Austrálie: Prodejte nám stíhačky F-22A Raptor

F-22A
F-22A Raptor; větší foto / U.S. Air Force

Bývalý velitel Královského australského letectva RAAF (Royal Australian Air Force) Chris Mills agituje za nákup amerických stíhacích letadel F-22A Raptor. Údajně pouze F-22A Raptor mohou Austrálii zajistit leteckou nadřazenost ve vzduchu nad okolními státy. 

Obnovení výroby F-22A? Těžko...

Do dnešních dní americké letectvo odebralo 187 stíhaček F-22A. Původně přitom letectvo požadovalo 750 strojů a později 339. Poslední F-22A Raptor opustil výrobní linku v Georgii v roce 2012.

Někteří bývalí důstojníci a zástupci letectva označují ukončení výroby F-22A jako "největší strategickou chybu." Důvodem jsou především narůstající vojenské schopnosti Ruska, a především Číny. V poslední době se hlasy o obnovení výroby F-22 obevují čím dal častěji.

Firma Lockheed Martin si po ukončení výroby F-22A ponechala všechny výrobní zařízení, nástroje i přípravky. Obnova výroby F-22 je tak teoreticky možná; cena za restart programu F-22 je však astronomická.

Naposledy v prosinci tajemnice amerického letectva Deborah Lee James označila obnovení výroby F-22A Raptor za "přání z říše snů". James citovala studii nezávislé výzkumné organizace RAND Corporation z roku 2010. Podle studie výroba 75 nových F-22A Raptor pro americké letectvo přijde na 17 miliard dolarů (227 milionů dolarů za jedno F-22).

Letoun F-22A Raptor v současné době nemá ve vzduchu konkurenci. Bude tomu tak platit minimálně ještě jedno desetiletí. Rusko stále posouvá masovější zavedení T-50 do výzbroje, T-50 tak v následujících letech pozici F-22 neohrozí. 

Na svých stealth letounech pracuje Čína. Avšak vzhledem k rychlostí výroby, složitému výcviku a nutnosti naučit se efektivně využívat všechny vlastnosti nových stíhaček nebudou čínské stealth letouny hrozbou pro F-22A minimálně ještě následujících deset let.

Avšak naopak podle kritiků, nové západní stíhačky F-35 Lightning II zaostávají (ve vzdušných soubojích) jak za vyvíjenými ruskými a čínským stealth letouny, tak i za nejnovějšími stroji řady Su-30 a Su-35 - přesněji řečeno, neposkytují dostatečnou úroveň technické nadřazenosti.

Hlavním úkolem F-22A Raptor je ničit letadla protivníka.

Zájem cizích zemí po F-22 neustává

O F-22A Raptor projevují pravidelně zájem cizí letectva. Například izraelské letectvo by rádo vidělo ve své výzbroji 24 stíhaček F-22A Raptor. Pravidelně se mluví o zájmu Japonska a Austrálie.

Všechny zmiňované země se stanou významnými uživateli F-35 Lightning II. Avšak ve všech zemích zaznívají kritické hlasy k nákupu F-35. Naposledy bývalý velitel australského letectva Chris Mills kritizoval nákup 100 F-35A pro RAAF. Podle Millse F-35 jsou "irelevantní" v leteckém vzdušném boji proti moderním ruským letounům.

Podle Millse Austrálie již v minulosti ztratila regionální leteckou převahu a může ji ztratit znovu, jak Čína a další země jihovýchodní Asie zavádějí nové stíhací letouny. Vzhledem ke své poloze a velikosti je přitom udržení letecké (a námořní) převahy pro Austrálii klíčové.

Mills své obavy opírá o své zkušenosti bojového pilota (od 1975).

"Letěl jsem bojovou misi v Mirage nedaleko malajského Butterworthu a stálo se následující," vzpomíná Mills. "12. letka malajského královského letectva byla vybavena F-5A Tiger a vyzvala 3. letku RAAF do vzdušného souboje čtyři na čtyři. Po zapojení jsme zjistili, že jsme horší: Piloti F-5E mohli přetočit Mirage v zatáčkách a měli lepší střely vzduch-vzduch a lepší zaměřovače. Mohli jsme je překonat ve stoupání a v rychlosti, což je užitečné pro útěk, ale nikoliv pro zabití protivníka. F-5E měl velmi malý čelní radarový průřez, takže je bylo těžké odhalit na radaru nebo vizuálně."

Právě Čína a Malajsie zavádějí moderní ruské letouny Su-30 nebo Su-35. Letouny mohou létat dále, rychleji a nést více zbraní než australské F/A-18 a budoucí F-35.

