Bojová vozidla pro Armádu ČR: ASCOD vs. CV90

-
8. 6. 2015
-
108 komentářů
-
Jan Grohmann
Armáda České republiky projevuje zájem o nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty. V současné době se nejvíce mediálně profilují dvě vozidla – ASCOD od General Dynamics European Land Systems (GDELS) a CV90 od BAE Systems.
ASCOD
ASCOD (Austrian Spanish Cooperation Development) je univerzální pásové vozidlo. Pásová platforma umožňuje vytvořit širokou škálu vozidel, pokrývající hlavní role bojové techniky.
Mezi hlavní konfigurace patří bojové vozidlo pěchoty a obrněný transportér. Zmínit můžeme také konfigurace lehký tank se 105mm kanónem (možná instalace 120 mm kanónu), stíhač tanků s protitankovými střelami, nosič protiletadlových střel nebo samohybný minomet.
V současné době jsou k dispozici dvě hmotnostně odlišné verze – ASCOD 35 a ASCOD 42. Maximální hmotnost vozidla ASCOD 35/42 je 31 tun, resp. 38 tun, s možným navýšením na 35 tun, resp. 42 tun. Užitečný náklad, jako jsou například zbraňové systémy, munice, elektronické vybavení, dosahuje 13 tun, resp. 19 tun u ASCOD 42.
Special Vehicle pro Velkou Británii vychází z vozidla ASCOD. / General Dynamics
Pohonnou jednotku vozidla ASCOD 35 tvoří motor MTU 8V 199T20 (530 kW) a převodovka RENK HSLW 106C3. Stejný motor pohání například německo-nizozemské kolové vozidlo Boxer. Těžší ASCOD 42 pohání výkonnější MTU 8V 199T21 (600 kW) a převodovka RENK HSLW 256B.
Maximální rychlost vozidla ASCOD 35 je 70 km/h, dojezd 500 km, zrychlení z 0 na 50 km/h 14 s, poloměr zatáčky 9,5 m. Maximální hloubka brodění je 1,2 m, boční náklon 30 %, stoupání 60 %, maximální výška kolmé překážky 0,75 m a délka překonávaného příkopu 2 m.
Balistická odolnost vozidla ASCOD 35/42 je na úrovni 5 dle normy STANAG 4569 a na úrovní 4a/b proti minám. Vozidlo lze vybavit pasivním nebo reaktivním pancířem. Uvnitř pancíře je místo pro trojčlennou posádku a osmičlenný výsadek.
ASCOD se nyní nachází ve výzbroji dvou států – Španělska (356 ks) a Rakouska (112 ks). Před několika měsíci si ASCOD vybrala také Velká Británie v rámci programu Special Vehicle (589 ks).
ASCOD (bez zvuku)
CV90
Generačně stejná je švédská pásová platforma CV90 (Combat Vehicle 90). CV90 je univerzální pásovou platformou. Nejčastěji však lze vidět CV90 v konfiguraci bojové vozidlo pěchoty s unikátním 40mm rychlopalným kanónem.
Automatický kanón L/70 ráže 40 mm vyrábí pro vozidlo CV90 švédská firma Bofors. CV90 však lze osadit nejrůznější bojovou věží, dle přání zákazníka. Alternativou ke kanónu L-70 je například 40mm kanón CTAS (Cased Telescoped Armament System) střílející teleskopickou munici. CTAS lze nainstalovat na vozidla ASCOD nebo CV90.
Konfigurovatelnost vozidla pro různé vojenské úlohy je shodná s konkurenčním strojem ASCOD. Pro doplnění můžeme vyjmenovat další konfigurace – průzkumné, vozidlo dělostřeleckého návodčí, velitelské, spojovací, ženijní nebo evakuační.
Hmotnost vozidla se liší podle verze od 23 do 35 tun. Například nejnovější verze CV9035 Mk III s 35mm rychlopalným kanónem Bushmaster III dosahuje hmotnost 35 tun. Konstrukce však umožňuje budoucí navýšení až na 40 tun. Hmotnost užitečného nákladu je 16 tun.
Norský CV9030 v Afghánistánu. / Public Domain
Pohonnou jednotku tvoří dieselový motor Scania DSI 14 V8 a převodovka X300 od společnosti CAT. Zásadní výhodou je použití komerčního motoru běžně využívaného v nákladních vozech. Zásadně se tak zjednodušuje, urychluje a zlevňuje logistika, údržba a opravy motoru. K dispozici jsou motory Scania V8 o výkonu 364 kW až 536 kW.
