Bojová vozidla pro Armádu ČR: ASCOD vs. CV90

Rakouské bojové vozidlo pěchoty ASCOD Ulan a švýcarské CV9030CH. / Public Domain/MatthiasKabel; CC BY-SA 3.0

Armáda České republiky projevuje zájem o nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty. V současné době se nejvíce mediálně profilují dvě vozidla – ASCOD od General Dynamics European Land Systems (GDELS) a CV90 od BAE Systems.

ASCOD

ASCOD (Austrian Spanish Cooperation Development) je univerzální pásové vozidlo. Pásová platforma umožňuje vytvořit širokou škálu vozidel, pokrývající hlavní role bojové techniky.

Mezi hlavní konfigurace patří bojové vozidlo pěchoty a obrněný transportér. Zmínit můžeme také konfigurace lehký tank se 105mm kanónem (možná instalace 120 mm kanónu), stíhač tanků s protitankovými střelami, nosič protiletadlových střel nebo samohybný minomet.

V současné době jsou k dispozici dvě hmotnostně odlišné verze – ASCOD 35 a ASCOD 42. Maximální hmotnost vozidla ASCOD 35/42 je 31 tun, resp. 38 tun, s možným navýšením na 35 tun, resp. 42 tun. Užitečný náklad, jako jsou například zbraňové systémy, munice, elektronické vybavení, dosahuje 13 tun, resp. 19 tun u ASCOD 42.

Foto: Special Vehicle pro Velko Británii vychází z vozidla ASCOD. / General Dynamics
Special Vehicle pro Velkou Británii vychází z vozidla ASCOD. / General Dynamics

Pohonnou jednotku vozidla ASCOD 35 tvoří motor MTU 8V 199T20 (530 kW) a převodovka RENK HSLW 106C3. Stejný motor pohání například německo-nizozemské kolové vozidlo Boxer. Těžší ASCOD 42 pohání výkonnější MTU 8V 199T21 (600 kW) a převodovka RENK HSLW 256B.

Maximální rychlost vozidla ASCOD 35 je 70 km/h, dojezd 500 km, zrychlení z 0 na 50 km/h 14 s, poloměr zatáčky 9,5 m. Maximální hloubka brodění je 1,2 m, boční náklon 30 %, stoupání 60 %, maximální výška kolmé překážky 0,75 m a délka překonávaného příkopu 2 m.

Balistická odolnost vozidla ASCOD 35/42 je na úrovni 5 dle normy STANAG 4569 a na úrovní 4a/b proti minám. Vozidlo lze vybavit pasivním nebo reaktivním pancířem. Uvnitř pancíře je místo pro trojčlennou posádku a osmičlenný výsadek.

ASCOD se nyní nachází ve výzbroji dvou států – Španělska (356 ks) a Rakouska (112 ks). Před několika měsíci si ASCOD vybrala také Velká Británie v rámci programu Special Vehicle (589 ks).


ASCOD (bez zvuku)

CV90

Generačně stejná je švédská pásová platforma CV90 (Combat Vehicle 90). CV90 je univerzální pásovou platformou. Nejčastěji však lze vidět CV90 v konfiguraci bojové vozidlo pěchoty s unikátním 40mm rychlopalným kanónem.

Automatický kanón L/70 ráže 40 mm vyrábí pro vozidlo CV90 švédská firma Bofors. CV90 však lze osadit nejrůznější bojovou věží, dle přání zákazníka. Alternativou ke kanónu L-70 je například 40mm kanón CTAS (Cased Telescoped Armament System) střílející teleskopickou munici. CTAS lze nainstalovat na vozidla ASCOD nebo CV90.

Konfigurovatelnost vozidla pro různé vojenské úlohy je shodná s konkurenčním strojem ASCOD. Pro doplnění můžeme vyjmenovat další konfigurace – průzkumné, vozidlo dělostřeleckého návodčí, velitelské, spojovací, ženijní nebo evakuační.

