AT-6E Wolverine: Turbovrtulová bojová letadla pro americké letectvo

AT-6E Wolverine: Turbovrtulová bojová letadla pro americké letectvo
AT-6E Wolverine / Textron (Zvětšit)

Americké letectvo (USAF) převzalo první turbovrtulový víceúčelový taktický letoun Beechcraft AT-6E Wolverine. Nákup je součástí programu AEROnet (Airborne Extensible Relay Over-Horizon Network), který řeší vytvoření nízkonákladové letecké komunikační a datové sítě.

USAF si již řadu let pohrává s myšlenkou zavést akvizičně a provozně levná bojová letadla. Cílem je šetřit peníze, lidské zdroje a životnost výkonných proudových bojových letadel (A-10, F-16, F-35…).

Zavedení nízkonákladových bojových letadel řešil před deseti lety program LAA (Light Attack Aircraft) a později méně ambiciózní OA-X (Observation/Attack-X). Pro OA-X dokonce česká společnost Aero Vodochody AEROSPACE a izraelská Israel Aerospace Industries nabízely koncept lehkého bojového stroje F/A-259 Striker nebo bojovou verzi L-39NG.

USAF nakonec experimentovala pouze s turbovrtulovými stroji, původně brazilským A-29 Super Tucano od americké Sierra Nevada Corporation a americkým AT-6C Wolverine od firmy Beechcraft (součást Textron Aviation). Nikdy ale nedošlo k velké objednávce podle původních plánů.

USAF, resp. Středisko správy životního cyklu AFLCMC (Air Force Life Cycle Management Center,) se nakonec rozhodlo nakoupit a použít tři turbovrtulové stroje AT-6E Wolverine jako datové majáky pro program AEROnet.


AT-6E

Stejně tak Velitelství letectva pro speciální operace AFSOC (Air Force Special Operations Command) kupuje trojici letounů Super Tucano. AFSOC využije letadla zejména pro výcvik pilotů spojeneckých sil (Afghánistán, Nigérie, Filipíny atd.). Velitelství přitom v rámci programu Armed Overwatch chce stále získat více A-29 pro průzkumné a bojové úkoly v konfliktech nízké intenzity (např. protiteroristické operace).

AEROnet je velmi zajímavý program – využívá komerční technologie pro vytvoření nízkonákladové letecké komunikační a datové sítě. Podobný systém již využívají americké silové a záchranné složky na území Spojených států.

USAF síť AEROnet nabídne ne příliš bonitním partnerům a spojencům. AEROnet je nástroj pro vytvoření letecké sítě typu C4ISR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance). Síť mimo jiné zajistí přenos hlasu, videa, zpráv, dat a rozkazů / povelů mezi jednotkami a velitelstvím. Dále AEROnet za pomocí satelitní navigace umožní sledovat pozice vlastních jednotek a zaznamenávat do digitální mapy známé pozice protivníka.

AEROnet má tři klíčové prvky. První lze umístit do jakékoliv letecké platformy a slouží jako letecký komunikační uzel. Bojové jednotky jsou vybaveny tabletem a rádiem. Třetím prvkem je velitelské a řídící centrum spravující síť AEROnet.

V typické bojové situaci může velitel malé bojové jednotky pomocí tabletu získat obrazové informace ze senzorů umístěných na turbovrtulových letadlech nebo dronech. Současně má přístup k obrazovým, video a textovým materiálům z velitelství. Výhodou je, že takové schopnosti díky programu AEROnet (využívající levné komerční technologie) lze vybudovat a zavést velmi levně – mluví se dokonce o stovkách tisíců dolarů pro nejednoduší konfigurace.


AT-6E; větší foto / Textron

Zpět k letadlu a všemu, co o něm víme. AT-6E je variantou cvičného stroje T-6 Texan II a je určen pro průzkumné úkoly ISR (Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance), přímou leteckou podporu CAS (Close Air Support), koordinaci útoku a průzkumu SCAR (Strike Coordination and Reconnaissance), pro letecké navádění palby FAC(A) (Forward Air Control (Airborne) a jako eskortní letoun pro mise speciálních sil.

Letoun pohání turbovrtulový motor Pratt & Whitney PT6A-68D o výkonu 1193 kW (1600 koní). Pilot sedí ve vystřelovací sedačce Martin Baker (parametry 0/0) a vše potřebné pro let a pro útok vidí pilot v průhledovém displeji.  

Uvnitř kokpitu jsou tři multifunkční displeje a knipl s ovládacími prvky převzatými z F-16. Z bitevního A-10C si zase AT-6E vypůjčil počítač řízení mise, systémy ovládaní katapultáže a systémy řízení letu a podpory života.  

Pro svou obranu je letoun připraven použít prostředky elektronického boje ALQ-213 a výstražný systém AAR-47. Letoun pod trupem nese senzorový modul obsahující elektrooptické / infračervené kamery a laserový značkovač. Jedná se údajně o senzor WESCAM MX-156D společnosti L3Harris. 


 WESCAM MX-156D

Hlavním vnějším rozpoznávacím znakem AT-6E je šest závěsníků pro umístění zbraní, včetně přesně naváděných. Letoun unese protitankové střely Hellfire nebo laserem naváděné pumy Paveway.

Podle portálu The Aviationist komunikační výzbroj tvoří mimo jiné digitální rádio ARC-210, satelitní rádia využívající sítě Satcom a Iridium (před kabinou je satelitní kruhová anténa), zmíněný AEROnet, satelitní navigaci a prostředky pro živý přednos videa ROVER (Remotely Operated Video Enhanced Receiver).

Další zavádění turbovrtulových bojových letadel do USAF je nejisté – zájem ze strany USAF existuje, ale zatím se nedaří pro nákup většího počtu letadel přesvědčit Kongresmany. V každém případě USAF bude stále cvičit své piloty na letounech T-6 Texan II a zahraniční piloty na již zavedených letounech Super Tucano.