Maximální rychlost vozidla je 70 km/h, dojezd až 900 km. Maximální hloubka brodění je 1,5 m, výška kolmé překážky 1,1 m a maximální délka překonávaného příkopu 2,6 m. Maximální náklon při stoupání je 60 %.
Balistická odolnost CV90 je úroveň 5 dle normy STANAG 4569 proti balistickým hrozbám a 4a/b proti minám. Úroveň pancéřování je výkonově i typově modulární. Posádku tvoří tři vojáci, výsadek osm vojáků.
Firma GDELS dodala již 1280 vozidel sedmi evropským zemím. Kromě čtyř skandinávských zemí to je Nizozemsko, Estonsko a Švýcarsko. Švédská, norská a dánská vozidla CV90 se zúčastnila úspěšného bojového nasazení v Afghánistánu.
Propagační video CV90
Otázky výrobcům
O hodnotě bojového systémů ani tak nerozhoduje, zda je maximální rychlost o několik kilometrů za hodinu vyšší, dojezd o pár desítek kilometrů delší nebo brodivost hlubší. Klíčová je vhodnost typu pro konkretního uživatel (v našem případě pro Armádu ČR) a především úroveň a propracovanost logistického, výcvikového a servisního zázemí.
Svou roli samozřejmě hraje technická náročnost, resp. cena, za servis, údržbu a náhradní díly jednotlivých systémů vozidla. V tomto duchu jsme také položili otázky výrobcům.
ASCOD
Odpovídá Richard Kuběna, obchodní ředitel EXCALIBUR ARMY, která společně s firmou GDELS nabízí ASCOD Armádě ČR.
AN: Jaké jsou hlavní přednosti vozidla ASCOD oproti konkurentům?
RK: Hlavní přednosti vozidla jsou:
+ vysoký stupeň mobility vozidla;
+ vysoká úroveň balistické ochrany;
+ ergonomické řešení prostoru osádky a řidiče;
+ smart ovládání vozidla;
+ modulární design vozidla umožňující zástavby různých variant;
+ poměr cena/výkon;
AN: Proč je ASCOD nejvhodnější pro potřeby Armády ČR?
RK: Jedná se o generačně nejnovější vozidla, která úspěšně absolvovala armádní testy v několika zemích. Jako poslední si je vybrala do své výzbroje armáda UK. V případě zavedení vozidla ASCOD tak mohou vojáci AČR cvičit společně na stejné podvozkové platformě i s armádou UK. Vozidla disponují širokou škálou variability, umožňují nést různé druhy zbraňových stanic a integrovaných systémů a tím efektivně podporovat taktické úkoly mechanizovaných brigád. Vozidla ASCOD byla vyvinuta týmem inženýrů, kteří se podíleli i na vývoji vozidel PANDUR a jsou v nich tak zahrnuty i některá osvědčená konstrukční řešení z těchto vozidel.
AN: Jaké pohonné jednotky (motor + převodovka) k vozidlu nabízíte?
RK: Základní konfigurací je 530 kW motor MTU 8V 199T20 a převodovka RENK HSLW 106C3.
AN: Klíčovou součástí každého zbraňového systému je zajištění perfektního logistického, servisního (také v polních podmínkách) a výcvikového zázemí. Dokážete na pár řádcích napsat, jak jste v programu vozidla ASCOD zohlednili logistické, servisní a výcvikové potřeby vozidla po celý jeho životní cyklus?
RK: V případě zavedení vozidla ASCOD do výzbroje AČR bychom navázali na zkušenosti uživatele z projektu PANDUR. Vojákům bychom ve spolupráci s GDELS nabídli komplexní balíček školení, dodávek přípravků a základní soupravy ND, aby byli schopni provádět nejen základní údržbu, ale i opravy vozidel do úrovně level II. Dále bychom uživatelům nabídli mobilní podporu 24/7 k řešení jejich specifických požadavků spojených s provozem a údržbou techniky.
AN: Dokážete „odhadnout" roční finanční náklady na provoz vozidla (mimo pohonné hmoty) – tedy finanční náklady za pravidelnou údržbu, náhradní díly nebo opravy vozidla po celý jeho životní cyklus?
