Armija 2018: Dodávky ruských tanků Armata a stíhaček Su-57

Su-57 se zaměřovacím kontejnerem 101KS-N; větší foto / Aleksandr Martynov; strizhi.ru přes BMPD 

Nedaleko Moskvy v těchto dnech probíhá tradiční mezinárodní vojensko-technické fórum Armija 2018. Na výstavě zástupci ruského obranného průmyslu představili plány s akvizicemi nových ruských tanků T-14 Armata a stíhaček páté generace Su-57.

Su-57

Ruské ministerstvo obrany a firma Suchoj na výstavě Armija 2018 ve středu podepsali kontrakt na dodávku prvních dvou sériových víceúčelových stíhaček Su-57. Termín dodání je mezi roky 2018 až 2020.

V současné době ruské letectvo testuje deset letuschopných prototypů, z toho tři mají avioniku odpovídající sériovému provedení a poslední létající prototyp (T-50-11) má také finální konstrukční podobu.

„První sériové letadlo Su-57 dorazí do vzdušně-kosmických sil v roce 2019. Na základě získaných výsledků testů, včetně pozitivního testování letadla v Sýrii, ministerstvo obrany Ruské federace v blízké budoucnosti plánuje akvizici 15 sériových letadel,“ uvedl na výstavě Aleksej Krivoručko, náměstek ministra obrany Ruské federace.

Podle blogu BMPD se celkový počet objednaných (před)sériových Su-57 zvyšuje na čtyři, z toho první dva stroje mají být dodány v roce 2019 a další dva v roce 2020. Dalších 11 Su-57 prvního stupně, tedy s motory AL-41F1 (převzaté ze stíhaček Su-35), získá ruské letectvo do roku 2022. Celkově 15 letounů Su-57 vytvoří jednu ucelenou bojovou letku.

Další nákupy přijdou po roce 2023, kdy mají být dostupné nové proudové motory Izdělije 30. Po roce 2023 (v případě včasného dokončení vývoje Izdělije 30) je pravděpodobný nákup další letky Su-57. Podle blogu BMPD se ale nedá očekávat skutečně masivní nákup Su-57 dříve, než po konci současného Státního vyzbrojovacího programu 2018-2027, tedy ne dříve, než letech 2028 až 2030.

V roce 2010 přitom ruské letectvo počítalo v první vlně s nákupem 60 stíhaček Su-57 (tehdy označovaných ještě jako prototyp T-50) se začátkem dodávek v roce 2015 až 2016.

V každém případě práce na programu Su-57 stále pokračují. Před týdnem na letecké přehlídce na počest 65. výročí Lukovického leteckého závodu (viz foto v úvodu) byl Su-57 poprvé spatřen s elektro-optickým zaměřovacím a průzkumným kontejnerem 101KS-N, který slouží k vyhledávání, rozpoznání a zaměření pozemních a hladinových cílů, a také k navedení palubních zbraní.


Tank T-14 Armata v čase 2:50

Armata

Při svém projevu na výstavě Armija 2018 se Krivoručko dotkl také nákupu tanků T-14 Armata a těžkých bojových vozidel pěchoty (BVP) T-15 Armata. „Pokud jde o perspektivní platformu Armata, chci zdůraznit, že již dnes máme pevnou smlouvu na dodávku 132 kusů vozidel T-14 a T-15. Prvních devět vozů bude dodáno vojákům již v roce 2018 a podle současné smlouvy ministerstvo obrany obdrží všechna objednaná vozidla do roku 2022.“

Podle komentáře blogu BMPD součástí objednávky budou jak hlavní bojové tanky T-14 a BVP T-15, tak i vyprošťovací vozidla T-16, bez kterých není možné provozovat těžkou obrněnou techniku. Již v únoru 2018 tehdejší ruský náměstek ministra obrany Jurij Borisov uvedl, že ruská armáda získá dva prapory tanků Armata (2×41 tanků včetně velitelských) a jeden prapor bojových vozidel T-15. Původně se přitom počítalo s nákupem 2300 tanků Armata do roku 2020.

Podle Alexandra Potapova, generálního ředitele firmy UralVagonZavod, v současné době je vyrobeno asi 30 vozidel Armata (tedy včetně tanků). Tyto vozidla jsme mohli vidět na Rudém náměstí při oslavě Dne vítězství a jsou také nasazeny v pilotním provozu v tankových jednotkách ruské armády.

První sériové tanky T-14 Armata dorazí v roce 2020 do výzbroje 2. gardové motostřelecké tamanské divize. Podle únorového prohlášení Jurije Borisova státní zkoušky vozidel Armata začnou v letošním roce a budou pokračovat až do konce roku 2019. „V roce 2020 dokončíme všechny nové modely [na platformě Armata - pozn. red.] a následně se rozhodneme o rozsahu sériové výroby,“ uvedl v únoru Borisov.

Krivoručko podle webu TV Zvězda také v projevu zdůraznil, že letouny Su-57 a vozidla Armata překonávají všechny zahraniční „analogy“ ve všech klíčových ukazatelích. „Chci zdůraznit, že Su-57 a Armata jsou slibné platformy pro výstavbu nových bojových jednotek v různých provedeních. Sériové dodávky budou pokračovat v rámci nových státních smluv jak v současném programovém období [2018-2027 - pozn. red.], tak v budoucím období,” shrnul akviziční plány Krivoručko.

Zdroj: BMPD, BMPD, TV Zvězda, Sputnik

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruský tisk: Stíhačka Su-57 je drahá a zbytečná hračka

Člen expertní rady Státní dumy pro letecký průmysl a vedoucí komise Státní dumy pro právní ...

Ruská armáda nebude masivně kupovat tanky Armata

Podle Jurije Borisova, místopředsedy ruské vlády pro vyzbrojování, ruské ministerstvo obrany ...

Rusko modernizuje strategické bombardéry Tu-95MS

Podle ruské tiskové agentury Interfax letecká společnost Tupolev a ruské ministerstvo obrany ...