Hmotnost vozidla se liší podle verze od 23 do 35 tun. Například nejnovější verze CV9035 Mk III s 35mm rychlopalným kanónem Bushmaster III dosahuje hmotnost 35 tun. Konstrukce však umožňuje budoucí navýšení až na 40 tun. Hmotnost užitečného nákladu je 16 tun.

CV9030
Norský CV9030 v Afghánistánu. / Public Domain

Pohonnou jednotku tvoří dieselový motor Scania DSI 14 V8 a převodovka X300 od společnosti CAT. Zásadní výhodou je použití komerčního motoru běžně využívaného v nákladních vozech. Zásadně se tak zjednodušuje, urychluje a zlevňuje logistika, údržba a opravy motoru. K dispozici jsou motory Scania V8 o výkonu 364 kW až 536 kW.

Maximální rychlost vozidla je 70 km/h, dojezd až 900 km. Maximální hloubka brodění je 1,5 m, výška kolmé překážky 1,1 m a maximální délka překonávaného příkopu 2,6 m. Maximální náklon při stoupání je 60 %.

Balistická odolnost CV90 je úroveň 5 dle normy STANAG 4569 proti balistickým hrozbám a 4a/b proti minám. Úroveň pancéřování je výkonově i typově modulární. Posádku tvoří tři vojáci, výsadek osm vojáků.

Firma GDELS dodala již 1280 vozidel sedmi evropským zemím. Kromě čtyř skandinávských zemí to je Nizozemsko, Estonsko a Švýcarsko. Švédská, norská a dánská vozidla CV90 se zúčastnila úspěšného bojového nasazení v Afghánistánu.

Propagační video CV90

Otázky výrobcům

O hodnotě bojového systémů ani tak nerozhoduje, zda je maximální rychlost o několik kilometrů za hodinu vyšší, dojezd o pár desítek kilometrů delší nebo brodivost hlubší. Klíčová je vhodnost typu pro konkretního uživatel (v našem případě pro Armádu ČR) a především úroveň a propracovanost logistického, výcvikového a servisního zázemí.

Svou roli samozřejmě hraje technická náročnost, resp. cena, za servis, údržbu a náhradní díly jednotlivých systémů vozidla. V tomto duchu jsme také položili otázky výrobcům.

ASCOD

Odpovídá Richard Kuběna, obchodní ředitel EXCALIBUR ARMY, která společně s firmou GDELS nabízí ASCOD Armádě ČR.

AN: Jaké jsou hlavní přednosti vozidla ASCOD oproti konkurentům?
RK: Hlavní přednosti vozidla jsou:
+ vysoký stupeň mobility vozidla
;
+ vysoká úroveň balistické ochrany
;
+ ergonomické řešení prostoru osádky a řidiče
;
+ smart ovládání vozidla
;
+ modulární design vozidla umožňující zástavby různých variant
;
+ poměr cena/výkon;

AN: Proč je ASCOD nejvhodnější pro potřeby Armády ČR?
RK: Jedná se o generačně nejnovější vozidla, která úspěšně absolvovala armádní testy v několika zemích. Jako poslední si je vybrala do své výzbroje armáda UK. V případě zavedení vozidla ASCOD tak mohou vojáci AČR cvičit společně na stejné podvozkové platformě i s armádou UK. Vozidla disponují širokou škálou variability, umožňují nést různé druhy zbraňových stanic a integrovaných systémů a tím efektivně podporovat taktické úkoly mechanizovaných brigád. Vozidla ASCOD byla vyvinuta týmem inženýrů, kteří se podíleli i na vývoji vozidel PANDUR a jsou v nich tak zahrnuty i některá osvědčená konstrukční řešení z těchto vozidel.

AN: Jaké pohonné jednotky (motor + převodovka) k vozidlu nabízíte?
RK: Základní konfigurací je 530 kW motor MTU 8V 199T20 a převodovka RENK HSLW 106C3.