Nyní navíc, díky zavedení AT-6E, USAF pomůže svým spojencům budovat a cvičit letecké C4ISR.

Zdroj: The Drive

Nahlásit chybu v článku


Související články

OA-X: Turbovrtulová bitevní letadla pro americké letectvo?

Americké letectvo (US Air Force) hledá v rámci programu OA-X levná a komerčně dostupná bitevní ...

Americké letectvo vybírá letoun OA-X. Český Striker chybí

Po více než jednoročním experimentálním testování turbovrtulových bitevních letadel americké ...

V Česku se vyvíjí a testuje turbovrtulový motor GE Catalyst pro futuristický letoun TriFan 600

Unikátní letadlo TriFan 600 získá schopnost kolmého startu a přistání VTOL (Vertical Take-Off and ...

Filipínské letectvo převzalo bitevní letadla A-29B Super Tucano

Na letecké základně Clark Air Base u města Mabalacat v provincii Pampanga na Filipínách proběhlo 13. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Matesaax
    14:53 20.02.2021

    Osobně si stejně myslím,že lehčí proudový stroj je pořád lepší než tyhle turbovrtuláky.Takový Scorpion od Textronu je zajímavá mašina a výkonově je na tom mnohem lépe než tenhle ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Osobně si stejně myslím,že lehčí proudový stroj je pořád lepší než tyhle turbovrtuláky.Takový Scorpion od Textronu je zajímavá mašina a výkonově je na tom mnohem lépe než tenhle AT-6.
    Skrýt celý příspěvek

    • CerVus
      15:48 20.02.2021

      Parametry a potenciál k dalším úpravám má hodně pěkný. Jestli by ale nebyl problém v tom, že by nemohl operovat z polních letišť.

      Parametry a potenciál k dalším úpravám má hodně pěkný. Jestli by ale nebyl problém v tom, že by nemohl operovat z polních letišť.

    • Poly
      19:12 21.02.2021

      "Cílem je ŠETŘIT PENÍZE, lidské zdroje a životnost výkonných PROUDOVÝCH bojových letadel".

      Zavedení stroje se dvěma proudovými motory místo letounu s jedním turbovrtulovým ...
      Zobrazit celý příspěvek

      "Cílem je ŠETŘIT PENÍZE, lidské zdroje a životnost výkonných PROUDOVÝCH bojových letadel".

      Zavedení stroje se dvěma proudovými motory místo letounu s jedním turbovrtulovým motorem, to si trochu odporuje.
      Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    09:43 20.02.2021

    Lacné a jednoduché stroje nie sú určené pre konflikty nízkej intenzity. Naopak, svoju rozhodujúcu úlohu zohrajú v konflikte vysokej intenzity dvoch technicky, ekonomicky a ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Lacné a jednoduché stroje nie sú určené pre konflikty nízkej intenzity. Naopak, svoju rozhodujúcu úlohu zohrajú v konflikte vysokej intenzity dvoch technicky, ekonomicky a politicky rovnocenných súperov keď sa konflikt stane po čase vojnou opotrebovacou. Napríklad konflikt Čína vs USA kde by ako prvé padli prostriedky PVO a zakrátko aj to najlepšie, a zároveň aj najzložitejšie a najdrahšie z daného letectva.

    Po takom roku bojov už USAF nebude disponovať dostatkom F-22, F-35 a nebude ich ani vedieť efektívne nahrádzať. Potom nastúpia relatívne lacné a jednoduché mašiny ako F-16, F-15 a možno aj tie vrtuláky. A konflikt vyhrá ten, ktorý bude vedieť dostatočne dlho vyzbrojovať svoje jednotky a nie ten, čo bude mať najlepšiu výzbroj.
    Skrýt celý příspěvek

    • Badysak
      17:10 20.02.2021

      Vzhledem k tomu jak zvládají seriovou výrobu v míru se nebojím, že nedokážou nahrazovat ztráty při válečné ekonomice. F35 sice není B-17, ale pořád se jenom montuje v hangáru.

      Vzhledem k tomu jak zvládají seriovou výrobu v míru se nebojím, že nedokážou nahrazovat ztráty při válečné ekonomice. F35 sice není B-17, ale pořád se jenom montuje v hangáru.

      • Sgt Murphy
        17:51 20.02.2021

        Práve preto, že dnešné moderné zbraňové systémy sú tak náročné na úroveň priemyselnej a technologickej základne danej krajiny, výcvik a údržbu v ozbrojených silách a efektivita ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Práve preto, že dnešné moderné zbraňové systémy sú tak náročné na úroveň priemyselnej a technologickej základne danej krajiny, výcvik a údržbu v ozbrojených silách a efektivita zbraňových systémov je dnes tak extrémne vysoká oproti tým v druhej svetovej vojne, pre porovnanie na zničenie jedného mostu bolo treba počas druhej svetovej vojny stovky ton munície a podniknúť niekoľko náletov s desiatkami bombardérov s veľkými vlastnými stratami a dnes na to stačí jedna presne navádzaná bomba alebo raketa vystrelená stovky alebo tisíce kilometrov ďaleko... budú dnešné konflikty trvať veľmi krátko, budú veľmi intenzívne a veľmi rýchlo sa počas nich minú všetky zdroje na oboch stranách, pretože ich nebude čím rýchlo nahradiť. Vyhrá ten, kto bude lepšie pripravený, bude mať lepšiu taktiku, stratégiu, lepšie a modernejšie systémy. Taký konflikt bude trvať maximálne niekoľko mesiacov a veľmi rýchlo bude mať víťaza, ak nedôjde k vzájomnému vyhladeniu jadrovými zbraňami.
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          18:50 20.02.2021

          Lenže konflikt môže definitívne ukončiť za normálnych okolností len surová invázia pechoty ktorá fyzicky obsadí dané územie. A to sa môže kľudne ťahať aj roky. Samotné letectvo, ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Lenže konflikt môže definitívne ukončiť za normálnych okolností len surová invázia pechoty ktorá fyzicky obsadí dané územie. A to sa môže kľudne ťahať aj roky. Samotné letectvo, námorníctvo ani rakety to nedokážu. Videli sme to vo všetkých moderných vojnách (Čečensko, Irak, Afganistan...).

