ARRW: Strategický bombardér B-52 testuje hypersonické střely

ARRW: Strategický bombardér B-52 testuje hypersonické střely
Strategický bombardér B-52H Stratofortress s dvojicí střel ARRW / USAF (Zvětšit)

Spojené státy pokračují v testování nové generace hypersonických zbraní. V posledním testu americký strategický bombardér B-52H Stratofortress nesl dvě hypersonické střely AGM-183A ARRW (Air-launched Rapid Response Weapon). ARRW umožní přesné údery na velké vzdálenosti, nehledě na sílu nepřátelské protivzdušné obrany (PVO).

Hypersonické zbraně jsou zajímavé z mnoha důvodů. Jsou odolné proti systémům PVO, mají velký dolet, krátkou reakční dobu a nepotřebují velké bojové hlavice ‒ velká dopadová rychlost hypersonické bojové hlavice je pro mnoho cílů (válečné lodě, bunkry, postavení PVO atd.) fatální. Na druhou stranu, jak jinak, jsou tyto zbraně velmi drahé.

Právě údery na dlouhé vzdálenosti („stand-off“ údery) jsou zřejmě největší prioritou Ozbrojených sil Spojených států. Washington má globální zájmy a globální povinnosti. K projekci vojenské síly na velké vzdálenosti Spojenými státům v minulosti stačily letadlové lodě a strategické bombardéry. V současné době, zejména s rozvojem moderních raketových zbraní u potenciálních protivníků, ale již tyto dva nejviditelnější symboly vojenské nadvlády Spojených států nestačí k zastrašování potenciálních protivníků.

Pentagon proto pracuje na nejrůznějších zbraních velmi dlouhého dosahu, které lze vypustit mimo dosah PVO protivníka. V ideálním případě tato nová generace zbraní umožní Pentagonu provádět údery kdekoliv a kdykoliv, navíc ve velmi krátkém časovém okně.

Americké letectvo ale i nadále počítá s prováděním „stand-off“ i „stand-in“ úderů. Pro „stand-in“ údery lze efektivně využít stealth bombardér B-2 Spirit, který při jednom náletu pomocí přesných pum může bodově zasáhnout až 80 různých cílů. Flotila pouze 20 B-2 Spirit (při pouze cca 50% bojové nasaditelnosti) je ale jedinou americkou bombardovací silou, která umí působit v dosahu moderní nepřátelské PVO. Klasické bombardéry B-1B Lancer a B-52 Stratofortress poslouží jen k provádění stand-off úderů.


Americké letectvo počítá s údery na dlouhou i krátkou vzdálenost, ale i s klasickými údery pomocí naváděných gravitačních pum; větší foto / Mitchell Institute for Aerospace Studies

V současné době ve Spojených státech vyvstaly dva reálné projekty hypersonických zbraní. Nedávno jsme psali o projektu střely C-HGB (Common Hypersonic Glide Body) vyvíjené v réžii americké armády a námořnictva. Druhý hlavní americký projekt je zmíněná hypersonická střela ARRW.

Americké letectvo hodlá ARRW nasadit na své strategické bombardéry B-52, B-1B a B-21 Raider. V upravené podobě (například s menším raketovým urychlovacím stupněm) lze ARRW také nasadit na nových víceúčelových taktických bojových letadlech F-15EX. Ostatně F-15 mělo svého času vypouštět na oběžnou dráhu malé rakety ALASA (Airborne Launch Assist Space Access). O možném použití ARRW na F-15 mluví také letectvo. F-15 navíc umí vypustit střelu při rychlosti Mach +2,5 a ve velkých výškách, což výrazně sníží nároky na urychlovací raketový blok ARRW.

Nový, a zároveň poslední, aerodynamický test ARRW proběhl 8. srpna na letecké základně Edwards (Edwards Air Force Base) ‒ bombardér B-52H na jednom pylonu pod křídlem testoval aerodynamickou symbiózu dvojice střel ARRW. Při typické misi B-52 unese na dvou těžkých pylonech HRC (Heavy Release Capability) čtveřici střel ARRW.


