Bojová vozidla pro Armádu ČR: ASCOD vs. CV90

-
8. 6. 2015
-
108 komentářů
-
Jan Grohmann
Armáda České republiky projevuje zájem o nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty. V současné době se nejvíce mediálně profilují dvě vozidla – ASCOD od General Dynamics European Land Systems (GDELS) a CV90 od BAE Systems.
ASCOD
ASCOD (Austrian Spanish Cooperation Development) je univerzální pásové vozidlo. Pásová platforma umožňuje vytvořit širokou škálu vozidel, pokrývající hlavní role bojové techniky.
Mezi hlavní konfigurace patří bojové vozidlo pěchoty a obrněný transportér. Zmínit můžeme také konfigurace lehký tank se 105mm kanónem (možná instalace 120 mm kanónu), stíhač tanků s protitankovými střelami, nosič protiletadlových střel nebo samohybný minomet.
V současné době jsou k dispozici dvě hmotnostně odlišné verze – ASCOD 35 a ASCOD 42. Maximální hmotnost vozidla ASCOD 35/42 je 31 tun, resp. 38 tun, s možným navýšením na 35 tun, resp. 42 tun. Užitečný náklad, jako jsou například zbraňové systémy, munice, elektronické vybavení, dosahuje 13 tun, resp. 19 tun u ASCOD 42.
Special Vehicle pro Velkou Británii vychází z vozidla ASCOD. / General Dynamics
Pohonnou jednotku vozidla ASCOD 35 tvoří motor MTU 8V 199T20 (530 kW) a převodovka RENK HSLW 106C3. Stejný motor pohání například německo-nizozemské kolové vozidlo Boxer. Těžší ASCOD 42 pohání výkonnější MTU 8V 199T21 (600 kW) a převodovka RENK HSLW 256B.
Maximální rychlost vozidla ASCOD 35 je 70 km/h, dojezd 500 km, zrychlení z 0 na 50 km/h 14 s, poloměr zatáčky 9,5 m. Maximální hloubka brodění je 1,2 m, boční náklon 30 %, stoupání 60 %, maximální výška kolmé překážky 0,75 m a délka překonávaného příkopu 2 m.
Balistická odolnost vozidla ASCOD 35/42 je na úrovni 5 dle normy STANAG 4569 a na úrovní 4a/b proti minám. Vozidlo lze vybavit pasivním nebo reaktivním pancířem. Uvnitř pancíře je místo pro trojčlennou posádku a osmičlenný výsadek.
ASCOD se nyní nachází ve výzbroji dvou států – Španělska (356 ks) a Rakouska (112 ks). Před několika měsíci si ASCOD vybrala také Velká Británie v rámci programu Special Vehicle (589 ks).
ASCOD (bez zvuku)
CV90
Generačně stejná je švédská pásová platforma CV90 (Combat Vehicle 90). CV90 je univerzální pásovou platformou. Nejčastěji však lze vidět CV90 v konfiguraci bojové vozidlo pěchoty s unikátním 40mm rychlopalným kanónem.
Automatický kanón L/70 ráže 40 mm vyrábí pro vozidlo CV90 švédská firma Bofors. CV90 však lze osadit nejrůznější bojovou věží, dle přání zákazníka. Alternativou ke kanónu L-70 je například 40mm kanón CTAS (Cased Telescoped Armament System) střílející teleskopickou munici. CTAS lze nainstalovat na vozidla ASCOD nebo CV90.
Konfigurovatelnost vozidla pro různé vojenské úlohy je shodná s konkurenčním strojem ASCOD. Pro doplnění můžeme vyjmenovat další konfigurace – průzkumné, vozidlo dělostřeleckého návodčí, velitelské, spojovací, ženijní nebo evakuační.
Hmotnost vozidla se liší podle verze od 23 do 35 tun. Například nejnovější verze CV9035 Mk III s 35mm rychlopalným kanónem Bushmaster III dosahuje hmotnost 35 tun. Konstrukce však umožňuje budoucí navýšení až na 40 tun. Hmotnost užitečného nákladu je 16 tun.
