Atomové ledoborce pro americkou pobřežní stráž

Atomové ledoborce pro americkou pobřežní stráž
USCGC Healy / US Coast Guard (Zvětšit)

Prezident Donald Trump napsal svým ministrům memorandum o výstavbě flotily ledoborců. Chce po nich, aby mimo jiné prozkoumali i možnost využití atomového pohonu. Atomové ledoborce v současnosti provozuje jen Rusko.

Prezidentská memoranda jsou oficiální písemné dokumenty, které americká hlava státu rozesílá různým úřadům nebo funkcionářům. Prezidenti je obvykle používají k přidělování úkolů. Předmět zatím posledního memoranda z pera Donalda Trumpa je oficiálně „Zabezpečení národních zájmů USA v arktickém a antarktickém regionu.“ 

Prakticky celá zpráva se však týká stavby nových ledoborců. Americké ledoborce provozuje pobřežní stráž (US Coast Guard), což je druhá nejmenší složka ozbrojených sil USA, hned po kosmických silách (US Space Forces). S 41 000 zaměstnanci v aktivním služebním poměru je přibližně osmkrát menší než americké námořnictvo.

Ve světovém srovnání jde však o dvanáctou největší námořní sílu. Provozuje něco přes 240 větších lodí a 1650 malých člunů. Vznikla v roce 1915 sloučením námořní záchranné a celní služby. Stará se o dodržování zákona na moři, jak v amerických teritoriálních, tak v mezinárodních vodách. Řeší také ochranu životního prostředí, rozmisťování či údržbu navigačních bójí a majáků. Celkově tři ledoborce pobřežní stráže také na severu doprovázejí obchodní lodě.


USCGC Healy

Problémy Polar Star

Nejmenší a nejmladší ledoborec, USCGC Mackinaw, spuštěný na vodu v roce 2006, je určený k práci na Velkých jezerech. Pro moře tak zbývají jen těžký ledoborec USCGC Polar Star z roku 1976 a střední USCGC Healy, spuštěný na vodu v roce 1997. Polar Star má ještě sesterskou loď Polar Sea, která ovšem už od roku 2010 slouží jen jako zdroj náhradních dílů.

 I loď Polar Star je po čtyřiačtyřiceti letech služby značně opotřebovaná. V poslední době ji pronásledují technické potíže. Například v roce 2018 vypověděla službu jedna z jejích tří plynových turbín.

Bylo to během plavby k antarktické polární stanici McMurdo. O několik dní později začalo do trupu Polar Star téct okolo hřídele jednoho z trojice jejích lodních šroubů. Voda pronikala do lodě rychlostí 75 litrů za minutu. Námořníkům se ji naštěstí podařilo odčerpat a hřídel utěsnit. Vloni měla loď během plavby stejnou trasou problémy s elektroinstalací.

Posádka musela kvůli problémům na devět hodin vypnout všechny elektrické systémy. Do lodi také začalo znovu zatékat. Opět to bylo kolem hřídele jednoho z lodních šroubů. Tentokrát museli závadu řešit potápěči, kteří se k šroubům ledoborce ponořili v ledové vodě. Střední ledoborec Healy je sice novější než Polar Star, nejlepší léta má však už také za sebou. Svou větší kolegyni navíc nedokáže plně nahradit. 


Nový ruský ledborec Ivan Papanin

Síla ledu

Healy zvládne plout stálou rychlostí tři uzly (5,6 km/h) v ledu tlustém do 1,4 metru. Pokud zacouvá a pořádně se rozjede, poradí si až se třemi metry. Na ledoborec střední velikosti je to slušný výkon. 

Polar Star však umí při tříuzlové rychlosti prorážet led až do síly 1,8 metru. S rozjezdem prolomí až 6,4 metru. Ruské atomové ledoborce jsou údajně ještě mocnější. Plavidla třídy Arktika sice oficiálně prolomí s rozjezdem led silný jen pět metrů, tedy méně než Polar Star. Tříuzlovou rychlostí však mohou bez obtíží plout v ledu silném mezi dvěma a třemi metry.