AN: Klíčovou součástí každého zbraňového systému je zajištění perfektního logistického, servisního (také v polních podmínkách) a výcvikového zázemí. Dokážete na pár řádcích napsat, jak jste v programu vozidla ASCOD zohlednili logistické, servisní a výcvikové potřeby vozidla po celý jeho životní cyklus?
RK: V případě zavedení vozidla ASCOD do výzbroje AČR bychom navázali na zkušenosti uživatele z projektu PANDUR. Vojákům bychom ve spolupráci s GDELS nabídli komplexní balíček školení, dodávek přípravků a základní soupravy ND, aby byli schopni provádět nejen základní údržbu, ale i opravy vozidel do úrovně level II. Dále bychom uživatelům nabídli mobilní podporu 24/7 k řešení jejich specifických požadavků spojených s provozem a údržbou techniky.

AN: Dokážete „odhadnout" roční finanční náklady na provoz vozidla (mimo pohonné hmoty) – tedy finanční náklady za pravidelnou údržbu, náhradní díly nebo opravy vozidla po celý jeho životní cyklus?
RK: Roční provozní náklady vozidla, resp. balíček nákladů životního cyklu (LCC) je odvislý od celé řady podmínek spojených s provozem, skladováním, taktickým užitím vozidla, četnosti údržby a samozřejmě je odvislý i od počtu ks pořizovaných vozidel. Bez znalosti těchto podmínek je téměř nemožné odhadnout roční náklady provozy jednoho průměrného vozidla.

CV90

Odpovídá Kenneth Johnson, obchodní ředitel BAE Systems Hägglunds.

AN: Jaké jsou hlavní přednosti vozidla CV90 oproti konkurentům?
KJ: CV90 je příkladem nejmodernější mobility, bojeschopnosti a ochrany. Norsko momentálně kupuje nejnovější verzi CV90 v 5 různých konfiguracích a kupující uvedli, že se jedná o „nejmodernější bojové vozidlo na světě". Za hlavní konkurenční výhodu považujeme rovnováhu mezi různými potřebami. Ta uživateli dává možnost významného růstového potenciálu pro větší ochranu, zbraňové systémy nebo jiné zatížení, které vozidlo v budoucích situacích čekají.

AN: Proč je CV90 nejvhodnější pro potřeby Armády ČR?
KJ: CV90 se osvědčila v 7 zemích v Evropě a během 70 000 dnů v bojových misích. Celkově jsme do systému v průběhu let investovali více než 4 miliony hodin inženýrské práce. Vozidlo CV90  je osvědčené a nízkorizikové řešení, se kterým čeká český průmysl dlouhodobý růst zisků. Čeští daňoví poplatníci skutečně obdrží za cenu vozidla vysokou kvalitu. Pro všechny exportované CV90 jsme dosud zajistili včas a v plné míře 100% průmyslovou spolupráci.

AN: Jaké pohonné jednotky (motor + převodovka) k vozidlu nabízíte?
KJ: Motor Scania V8 se dodává společně s převodovkou X300 od společnosti CAT.

AN: Klíčovou součástí každého zbraňového systému je zajištění perfektního logistického, servisního (také v polních podmínkách) a výcvikového zázemí. Dokážete na pár řádcích napsat, jak jste v programu vozidla CV90 zohlednili logistické, servisní a výcvikové potřeby vozidla po celý jeho životní cyklus?
KJ: BAE Systems Hägglunds připravuje pro každého zákazníka unikátní logistické nastavení, v rozsahu od dodání náhradních dílů až po komplexní služby "zaplať za km". Divize Hägglunds již podpořila několik zákazníků přímo na místě bojových operací, například dánskou armádu v provincii Helmand v Afghánistánu.