36 víceúčelových stíhaček Su-30SM pro ruské letectvo

Podle deníku Vědomosti ruské ministerstvo obrany se Sjednocenou leteckou korporací (OAK) do konce ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • shal
    19:11 27.08.2018

    Viděli jste někdo video s tím Igorkem, kde chodil? Já viděl jenom jednu ukázku od Kalašnikova, kdy to stojí u dveří jak květináč. A zrovna ten bipedální pohyb by mohl být zajímavý. Vlastně je to na něm to nejdůležitější. Takhle to vypadá jak záběry z Legolandu.

    Host: Ten Lada koncept vypadá sice hezky, ale ta inspirace Mustangem je vážně očividná. Ale to jim těžko zazlívat.

  • Shania
    18:10 24.08.2018

    Luky: no nevím, pumovnice Su-57 umožní tomu stoji pohyb v nadzvukové oblasti (i s dočasnými) s výzbrojí, jaký Su-35 prostě nemá.

    Ale její velikost a že první věc co nám ukázali, odpálení křižující střely může tak trochu zpochybnit to čistokrevné zaměření pro AA.

    Je to multi role stroj a jestli to na něco rusové budou bojově využívat, tak na velmi speciální ukoly.

  • StandaBlabol
    16:26 24.08.2018

    to Crusader,

    "Asi příliš nerozumíte tomu, jak vzniká sériová výroba složitých strojů. ...
    Nejprve vzniknou 1-2 prototypy (to už mají u Suchoje za sebou, dokonce je údajně testovali v Sýrii), ty se odladí a najede se ověřovací série (do 10 kusů). To už je sériová výroba, i když se vyrábí v řádově kusech (ověřují se výrobní postupy, vytváří se síť dodavatelů atd.), ale stále je možné cokoli na daném stroji měnit."

    Tak mi to teda vysvětli. Jak se nastaví výrobní postupy a dodavatelský řetězec, jak všechny ty podniky nakoupí technologie, naberou a vyškolí lidi bez závazných objednávek? Jak si správně nastaví kapacitu?

    Můžu začít a testovat sériovou výrobu na 2 kusech. Pokud vím, že mám vyrobit třeba 50 kusů za 3 roky. Ale nemůžu ji připravovat s objednávkou na 2 kusy, protože prostě nevím, co mám nastavovat. Mám se chystat na 5, 10, 20 kusů ročně, nebo víc?

    Pokud teď vyrábějí 2 (ve výrobě) + 2 kusy (nová objednávka) bez existujících dalších závazných objednávek, tak je to prostě kusová výroba a žádné rozjetí sériové.

  • Rase
    13:43 24.08.2018

    Host:
    jo tak tohle vypadá opravdu skvěle (za mě hlavně ta šedá).

    Robaiz:
    na tu věž jsem taky zvědavý. Přeci jen se jeden čas tvrdilo, že design věže se ještě změní (u sériové verze), a zmiňován byl i kanón ráže 152 mm, ale to by asi byl jen případ verze "ničitel tanků", doslova oprášili název "Zveroboj" (za WW2 byl tak titulován ISU-152). Tak jak tak, rovněž čekám že věž projde nějakým faceliftem, třeba jen lehkým. Podvozek je skvělý, ale věž by si zasloužila trochu vyšperkovat.

  • gangut
    13:42 24.08.2018

    Robaiz
    Tak asi ten kontajner slúži na zameriavanie nejakej čupr zbrane ktorú stíhačka bežne nenosí.

  • gangut
    13:37 24.08.2018

    GlobeElement
    Ano, to je korektné. Hovorí sa tam o "technológii ktorá im umožní zaradiť sa do jedného radu so svetovými výrobcami elektrovozidiel ako je Tesla a vytvoriť im konkurenciu". Jedná sa o technológiu modulového riadenia batérie.Stále sa tam hovorí o koncepte a technológiách Je na tom vyjadrení niečo trápne? Alebo nabubrelé?

    Presne, ten "Igorek" je len koncept pre vývoj antropomorfného pohybu. Kdo z neho spravil bojového robota? Ruská propaganda?

  • Robaiz
    13:24 24.08.2018

    Na obrázku vidíme suchoj s podvěšeným zaměřovacím kon ejnerem...

    Může mi někdo vysvětlit, proč to éro nemá obdobnou výbavu již integrovanou ?

    Přeci neudělám "stealth" čupr stíhač nové generace, abych mu pak pod křídlo pověsil zaměřovač...

    Jinak myslím, že jak nové súčko, tak armatu čeká ještě pěkný kus cesty, než budou tyhle mašiny pořádně vymazlený. To nic nemění na tom, že Su-57 vypadá opravdu skvěle a Rusové jsou v tomto sice o parník za USA, ale taky o parník před Evropou...

    A co se armaty (T-14) týče, nevíte někdo, jestli tahle podoba věže je již skuteně finální? Respektive, nebude přidáváno žádné dodatečné pancéřování atd? To jako jedna rána do věže a bum, je po tanku? K čemu to pak má ty různý zářezy apod.?

  • GlobeElement
    13:19 24.08.2018

    Rase, on ten "robot" vystavený na armádní výstavě vlastně není robot, je to pilotovaný stroj, uvnitř sedí chlap a řídí to.
    Takže to sice vypadá jak RoboCop, ale spíš je to něco z Avataru.

    Tak to dopadá, když v Rusku povolíte americké filmy.

  • GlobeElement
    13:12 24.08.2018

    gangut

    Je pro tebe The Guardian přijatelný zdroj?

    “This technology will let us stand in the ranks of global electric car producers such as Tesla and be their competitor,” RIA-Novosti quoted the Kalashnikov press office as saying.

    Pokud ne, co Novosti?
    систем, созданных компанией.
    "Эта технология позволит нам встать в один ряд с мировыми производителями электрокаров, как, например, "Тесла", и составить им конкуренцию. При создании нашей концепции мы вдохновлялись опытом мировых лидеров рынка", — добавили в концерне.



    РИА Новости https://ria.ru/technology/2018...