To je pravděpodobně jeden z důvodů, proč o stavbě vlastních atomových ledoborců uvažuje i Washington. Američanům s nimi však chybí zkušenosti. Jediná země, která kdy atomové ledoborce provozovala, je Rusko. Atomový pohon se u civilních plavidel příliš neujal. Je složitý a potřebuje nákladné zázemí na břehu.

Soukromé společnosti si ho nemohou dovolit. Ruskou flotilu atomových ledoborců má pod palcem mamutí státní podnik Rosatom, respektive jeho divize Atomflot. Moskva má přibližně čtyřicet ledoborců. Na atomový pohon jsou čtyři z nich. Atomflot disponuje i jedinou současnou obchodní lodí na atomový pohon. Kontejnerové plavidlo Sevmorput si samo poradí s ledem o síle až jeden metr.


Ruský ledoborec Arktika; větší foto / Public Domain

Soupeření mocností

Rusové v současnosti budují pět moderních ledoborců, označovaných jako Projekt 22220. První z nich, který dostal tradiční jméno Arktika, je už těsně před dokončením. Atomflot si ho podle původního plánu měl převzít už letos v květnu. Tento termín se však nepodařilo dodržet. Nový Rusové dosud neoznámili. Kvůli postupujícímu globálnímu oteplování se dá v blízké budoucnosti očekávat soupeření mocností v polárních oblastech. Projekt vlastního atomového ledoborce nedávno odstartovala i Čína. Moskva staví i speciální arktické korvety křížené s ledoborci.

Označuje je jako projekt 23550. První z nich, Ivan Papanin, už je spuštěná na vodu. Do služby má vstoupit v roce 2024. Zřejmě z toho důvodu se v americkém prezidentském memorandu píše i možnosti budoucí ledoborce vyzbrojit, tak aby se mohly bránit „skoro rovnocenným protivníkům.“ Bývalý šéf pobřežní stráže Paul F. Zukunft prosazoval v Kongresu vyzbrojení ledoborců protilodními řízenými střelami už v roce 2017.

V osmdesátých letech minulého století ostatně velké kutry pobřežní stráže krátce vozily střely Harpoon. Akutnější, než stavba plavidel na atomový pohon s protilodními střelami se však zdá otázka, jak dlouho ještě Polar Star a Healy vydrží v provozuschopném stavu. Pobřežní stráž už čeká na jejich náhradu.


Nové americké ledoborce PSC vychází z německých lodí třídy Polarsten

Novým plavidlům zatím říká polární bezpečnostní kutry PSC (Polar Security Cutter). Pobřežní stráž říká kutr prakticky všemu, na co namaluje svůj znak. Postaví je loděnice VT Halter Marine ve městě Pascagoula ve státě Mississippi. První z nich má dodat v roce 2024. Zbylé dva pak do roku 2027. 

PSC bude mít výtlak 23 000 tun, délku 140 metrů a konstrukčně budou vycházet z německých výzkumných lodí třídy Polarstern II.  Stavba trojice lodí spolkne 1,9 miliardy dolarů,což je mimo jiné přibližná cena jednoho nového torpédoborce třídy Arleigh Burke. 

V blízké budoucnosti je mají navíc doplnit i tři menší střední ledoborce, velikostí odpovídající USCGC Healy.

Zdroje: White House, Work Boat, The Drive, 23

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nové americké ledoborce a boj o Arktidu

Americká pobřežní stráž (USCG) se po více než dvaceti letech dočká nových ledoborců, pokud plán ...

Ruská severní cesta: Nové spojení mezi Evropou a Asii

Tání severní polární čepičky by mohlo zkrátit cestu mezi Evropou a Asií o deset až dvanáct dní. ...

Ruská vojenská přítomnost v Arktidě je na historickém maximu

Dodávky zboží na ruské vojenské základny za polárním kruhem se ztrojnásobily. Ruské válečné lodě ...

