ATD-X: Japonská konkurence stíhaček F-22 a T-50

Foto: Demonstrátor ATD-X; větší foto / Mitsubishi
Demonstrátor ATD-X; větší foto / Mitsubishi

Japonsko pokračuje ve vývoji technologického demonstrátoru stíhacího letadla Mitsubishi ATD-X Shinshin (Advanced Technology Demonstrator – X). Prémiový let se očekává v prvním čtvrtletí roku 2016. Japonsko se stane čtvrtou zemí provádějící letecké testy stealth letadel.

První krok k vlastnímu stíhacímu letadlu

ATD-X je technologický demonstrátor, nikoliv prototyp. Japonci plánují pomoci leteckých testů ATD-X získat potřebné zkušenosti a znalosti, které jim umožní vyvinout v budoucnu vlastní stíhací letoun nové generace. Je ale otázkou, zda Japonsko se do vývoje pustí a zda je demonstrátor ATD-X skutečným předobrazem japonské stíhačky nové generace (nebo se zvolí zcela jiná koncepce).

Letoun ATD-X slouží především k ověření letových výkonů a schopností. Demonstrátor je mnohem menší než ostatní letadla 5. generace - měří na délku 14,2 m. V ATD-X není například žádný prostor ani vybavení pro zbraňové systémy.

Klíčové je především testování schopností 3D vektorování tahu motoru pomocí trojice lopatkových klapek umístěných kolem výtokové trysky. Jde o podobnou technologii jakou testoval na začátku 90. let americký technologický demonstrátor Rockwell-MBB X-31.

Podnětem k vývoji vlastního letounu je především odstranění nebo zmírnění závislosti (ekonomické, technické, politické) na zahraničích dodávkách zbraní. Navíc na trhu neexistuje pro Japonsko dostupný letoun, který by rozhodným způsobem překonával nastupující čínská a ruská stíhací stealth letadla.

Dodávka ruských stealth stíhaček T-50 nepřipadá z politických důvodů v úvahu a Američané stíhačky F-22A Raptor v minulosti Japonsku odmítli prodat. Ze stejných důvodů (vývoz citlivých technologií) odmítli Američané prodat F-22 Austrálii.

Ochotu Američanů prodat F-22A Raptor nezlepšil rozhodně skandál s únikem tajných dat o americkém námořním protivzdušném systému AEGIS v Japonsku. V roce 2006 se ukázalo, že japonský důstojník nelegálně zkopíroval data o systému AEGIS a poskytl je studentům a instruktorům na japonské námořní akademii.


Na fotce jsou zřetelné klapky pro vektorování tahu motoru. / Hunini; CC BY-SA 3.0

ATD-X: Eso v zahraniční politice

“Bezpečnostní prostředí v okolí Japonska se stává čím dál více složitější a Japonsko potřebuje udržet své letecké schopnosti na úrovni ostatních leteckých sil v regionu,” říká Rukmani Gupta, vojenský analytik IHS Janes se sídlem v indickém Novém Dillí. “Jestliže testování ATD-X proběhne úspěšně, je velmi pravděpodobné, že Japonsko bude pokračovat ve výrobě stíhačky nové generace.”

Japonsko již v roce 2011 oznámilo zájem nakoupit 42 letounu F-35A Lightning II. F-35A je však primárně určen k útokům na pozemní a hladinové cíle, k elektronickému boji a jako předsunutý letecký senzor. F-35A není určen k vybojování vzdušné nadvlády, jako americký F-22A Raptor, ruský T-50 nebo čínské J-20 a J-31.

Japonsko již v roce 2006 (po neúspěšné snaze získat F-22A) začalo pracovat na vlastním stíhacím letadle, resp. na letuschopném technologickém demonstrátoru. V roce 2014 demonstrátor ATD-X provedl roll-out z hangáru.