  • gangut
    12:57 24.08.2018

    Maco
    A kdo vypustil informáciu, že chcú konkurovať Tesle? Odkiaľ máte takú informáciu?
    Rase
    presne o tomto hovorím.
    Čo sú to za médiá, ktoré ste tu citovali? Akože Fox news?
    Čo o tom písali TASS alebo Vesti?
    Russian army robot,killer robot... Kalašnikov je koncern, v rámci ktorého rozne firmy produkujú rozne produkty. Ovci stačí spojiť kalašnikov a robot a máme na svete nového ruského bojového robota. A pritom ruská armáda intenzívne testuje autonómne bojové porostriedky trebárs Uran,u Armaty sa plánuje autonómna koncepcia. Ale nejaký koncept navlečený do retrokostýmu Star wars ktorý niekto pomenoval igorek - to je pre ovcu to správne sústo...

  • gangut
    12:57 24.08.2018

    Maco
    A kdo vypustil informáciu, že chcú konkurovať Tesle? Odkiaľ máte takú informáciu?
    Rase
    presne o tomto hovorím.
    Čo sú to za médiá, ktoré ste tu citovali? Akože Fox news?
    Čo o tom písali TASS alebo Vesti?
    Russian army robot,killer robot... Kalašnikov je koncern, v rámci ktorého rozne firmy produkujú rozne produkty. Ovci stačí spojiť kalašnikov a robot a máme na svete nového ruského bojového robota. A pritom ruská armáda intenzívne testuje autonómne bojové porostriedky trebárs Uran,u Armaty sa plánuje autonómna koncepcia. Ale nejaký koncept navlečený do retrokostýmu Star wars ktorý niekto pomenoval igorek - to je pre ovcu to správne sústo...

  • gangut
    12:56 24.08.2018

    Maco
    A kdo vypustil informáciu, že chcú konkurovať Tesle? Odkiaľ máte takú informáciu?
    Rase
    presne o tomto hovorím.
    Čo sú to za médiá, ktoré ste tu citovali? Akože Fox news?
    Čo o tom písali TASS alebo Vesti?
    Russian army robot,killer robot... Kalašnikov je koncern, v rámci ktorého rozne firmy produkujú rozne produkty. Ovci stačí spojiť kalašnikov a robot a máme na svete nového ruského bojového robota. A pritom ruská armáda intenzívne testuje autonómne bojové porostriedky trebárs Uran,u Armaty sa plánuje autonómna koncepcia. Ale nejaký koncept navlečený do retrokostýmu Star wars ktorý niekto pomenoval igorek - to je pre ovcu to správne sústo...

  • Maco
    12:25 24.08.2018

    gangut ano je to trapne zasadzovat koncept do retrokaroserie. Obvzvlast ked vypustis ze chces konkurovat dakemu velkemu hracovi na scene.

  • Host
    12:25 24.08.2018

    Rase me sa to modre auto ale fakt páči... :) toto je síce lepšie ale to modre nieje vobec zle
    http://www.diseno-art.com/ency...

  • Rase
    12:20 24.08.2018

    gangut:
    tak hlavně že má být ten koncept kráčejícího robota od Kalašnikovu neprůstřelný. Níže přikládám nějaké ty odkazy.

    https://themoscowtimes.com/new...

    https://www.express.co.uk/news...

    http://www.foxnews.com/tech/20...

  • gangut
    12:09 24.08.2018

    Rase
    toto je presne komentár aký by sa dal očakávať od rusofobneho trotla - pardon, trola. Vy ste obeť protiruskej propagandy, alebo jej súčasť?
    Odkiaĺ máte informácie o "ruskem kračejícim robotovy pro vojáky"?
    Informácia predžutá BBC alebo Idnes? Podľa povodného článku na RBK je to koncept pre vývoj antropomorfného pohybu. Je na tom niečo trápne alebo smiešne?
    Je niečo trápne alebo smiešne na tom, keď je nejaký koncept zastavaný do retro karosérie? Alebo snáď v karosérii a la Š 110R alebo AC Cobra by to bolo rovnako trápne? Myslím že nie.
    Viete, najvačšou zbraňou prokremelskej propagandy sú naše neprofesionálne a nedoveryhodné médiá a hneď potom komentáre ako ten váš.
    Triezvo uvažujúceho človeka to musí urážať

  • Rase
    11:08 24.08.2018

    ještě pár perliček z Armija-2018.
    Od loňska vyvíjejí rusové i VTOL letoun (bylo by super, pokud by vnější tvar byl podobný jako u Su-57). Kalašnikov vyvíjí vlastní elektromobil CV-1 (obrázek dole), který bude vtělen do karosérie retro auta IŽ-21252 Kombi. Elektromobil bude mít výkon až 220 kW a dojezd až 350 km, zrychlení z nuly na 100 km/h za 6s. Vozidlem hodlají konkurovat elektromobilům od společnosti TESLA (!) ...
    ps. ještě sem můžu dát toho ruského kráčejícího robota pro vojáky, ale to už by bylo snad až moc trapné. Tak z respektu k proruským kolegům jej sem nedám.

    http://www.palba.cz/album/albu...

  • gangut
    10:35 24.08.2018

    Jan Grohmann
    Presne.Plus zemepisné špecifiká. Sovietska a dnes ruská technika je konštruovaná ako súčasť systému a pre použitie v konkrétnych podmienkach.Infantilné porovnávanie TTD konkrétnych strojov má nulovú výpovednú hodnotu. Faktom je že v krajine s počtom obyvateľov ako Japonsko, s velkosťou ekonomiky ako Taliansko, s obrovskou rozlohou t.j. s obrovskými problémami s logistikou a infraštruktúrou je schopná vyvíjať a vyrábať špičkové stroje a zabezpečiť si vlastnými silami svoju obranu a veľmocenské postavenie vo svete.
    Pánové kdo to má?

  • Grull
    10:32 24.08.2018

    Rusko zbrojí na válku? Tak asi každý zbrojí na válku, kvůli přehlídkám se zbraně nevyrábějí. Vzhledem k jejich situaci jim ani moc možností nezbývá a alespoň si udržují výrobní kapacity, znalosti.

    Žádná 3WW nebude, tedy nikdo ji nechce i když se jí všude vyhrožuje, protože prachy do armády se vždy hodí.
    Když jedna strana má tohle, já to chci taky a lepší.
    Bylo by zajímavé zjistit, kdo by vyhrál. Jestli F-22 nebo Su-57, ale pochybuji, že je pozvou na Red Flag (nebo jak se to cvičení jmenuje). Varianta, že by se někde potkali 1-1 nebo letka na letku je nereálná a v nějakém proxi konfliktu také.

