Austrálie prodá své vyřazené Hornety soukromé firmě

Austrálie prodá své vyřazené Hornety soukromé firmě
Australský F/A-18A Hornet / USAF (Zvětšit)

Americká společnost Air USA kupuje 46 stíhaček F/A-18 Hornet od Královského australského letectva RAAF (Royal Australian Air Force). Firma provozuje privátní letku agresorů. Živí ji zakázky od amerických ozbrojených sil. Není jediná.

Australské letectvo pomalu dává vale svým jednomístným F/A-18A a dvoumístným F/A-18B Hornet. Austrálie si stíhačky objednala na začátku osmdesátých let minulého století ze Spojených států. Od firmy McDonnell Douglas, která je původně vyráběla, jich nakoupila celkem 75. Čtyři Hornety byly v průběhu služby ztraceny.

25 australských Hornetů dalších nedávno odkoupila Kanada. Zbývajících 46 strojů koupí podle serveru The Aviation Geek Club společnost Air USA. Je to jedna z firem, které létají jako agresoři během výcviku amerických pilotů. Air USA obchod zatím oficiálně nepotvrdila.

Nebyla zveřejněna ani cena. Dá se ale čekat, že samotným nákupem stíhaček výdaje neskončí. Australské Hornety jsou totiž značně olétané. Bezpochyby budou potřebovat důkladnou generální opravu. Když stíhačky kupovala Kanada, byla řeč o milionech dolarů jen za náhradní díly a upgrady avioniky a dalších elektronických systémů.

Ani doprava stíhaček do Států nebude úplně snadná záležitost. I s přípravou může trvat tři až čtyři roky. „Práce na přípravě letadel a součástek k prodeji přímo vytvoří dvacet čtyři pracovních míst,“ prohlásila australská Ministryně pro zbrojní průmysl Melissa Priceová. „Kromě těchto pozic na základně RAAF Williamtown vzniknou i další místa napříč celou Austrálií.“ 


RAAF místo Hornetů získá až 100 letounů F-35A Lightning II.

Soukromá letectva

Společnost Air USA je jedna ze sedmi firem, které si vloni najalo americké letectvo. Jejich stíhačky létají jako agresoři během výcviku pilotů nejen z letectva, ale i z námořnictva, námořní pěchoty a národní gardy. Outsourcing služeb agresorů se podobá soutěži na dopravu astronautů na Mezinárodní vesmírnou stanici, kterou nedávno pořádala NASA. Jeho hlavní smysl je stejný. Soukromníci dokážou stejnou službu poskytnout levněji než státní instituce. V obou případech jde o vysoce specializovaný byznys, který je úzce provázaný se státem.

V soukromých stíhačkách létají bývalí vojenští piloti. Z letectva nebo námořnictva se nejspíš rekrutuje také většina ostatních zaměstnanců agresorských firem. Další společnosti, které poskytují stejnou službu jako Air USA, jsou Airborne Tactical Advantage Company (ATAC), Blue Air Training, Coastal Defense, Tactical Air Support (TacAir), Top Aces Corporation a Draken International.

V České republice je nejznámější poslední zmíněná firma, která v roce 2015 odkoupila jednadvacet našich víceúčelových letounů L-159 Alca. Letadlo původně odvozené z legendárního cvičného stroje L-39 Albatros získalo v Americe přezdívku Honey Badger, česky medojed. Albatrosy a jejich klony jsou v soukromých agresorských firmách oblíbené.


Propagační video Draken International

Albatrosy a Mirage

Draken provozuje i několik klasických L-39. Svoji malou flotilu mají také konkurenční ATAC a Coastal Defense. Firma Air USA se chlubí dokonce vylepšenými L-59 Super Albatrosy.  České tryskáče jsou spolehlivé a nenáročné na údržbu. Jejich provoz je levný. Agresorské firmy provozují i další typy letadel, jež se Albatrosu určením a výkony dost podobají. Air USA a Top Aces létají s Alpha Jety, které společně vyráběly Francouzský Dassault a německý Dornier. K plnění stejné role vznikl také typ BAE Hawk, který využívá jen Air USA.

Z dalších podzvukových strojů se dá v nabídce soukromých letectev najít také útočný letoun A-4 Skyhawk, původně vyvinutý pro americké námořnictvo. Chlubí se jimi Top Aces a Draken. Agresorské firmy disponují ovšem také nadzvukovými stíhačkami. Hodně rozšířené jsou různé odvozeniny francouzského typu Mirage III. 

Draken používá modernizované Mirage F1M současně s letouny Atlas Cheetah. Cheetah je jihoafrická modifikace Mirage III. Letoun Mirage F1 vyvinul z Mirage III přímo její původní výrobce Dassault Aviation. Společnost ATAC zase disponuje několika letouny Kfir izraelské výroby. Jejich konstrukce je odvozená z plánů stíhačky Mirage 5.