Čína chce "chránit" Arktidu

Čínské agresivní chování v Jihočínském moři je dnes již stará zpráva, teď přitahují ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • UnionPacific
    15:52 17.06.2020

    Je treba dodať že ruské ľadoborce majú trupy vyrobene vo Finsku. Aj ten Papanin. Opäť sa potvrdzuje že kapitalisti predajú aj lano na ktorom ich obesime, ako povedal Lenin. Vyplyva z toho ze sankcie musime donútiť dodržiavať uplne každého.

    • balm
      20:26 17.06.2020

      A ještě hloupější hloupost opakuje.

      Když už jste nakousl lodě - Jižní Korea staví lodě pro polovinu světa a patří mezi příklady fungujícího kapitalismu. Prodává, proč by neprodávala, ale to neznamená, že prodává vše. K jejich tvarovaným odolným a elastickým plátům, odlehčeným hřídelím, slitinovým lopatkám, ... se nedostane nikdo cizí, ačkoliv jsou Daewo a Hyundai ve Vašem slovníku "ony zlé kapitalistické firmy".

      • UnionPacific
        21:03 17.06.2020

        Vážený pan Balm. Ja nemam nič proti kapitalizmu, len je proti hodnotam Zapadu predavať Rusku vybavenie ktoré má vojenský účel. Bohužiaľ, Rusku dodava zbrane aj Izrael...drony, ale aj čelný pancier T14..ale aspoň Francúzi uprednostnili hodnoty pred peniazmi a zatrhli im Mistraly aj infrakamery pre tanky.

    • Technista
      22:45 17.06.2020

      Upřesnění:
      Rusko skutečně má dva ve Finsku postavené atomové ledoborce třídy Taymyr (Таймыр): Taymyr-1989 a Vaygach – 1990. Jaderné reaktory byly zabudovány v Rusku. Jsou hlavně konstruovány pro malý ponor, což jim umožňuje působit i ve velkých řekách a mělkých zálivech. Kromě jiného mají i „velké auditorium, které funguje i jako rekreační místnost a zimní zahrada pro pěstování čerstvé zeleniny“. Mají též finský vzduchový bublinkový systém. Když je stlačený vzduch vypouštěn z trysek umístěných pod čarou ponoru, snižuje to třecí odpor mezi ocelí a ledem a zlepšuje to schopnosti lodi operovat v těžkých ledových podmínkách jako jsou ledové tlakové hřebeny a snižuje to riziko, že ledoborec zůstane uvězněn v ledu. Pobřežní stráž USA má tento systém na některých malých sladkovodních ledoborcích.
      V současnosti stavěné ruská těžké atomové ledoborce třídy Arktika (nová třída Arktika) se skutečně staví v Petrohradě (obrázky např. viz https://tass.ru/obschestvo/336... ), a to včetně trupu. I když je pravda, že projekt byl vypracován počátkem 90-tých let, finalizován až v r. 2009, Baltským loděnicím zadán v r. 2012 a ani první kus ještě nespustil jaderný reaktor. A ani azipody (finské ani ruské) dle snímků ze stavby určitě nemá. O vzduchovém bublinkovém systému nejsou zmínky.

    • Radim
      12:27 20.06.2020

      Vyplyva z toho ze sankcie musime donútiť dodržiavať uplne každého. Jak donutíte takovej Izrael, vy nácku?

      • UnionPacific
        18:57 20.06.2020

        To je dobrá otázka. Nepoznám na ňu odpove´ď. Ešte lepšia otázka ale je,prečo vôbec Izrael z Ruskom spolupracuje,ke´ď Putina bezpečnosť Izraela nezaujíma.

  • Storm
    12:20 17.06.2020

    Ledoborce jsou docela zajímavou větví konstrukce plavidel... Zvláště ty s jaderným pohonem...
    O ledoborci leninovi se dá dočíst mnoho zajímavého... I o jeho jaderných nehodách... malá odbočka: Jak známo nehody jaderných zařízení na východě postihly právě ty co byly pojmenovany po leninovi... Ledoborec lenin měl minimálně dvě velmi vážné a jak dopadla jaderná elektrárna vladimíra ilíče lenina ( Černobyl ) taky všichni víme...

