Bojová vozidla pro Armádu ČR: ASCOD vs. CV90
- 8. 6. 2015
- 108 komentářů
- Jan Grohmann
Armáda České republiky projevuje zájem o nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty. V současné době se nejvíce mediálně profilují dvě vozidla – ASCOD od General Dynamics European Land Systems (GDELS) a CV90 od BAE Systems.
ASCOD
ASCOD (Austrian Spanish Cooperation Development) je univerzální pásové vozidlo. Pásová platforma umožňuje vytvořit širokou škálu vozidel, pokrývající hlavní role bojové techniky.
Mezi hlavní konfigurace patří bojové vozidlo pěchoty a obrněný transportér. Zmínit můžeme také konfigurace lehký tank se 105mm kanónem (možná instalace 120 mm kanónu), stíhač tanků s protitankovými střelami, nosič protiletadlových střel nebo samohybný minomet.
V současné době jsou k dispozici dvě hmotnostně odlišné verze – ASCOD 35 a ASCOD 42. Maximální hmotnost vozidla ASCOD 35/42 je 31 tun, resp. 38 tun, s možným navýšením na 35 tun, resp. 42 tun. Užitečný náklad, jako jsou například zbraňové systémy, munice, elektronické vybavení, dosahuje 13 tun, resp. 19 tun u ASCOD 42.
Special Vehicle pro Velkou Británii vychází z vozidla ASCOD. / General Dynamics
Pohonnou jednotku vozidla ASCOD 35 tvoří motor MTU 8V 199T20 (530 kW) a převodovka RENK HSLW 106C3. Stejný motor pohání například německo-nizozemské kolové vozidlo Boxer. Těžší ASCOD 42 pohání výkonnější MTU 8V 199T21 (600 kW) a převodovka RENK HSLW 256B.
Maximální rychlost vozidla ASCOD 35 je 70 km/h, dojezd 500 km, zrychlení z 0 na 50 km/h 14 s, poloměr zatáčky 9,5 m. Maximální hloubka brodění je 1,2 m, boční náklon 30 %, stoupání 60 %, maximální výška kolmé překážky 0,75 m a délka překonávaného příkopu 2 m.
Balistická odolnost vozidla ASCOD 35/42 je na úrovni 5 dle normy STANAG 4569 a na úrovní 4a/b proti minám. Vozidlo lze vybavit pasivním nebo reaktivním pancířem. Uvnitř pancíře je místo pro trojčlennou posádku a osmičlenný výsadek.
ASCOD se nyní nachází ve výzbroji dvou států – Španělska (356 ks) a Rakouska (112 ks). Před několika měsíci si ASCOD vybrala také Velká Británie v rámci programu Special Vehicle (589 ks).
ASCOD (bez zvuku)
CV90
Generačně stejná je švédská pásová platforma CV90 (Combat Vehicle 90). CV90 je univerzální pásovou platformou. Nejčastěji však lze vidět CV90 v konfiguraci bojové vozidlo pěchoty s unikátním 40mm rychlopalným kanónem.
Automatický kanón L/70 ráže 40 mm vyrábí pro vozidlo CV90 švédská firma Bofors. CV90 však lze osadit nejrůznější bojovou věží, dle přání zákazníka. Alternativou ke kanónu L-70 je například 40mm kanón CTAS (Cased Telescoped Armament System) střílející teleskopickou munici. CTAS lze nainstalovat na vozidla ASCOD nebo CV90.
Konfigurovatelnost vozidla pro různé vojenské úlohy je shodná s konkurenčním strojem ASCOD. Pro doplnění můžeme vyjmenovat další konfigurace – průzkumné, vozidlo dělostřeleckého návodčí, velitelské, spojovací, ženijní nebo evakuační.
Hmotnost vozidla se liší podle verze od 23 do 35 tun. Například nejnovější verze CV9035 Mk III s 35mm rychlopalným kanónem Bushmaster III dosahuje hmotnost 35 tun. Konstrukce však umožňuje budoucí navýšení až na 40 tun. Hmotnost užitečného nákladu je 16 tun.