Norský CV9030 v Afghánistánu. / Public Domain
Pohonnou jednotku tvoří dieselový motor Scania DSI 14 V8 a převodovka X300 od společnosti CAT. Zásadní výhodou je použití komerčního motoru běžně využívaného v nákladních vozech. Zásadně se tak zjednodušuje, urychluje a zlevňuje logistika, údržba a opravy motoru. K dispozici jsou motory Scania V8 o výkonu 364 kW až 536 kW.
Maximální rychlost vozidla je 70 km/h, dojezd až 900 km. Maximální hloubka brodění je 1,5 m, výška kolmé překážky 1,1 m a maximální délka překonávaného příkopu 2,6 m. Maximální náklon při stoupání je 60 %.
Balistická odolnost CV90 je úroveň 5 dle normy STANAG 4569 proti balistickým hrozbám a 4a/b proti minám. Úroveň pancéřování je výkonově i typově modulární. Posádku tvoří tři vojáci, výsadek osm vojáků.
Firma GDELS dodala již 1280 vozidel sedmi evropským zemím. Kromě čtyř skandinávských zemí to je Nizozemsko, Estonsko a Švýcarsko. Švédská, norská a dánská vozidla CV90 se zúčastnila úspěšného bojového nasazení v Afghánistánu.
Propagační video CV90
Otázky výrobcům
O hodnotě bojového systémů ani tak nerozhoduje, zda je maximální rychlost o několik kilometrů za hodinu vyšší, dojezd o pár desítek kilometrů delší nebo brodivost hlubší. Klíčová je vhodnost typu pro konkretního uživatel (v našem případě pro Armádu ČR) a především úroveň a propracovanost logistického, výcvikového a servisního zázemí.
Svou roli samozřejmě hraje technická náročnost, resp. cena, za servis, údržbu a náhradní díly jednotlivých systémů vozidla. V tomto duchu jsme také položili otázky výrobcům.
ASCOD
Odpovídá Richard Kuběna, obchodní ředitel EXCALIBUR ARMY, která společně s firmou GDELS nabízí ASCOD Armádě ČR.
AN: Jaké jsou hlavní přednosti vozidla ASCOD oproti konkurentům?
RK: Hlavní přednosti vozidla jsou:
+ vysoký stupeň mobility vozidla;
+ vysoká úroveň balistické ochrany;
+ ergonomické řešení prostoru osádky a řidiče;
+ smart ovládání vozidla;
+ modulární design vozidla umožňující zástavby různých variant;
+ poměr cena/výkon;
AN: Proč je ASCOD nejvhodnější pro potřeby Armády ČR?
RK: Jedná se o generačně nejnovější vozidla, která úspěšně absolvovala armádní testy v několika zemích. Jako poslední si je vybrala do své výzbroje armáda UK. V případě zavedení vozidla ASCOD tak mohou vojáci AČR cvičit společně na stejné podvozkové platformě i s armádou UK. Vozidla disponují širokou škálou variability, umožňují nést různé druhy zbraňových stanic a integrovaných systémů a tím efektivně podporovat taktické úkoly mechanizovaných brigád. Vozidla ASCOD byla vyvinuta týmem inženýrů, kteří se podíleli i na vývoji vozidel PANDUR a jsou v nich tak zahrnuty i některá osvědčená konstrukční řešení z těchto vozidel.
AN: Jaké pohonné jednotky (motor + převodovka) k vozidlu nabízíte?
RK: Základní konfigurací je 530 kW motor MTU 8V 199T20 a převodovka RENK HSLW 106C3.
AN: Klíčovou součástí každého zbraňového systému je zajištění perfektního logistického, servisního (také v polních podmínkách) a výcvikového zázemí. Dokážete na pár řádcích napsat, jak jste v programu vozidla ASCOD zohlednili logistické, servisní a výcvikové potřeby vozidla po celý jeho životní cyklus?