          Letectvo, cielené raketové útoky, zničenie strategických cieľov... To všetko bolo na začiatku. A na konci bola vždy invázia mechanizovaných jednotiek a pechoty. Či by sa američania dostali do Pekingu povedzme v priebehu niekoľkých mesiacov, to som si nie celkom istý
          Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            19:45 20.02.2021

            Invázia USA do Pekingu... a čo by tam asi tak robili. Pokiaľ Čína napadne Japonsko, Južnú Kóreu tak USA zbombarduje Čínu späť do doby kamennej k ohníku v jaskyni žrať netopiere.

            Invázia USA do Pekingu... a čo by tam asi tak robili. Pokiaľ Čína napadne Japonsko, Južnú Kóreu tak USA zbombarduje Čínu späť do doby kamennej k ohníku v jaskyni žrať netopiere.

          • Miroslav
            20:41 20.02.2021

            Nemecko je násobne menšia krajina (počtom obyvateľov aj rozlohou) ako Čína a trvalo im to celé roky intenzívneho bombardovania

            Nemecko je násobne menšia krajina (počtom obyvateľov aj rozlohou) ako Čína a trvalo im to celé roky intenzívneho bombardovania

          • Sgt Murphy
            20:54 20.02.2021

            Japonci chceli pomrieť v boji do poslednej živej duše, napriek tomu kapitulovali a invázia amerických vojsk na Japonské ostrovy sa nekonala. Koľko Číňanov si myslíš by bolo ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Japonci chceli pomrieť v boji do poslednej živej duše, napriek tomu kapitulovali a invázia amerických vojsk na Japonské ostrovy sa nekonala. Koľko Číňanov si myslíš by bolo ochotných zomrieť pre ten politický systém čo tam dnes majú?
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            19:53 21.02.2021

            To by som neporovnával. Japonci chceli, aj vedenie armády chcelo ale za Japonsko to rozhodol cisár ktorý bol vtedy na úrovni boha. O jeho rozhodnutí sa vôbec nediskutovalo. Keby ...
            Zobrazit celý příspěvek

            To by som neporovnával. Japonci chceli, aj vedenie armády chcelo ale za Japonsko to rozhodol cisár ktorý bol vtedy na úrovni boha. O jeho rozhodnutí sa vôbec nediskutovalo. Keby bol povedal, že ideme ďalej, tak by šli ďalej do posledného Japonca. A to ešte aj za podmienky, že cisár ostane nedotknuteľný.
            Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            21:34 21.02.2021

            No dobre, tak si predstav že USA vybombarduje továrne, elektrárne, priehrady, vlakové stanice, letiská, prístavy, doky, vojenské objekty, výskumné strediská... proste všetku ...
            Zobrazit celý příspěvek

            No dobre, tak si predstav že USA vybombarduje továrne, elektrárne, priehrady, vlakové stanice, letiská, prístavy, doky, vojenské objekty, výskumné strediská... proste všetku kritickú infraštruktúru... totálne by im "vypli" krajinu, vrátili by ich do stredoveku... čo by sa dialo s tými stovkami miliónmi ľuďmi napríklad po blackoute vo veľkomestách, predstav si že by ich Američani bombardovali napríklad rok, dva alebo tri roky v kuse a neostal by v Číne "kameň na kameni"... proste chaos, kolaps, hladomory, choroby... Čo by Čína zmohla, aj keby mali sto miliónov vojakov brániacich Peking?
            Skrýt celý příspěvek

          • Cpt. Morgan
            07:38 22.02.2021

            sgt. Murphy a Cina by sa na to iba pozerala ako im amici bombuju krajinu, pricom by vobec necitila potrebu sposobit nejake to nicenie a smrt? Jednak by sa cinania branili a amici ...
            Zobrazit celý příspěvek

            sgt. Murphy a Cina by sa na to iba pozerala ako im amici bombuju krajinu, pricom by vobec necitila potrebu sposobit nejake to nicenie a smrt? Jednak by sa cinania branili a amici by mali obrovske straty, to by nebolo ako nocne nalety nad nemeckom, a aj ked stroje nahradis, ludi len nie. Jednak by cinan vypustil pri vaznom utoku balisticke pozdravy na tovarne a mesta zabezpecujuce vojnovu vyrobu v USA. Mobilne odpalovace su trosku tazsi ciel ako sachty na zakladni..ako ich asi amici znicia, ak nevedia kde v danom momente su? Cinan by nenechal na nizkej obeznej drahe nad cinou lietat nic..
            Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            11:48 22.02.2021

            Ako som už písal, PVO Číny voči USAF ťahá za kratší koniec, takže kľudne to môže rýchlo prejsť do štádia kde USAF môže podnikať nálety nad Čínu ako pri náletoch na Nemecko. Pokiaľ ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ako som už písal, PVO Číny voči USAF ťahá za kratší koniec, takže kľudne to môže rýchlo prejsť do štádia kde USAF môže podnikať nálety nad Čínu ako pri náletoch na Nemecko. Pokiaľ vyšle Čína na USA balistické rakety s jadrovými hlavicami, ktorých má rádovo niekoľko sto, tak sa môžeme baviť o čiastočnom zničení USA a totálnom vyhladení Ćíny pri odvetnom údere. Pokiaľ budú vybavené konvenčnými hlavicami, tak veľa škody nenapáchajú.
            Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            19:08 22.02.2021