    Prostě na sebe rudí, modří a zelení budou házet klacky, ale dají si sakra pozor, aby se to nezvtlo.
    (Na druhou stranu by bylo zajímavé sledovat dění v situaci, kdy by USA vyhlásili Defcon 2 a Putin dal rozkaz, aby mobilní jaderné nosiče zaujali bojové postavení.)

  • Luky
    10:19 24.08.2018

    Mě trošku jako bizár přijde, že je deset let v diskuzích nejpodstatnější mít zbraňovou šachtu....a když si Rusák udělá letadlo se zbraňovou šachtou a spoustou dalších vychytávek, krasoduchové začnou tvrdit, že je to PR nanic.
    Přitom je potřeba stále dělat vývoj, byť v mezích technologických a ekonomických možností. To mají všichni ruští konstruktéři pláchnout za hranice, případně vytvářet dvacátý derivát SU-27? To byste ocenili? Jako fakt jako?

  • Jan Grohmann
    10:06 24.08.2018

    Pánové, zkuste se zamyslet spíše, jaká je skutečná bojová hodnota Su-57 nejen ve vztahu k ruskému letectvu, ale k celému Rusku. Jaká je jeho nasaditelnost. Kolik letounů je letuschopných. Jak probíhá výcvik, atd. atd. Kolik stojí provoz, atd. atd.

    Nedělejte z toho bizár, zda je lepší F-22 nebo Su-57. Tohle je diskuze opravdu pro puberťáky. Letoun je součástí obrovského komplexu systémů systému a letoun sám o sobě se svými takticko-technickými parametry nic neznamená.

    Navíc lepší pilot v horším letadle vždy porazí horšího pilota v lepším letadle. Tak zkusme se prosím bavit na úrovni. Děkuji.

  • madrabbit
    09:56 24.08.2018

    Petr.Svetr:
    TA šmouloidní barva (IMHO tragedie, když člověk lepí modely - jde blbě sehnat namíchaná), je výsledek výzkumů, kdy se měla ukázat jako uklidňující a snižující zátěž pilota.

  • Jara
    09:24 24.08.2018

    Crusader
    Někteří jsou tady na dva tábory blue x red , navzájem do sebe šijou, těm nemá cenu nic vysvětlovat, pro modráky vše co je z Ruska je podřadné a naopak.....jsou spoutání ideologií a schopni popřít veškeré logické argumenty ;)

  • GlobeElement
    09:23 24.08.2018

    Ona je otázka, proč vůbec Su-57 vznikl. Reálně je to vylepšený Su-35, není to koncepčně zcela odlišný letoun jako F-22 nebo F-35. Takže podle mne je to spíše PR produkt, aby ruská vláda mohla lidu říci - i my máme zbraně stejně moderní, jako ti proradní Američani, ba co více, máme je lepší, protože jsou ruské.

    Jeho bojové vlastnosti nejsou o řád jinde, než u Su-35, proto armáda nespěchá s jeho nakupováním.

    F-22 byl revoluční produkt, F-35 je koncepčně úplně jiná platforma, je to systém ve kterém je letadlo jen jedním kolečkem. Otázka, VE KTERÉM VESMÍRU si F-22, navíc dle vás v Ruském provedení podřadná, poradí se čtyřmi Su-30? je úplně chybně položená. Neutkají se jen letadla, utká se jeden systém s druhým, v takovém střetnutí by ona F-35 možná ani jednou nevystřelila a čtyři Su-30 by šly k zemi, protože by na ně navedla palbu odjinud.

    Je pravda, že v konfliktech, které se skutečně odehrávají, nejsou tyto hypermoderní zbraně zapotřebí. Slouží vlastně jen k tomu, aby nedošlo k válce mezi velmocemi.

  • crusader
    09:17 24.08.2018

    to je marný, to je marný, to je marný

    maco
    objednáno je nyní 15 kusů , došlo k navýšení o dva kusy z původních 13 (pravděpodobně).

    Vyjádření o sériových kusech neznamená, že jich budou vyrábět 50, 100 nebo 1000 kusů, ale že mají výrobek (zde letadlo), u kterého došli k názoru, že splňuje všechny požadavky na něj kladené a může jít do sériové výroby.

    A ověřovací série je skutečně sériová výroba, i když se dělá jen pár kusů.
    Navíc, viděl jste někdy fotky z výroby letadel? Ty opravdu nejedou na lince jako auta ve Škodovce. Klidně si to nazývejte předsérie nebo jak chcete.

  • Maco
    09:00 24.08.2018

    crusader, nemylte si testovaciu fazu, predseriu a plnu seriu. Dva stroje nie je seriova vyroba.

  • crusader
    08:18 24.08.2018

    StandaBlábol
    Jestli jste to dobře četl, Rusové mají dokonce 10 kusů prototypů a nyní teprve najíždějí na ověřovací sérii (původní počet kusů ověřovací série?)

    pro admina
    nešlo by upravit vkládání příspěvků aby šel příspěvek po vložení editovat?

  • crusader
    08:10 24.08.2018

    StandaBlabol
    Objednala další dva kusy, nikoli dva kusy. Nikdo oficiálně neví kolik byla původní objednávka.
    Ale i kdyby to byly jen dva kusy.
    Asi příliš nerozumíte tomu, jak vzniká sériová výroba složitých strojů. Ukážu vám to na příkladu jedné továrny v Česku, ve které se vyrábí obráběcí stroje (mimochodem, jsou tam "velmi nadšení" ze sankcí proti Rusku), kde jsem kdysi dělal konstruktéra. Cena toho stroje je řádově 10-20mil Kč (tedy několikanásobně míň než letadla).
    Nejprve vzniknou 1-2 prototypy (to už mají u Suchoje za sebou, dokonce je údajně testovali v Sýrii), ty se odladí a najede se ověřovací série (do 10 kusů). To už je sériová výroba, i když se vyrábí v řádově kusech (ověřují se výrobní postupy, vytváří se síť dodavatelů atd.), ale stále je možné cokoli na daném stroji měnit.
    Tak nevím co je k zasmání nad tím, že navýšili počet kusů v ověřovací sérii o dva, spíš jste směšný vy tím jak tomu "rozumíte".