Norský CV9030 v Afghánistánu. / Public Domain
Pohonnou jednotku tvoří dieselový motor Scania DSI 14 V8 a převodovka X300 od společnosti CAT. Zásadní výhodou je použití komerčního motoru běžně využívaného v nákladních vozech. Zásadně se tak zjednodušuje, urychluje a zlevňuje logistika, údržba a opravy motoru. K dispozici jsou motory Scania V8 o výkonu 364 kW až 536 kW.
Maximální rychlost vozidla je 70 km/h, dojezd až 900 km. Maximální hloubka brodění je 1,5 m, výška kolmé překážky 1,1 m a maximální délka překonávaného příkopu 2,6 m. Maximální náklon při stoupání je 60 %.
Balistická odolnost CV90 je úroveň 5 dle normy STANAG 4569 proti balistickým hrozbám a 4a/b proti minám. Úroveň pancéřování je výkonově i typově modulární. Posádku tvoří tři vojáci, výsadek osm vojáků.
Firma GDELS dodala již 1280 vozidel sedmi evropským zemím. Kromě čtyř skandinávských zemí to je Nizozemsko, Estonsko a Švýcarsko. Švédská, norská a dánská vozidla CV90 se zúčastnila úspěšného bojového nasazení v Afghánistánu.
Propagační video CV90
Otázky výrobcům
O hodnotě bojového systémů ani tak nerozhoduje, zda je maximální rychlost o několik kilometrů za hodinu vyšší, dojezd o pár desítek kilometrů delší nebo brodivost hlubší. Klíčová je vhodnost typu pro konkretního uživatel (v našem případě pro Armádu ČR) a především úroveň a propracovanost logistického, výcvikového a servisního zázemí.
Svou roli samozřejmě hraje technická náročnost, resp. cena, za servis, údržbu a náhradní díly jednotlivých systémů vozidla. V tomto duchu jsme také položili otázky výrobcům.
ASCOD
Odpovídá Richard Kuběna, obchodní ředitel EXCALIBUR ARMY, která společně s firmou GDELS nabízí ASCOD Armádě ČR.
AN: Jaké jsou hlavní přednosti vozidla ASCOD oproti konkurentům?
RK: Hlavní přednosti vozidla jsou:
+ vysoký stupeň mobility vozidla;
+ vysoká úroveň balistické ochrany;
+ ergonomické řešení prostoru osádky a řidiče;
+ smart ovládání vozidla;
+ modulární design vozidla umožňující zástavby různých variant;
+ poměr cena/výkon;
AN: Proč je ASCOD nejvhodnější pro potřeby Armády ČR?
RK: Jedná se o generačně nejnovější vozidla, která úspěšně absolvovala armádní testy v několika zemích. Jako poslední si je vybrala do své výzbroje armáda UK. V případě zavedení vozidla ASCOD tak mohou vojáci AČR cvičit společně na stejné podvozkové platformě i s armádou UK. Vozidla disponují širokou škálou variability, umožňují nést různé druhy zbraňových stanic a integrovaných systémů a tím efektivně podporovat taktické úkoly mechanizovaných brigád. Vozidla ASCOD byla vyvinuta týmem inženýrů, kteří se podíleli i na vývoji vozidel PANDUR a jsou v nich tak zahrnuty i některá osvědčená konstrukční řešení z těchto vozidel.
AN: Jaké pohonné jednotky (motor + převodovka) k vozidlu nabízíte?
RK: Základní konfigurací je 530 kW motor MTU 8V 199T20 a převodovka RENK HSLW 106C3.
AN: Klíčovou součástí každého zbraňového systému je zajištění perfektního logistického, servisního (také v polních podmínkách) a výcvikového zázemí. Dokážete na pár řádcích napsat, jak jste v programu vozidla ASCOD zohlednili logistické, servisní a výcvikové potřeby vozidla po celý jeho životní cyklus?
RK: V případě zavedení vozidla ASCOD do výzbroje AČR bychom navázali na zkušenosti uživatele z projektu PANDUR. Vojákům bychom ve spolupráci s GDELS nabídli komplexní balíček školení, dodávek přípravků a základní soupravy ND, aby byli schopni provádět nejen základní údržbu, ale i opravy vozidel do úrovně level II. Dále bychom uživatelům nabídli mobilní podporu 24/7 k řešení jejich specifických požadavků spojených s provozem a údržbou techniky.