            Cpt. Morgain ale ako aj Miro poznamenal, to píšem čo je dnes podľa mňa najpravdepodobnejší scenár ale za 20-30 rokov môže byť situácia úplne iná, napríklad v strategických ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Cpt. Morgain ale ako aj Miro poznamenal, to píšem čo je dnes podľa mňa najpravdepodobnejší scenár ale za 20-30 rokov môže byť situácia úplne iná, napríklad v strategických bombardéroch a nesených hypersonických zbraniach, lietadlových lodiach, ktorými by vedeli uskutočniť mohutný úder na pevninské USA konvenčnými zbraňami... pretože Čína fakt napreduje veľkými krokmi a majú na to ľudské zdroje aby sa stali lídrom v tejto oblasti.
            Skrýt celý příspěvek

  • danny
    11:49 19.02.2021

    Vůbec nerozumím kritickým hodnocením tohoto stroje. Jak se mu bude dařit v prostředí s nějakým pokrytím PVO a REB záleží spíš na tom, k nesení jakého vybavení bude využita nižší ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Vůbec nerozumím kritickým hodnocením tohoto stroje. Jak se mu bude dařit v prostředí s nějakým pokrytím PVO a REB záleží spíš na tom, k nesení jakého vybavení bude využita nižší nosnost, než na tom, že k pohonu slouží vrtule. Jako mi se tady tváříme, že USAF nasazuje na všechny mise Raptory a F-35 ze kterých se sype přesně naváděná munice na cíle vybrané RQ-4, ale oni se vůbec nestydí nasadit i tak nesofistikovanou a primitivní věc, jako je AC-130U Spectre a Spooky. Fakt mi to občas připadá, jako tvrdit, že by bylo nejlepší všechny F-16 C/D, stávající větráky atd... zapálit a do ničeho se nepouštět, dokud nebude možné dozbrojit adekvátní počet 5. generace a Valory.
    Skrýt celý příspěvek

    • logik
      18:39 19.02.2021

      No tak zatím se to nakoupilo jen pro velmi specifické účely (C4ISR).

      Trochu se bojím, že pro účely doručování munice todle neudělá lepší službu, než např. zmíněná RQ-4, ale ...
      Zobrazit celý příspěvek

      No tak zatím se to nakoupilo jen pro velmi specifické účely (C4ISR).

      Trochu se bojím, že pro účely doručování munice todle neudělá lepší službu, než např. zmíněná RQ-4, ale náklady na provoz budou větší, kokpit je čím dál tím dražší součást letadla.
      AC-130U má oproti dronům podstatnou výhodu v množství nesené munice. Tady moc žádnou killer výhodu nevidím.
      Skrýt celý příspěvek

      • Sgt Murphy
        01:00 20.02.2021

        Práve u jednotiek SF/SOF je medzera, kedy môžu dlhodobo nasadené v odľahlom prostredí, napríklad poradenské a výcvikové misie v Afrike, Južnej Amerike, Tichomorí kde nie je ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Práve u jednotiek SF/SOF je medzera, kedy môžu dlhodobo nasadené v odľahlom prostredí, napríklad poradenské a výcvikové misie v Afrike, Južnej Amerike, Tichomorí kde nie je vybudovaná infraštruktúra na dlhodobé nasadenie lietadiel typu AC-130/F-35/A-10 a MQ-9 im nemôžu poskytovať flexibilnú leteckú podporu a situačné povedomie alebo len v obmedzenom rozsahu. Vybudovanie potrebnej infraštruktúry v takomto prostredí môže trvať mesiace alebo roky, stáť nemalé finančné prostriedky a politické ťahanice, pričom misia môže skončiť ešte skôr než sú takéto základne vybudované. Môžem dať priamo príklad z nasadenia amerických príslušníkov v Nigeru a napadnutiu u Tonga Tonga, kedy nemali prehľad o pohybe nepriateľských jednotiek v oblasti a nemali palebnú podporu zo vzduchu. AT-6E je na tieto úlohy ako stvorené.
        Skrýt celý příspěvek

        • Sgt Murphy
          02:24 20.02.2021

          Ďalej ma napadá využitie tohto lietadla ako eskorta pre V-22 u špeciálnych síl, ktoré jednoducho svojou rýchlosťou a doletom nemôžu eskortovať klasické bojové helikoptéry.

          Ďalej ma napadá využitie tohto lietadla ako eskorta pre V-22 u špeciálnych síl, ktoré jednoducho svojou rýchlosťou a doletom nemôžu eskortovať klasické bojové helikoptéry.

        • logik
          15:02 20.02.2021

          Jakej je problém s provozem MQ-9? Opravdu je levnější živit speciální stroj, než na takovou misi přivést "kontejner pro operátora"?
          Anebo AC-130: opravdu je servis Herkulesu ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Jakej je problém s provozem MQ-9? Opravdu je levnější živit speciální stroj, než na takovou misi přivést "kontejner pro operátora"?
          Anebo AC-130: opravdu je servis Herkulesu takovej problém? Obzvlášť při jeho doletu, kdy s pomocí jednoho tankeru ho dostaneš domů na servis podstatně snáz, než Texana, kterej musí skákat po regionálních letištích.

          Nechci tím napsat, že to co píšeš je nesmysl, jen že mi přijde že ta problematika je podstatně složitější, a že to, co se zdá na první pohled logisticky jednodušší, může být v reálu podstatně problematičtější.