  • StandaBlabol
    06:50 24.08.2018

    to Cernakus:

    "Pánové četli jste ten článek? Ruská Armáda objednala 2 SÉRIOVÉ kusy."
    Ano četl. A dlouho jsem se tak dobře nezasmál. Zajímalo by mě, jak v Rusku definují kusovou výrobu, pokud tohle je sériová.

    "VE KTERÉM VESMÍRU si F-22, navíc dle vás v Ruském provedení podřadná, poradí se čtyřmi Su-30?"
    Na cvičeních Red Flag F-22 běžně dávaly F-15 při stejné i větší početní převaze. A o tom je rozdíl mezi generacemi. Pokud to Su-57 nezvládá, tak k čemu je a proč ho vyvíjeli?

    "na válku s USA, která se nezadržitelně blíží"
    Kdo ví, co je to strategie MAD, tak chápe, že válku USA (NATO) x Rusko nikdo nechce. K té může dojít leda nějakým strašným omylem. A historky, jak chtějí američtí imperialisté rozpoutat 3. světovou slýchám už do školních let. Tak nějak nechápu, proč se to zemi s nejsilnější armádou na světě za těch 70 let od začátku studené války ještě nepodařilo, když o to tak stojí. USA asi budou ti nejneschopnější váleční štváči pod sluncem.

    "dokud bude letadlo 4,5 generace čtyřikrát levnější než letadlo 5 generace, tak nákup toho dražšího letounu efektivní NENÍ. "
    Takový rozdíl v ceně je mezi generacemi běžný a přesto všichni vyvíjejí a kupují novější a novější letadla.

    "Pro Rusko je projekt Su-57 hlavně o udržení a rozvoji vývojových kapacit."
    A proč je teda udržují a rozvíjejí, když je lepší kupovat starší a levnější zbraně? Proč investují do vývoje něčeho, co je v reálném konfliktu zbytečné?

    "Navíc až se bude opravdu válčit, tak zapomeňte na nějakou 5. generaci. I Američani se sakra rychle vrátí ke 4. možná i třetí s některými prvky 4. Proč? Protože ve válce potřebujete rychle nahrazovat ztráty"
    Jenže Američani dokáží vyrábět 5. generaci rychleji, než Rusové 4. Srovnej si objednávky a výrobu Su-30/35 a F-35.Takže můžou vyrobit a nasadit víc F-22 a F-35 než Rusové starých Sůček a Migů. Tím pádem mají technologickou i početní výhodu. Nějak mi uniká geniálnost té Ruské strategie nákupu 4. generace.

  • overitzda0
    01:20 24.08.2018

    Rád se zapojim do diskuse.
    Kolik f22 může proti Rusku nasadit Česká republika?
    Proč by měla americká armáda nasazovat proti Rusku f22 v Evropě?
    Jak to že tý vožralý degenerovani mužíci mají letoun plus mínus 5 generace, když tady čtu o tom že vůbec ale vůbec nic neumí?
    Proč není program Evropského letounu 5 generace alespoň trochu diskutován mezi evropskými lídři?
    Jak to je to tedy s Ruskem, budeme válčit nebo ne? Neříkejte mi, že se k tomu nepřibližujeme.
    Jak na posun ve vývoji ruských letounů reaguje Česká armáda? Nebo nám stačí poslat mladý chlapi do Afghánistánu a nad posilováním ruské armády mávnout rukou..... Co naše proti letadlová obrana? Nemůžeme se na alespoň něčem domluvit s Francií nebo Izraelem.
    Než mě tady označíte za bolševika, rád by si v týdnu kdy si připomínáme sovietskou invázii něco přečetl o České proti letadlové obraně... Všichni se tady tváří jako USAF bylo české...

  • Jakub2
    00:41 24.08.2018

    Cernakus: a kdy má ta válka USA-RF vypuknout, když tady tak argumentujete?
     
    Já jen abych si koupil včas popkorn a kokakolu... Pane Grohmanne, je tohle ještě seriozní zpravodajský server nebo místo, kam se chodí ukájet puberťáci se svými válečnými představami?
     
    Puberťákům nedokážeme vstup zabránit. Admin

  • cernakus
    23:56 23.08.2018
    • (10)

    Pánové četli jste ten článek? Ruská Armáda objednala 2 SÉRIOVÉ kusy. Žádné nedokončené prototypy. Dva prototypy které už mají jsou dokonce už ve finální, tedy sériové podobě.

    Ano, množství je nízké, ale UVĚDOMUJETE si, že to éro stojí opravdu balík i v Rusku? Nedávno objednali 36 kusů Su-30SM za zhruba 60 miliard rublů. Tyhle dva kousky budou stát ruskou státní pokladnu téměř 13 miliard rublů. Tedy poměr 4:1, pokud dobře počítám.
    A ptáme se, milí rusofóbové, VE KTERÉM VESMÍRU si F-22, navíc dle vás v Ruském provedení podřadná, poradí se čtyřmi Su-30? V tomto našem totiž nemá reálnou šanci.

    A o tom to je. Rusové nezbrojí proto, aby se mohli internetoví diskutéři ukájet, ale na válku s USA, která se nezadržitelně blíží. S omezenými zdroji musí zbrojit efektivně a dokud bude letadlo 4,5 generace čtyřikrát levnější než letadlo 5 generace, tak nákup toho dražšího letounu efektivní NENÍ.

    Navíc až se bude opravdu válčit, tak zapomeňte na nějakou 5. generaci. I Američani se sakra rychle vrátí ke 4. možná i třetí s některými prvky 4. Proč? Protože ve válce potřebujete rychle nahrazovat ztráty a udržovat techniku v polních podmínkách. To se neslučuje s překomplikovanou cintlivkou kterou vyráběli z 350 subdodavatelských továren po celých USA ruční montáží, jako je F-22.

    A že těch 170 raptorů, co má USA zhebne do týdne od začátku války, na to si můžete vsadit.

    Pro Rusko je projekt Su-57 hlavně o udržení a rozvoji vývojových kapacit. Šance, že nakoupí 100 Raptorski za cenu 400 modernizovaných dvacetsedmiček byla nízká od ohlášení projektu.