RK: Roční provozní náklady vozidla, resp. balíček nákladů životního cyklu (LCC) je odvislý od celé řady podmínek spojených s provozem, skladováním, taktickým užitím vozidla, četnosti údržby a samozřejmě je odvislý i od počtu ks pořizovaných vozidel. Bez znalosti těchto podmínek je téměř nemožné odhadnout roční náklady provozy jednoho průměrného vozidla.
CV90
Odpovídá Kenneth Johnson, obchodní ředitel BAE Systems Hägglunds.
AN: Jaké jsou hlavní přednosti vozidla CV90 oproti konkurentům?
KJ: CV90 je příkladem nejmodernější mobility, bojeschopnosti a ochrany. Norsko momentálně kupuje nejnovější verzi CV90 v 5 různých konfiguracích a kupující uvedli, že se jedná o „nejmodernější bojové vozidlo na světě". Za hlavní konkurenční výhodu považujeme rovnováhu mezi různými potřebami. Ta uživateli dává možnost významného růstového potenciálu pro větší ochranu, zbraňové systémy nebo jiné zatížení, které vozidlo v budoucích situacích čekají.
AN: Proč je CV90 nejvhodnější pro potřeby Armády ČR?
KJ: CV90 se osvědčila v 7 zemích v Evropě a během 70 000 dnů v bojových misích. Celkově jsme do systému v průběhu let investovali více než 4 miliony hodin inženýrské práce. Vozidlo CV90 je osvědčené a nízkorizikové řešení, se kterým čeká český průmysl dlouhodobý růst zisků. Čeští daňoví poplatníci skutečně obdrží za cenu vozidla vysokou kvalitu. Pro všechny exportované CV90 jsme dosud zajistili včas a v plné míře 100% průmyslovou spolupráci.
AN: Jaké pohonné jednotky (motor + převodovka) k vozidlu nabízíte?
KJ: Motor Scania V8 se dodává společně s převodovkou X300 od společnosti CAT.
AN: Klíčovou součástí každého zbraňového systému je zajištění perfektního logistického, servisního (také v polních podmínkách) a výcvikového zázemí. Dokážete na pár řádcích napsat, jak jste v programu vozidla CV90 zohlednili logistické, servisní a výcvikové potřeby vozidla po celý jeho životní cyklus?
KJ: BAE Systems Hägglunds připravuje pro každého zákazníka unikátní logistické nastavení, v rozsahu od dodání náhradních dílů až po komplexní služby "zaplať za km". Divize Hägglunds již podpořila několik zákazníků přímo na místě bojových operací, například dánskou armádu v provincii Helmand v Afghánistánu.
AN: Dokážete „odhadnout" roční finanční náklady na provoz vozidla (mimo pohonné hmoty) – tedy finanční náklady za pravidelnou údržbu, náhradní díly nebo opravy vozidla po celý jeho životní cyklus?
KJ: Z praxe pro naše zákazníky víme, že se náklady liší podle jízdního cyklu, užívání a terénu. V průběhu času a s využitím pryžových pásů se ale náklady postupně snižují.
Zdroj: BAE Systems, GDELS
Související články
IDET - veletrh technologií pro kvalitnější obranu a vyšší bezpečnost
V úterý 19. května se v Brně otevírají brány 13. mezinárodního veletrhu obranné a bezpečnostní ...
-
16.05.2015
-
9 komentářů
-
Tisková zpráva
IDET 2015 – ve znamení modernizace Armády ČR
Až do čtvrtku probíhá v areálu brněnského výstaviště mezinárodní výstava obranných technologií IDET ...
-
20.05.2015
-
57 komentářů
-
Jan Grohmann
Americká vozidla pro novou éru válek
Americká armáda zvažuje akvizici hned čtyř nových bojových vozidel – lehkého terénního auta pro ...
-
03.06.2015
-
68 komentářů
-
Jan Grohmann
REPORTÁŽ: Nejnovější produkce TATRA TRUCKS
Na zkušebním polygonu v Kopřivnicích si vybraní zástupci médií prohlédli a vyzkoušeli nejnovější ...