Mills proto na konci ledna tohoto roku podal australskému parlamentu oficiální písemný návrh na zahájení vyjednávání se Spojenými státy a dalšími zeměmi na společném nákupu stíhaček F-22 Raptor. Spojené státy, Austrálie, Kanada, Japonsko, Korea a další státy NATO mohou v prvních pěti letech odebrat přes 420 vylepšených F-22C. Mills rovněž vyzývá k vývoji dvousedadlové verze F-22E.

Údajně jedině takovým způsobem si západní země mohou udržet globální leteckou převahu nad svými protivníky.

Problém však je, že americký Kongres zákonem (2006) zakázal prodej F-22 do zahraničí. Obnovení výroby a prodej F-22 do zahraničí nebude stát jen mnoho miliard dolarů, ale vyžádá si i změnu americké legislativy.

Zdroj: War Is Boring

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bojové nasazení a budoucnost F-22A Raptor

F-22A Raptor je prozatím jedinou operačně nasazenou stíhačkou 5. generace. Americké letectvo dosáhlo ...

Špion F-22A Raptor v Sýrii a Iráku

Americké stíhačky F-22A Raptor provádějí bojové akce nad Sýrii a Irákem více než deset měsíců. Díky ...

Ukončení výroby stíhačky F-22A Raptor byl strategický omyl

Poslední F-22A Raptor firma Lockheed Martin vyrobila v roce 2011. Výroba byla předčasně ukončená ve ...

ATD-X: Japonská konkurence stíhaček F-22 a T-50

Japonsko pokračuje ve vývoji technologického demonstrátoru stíhacího letadla Mitsubishi ATD-X ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Shania
    15:12 14.02.2016

    strikehawk: přesně tak, všechny F-35A budou stejné, s vyjímkou modu které si určí zákazník sám.

    UK tam mělo možná kritiku toho, že nebudou mít přímý přístup ke zdrojáku, každopadně když dáš link, řeknu ti víc.


    Co se týká té downgradované verze, tak si můžeš počíst zde:

    http://www.f-16.net/forum/view...

  • strikehawk
    14:00 14.02.2016

    KOLT, Shania .....

    Jestli si myslíte, že verze pro státy jako jsou Norsko, Italie apod budou obsahovat naprosto totožnou výbavu bez naprosto nutného downgrade jako pro USAF nebo USN tak jste na těžkém omylu. Dokonce to bylo i předmětem kritiky ze strany parlamentu nebo nějakého výboru pro obranu v UK, že jejich verze nebude obsahovat některé nejnovější senzory neschválené pro export. A to je Británie v podstatě partner, který by měl sdílet veškeré know-ho kvůli rozsahu zapojení do programu....

  • KOLT
    08:01 14.02.2016

    pro pet.rok: Jj, vím :-) Otázkou je, zda je nutné jít touto cestou, když a) knihoven a hotových řešení ve Fortranu je o řád víc než v C; b) spousta programátorů v daném oboru jsou PROGRAMÁTOŘI a ne pojídači koláčů ;-)

    Ale je to jedno, já to dával jen jako příklad, v čem má Cčko a jeho linkery výhodu. Mmchd, v principu můžou použít pro F-35 i části kódu z F-22, aniž by je přepisovali do Cčka. Obráceně to půjde těžko, především kvůli architektuře sw pro F-22 (pokud je pravda to, co psal onen generál).

  • pet.rok
    23:19 13.02.2016

    KOLT: "Pokud něco není možné napsat v C (přesné výpočty za desetinnou čárkou, např.), tak není problém to napsat ve vhodném jazyce (Fortran, kupř.) ..."

    kniznic pre "arbitrary precision" je v C alebo C++ k dispozicii viacero takze urcite nie je dovod na to pouzivat Fortran.

  • KOLT
    22:06 13.02.2016

    Varianty A, B, C jsou snad o typu letadla (klasické, STOVL, námořní). To už na Sputniku zvládají takovéhle kotrmelce, že z nich udělali "exportní" verse? Nebo to má být něco jiného? Každopádně je to kravina.

  • Shania
    20:42 13.02.2016

    strikehawk: existují tři varianty A,B, C s tím že některé státy mají specifické požadavky na určité systémy.

    Např Norsko chce brzdící padák, Izrael má požadavky na vlastní moduly REB (plug and play) atd.

    To co píšeš o okleštěné exportní verzi je nesmysl.