AN: Dokážete „odhadnout" roční finanční náklady na provoz vozidla (mimo pohonné hmoty) – tedy finanční náklady za pravidelnou údržbu, náhradní díly nebo opravy vozidla po celý jeho životní cyklus?
RK: Roční provozní náklady vozidla, resp. balíček nákladů životního cyklu (LCC) je odvislý od celé řady podmínek spojených s provozem, skladováním, taktickým užitím vozidla, četnosti údržby a samozřejmě je odvislý i od počtu ks pořizovaných vozidel. Bez znalosti těchto podmínek je téměř nemožné odhadnout roční náklady provozy jednoho průměrného vozidla.
CV90
Odpovídá Kenneth Johnson, obchodní ředitel BAE Systems Hägglunds.
AN: Jaké jsou hlavní přednosti vozidla CV90 oproti konkurentům?
KJ: CV90 je příkladem nejmodernější mobility, bojeschopnosti a ochrany. Norsko momentálně kupuje nejnovější verzi CV90 v 5 různých konfiguracích a kupující uvedli, že se jedná o „nejmodernější bojové vozidlo na světě". Za hlavní konkurenční výhodu považujeme rovnováhu mezi různými potřebami. Ta uživateli dává možnost významného růstového potenciálu pro větší ochranu, zbraňové systémy nebo jiné zatížení, které vozidlo v budoucích situacích čekají.
AN: Proč je CV90 nejvhodnější pro potřeby Armády ČR?
KJ: CV90 se osvědčila v 7 zemích v Evropě a během 70 000 dnů v bojových misích. Celkově jsme do systému v průběhu let investovali více než 4 miliony hodin inženýrské práce. Vozidlo CV90 je osvědčené a nízkorizikové řešení, se kterým čeká český průmysl dlouhodobý růst zisků. Čeští daňoví poplatníci skutečně obdrží za cenu vozidla vysokou kvalitu. Pro všechny exportované CV90 jsme dosud zajistili včas a v plné míře 100% průmyslovou spolupráci.
AN: Jaké pohonné jednotky (motor + převodovka) k vozidlu nabízíte?
KJ: Motor Scania V8 se dodává společně s převodovkou X300 od společnosti CAT.
AN: Klíčovou součástí každého zbraňového systému je zajištění perfektního logistického, servisního (také v polních podmínkách) a výcvikového zázemí. Dokážete na pár řádcích napsat, jak jste v programu vozidla CV90 zohlednili logistické, servisní a výcvikové potřeby vozidla po celý jeho životní cyklus?
KJ: BAE Systems Hägglunds připravuje pro každého zákazníka unikátní logistické nastavení, v rozsahu od dodání náhradních dílů až po komplexní služby "zaplať za km". Divize Hägglunds již podpořila několik zákazníků přímo na místě bojových operací, například dánskou armádu v provincii Helmand v Afghánistánu.
AN: Dokážete „odhadnout" roční finanční náklady na provoz vozidla (mimo pohonné hmoty) – tedy finanční náklady za pravidelnou údržbu, náhradní díly nebo opravy vozidla po celý jeho životní cyklus?
KJ: Z praxe pro naše zákazníky víme, že se náklady liší podle jízdního cyklu, užívání a terénu. V průběhu času a s využitím pryžových pásů se ale náklady postupně snižují.
Zdroj: BAE Systems, GDELS
Související články
IDET - veletrh technologií pro kvalitnější obranu a vyšší bezpečnost
V úterý 19. května se v Brně otevírají brány 13. mezinárodního veletrhu obranné a bezpečnostní ...
- 16.05.2015
- 9 komentářů
- Tisková zpráva
IDET 2015 – ve znamení modernizace Armády ČR
Až do čtvrtku probíhá v areálu brněnského výstaviště mezinárodní výstava obranných technologií IDET ...
- 20.05.2015
- 57 komentářů
- Jan Grohmann
Americká vozidla pro novou éru válek
Americká armáda zvažuje akvizici hned čtyř nových bojových vozidel – lehkého terénního auta pro ...
- 03.06.2015
- 68 komentářů
- Jan Grohmann
REPORTÁŽ: Nejnovější produkce TATRA TRUCKS
Na zkušebním polygonu v Kopřivnicích si vybraní zástupci médií prohlédli a vyzkoušeli nejnovější ...