RK: V případě zavedení vozidla ASCOD do výzbroje AČR bychom navázali na zkušenosti uživatele z projektu PANDUR. Vojákům bychom ve spolupráci s GDELS nabídli komplexní balíček školení, dodávek přípravků a základní soupravy ND, aby byli schopni provádět nejen základní údržbu, ale i opravy vozidel do úrovně level II. Dále bychom uživatelům nabídli mobilní podporu 24/7 k řešení jejich specifických požadavků spojených s provozem a údržbou techniky.
AN: Dokážete „odhadnout" roční finanční náklady na provoz vozidla (mimo pohonné hmoty) – tedy finanční náklady za pravidelnou údržbu, náhradní díly nebo opravy vozidla po celý jeho životní cyklus?
RK: Roční provozní náklady vozidla, resp. balíček nákladů životního cyklu (LCC) je odvislý od celé řady podmínek spojených s provozem, skladováním, taktickým užitím vozidla, četnosti údržby a samozřejmě je odvislý i od počtu ks pořizovaných vozidel. Bez znalosti těchto podmínek je téměř nemožné odhadnout roční náklady provozy jednoho průměrného vozidla.
CV90
Odpovídá Kenneth Johnson, obchodní ředitel BAE Systems Hägglunds.
AN: Jaké jsou hlavní přednosti vozidla CV90 oproti konkurentům?
KJ: CV90 je příkladem nejmodernější mobility, bojeschopnosti a ochrany. Norsko momentálně kupuje nejnovější verzi CV90 v 5 různých konfiguracích a kupující uvedli, že se jedná o „nejmodernější bojové vozidlo na světě". Za hlavní konkurenční výhodu považujeme rovnováhu mezi různými potřebami. Ta uživateli dává možnost významného růstového potenciálu pro větší ochranu, zbraňové systémy nebo jiné zatížení, které vozidlo v budoucích situacích čekají.
AN: Proč je CV90 nejvhodnější pro potřeby Armády ČR?
KJ: CV90 se osvědčila v 7 zemích v Evropě a během 70 000 dnů v bojových misích. Celkově jsme do systému v průběhu let investovali více než 4 miliony hodin inženýrské práce. Vozidlo CV90 je osvědčené a nízkorizikové řešení, se kterým čeká český průmysl dlouhodobý růst zisků. Čeští daňoví poplatníci skutečně obdrží za cenu vozidla vysokou kvalitu. Pro všechny exportované CV90 jsme dosud zajistili včas a v plné míře 100% průmyslovou spolupráci.
AN: Jaké pohonné jednotky (motor + převodovka) k vozidlu nabízíte?
KJ: Motor Scania V8 se dodává společně s převodovkou X300 od společnosti CAT.
AN: Klíčovou součástí každého zbraňového systému je zajištění perfektního logistického, servisního (také v polních podmínkách) a výcvikového zázemí. Dokážete na pár řádcích napsat, jak jste v programu vozidla CV90 zohlednili logistické, servisní a výcvikové potřeby vozidla po celý jeho životní cyklus?
KJ: BAE Systems Hägglunds připravuje pro každého zákazníka unikátní logistické nastavení, v rozsahu od dodání náhradních dílů až po komplexní služby "zaplať za km". Divize Hägglunds již podpořila několik zákazníků přímo na místě bojových operací, například dánskou armádu v provincii Helmand v Afghánistánu.
AN: Dokážete „odhadnout" roční finanční náklady na provoz vozidla (mimo pohonné hmoty) – tedy finanční náklady za pravidelnou údržbu, náhradní díly nebo opravy vozidla po celý jeho životní cyklus?
KJ: Z praxe pro naše zákazníky víme, že se náklady liší podle jízdního cyklu, užívání a terénu. V průběhu času a s využitím pryžových pásů se ale náklady postupně snižují.
Zdroj: BAE Systems, GDELS
Související články
IDET - veletrh technologií pro kvalitnější obranu a vyšší bezpečnost
V úterý 19. května se v Brně otevírají brány 13. mezinárodního veletrhu obranné a bezpečnostní ...