    A jaký systém vlastně poskytuje celokruhové pokrytí pro T-50?

  • strikehawk
    16:35 13.02.2016

    Jistě: existují dokonce 3 verze s rozdílnými vlastnostmi dle použitých technologii : první nejlépe vybavena pro USA, druhá pro UK jako druhého hlavního partnera programu a třetí pro ostatní s některými dalšími subvariantami ( nápr pro Izrael apod)

  • KOLT
    16:13 13.02.2016

    Ona existuje nějaká ořezaná exportní verse F-35 :-O

  • strikehawk
    14:44 13.02.2016

    Představovat si, že USA znovuobnoví výrobu RAPTORU je samozřejmě nesmysl. Jediným představitelným impulsem by musel být konflikt s nikým jiným než Ruskem nebo Čínou. Zejména ve vztazích s Ruskem jsou desetiletí nastaveny nepřekročitelné mantinely a obě strany se podle toho chovají a projevují maximální zdrženlivost v konfliktních situacích, komunikují a nenechají se zatáhnout do konfrontace a v žádném případě neuplatňují podvraťácké manýry viz Erdogan a Turecko.
    Materiálové technologie, aerodynamika a další pokročili natolik, že bez zásadní modernizace by se jednalo o obrovský krok zpět. Proto nejde jen o znovuobnovení linky ale o vývoj defakto nového letadla se vším všudy a s těžko odhadnutelnými náklady vztaženo k posledním programům F-35 apod. Všechny západní důvěryhodné komentáře se vzácně shodují, že v aerodynamické koncepci je T-50 bezesporu výrazně nadřazen F-22, v koncepci a celkové filozofii celokruhového radarového snímání okolí je T-50 rovněž dál......
    Obě země navíc evidentně nemají zájem popustit nejnovější technologie ani svým nejbližším spojencům a to za žádnou cenu - viz článek a zájem Austrálie , Japonska a Izraele a naopak průtahy ve vývoji T-50 a spolupráce s Indií a transferu technologií.
    Domnívám se proto, že USA nemají skutečný zájem dodávat RAPTORY NIKOMU radši využít zbytkový potenciál předchozí generace - F-15, F-18 a F-16 a okleštěných exportních verzí F-35.
    Stejně tak podle mě Rusko kromě určitých techniologických, finančních a vývojových problémů, které jsou u takovýchto projektů zcela běžné nesnaží vývoj T-50 urychlit a chce využít maxumálně exprotní potenciál derivátů Su-27 , které se stále skvěle prodávají a jejiž hodnota a prodejnost po uvedení nové exportní verze T-50 by dramaticky klesla ........to je můj názor

  • KOLT
    14:17 13.02.2016

    Government likes Ada... write in C! Write in C, write in C, write in C.... :-)
    Ale ten je holt jen pro programátory :-(

    Každopádně až toliko nepřekvapí, že starší sw v této oblasti je v Adě, nicméně použití Cčka u F-35 je bez debaty krok správným směrem – přesně z toho důvodu, jak se uvádí v textu, máte prostě mnohem větší šanci sehnat schopné programátory. Pokud něco není možné napsat v C (přesné výpočty za desetinnou čárkou, např.), tak není problém to napsat ve vhodném jazyce (Fortran, kupř.) a přilinkovat – Cčkové kompilátory/linkery tohle právě zvládají dobře.

    Abych nezapomněl, díky, Shania!

  • Shania
    13:17 13.02.2016

    Naith: nic oficiálního, nicméně si vzpomínám na jedno vlákno kde se o tom bavili (diskuze začala pár stránek před tím), konkretně koukni na post od thepointblank

    http://www.f-16.net/forum/view...

    Bylo tam dalších pár zajímavých komentářů, nic co by ti lae konkrétně pomohlo.

    F-22 tam má vlastní sekci, takže zkus kouknout tam.

    Něco malo jsme ti našel:

    http://www.f-16.net/forum/view...

    F-22 also uses software written in a very rare language called Ada, which is pretty much only used in military aerospace programs. Which means finding competent programmers is both expensive and time consuming, and the skills don't transfer to other industries.

    F-35 is, largely, written in some C variant, which is what they teach in most CS courses. Much easier to find and retain talent.


    A super, tady je přímo text ze článku, který už není dostupný o modernizacích.

    http://www.f-16.net/forum/view...