-
05.06.2015
-
22 komentářů
-
Jan Grohmann
K21 asi nebude špatné vozidlo (moc o něm tedy nevím). V jeho případě by ale muselo být podmínkou přenesení výroby do ČR (či Polska nebo Slovenska). Dovézt vozidla z Koreje není ...Zobrazit celý příspěvek
K21 asi nebude špatné vozidlo (moc o něm tedy nevím). V jeho případě by ale muselo být podmínkou přenesení výroby do ČR (či Polska nebo Slovenska). Dovézt vozidla z Koreje není problém v míru, za války by to bylo prakticky nemožné. Inu, musíme si počkat, jaké požadavky AČR, OSSR a WP nakonec vyprodukují...Skrýt celý příspěvek
Výhoda společného postupu s Polskem by bylo především ve sražení ceny, a to pro ČR dost významnému. Přeci jen je rozdíl jestli se bude domlouvat nákup stovky BVP nebo 700 BVP. ...Zobrazit celý příspěvek
Výhoda společného postupu s Polskem by bylo především ve sražení ceny, a to pro ČR dost významnému. Přeci jen je rozdíl jestli se bude domlouvat nákup stovky BVP nebo 700 BVP. Výroba se pak dá řešit i formou sublicence, bez licenčního poplatku. Tedy obdobným způsobem jakým se předválkou přerozdělovaly zakázky mezi Škodou a ČKD.
Btw. to co zde popisuje Lukas dost přesně sedí na jihokorejský K21. A jelikož Poláci nakupují už podvozky od K9.. ;)Skrýt celý příspěvekJuhelak: Počty provozovaných jsem psal. Ale Ačr by měla koupit i několik našin jako záložní a jako uloženky a ne nakupovat přesný počet provozovaných mašin. Odfpadlík07: Ano, ...Zobrazit celý příspěvek
Juhelak: Počty provozovaných jsem psal. Ale Ačr by měla koupit i několik našin jako záložní a jako uloženky a ne nakupovat přesný počet provozovaných mašin.
Odfpadlík07: Ano, nahrazovat se bude BVP-2, co jiného?Skrýt celý příspěvekVed to. Jedna mala lastovička spolupráce, medzi Poľskom a Slovenskom . Ja dúfam, že TURRA 30 už bude s výzbrojou kompatibilnou s NATO. Viem si predstaviť spoločnú spoluprácu medzi ...Zobrazit celý příspěvek
Ved to. Jedna mala lastovička spolupráce, medzi Poľskom a Slovenskom . Ja dúfam, že TURRA 30 už bude s výzbrojou kompatibilnou s NATO. Viem si predstaviť spoločnú spoluprácu medzi ČR a SR pri húfnici EVA, kde Česka Tatra by dodávala najnovší podvozok 6x6, atď.
Doteraz všetky spoločné projekty padli, naposledy spoločný nákup a obstaranie 3D radarov, kde Slovensko malo záujem spolu AČR obstarávať tieto radary. Česka strana z toho vycúvala a rozhodla sa obstarávať sama. (pôvodne v tomto projekte boli všetkx štáty V4. Najskôr to nabúrali Poliaci, potom ČR, Maďarsko z toho vycúvali, keď videlo, že je to mŕtvy projekt....vid. Radar ReUNION...)
Lukáš tu dal linky na poľské články ohľadom spoločných projektov V4... uvidíme, kam to bude smerovať.Skrýt celý příspěvekKarlos73: s Vaší úvahou souhlas, ale co to Scipio-Rosomak? Tam moc o společném projektu mluvit nelze, spíš to nadále sleduje filozofii jak negativně popisujete "my vyrobíme a vy si ...Zobrazit celý příspěvek
Karlos73: s Vaší úvahou souhlas, ale co to Scipio-Rosomak? Tam moc o společném projektu mluvit nelze, spíš to nadále sleduje filozofii jak negativně popisujete "my vyrobíme a vy si od nás kupte", protože Poláci nejspíš dodají vozidlo a Slovensko si tam pouze osadí věž Turra, což je mimochodem výrobek dost katastrofa. Celkově ale půjde o pár kusů, takže to je jedno. Ideální stav, kdy by V4 měly jednotnou výzbroj nakoupenou v jednotném tendru dosažen nikdy nebude.Skrýt celý příspěvek
Lukas,Kolt, tiež som skeptický. Vždy to zatiaľ stroskotalo na politikoch a lobistoch...Vo V4 sa rozprávalo o spoločných modernizáciách, ale vždy to stroskotalo na rozdielnych ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas,Kolt, tiež som skeptický. Vždy to zatiaľ stroskotalo na politikoch a lobistoch...Vo V4 sa rozprávalo o spoločných modernizáciách, ale vždy to stroskotalo na rozdielnych "špecifikáciách" armád... KOT/KBVP, Mi-24, 3D radar, SA-6 / SA-8.