-
16.05.2015
-
9 komentářů
-
Tisková zpráva
IDET 2015 – ve znamení modernizace Armády ČR
Až do čtvrtku probíhá v areálu brněnského výstaviště mezinárodní výstava obranných technologií IDET ...
-
20.05.2015
-
57 komentářů
-
Jan Grohmann
Americká vozidla pro novou éru válek
Americká armáda zvažuje akvizici hned čtyř nových bojových vozidel – lehkého terénního auta pro ...
-
03.06.2015
-
68 komentářů
-
Jan Grohmann
REPORTÁŽ: Nejnovější produkce TATRA TRUCKS
Na zkušebním polygonu v Kopřivnicích si vybraní zástupci médií prohlédli a vyzkoušeli nejnovější ...
-
05.06.2015
-
22 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Kolt Já bych to tak tragicky, s vyjímkou Maďarska neviděl. Ano, náš prezident má Putina velmi v oblibě, ale ústava mu moc možností nedává. Vláda je spíš pro západní a prestože s ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt
Já bych to tak tragicky, s vyjímkou Maďarska neviděl.
Ano, náš prezident má Putina velmi v oblibě, ale ústava mu moc možností nedává.
Vláda je spíš pro západní a prestože s Vaším hodnocením Babiše souhlasím, máme štěstí v neštěstí, že jeho "business" je vázán na CZ+SK+DE. Tedy nemá osobní zájem na nějaké proruské politice, z Ruska dotace do zemědělství, narozdíl od Bruselu nechodí.
Slovensko je na tom trochu hůře než my, má pro západního prezidenta, ale rétoricky pro východního premiéra. Jenže Fico něco jiného vykřikuje v Kremlu a pak něco jiného dělá v Bruselu, v Bruselu vždy udělá to co po něm EU chce. Moc dobře ví, že slovenskou ekonomiku živí EU a nikoli Rusko.Skrýt celý příspěvekTo Rošťák: Jasně, aktivně se nepoužívají, ale v majetku jistě být musí. Stačí se podívat na počty techniky na základě smlouvy o konvenčních zbraní v Evropě k 1. 1. 2015 - v ...Zobrazit celý příspěvek
To Rošťák: Jasně, aktivně se nepoužívají, ale v majetku jistě být musí. Stačí se podívat na počty techniky na základě smlouvy o konvenčních zbraní v Evropě k 1. 1. 2015 - v kategorii bojová obrněná vozidla máme 442 kusů. Když odečteme Pandury a několik OT-64 a OT-90, které se ještě někde válí, tak jsme na počtu cca 300. Vzhledem k tomu, že v této kategorii nejsou vozidla jako Iveco LMV nebo Dingo, tak musí jít o BVP. Jak o BVP-1, tak BVP-2 a případně některá specializovaná vozidla na podvozku BVP jako BPzV. Je to ale jen pohled z vnějšku - budu rád, když mi to objasníte.
To Nesher a KOLT: Bohužel musím souhlasit. Taková je realita. Také souhlasím s rychlým popisem aktuální politické situace v jednotlivých zemích včetně ČR.Skrýt celý příspěvekNesher: Obávám se, že máte pravdu. K již napsanému nutno ještě připočítat politickou situaci, kdy Maďarsko je výrazně proruské, Slovensko sice o něco méně, ale také, Česko výrazně ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: Obávám se, že máte pravdu. K již napsanému nutno ještě připočítat politickou situaci, kdy Maďarsko je výrazně proruské, Slovensko sice o něco méně, ale také, Česko výrazně méně (jak ukázala "Jízda Dragounů"), nicméně prezident je lokaj Kremlu a ve vládě máme oligarchu východního typu...