  • D.i.p
    12:09 13.02.2016

    Až USA obnoví výrobu F-22, tak to budou tři nepilotovaný verze na jednu dnešní pilotovanou - a to je bez dvou 750 ks. :-)

  • Naith
    16:03 11.02.2016

    Shania Existuje nějaký zdroj ohledně SW a HW pro F22. Jako programátora mě to velmi zajímá. :)

  • RiMr71
    17:26 10.02.2016

    ....zdá se mi, čím je řev kolem F-35 ve vyšší tónině, tím je to éro lepší... :)

    A F-22 - pro mě osobně je to prostě král nebes. A král je jen jeden... :)

  • Shania
    15:37 10.02.2016

    jj284b: protože to je jen skupina okolo APA, takže Kopp, Mils a další.

    Aby jsi věděl co je Mils zač, najdi si ty jeho simulace co má z předělaného Harpoonu.

    https://www.youtube.com/watch?...

    Perfektně vyvážené s APA, kde děli vše možné i nemožné aby ruská technika byla lepší jak F35....
    Duvod?
    aby Australie potřebovala F-22 a F-111

  • jj284b
    15:28 10.02.2016

    Shania: presne to mi pride na tych vykrikoch najdivnejsie... Australia chce zachytny stihac a pritom ziaden nikdy nemali.. namiesto toho sa orientovali na multirole...

  • Mirage
    10:10 10.02.2016

    Cisty cockpit ma taky Rafale viz. zde http://f.ptcdn.info/070/009/00... nevim zda to je fotka. Srovnejte s Mirage https://farm4.staticflickr.com... jeste pro srovnani Su-35: https://pbs.twimg.com/media/B8... a PakFa: http://img-fotki.yandex.ru/get...

  • Shania
    09:07 10.02.2016

    CerVus: nic proti, ale to že Austrálie chce Raptory je jen a jen tlak APA.... kteří jsou v Australii za totalní idioty... a dokonce byl od nich pár let klid když to od letectva schytali.


    Kdyby Australie potřebovala nuzně záchytný stíhač, meli by dávno F-15..., nekupovali by stop gap superhornety a předtím Mirage atd...

    Stejně Kanada, pořád keci jak není F35 vhodným stojí moc peněz a pak by utahli Raptory? Podstatně dražší letadlo ve všech ohledech...

    Taky jak rychle zjistili, že F35 není dražší než konkurence, tak rychle ubrali od předvolebních slibů a nevylouči F35 z testů na další stíhací letoun...za který jen utratí další prachy + proložení životnosti hornetů protože ztratí čas...


    Izrael není US, ten úspěšně provozuje F-16 i v AA roli a stejně tak to bude s F35, použijí je jako force multiplier pro starší letadla ve všech možných rolích.

    Co se týká toho kokpitu, tak máš částečně pravdu, ale poslechni si to co říkají i piloti Typhonu co měli možnost s F35 letět (mají po F35 nejpokročilejší přilbu....).

  • BrothersAndSisters
    08:35 10.02.2016

    Tak Raptor je samozřejmě nepřekonaný a momentálně ničím nenahraditelný. Současně je ovšem stále natolik utajovanou technologií, že jí prostě Američané z ruky nedají a to ani nejvěrnějším. Čína a Rusko vždycky vynikali ve špionáži a marná sláva, lépe se chrání technologické tajemství na americké půdě či základně. Ten článek, který tu dal Shania popisuje jednak nadšení italského pilota, ale současně zmiňuje, že přelet se konal na první F-35 vyrobené v Itálii. No představa, že se Raptor montuje v Itálii - to můžou dát rovnou jeho plány na ulozto ... F-35 nebyla koncipována jako náhrada za F-22 a oba programy běžely souběžně a nijak si nekonkurovaly. To že stroje 4++ se snaží integrovat věci z 5. generace jenom potvrzuje, že jsou to dobré věci. Digitální kokpit je ale jen výstup pro pilota. Vlastnosti F-35 nebo F-22 stroj 4. generace nezíská tím, že mu tři displeje nahradí jedním velkým. Mimochodem pořád hledám pořádnou a věrohodnou fotku kokpitu T-50 a jsou jen takové "napůl", ale i tak jsou ve srovnání s F-35 ostatní kokpity stále přeplněné přístroji a ovladači (i u Raptora) u F-35 je "pracoviště" pilota nejstřídmější a nejupravenější.