          A ad eskorta V-22 - todle letadlo není vybaveno na pořádnej AtA boj..... Přinejmenším ne o moc víc, než samotná V-22. A především, V-22 využíváš tam, kde nemáš letiště. Párováním s Texanem o tudle výhodu přijdeš.
          Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            16:47 20.02.2021

            Pozri sa ja viem len toto. AFSOC sa už dlhšiu dobu zaujíma o zavedenie cca. 75 ks lietadiel tejto kategórie, ktoré budú:
            - na rozdiel od MQ-9 pilotované človekom z kokpitu, s ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Pozri sa ja viem len toto. AFSOC sa už dlhšiu dobu zaujíma o zavedenie cca. 75 ks lietadiel tejto kategórie, ktoré budú:
            - na rozdiel od MQ-9 pilotované človekom z kokpitu, s lepším situačným povedomím než operátor vzdialený tisíce kilometrov cez monitor
            - ľahšie, menšie, obratnejšie, ťažšie zistiteľné, s vlastnými obrannými systémami
            - s vysokou výdržou vo vzduchu (5 h) a veľkým doletom (1600 km), s vysokým dostupom (9000 m)
            - nahradia stávajúce U-28A v ISR
            - poskytnú jednotkám na zemi CAS s riadenými, neriadenými raketami, bombami a hlavňovou výzbrojou alebo zamerajú ciele iným dostupným zbraňovým systémom v rámci "multi domain" operácií
            - budú môcť vzlietať z akýchkoľvek viac či menej upravených krátkych rovných plôch ako práškovací čmeliak s nárokmi na údržbu počas dlhodobého nasadenia v odľahlých nehostinných oblastiach nie väčšími, než práškovací čmeliak
            - budú sa dať jednoducho transportovať v nákladnom priestore C-130 alebo C-17, zrejme teda s ľahko skladateľnými krídlami.

            Takže očividne tu podľa daných požiadaviek existuje medzera, ktorú nedokážu stávajúce lietadlá alebo vrtuľníky vyplniť.
            Skrýt celý příspěvek

          • logik
            18:34 20.02.2021

            - Dík za info, to co píšeš dává smysl - drony nyní asi nedávají dostatečnoou SA. Koneckonců, podobnej problém maj zřejmě Rusové s Armatou, a tam sedí člověk uvnitř.

            - to je pro ...
            Zobrazit celý příspěvek

            - Dík za info, to co píšeš dává smysl - drony nyní asi nedávají dostatečnoou SA. Koneckonců, podobnej problém maj zřejmě Rusové s Armatou, a tam sedí člověk uvnitř.

            - to je pro speciální síly, ty maj vždycky nějaký extrabuřty v málo kusech. Já jsem nad tím uvažoval jako nad součástí "regulérní armády". Ale nechci tím říct, že to ta nepotřebuje taky....

            - Nicméně todle jim Texan II nezajistí, ten má max. endurance 3h, s výzbrojí to bude ještě méně. Stejně jako právě todle nedávají současné vrtulníky. U-28A je zas dvakrát tak těžší letadlo.
            Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            19:10 20.02.2021

            AT-6E má 4,5 hod výdrž vo vzduchu bez prídavných nádrží s rezervou 30 min letu takže nie je ďaleko od požiadaviek ale nenašiel som pri akom zaťažení výzbrojou alebo či tých 5 hod ...
            Zobrazit celý příspěvek

            AT-6E má 4,5 hod výdrž vo vzduchu bez prídavných nádrží s rezervou 30 min letu takže nie je ďaleko od požiadaviek ale nenašiel som pri akom zaťažení výzbrojou alebo či tých 5 hod musí spĺňať aj s výzbrojou. AFSOC prakticky len kopíruje požiadavky na Light Attack/Armed Reconnaissance (LAAR), ktorý bol nedávno pre USAF zrušený... ale špeciálne sily majú samozrejme výnimky pre svoje špeciálne požiadavky. Takže asi horúci kandidát. Nemyslím si ale že takéto nekonvenčné riešenie pre nekonvenčný typ boja môže uspieť pre konvenčnú armádu, tam skôr pôjdu financie na urýchlenie programu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft).
            Skrýt celý příspěvek

      • SYN_
        08:27 22.02.2021

        Tak RQ-4 asi ano, ale přecejen tam asi občas chtějí mít toho člověka "na místě" a nejen někde v dálce v řídícím středisku... to už by ty drony spíš dávaly smysl na ten ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Tak RQ-4 asi ano, ale přecejen tam asi občas chtějí mít toho člověka "na místě" a nejen někde v dálce v řídícím středisku... to už by ty drony spíš dávaly smysl na ten AERONet.
        Troufnu si hádat že zde by mohlo jít o to vyprodukovat a v létajícím stavu udržet letoun pro který doufají v buducnu najít úlohu v přímé podpoře (ale zatím jim na toto nechtějí dát peníze.
        Prostě - pokud toto létá citelně levněji než podzvukové tryskáče tak proč ne? A není žádoucí kompletně nahradit dronama to na čem by se měli (levně) vytrénovat piloti...
        Skrýt celý příspěvek

        • logik
          17:49 22.02.2021

          Jako jo, to, že sebelepší virtuální realita je zatím proti reálné realtě jen nevohrabanej medvěd, to asi je nejsilnější argument pro takovej stroj.

          Jen prostě nevím, jestli je to ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Jako jo, to, že sebelepší virtuální realita je zatím proti reálné realtě jen nevohrabanej medvěd, to asi je nejsilnější argument pro takovej stroj.

          Jen prostě nevím, jestli je to argument dost silnej. Možná opravdu si trefil to, že ten malej nákup znamená podpořit tu firmu, zatímco řešej, zdali se to opravdu vyplatí. (Anebo je to úplně jinak :-))
          Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    19:26 18.02.2021

    Aero nic nenabízelo. Jen se snažili přiživit na už tehdy uzavřeném tendru.

    Aero nic nenabízelo. Jen se snažili přiživit na už tehdy uzavřeném tendru.

  • flanker.jirka
    17:50 18.02.2021

    To letadlo je nasaditelné jen v prostředí bez PVO a REB, tj. tam kde by mohlo být nahrazeno levnější variantou UAV.

    To letadlo je nasaditelné jen v prostředí bez PVO a REB, tj. tam kde by mohlo být nahrazeno levnější variantou UAV.

    • skelet
      19:46 18.02.2021

      Bez REB? Co na tomhle chce zařídit. Kardiostimulátor pilota?