    Zajímalo by mě, co by z pohledu jaderného pohonu znamenalo nebo obnášelo pro jádrem poháněného ledoborce přeplutí přez horký rovník ze severního na jižní pól... Pokud je toho vůbec schopen... Protože pokud se s takovou plavbou v konstrukci chlazení nepočítalo, tak by to mohl být problém... Máte někdo relevantní info?
    U kuzněcovova je třeba problém i vyplout z přístavu tak by možná na ten případný transfér mohl zapůjčit všechny své dva tažné čluny které teď mají klídek... Protože ten šrot a generátor hutného černého kouře není nikde potřeba dosmyčit...

    • GlobeElement
      12:25 17.06.2020

      Pokud se po mořích mohou potulovat letadlové lodě na jaderný pohon, může i ledoborec.

    • SYN_
      18:42 17.06.2020

      Pokud je to ironie tak jsem to nepochopil... pokud není, tak bych poukázal na to že teplota bohatě dostupného okolního chladiče (mořská voda) minimum řekněme okolo 3oC a maximum řádově 28oC je vůči teplotám v primárním okruhu (řádově 300oC u tlakovodních, a ty jsou pro námořní použití zdaleka nejobvyklejší) rozdíl téměř neznatelný... tak se trošku zvýší rychlost cirkulace...

  • Technista
    12:19 17.06.2020

    Upřesnění popisku videa „Nový ruský atomový ledoborec Ivan Papanin“ – polární korveta Ivan Papanin má pouze dieselelektrický pohon.

    Fotka „Ruský ledoborec Arktika“ trochu vnáší chaos. Jedná se totiž o první loď staré sovětské 6-kusové třídy Arktika, loď zařazenou v r. 1975, která je již vyřazena (v r.2008). Z třídy operují ještě Yamal (Ямал) a „50 Let Pobedy“ (50 лет Победы) – divný název. Měl tam být jiný atomový ledoborec Arktika, ruská chlouba, první z nové, 5-kusové ruské třídy Arktika (opět Arktika). Ta prodělává u Petrohradu zkoušky, zatím bez atomového pohonu, a na pravém elektromotoru pohonu došlo ke zkratu. Případná výměna a oprava těžkého elektromotoru může znamenat další zdržení. Konspirační teorie: Že by opět sabotážní komando Řeporyjců? :) . Pozn.: Je největší, atomový, ale nemá moderní finské ABB apizody, jako čínský Xue Long 2 (Ach jo, to zas bude nezákonné kopírování) nebo plánované americké kutry PSC.

    Výrok „Nejmenší a nejmladší ledoborec, USCGC Mackinaw“ je nepřesný. US Coast Guard vlastní též 9 ledoborcových „kutrů“ USCGC (US Coast Guard Cutter) třídy Bay (USCGC Katmai Bay, USCGC Sturgeon Bay atd.). Než jako o ledoborcových kutrech se o nich mluví jako o ledoborcových remorkérech (tug; tugboat) a jsou menší než Mackinaw. Mají délku 43 m a výtlak 662 t. Stejně jako Mackinaw jsou sladkovodní.

    • SYN_
      18:45 17.06.2020

      Azipody...

  • JirkaM
    21:55 16.06.2020

    Trump má samozřejmě zase pravdu. Je docela překvapivé, že s tím nezačali už před pár lety a museli čekat na dekret.

    Kdyby se měla Amíkům ta stavba atomových ledoborců příliš prodlužovat, docela věřím, že by jim Rusové nějaké postavili. Neměli problém posílat jim za peníze kosmonauty do vesmíru, nebudou mít problém prodat ledoborec nebo tři.

    • Miroslav
      00:25 17.06.2020

      Prečo by to Rusi robili? Jednak je jadrový pohon citlivý vývozný artikel ale hlavne je v tomto segmente Rusko svetovou špičkou, dá sa povedať, že monopolom. Prečo by sabotovali jedinú vec v ktorej majú oproti američanom navrch?

