát, nebo něco podobně šíleného. Ono to samozřejmě zní zajímavě, z jedné koruny se staly tři, ale více méně to znamená jenom, že to odvětví reálně něco vyrábí a reálně někoho zaměstnává... Prostě je to PR.
      Skrýt celý příspěvek

      • Migi
        08:45 26.11.2020

        Ano, stát zaplatí výrobci, ten část z těch peněz dá dodavateli, ´ten zase část těch peněz dá subdodavatelům a ty malinkej kousek těch peněz dá zaměstnanci. Samozřejmě součet těch ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Ano, stát zaplatí výrobci, ten část z těch peněz dá dodavateli, ´ten zase část těch peněz dá subdodavatelům a ty malinkej kousek těch peněz dá zaměstnanci. Samozřejmě součet těch kousků nikdy nebude větší, než to, co stát zaplatil, to by jinak ty firmy brzo zkrachovali. Jinak nerozporuji ten multliplikační efekt, ale bude pravděpodobně založený na mnohem více vstupech, podmínkách a dalších výrobcích.
        Skrýt celý příspěvek

        • Mortles
          11:46 26.11.2020

          Mám na mysli to, že pokud se nemýlím, tak se do toho o čem mluví, že se "ekonomika zvětšila" počítá skoro každý krok těch transakcí, tedy že na jednu stranu se počítají ty samotné ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Mám na mysli to, že pokud se nemýlím, tak se do toho o čem mluví, že se "ekonomika zvětšila" počítá skoro každý krok těch transakcí, tedy že na jednu stranu se počítají ty samotné pandury a pak když se ty peníze třikrát protočí (na výplatách, investicích a pak v tom dalším stupni a tak dále) tak je z toho pět miliard. Zní to hezky, doopravdy nic moc zvláštního (i když nevím, jakou metodologii přesně používají, v té zprávě to není jasně řečeno).
          Skrýt celý příspěvek

  • Eagle
    18:05 25.11.2020

    :-)) přeji Indonesii hodně srandy s těmito vozidly. Doporučuji vybudovat letecký nebo námořní most mezi Jakartou a Prahou z důvodu zásobování náhradními díly, taktéž CSG bude muset ...
    Zobrazit celý příspěvek

    :-)) přeji Indonesii hodně srandy s těmito vozidly. Doporučuji vybudovat letecký nebo námořní most mezi Jakartou a Prahou z důvodu zásobování náhradními díly, taktéž CSG bude muset zařídit svému technickému týmu dvouleté ubytování v Jakartě z důvodu řešení reklamací :-))
    Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    16:48 25.11.2020

    Stále jen masáž směřující k Ascodu.

    Stále jen masáž směřující k Ascodu.

    • satai
      16:50 25.11.2020

      Dokud je to jasne oznacene jako Tiskova zprava, tak nemam namitky.

      A v diskusi se da celkem jasne napsat, jak moc duveryhodne jsou firmy, jako EY, ktery s temi cisly prisel.

      Dokud je to jasne oznacene jako Tiskova zprava, tak nemam namitky.

      A v diskusi se da celkem jasne napsat, jak moc duveryhodne jsou firmy, jako EY, ktery s temi cisly prisel.

      • flanker.jirka
        18:13 25.11.2020

        Raději bych viděl o to více článků, fotografií, nebo videií z toho co to BVP umí nebo neumí.

        Raději bych viděl o to více článků, fotografií, nebo videií z toho co to BVP umí nebo neumí.

        • satai
          07:48 26.11.2020

          Tak to ja samozrejme take.

          Ale na rozdil od neoznaceneho PR napsaneho "Redakci" mi tohle nevadi. Neni to, co bych chtel, ale neni to hnusne.

          Tak to ja samozrejme take.

          Ale na rozdil od neoznaceneho PR napsaneho "Redakci" mi tohle nevadi. Neni to, co bych chtel, ale neni to hnusne.