- 05.06.2015
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Mě se líbý víc s parametry ASCOD mužeme mít několik namontovaných zbraní ale nejvíce se mi líbý představa 120mm dělo a klidně bychom mohli zrušit tanky a mít ascod s 120mm tím ...Zobrazit celý příspěvek
Mě se líbý víc s parametry ASCOD mužeme mít několik namontovaných zbraní ale nejvíce se mi líbý představa 120mm dělo a klidně bychom mohli zrušit tanky a mít ascod s 120mm tím pádem lepší servis a logistika, navíc naše firma má už nějakou společnost a zkušenost s výrobcem.
Jízdý parametry mají skoro stejné.. i když CV90 má zkušenost v bitvě ale ASCOD muže mít podobné ovládání jako pandur.. tím by mohl být lechčí či levnejší výcvikSkrýt celý příspěvekOsobně se mi více líbí CV90 :D ( nehledě na byť o málo, ale přece jen lepší jízdní parametry ). Nicméně fakt, že by se na dodávkách ASCODu podílela spolešnost Excalibur Army je ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně se mi více líbí CV90 :D ( nehledě na byť o málo, ale přece jen lepší jízdní parametry ). Nicméně fakt, že by se na dodávkách ASCODu podílela spolešnost Excalibur Army je také velmi lákavý...
Ale bude záležet hlavně na tom, kdo dá lepší finanční nabídku... která ale stejně časem ,,záhadně" vzroste, jak znám poslední případy nákupů techniky pro AČR -_-Skrýt celý příspěvekUrcite ASCOD od Excaliburarmy. Nakolko BAE systems je opradena nekonecnymi korupcnymi skandalmi. Re TURRA30, na slovenske SCIPIO bude urcite kanon 2A42. Na vystave IDET15 mali ...Zobrazit celý příspěvek
Urcite ASCOD od Excaliburarmy.
Nakolko BAE systems je opradena nekonecnymi korupcnymi skandalmi.
Re TURRA30, na slovenske SCIPIO bude urcite kanon 2A42. Na vystave IDET15 mali Bushmaster replicu.Skrýt celý příspěvekKoniec ťažkých tankov v 21 storočí! Tanky prechádzaju na Lego systém. Keď som okolo 2000 začal prekvapivo hovoriť o konci éry ťažkých tankov, mnohí mali čo robiť aby sa zdržali ...Zobrazit celý příspěvek
Koniec ťažkých tankov v 21 storočí! Tanky prechádzaju na Lego systém.
Keď som okolo 2000 začal prekvapivo hovoriť o konci éry ťažkých tankov, mnohí mali čo robiť aby sa zdržali smiechu. Ja som ale vedel že napríklad na manevroch v USA vyhrávali súboje helikoptery voči tankom v pomere 12:1. Existuje mnoho protitankových zbraní ktoré sú omnoho lacnejšie ako samotné tanky. Už počas 2.sv vojny sa ukazovali účinne obrany voči tankom. Tanky su málo obratne, pomalé, málo bolo s nich vidieť skrytého nepriateľa, šlo ich zastaviť pribrzdiť ich postup ničením strategických mostov, protitankovými minami a podobne. Už počas Vietnamskej vojny US armáda s ťažkými tankami veľa neurobil. Nedajú sa tanky dobre použiť v džungľach a proti partizánskému , gerilovému spôsobu boja. Tak isto aj počas Juhoslovanského konfliktu Srbi s nimi veľku dieru neurobili. Letecké sily NATO im ich rýchlo zdecimovali. Aj počas Rusko Čečenského konfliktu sem tam úspešne inštruktážne zdecimovali ruské tanky čečenci. Ani v Sýrii sa veľmi nepresadzuje tanková sila Asadovcov. A na Ukrajine tiež nevidíme veľke víťazstva tankových jednotiek. V Irackom konflikte síce rozhodovali Západne tanky, ale tám je veľmi rovinatý terén, strategická chyba Sadáma čeliť v otvorenom boji USA a spojencom. Letecke ovladnutie Iraku. Elektornická a navádzacia prevaha Západu. Nakoniec tam často spojenci mali najviac strát zo spriateľenej paľby. (Identifikácia svojích jednotiek od nepriateľa)
Mnohí si predstavujú, že obrnenci by mali mať vysokú ráž.