      Arktida sa okrem toho stáva miestom stretu záujmov a Rusi určite nebudú mať záujem to američanom akokoľvek uľahčovať. Ak by to predsa urobili, pekne by si pod sebou podpílili konár

      • liberal shark
        07:59 17.06.2020

        Je snadné být světovou špičkou v oboru, kde se nikdo jiný neangažuje :-).

        • SYN_
          18:47 17.06.2020

          Anebo, řečeno jinak, jsou též na posledním místě mezi výrobci atomových ledoborců :)

    • liberal shark
      08:02 17.06.2020

      Přesně jak stojí v článku - provoz plavidel s jaderným pohonem je natolik nákladný a komplikovaný (ve srovnání s plavidly s konvenčním pohonem), že je nikdo jiný než státní instituce provozovat nemůže. USA přivedla na svět jadernou ponorku, vymyslela technologii lehkovodních jaderných reaktorů, staví jaderné ponorky i dnes, takže postavit atomový ledoborec by pro ně neměl být zas až takový problém.

      • Roland
        08:36 17.06.2020

        Hlavně USA má k dispozici technologie a kapacity na výrobu a provoz jaderných LL - řekl bych, že ledoborec bude o dost jednodušší věc. Takže pokud bude USA opravdu chtít, neměl by být problém si nwjaký pořídit...

        • PetrTechnik
          12:28 17.06.2020

          Jediná výhody je ,že je na vše více místa, jinak je to z hlediska návrhu a provozu JR složitější, než ponorka. Na ledoborci je mnohem víc vibrací , nárazů a rychlých změn polohy lodi než na ponorce.

          • PetrTechnik
            12:30 17.06.2020

            Doplněk: Proto je problém postavit spolehlivý a bezpečný ledoborec menších rozměrů.

          • liberal shark
            12:58 17.06.2020

            Dokážete si představit, jaká dynamická zatížení působí na takové útočné ponorce ? Ruské reaktorové systémy pro ponorky jsou dimenzované na několik desítek G.

      • GlobeElement
        08:54 17.06.2020

        Technicky ne. Otázka zní, jestli je potřebují. Pobřeží USA není většinově severním okrajem kontinentu, jako je tomu u Ruska. A pokud skutečně led postupně ustupuje, není flotila ledoborců pro USA příliš využitelná.

        • karloscz
          12:20 17.06.2020

          Omyl, právě teď díky oteplování začíná být severní spojení Atlantiku a Tichého oceánu zajímavé. Doteď kvůli zimním podmínkám zůstalo nevyužité. viz: https://cs.wikipedia.org/wiki/...

      • Technista
        12:54 17.06.2020

        Souhlasím, to by nebyl pro ně velký problém.
        Přehodnocením programu PSC a jeho schopností operovat v Arktice a v Antarktidě Trump zaúkoloval i Ministerstvo energetiky. V USA pod Ministerstvo energetiky spadá veškerý jaderný výzkum nejen civilní, ale i vojenský. Například i nové jaderné hlavice mezikontinentální balistické střely Trident odpalované z ponorek vyvíjí Ministerstvo energetiky. Zaúkolování Ministerstva energetiky tedy znamená zvážení jaderného pohonu. Zde jsou ale současně velice důležitá slova Trumpa „přehodnocení schopností operovat v Antarktidě“. Pro tak dlouhé plavby, zvláště do Antarktidy, je jaderný pohon určitě výhodou, ale podle mezinárodních dohod právě do vod Antarktidy nesmí plavidla na jaderný pohon z důvodů ekologických obav v případě havárie. Smlouvy se ale dají vypovídat nebo prostě občas obcházet. A i Čína v r. 2018 oznámila přípravné práce na atomovém ledoborci. Ten by jí měl sloužit jako testovací laboratoř lodního atomového pohonu pro budoucí letadlové lodě apod.
        Na druhou stranu Trump nařídil do daných 60 dní Trump vypracovat taky studii o možných nových přístavních základnách Polar Security Cutters. Dvě základny v USA (zřejmě i nějakou blíže Beringově průlivu) a alespoň další dvě mezinárodní základny (v diskuzi čtenáři vidí Nový Zéland vhodný pro Antarktidu). A USA mají i hodně tankovacích lodí. Takže je otázkou, jestli jim atomový pohon bude stát za to. Stát za vyšší pořizovací náklady a stát za ty politicko-ekologické potíže.