Nikdy to nebude fungovať, pokiaľ sa štáty a zbrojárske firmy nedohodnú na spoločnom holdingu, na spôsob Holdingu Eurofighter GmbH , kde stíhačku vyrábajú a kompletizujú zmluvné štáty Veľká Británia, Nemecko, Taliansko a Španielsko. Čiže fungovať to vo V4 nebude pokiaľ sa všetky štáty nebudú pomerovo podieľať na výrobe, servise, logistike zbraňového systému. Nemôže to byť tak, že my to vyrobíme a vy ostatní (z V4, ostatní z iných štátov východnej Európy) to od nás kúpite...
Kľudne by sme spolu mohli vyrábať nové cvičné a bojové lietadlo, väčšina štátov mala / má spôsobilosti vo výrobe lietadiel, leteckých detailov..to isté platí aj pre ostatné zbraňové systémy KOT/KBVP, MRAP, atď.... Pokiaľ to budú pri sofistikovaných zbraniach riešiť jednotlivé štáty samostatne, sólo, moc vody nenámutia....máme šancu v svetovom meradle jedine pri spoločných projektoch. Ekonomicky sme silný jedine spolu ako V4 a jedine Polsko je ako tak konkurecie schopne, ktoré sa bliži ku GDP Švedska. Česká republika+Slovensko+Maďarsko sú svojou ekonomickou silou na úrovni Rakúskeho GDP! Ja dúfam, že spoločný projekt medzi Poľskom a Slovenskom - Scipio (Rosomak) bude úspešný a vyjde. Verím, že k spoločným projektom časom príde, že inšpiráciu nájdeme v spoločnom Holdingu po vzore Eurofighter GmbH...uvidíme.Skrýt celý příspěvekKOLT - ja to rozumiem... Ja tylko przypomniałem - jak to wygląda... Nie ma współpracy i jej nie bedzie Z wielu powodów... Nie wiem jakie będą wymagania ACR Wiem tylko, że ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT - ja to rozumiem...
Ja tylko przypomniałem - jak to wygląda...
Nie ma współpracy i jej nie bedzie
Z wielu powodów...
Nie wiem jakie będą wymagania ACR
Wiem tylko, że WP też by chciało dobre BWP - najlepiej Spz Puma ;-)
Ale Ministerstwo Obrony robi RFI (Request for information) - i wie, że nie może kupić 400-500 nowych BWP.
Jak będzie u Was? Nie wiem - życzę jak najlepiej...
Ale jestem sceptykiem...Skrýt celý příspěvekLukas: Já rozhodně netvrdím, že nedostatek spolupráce je zaviněn polskou stranou! Osobně jsem přesvědčen, že byla docela chyba nepořídit stejné KOT/KBVP, klidně jsme mohli mít ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas: Já rozhodně netvrdím, že nedostatek spolupráce je zaviněn polskou stranou! Osobně jsem přesvědčen, že byla docela chyba nepořídit stejné KOT/KBVP, klidně jsme mohli mít Rosomáky. A při tom množství, kolik by jich dohromady bylo, jsme mohli od Izraelců vysomrovat i výrobu věží (v ČR, bo my s nimi máme dobré vztahy, Izrael by s námi na obranných projektech spolupracoval rád už od 90. let). Vůle ke spolupráci opravdu chybí hlavně u politiků v ČR. Koneckonců náš dloholetý premiér, poté vůdce opozice a následně dlouholetý prezident se nikterak netajil svojí aversí k V4... Spíš mě v příspěvcích pod prvním vámi linkovaným článkem překvapilo, že u ČR byla jmenována jako hlavní problém neochota dávat peníze do armády. Ne že bychom na tom byly nějak slavně, ale SR a Maďarsko jsou na tom ještě mnohem hůře. A u nás se ta ochota pomalu mění, otázkou spíš je, jak dlouho to vydrží.