      Bez REB? Co na tomhle chce zařídit. Kardiostimulátor pilota?

      • skelet
        19:47 18.02.2021

        Ach ta autokorekce..
        Co na tomhle chceš zarušit?

        Ach ta autokorekce..
        Co na tomhle chceš zarušit?

      • flanker.jirka
        20:45 18.02.2021

        Skelet
        Beru případ "bez REB" jako případ, kdy nepřítel mít REB nebude, pak můžete použít UAV bez obavy o zarušení komunikace s UAV. Výhoda lidí na palubě je, že v případě REB ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Skelet
        Beru případ "bez REB" jako případ, kdy nepřítel mít REB nebude, pak můžete použít UAV bez obavy o zarušení komunikace s UAV. Výhoda lidí na palubě je, že v případě REB funguje, ale pokud to má být proti ručníkářům, tak se to bez obsluhy obejde.
        Skrýt celý příspěvek

        • skelet
          21:09 18.02.2021

          Ney ty jsi napsal, že tohle letadlo může operovat jen v prostřední bez REB. Jo ale tyhle letadla operují pochopitelně i v místech s PVO. Syrie, Libye atd.

          Ney ty jsi napsal, že tohle letadlo může operovat jen v prostřední bez REB. Jo ale tyhle letadla operují pochopitelně i v místech s PVO. Syrie, Libye atd.

          • flanker.jirka
            22:34 18.02.2021

            To ano, má na palubě komunikační zařízení, datalinky, radionavigaci, to vše se dá rušit a například bez komunikace s FAQ nemusí být účinně nasazené. Vidím to spíše jako okřídlený ...
            Zobrazit celý příspěvek

            To ano, má na palubě komunikační zařízení, datalinky, radionavigaci, to vše se dá rušit a například bez komunikace s FAQ nemusí být účinně nasazené. Vidím to spíše jako okřídlený bojový vrtulník.
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            11:16 19.02.2021

            to co jsi napsal snižuje účinnost, ale nesnižuje jeho nasaditelnost.
            S poslední větou ses trefil. Na nic jiného si to ani nehraje.

            to co jsi napsal snižuje účinnost, ale nesnižuje jeho nasaditelnost.
            S poslední větou ses trefil. Na nic jiného si to ani nehraje.

  • Flader
    17:26 18.02.2021

    Síce sú to stroje určené do konfliktu nízkej intenzity, ale v prípade naozaj rozsiahleho a hlavne dlho trvajúceho konfliktu vyspelých protivníkov by asi nakoniec prišlo aj na ne.

    Síce sú to stroje určené do konfliktu nízkej intenzity, ale v prípade naozaj rozsiahleho a hlavne dlho trvajúceho konfliktu vyspelých protivníkov by asi nakoniec prišlo aj na ne.

    • dusan
      20:12 18.02.2021

      To by už muselo byť veľké zúfalstvo .... a sebevražebná misia.

      To by už muselo byť veľké zúfalstvo .... a sebevražebná misia.

      • Flader
        20:29 18.02.2021

        Tak po 1-2 intenzívneho konfliktu to už od zúfalstva ďaleko nebude. Koľko myslíš bude po takej dobe ešte prevádzkyschopných strojov, zásob protilietadlových rakiet, či vôbec ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Tak po 1-2 intenzívneho konfliktu to už od zúfalstva ďaleko nebude. Koľko myslíš bude po takej dobe ešte prevádzkyschopných strojov, zásob protilietadlových rakiet, či vôbec použiteľných systémov.
        Skrýt celý příspěvek

        • Ján Paliga
          23:53 18.02.2021

          ... aspoň by sme sa dočkali súboja An-2 vs. AT-6E...

          ... aspoň by sme sa dočkali súboja An-2 vs. AT-6E...

    • Jan Grohmann
      12:04 19.02.2021

      Je to tak, po měsíci, dvou bojů, žadné F-35 už na obloze neuvidíme.

      Je to tak, po měsíci, dvou bojů, žadné F-35 už na obloze neuvidíme.

      • tctx
        16:05 19.02.2021

        A uvidime vubec neco na obloze po dvou mesicich boju?

        A uvidime vubec neco na obloze po dvou mesicich boju?

      • ZH2isbest
        16:15 19.02.2021

        myslíte z důvodu předpokládaných bojových ztrát, nebo značného provozního opotřebení?

        myslíte z důvodu předpokládaných bojových ztrát, nebo značného provozního opotřebení?

      • logik
        18:34 19.02.2021

        Jedné ze stran to letectvo dojde dřív, takže druhá strana ho tam bude mít furt. A vzhledem k tomu, kolik má USAF letadel a jak kvalitní, tak šance, že zrovna jemu dojdou je ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Jedné ze stran to letectvo dojde dřív, takže druhá strana ho tam bude mít furt. A vzhledem k tomu, kolik má USAF letadel a jak kvalitní, tak šance, že zrovna jemu dojdou je malá.

        Teda.... vyloučíme-li jadernou válku - ale pak už neuvidíme ani tu oblohu.
        Skrýt celý příspěvek

      • ZH2isbest
        11:38 20.02.2021

        Tady jsou opravdu pacienti..., redaktor sem dá názor, že F-35 na obloze neuvidíme, ať z důvodu bojových ztrát, nedostatku dílů, munice, či kombinací všeho... a dostává mínusy. Na ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Tady jsou opravdu pacienti..., redaktor sem dá názor, že F-35 na obloze neuvidíme, ať z důvodu bojových ztrát, nedostatku dílů, munice, či kombinací všeho... a dostává mínusy. Na rozdíl od Vás bych řekl, že je realista. Nebo už i on dle Vás bude ruský agent a Putinův kámoš?
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          12:37 20.02.2021