Původní plány počítaly s prvním letem v roce 2014, ale “standardní” potíže s vývojem odložily první start až na první čtvrtletí roku 2016. Vývoj technologického demonstrátoru má být plně ukončen v roce 2018. S výrobou vlastního japonského stíhacího letadla se pak výhledově počítá v roce 2027.

Vývoj vlastního letadla lze podle některých analytiků považovat také za politický krok Japonska k nátlaku na Spojené státy. Pro Spojené státy je samozřejmě nežádoucí získat v ATD-X konkurenční produkt. Japonsko tak výměnou za pozastavení vývoje vlastního stíhacího letadla může požadovat lepší podmínky v licenční výrobě F-35 (přenos know-how), případně dokonce znovu se pokusit získat exportní verzi F-22A Raptor.

“Tyto experimentální stíhačky jsou cvičení v tom, co je možné,” myslí si Lance Gatling, vedoucí konzultační společnosti Nexial Research. “V mezinárodních vztazích to je eso v rukávu. Mohou říct:”Provedli jsme seriozní práci a můžeme vybudovat vlastní stíhací letoun, pokud nám neposkytnete lepší smlouvu nebo nepřesunete část výroby do Japonska.”

F-35
Vývojem ATD-X se Japonsko možná snaží získat lepší podmínky v programu F-35. Již v roce 2014 japonský ministr obrany Itsunori Onodera při návštěvě Spojených států uvedl, že v případě poklesu ceny F-35 Japonsko nakoupí další stroje. / Public Domain

Nadějné technologie

Letecké testy v první fází budou probíhat v rámci firmy Mitsubishi. Následně testování ATD-X převezme japonská armáda. Celkový vývoj a výroba jednoho technologického demonstrátoru přijde na 324 milionů dolarů.

Zatím není jasné, jaké parametry japonský letoun dostane do vínku. Úkolem nástupce ATD-X je postavit se ruským, čínským a teoreticky i jihokorejským stíhacím letadlům.

Žádoucí jsou vysoké schopnosti stealth (zbraně uvnitř trupu), výkonný radar, zabudování infračerveného senzoru, pokročilé systémy elektronického a kybernetického boje a vytvoření nejlepšího možného situační povědomí pro pilota (např. pomocí inteligentní fúze dar, tzv. “data fusion”).

Nadějný je japonský vývoj technologie “chytré kůže” letounu. V podstatě jde o senzorové pole umístěné do pláště letadla, které může fungovat jako celokruhový letecký radar.

Mluvit o tom, zda nástupce ATD-X se stane letounem 5. generace nebo 6. generace je hraní se slovy. Cílem Japonska je získat letoun schopný konkurovat nejmodernějším čínským, ruským i jihokorejským stíhacím letadlům. Pikantní je, že o svůj stealth letoun usiluje i Jižní Korea.

Ke konečnému rozhodnutí o vývoji vlastního stíhacího letadla má v Japonsku dojít v roce 2019.

Komentář Armádních novin
Vývoj ATD-X je podle názoru autora především politickým nátlakem na Spojené státy. Pokud Japonsko ustoupí od vývoje, může požadovat větší podíl na vývoji F-35. Na druhou stranu, Spojené státy si nemohou být jisté, zda know-how o výrobě F-35 Japonsko “nezneužije” v budoucnu k vývoji vlastního stíhacího letadla.

Zdroj: Bloomberg Bussines

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Čína dál vyhrocuje vztahy s Japonskem a demonstruje vojenskou sílu

Vztahy mezi Čínou a Japonskem jsou kvůli sporu o ostrůvky Senosku (v Číně nazývané Tiao-jü) nadále ...

Roll-out budoucí japonské stíhačky Mitsubishi F-3

Japonský Technický institut pro výzkum a vývoj TRDI (Technical Research and Development Institute) ...

Japonská tichá revoluce bezpečnostní politiky

Rostoucí mocenské a vojenské ambice Ćíny narušují staré pořádky v oblasti východní a jihovýchodní ...