ARRW na nosníku HRC; větší foto / USAF


ARRW na nosníku HRC; větší foto / USAF

Obě testovací střely byly vybaveny částí řídících systémů a také zařízením pro měření telemetrie. Během testů se zkoušela také komunikace mezi střelami, nosným letounem a řídícím střediskem. Šlo zejména o přenos satelitních navigačních údajů ‒ ARRW se navádí na cíl pomocí inerciální a satelitní navigace. Ověření komunikace střela-letoun-řídící středisko je nezbytné pro připravovaný ostrý test na konci letošního roku.

ARRW se skládá ze dvou částí. První je urychlovací raketový stupeň na pevná paliva a druhou je hypersonický kluzák TBG (Tactical Boost Glide) vyvinutý výzkumnou agenturou DARPA. Nejvyšší rychlost letu (tedy nikoliv dopadová) TBG je Mach 20. Počítá se s konvenční i jadernou verzí TBG.

Dosah ARRW, či jiné takticko-technické parametry, nejsou známy. Spodní hranice doletu se odhaduje minimálně na 1500 km. Vše záleží na výkonu raketového urychlovacího bloku. Co se týče hmotnosti, nosník HRC unese 9071 kg (20 000 liber), hmotnost ARRW je tedy do 4500 kg.


Odpal ARRW z B-52; větší foto / USAF

Vývoj ARRW je v gesci Lockheed Martinu. Letectvo poskytlo obří americké korporaci v první fázi na vývoj 480 milionů dolarů. V rámci druhé fáze Lockheed získal 989 milionů dolarů. Cílem druhé fáze je do 31.prosince 2022 vyvinout a zejména otestovat operačně nasaditelnou střelu ARRW. Od roku 2023 hodla letectvo používat ARRW v ostrém provozu na bombardérech B-52. Součástí ostrého provozu budou nepochybně i demonstrační vojenská cvičení v oblastech zájmů.

Pro účel letových zkoušek v letech 2021 až 2022 americké letectvo nakoupí osm prototypů ARRW (čtyři pro testování, čtyři náhradní). Podle dřívějších informací je ale program o rok opožděn, takže datum operačního nasazení v roce 2023 je nejisté.

Lockheed Martin musí zejména vyřešit problémy s teplem, pokročilými materiály, manévrovatelností a komunikací:

Při velkých rychlostech silné tření o atmosféru vytváří obrovské množství tepla. Hypersonické bojové hlavice proto musí mít lehký a vysoce odolný tepelný štít chránící jak samotnou konstrukci, tak senzory i elektroniku. Zvládnutí vysokých teplot a vysokých rychlostí vyžaduje také nové materiály (kompozity).


Odhoz aerodynamického krytu ARRW; větší foto / Lockheed Martin


Vypuštění hypersonického kluzáku ARRW; větší foto / USAF

Dalším problémem je manévrování ve vysokých rychlostech. To vyžaduje velmi náročné výpočty a simulace, a především důsledné testování v reálných podmínkách. Právě testování (a následné zpětné konstrukční úpravy) představují obecně největší finanční a časovou položku ve vývoji zbraňových systémů.  

A nakonec je zde přenos dat mezi zbraní, nosným letadlem a pozemním velitelstvím, a to během celé doby letu, kdy hypersonická zbraň vystoupá do velkých výšek nad husté vrstvy atmosféry, aby se o stovky kilometrů dál uvolněný hypersonický kluzák vnořil do atmosféry a klouzavým letem doplachtil k cíli.

V této věci opět musíme zmínit revoluční satelitní komunikační síť Starlink, která umožní vysokorychlostní a nízkolatentní obousměrný datový přenos z jakéhokoliv bodu na povrchu Země. Starlink může teoreticky pomoci navádět hypersonické zbraně po celou dobu jejího letu. Pokud ne, Starlink lze minimálně využít pro komunikaci (například pro aktualizace polohy cíle) s bombardérem nesoucím střely ARRW.

Zdroj: edwards.af.mil

Nahlásit chybu v článku


Související články

Francie vyvíjí hypersonické jaderné střely ASN4G

Francie začala s vývojem nové generace střel vzduch-země ASN4G (Air-Sol Nucléaire 4 Génération) ...

Mají opravdu Rusové hypersonický bojový modul Avangard?

Cílem dnešního článku je načrtnout problematiku velmi rychlého pohybu tělesa v atmosféře a porovnat ...

Hypersonické střely pro nadzvukové bombardéry B-1B Lancer

Americké letectvo (USAF) zvažuje nasazení hypersonických střel na nadzvukových bombardérech B-1B ...

