Armija 2017: Unikátní výstava ruské vojenské techniky

Kolové bojové vozidlo pěchoty Bumerang s věží Berežok; větší foto /  Rossijskaja gazeta

Ve dnech 22. až 27. srpna probíhá nedaleko Moskvy mezinárodní vojensko-technické fórum Armija 2017. Jako každý rok i letos si mohou návštěvníci prohlédnout nejnovější výrobky ruského vojenského průmyslu.

Letošní ročník Armija 2017 je podle pořadatelů ještě větší, než ročník předešlý. Kromě Ruska se fóra účastní 78 firem ze 14 zemí světa. Celkově fórum představí na 18 000 exponátů.

Národní expozice mají Arménie, Bělorusko, Kazachstán, Čína, Pákistán, Slovensko a Jižní Afrika. Fóra se účastní i firmy z České republiky (např. Zetor) nebo Izraele.

Na fórum Armija 2017 vyšle oficiální delegací více než 100 zemí, z toho 20 delegací vedou náčelníci generálních štábů. Celkově na akci zavítá více než 300 členů vojenských delegací.

Armija je také místo, kde se slavnostně podepisují vojenské kontrakty. Například v minulém roce ruské ministerstvo obrany podepsalo s ruskými firmami 17 smluv v hodnotě 130 miliard rublů (48,7 miliardy Kč). Mimo jiné na nákup šesti ponorek Projekt 636 a tři malých raketových lodí Projekt 21631.

Fóra se účastní všechny složky Ozbrojených sil Ruské federace a ruské průmyslové podniky vystavují techniku ze všech oblastí vojenství. Největší prostor zabírá, a také největší pozornost na sebe strhává, výkladní skříň ruského vojenského průmyslu  - obrněná vozidla. Minulý ročník si tak návštěvníci mohli prohlédnout na 250 bojových vozidel.


Ruská vojenská technika při dynamických ukázkách.

Pojďme se podívat na některé zajímavé novinky právě z oblasti bojových vozidel. První novinkou je bojová bugina Čaborz M-3 od firmy Čečenavto sídlící v Čečensku. Buginu využívají ruské jednotky specnaz v Sýrii, především při operacích v hornatém terénu.

Čaborz M-3 je klasické konstrukce o maximální hmotnosti 1500 kg. Ruský motor o výkonu 72 kW udělí bugině rychlost až 130 km/h. Zajímavá je výzbroj - na fóru Armija 2017 byla bugina vybavena čtyřhlavňovým kulometem GŠG ráže 7,62 mm, který najdeme například pod nosem vrtulníku Mi-24. Bugina ale samozřejmě pojme nejrůznější typy kulometů i granátometů.


Čaborz M-3 Rossijskaja gazeta

Vojensko-průmyslový podnik (VPK) ukázal kolové bojové vozidlo pěchoty BTR-87. Jedná se sice o hloubkově modernizovaný stroj BTR-82A, ale jeho vnitřní uspořádaní je zcela jiné.

Oproti originálu má BTR-87 pohonnou jednotku přemístěnou do přední části - díky tomu bylo možné výsadkový prostor vytvořit v zadní části vozidla. Odpadá tak největší nevýhoda vozidel série BTR, kdy výsadek musel opouštět vozidlo bočními dveřmi. Nově výsadek opouští vozidlo zadní sklopnou rampou.

Výzbroj BTR-87 tvoří 30mm automatický kanón 2A72 a kulomet PKTM ráže 7,62 mm.


BTR-87 / Rossijskaja gazeta

„BTR-87 se od našich předchozích typů obrněných transportérů liší zejména instalací zadní rampy, upraveným uspořádáním vnitřního prostoru a lepším rozmístěním sedadel osádky. Lze tedy již těžko mluvit o modernizaci typu BTR-82A, jde opravdu o nový typ. Byla by sice možná přestavba BTR-82A na BTR-87, ale to by bylo zbytečné,“ uvedl k vozidlu v roce 2016 Alexander Krasovickij, generální ředitel VPK.

Pozornost diváků samozřejmě na sebe strhává trio nových obrněných vozidel - Bumerang, Kurganěc a Armata.