    A dtto platí pro Armatu. I když je to o generaci dál, než má kdokoliv jiný na světě, tak to neznamená, že ve válečném konfliktu nahradí 3-4 modernizované T-90ky, které stojí stejně.

    Ostatně, proč i v USA začínají uvažovat o obnově F-15? Protože s Raptory a možná i Ligthningy třetí světovou vyhrát nepůjde. Ono se totiž ukazuje, že všechny ty supersrandy, jako tvarový stealth, LPI AESA radary, supercruise, interní pumovnice a modulární architektura jsou dobré tak na machrování, ale v reálném "full scale" konfliktu si svou přemrštěnou složitost neobhájí.

    Takže prosím, už žádné cancy, že Su-57 není hotový. Nebo, že se to táhne. Na rozdíl od Vás, Rusáci moc dobře vědí, co je nejefektivnější zbrojení.

    Já taky nekritizuji, že F-22 se zařízl po cca stovce sériových kusů (zbytek byly předsérie), protože nevidím do karet americkým plánovačům, proč se rozhodli zahodit 70 miliard USD v programu a nesnížili tak kusovou cenu Raptora z příšerných 450 miliónů dolarů (rozpočtené náklady vč. vývoje) na nějakou rozumnější částku a místo toho špekulují jak poslat do Raptorových vod Ligthinga a nebo dokonce obnovit výrobu starých Eaglů. Ale asi k tomu měli lepší důvod, než si mnozí myslíme.

  • Clanek
    22:16 23.08.2018

    fenri
    Add motory: to je samozřejmě nesmysl, co říkáte. Spousta slavných letadel v prvních iteracích nad konkurenty výkonem nečněla. Su-57 s 41 není hůř motorizovaný, než jiné stroje. Stejně, jako na tom byl Spitfire Mk. I a II., stejně jako na tom byly první Mustangy a tak bych mohl pokračovat dlouho. Spousta letadel během svého vývoje X-krát vyměnila motory. Nikdo se nad tím nepodivuje. Spousta letadel (hlavně civilních) se souběžně dělá s různými motory (objednáte si, co chcete). Podle vás ale Su-57 s počátečním motorem není hotový Su-57. Evidentní kravina.

    Dovolim si i nadale nesouhlasit. Su-57 je jednoznacne hur motorizovany nez jeho protejsek, coz neni nic jineho nez F-22 (no a s rychlosti s jakou se finalni verze Su-57 skutecne objevi to mozna stihne i evropsky next gen). To ero bylo od zacatku zamysleno s novymi motory, kde i podle samotne ruske strany ma jit o generacni skok (snad mi ted nezacnete tvrdit ze pujde o skok rovnou do 6. generace a petku uz Rusove maji). Soucasne motory jsou spoluduvodem nezavadeni Su-57, neukonceni projektu a nezaceti seriove produkce. Tohle nelze s Mustangem a Spitfirem srovnavat ani proto nahore napsane, ani proto ze se zde bavime o vyvoji v case miru vs. o tom co se vyvijelo za plnych boju behem nejkravavejsiho konfluktu historie. Trosku jiny rezim, nemyslite?
    Takze ne, za evidentni kravinu i nadale povazuji vasi snahu to nejak okecat. Su-57 zkratka byl zamyslen s novymi motory, drak/avionika je hotova driv nez motory, tak testuji alespon to co muzou, ale hotove letadlo to proste neni. Kdyz dobre tak to tomu dopreju oznaceni betaverze. Verze 1.0 bude az s Izdělije 30 (a nakolik i ta bude bojove pouzitelna je taky s otaznikem, argumenty co postnul shania povazuji i ja za naprosto relevantni a ze je zbytek Su-57 jiz hotovy teda neverim ani omylem).

  • Clanek
    22:09 23.08.2018

    Jara:
    Ad Izolonvanost Ruska, oni za to moc nemohou co byjste jim poradil na jedné straně Čína na druhé NATO a držet Rusko pohromadě taky není jen tak.

    Jara
    A co vám vadí na motorech ze Su35??? Že nemohou být na stroji 5 generace? Absence Supercruise F35 tuto vlastnost snad má? Hmm.... ty motory jsou dobré ikdyby u nich zůstalo, ale vyvíjejí se silnější, tady prostě Rusům není co hanit

    Ad 1)
    Samozrejme ze si za svou izolovanost mohou Rusove jen sami, svym pricinenim. To ze je z jedne strany NATO jeste donedavna nic neznamenalo. Dokud se Rusko jevilo jako demokraticka zem respektujici sve sousedy a nevyhrozujici tu jednomu tu druhemu, nebyl problem aby s nimi spolupracovali jak americke tak predevsim evropske firmy. Zvlaste pak Nemci vzdy preferovali i preferuji se s Ruskem domluvit, rozvyjet obchod, spolecne vzkvetat. V tehle evrope si sveho nepritele najde jen ten kdo si jej sam udela. A presne to se stalo. Demokraticke Rusko si z NATO udelalo nepritele samo svymi ciny posledni doby, ktere vyustili az v sankce mirici prave a predevsim na vojensky material, vojenskou spolupraci. Nevim v jake realite je v tom Rusko nevine, naopak, kdo chce kam...

    Ad 2)
    Motory z Su-35 se parametrove nevyrovnaji jinym motorum letadel 5. generace. Priznava to vedeni ruskeho letectva samo (jak uz tu nekdo uvedl, mimojine tim ze Su-57 hromadne nezavede), priznava to vyrobce, ktery se je ani nesnazil zakrytovat a ktery na novych motorech odzacatku projektu pracuje, neb meli byt od zacatku Su-57 nedelitelnou soucasti, a nakonec to priznavate i vy sam kdyz si na pomoc sve argumentaci zavolate F-35. Proc probuh furt nekdo citi potrebu plest F-35 s Su-57? Fenriho chapu, ten nesrovnaval letadla ale projekty, delku vyvoje atd., ale kdyz zacneme mluvit o parametrech tak snad nebudeme porovnavat dvoumotorak pro vybojovani vzdusne nadvlady s jednomotorovou nahradou A-10, F-16 atd. To taky muzeme zacit porovnavat pandura s armatou (vzdyt je to oboje obrnenec) a jine perly patrici nekam na Zena a zivot, ale snad ne sem. Takze ne, to ze jednomotorova F-35 supercruise neumi neospravedlnuje to, ze to neumi Su-57, ani castecne.