C-HGB: Spojené státy ukázaly svou první hypersonickou střelu

Odborníci americké armády (US Army) a námořnictva (US Navy) v rámci experimentu Flight Experiment 2 ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • UnionPacific
    04:33 12.08.2020

    Gangut, Ct. Morgan : kde ste prišli na to že Zirkon je už zavedený ? Posledna zpráva z Ruska tvrdí, že Zirkon zasiahol pohorie Ural.bolo to aj na AN . Ak by vyriešili datalink pri ...Zobrazit celý příspěvek

    Gangut, Ct. Morgan : kde ste prišli na to že Zirkon je už zavedený ? Posledna zpráva z Ruska tvrdí, že Zirkon zasiahol pohorie Ural.bolo to aj na AN . Ak by vyriešili datalink pri hypersonickych rýchlostiach, tak by ním zasiahli loď.Skrýt celý příspěvek

  • UnionPacific
    15:21 11.08.2020

    Ok. Ako vyriešili problém datalinku pri hypersonických rýchlostiach ? Inak gratulácia USA, tymto zvýšili náskok nad Ruskom o najmenej o 40 rokov. Zirkon trápnych mach 8, Kindžal ...Zobrazit celý příspěvek

    Ok. Ako vyriešili problém datalinku pri hypersonických rýchlostiach ? Inak gratulácia USA, tymto zvýšili náskok nad Ruskom o najmenej o 40 rokov. Zirkon trápnych mach 8, Kindžal mach 10 a ARRW mach 20. Paráda.Skrýt celý příspěvek

    • gangut
      22:11 11.08.2020

      Ale jistééé. "Cílem druhé fáze je do 31.prosince 2022 vyvinout a zejména otestovat operačně nasaditelnou střelu ARRW" Len pre vás zopakujem "do 31.prosince 2022 vyvinout a zejména ...Zobrazit celý příspěvek

      Ale jistééé. "Cílem druhé fáze je do 31.prosince 2022 vyvinout a zejména otestovat operačně nasaditelnou střelu ARRW"
      Len pre vás zopakujem "do 31.prosince 2022 vyvinout a zejména otestovat "
      Zirkon aj Kindžal sú už zavedené do výzbroje. Tie testy o ktorých je správa sú len lety s maketami testujúce aerodynamickú interferenciu na pylónoch...Skrýt celý příspěvek

    • Cpt. Morgan
      02:55 12.08.2020

      Ako hovori okridlena hokejisticka hlaska - No tak urciteeee, ale rusko ma Mach 28 klzak Avangard zavedeny u vojsk od 2019. To je potom podla tvojich emocnych vypoctov asi tak 100 ...Zobrazit celý příspěvek

      Ako hovori okridlena hokejisticka hlaska - No tak urciteeee, ale rusko ma Mach 28 klzak Avangard zavedeny u vojsk od 2019. To je potom podla tvojich emocnych vypoctov asi tak 100 rokov pred US of A ;-)

      Najvacsia technologicka vyzva - scramjet hypersonicka strela je pre USA stale len nedosiahnutelna vizia. Tych par sekund letu ich vehiklu je ten hlavny problem - dosiahnut taku uroven materialoveho inzinierstva, aby sa vehikel udtzal pokope aspon zopar minut... Ruskp ma Zircon nasadeny u vojska, US of A ani nemsju funkcny prototyp, len pokus s par sekundami letu.

      Nech ta to ale nevyrusi, urcite ste v bezpeci...Skrýt celý příspěvek

      • vakoplch
        10:05 12.08.2020

        Jo hokej...No a oficiální rychlostní rekord scramjetu má snad pořád USA https://en.wikipedia.org/wiki/... Prosím pletu se? Nebo jedna bába říkala že putin ...Zobrazit celý příspěvek

        Jo hokej...No a oficiální rychlostní rekord scramjetu má snad pořád USA

        https://en.wikipedia.org/wiki/...