Bumerang se představil s novou věží Berežok. Výzbroj věže tvoří 30mm automatický kanón 2A42, koaxiální kulomet PKT ráže 7,62 mm, nezávislý automatický granátomet AGS-30 ráže 30 mm a čtveřice protitankových řízených střel Kornet s dosahem až 10 km.

Věž je nabízená pro modernizace bojových vozidel pěchoty (BVP) BMP-1 a BMP-2. Modernizace BVP pomoci kompletu Berežok je velmi populární u zahraničních zákazníků a nyní se stává středem zájmu i domácích ruských ozbrojených sil.


Plejáda vozidel ruské armády

Dodejme, že dosud byl Bumerang viděn pouze s dálkově ovládanou věží KBP Epocha (nebo Bumerang-BM) - stejnou věží je osazeno i nové pasové BVP Kurganěc.

Na fóru nemohl chybět ani nový ruský tank T-14 Armata nebo zmíněný Kurganěc. O vozidlech nejsou žádné nové technické informace - kromě jediné. Platforma Armata získá superkondenzátor umístěný mezi hlavní motor a hlavní baterie.

Superkondenzátor, který dokáže nárazově poskytnout velké množství elektrické energie, umožní start hlavního motoru i v teplotách -50°C a zajistí energii po určitý čas (s cílem šetřit hlavní baterii) i pro ovládaní věže, kanónu a dalších bojových systémů.

Celý systém se podobá technologii “start-stop” osobních automobilů, což je technologie, která kvůli úspoře paliva automaticky vypíná a startuje motor. Tankový motor potřebuje ke svému startu nárazově velké množství elektrické energie, což značně zatěžuje klasické baterie (hlavně při nízkých teplotách) a snižuje její životnost. Superkondezátor přitom bez problémů zvládne milion “extrémních” nabíjecích/vybíjecích cyklů.


BVP Kurganěc s masivními bloky boční pancéřové ochrany. / Rossijskaja gazeta

Za pozornost stojí masivní bloky přídavné balistické ochrany umístěné na bocích BVP Kurganěc. Složení pancíře je neznámé, pravděpodobně se jedná o mix pasivního kovo-keramického pancíře a reaktivního pancíře. Boční moduly tak teoreticky nové ruské BVP ochrání proti střelám z malorážových kanonů i kumulativním bojovým hlavicím, především pancéřovek řady RPG - jedná se však pouze o spekulaci.

Zajímavým exponátem je stealth terénní vozidlo DSE-1700A Seržant vycházející z klasického terénního vozidla VAZ-21213 "Niva”. Přestavba vznikla v technoparku „Žigulevskaja dolina“ v Samaře.

Podle výrobce byly při stavbě široce využity kompozitní materiály, což výrazně snižuje tepelnou stopu vozidla a zajišťuje tedy jeho “neviditelnost” v termovizi.


DEA-1700A Seržant / Rossijskaja gazeta

Ruská společnost Viťaz (dříve Išimbajský závod dopravního strojírenství) představila nejnovější dvoudílný pásový obrněný transportér DT-10PM (nosnost 10 t). Vozidlo je určeno do nejdrsnějších zimních podmínek.

DT-10PM díky své konstrukci dokáže překonávat příkré svahy a díky širokým pásům se může pohybovat na bahnitém podloží nebo sněhu. Vozidlo je kromě výkonného topení vybaveno také sociálním zázemím (umyvadlo, WC, místo na spaní) pro dlouhodobý pobyt posádky.


Přehlídka vozidel, mimo jiné i DT-10PM.

Na robustnější platformě DT-30 (nosnost 30 tun) vznikly specializované arktické systémy protivzdušné obrany (PVO) Pancir-SM a TOR-M2DT. Jak název napovídá, první typ využívá bojový modul mobilního pozemního kompletu PVO Pancir-S1 a druhý pak kompletu Tor M2.