V dnešnej dobe je veľa typov zbraní, navadzácich systémov, rakiet a podobne.
Obrnenci dostávaju čoraz citlivejšiu identifikačnu schopnosť. (Skôr identifikovať - zamerať- skôr vypáliť a zničiť)
A to je najpotrebnejšia schopnosť pre obrnencov, ako aj vzdušne sily.
V dnešnej dobe sa už nepredpokladajú veľké bitky obrnencov ako pri Kursku, v Izraelsko arabských vojnách. O ničeni veľkých obrnených zoskupení sa rýchlo postaraju helikoptery, letectvo a onedlho aj zlepšujúce sa dróny, či protitankové zbrane.
Obrnenci by mali byť flexibilní. Tú rychlosť vozidla ešte možno zvýšiť. Páči sa mi že ide meniť konfigurace – průzkumné, vozidlo dělostřeleckého návodčí, velitelské, spojovací, ženijní nebo evakuační.
Páči sa mi že môže meniť pancierovú ochranu...Vozidlo lze vybavit pasivním nebo reaktivním pancířem...
Úroveň pancéřování je výkonově i typově modulární. Posádku tvoří tři vojáci, výsadek osm vojáků... Áno obrnenci často potrebujú aj podporu pechoty.
Teda ja vidím nové smery obrnených jednotiek v tom, že sa už začínaju orientovať na rôzne lego skladački podľa aktuálnych potrieb. Elektronika, navádzanie a rôzne zbraňové systémy sa budu neustále meniť modernizovať. Tie tam možno vhodne modernizovať doplniť. Ide najme o strategie digitálneho bojiska, skôr spozoruj zameraj a znič.Skrýt celý příspěvekKoniec ťažkých tankov v 21 storočí! Tanky prechádzaju na Lego systém. Keď som okolo 2000 začal prekvapivo hovoriť o konci éry ťažkých tankov, mnohí mali čo robiť aby sa zdržali ...Zobrazit celý příspěvek
Koniec ťažkých tankov v 21 storočí! Tanky prechádzaju na Lego systém.
Keď som okolo 2000 začal prekvapivo hovoriť o konci éry ťažkých tankov, mnohí mali čo robiť aby sa zdržali smiechu. Ja som ale vedel že napríklad na manevroch v USA vyhrávali súboje helikoptery voči tankom v pomere 12:1. Existuje mnoho protitankových zbraní ktoré sú omnoho lacnejšie ako samotné tanky. Už počas 2.sv vojny sa ukazovali účinne obrany voči tankom. Tanky su málo obratne, pomalé, málo bolo s nich vidieť skrytého nepriateľa, šlo ich zastaviť pribrzdiť ich postup ničením strategických mostov, protitankovými minami a podobne. Už počas Vietnamskej vojny US armáda s ťažkými tankami veľa neurobil. Nedajú sa tanky dobre použiť v džungľach a proti partizánskému , gerilovému spôsobu boja. Tak isto aj počas Juhoslovanského konfliktu Srbi s nimi veľku dieru neurobili. Letecké sily NATO im ich rýchlo zdecimovali. Aj počas Rusko Čečenského konfliktu sem tam úspešne inštruktážne zdecimovali ruské tanky čečenci. Ani v Sýrii sa veľmi nepresadzuje tanková sila Asadovcov. A na Ukrajine tiež nevidíme veľke víťazstva tankových jednotiek. V Irackom konflikte síce rozhodovali Západne tanky, ale tám je veľmi rovinatý terén, strategická chyba Sadáma čeliť v otvorenom boji USA a spojencom. Letecke ovladnutie Iraku. Elektornická a navádzacia prevaha Západu. Nakoniec tam často spojenci mali najviac strát zo spriateľenej paľby. (Identifikácia svojích jednotiek od nepriateľa)
Mnohí si predstavujú, že obrnenci by mali mať vysokú ráž.
V dnešnej dobe je veľa typov zbraní, navadzácich systémov, rakiet a podobne.
Obrnenci dostávaju čoraz citlivejšiu identifikačnu schopnosť. (Skôr identifikovať - zamerať- skôr vypáliť a zničiť)
A to je najpotrebnejšia schopnosť pre obrnencov, ako aj vzdušne sily.