  • Huml
    16:23 25.11.2020

    Nedávno jsem mluvil se svářečem, který svařoval asi první várku Panduru. Dle jeho subjektivního názoru to více prskalo, než jak byl zvyklý, ale jinak vše ok samozřejmě. Max. délka ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Nedávno jsem mluvil se svářečem, který svařoval asi první várku Panduru. Dle jeho subjektivního názoru to více prskalo, než jak byl zvyklý, ale jinak vše ok samozřejmě. Max. délka housenky myslím 30cm, aby se materiál nepřehřál. Díval jsem se na nějaké diplomky na netu a vyštrachal jsem následující: patrně byla použita ocel 2P- složení: C 0,23-0,29%, Mn 1,2-1,6, Si 1,2-1,6 , Cr max 0,3 Ni max 0,5 , Mo 0,15 -0,25 , S max 0,03, P max 0,035%. Dle mého názoru poslední 2 nežádoucí prvky v celkem ve velké množství na dnešní dobu, Armox má třeba 0,003 a 0,01%. Anebo z jiného soudku ocel Ultrafort 6355 pro Leo 2: C max 0,03%, Ni 18 , Mo 5, Co 10, Ti max 1%. Anebo předchůdce tiger C 0,4, Mn 0,9 , Si 0,5 , Cr 2,7 Ni 1,5 , V 0,15% (možná pro zjemnění zrna) P,S max 0,03%. Ale toho uhlíku se mi tady zdá celkem dost.
    Skrýt celý příspěvek

    • otecko
      20:01 25.11.2020

      No dle mých znalostí také dost záleží, čím svařoval, že to prskalo... speciální materiály to prostě
      někdy dělají.

      No dle mých znalostí také dost záleží, čím svařoval, že to prskalo... speciální materiály to prostě
      někdy dělají.

  • SeaWolf
    13:45 25.11.2020
    Oblíbený příspěvek

    Nespochybňuji investice do obrany, ale článek mi připomíná Babišovích 5000,-Kč pro důchodce, které mimo jiné, vydává za investici do ekonomiky.

    Rád bych viděl matematický model ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Nespochybňuji investice do obrany, ale článek mi připomíná Babišovích 5000,-Kč pro důchodce, které mimo jiné, vydává za investici do ekonomiky.

    Rád bych viděl matematický model kdy se z investované 1,-Kč bez vývoje nových technologií během 2 - 3let stane zisk +3,-Kč.

    Tedy pokud by se při vývoji Panduru zároveň vyvinula nová mikrovlnná trouba s nulovou spotřebou el. energie tak ok :-)
    Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      14:05 25.11.2020

      Tak já si nemyslím, že zisk má zdroj pouze v nových technologiích. Pokud kvůli státní zakázce dodavatel začne vyrábět ótéčka a tato mu půjdou tak dobře, že je začne prodávat ještě ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Tak já si nemyslím, že zisk má zdroj pouze v nových technologiích. Pokud kvůli státní zakázce dodavatel začne vyrábět ótéčka a tato mu půjdou tak dobře, že je začne prodávat ještě do Indonézie a zdaňovat zisk alespoň z části v ČR, tak ano, dá se tam dosledovat pozitivní účinek té prvotní státní zakázky, pokud by bez ní ta výroba vůbec nebyla. U Panduru jsem skoro přesvědčený, že by se CSG o licenci na Pandur nezajímala, kdyby jej AČR neměla ve výzbroji.
      Skrýt celý příspěvek

      • SeaWolf
        15:06 25.11.2020
        Oblíbený příspěvek

        Vím jak to myslíš, ale já narážím na zavádějící informace ve smyslu nadpisu "Armádní zakázka na Pandury se české ekonomice vyplatila: z jedné koruny se staly tři" a níže uvedený ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Vím jak to myslíš, ale já narážím na zavádějící informace ve smyslu nadpisu "Armádní zakázka na Pandury se české ekonomice vyplatila: z jedné koruny se staly tři" a níže uvedený text pod tímto nadpisem.

        Ano Tvé vysvětlení je určitě také správné. Zhodnocením výroby prodeje Pandurů na základě prvotní objednávky od AČR. Já jen rozporuji ten trojnásobek zisku z počáteční investice. Prvních cca 107 kusů vyrobil VOP Jičín ve vlastnictví státu. Indonesie koupila letos v první vlně 23ks od CSG. Stát z toho všeho dostává zpět, pokud budu hnidopich, pouze DPH a daň ze zisku ( + příjem na odvodech ze zaměstnanců VOP a CSG ).