V-22 Osprey pro Japonsko

Země vycházejícího slunce se stane prvním zahraničním uživatelem konvertoplánů V-22 Osprey. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • mattea
    09:02 05.01.2016

    Charlie: myslím, že YF-23 byl pouze tech. demonstrátor, takže moc se z toho dneska vytěžit bez dlouhého vývoje nepovede. I kdyby se to tvarově dotáhlo s použitím současnýcg materiálů, muselo by se zase začít tech. demonstrátorem... takže léta vývoje.

  • Charlie
    08:11 05.01.2016

    Možná by bylo zajímavý vědět, jakej potenciál nabízí Northropův YF-23 dneska, jestli by z toho draku šlo něco vytlačit, pokud bychom do toho nalili nový střeva, a taky jestli je pořád v režimu utajení, nebo by ho mohli prodat někam do zahraničí.

  • Shania
    22:20 04.01.2016

    lemkin: když si vezmu, že tu máš víc 20 let pokroků v materiálech a aerodynamice a zkušenostech, nevím v čem by bylo výhodou použít drak F22, maximálně pokud by se něco muselo splácnout do pěti let.

    Už by bylo lepší postavit nový stroj, drak je ten nejmenší problém...

    Navíc by se tím odstranila největší nevýhody F22 a to je nízký dolet a malá pumovnice.

    K těm strojům si přidej Čínu, protože ti jsou po US nejdál.

    Z těch zemí si odmaž blízký východ, pokud tím nemyslíš pouze Izrael, a pak Kanadu, ti mají problém zaplatit i za F35...

  • lemkin
    21:47 04.01.2016

    Pokud Japonsko takový stroj neuvolní pro vývoz, tak takový stroj nebude - prostě by ho samo domácí letectvo nezaplatilo.

    Souhlasím se Stirlingem, že prostě F-22C s vnitřnostmi F-35 vznikne. Takový stroj by byl opravdu skvělý. Žádný skoro potrat typu F-35 vedený císařským řezem - hlavně ať už je to nepovedé dítě venku..........., co na tom že je to krypl rodiče se s ním už nějak poperou.

    Cesta do budoucna bude zřejmě v režii vícero kompromisních řešení různých národů. T-50, KFX,Gripen NG/2, něco evropského od Frantíků a Němců............, a právě tohle bude příčina vzniku F22C, protože F35 prostě nedokáže svými výkony uspokojit země, které mají peníze, ale nikoliv know-how na samostatný vývoj vlastního stroje (Austrálie, Kanada, Japonsko, Blízký východ)

  • Kozlus
    20:09 04.01.2016

    USA rozhodne nebude prodavat F-22 ani v exportni verzi, stejne tak nebude prodavat licenci natoz celou vyrobni linku. Obnoveni vyroby F-22 by totiz nejspis znamenalo storno dodavek F-35 od nekterych statu a tedy i zvyseni ceny pro ty ostatni odberatele. A to by mohlo vest k dalsimu odlivu zakazniku F-35.

  • Charlie
    19:12 04.01.2016

    Třeba to dopadne tak, že Japonci od USA koupí linku na Raptory a začnou nějakou svojí verzi stavět sami, pro sebe a na export.

    Koneckonců, ten drak už nijak hi-tech není a eketroniku jim amíci nemusí dodat, ta se na tý lince beztak jen montuje.

  • smítko
    17:37 04.01.2016

    Pokud se nepletu tak Rusové neplánují že by T-50 nějak zásadně předehnala či dohnala F-22. Nechci začínat flame, ale z mého pohledu jde spíše o otázku prestiže a počátku snižování technologické propasti.

    Ad. spolupráce Japonska s Jižní Koreo - to je opravdu v rovině Sci-fi :D

    Japoncům docela fandím, nicméně jsem skeptický k výsledku. Je to v jejich technologických možnostech, ale otázka je jestli i v ekonomických. Ekonomicky se jim posledních pár let nedaří a ani v rozpočtových kapitolách není tomu programu věnován nějaký velký prostor.