V dnešnej dobe sa už nepredpokladajú veľké bitky obrnencov ako pri Kursku, v Izraelsko arabských vojnách. O ničeni veľkých obrnených zoskupení sa rýchlo postaraju helikoptery, letectvo a onedlho aj zlepšujúce sa dróny, či protitankové zbrane.
Obrnenci by mali byť flexibilní. Tú rychlosť vozidla ešte možno zvýšiť. Páči sa mi že ide meniť konfigurace – průzkumné, vozidlo dělostřeleckého návodčí, velitelské, spojovací, ženijní nebo evakuační.
Páči sa mi že môže meniť pancierovú ochranu...Vozidlo lze vybavit pasivním nebo reaktivním pancířem...
Úroveň pancéřování je výkonově i typově modulární. Posádku tvoří tři vojáci, výsadek osm vojáků... Áno obrnenci často potrebujú aj podporu pechoty.
Teda ja vidím nové smery obrnených jednotiek v tom, že sa už začínaju orientovať na rôzne lego skladački podľa aktuálnych potrieb. Elektronika, navádzanie a rôzne zbraňové systémy sa budu neustále meniť modernizovať. Tie tam možno vhodne modernizovať doplniť. Ide najme o strategie digitálneho bojiska, skôr spozoruj zameraj a znič.Skrýt celý příspěvekhttp://i60.tinypic.com/307rx5e... Paradoks - amunicja 35mm nie jest lepsza... To bardzo dobrze, że Słowacy mają Turra-30 To 40-50% kosztów KBWP (i ponad 50% kosztów ...Zobrazit celý příspěvek
http://i60.tinypic.com/307rx5e...
Paradoks - amunicja 35mm nie jest lepsza...
To bardzo dobrze, że Słowacy mają Turra-30
To 40-50% kosztów KBWP (i ponad 50% kosztów serwisu)Skrýt celý příspěvekJe otázka. jestli by si 35tunové vozidlo nezasloužilo silnější výzbroj než konón 30mm. Už s ohledem na rozmach bezpilotních letadýlek je použití de facto protiletadlového kanonu ...Zobrazit celý příspěvek
Je otázka. jestli by si 35tunové vozidlo nezasloužilo silnější výzbroj než konón 30mm. Už s ohledem na rozmach bezpilotních letadýlek je použití de facto protiletadlového kanonu na místě. No on i Buschmaster III používá "protiletadlovou" munici 35mm. Navíc nová ruská BVP budou jistě na čele dimenzovaná proti 30x173.Skrýt celý příspěvek
CerVus: ta věž se k Šakalovi celkem hodí, celý stroj totiž není špatný, včetně té věže, ale na špičku prostě nemá. Dávat na nové špičkové vozidlo (Rosomak) věž, která pouze "není ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus: ta věž se k Šakalovi celkem hodí, celý stroj totiž není špatný, včetně té věže, ale na špičku prostě nemá. Dávat na nové špičkové vozidlo (Rosomak) věž, která pouze "není špatná" je málo. Výrobce EVPU vám tu věž "namíchá" na přání, chcete NATO nechcete NATO, čidlo sem čidlo tam, ale v tom je právě ta chyba, výrobce si není jistý, co vlastně nabízí, proto nabízí "všechno", jak na tržišti. Dalším nedostatkem je už na první pohled viditelná, velmi malá deprese kanonu. A také bych se bál toho, že Turra nemá žádné reference z provozu, protože ji ještě nikdo nepoužívá.Skrýt celý příspěvek
Semtam: PTŘS je vyřešena https://www.youtube.com/watch?... .... ale nevím jestli zavedena.(Psal sem to už jednou k nekterému článku) Ono celkově 40mm rychlopalný ...Zobrazit celý příspěvek
Semtam:
PTŘS je vyřešena https://www.youtube.com/watch?... .... ale nevím jestli zavedena.(Psal sem to už jednou k nekterému článku)
Ono celkově 40mm rychlopalný nadělá docela dost velké škody na čímkoliv kromě MBT.Skrýt celý příspěvekJura99, chcem ta upozornit, ze firma EVPU a.s., ponuka svoje dialkovo riadene veze aj v modifikacii NATO. Cize vezu TURRA 30 je mozne dodat aj so zapadnymi zbranovymi ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99, chcem ta upozornit, ze firma EVPU a.s., ponuka svoje dialkovo riadene veze aj v modifikacii NATO.