AN: Dokážete „odhadnout" roční finanční náklady na provoz vozidla (mimo pohonné hmoty) – tedy finanční náklady za pravidelnou údržbu, náhradní díly nebo opravy vozidla po celý jeho životní cyklus?
KJ: Z praxe pro naše zákazníky víme, že se náklady liší podle jízdního cyklu, užívání a terénu. V průběhu času a s využitím pryžových pásů se ale náklady postupně snižují.

Zdroj: BAE Systems, GDELS

Nahlásit chybu v článku


Související články

IDET - veletrh technologií pro kvalitnější obranu a vyšší bezpečnost

V úterý 19. května se v Brně otevírají brány 13. mezinárodního veletrhu obranné a bezpečnostní ...

IDET 2015 – ve znamení modernizace Armády ČR

Až do čtvrtku probíhá v areálu brněnského výstaviště mezinárodní výstava obranných technologií IDET ...

Americká vozidla pro novou éru válek

Americká armáda zvažuje akvizici hned čtyř nových bojových vozidel – lehkého terénního auta pro ...

REPORTÁŽ: Nejnovější produkce TATRA TRUCKS

Na zkušebním polygonu v Kopřivnicích si vybraní zástupci médií prohlédli a vyzkoušeli nejnovější ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • KOLT
    18:28 09.06.2015

    Merkava a Namer by se mi taky líbily :-) Koneckonců stále jsme jediný stát mimo Izraele, který vlastní pojízdnou Merkavu (byť Mk. 2 a v muzeu) ;-) Nechme si ale zajít chuť, jejich ...Zobrazit celý příspěvek

    Merkava a Namer by se mi taky líbily :-) Koneckonců stále jsme jediný stát mimo Izraele, který vlastní pojízdnou Merkavu (byť Mk. 2 a v muzeu) ;-) Nechme si ale zajít chuť, jejich cena je zcela mimo naše možnosti. Podobně jako u Pumy.

    Nutno ale podotknout jednu zásadní věc – Namer a T-15 jsou zcela jiná kategorie, to jsou vozidla těžká jak MBT (však to taky de-fakto jsou přestavěné (nebo otočené, abych fenrimu pohladil dušičku ;-)) MBT). Obojí váží víc, než ASCOD nebo CV90 (vlastně skoro jako tyhle dva dohromady). Dle mého jsou pro nás zbytečně drahou srandou.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    18:19 09.06.2015

    Jenda: Přesně tak, kanón tyhle auťáky nemají proti MBT, ale proti silně obrněným OT, pro ničení lehkého a středního opevnění a pro drcení pěchoty. Navíc zabudování 120mm kanónu do ...Zobrazit celý příspěvek

    Jenda: Přesně tak, kanón tyhle auťáky nemají proti MBT, ale proti silně obrněným OT, pro ničení lehkého a středního opevnění a pro drcení pěchoty. Navíc zabudování 120mm kanónu do ASCODu je otázka požadavku, když ten krám snese 155mm kanónovou houfnici, je pro něj stodvacítka naprosto bez problémů. Takže v tomhle bych výhody CV90 až tak neviděl. Spíš ten podvozek, to je dle mého docela zásadní věc.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    18:18 09.06.2015

    jo, já koukal na a6 za 5,6 tuším. Ale i tak to je mimo naši ligu.

    jo, já koukal na a6 za 5,6 tuším. Ale i tak to je mimo naši ligu.

  • fenri
    18:08 09.06.2015

    Merkavy uvolněné jsou (teda Hizballáhu je asi neprodají...) a udává se cena 6M $. U Leo 2A7 jsem našel cenu 10M $.

    Merkavy uvolněné jsou (teda Hizballáhu je asi neprodají...) a udává se cena 6M $. U Leo 2A7 jsem našel cenu 10M $.

  • CerVus
    18:01 09.06.2015

    Tak oni už se i Izraelci uvolili k prodeji Merkav mk IV. Jenže pro nás by to bylo ještě větší scifi než nový leopard 2A7. Navíc stojí víc.