    Zajímavá myšlenka která tu zazněla, je že je nechají USA vycukat/Japonci vyvinou tlak (otázka pohledu) a uskuteční se prodej nějakých exportních Raptorů, které budou dost osekané. Podle mě by po nich mohli sáhnout i jiné země, např. Izrael. Při této příležitosti by mohli další stroje nakoupit samotné Spojené státy, které si moc dobře uvědomují že jich mají málo! Ovšem za předpokladu, že hovoříme o horizontu 5let+.

  • jj284b
    15:08 04.01.2016

    tak ono hlavny rozdiel je v tom ze Rusi s T-50 stavaju v podstate STEALTH verziu Su-30/35 ako reakciu na F-22, kym F-35 je v podstate multifunkcne lietadlo stavane aj vdaka skusenostiam s F-22... takze, kym Rusi budu ziskavat info o tom co 5gen lietadlo vlastne prinasa, Americania s F-35 budu dalej pokracovat vo vylepsovani vlastnej doktriny.. (plus je naozaj otazne, ci Rusi pri schopnostiach svojej ekonomiky budu schopny zaviest nejake relevantne pocty T-50 do vyzbroje...)

  • Sorge-227
    13:46 04.01.2016

    Chcel som tu to trochu rozdúchať, aby ste sa trošku vyjadrili k problematike. V čom sú hlavné znaky stihačiek 5. a 6. generácie. F35 sa vyznačuje sdielaním a získavaním informácii v digitálnom bojisku? V čom je T 50 odlišný od svojich predchodcoch. Dá sa vôbec porovnávať T50 a F35. Nemajú odlišné doktríny? Ja to vidím ako u tanku. Rusové mali T 72 a USA Abrams. Čo boli odlišné školy.

  • skelet
    11:14 04.01.2016

    Zde je například demonstrátoru J-35 Draken
    http://www.vignaud.org/images/...
    a tady pro Avro Vulcan
    http://plane-crazy.k-hosting.c...

    takže výsledný typ může a nemusí doznat rozdílných tvarů

  • dusan
    08:07 04.01.2016

    charlie

    Je to tak ... ale bez vízie možnej realizácie skutečného stroja by ho nik nerobil ..... na to je to príliš drahá "sranda" .....

  • Charlie
    07:16 04.01.2016

    Koukám, že tady pořád někteří nechápou význam slova "demonstrátor" a k čemu taková věc slouží...

    Ne, z tohohle opravdu bojový letadl nebude. Ale co z toho bude jsou mraky tabulek a teragbajty dat o aerodynamice, chování v letu, charakteristikách jednotlivých konstrukčních celků atd...

    Přesně to samý jako je NEURON - vypadá to jako dron, lítá to, ale udělat z toho operační typ znamená vyvinout to celý znova, protože prostě tohle bylo stavěný za jiným účelem.

  • Trener
    00:13 04.01.2016

    Takže tedy Japonci jsou v časovém skluzu, vývoj je pro ně moc drahý a relativně obtížný, když tedy ten zmiňovaný politický "nátlak".
    Co USA? Nechtěli by přijít o kšeft, ale zase se bojí o transfér technologií? U Japonska jsou tedy nějaká rizika, která u Evropanů nehrozí....
    Jižní Korea stát se 48 mil. obyvateli také usiluje o stealth letoun.
    Jsem zvědavej, s čím jednou přijde Švédsko.

  • Pavka
    23:13 03.01.2016

    Kolt: Mě se to i tak nezdá především ve smyslu co z toho? Aby ušetřili pár kg materiálu a nakonec to všechno včetně motorů vyhodili, když už teď ví, že budoucí stroj bude o fous větší? Ale zas já na to asi koukám jen očima nadšence a něco mi uniká.