Cize vezu TURRA 30 je mozne dodat aj so zapadnymi zbranovymi systemami... (30 mm automatický kanón - NATO/Ruský kaliber)
Samotna veza, koncepcia nieje zla, ma potencial.... Dufam, ze MO SR a OSSR bude tlacit na vezu so zbranovymi systemami kompatibilnymi s NATO.Skrýt celý příspěvekK té výrobě doma: Excalibur jde zřejmě cestou zakoupení licence (Pandur, ASCOD) s tím, že se v budoucnu konstrukčně odchýlí a může jít jinou cestou než původní originál. To je asi ...Zobrazit celý příspěvek
K té výrobě doma: Excalibur jde zřejmě cestou zakoupení licence (Pandur, ASCOD) s tím, že se v budoucnu konstrukčně odchýlí a může jít jinou cestou než původní originál. To je asi jediná možnost, jak obnovit českou výrobu vojenské obrněné techniky, protože vývoj od nuly je málo reálný, protože by nebyl ani levnější ani rychlejší, ještě možná tak kolová technika na podvozku Tatra, ale vyvinout pásovou techniku by se muselo od nuly. Excalibur samozřejmě bude chtít svoje výrobky prodat i mimo ČR, takže sám jsem zvědav, jestli Slováci, pokud vůbec něco pořídí, koupí Rosomak nebo Pandur (třeba montovaný v provozech Excaliburu ve VOP Trenčín nebo Nováky). Pokud chtějí vozidlo degradovat věží Turra, tak prosím, ale mnohem líp vypadá s věží Rafael.Skrýt celý příspěvek
Pokud někdo chce vyvinout nové BVP kvůli tomu, že se mu nelíbí cena současně nabízených.... tak to mi hlava fakt nebere. Respektive bych to pochopil, kdyby se dotyčný stát chystal ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud někdo chce vyvinout nové BVP kvůli tomu, že se mu nelíbí cena současně nabízených.... tak to mi hlava fakt nebere. Respektive bych to pochopil, kdyby se dotyčný stát chystal odebrat několik tisíc kusů, jinak je to dle mého názoru nereálné. Třeba se ale pletu.
Pokud chci vyvinout nové vozidlo v krátkém čase, s levným vývojem a malou výrobní cenou, znamená to použít pouze již dostupné technologie, a to ještě ty levnější z nich. Nemohu tedy čekat žádný zázrak. Takže si kladu otázku: Má to význam?
Mnozí tu skuhrají nad roztříštěností techniky, tak tohle jí jenom dál roztříští. Zrovna kategorie pásových BVP je v Evropě relativně sjednocená, přičemž jednoznačně převažuje CV90, k němu se nyní prosazuje ASCOD. Pochopitelně Německo má svoje (Marder, Puma), které si nikdo jiný nemůže dovolit :-) A Francie a Itálie mají svoje (AMX-10P, Dardo), které nikdo jiný nechce ;-) Pochopitelně pomíjím BVP-1/2, ty už nikdo taky nechce. Je vážně nutné přidat nový stroj? V tomto smyslu se právě obávám i těch asijských mašin. Nic proti nim, ale budeme je mít my a... nikdo další. Pochopitelně pokud bychom kupříkladu K21 koupili všichni z V4, už by to bylo jinak, ale to se asi těžko stane.Skrýt celý příspěvekPRO Rase - nie wiem jak było z OT-64, ale polskie T-55 były chwalone za jakość wykonania... OT-64 byl produkowany 45 lat temu.... O czym mówimy? (Dziś nie ma tego zakładu, ...Zobrazit celý příspěvek
PRO Rase - nie wiem jak było z OT-64, ale polskie T-55 były chwalone za jakość wykonania...
OT-64 byl produkowany 45 lat temu....
O czym mówimy? (Dziś nie ma tego zakładu, ktory spwawał kadłuby)
Polska nie kupi licencji na BWP K-21 (ani na inny)
Mówiłem - ceny (+ ambicje)
- mamy zbudować wlasny BWP - Niestety
.
"Niestety" - ponieważ jestem sceptykiem
W 2016 ma być protoyp...