    Tak oni už se i Izraelci uvolili k prodeji Merkav mk IV. Jenže pro nás by to bylo ještě větší scifi než nový leopard 2A7. Navíc stojí víc.

  • Deadog
    17:56 09.06.2015

    CV90, bezdebat:)

    CV90, bezdebat:)

  • Deadog
    17:54 09.06.2015

    CV90, bezdebat:)

    CV90, bezdebat:)

  • Jenda
    17:50 09.06.2015

    Ale tanky stejně nedají....

    http://www.denik.cz/ze_sveta/j...

    Ale tanky stejně nedají....

    http://www.denik.cz/ze_sveta/j...

  • fenri
    17:31 09.06.2015

    Už smí.

    Už smí.

  • Jenda
    17:29 09.06.2015

    To liberal shark:

    Tuším, že Japonci nesmí prodávat své zbraně.

    To liberal shark:

    Tuším, že Japonci nesmí prodávat své zbraně.

  • Jenda
    17:26 09.06.2015

    Vozidlo palebné podpory nemají kanon primárně pro boj s MTB, to je dostatečně drahý cíl pro řízené střely. Kanon relativně lacino zničí vše ostatní. Pokud odolá palbě 30mm kanónu, ...Zobrazit celý příspěvek

    Vozidlo palebné podpory nemají kanon primárně pro boj s MTB, to je dostatečně drahý cíl pro řízené střely. Kanon relativně lacino zničí vše ostatní. Pokud odolá palbě 30mm kanónu, tak je na tom podobně jako MTB...odolá palbě BVP a neodolá zásahu 120(125)mm, stejně jako většina MTB. To při nižších pořizovacích i provozních nákladech.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    17:23 09.06.2015

    Lecrerc byl (stále je?) problematický stroj s nízkou spolehlivostí, komplikovanou konstrukcí pohonu, vysokou spotřebou a také hmotností (55 - 57 tun). Ani cena není nijak příznivá ...Zobrazit celý příspěvek

    Lecrerc byl (stále je?) problematický stroj s nízkou spolehlivostí, komplikovanou konstrukcí pohonu, vysokou spotřebou a také hmotností (55 - 57 tun). Ani cena není nijak příznivá (6,5 ME v roce 2001).
    Ať už budeme mít jednu nebo dvě mechanizované brigády, je lepší nakoupit plnotučné BVP a tanky místo pouhých vozidel palebné podpory. Type 10 váží 44-48 tun a je mnohem modernější.V roce 2014 stál 8,4 M$.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    16:35 09.06.2015

    Stroup: máte nějaké info, které svět nemá?

    Stroup: máte nějaké info, které svět nemá?

  • stroup
    16:30 09.06.2015

    strikehawk: který z leaderů světového vývoje právě odhalil nový směr v konstrukci BVP a OT? A jak se prosím liší od jiných konstrukcí BVP a OT? Jen dodám že v tuto chvíli by si ...Zobrazit celý příspěvek

    strikehawk: který z leaderů světového vývoje právě odhalil nový směr v konstrukci BVP a OT? A jak se prosím liší od jiných konstrukcí BVP a OT?

    Jen dodám že v tuto chvíli by si s T-14 poradilo nejspíš i obyčejné BVP2, ono totiž když máte nefunkční věž s nefunkčním kanonem a řízení natolik složité že nezvládne jet chvilku rovně aniž by se nezastavilo, moc s tím nenaděláte..
    Protivníka nepodceňovat, ale v tomto případě spíš platí že ho nemáme přeceňovat.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    16:26 09.06.2015

    Obe vozidla su kvalitne, ale CV90 mi pride ako modernejsia koncepcia a viac modularnejsia. Je citit,hlavne po IDET 2015 medialny tlak v Ceskej republike na ASCOD (EXCALIBUR ARMY). ...Zobrazit celý příspěvek