    • Technista
      12:42 17.06.2020

      Ano, Trump má pravdu.
      Také byl pro mě překvapení (milé), když jsem narazil na zprávu, že před pár dny, 10. června 2020, Trump nařídil do 60 dní vyhotovit přehodnocení programu pro dosažení více schopností plavidel!!! Nyní se má začít stavět už v příštím roce 2021, což znamená konstruovat značně horkou jehlou, a plánované dokončení dodávky prvních třech PSC v r. 2009 vypadá optimisticky. A z hlediska potřeb to naopak není moc brzo.

      Pro získání času zvažuje do postavení 3 nových těžkých ledoborcových kutrů pořídit nějaké ledoborce na leasing. Asi hlavně proto do přehodnocení zúkoloval i Ministerstvo obchodu.

      Nově uložil vyhodnotit přidání obranné výzbroje a očividně i kvůli tomu uložil námořnictvu spolupráci. Nově též uložil schopnosti podpory dronů a to leteckých, hladinových i podvodních. i kvůli tomu uložil námořnictvu spolupráci. Ty vzdušné, jsou podle mě jen otázkou koncepce elektroniky, žádné zásahy do konstrukce trupu stojící za zmínku. Zajímavější je podpora podvodních dronů – vypouštění a vytahování, případné kabelové spojení s některými drony, sonary. Podvodní drony jsou důležité nejen pro klasický boj, ale i pro různé průzkumně inženýrské práce. Rusové mají jednu ponorku (přestavěná starší útočná) specializovanou zřejmě pro záškodnické práce na podmořských kabelech apod. Nevím, co si mám představit pod požadavkem podpory vesmírných systémů, asi jen přenos dat.

  • UnionPacific
    21:09 16.06.2020

    Je dobré že USA vytiahlo do boja proti Rusku aj na severnom fronte, ale som trochu skeptický. Problem Americanov je ten prave v zaujimavej časti Arktidy ( bohatej na ropu) nemajú široko ďaleko žiadnu námornú zakladňu a ani ju nemajú kde vybudovať, kedže skoro všetky ostrovy schmatli Rusi. Výhľadovo by mohli niečo postaviť v Grónsku , na Špicbergach ale od ropnych nalezisk je to daleko. Rusi už teraz budujú v regióne A2D2. Ako riesenie navrhujem prebudovať čelo buduceho Geralda Forda tak, aby sa stal ľadoborcom. Pri jeho vytlaku a vykonu reaktorov budú Arktiky ako pôsobiť mačka vedľa tigra.

    • Radim
      21:16 16.06.2020

      Takže nejdřív tady plivete jako malé hloupé dítě, jak ruské ledoborce ničí životní prostor ledních medvědů a odsuzujete jejich používání a nyní chcete jejich životní prostor sám zmenšovat? Běžte se skutečně léčit, jste nemocný člověk....

    • Riiiederner
      21:32 16.06.2020

      Tak tohle alespoň pobavilo. Ale spíše by se to hodilo konkurenci ve využíváni techniky na 100% jaou machři a přeci jen o jednu klasifikaci víc nebo míň kdo by to poznal (letadlová loď-nosič raket-křižník-ledoborec). Ale na to co jednou po renovaci opustí dok si musíme ještě počkat.

    • Miroslav
      00:29 17.06.2020

      Prečo by šli budovať základňu v Grónsku ktoré patrí Dánsku keď majú k dispozícii celú Aljašku?

      • UnionPacific
        15:55 17.06.2020

        Pretože ropne náleziska v Arktide sú pre Aljasku dost od ruky.

        • Radim
          21:57 17.06.2020

          Proboha! Přestaňte už plácat hovadiny, přímo v Beaufortově moři, jež omývá břehy Aljašky jsou bohatá naleziště ropy a zemního plynu! Že prej z ruky....

        • Radim
          12:29 19.06.2020

          Copak? Mínus za realitu a poukázání na vaši debilitu?