  • Maco
    21:33 23.08.2018

    Nad fenriho argumentami neostava nic ine len sa zabavat.... 1,4mld cinanov urcite dnom aj nocou nerobia nic ineho len kopiruje daky hlupy motor a 140milionov rusov vitazi nad vsetkym...

    aj minule sa mi pacili prirovnanie ako su americania neschopni a vsetko okopirovali od najdokonalejsich rusov lebo maju ubohu uroven skolstva... Hej lebo v Rusku je kazdy minimalne raketovy vedec ktory zaviedol novu fyzikalnu teoriu...

  • StandaBlabol
    21:31 23.08.2018

    Fenri, Jara,

    nevím, proč nás přesvědčujete, že staré motory vlastně nejsou problém. Přesvědčovat by jste měli Ruské letectvo. To totiž odmítá Su-57 objednávat a zavádět do výzbroje a radši počká dalších min. 6 let. A oficiální vysvětlení je, že čekají na verzi s novým motorem.

    Mimochodem, Mustang i Spitfire jsou pěkný příklad. První verze měli slabší motory, v případě Mustangu to byl naprosto jiný typ motoru a Merlin z něj pak udělal úplně odlišné letadlo. Ale to nebránilo, aby ty první verze byly vyráběny ve velkých sériích a úspěšně nasazeny. Což se zdá, u Su-57 nehrozí. A 4 - 15 letadel za 6 let opravdu není série ani v dnešních podmínkách, nesrovnávám čísla s letadly z 2.sv.v.

  • janusinko
    21:23 23.08.2018

    fenri:
    Určite nie, pretože niekto za fakty vydáva aj to, čo s realitou nemá vôbec nič spoločné. Mimochodom, netušil som, že sa na vývoji stíhačiek podieľa celé obyvateľstvo danej krajiny, toľko kvalifikovaných inžinierov a človek o tom ani nevie :)

  • fenri
    21:15 23.08.2018

    janusinko: co jsou to reálná fakta? A co jsou nereálná fakta? Nejsou fakta z definice reálná? A reálná fakta jsou podle vás to, chcete slyšet?

    Shania: 1.4 mld číňanů není schopno okopírovat přes dvacet let starý ruský motor. A ano, 330 mil Američanů, spolu s Izraelci, Brity, Turky, Nory, Australany, Španěly, Italy... vyvine o něco komplikovanější letoun a něco rychleji, než necelých 150 mil. Rusů. Fakt vám to přijde jako takový super úspěch a Su-57 jako propadák, či neúspěch?

  • dusan
    21:13 23.08.2018

    Ak to zostručníme, tak Su-57 sa dostane v zaujímavých počtoch výzbroje RF v čase, keď už budú Amíci mať minimálne technologický demonštrátor ďaľšej generácie strojov a F-22 sa už pomaly budú zberať do dôchodku. A bez masívnejšieho zavedenia strojov 5.generácie nebudú môcť Rusi efektívne navrhovať 6. generáciu.


    Skrátka nie je šanca ani teoreticky, že Rusko čo i len zníži náskok USA pri vývoji moderných bojových strojov.

  • janusinko
    20:55 23.08.2018

    Pre fenri: Jara:
    ale aj ostatných, odporúčam tento článok, na základe ktorého si snáď už dajú reálne fakty do uceleného kontextu.
    http://www.armadninoviny.cz/ru...

  • Shania
    20:07 23.08.2018
    Oblíbený příspěvek

    Fenri: vůbec se nesnaž porovnavat Su-57 s F-35, ten rozsah a požadavky na ty programy jsou velmi rozdílné... A jen komplexita C a hlavně B verze je kapitola sama o sobě..


    A k těm zpožděním, trošku kontextu: Originální plán byl první let v 2006, IOC B/A/C v 2010/11/12, realita 2015/16/19

    A teď ten kontext, vývoj všech moderních strojů trval 18-20 let a to jestě s velmi rozdílnými schopnostmi v IOC (nemluvě o tom že IOC je pro každý stát něco jiného).
    Takže u JSF to byl velmi otimistický plán (který se začal měnit téměř okamžitě) i kdyby šlo jen o jednu variantu stroje a požadavky na steoj by měli konzervativní a ty se navíc neměnili...V podstatě něco jak bylo u Super Hornetu, kde to stihli jen pro to, že block 1 lítal s avionikou z Hornetu...


    V ranné fazi programu se tyky např. zjistilo, že F-35B bude mít problém s váhou, speciální team (SWAT) dostal váhu pod kontrolu, znamenalo to zpoždění programu velký dopad na všechny tři verze (tady např. B verze dostala menší pumovnici). A původní plány z počátků JSF už byli několikrát upraveny.

    Takže v 2010 padlo rozhodnutí program restrukturalizovat, naplanovali se nové termíny, rozpočty a naprostá většina z těch hlavních byla splněna.

    B verze měla přednost ve vývoji, jako nejvíc komplexní varianta.

    Při tom všem je to nejvíce testovaný stroj vůbec (a to s velkým rozdílem), protože se tu nejedná o stovky, ale tisíce vyrobených kusů, takže každá maličkost, nad kterou by jinde mávli rukou tu může nakonec stát (ať už v extra nákladech a nebo naopak ušetří) miliony/miliardy. Při tom objemu i malé zefektivnění výroby, udržby, spotřeby motorů znamená velké peníze.

    Su-57 je dle mého názoru tam kde byla F-35 v 2008-2010. Absolutně neexistuje aby s pár prototypy dokázali na řadu problémů vůbec přijít, v podstatě mají jen jeden dva reprezentativní stroje. Motory jsou fakt až to poslední.

  • fenri
    19:45 23.08.2018

    Clanek: pokud se bavím o efektivitě vývoje, tak mě to zajímá. Za vývojem F-35 stojí cca 1 mld lidí. Za vývojem J-20 je cca 1.4 mld lidí. Za vývojem Su-57 stojí cca 140 mld. lidí. Efektivita je o poměru cena/výkon. Vývoj Su-57 bude trvat možná o dva, tři roky déle, než vývoj F-35. S desetinou lidí, po rozpadu průmyslu atd...