  • CerVus
    07:56 10.02.2016

    BrothersAndSisters: Nevím, ale tenhle plně digitální kokpit proniká do čím dál tím víc strojů generace 4+. Ty pokud ještě chvíli zůstanou ve výrobě budou uvnitř do pár let vypadat stejně. Počítač řídící let také jde modernizovat. Beztak by bez něj naprostá většina moderních letadel nedokázala vůbec letět. Jistě stále to budou letadla 4++, ale ten rozdíl už takový nebude. A pokud státy jako Austrálie nebo Kanada potřebují primárně záchytný stíhač operující v pár kusech na velkém prostoru, tak jsou pro ně 4++ lepší než pomalá F-35, která musí operovat ve velkých počtech.
    Izrael je má primárně na nálety na to nesmíme zapomínat (Sufa půjde do druhé vlny). Na vybudování vzdušné nadvlády bude stále disponovat F-15. Letos by měli navíc obdržet první F15SE. Nejlepší je, že oni ty F-35 i F-15SE dostanou jako kompenzaci za Iránský jaderný program a za neochotu USA jim dodat F-22.

  • BrothersAndSisters
    00:46 10.02.2016

    shania - ten rozhovor s italským pilotem je dobrý. Je v naprostém rozporu s tím, co říkají kritici. Piloti nejsou s ovládáním F-35 spokojeni, oni jsou z něj nadšeni. Tenhle zmínil úžasnou stabilitu při sedmihodinovém letu přes Atlantik v silném ledovém protivětru. Během letu opakovaně dotankovával a nikdy nedošlo k odpojení kvůli poryvu, či nestabilitě. Chválil také přilbu a její zobrazování. Jen tak mimochodem zmiňuje fakt, že viděl doprovázející letadla okolo sebe, přestože byla skryta v mracích. Snad nejvýstižnější bylo srovnání ovládání se staršími stroji, on zmínil zpětné přesednutí do Tornáda jako šok. Uvedl doslova, že musel sklonit hlavu a sledovat a hlídat tolik ukazatelů a používat tolik přepínačů místo toho, aby se soustředil na let. Dokonce svou odpověď na srovnání F-35 s předchůdci začal slovy "jak to říct slušně… „. Přesný opak toho, co tu někdo zmiňoval, že pilot v F-35 bude muset pořád něco sledovat a ťukat na displeji, místo toho aby se věnoval plnění úkolu a že na to je ideální knoflík, který nahmátnete po paměti. Italský pilot tvrdí přesný opak. Jistě z něj mluvilo nadšení, ale říkám si, jestli vůbec chápeme pokrok tohoto letadla, které působí navenek tak nenápadně. Vypadá to na kvalitativní skok, který si neumí představit nikdo jiný, než ten který létá na "klasice" a pak přesedne do tohohle playstationu. Podle pilotů je to nesrovnatelné. A pro plnění úkolu je snad komfort pilotáže, kdy se vám technika sama podbízí a předchází si vás, než abyste ji museli přemáhat a krotit, obrovské plus. Právě tenhle výsledek určitě ukrojil z "hrubého výkonu, doletu, nosnosti", protože letadlo je plné technologie zlepšující to hlavní - ovladatelnost, zjevně přináší nesrovnatelně snazší a pohodlnější pilotování v kombinaci s totálním přehledem o situaci široko daleko. Ty brutální prachy se prostě někde musí projevit.

    Škoda že takové rozhovory nečteme i od pilotů Raptorů. Ohledně Raptorů je obecně nesrovantelně méně informací.

  • SeaWolf
    20:55 09.02.2016

    187 kusů F-22 nemůže do budoucna uspokojit potřeby USAF rozhodnutí padlo v době kdy byla jejich potřeba minimální a tato doba skončila. Teď záleží jak velký tlak vyvinou státy které chtějí F-22, jaký tlak vyvine konkurence Rusko, Čína, Jižní Korea nebo Japonsko, jaký tlak vyvine výrobce na obnovení výroby a nakonec americký kongres než mu dojde, že F-35 to prostě nezachrání.

    Obnovení výroby bude stát hromadu peněz, ale co? když je to někdo ochotný zaplatit tak proč ne ( tedy pokud by to bylo jen o penězích a ne o politice ) ... ?

  • flanker.jirka
    20:42 09.02.2016

    Raptor je prostě "rodinné stříbro." Půjde jen o to zda-li je to cennější než spojenci, Austrálie tímto požadavkem míří proti Číně, na to jim budou stačit i horší stroje než Raptory, aby amíkům neutekl pěkný obchod a pověst.