    No a zas tak malé éro to také není a z nějakých náčrtů to vypadá, že 4x AIM-120 + 2x AIM-9 se snad dovnitř jakžtakž vleze.

  • dusan
    23:09 03.01.2016

    Nevidím to len ako "bububu" : )

    Japonsko je určite technologicky i finančne schopné vyvinúť nový stroj..... ale väčší zmysel by samozrejme mala kooperácia s inou krajinou .... kde by sa rozložili náklady ..... a projekt bol rentabilnejší ... taký Tchaj-wan napr. by takom projekte okamžite skočil ......čo je sice politicky "výbušné" ... ale ak ide o veľké peniaze ....

  • stirling
    23:04 03.01.2016

    Ani korejské ani tohle letadlo podle mě moc budoucnost nemá, je to prostě moc drahá sranda.
    Je možné, že ještě vznikne f22c či něco takového prostě upravený drak f22 a vnitřnosti f35, aby se minimalizovala doba a hlavně náklady na vývoj. Naopak další letadlo s výbavou f35 by dále zlevnilo kusovou cenu a obě letadla by se krásně doplňovala ještě mnoho let. 6 generace má ještě čas i pro usa.
    USA by tím převlečením f35 do vývozní "f22c" navíc vyšla vstříc spojencům a zároveň by tím zvýšila tlak na své soky.

  • KOLT
    20:46 03.01.2016

    pro Pavka: Nejsem sice odborník, ale mám podezření, že zvětšit letoun (vyzkoušený jakožto letový demonstrátor) není až takový problém. Vcelku běžně se to dělá.

  • KOLT
    20:45 03.01.2016

    Ohledně technologií v F-35 a F-22 a vývozu těchto letadel: zásadní rozdíl je právě v tom, že F-35 je od začátku stavěná jako vývozní, tedy komponenty jsou konstruované tak, aby nebylo možné/jednoduché je okopírovat či získat z nich výrobní tajemství. Naproti tomu u F-22 se o nic takového nesnažili, což je důvod, proč platí zákaz tento letoun vyvážet.

    Jinak linka na F-22 není rozebraná, je pouze zakonzervovaná. Její znovuzprovoznění by ovšem stálo několik miliard dolarů, takže k tomu dojde pravděpodobně pouze v případě hrozícího konfliktu vysoké intenzity.

  • KOLT
    20:41 03.01.2016

    pro Sorge-227: Onehdá tady za podobné provokace dostal ban jeden, co psal stejné nesmysly jako vy, jen přesně z opačeného tábora. Dával bych si pozor...

  • Shania
    20:20 03.01.2016

    Sorge-227: Zatím nevíme nic moc o tom, co letadlo dokáže, jakou bude mít avioniku. Letové vlastnosti bude mít určitě lepší něž čínský J-20, ale ty zrovna 5 generaci nedefinují.

    Tady jsou dva články za poslední dobu na které jsme narazil o Indické spolupráci.

    https://www.reddit.com/r/Credi...

    https://www.reddit.com/r/Credi...

  • armataratata
    19:58 03.01.2016

    Sorge-227 - nejsem SHANIA, ale máte pravdu - ano je tam chyba, samozřejmě že konkurovat nemůže, máte dobrý postřeh! Navíc od té doby, co zapnuli během letu plasma stealth, T-50 nikdo neviděl.

  • Sorge-227
    19:31 03.01.2016

    V nadpisu je chyba. Ako môže konkurovať moderným lietadlam ruský stroj T 50. Šak rusové sú neschopý národ. Nič nedokázali. Môžemi niekto odpovedať? Napríklad Shania

  • Pavka
    18:40 03.01.2016

    Skelet: no to dává rozhodně větší smysl.

    V každém případě jedou jak na drátcích. O tomto prototypu se začalo mluvit od 2008, 2016 to mají naučit létat, 2019 se rozhodnout jestli jo a nebo ne, a 2028 už to má být v sériové výrobě jak F-3. Tak uvidíme co z toho nakonec bude.