          Ja som tu kedysi prišiel s takou myšlienkou, že v prípade naozaj globálneho konfliktu vysokej intenzity by dnešné High-tech lietadlá vydržali v prevádzke tak možno rok. Nie preto, ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Ja som tu kedysi prišiel s takou myšlienkou, že v prípade naozaj globálneho konfliktu vysokej intenzity by dnešné High-tech lietadlá vydržali v prevádzke tak možno rok. Nie preto, že by boli zlé ale hlavne preto, že vyspelý protivník by im spôsoboval také straty, ktoré by sa nedali kvôli ich zložitosti nahradzovať. Taktiež by bol katastrofálny nedostatok pilotov. Dnes proste nie je možné za rok vyrobiť 10 000 stíhačiek a posadiť do toho 18 ročného chlapca ako za II. svetovej. Po pár rokoch takého konfliktu by sa na nebi opäť objavili vrtuľové stíhačky ktoré by sa vyrábali po tisícoch a výcvik by prebiehal štýlom:

          ,,Tu je knipel, pritiahneš k sebe - ideš hore, od seba - ideš dole, tu je páka na vysúvanie podvozku, tu s týmto strieľaš. Výcvik je ukončený, prajem veľa šťastia"

          Vieš aké hodnotenie som za to dostal od kolegov diskutérov?
          Skrýt celý příspěvek

          • ZH2isbest
            13:50 20.02.2021

            no to si dokážu představit, co sis tady vysloužil... :-))
            S tím samozřejmě souhlasím co píšeš. Byl to brzy opravdu velký problém, technicky i lidsky.

            no to si dokážu představit, co sis tady vysloužil... :-))
            S tím samozřejmě souhlasím co píšeš. Byl to brzy opravdu velký problém, technicky i lidsky.

          • Sgt Murphy
            14:24 20.02.2021

            Vieš aké majú 5. gen F-35 a F-22 na Red Flag "kill ratio" voči strojom 4. gen? Ako tie F-35, F-22, F-18, F-16, F-15, B-52, B-2, B-1, A-10 atď. budú zostreľovať, lukom a prakom, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Vieš aké majú 5. gen F-35 a F-22 na Red Flag "kill ratio" voči strojom 4. gen? Ako tie F-35, F-22, F-18, F-16, F-15, B-52, B-2, B-1, A-10 atď. budú zostreľovať, lukom a prakom, alebo tými vrtuľovými stíhačkami? Nehovorím, že F-35 a ďalšie stroje novej generácie budú kooperovať s ďalšími bojovými drónmi. Koľko miliárd si myslíš stojí vybudovanie tak pokročilej PVO, aby dokázalo zostreliť celú flotilu USAF, keď budú napríklad sami zahltený zostreľovaním lacných bojových drónov, riadených pomocou tých F-35? Má dnes niekto vôbec vybudovanú takúto PVO? A ako rýchlo bude schopný nepriateľ nahrádzať straty svojej PVO, vyrábať radary, rakety a ich nosiče aby dokázal odolávať nepriateľovi? Ja si myslím že skôr než USAF dôjdu lietadlá, tak nepriateľská PVO skončí u kanónovej výzbroje skôr než USAF dôjde munícia, tak nepriateľ skončí rozbombardovaný niekde na úrovni doby kamennej.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            14:48 20.02.2021

            Sgt Murphy: PVO rozhodne nebude rozhodovať o výsledku vojny. Jednak žiadna krajina na svete nemá takú hustú sieť PVO ale hlavne PVO ťahá za kratší koniec aj so stíhačkami 4. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Sgt Murphy: PVO rozhodne nebude rozhodovať o výsledku vojny. Jednak žiadna krajina na svete nemá takú hustú sieť PVO ale hlavne PVO ťahá za kratší koniec aj so stíhačkami 4. generácie. Stačí pozrieť na Sýriu.

            Problém strojov 5. generácie bude skôr logistický. Ich údržba je zdĺhavá a drahá. Výcvik nových posádok je dlhý a drahý. Ale hlavne dnes lietadlá 5. generácie ešte nie sú tak rozšírené aby sa dali aj malé straty nahrádzať s ľahkosťou. By som chcel vidieť ako by si s tým poradili keby USAF vznieslo požiadavku na 500 alebo 1000 nových Raptorov ročne. To sa proste nedá. Konieckoncov, stačí pozrieť na reinkarnáciu F-15 a F-16. Si myslíš, že je to náhoda, že si v USAF povedali, že tieto stroje budú žiť ďalej aj keď sa s nimi už nerátalo?
            Skrýt celý příspěvek

          • logik
            15:07 20.02.2021

            Miroslav: zas v takovém konfliktu by se rozběhla válečná výroba. Srovnej, kolik se vyrábělo stíhaček před IIWW - a to státy zbrojili, co byli schopni, a jaké produktivity dosáhli ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: zas v takovém konfliktu by se rozběhla válečná výroba. Srovnej, kolik se vyrábělo stíhaček před IIWW - a to státy zbrojili, co byli schopni, a jaké produktivity dosáhli za války.
            Jasně, komplexita F-35 je úplně jinde, než Spitfira. Ale zas jsou jinde i schopnosti průmyslu, automatizace atd.... Jak by to průmysl zvládal nevím. Ale automatické prohlašování, že by během měsíců letadla dolétala je podle mne mimo.

            Určitě by jich neměly ozbrojené síly dost. Ale zas nevidím důvod, proč by neměli mít alespoň nějaké - dokud by byly schopni ubránit továrny. Na což má zrovna USA poměrně dosti výhodnou polohu.
            Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            15:10 20.02.2021

            Miroslav ale ako proti komu by mali potrebovať pre pána jána toľko lietadiel? To nás akože napadnú mimozemšťania ako vo filme deň nezávislosti alebo ako?

            Miroslav ale ako proti komu by mali potrebovať pre pána jána toľko lietadiel? To nás akože napadnú mimozemšťania ako vo filme deň nezávislosti alebo ako?