Air USA nabízí také trénink leteckým návodčím JTAC (Joint Terminal Attack Controller)

Trénink proti MiGům

Mirage 5 byla opět vylepšená Mirage III. Její plány ukradla na konci šedesátých let z Francie Izraelská tajná služba. Další nadzvukové stíhačky v nabídce soukromých letectev jsou sovětské provenience. Air USA nabízí americkým pilotům možnost změřit si síly s ruskými stíhačkami MiG-29 Fulcrum. Společnost Draken International zase zajišťuje trénink proti MiGům-21 Fishbed.

Ve Spojených státech hrály tradičně úlohu agresora některé z variant lehké nadzvukové stíhačky F-5. Ze soukromníků je ale provozuje jen firma TacAir, která nabízí letouny F-5AT, označované jako Advanced Tiger a licenční kanadské CF-5. Za zmínku stojí ještě britské transsonické stíhačky z padesátých let Hawker Hunter, které provozuje ATAC. Jak vidno, nabídka je poměrně rozmanité, i když většinou zahrnuje starší stroje.

Zdroje:  AGC, The Drive, 2, Air USA

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nový domov pro L-159 ALCA: Draken International

Vláda na svém zasedání ve čtvrtek schválila prodej 28 nepotřebných letounů L-159 ALCA americké ...

Aero a Draken: Nová šance pro L-159 ALCA

Firmy AERO Vodochody a americká Draken International před pár dny podepsaly dohodu o široké ...

Aero předalo společnosti Draken první letoun L-159

Ve středu 30. září 2015 AERO Vodochody AEROSPACE slavnostně předalo společnosti Draken International ...

Simulace stealth protivníka: Americká letka agresorů dostane F-35

Americké letectvo (USAF) plánuje reaktivovat jeden ze zvláštních leteckých útvarů, které představují ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • CerVus
    10:46 14.03.2020

    Takže je stále šance, že udáme i ty zbylé L-159, když s nimi armáda vzhledem k tomu jak k nim dlouhodobě přistupuje stejně nepočítá.

  • Michaall
    13:30 13.03.2020

    RiMr71 - Vystihl jste to správně, bohužel to tak prostě je.

  • RiMr71
    12:16 13.03.2020

    ...je ovšem maso, že jedna soukromá firma má víc proudových vč. nadzvukových strojů, než několik středoEUevropských letectev dohromady.
    Ale není třeba plakat, my máme zase své soudruhy eurokomisaře - odborníky na boj s uchošťoury, plastovými kelímky a záchody jen pro dvě pohlaví!

    • fotr
      13:47 13.03.2020

      Maso to je ale aspoň si každý uvědomí kolik to všechno USA stojí. Soukromé firmy jsou sice levnější ale za hubičku to také dělat nebudou. Údržba těch starých strojů musí stát strašný ranec, ani si to neumím představit.

      • RiMr71
        10:51 14.03.2020

        ...chápu Dušane, že pro EU-milce a palestino-milce jako jse VY, je jakákoli kritika EU nepřípustná, ale nějak vám uniká, že představitelé těch států EU které na ty výdaje na obranu tak mastí, jsou zhusta vrcholní představitelé EU - buď minulí, nebo současní, nebo budoucí...
        ...podle vašeho názoru třeba Ursula von der Leyen byla či je snad v jakékoliv funkci co kdy byla a je člověkem na svém místě?

      • Janko Paliga
        11:47 14.03.2020

        "Soukromé firmy jsou sice levnější ale za hubičku to také dělat nebudou. Údržba těch starých strojů musí stát strašný ranec, ani si to neumím představit."

        Ako to je, nájdeš podrobnejšie v článku Jakuba Fojtíka Američtí agresoři: Soukromá letectva budou hrát prim, Letectví a kosmonautika 2/2020.

        Keďže sú to súkromné firmy, aby sa im to oplatilo, musia ich príjmy prevyšovať náklady. Ako vidíme, darí sa im.

    • dusan
      14:52 13.03.2020

      To je tažká demagógia ....

      Na svoje letectvo poctivo "serie" .... tak ako i na celé armády väčšina štátov EÚ ..... čiže nie je to o "eurokomisároch" .. .alo o Ficoch, Babišoch, Obránoch atď. .....

    • Scotty
      22:07 13.03.2020

      RiMr71
      ´Ovšem to že flotila těchto společnost připomíná spíš muzeum už taktně zamlčíte.

      • Janko Paliga
        22:11 13.03.2020

        Scotty, slovenské MiG-29 už máme aj oficiálne v múzeu, dokonca jeden sme s ČR vymenili za Il-28.... ;-)

        • Scotty
          22:16 13.03.2020

          Taky možná stále ještě máte objednanou jejich náhradu. To že je dnes MiG-29 už vyhledávaný muzejní exponát nezpochybňuji.

          • Janko Paliga
            11:41 14.03.2020

            .... veď už bol najvyšší čas... Mali to spraviť už pred vyše 10-imi rokmi. Nehovoriac o našej PVO - Kuby, radary.... v tomto sme 5 minút po 12ej....

      • RiMr71
        10:47 14.03.2020

        ...jestli ovšem to jejich muzeum nebude v mnoha případech bojeschopnější, než třeba většina německých EF2000, nebo všechny rakouské EF2000... nebo naše Alcy... slovenské Migy 29, atd..