  • Nikdo
    17:57 03.01.2016

    Ten motor je také pouze demonstrátor.

  • skelet
    16:10 03.01.2016

    Tímto programem chtějí nahradit především flotilu svých F-15J. F-2 je určena pro protilodní útoky, není vedena jako čistě stíhací.

  • Pavka
    16:06 03.01.2016

    Skelet: no právě že i pro ty velkovýrobce je problém vyvinout zcela nový motor. Druhá věc je pak postavit letadlo podle nějakého stávajícího typu.

    Jinak zdá se, že Japonci v tomto případě chtějí:

    1) nahradit tím především F-2, což samo o sobě leccos vysvětluje
    2) všechny komponenty mít pod palcem, tj. přímo pro toto éro jsou vyvíjeny i nové japonské motory IHI XF5-1 o výkonu 49kN/5,000 kg každý.

  • skelet
    15:46 03.01.2016

    Mirage: transportní letouny C-1 a C-2 rozhodně nejsou klony C-130.
    F-2 se od F-16 liší i konstrukcí, je to vskutku nový letoun, který má aerodynamický koncept odvozený od F-16.
    Pavka: motor je a není problém. Na světě je dost motorářských firem, které si budou chtít ohřát polívčičku - SNECMA, General Electric, respektive nástupce Eurojetu. Především evropské firmy se budou snažit, jelikož Airbus bude hledat podobné motory.

  • Pavka
    15:22 03.01.2016

    Já vám nevím jestli si to moc nemalujete, podle mne již toto éro nevniklo přes noc a udělat z toho větší stroj znamená téměř všechno znovu, jediné co mohou použít jsou zbraně a senzory, ale to je tak vše.

    Já tady vidím hlavní problém v tom, co letectví trápí odjakživa = pořádné motory. V článku se píše o testování 3D vektorování tahu, ale už se nepíše jestli ty motory jsou také japonské? Pokud ano, tak to spíše potvrzuje domněnku že tohle je opravdu již koncepce výsledného stroje. Bez výkonnějších motorů nejsou schopni udělat vetší éro. Podívejte se na T-50, i Rusku které má přeci jen větší zkušenosti v poslední době s výrobou leteckých motorů ten vývoj nových motorů chvilku trvá. Ve světě je zcela běžné, že vývoj motoru trvá mnohem déle než vývoj samotného draku. Ostatně motor pro F-35 taky ještě má nějaké drobné mouchy.

    Já tento koncept vidím v duchu politiky Japonska, tedy čisté obrany vlastního území. Tudíž pokud s tím nemají v plánu zase obsadit půlku Pacifiku, tak jim to práci odvede dobře. Ale pro jiné krajiny pak takovýto stroj asi bude z taktického hlediska nepoužitelný.