Wolałby aby polski przemysł znalazl partnera (np. Turcja) i razem opracował pojazd...
Byłoby szybciejSkrýt celý příspěvekKrátká reakce na japonský tank Typ 10 (zmínka v diskuzích se tu za poslední měsíce objevila mnohokrát) a jeho potenciální vhodnost pro nás. Protože má zajímavé parametry, snažil ...Zobrazit celý příspěvek
Krátká reakce na japonský tank Typ 10 (zmínka v diskuzích se tu za poslední měsíce objevila mnohokrát) a jeho potenciální vhodnost pro nás. Protože má zajímavé parametry, snažil jsem o něm pomocí internetu něco dovědět a přijde mi (ale ruku do ohně bych za to nedal), že jeho malým vnějším rozměrům bohužel (pro vzrostlého Evropana) odpovídají svou velikosti (či spíše malostí) ty vnitřní. Údajně prý i Číňané mají problémy s tím, že do tanků s prostory vyhovující starší generaci tankistů se nějak nemůžou vejít mladí, velcí, dobře živení vojáci :-)Skrýt celý příspěvek
V případě kooperace s Poláky, na jakémkoliv druhu techniky, je hlavním problémem kvalita. Přeci jen i u SKOTu byl problém s praskáním pancéře, nekvalita svárů atd. Netvrdím že od ...Zobrazit celý příspěvek
V případě kooperace s Poláky, na jakémkoliv druhu techniky, je hlavním problémem kvalita. Přeci jen i u SKOTu byl problém s praskáním pancéře, nekvalita svárů atd. Netvrdím že od nás je všechno skvělé, ale lepší bude si budoucí techniku vyrábět doma sami.
Slovákům držím palce ať se Scipiem mají štěstí.
I v případě výroby CV90 by patrně došlo k výrobě v ČR, tak jako u ASCODu. Obě vozidla nabízejí v podstatě obdobnou platformu a záleží jen na zákazníkovi jaké má požadavky (viz třeba technika v Dánském tendru, kterého se účastnily obě vozidla). Je tedy v podstatě jedno jaký typ vozidla si AČR vybere - potenciál je totožný.
K těm K21: Korejská technika má stejný problém jako ta německá (nebo i CV90) a tím je vysoká cena. Když už jsme v těchto neprobádaných končinách Asie, tak jsem velkým fanouškem japonského tanku Typ 10 (malá váha, slušná cena atd. jen se k němu dostat).Skrýt celý příspěvekTeď jsem se koukal na K21 na WIKI a moc se mi líbí. Jen něco málo ve zkratce: Hmotnost 25 tun, posádka:3, výsadek:9 vojáků, celokruhová protekce proti 14,5, přední pancíř 30mm, ...Zobrazit celý příspěvek
Teď jsem se koukal na K21 na WIKI a moc se mi líbí. Jen něco málo ve zkratce:
Hmotnost 25 tun, posádka:3, výsadek:9 vojáků, celokruhová protekce proti 14,5, přední pancíř 30mm, kanon ráže 40mm. Schopnost plavby - se potýká s konstrukčními obtížemi. Instalace 2 ATGM porovnatelné výkonosti jako SPIKE a počítá se instalací aktivní ochrany. "Nejmodernější! zaměřovací systém. Vývoj verze se 105mm NATO a 120mm NATO kanonem schopným odpalovat ATGM (věž belgického výrobce COCKERILL)
Hasící automatický systém, nádrž vydrží zásahy
Vývoj započat v roce 1999 ukončen v roce 2009 nyní dodávky jihokorejské armádě ( budou probíhat do roku 2016) Mělo by jít o 466 kusů.
Hlavně mě fascinuje ta hmotnost.: Píší, že je jsou to vrstvy skleněných vláken a keramikySkrýt celý příspěvekDá se předpokládat, že Poláci půjdou stejnou cestou jako u Rosomáku. Tedy licence. U nás by to pak mohlo jít formou sublicence. Všichni by byli spokojení, všichni by byli rádi. ...Zobrazit celý příspěvek
Dá se předpokládat, že Poláci půjdou stejnou cestou jako u Rosomáku. Tedy licence. U nás by to pak mohlo jít formou sublicence. Všichni by byli spokojení, všichni by byli rádi. Tedy až na pár lobbystů a politiků.. takže nic.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...