Firma UralVagonZavod zase představila tank T-T2B3 ERA. Oproti T-72B3 tank vyniká především lepší balistickou ochranou v podobě reaktivního pancéřování, které je v podobě několika modulů umístěno na bocích tanku. V zadní částí (v místě pohonné jednotky) T-72B3 ERA chrání SLAT mříž proti RPG granátům. Hmotnost T-72B3 ERA je 46 500 kg, pouze o 1000 kg více, než u verze T-72B3.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

PAK FA: Ruská stíhačka páté generace ponese jméno Su-57

Velitel ruského letectva generálplukovník Viktor Bondarev vojenské televizi TV Zvězda potvrdil nové označení ruské stíhačky páté generace Suchoj T-50. Stíhačka nově ponese název Suchoj Su-57.

Ruské cvičení Západ 2017: Ruskou válku řídí železnice

V záři se v Bělorusku uskuteční velké ruské cvičení Západ 2017. Během cvičení se do Běloruska přesune po železnici velký počet vojáků a vozidel. Země NATO se obávají, že může jít až o desítky tisíc ...

Indická verze Su-57: Rusko a Indie se blíží dohodě

V dohledné době má dojít k podpisu finální dohody, podle které Indie nakoupí 108 rusko-indických stíhaček páté generace FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft). Stíhačky FGFA přímo vycházejí z ruské ...

Rusko dokáže bojovat na dvou frontách

Švédská Obranná výzkumná agentura (FOI) v dokumentu Russian Military Capability in a Ten-Year Perspective – 2016 popsala vojenské schopnosti Ozbrojených sil Ruské federace. V rozhovoru pro ruský deník ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 3
  • Edator
    19:49 26.08.2017

    Hoj hoj.. Porovnavani BVP3 vs Puma.. Ha to jsou vtipky xD Nejprv se musime podivat do valecne doktriny alá Nato VS Rusko a pak zjistime ze kazdy ma jinou vojenskou doktrínu a strategii.. Proste kazdy to pouzije podle sebe a za jinym ucelem.Ikdyz je ucel vyradit protivnika jako 1 ale kdyz spusti palbu tak se odkryje pro dalsi protivniky a z toho jde odvodit kdo kde je.. a pak zacne mela-rezba kdo s koho..

  • Edator
    19:49 26.08.2017

    Hoj hoj.. Porovnavani BVP3 vs Puma.. Ha to jsou vtipky xD Nejprv se musime podivat do valecne doktriny alá Nato VS Rusko a pak zjistime ze kazdy ma jinou vojenskou doktrínu a strategii.. Proste kazdy to pouzije podle sebe a za jinym ucelem.Ikdyz je ucel vyradit protivnika jako 1 ale kdyz spusti palbu tak se odkryje pro dalsi protivniky a z toho jde odvodit kdo kde je.. a pak zacne mela-rezba kdo s koho..

  • fenri
    12:06 26.08.2017

    Flanker: nešťastné rozmístění výsadku BMP-3 řeší verze Dragun.
    Je fakt, že pak už jde o hodně překopané vozidlo, ale do doby, než bude dost Kurganců, tím lze něco pořešit.

  • flanker.jirka
    11:14 26.08.2017

    Grohman: srovnávat kupříkladu Pumu a BMP 3 můžeme snad jen na úrovni toho, že je mají armády jako ekvivalent pro stejné úkoly. BMP 3 moc potenciál růst nemá, proto vznikla platforma Kurganec s věží komplet mimo výsadek, lepší konstrukce pro čelní ochranu, i řidič sedí hodně vzadu.
    Věž BMP 3 mi připadá přeplácaná, 30 mm a 100 mm kanony pohromadě, to bych se spíše poohlédl po kompromisu, který zkouší s 57 mm kanonem s více druhy munice a PTŘS odpalovat klasicky uložené ve schránkách mimo věž. Ale pořád zůstává problém s prostorem pro výsadek, přístupnost prostoru, rozměry a sedačky, to je pořád nedostatečné.

  • Jan Grohmann
    09:14 26.08.2017

    Luky, a pak zjistíš, že provoz jednoho vozidla je 2x dražší než druhého, nebo výměna motoru v polních podmínkách u jednoho potřebuje 10 lidí a 5 hodin a u druhého pět lidí a 1 hodinu.
    Nebo třeba taková věc, jako je spolehlivost a doba mezi poruchami.
    Nebo si představ, že k vozidlu potřebuješ nějaký superčip, který se vyrábí na jednom místě, které můžeš jedním zásahem zničit a už nemůžeš vozidla opravovat (příklad).
    To, co jsi přesně popsal, je jen vrchol ledovce a opravdu to o udaném typu nevypovídá, zda zvýší bojeschopnost armády.
    Jinak Armáda ČR nevybírá vozidlo, které je nejlepší, ale na které má peníze.