  • Mirage
    15:20 03.01.2016

    Japonsko si zjevne uvedomuje svoji nestastnou situaci. Celit Cine je s ohledem na velikost a kapacity obou zemi nemozne. Odolavat tlakum se jim dari jen se Spojenymi staty za zady. A ani USA pro ne rozhodne nejsou prirozenym spojencem, je to snatek z rozumu, navic vynuceny porazkou ve valce. Jinak receno - Japonci jsou sami. Americane tam mají zakladny a nemaji problem garantovat Japonsku bezpecnost a dodat jim sva letadla, ale pochybuji ze jsou ochotni neco Japonce ucit. V budoucnosti se totiz Japonsko muze ukazat jako znovuvzkriseny americky nepritel. Mentalita, tradice apod jsou v primem protikladu k tem americkym a Japonci jsou navic extremni nacionaliste a bohuzel i rasiste. Zeme okupovane Japonci za valky zazily peklo, jejich obyvatele nebyli Japonci povazovani ani za lidi. Nezbyva jim, nez usilovat o vlastni vyvoj, pokud chteji naplnit sve ambice. Technologicke moznosti maji temer nekonecne, ale prakticke zkusenosti se zcela japonskym vyvojem ustrnuly. Vsechna mozna omezeni a povalecne restrikce drzely japonsky vojensky prumysl pri zemi. Posledni dobou se ale Japonsko tvari, ze je s tim konec a uz nadale nebude omezeni respektovat, prave s ohledem na vliv Ciny. Nimochodem, prave letos Mitsubishi predstavilo prvni civilni letadlo po 50 letech, je jim Mitsubishi Regional Jet http://www.flythemrj.com/... Japonsky letecky prumysl samozrejme existuje a funguje, ale stoji predevsim na siroke kooperaci s Evropou a USA. Kawasaki Heavy Industries. Ltd. napr dodava dily pro letadla Boeing 787, 777, pro motory Rolls-Royce Trent 7000, pro motory pro ruzne typy Airbusu, pro vrtulniky CH-47 Chinook, spolupracuji take s kanadskym Embraerem a dalsimi. Kawasaki vyrabi i vlastni letouny, napr. hlidkovy letoun P-1, ktery je komplet japonskym strojem (vyvoj, vyroba, motory) a take transportni letouny (to jsou klony americkych Herculesu). Nelze zapomenout ani na Mitsubishi F-2, ktery si mnozi pletou s F-16 (i kdyz F-16 slouzila jako zaklad pro vyvyoj, nejedna se o licnecni vyrobu, ale o jiny letoun, jez se lisi velikosti i tvarem i kdyz je podobnost s F-16 zrejma). Japonci se take podileli na vyvoji vrtulniku BK117 (dnes Airbus) a take si "naporouceli" specificke upravy pro vrtulnik MCH-101 jez pro ne dela AgustaWestland. Vyrabi i sve vojenske vrtulniky OH-1, zde spolupracovali vechny tri japonske vyznamne letecke frmy tj. Fuji, Kawasaki a Mitsubishi. Ale ze by treba Australie nebo Jizni Korea spolupracovaly s Japonci na vyvoji a podporovaly japonsky vojensky prumysl silne pochybuji. Ukazuje se mimochodem, jak Raptor neuveritelne predbehl dobu. Jedna se uz de facto o stary letoun a pritom ostatni lidri vojenskeho letectvi i po temer 20 letech stale hledaji recept na ukuchteni konkurenta. Jeste me napada, jak maji americane vubec osetrena technologicka tajemstvi v pripade F-35, kdyz ji chteji tak masove exportovat? Pokud je cele kouzlo F-35 v elektronice a softwaru, tak si to predstavit dokazu, ale hmatatelne technologie prece ochranit nelze - proste jim to rozeberou a podivaji se.

  • Irving
    14:47 03.01.2016

    No, vypada to, ze neochota americanu poskytnou nekomu jinemu F22 povede k tomu, ze se spoji vice statu k vyvoji stihacky 5. generace k vybojovani vzdusne nadvlady. V clanku se pise o Japonsku, Jizni Koree, Australii, myslim, ze by se pridal i Izrael, mozna Nemecko, VB a Francie, coz uz je pomerne silna ekonomicko-prumyslova sila na to, aby vzniklo neco zajimaveho. Uvidime jak se to vyvrbi, kazdopadne nejaka forma spoluprace bude asi nutna, financni naklady na vyvoj stihacky 5. generace asi nikdo sam neutahne.

  • Mrakoplaš
    13:56 03.01.2016

    Pavka: Tak tohle je technologický demonstrátor že ano, Pravděpodobně si na tom budou chtít vyzkoušet svoje možnosti, technologie atd.
    a skutečný stíhač 5 nebo 6 generace bude větší.

    Mimochodem.
    čína na konci minulého roku pravděpodobně začala předsériovou produkci(-nebo jak by bylo v češtině přeloženo low rate initial production) stíhače pro vybudování vzdušné nadvlády J-20. Protože s tímhle tepem se může stát že ho klidně začnou do toho roku 2018 zavádět jak mají v plánu.(byť třeba v omezeném množství)
    Zajímalo by mě jestli to uspíší snahu korejců a japonců ve vlastním vývoji?