    Obe vozidla su kvalitne, ale CV90 mi pride ako modernejsia koncepcia a viac modularnejsia.
    Je citit,hlavne po IDET 2015 medialny tlak v Ceskej republike na ASCOD (EXCALIBUR ARMY). Sakal nevysiel, tak to skusia cez ASCOD.
    Otazka na autora clanku, pripadne na "EXCALIBUR ARMY", pri vozidle ASCOD je, ktora verzia by mala byt ponuknuta ACR, ci rakuska ASCOD Ulan, alebo ASCOD Pizarro, alebo modernizovana britska ASCOD SV? Tebo to su znacne rozdiely v koncepcii tychto platforiem...
    Drzim Ceskej republike palce, zavedenym tohoto BVP (jedno ci ASCOD, alebo CV90) ziska ACR znacnu bojovu silu a univerzalitu v ramci NATO...Skrýt celý příspěvek

  • Petr M
    16:25 09.06.2015

    Velká Británie kupuje těch 589 strojů ASCOD za 3,5 miliardy liber, to vychází 223 milionů Kč za jeden stroj, to je opravdu nehorázně drahá sranda...za to bychom měli 6 kolových ...Zobrazit celý příspěvek

    Velká Británie kupuje těch 589 strojů ASCOD za 3,5 miliardy liber, to vychází 223 milionů Kč za jeden stroj, to je opravdu nehorázně drahá sranda...za to bychom měli 6 kolových transportérů AMV, Priranha, vyzbrojených 30 mm věží.

    Pokud bychom pořídili starší cv90, jako Estonsko za 55 milionů Kč za stroj, bylo by to dobré.

    Lehké tanky se 105 mm kanonem, které dokáží prorazit cca 55 cm homogenního pancíře, považuji za zbytečnost. to už raději pořídit plnotučné tanky, třeba i starší ještě kvalitní stroje, za výhodnou cenu.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    16:12 09.06.2015

    Mě by se nejvíc líbilo duo Merkava Mk. 4 CZ a Namer. Tyhle plechovky jsou vedle toho hračky :-)

    Mě by se nejvíc líbilo duo Merkava Mk. 4 CZ a Namer. Tyhle plechovky jsou vedle toho hračky :-)

  • jancz
    15:56 09.06.2015

    na jednu stranu pokud to dobře chápu, obě vozidla jsou si docela podobná, s tím rozdílem, že cv90 už má bojové nasazení a osvědčení v boji za sebou, takže kde je dilema, cv90 je ...Zobrazit celý příspěvek

    na jednu stranu pokud to dobře chápu, obě vozidla jsou si docela podobná, s tím rozdílem, že cv90 už má bojové nasazení a osvědčení v boji za sebou, takže kde je dilema, cv90 je sázka na jistotu, když už nemůžeme mít Namer nebo Pumu :)Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    15:18 09.06.2015

    juhelak: Němci už Leopardy navíc nemají. Sami teď řeší problém s jejich zpětným odkupem od překupníků.

    juhelak: Němci už Leopardy navíc nemají. Sami teď řeší problém s jejich zpětným odkupem od překupníků.

  • juhelak
    15:04 09.06.2015

    Mě se taky líbí obe vozidla. Budu rad kdyz se to zbytecně nepředrazí. Kdybych si mel vybrat ta sem pro tezsi variantu ascod. Je nás malo a techniky taky..takze at vydrzi co nejvic ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě se taky líbí obe vozidla. Budu rad kdyz se to zbytecně nepředrazí. Kdybych si mel vybrat ta sem pro tezsi variantu ascod. Je nás malo a techniky taky..takze at vydrzi co nejvic ran. Na vse vyvinout aktivní ochranu.
    co se týče tanků. Kdyby se to v Evropě zhoršovalo, tak byc se nedivil kdyby nemci rozdali svoje Leopardy nám i slovákům a dalsím za hubičku. to samy by nám mohli techniku poslat americane. V iráku utopili tsice kusu techniky na hovno. To mohli takvych 50 humvie nebo Abramsů poslat radsi nám.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 6