        Ale to nám stále nedává tu trojnásobnou návratnost investice jak se článek snaží podsouvat. Opět opakuji, že nemám nic proti investicím do AČR jen reaguji na dle mého názoru zavádějící PR článek CSG.
        Skrýt celý příspěvek

        • Eagle
          18:14 25.11.2020

          to seawolf
          Započti ještě miliardové částky, které CSG za dvanáct let provozu dostala zaplaceno za údržbu, pak to možná vyjde :-)))

          to seawolf
          Započti ještě miliardové částky, které CSG za dvanáct let provozu dostala zaplaceno za údržbu, pak to možná vyjde :-)))

          • Jura99
            20:10 25.11.2020

            CSG určitě neservisuje Pandury 12let. Zpočátku je neservisoval asi nikdo (resp. zpočátku nebyla servisní smlouva), a do roku 2016 je servisovala GDELS-Czech. CSG resp. TDV dělá ...
            Zobrazit celý příspěvek

            CSG určitě neservisuje Pandury 12let. Zpočátku je neservisoval asi nikdo (resp. zpočátku nebyla servisní smlouva), a do roku 2016 je servisovala GDELS-Czech. CSG resp. TDV dělá servis od 2017. A ano čtyřletý servis má stát 2,39mld. Kč
            Skrýt celý příspěvek

          • Eagle
            04:35 26.11.2020

            pravda, CSG servisuje až získáním licence kterou získala od GDELS byť lidi zůstavají stejní, proto to dávám do jednoho pytle. ALe o název firmy ani tak nejde, spíš by bylo ...
            Zobrazit celý příspěvek

            pravda, CSG servisuje až získáním licence kterou získala od GDELS byť lidi zůstavají stejní, proto to dávám do jednoho pytle. ALe o název firmy ani tak nejde, spíš by bylo zajímavý, kdyby si dal někdo tu práci a sečetl by tuhly částky.
            Skrýt celý příspěvek

          • otecko
            08:36 26.11.2020

            Eagle- a co to je zase za negativní úvahu? Vy neservisujete auto v origo servisu? Víte snad, že se při servisu Panduru krade? Nebo je to spíše takové to čecháčkovské, že si ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Eagle- a co to je zase za negativní úvahu? Vy neservisujete auto v origo servisu? Víte snad, že se při servisu Panduru krade? Nebo je to spíše takové to čecháčkovské, že si férovou soutěž neumíte či nechcete představit.
            Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      14:05 25.11.2020

      Mikrovlnka vznikla ako aplikácia pre jadrové ponorky lebo nevzniká zbytočné teplo a je to rýchle ak treba nakŕmiť posádku. Myslím však, že toto nebude prípad Pandurov a nejaká ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Mikrovlnka vznikla ako aplikácia pre jadrové ponorky lebo nevzniká zbytočné teplo a je to rýchle ak treba nakŕmiť posádku. Myslím však, že toto nebude prípad Pandurov a nejaká prevratná inovácia ktorá by priniesla pridanú hodnotu sa asi neočakáva
      Skrýt celý příspěvek

      • satai
        15:02 25.11.2020
        Oblíbený příspěvek

        To mi prijde jako najaka UL.
        Mikrovlnky se prodavaji od roku 1947.

        Mozna je to pomotane s tim, ze se enkdy v padesatych nebo sedesatych letech pouzivaly na (civilnich) atomovych ...
        Zobrazit celý příspěvek

        To mi prijde jako najaka UL.
        Mikrovlnky se prodavaji od roku 1947.

        Mozna je to pomotane s tim, ze se enkdy v padesatych nebo sedesatych letech pouzivaly na (civilnich) atomovych hladinovych lodich?
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          17:15 25.11.2020

          Princíp mikrovlnky objavil výskumný pracovník US NAVY, istý pán Spencer (na celé meno si nespomínam) v roku 1946. V roku 1947 bol udelený patent. Prvé mikrovlnky boli vo veľkosti ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Princíp mikrovlnky objavil výskumný pracovník US NAVY, istý pán Spencer (na celé meno si nespomínam) v roku 1946. V roku 1947 bol udelený patent. Prvé mikrovlnky boli vo veľkosti menšieho auta a využívali sa v lodných kuchyniach. Komerčne sa mikrovlnky začali predávať v USA v polovici 70-tych rokov a do Európy prišli až po roku 1980
          Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            17:57 25.11.2020

            princip (tedy oscilaci magnetronu) poprvé popsal prof. A. Žáček v roce 1929, pan Percy Spencer při práci na radaru za války zjistil, že mu magnetron rozpustil v kapse čokoládu a ...
            Zobrazit celý příspěvek

            princip (tedy oscilaci magnetronu) poprvé popsal prof. A. Žáček v roce 1929, pan Percy Spencer při práci na radaru za války zjistil, že mu magnetron rozpustil v kapse čokoládu a secvaklo mu, že by se daly ohřívat potraviny, což si patentoval v 1945. (pozn.: to nemám z hlavy ale takto to říká chytrý Google)
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            18:04 25.11.2020