  • KOLT
    20:35 09.02.2016

    Pokud Kanada či Austrálie chtějí moderní, ale výkonnější éra než je F-35, mohou buď zkusit štěstí v Evropě – Rafale i Typhoon jsou jistě slušná letadla, pokud by je pořídili v posledních, mnohdy teprve připravovaných versích, jsou minimálně srovnatelná s čímkoliv, co létá jinde ve světě s výjimkou Raptoru a Lightningu. Nebo mohou sahnout po modernizovaných versích amerických dvomotorových strojích F-15SE či F/A-18ASH, které mají také výrazně snížený radarový odraz (když je prý to stealth tak k ničemu), moderní avioniku, dobré letové vlastnosti, AESA radary atd. Koneckonců Izrael přesně to dělá – kupuje F-35 a F-15SE.

    Jiná věc je, že pokud koupí jakýkoliv z těchto strojů, těžko budou daňovým poplatníkům vysvětlovat, jak že to bylo s údajnou předražeností F-35, když jakékoliv éro z výše zmíněných bude stát víc :-) Prostě argument ceny je nesmyslný, moderní éra jsou drahá, všechna, tečka. Ani Gripen NG a F-16 Viper nejsou koneckonců žádná láce... A ty proti F-35 nemají vlastně žádnou výhodu, krom té, že se dají koupit bez dloooouhého pořadníku. Jo, a ne, F-16 neporazila v dogfightu F-35, kdyby to někdo zase chtěl vytahnout ;-)

  • KOLT
    20:01 09.02.2016

    Důvody, proč nemá moc smysl znovu spustit výrobu F-22 a prodávat ji do zahraničí, popsal jasně Shania. Jen doplním, že F-22 je od počátku stavěná jako strategický, nevývozní artikl. Její HW (a dost možná ani SW) není uzpůsobený tomu, aby jej bylo možné vyvézt bez obavy z kopírování. F-35 je naproti tomu odpočátku konstruovaná s vědomím, že se může stát, že se dostane do rukou nepříteli v neporušeném stavu přímo od zákazníka, včetně dokumentace. Není vyloučené, že jednou k uvolnění prodeje F-22 dojde. Ale pochybuji že dřív, než si v USAF budou jisti, že je tento krok nedokáže zbavit převahy ve vzduchu. Tedy ve chvíli, kdy bude letoun 6. generace víc než jen koncepce na papíře... Případně ve chvíli, kdy dojde k střetu F-22 a F-35 na Red Flagu a ukáže se, že Raptor nemá proti Lightningu moc šancí ;-) (to je nadsázka, samozřejmě!).

  • Jan Grohmann
    15:40 09.02.2016

    Po chvilkové snaze ty emoce nakonec vždy převládnou, co lidi? Prostě musíme to tomu druhému za každou cenu nandat. Supreme, prostě to zakousni, že se někomu F-35 líbí a fandí ji. To snad přežiješ ne?
    O tom, zda F-35 je dobré nebo špatné letadlo, vedou odborné diskuze větší "frajeři" než jsme my.

  • Shania
    15:21 09.02.2016

    Nedávno přeletěla první Evropská F-35 vyrobená v Italii do US na testování, tady je velmi dobrý rozhovor s pilotem v vlastnostech letadla:

    http://www.sldinfo.com/ninja-d...

  • Clanek
    13:54 09.02.2016

    Je vzdy zabavne cist od lidi, kteri neustale sebe i vsechny kolem presvedcuji o tom jak projekt T-50 jde podle planu a v 2016-2017 se mame na co tesit (mozna snad uz budou mit ty letadla i motor), zaroven cist o porodnich bolestech F-35 ktera jeste proste neni hotova. Ze tech 10 let strasti a doladovani ceka i ten T-50 (a tech 10 let zacneme pocitat ne v roce 2016, ale ve skutecnem roce kdy to ero pujde do produkce aspon o sile jedne letky), to uz se nespomene. :)

    Takze s tim co tu nekdo napsal, ze USA maji v provozu 2 era pate generace a cely zbytek sveta ani jedno, s tim nemam nejmensi problem, jest to totiz pravdou.

  • Shania
    13:42 09.02.2016

    Superme: jak přál? Když je něco V IOC, znamení to, že stroj lze nasadit v bojových operacích.

    Takže F35B už slouží v armádě daného státu a lze ji nasadit, tak kde je problém?

    Takže v tomto smyslu nefunkční Rafale (IOC 2000) byla v 2002 nasazena v Afganistanu ve verzi F1 (pouze vzduch vzduch)....
    verze F2 byla zavedena v 2005 a dostala AG schopnosti... F3 v 2007 získala schopnost nést atomovky...

    A to je pouze námořní verze, co ta pozemní, radši nebudu mluvit...