    Add motory: to je samozřejmě nesmysl, co říkáte. Spousta slavných letadel v prvních iteracích nad konkurenty výkonem nečněla. Su-57 s 41 není hůř motorizovaný, než jiné stroje. Stejně, jako na tom byl Spitfire Mk. I a II., stejně jako na tom byly první Mustangy a tak bych mohl pokračovat dlouho. Spousta letadel během svého vývoje X-krát vyměnila motory. Nikdo se nad tím nepodivuje. Spousta letadel (hlavně civilních) se souběžně dělá s různými motory (objednáte si, co chcete). Podle vás ale Su-57 s počátečním motorem není hotový Su-57. Evidentní kravina.

    RimR.: no, vzhledem k tomu, že už nyní mají Raptornych 10, tak bych se nebál, že za pár let jich nebudou mít víc, než má letadel ČR či Rakousko (pokud bude nějaké mít) a to jim na přehlídky jistě stačit bude.

    Petr.svetr - barva je kombinací toho, že moc nehází odlesky a stíny a zároveň má údajně udržovat bdělost a pozornost víc, než tmavé kokpity.
    Máte tu fotku s nýty? A nejde jen o prototyp třeba k pevnostním či jiným zkouškám. RAM totiž Su-57 má mít.
    Mimochodem pro Clanka - větčí přínos třicítek nad 41 možná bude v tom, že jsou kratěí a tudíž se jejich oběžná kola lépe schovají v kanálech. U 30 koukají.

  • petr.svetr
    19:02 23.08.2018

    Dle mého názoru se nejedná o letoun 5.generace,pohledově vypadá skutečně pěkně,ale na fotografiích (zde na stránkách) je vidět povrch letadla,který nýtovaný a bez RAM povrchu,což je u stealth letadla podle mě vážný problém.To že bude mít nové motory později je celkem jedno ,stejně mu přidaj jen pár procentíček výkonu navíc.

    Nevíte proč mají ruská letadla ty kokpity takovou divnou "šmoulovou " modrou barvu ?

  • RiMr71
    18:11 23.08.2018

    ...tak snad jich budou mít dost aspoň na přehlídky, protože při tomto množství je ty "podřadné analogy" umlátí obaly od klíčů kabiny...

  • flanker.jirka
    17:55 23.08.2018

    Ná této mašině jsou zajímavé řídící plochy, velká sklopná část strejku, plovoucí směrovky a jejich použití i pro na výpomoc výškovek.
    A asi jedinou věcí, kterou současné letadla podobného účelu převyšuje, mají být AESA antény, které s aktivním radarem pokryjí 360° ...z toho plyne i použití AA střel všemi směry, bez ohledu jaký systém navedení střely mají.

  • Jirosi
    17:33 23.08.2018

    Jara: Je F35 konkurentem Su57, nebo je to F22....

    Viz: "Asi proto že F35 je primárně bitevník a SU57 letoun vzdušné nadvlády"

  • Jara
    17:32 23.08.2018

    Clanek
    Ad Izolonvanost Ruska, oni za to moc nemohou co byjste jim poradil na jedné straně Čína na druhé NATO a držet Rusko pohromadě taky není jen tak.

  • Jara
    17:30 23.08.2018

    Clanek
    A co vám vadí na motorech ze Su35??? Že nemohou být na stroji 5 generace? Absence Supercruise F35 tuto vlastnost snad má? Hmm.... ty motory jsou dobré ikdyby u nich zůstalo, ale vyvíjejí se silnější, tady prostě Rusům není co hanit

  • Clanek
    16:36 23.08.2018

    Absolutni cisla fenri by vas mela nechat chladnym, dulezita je zde relativita, neb i 10x drazsi program F-35 muze byt pro jednoho vzhledem k jeho bohatstvi levnejsi, nez 10x levnejsi program Su-57 pro druheho (kdyz nemam penize na vcasne dokonceni vyvoje, na zavedeni). Kdyz tedy mluvite o smart resenich, z pohledu dnesniho Ruska se zda, ze onim smart resenim melo byt se do Su-57 vubec nepoustet.

    Ano, letadlo, ktere je deklarovano jako 5th gen, od zacatku je planovany s novymi motory, takove letadlo by k sobe melo vazat nejake vlastnosti a nejake vykony (i vzhledem ke konkurenci) a pokud tu vykonovou cast ma dosahovat az s novym motorem lze jej povazovat za hotove, wait for it, az s tim novym motorem. Do te doby je to jen z nouze cnost, kde sice muzu zalitavat drak, avioniku atd, ale jde o provizorium (stejnou z nouze cnost predvadi Cina kdyz neni schopna okopirovat ani to nejmodernejsi co ma Rusko dnes). Pokud se vas z nejakeho duvodu dotklo, ze si dovolim pochybovat jen o Rusku tak ne, pochybuju stejne i o Cine a vlastne i o evrope (tam ale ne pro neschopnost zvladnout technologii jako takovou, ale spis pro naslednou neschopnost ji zaplatit a zavest). Jednoduse po konci studene valky jsou to jen americani, kteri si nenechali ujet vlak.

  • StandaBlabol
    16:31 23.08.2018

    Za mě dává Armata smysl. 130 kusů za 5 let stačí na vyzbrojení několika praporů. Můžou je pomalu vyrábět a testovat ve službě. A postupně přezbrojovat aspoň elitní jednotky. Vzhledem k tomu, jak dlouho je ve službě současná generace techniky je klidně můžou vyrábět příštích 20 - 30 let.

    Ale začít "sériovou" výrobu Su-57 objednávkou 2 kusů je ... netradiční. 2 už mají objednané, předpokládám, že jsou to původní prototypy 11. a 12., které už nejsou třeba a budou dokončeny v sériovém provedení. A možná objednají ještě 9 na dobu prvních 6ti let.

    Fakt někdo věří tomu, že to letadlo je hotové, povedlo se a ruské letectvo o něj stojí?

Stránka 1 z 2