Lukas, vážně byste se s takovou sebrankou chtěli paktovat? ;-)Skrýt celý příspěvekLukas Z toho nic bohužel nic nebude, každá ze zemí V4 má jiné představy, požadavky a hlavně finační možnosti. když si to rozebereme po pořadě, tak to vypadá nějak takto: 1) ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas
Z toho nic bohužel nic nebude, každá ze zemí V4 má jiné představy, požadavky a hlavně finační možnosti. \když si to rozebereme po pořadě, tak to vypadá nějak takto:
1) Maďarsko dává na armádu tak málo, že je zázrazk, že ještě nějakou mají a rozhodně se to dle posledních vyjádření premiéra Orbána nechystají změnit. A pokud už by do něčeho investovali, tak rozhodně ne do BVP, které ostatně nemají ani teď, hlavní vozidlo maďarské armády je BTR 80.
2) Slovensko by koupilo nová BVP rádo, ale finančně se vyčerpalo investicemi do letectva (UH 60, C27J a v budoucnu Gripen), pokud by došlo k alokaci prostředků na pozemní síly, tak to budou spíš lehčí kolové typy, zde má Polsko šanci uplatnit Rosomáka, tedy pokud bude souhlasit s částečnou výrobou na Slovensku, na čemž bude SK vláda asi trvat.
3) Česko má zájem v horizontu 2-3 let o nová BVP, ale zřejmě o něco těžší typ než Polsko. Navíc podmínkou bude maximální zapojení českého průmyslu, což je zřejmě problém pro Polsko. Krom toho nějakou větší spolupráci stěžuje i částečně (aniž bych se Vás chtěl dotknout, ale dělám v branži, tak vím o čem mluvím) zasloužená špatná pověst polského strojírenství v ČR. Ale to rozhodně není určující faktor.
4) Polsko, která chce také nová BVP, otázka zda z vlastního vývoje, nebo nákup + licenční výroba nějaké zahraniční konstrukce. A vzhledem k tomu, že PL plánuje větší nebo stejné počty jako zbylé státy V4 dohromady, bude chtít i maximální podíl na výrobě. Tedy minimální prostor pro zbylé partnery.
Tedy jak říkám, z toho nebude nic. Ani naše a ani slovenská vláda nebude souhlasit s podporou polského zbrojního průmyslu v situaci kdy by na české/slovneské firmy zbyly dodávky nepodstatných komponentů a montáž specifických komponentů na vyžádání AČR či OSSR. To už bude v součtu vynaložených peněz + daňových příjmů levnější montovat Ascody v ČR.Skrýt celý příspěvekhttp://dziennikzbrojny.pl/arty... http://www.defence24.com/14347... Zobrazit celý příspěvek
http://dziennikzbrojny.pl/arty...
http://www.defence24.com/14347... Skrýt celý příspěvekPolska proponuje Grupie Wyszehradzkiej (V4) udział w projekcie BWP (BVP)
http://www.defence24.pl/news_b...
To jest aktualne...Polska proponuje Grupie Wyszehradzkiej (V4) udział w projekcie BWP (BVP)
http://www.defence24.pl/news_b...
To jest aktualne...Left: Ačr nepoužívá 300 BVP 1/2, ale používá pouze BVP-2. A pokud se bedeme bavit pouze o BVP-2 tak se budeme pohybovat někde kolem 85 vozidel (+/- 10 ks). De facto mají bvp-2 ...Zobrazit celý příspěvek
Left: Ačr nepoužívá 300 BVP 1/2, ale používá pouze BVP-2. A pokud se bedeme bavit pouze o BVP-2 tak se budeme pohybovat někde kolem 85 vozidel (+/- 10 ks). De facto mají bvp-2 pouze u 71.mpr, 72. mpr (celé prapory) a u 73. mají rotu na BVP-2. Jinak pár mašin je u VV-VA Vyškov.