  • Clanek
    20:11 25.08.2017

    Jinak tim co jsem napsal jiste nechci tvrdit ze porovnavani nema smysl, ma, zvlast z pohledu "chystam se neco koupit". Pak se totiz at uz si vyberu cokoliv bude kazde BVP spolehat na stejne vycvicene posadky, stejne zazemi, stejny teren... takze nakonec vazne bude rozhodovat jen kvalita vozidla a jeho cena.

  • Clanek
    20:09 25.08.2017

    Urcit si kriteria hodnoceni, priradit jim ruznou vahu (treba z pohledu CR, ne obecne) a z dostupnych informaci se pokusit vybrat lepsi vozidlo by jiste slo. Jen by to byl za 1) spis takovy odborne-popularni clanek, protoze vetsinu parametru stejne nezname (kdyby jo, nemuseli by se poradat vojskove zkousky, ze) a za 2) by takovy clanek byl diskusni sud s prachem. Pak by totiz neodvratne doslo k tomu, ze by se v diskusi vlastnosti vozidla zacali prenaset na vlastnosti armady tim vozidlem vybavene a to uz jaksi nejde.
    Klidne rekneme ze je Puma lepsi, treba i vyrazne, vyrazne lepsi nez BMP3, ale pokud bude BMP3 nasadeno pod jinou doktrinou, v jinych poctech a za jinym ucelem/kryti, pak muze Pumou vybavena strana v bitve klidne ostrouhat.

    Sam za sebe bych se do takoveho clanku asi radeji ani nepoustel. Hlavne kvuli bodu cislo 1. Bud bych mel opravdu hluboke povedomi o kazdem porovnavanem stroji (pak proc ne), anebo (a to je pravdepodobnejsi) by takovy clanek byl ukrutne povrchni a vubec nemusel odpovidat realite, a podepsat se pod neco takove by se mi nechtelo.

    Zato se rad podepisu pod to co napsal nize fenri, popsal to presne.

  • Luky
    15:00 25.08.2017

    Ty kanonové ŘS jsou taková východní klasika...určitě to není špatný, ale mě by šlo v první řadě o ten primární lauf - máš to na všecko, letí to rychle, kadence slušná, zásoba munice taky...

    Věř mi, že bys nechtěl sedět ani v tom bevku, když by přilít z druhý strany "odpálenej a zapomenutej" Spike :)
    Mimochodem nový Spike jsou ofiko i proti vzdušným cílům, takže s AB municí bych se necítil odevzdaně ani v případě, že by rádiem nahlásili čopry, případně tam prudily drony. Takovej malej SHORAD.

  • Marthy
    14:52 25.08.2017

    Luky-to 100mm nízkotlak-na tom videu když z něj střílely řízené kumulativky mě přišel nebezpečný dost,vsadím se že by jsi nechtěl sedět třeba v Pumě kterou by ta střela s kanónu z BMP-3 zasáhla.

  • Luky
    14:46 25.08.2017

    Z pohledu osádky vozidla bych raději seděl ve slušně pancéřovaném vozidle s perfektními senzory a výběrem kvalitní munice pro dobrý kanon menší ráže (doplněno o spřažený MG + ŘS). Zásoba by určitě zahrnovala AP, HE, AB střelivo. Dobrá akcelerace a rychlost by byla super.
    Jako bigoš bych chtěl slušný přepravní prostor, pancéřování, výlez. Ocenil bych dobrou výstroj a výzbroj, ale zajímal by mě hodně vnitřní prostor.
    Jako lampasák bych to viděl podobně ale hrozně by mě zajímala logistika...
    Bože proč tu píšu tak samozřejmý věci....

    Každopádně mě ten 100mm nízkotlak na BMP3 moc nebere...

Stránka 1 z 3