    Takže jak vidíš, USMC

    http://www.f-16.net/forum/down...

    má v bloku 2B schopnost dělat základní CAS/hloubkové udery a počáteční AA.... I zprovozní to stejné pro F-35A, a za dvaroky budou mít všechny verze 3F s plnou podporou....

  • RiMr71
    13:24 09.02.2016

    "Je to už opravdu směšný dělat z Amíků polobohy a z ostatních hlupáky, kteří nic svého nevymyslí."

    A kdo tady něco podobného říká? Myslíš toto:
    "Ohromující F-117, B-2, F-22, F-35 se prostě neobjevily v Číně, Japonsku, Rusku nebo Německu. Záplava dronů nepřišla z Francie. To vše ukazuje, že za velkou louží se stále maká první liga. Ostatní dotahují."?

    Co je na tom odstavci špatně?

  • Superme
    13:23 09.02.2016

    Shania - Já si hotové letadlo představuji tak, že již slouží v armádě dané země a je schopno se zapojit do bojových operací. Takže ne, F-35 prostě hotová není, ačkoliv by sis to strašně moc přál. Má stále celou řadu dost velkých problémů.

  • Shania
    12:51 09.02.2016

    Superme: řeknu ti zcela přesně kdy bude F35 hotová...

    F-35B má IOC od loňského léta
    F-35A má IOC v letošním létě - podzim
    D-35C má IOC za dva roky kdy všechny verze dostanou software 3F a tím i většinu funkcí.

    A jak vidíš, plán se pořád drží (článek z roku 2013)
    https://www.f35.com/news/detai...

    Ano je pak plánována celá řada aktualizací,softwaru, zlepšení schopností a nějaké hardwarové změny, ale to je u naprosto každého letadla a se softwarem 3F bude mít schopnosti daleko přesahující jakkoliv jiné letadlo v IOC... většina z nich se k tomu nepřiblížili ani po 20 letech ve službě...

    Takže za hotovou ji mužeme zcela jistě počítat za ty dva roky po zavedení softwaru 3F.

  • Superme
    12:31 09.02.2016

    BrothersAndSisters - Opravdu je F-35 hotová, jo? :D Je zvláštní, že kousek pod tímto článkem je napsán vlastně naprostý opak. Takže si tu nedělej ostudu, protože zrovna F-35 má mraky problémů a kdo ví, za jak dlouho bude skutečně použitelná. Je to už opravdu směšný dělat z Amíků polobohy a z ostatních hlupáky, kteří nic svého nevymyslí.

    kubo4747 - I při současné krizi dostává právě ruská armáda dostatek peněz. Takže tak.

  • Shania
    11:21 09.02.2016

    S Raptorem je problém ten, že je to stará konstrukce, jak od softwaru, tak trup, použité materiály.

    USAF je v pohodě, budou je provozovat do max 2050 a vymění je. Ti co je nakoupí teď, tzv by k tomu došlo až okolo roku 2025 by je chtěli provozovat déle..

    Takže dnes můžete postavit téměř kompletně celý trup z kompozitů (to ani F-35 nemá, nebyli v té době certifikované na nosné části) a trup samotný je ten nejlevnější část... Dnes můžete mít bezúdržbový stealt povrch, za pár let možná i chytré materialy...

    Větší problém je avionika + software, to je Achillova šlacha č.2 (po malém doletu)

    Konstrukce pochází z doby, kdy nikdo o plug and play ani neslyšel, takže vše v F-22 je integrováno do jednoho celku a při výměně HW za jiný to způsobuje problémy v neočekávaných částech...

    Takže USAF má velké problémy s modernizacemi... tohle je nejdražší část letadla a bylo by potřeba nejspíš začít od nuly.

    Ani způsob jakým je programován software pro F35 není ideální (příští cesta je jít přes otevřenou architekturu) a nejspíš by to nešlo použít.

    To že dnes je pořád hardware a software F-22 lepší než cokoliv co má konkurence neznamená, že tomu tak bude i do budoucna a konkurence může s moderní architekturou dosáhnout výsledky levněji a rychleji...

    Takže jak vidíte, v podstatě by to chtělo novou konstrukci, kterou za pár let stejně dostanou...

  • Lukas
    11:01 09.02.2016

    Jak F-22 dla Australii to czemu nie dla "najwierniejszego sojusznika"? ;-)

  • Jan Grohmann
    09:23 09.02.2016

    Co se týče T-50 nebo čínských stealth. Není to také o tom, že vyrobit 100 stíhaček a máte super fungující špičkovou sílu.