  • flanker.jirka
    13:45 03.01.2016

    Vývoj zvládnou, postavili si vlastní letoun Mitsubishi F2 (úprava F 16). Je to země, která je technologicky pořád na výši a má cca 127 mil. obyvatel, stačí jen chtít. Když tu může čarovat Švédsko s necelými 10 miliony, tak Japonsko s tím nebude mít takový problém. Navíc dají práci vlastním lidem a rozdíly mezi F 35 nebo F 22 budou ve výsledku jen minimální.

  • ikari
    13:28 03.01.2016

    Pavka: jak píšou v tom článku - to nemá být bojový letoun, jen chtějí do světa říct, že jsou schopní do pár let udělat větší a vyzbrojenou verzi, což sice celý svět ví, ale tenhle demonstrátor dává Japoncům do ruky i nějaké skutečné karty

  • Pavka
    12:59 03.01.2016

    No tak s tímhle prototypem toho nátlaku asi moc neudělají, protože jako plnohodnotná konkurence stávající 5.generace ADF se mi celý koncept v této podobě zdá jako nepoužitelný. (je to moc malé = málo interního paliva, málo interních zbraní/senzorů).

    Takže to asi bude extrémně manévrovatelné a výkoné po těch pár minut než tomu dojde palivo, jenže to je dobré leda tak na ochranu ostrovů, ale nepoužitelné na jakékoliv strategické útočné akce, nebo jen doprovod F-35.

  • Wenet01
    12:30 03.01.2016

    Pravda, už jsem si to našel - omlouvám se.

  • Rase
    11:15 03.01.2016

    Je to věc politiky, ale Japoncům by mohl pomoct Northrop, Lockheed, Boeing, General Dynamics, s některými technologiemi. Zkušeností mají dost a záleží jen na vládě co pustí. Taky je ve hře SAAB a Airbus. Turkům takhle pomáhá SAAB a některé technologie dodá BAE, Korejcům zase Lockheed (dřív se mluvilo i o Airbusu). Technologií je na trhu asi dost, ale Japonci patrně chtějí jít vlastní cestou

  • skelet
    11:04 03.01.2016

    Toto omezení již neplatí... viz. možný prodej japonských ponorek Austrálii ;)

  • Wenet01
    11:00 03.01.2016

    S postupně slábnoucími spojenými státy a sílící ČLR, bude muset Japonsko rovněž měnit svou politiku. Vlastní vývoj u mnoha zbraní mají, jen je zatím neuvěřitelně prodražuje nemožnost exportu...tohoto omezení kdy se císařství stále trestá za 70 let starou druhou světovou válku se budou muset zbavit, pak se možná vyplatí vývoj stealth i jinak než jako nátlak na USA ohledně F-35

  • skelet
    10:55 03.01.2016

    byla by legrace, kdyby se Airbus spojil s Mitsubishi. Časové osy vývoje se poměrně překrývají ...

  • daniel78
    10:48 03.01.2016

    aby Japonsko vůbec mohlo koupit F22, tak by se musela nejdřív znovu rozjet výrobní linka, která by měla být již demontována, ostatně poslední F22 byl vyroben v roce 2011. Takže F22 už reálně Japonsko dostat nemůže a USA mu ani nemůžou prodat nějaké používané, protože jich nemají sami dost

  • Zemak
    10:15 03.01.2016

    Add komentář AN: v tom případě to popírá v úvodu článku uvedené

    "Navíc na trhu neexistuje pro Japonsko dostupný letoun, který by rozhodným způsobem překonával nastupující čínská a ruská stíhací stealth letadla" aj.

    jedině snad, že by se uvolnil Raptor a to zatím moc nevypadá, takže....