V případě BVP se ale obávám, že požadavky WP a AČR se asi dost liší, takže si myslím, že z toho nic nebude.Skrýt celý příspěvekSkoda že sem nechodí víc lidí z armády. Někdo kdo s těma Bvp jezdi, tak by vedel přesné počty. To samé, proč lide z MO dávají rozhovory do každého škváru typu parlamentní listy a ...Zobrazit celý příspěvek
Skoda že sem nechodí víc lidí z armády. Někdo kdo s těma Bvp jezdi, tak by vedel přesné počty. To samé, proč lide z MO dávají rozhovory do každého škváru typu parlamentní listy a sem nic. Pritom by vklidu mohli s tímhle projektem více spolupracovat..
Jinak někdo píše ze 5 mil usd za kus je hodně. Mě to tedy nepříjde. to je nejakych 110-120 mil. za sto kusu 12 miliard. Když si vezmete ze se to většinou platí v několika po sobě jducích ročních splátkách v závislosti na dodávkách, tak při navýšení rozpočtu obrany o nějakych 10 miliard, není problém aby MO platilo splátky 4-5 miliard ročně. Už ted mají problém že jim ročně několik miliard zbyde, protože nemají nasmlouvané zakázky.
Objemy do 150 bvp nebo do 50 modernějších tanků by náš rozpočet v klidu zvládl.
Co se týče rozdílnosti techniky V4. Já v tom pořád nevidím problém. Jako že by dva prapory nemohli spolupracovat protože mají rozdílnou techniku je blbost. Jedinné co mě na té rozdílnosti mrzí je to, že se třeba v rámci V4 neschodnou na jednom typu maskování, to by v poli dělalo vetsi problém a přitom je to to nejjednoduší společně vysoutežit nejaky středoevropsky multicam nebo a-tacs.Skrýt celý příspěvekVzhledem k tomu, že oba dva typy jsou si rovnocenné, tak pokud u nákupu nebude přemrštěná cena, tak jsem spokojenej, že jsme se k tomu rozhoupali. Pocitově u mě vítězí typ CV, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhledem k tomu, že oba dva typy jsou si rovnocenné, tak pokud u nákupu nebude přemrštěná cena, tak jsem spokojenej, že jsme se k tomu rozhoupali. Pocitově u mě vítězí typ CV, ale doposud nechápu, proč věž ještě nedovybavily PTŘS.
U ASCODU mi vadí ten lobbysmus skrz Excalibur. A také to díky (kvůli) němu asi vyhraje.
Myslím, že i osadit Donarem (AGM) CV není nijak velký problém.
Čekání na nový typ BVP od západních výrobců je myšlenka lákavá, ale jaksi nákladná :). Samotná PUMA má cenu snad dvojnásobnou oproti CV či ASCOD. A to je vlastně již jakási nová generace. Nám nezbývá a myslím si že i tak špatně neděláme nakoupit současné i když už "morálně" staré typy.Skrýt celý příspěvekJeště jednu výhodu, kterou má ČR oproti ostatním státům při nahrazování BVP-1/2, jsme nezmínili. S velkou pravděpodobností se jí podaří pořídit pásová vozidla levněji než kolová ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě jednu výhodu, kterou má ČR oproti ostatním státům při nahrazování BVP-1/2, jsme nezmínili. S velkou pravděpodobností se jí podaří pořídit pásová vozidla levněji než kolová :-). A to se dobře obhájí....
Lukas:
Vím o jediné modernizaci, kde reálně dává Polsko vydělat českým firmám a to je modernizace Su-22.Skrýt celý příspěvekPanowie - ja to wiem To tylko informacjia... (dla przypomnienia) Polska od lat chce wspólpracować... chcieliśmy - modernizowąc Mi 24 - modernizowąc SA-6 / SA-8 - ...Zobrazit celý příspěvek
Panowie - ja to wiem
To tylko informacjia... (dla przypomnienia)
Polska od lat chce wspólpracować...
chcieliśmy
- modernizowąc Mi 24
- modernizowąc SA-6 / SA-8
- radary
Niestety - nie udało się...
Ostatnia dobra szansa na realną współprace to 2002 rok
Gdyby wówczas udało się porozumieć między WP i ACR to można bylo razem kupić transportery. Wymagania były podobne.
Można było zrobić podział - np. Polska wybiera transporter
Czechy - wieże...
Polska produkuje i serwisuje 800 ( ponad 1000) transporterów
Czechy 450-500 wież...
Byłby to dobry biznes... Nikt by nie stracił...
Teraz takiej okazji nie będzie...