Petr99: IFV Šakal by byl dobrý počin v roce 1990-1995 do dnes, ale v tuhle dobu má nízkou odolnost. Přetížený podvozek a byl by zadarmo drahej (můj názor).Skrýt celý příspěvekjobr23 no pomalu to začíná alespoň co se týče letadel, třeba až AČR něco kopí přidají se i Slováci s Maďarama a budeme mít podobnou výzbroj, poláci ty se už vydali raději svojí ...Zobrazit celý příspěvek
jobr23 no pomalu to začíná alespoň co se týče letadel, třeba až AČR něco kopí přidají se i Slováci s Maďarama a budeme mít podobnou výzbroj, poláci ty se už vydali raději svojí cestou a nedivim se jim že se jim na nás čekat nechtěloSkrýt celý příspěvek
Několik lidí tu vzneslo dotazy nad plánovanými počty nových pásových BVP, které by nahradily BVP-1/2. Pod jedním z článků z nedávné minulosti jsem to již psal, tak to jen ...Zobrazit celý příspěvek
Několik lidí tu vzneslo dotazy nad plánovanými počty nových pásových BVP, které by nahradily BVP-1/2.
Pod jedním z článků z nedávné minulosti jsem to již psal, tak to jen překopíruji:
"BTW, možná to nějak zapadlo, ale s náhradou a nikoli modernizací BVPček se již počítá nějaký ten měsíc. Už v listopadu zástupce NGŠ Malenínský mluvil o plánu nákupu 111 těžkých IFV jako náhradě za BVP u 7. brigády na jednání výboru pro obranu v PS. Na druhou stranu plány AČR jsou něco jiného než plány MO.
Tak jako tak je otázka, jestli cca 100 kusů je adekvátní náhrada vzhledem k počtu BVP-1/2, které teď AČR provozuje. Pokud se nemýlím, tak jich je více než 300. Ještě nedávno jich bylo o několik stovek více."
Jinak souhlasím, že ASCOD a CV90 jsou opravdu velmi podobná BVPčka a sám jsem zvědavý jak to nakonec dopadne. Pravdou ale je, že se výrazně více prošlapává cestička pro ASCOD...Skrýt celý příspěvekKoncepce výzbroje Polska, Slovenska , ČR a Maďarska je přímo podřízena požadavku. Jedná se o jasnou snahu nastolit naprostou roztříštěnost ve výzbroji slovanských středoevropských ...Zobrazit celý příspěvek
Koncepce výzbroje Polska, Slovenska , ČR a Maďarska je přímo podřízena požadavku. Jedná se o jasnou snahu nastolit naprostou roztříštěnost ve výzbroji slovanských středoevropských států. Maďarsko je tam jen do počtu aby to nebylo tak okaté. Na této koncepci usilovně spolupracují polské, slovenské i naše politické špičky a samozřejmě i špičky velení armád.
ASCOD či CV90 to je asi celkem jedno.
Nevím jak ASCOD , ale poslední verze CV90120 má jen dvoučlenou osádku a může vést i nepřímou palbu. Takže v případě, že bychom někdy v blízkém budoucnu chtěli lehký tank se 120mm kanonem tak CV90.
Pokud chceme dále rozvíjet spolupráci s General Dynamics tak ASCOD.Skrýt celý příspěvekPetr99 : ked si na 110R nahodis predne blatniky z MB1000 tak to sice z dialky bude vyzerat ako porsche ale velky hukot s tym na ceste neurobis. To iste sakal, ako kulisa do ...Zobrazit celý příspěvek
Petr99 : ked si na 110R nahodis predne blatniky z MB1000 tak to sice z dialky bude vyzerat ako porsche ale velky hukot s tym na ceste neurobis.
To iste sakal, ako kulisa do filmu fajnove, 30-40 rokov dozadu by to bolo skvele.
Ale v sucastnosti to je skor BVP Potemnkin ako IFV SakalSkrýt celý příspěvekPetr99 : ked si na 110R nahodis predne blatniky z MB1000 tak to sice z dialky bude vyzerat ako porsche ale velky hukot s tym na ceste neurobis. To iste sakal, ako kulisa do ...Zobrazit celý příspěvek
Petr99 : ked si na 110R nahodis predne blatniky z MB1000 tak to sice z dialky bude vyzerat ako porsche ale velky hukot s tym na ceste neurobis.
To iste sakal, ako kulisa do filmu fajnove, 30-40 rokov dozadu by to bolo skvele.