            Ok, ja tiež neviem všetko do detailu a hlavne roky si nie vždy presne pamätám. Ale plus-mínus to sedí

            Ok, ja tiež neviem všetko do detailu a hlavne roky si nie vždy presne pamätám. Ale plus-mínus to sedí

  • dusan
    12:41 25.11.2020

    Rozprávky pre malé deti ...

    Zbrojná výroba je takmer vždy stratová pre domácu krajinu. Je to hlavne z toho dôvodu, že je väčšinou domáca armáda najväčší nákupca. Dá sa maximálne ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Rozprávky pre malé deti ...

    Zbrojná výroba je takmer vždy stratová pre domácu krajinu. Je to hlavne z toho dôvodu, že je väčšinou domáca armáda najväčší nákupca. Dá sa maximálne hovoriť o tom, že sa znížili náklady na nákup techniky s porovnaním s dodávkami spoza hraníc.

    Výnimkou sú len firmy, ktoré väčšinu svojej produkcie exportujú, čo sú väčšinou len výrobcovia menších ručných zbraní či špeciálneho vybavenia z menších krajín.
    Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      18:10 25.11.2020

      S tím, že Rusko má ekonomiku založenou na vykopat/prodat a dále na exportu zbraní, tak to asi funguje. Zbrojní průmysl je skvělý kšeft. Je ale zcela esenciální, aby zbrojovky měly ...
      Zobrazit celý příspěvek

      S tím, že Rusko má ekonomiku založenou na vykopat/prodat a dále na exportu zbraní, tak to asi funguje. Zbrojní průmysl je skvělý kšeft. Je ale zcela esenciální, aby zbrojovky měly silný lobbing a případně i tlak státu. Dost pochybuju, že KMW a MaK vyrobili už tisíce Leopardů jen tak z dobré vůle. A nebo USA, která prodává F-16 jak Baťa cvičky, to asi taky nedělá jako dobročinnost.
      Skrýt celý příspěvek

    • otecko
      20:07 25.11.2020

      Zbrojní výroba je vysoce zisková záležitost, charitu dělá Armáda Spásy! Dívat se na to optikou vlastní armády je nesmysl. To, co se naše firmy naučily, to už je jejich know-how ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Zbrojní výroba je vysoce zisková záležitost, charitu dělá Armáda Spásy! Dívat se na to optikou vlastní armády je nesmysl. To, co se naše firmy naučily, to už je jejich know-how a užijí to při další činnosti. To je i případ těch českých firem, které na tom projektu dělaly.
      Skrýt celý příspěvek

  • satai
    12:18 25.11.2020

    Slusi se pripomenout, ze EY jsou ti renomovani kouzelnici, co "kontrolovali" Wirecard :-D

    https://www.tydenikhrot.cz/cla...

    Slusi se pripomenout, ze EY jsou ti renomovani kouzelnici, co "kontrolovali" Wirecard :-D

    https://www.tydenikhrot.cz/cla...

    • otecko
      20:10 25.11.2020

      No ale zase EY v Něměcku je jiný, než u nás, ve Východní Evropě. Prostě v Německu se nekrade, a tak tam přísnost být nemusí, zatímco tady u nás.... však tu optiku Západu našim ...
      Zobrazit celý příspěvek

      No ale zase EY v Něměcku je jiný, než u nás, ve Východní Evropě. Prostě v Německu se nekrade, a tak tam přísnost být nemusí, zatímco tady u nás.... však tu optiku Západu našim směrem znáte, ne? :)
      Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    12:11 25.11.2020

    Hotove perpetuum mobile, zaplacena cena 1,6mld ale "vznikla hodnota", cti ucetni hratky, za 5mld. Az se divim ze ze se z aktualniho propadu HDP neproinvestujeme dalsim nakupem ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Hotove perpetuum mobile, zaplacena cena 1,6mld ale "vznikla hodnota", cti ucetni hratky, za 5mld. Az se divim ze ze se z aktualniho propadu HDP neproinvestujeme dalsim nakupem tentokrat nekolika tisicu Panduru. :)
    Skrýt celý příspěvek