Mówiłem juz Wojsko Polskie nie chce płacić 4-5 mln Euro za BWPa
Stąd pomysl na lekki BWP.
Informacji jest niewiele
- Wóz ma ważyć 25 ton (czyli trochę więcej niż CV90 mk 0)
- przewozić 6 osób (wóz może być mniejszy od CV90)
- pływać...
Tyle oficjalnie wiadomo....
Ale nie znam szczegołów (a one są ważne)
Zadałałem pytanie
Czy ACR/ OSSR może kupić BWP za 4-5 mln Euro?
Moim zdaniem nie...
Tak naprawdę była super okazja - mogliście kupić tanio czolgi
(100 leo 2 A6 za 200 mln Euro - tanio), oraz BWP (CV90NL)
Teraz będzie trudniej - bo kto co sprzedaje?
Warto rozmawiać z Turcją .
Tulpar, Kaplan-20 jest co wybieraćSkrýt celý příspěvekKOLT: jen taková malá technická k té Merkavě v Lešanském muzeu. Nejde o jedinou pojízdnou Merkavu mimo Izrael. Vím, že se to často tvrdilo, ale zhruba ve stejné době (2007) jeden ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: jen taková malá technická k té Merkavě v Lešanském muzeu. Nejde o jedinou pojízdnou Merkavu mimo Izrael. Vím, že se to často tvrdilo, ale zhruba ve stejné době (2007) jeden pojízdný kousek dostalo i muzeum v neměckém Munsteru. Nejsem si jistý, jestli ji taky tahají ven, ale pojízdná prý je (nebo alespoň byla v době dodání :))
A nejde o mk.2 ale o mk.1B, varianta která v rámci modernizace přebrala některé prvky z mk.2.Skrýt celý příspěvekPodvozkově (myšleno schopnostmi) by na tom měl být o něco lépe CV90, i hodnoty uvedené zde v článku to naznačují. Otázkou je, zda jsou rozdíly až tak zásadní. A další otázkou je ...Zobrazit celý příspěvek
Podvozkově (myšleno schopnostmi) by na tom měl být o něco lépe CV90, i hodnoty uvedené zde v článku to naznačují. Otázkou je, zda jsou rozdíly až tak zásadní. A další otázkou je právě ta spolehlivost, náklady, modernizační potenciál atd., jak píše Jenda.
Mmchd, my asi vážně budeme mít většinu zbraní od neutrálních států. Škoda, že se nekoupily SIG-716, to bychom do "portfólia" přidali i Švýcarsko. Ale máme pár SIG-516, co jsme dostali v rámci pomoci od USA, tak ho tam vlastně tak trochu máme :-)Skrýt celý příspěvekZkusil bych se vrátit k technické stránce věci. Je zřejmé, že AČR směřuje stejným směrem jakým se vydalo např. i Rusko a v podstatě bude vybírat novou pásovou podvozkovou platformu ...Zobrazit celý příspěvek
Zkusil bych se vrátit k technické stránce věci. Je zřejmé, že AČR směřuje stejným směrem jakým se vydalo např. i Rusko a v podstatě bude vybírat novou pásovou podvozkovou platformu na které bude v budoucnu stavět. No a je otázkou, který z nabízených podvozků má lepší vlastnosti ... hlavně z pohledu spolehlivosti, údržby i růstového potenciálu.Skrýt celý příspěvek
Podle mě úvaha nad vlastním vývojem je nesmyslná, na to jsme moc malá země, lidé rychle zapomínají na alcu či prostou modernizaci t72. Vývoj nových zbraní musíme nechat na ...Zobrazit celý příspěvek
Podle mě úvaha nad vlastním vývojem je nesmyslná, na to jsme moc malá země, lidé rychle zapomínají na alcu či prostou modernizaci t72. Vývoj nových zbraní musíme nechat na soukromých firmách.
Výroba a servis u nás jednoho z těchto bvp, bude maximum co můžeme dosáhnout a mimochodem pochybuji, že by jsme i s Polskem dohromady vyvinuli něco lepšího a pokud ano tak určitě jen o kousek a za ty ohromné investice by to rozhodně nestálo. Ať vezmou to výhodnější a zaměřují se na další složky např. na pvo, dělostřelectvo atd., je toho hodně k řešení a jde primárně funkční moderní celek, ne o super bvp a pak už jen klacky.:o)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...