        Prosím pletu se? Nebo jedna bába říkala že putin řikal...Skrýt celý příspěvek

        • Cpt. Morgan
          00:21 13.08.2020

          Tak oficialny hovoris, asi takoficialny, ze Barack Obama, ci Donald Trump povedal... Americani tvrdia, ze s malickou testovacou strelou dosiahli Mach 5.1 a motor isiel pri jedinom ...Zobrazit celý příspěvek

          Tak oficialny hovoris, asi takoficialny, ze Barack Obama, ci Donald Trump povedal... Americani tvrdia, ze s malickou testovacou strelou dosiahli Mach 5.1 a motor isiel pri jedinom lete 210 sekund. Ostatne pokusy skoncili niekolko malo sekundovym fungovanim motora a naslednym rozpadom pocas letu. Ziadna strela plnej velkosti s realnym doletom pri realnej bojovej hmotnosti a so skutocnou bojovou hlavicou ako Zirkon. Waverider je len laboratorny pokus {tak sa aj realne anglicky vola - lietajuce laboratorium}, z ktoreho na chvilku zafungoval jeden vyskumny prototyp.
          Jeho motor pracoval 210 sekund, co je pri Mach 5 v idealnom pripade letovy dosah 300 km.
          Zirkonje je naproti tomu plne funkcna realna hypersonicka strela s bojovou hlavicou, navadzacim systemom, so vsetkymi castami realne nasaditelnej zbrane, pricom rychlost letu ma Mach 9 a dolet 1000 - 2000 km podla typu odpalu a typu ciela.
          Teda rychlost 2 x vyssiu a dolet 3-6 x vacsi ma ruska technika oproti americkej.,,Skrýt celý příspěvek

          • vakoplch
            13:28 13.08.2020

            Putin, Donald nebo Jožka Skočdopole mohou říkat co chcou. Oficiální letecké rekordy uznává FAI Světová letecká federace. Uznávala např i Sovětské rekordy... Hypersonickou rychlost ...Zobrazit celý příspěvek

            Putin, Donald nebo Jožka Skočdopole mohou říkat co chcou. Oficiální letecké rekordy uznává FAI Světová letecká federace. Uznávala např i Sovětské rekordy...

            Hypersonickou rychlost měla už říšská V 2. ta ale letí po balistické dráze. To je dnes okresní přebor. Hypersonický kluzák je první liga Problém je tepelný ohřev. Kluzákem byl v podstatě už raketoplán. No a stačilo pár vadných dlaždic a bylo po Kolumbii...Pro vojenské aplikace o kterých je řeč jsou nároky ještě vyšší. Problém je rušení visílání které znemožnuje komunikaci a navádění. Známé ticho při návratu z oběžné dráhy. Ovšem navádění s předprogramovanou dráhou je jistě možné ,ale nepřesné. Tohoto jsou technologicky schopny Rusko, Německo, Rusko, Francie atd.

            NHL scramjet je pohon s nadzvukovým spalováním. Prostě Kluzák nemá pohon může být klasickou raketou urychlen třeba na M 20 . Jenže potom jen klouže a strácí rychlost. Tím víc čím víc manevruje...

            Scramjet umožní mnohem větší manevrování. Viz plachták a motorové letadlo. Také múže jednoduše zpomalit a vysílat navádět se atd a poté znovu zrychlit! Je to prostě jiná liga než kluzák je to NHL...No a v tom je nejpokročilejší právě Waverider..

            Rekordy podle FAI :Pilotované letadlo s proudovým pohonem SR 71 přes M3
            Pilotované letadlo s raketovým pohonem X 15 přes M6
            Nepilotované letadlo s proudovým pohonem Waverider přes M5
            Vše USA. Co se týká těles bez pohonu urychlených nosnou raketou kam spadá i Zirkon tak tam bude asi absolutní rekord náležet sondám Voyager a Pionyr. První sondy které pronikly do mezihvězdného prostoru. Taky USA...

            Jenom aby v tom nebyl hokej...Skrýt celý příspěvek

          • History
            11:17 19.10.2020

            Cpt. Morgan “Zirkonje je naproti tomu plne funkcna realna hypersonicka strela s bojovou hlavicou, navadzacim systemom, so vsetkymi castami realne nasaditelnej zbrane, pricom ...Zobrazit celý příspěvek

            Cpt. Morgan

            “Zirkonje je naproti tomu plne funkcna realna hypersonicka strela s bojovou hlavicou, navadzacim systemom, so vsetkymi castami realne nasaditelnej zbrane, pricom rychlost letu ma Mach 9 a dolet 1000 - 2000 km podla typu odpalu atd.......“

            Mohu poprosit o zdroje Vašeho tvrzení, od kdy je zaveden do výzbroje, odkud máte ověřené výkonnostní charakteristiky, atd.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...