          • Badysak
            17:16 20.02.2021

            Nevyvýjí se dnešní letadla s co největším ohledem na blbuvzdornost a odlehčení nároků na pilota? Právě, že v budoucích válkách půjdou nahrazovat ztráty lehčeji díky potřebě pouze ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Nevyvýjí se dnešní letadla s co největším ohledem na blbuvzdornost a odlehčení nároků na pilota? Právě, že v budoucích válkách půjdou nahrazovat ztráty lehčeji díky potřebě pouze fyzicky zdatných jedinců (Gečka´) právě jako za 2 sv.
            Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            18:18 20.02.2021

            Na Red Flagu sa ukázalo že menej skúsený pilot môže so sofistikovanou stíhačkou ako F-35 dosiahnuť niekoľko desať násobne vyššie "kill score" než oveľa skúsenejší pilot na stroji ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Na Red Flagu sa ukázalo že menej skúsený pilot môže so sofistikovanou stíhačkou ako F-35 dosiahnuť niekoľko desať násobne vyššie "kill score" než oveľa skúsenejší pilot na stroji staršej generácie, pričom taktika nasadenia a podporné systémy pre F-35 sú ešte stále len vo vývoji.

            Tiež si neviem predstaviť, voči komu by malo USAF bojovať do totálneho vyčerpania s tým, že by nevedeli nahrádzať svoje straty a potrebovali by tisíce F-22/35 ako píše Miroslav. Dnes keď F-35 sekajú ako "baťa cvičky" a Rusko má zatiaľ problém vôbec kusovo vyrábať prototypy stroja na úrovni F-22 z 90. rokov a Čína nedokáže ani sériovo vyrábať vlastné motory do takýchto lietadiel. Ako by potom asi zvládli vojnovú výrobu takto sofistikovaných zbraní a nahrádzali svoje straty.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            18:54 20.02.2021

            Sgt Murphy: Dnes je to ešte takto, len či to bude platiť aj o 10 či 20 rokov. Čína má 1,5 miliardy poslušných a disciplinovanych robotov. Unaviť ich bude riadne ťažké aj keď USA ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Sgt Murphy: Dnes je to ešte takto, len či to bude platiť aj o 10 či 20 rokov. Čína má 1,5 miliardy poslušných a disciplinovanych robotov. Unaviť ich bude riadne ťažké aj keď USA majú absolútnu technologickú prevahu
            Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            19:36 20.02.2021

            Napriek tomu "bu bu bu" s obrovskými počtami techniky... nemyslím si že USA s Čínou by šli do veľkého otvoreného konfliktu, pokiaľ by Čína priamo nenapadla vojenské základne USA v ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Napriek tomu "bu bu bu" s obrovskými počtami techniky... nemyslím si že USA s Čínou by šli do veľkého otvoreného konfliktu, pokiaľ by Čína priamo nenapadla vojenské základne USA v Južnej Kórei alebo Japonsku. Ani jeden to nemá za potrebu, pretože obete by sa určite počítali v desiatkach, stovkách miliónoch obetí a ekonomické škody ani nehovorím. Určite je ale veľmi pravdepodobné v blízkej budúcnosti, že Čína zaberie Tajwan, ostrovy v Juhočínskom a Východočínskom mori, ale tým to asi tak skončí. Japonsko príde o pár sporných ostrovov, USA stiahne chvost, Čína si v regióne upevní postavenie a bude vymaľované.
            Skrýt celý příspěvek

          • achi67
            12:44 21.02.2021

            Podle mne není konflikt většího rozsahu nebo válka jen záležitostí dvou chlapů proti sobě v poli, ale je to především operačně a logistický náročná operace. Čína nemá válečnou ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Podle mne není konflikt většího rozsahu nebo válka jen záležitostí dvou chlapů proti sobě v poli, ale je to především operačně a logistický náročná operace. Čína nemá válečnou zkušenost z posledních desetiletí, štábní cvičení a manévry budou velmi podobné těm, co pořádala VŠ a zásadně ovlivněné ideologií strany. Ono bojovat proti chudákům v Tibetu nebo civilistům v několikanásobné převaze je jedna věc, postavit se silnému a hlavně zkušenému protivníkovi je věc druhá. Čínské velení armády je bez přímých zkušeností. A válka není jen o technice...
            Skrýt celý příspěvek

      • kosa2668
        10:52 22.02.2021

        Pán Grohman ma pravdu
        Čím sofistikovanejšie lietadlo auto zbraňový systém tým zložitejša udržba výcvik personálu
        Vidim to na novych aerlineroch kedy staršie boeingy nalietajú viac ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Pán Grohman ma pravdu
        Čím sofistikovanejšie lietadlo auto zbraňový systém tým zložitejša udržba výcvik personálu
        Vidim to na novych aerlineroch kedy staršie boeingy nalietajú viac hodín a maju menšiu poruchovost (melové závady) a aj damage limity ako nové hi-tech mašinky
        Udržba je uplne o nečom inom
        Priklad na trupe 737 može byť preliačina dent o fakt velkom rozmere aj hlbke ale na reverze na motore ktory je z kompozitu nesmie byť ziaden dent
        Skrabanec na carbonovom vlakne môže byt len do prvého vlákna carbonu potom zložitá oprava epoxidmy
        Nehovoriac o technickom personale ktory je na letiskach ktore su prve ciele
        Pilota vycvičiš za jeden rok za dva
        Leteckého mechanika za 6 rokov
        Pred krizov bol taký nedostatok mechanikov ze ponukali 50-70e na hodinu pre avionika
        U armady to nieje iné
        Ozbrojené turbovrtuláčiky maju zmysel aj v modernej armade
        Na youtube su videa s kolumbie kde utočia na labaky kokainu v dzungli alebo na lietadla ruchle člny pašerákov alebo podporuju armadu pri zátahu
        Skrýt celý příspěvek