    • PetrTechnik
      06:35 17.06.2020

      Američané potřebují ledoborec schopný i zásobovat antarktické polární stanice. Polar Star měla při poslední návštěvě na McMurdo dost nahnáno, protože se jim málem zadřela hřídel jednoho šroubu. Je o tom i pořad na Youtube, respektive se jedná o seriál o Antarktidě.
      Takže nový americký ledoborec bude muset být schopný plnit funkci zásobovací lodě, což žádný ruský neumí, protože to ani nepotřebují.
      Rusko u severomořské cesty mohou ohrozit spíše ponorky a letadla než hladinové lodě, protože pokud skutečně vznikne celoročně splavná cesta , tak to bude pás široký maximálně několik desítek mil od pobřeží a to ještě bude záležet na pohybu ledu. Pochybuji, že by roztálo vše až k pólu.
      Atomový ledoborec by byl pro Amíky, spíš otázkou prestiže. Myslím, že si dobře spočítají, že za stejné peníze budou mít dva s klasickým pohonem.

  • Radim
    20:37 16.06.2020

    Tak a teď čekám našeho borce UnionPacifica s jeho důslednou kritikou amerických ledoborců, jež budou ničit životní prostor ledních medvědů...

  • vozik
    18:34 16.06.2020

    ivan papanin nie je atomovy ladoborec

    • PetrTechnik
      19:03 16.06.2020

      No není, však se v článku nikde nepíše ,že má jaderný pohon. Má , tuším, 4 diessely a 2 turbíny. Na výtlak 8500tun, je to akorát. Je to prostě ozbrojený torpédoborec schopný plavby ledem.

      • satai
        19:11 16.06.2020

        Ty definice jsou dnes hodně rozvolněné, ale co ho dělá torpédoborcem?

        • Riiiederner
          21:35 16.06.2020

          A jo no...hm asi fakt chtěl napsat torpédoborec.

      • PavolR
        19:37 16.06.2020

        V popise pod videom stojí "Nový ruský atomový ledborec Ivan Papanin"
        A nie, toľko výzbroje, aby ho bolo možné nazvať torpédoborcom (bez ohľadu na výtlak) doňho zrejme nikdy nedajú.

        • Riiiederner
          21:07 16.06.2020

          Možná chtěl napsat "ozbrojený ledoborec" to by více odpovídalo. Přeci jen je jasné ,že definici torpédoborce krom asi snad délky nesplňuje.

          • satai
            21:28 16.06.2020

            "Je to prostě ozbrojený ledodoborec schopný plavby ledem."

          • PetrTechnik
            05:16 17.06.2020

            Možná vznikne nová třída lodí . Já na názvu torpedoborec nelpím. Možná korveta je přesnější. Bude vyzbrojen námořním dělem AK-176MA o ráži 76,2 mm (dříve Rusové zvažovali kanón A-190-1 o ráži 100 mm) a střelami kalibr 3M-14T (protizemní varianta o dosahu 2500 km) nebo 3M-54T (protilodní varianta).
            Doplňková výbava Ivana Papanina má sestávat z vrtulníku Ka-32 určeného pro průzkumné-záchranné mise, dvojice rychlých hlídkových a útočných člunů
            projektu 03160 a malým vznášedlem
            https://cdr.cz/clanek/novy-rus...

          • PavolR
            10:58 18.06.2020

            PetrTechnik: Netreba vymýšľať koleso, po vyzbrojení zrejme bude spadať do kategórie "oceánska hliadková loď", podobne ako povedzme nórsky KV Svalbard

    • liberal shark
      08:10 17.06.2020

      Podle toho ruského videa je to univerzální hlídková loď do severních oblastí, která může fungovat i jako ledoborec, výzkumná loď nebo remorkér.

      • PetrTechnik
        08:49 17.06.2020

        Tvar trupu, způsob pohonu jsou charakteristické pro ledoborec, proto je to ledoborec, který do tropických vod asi posílat nebudou. Vyzbroj je něco navíc. Universální loď pro službu kdekoliv to není.