Ale v sucastnosti to je skor BVP Potemnkin ako IFV SakalSkrýt celý příspěvekJobr23 Ano, mají tam spoustu mrapů a podobných "krámů" a nabízejí je relativně levně, např. Chorvatsko toho využilo. Nicméně nevím k čemu by nám mrapy byly. Tanky a bvp se takto ...Zobrazit celý příspěvek
Jobr23
Ano, mají tam spoustu mrapů a podobných "krámů" a nabízejí je relativně levně, např. Chorvatsko toho využilo. Nicméně nevím k čemu by nám mrapy byly. Tanky a bvp se takto získat nedají.Skrýt celý příspěvekUž 20 let pokládám za velkou chybu, že se Evropská 4 Polsko, Slovensko, Česko, Maďarsko nedohodla na vzájemné koncepci vyzbrojení armád. Země v podstatě tvoří nárazníkový pás od ...Zobrazit celý příspěvek
Už 20 let pokládám za velkou chybu, že se Evropská 4 Polsko, Slovensko, Česko, Maďarsko nedohodla na vzájemné koncepci vyzbrojení armád. Země v podstatě tvoří nárazníkový pás od severu k jihu. Bývalo by vhodné se dohodnout na sjednocení výzbroje a vojenské techniky. Mohli se nakoupit licence a ofsety, které by posílili vzájemnou ekonomiku těchto států. To je opravdu, jak se říká každá ves, jiný pes. A v v případě války absolutní logistický nesmysl. Přímo katastrofální nastavení norem pro nákup. Jak chtějí tyto země se sjednotit na postupu proti případnému nepříteli? Jinak USA a Anglie mají v Afghánistánu tisíce kusů vojenského haraburdí. Je pro ně značným finančním problém odvoz. Určitě by to dali levněji. Ukrajina je na nejlepší cestě.Skrýt celý příspěvek
Taky se mi velice líbí CV90, ale bral bych něco trošičku očesanějšího. Jinak proč je Šakal tak hroznej ? Mě se docela líbí, ale prosil bych objasnění od v oboru zkušenějších. Za ...Zobrazit celý příspěvek
Taky se mi velice líbí CV90, ale bral bych něco trošičku očesanějšího.
Jinak proč je Šakal tak hroznej ? Mě se docela líbí, ale prosil bych objasnění od v oboru zkušenějších. Za ty prachy si myslim, že z těch BVP dostali dost. Samozřejmě si uvědomuji jeho malý další modernizační potenciál, ale bylo by to vcelku ekonomické řešení, ne ?Skrýt celý příspěvekNesouhlasím s tezemi, že Armaty (T14 a T-15) jsou nepojízdné, daleko od dokončení atd., prostě protože to nevíme. Na druhou stranu nevím, co zrovna T-15 přináší až tak revolučního, ...Zobrazit celý příspěvek
Nesouhlasím s tezemi, že Armaty (T14 a T-15) jsou nepojízdné, daleko od dokončení atd., prostě protože to nevíme. Na druhou stranu nevím, co zrovna T-15 přináší až tak revolučního, že by to z ostatních BVP dělalo šrot. Pokud jim dobře funguje podvozek, tak prima, ten je asi dobrý. Pancéřování? Nic o něm nevíme. SW? Taky nic. Aktivní ochrana? Tu mají Izraelci také, koneckonců ji pro Pandury vyvíjíme i my, nijak to nesouvisí s vozidlem jako takovým, lze ji umístit na cokoliv aspoň trochu pancéřovaného. Koncepce? Ta je poměrně konzervativní (co taky chcete vymýšlet, je to pixla na převoz kanónenfuteru :-) ).
Suma sumárum, není důvod pouštět se do vývoje něčeho nového, na co ostatně nemáme peníze. Proč bychom to měli dělat zrovna v rámci střední a východní Evropy mi už vůbec není jasné. Vlastně mě napadají hned dva – někdo chce abychom a) byli špatně vyzbrojeni; b) se uzbrojili :-) Berte prosím jako nadsázku.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...