    Pro sto letadel musíte vycvičit minimálně 100 pilotů, investovat do nich strašlivé peníze, pořád je cvičit. Musíte počítat s tím, že někteří piloti odejdou a musíte cvičit nové. To platí i pro pozemní personál. Samozřejmě musí schopnosti nového letadla pochopit i velitelé.

    Umět dokonale ovládnout tak nesmírně komplikovaný stroj jako je stíhačka, to není rok, dva, tři cvičení. To je neustále zdokonalování - platí asi +- přímá úměra. Čím více máš nalétáno, tím jsi lepší pilot.

    Nevzpomenu, kdo to říkal, ale údajně trvá právě deset let, než letectvo a piloti plně využijí schopnosti nového stroje. Takže Američané s F-22 toho dosáhli +- nyní.

    Dále tu jsou věci jako údržba strojů, kolik strojů jste schopni okamžitě vyslat do vzduchu. Když máte 100 T-50, neznamená to, že 100 T-50 vyšlete hned do vzduchu. Pokud 3/4, budete rádi.

    Jak například dlouho trvá příprava na další let? T-50 se vrátí z mise, jak dlouho potrvá příprava na další let. Hodiny, desítky hodin? Po kolika letových hodinách musí celá T-50 na kontrolu?

    Podívejte, kolik Rusové vyslali Su-35 (nebo celkově letadel) do Sýrie. To není o tom, že by nechtěli vyslat více ale jednoduše o tom, že více vyslat nemohou.

  • CerVus
    09:00 09.02.2016

    memo: Jak Black widow, tak x-32 byly technologické demonstrátory. Rozjet jejich výrobu by stálo mnohem více než obnovení F-22. Ale, to, že na "Západě" existuje několik konceptů v různém stádiu by mělo usnadnit výrobu Raptorů v odlišné specifikaci než má Americké letectvo.

  • niko
    08:41 09.02.2016

    V 4 a nevie spolocne postupovat ? Do 5 rokov vsetko skupi Exkalibur a mame tu nadnarodnu spolupracu ako vysitu. :)

  • Clanek
    07:49 09.02.2016

    V4 neni schopna postupovat spolecne ani v bodech kde se kupuje jiz finalni produkt. A neresme V4, ani CR a SR nejsou schopne spolupracovat ani v bodech kde se kupuje jiz finalni produkt (radary). Ocekavat ze to zvladneme s PL a HU plus jeste dalsich X statu a to rovnou na nejnarocnejsim moznem projektu, nadzvukoveho letadla, je naprosta utopie.

  • memo
    02:13 09.02.2016

    Ano F22 pro Australii a Japonsko jsou nutností. F35 není schopné obsáhnout to co F15 nebo dokonce v případě Australie F111.Je jen dobře že Japonsko vyvíjí vlastí leteckou techniku a že tak činí i Jižní Korea v programu KF-X.Škoda že zatím na Tchaj-wanu nikdo nenašel odvahu navrhnout spoluúčast bud' na vyvoji japonského Shishinu nebo korejského KF-X.Mimo to se zapomíná že kromě toho legendárního F22 a F35 existují dvě již vyvinutá a vyzkoušená letadla a Boeing X-32 a zejména konkurent pro F22 Raptor neprávem zapomínaný Northrop YF-23 Black Widow II.Pokud si dobře vzpomínám tak třeba Dassault Mirage 5 byla také jinak známá pod jménem IAI Nesher a pak také jako IAI Kfir a dokonce pak ještě dále jako skutečně exotický ATLAS Cheetah. Inspirační precedens by tu tedy byl.Na druhou stranu ale japonská či korejská snaha vyvinout si něco originálně vlastního je ale možná úplně nejlepší řešení. Jinak uvažuje se už také o budoucím nástupci Grippenu?Vzhledem k ne úplně Fairplay vztahům uvnitř EU. Bylo by hloupé nepomyslet na nějakou možnou spolupráci v leteckém průmyslu zemí Višegrádské4 a případně i Rumunska či Ukrajiny s Japonskem, Jižní Koreou a také i s Tchajwanem nebo některými státy uskupení ASEAN. Konec konců v Zápodoevropském konsorciu Eurofighter vznikl Typhoon, v dalším konsorciu SEPECAT Jaguar nebo v ještě dalším PANAVIA Tornádo.A kde je nějaké Středo-Východoevropské konsorcium? Zatím alespon' na ten Grippen............

  • BrothersAndSisters
    23:37 08.02.2016
  • BrothersAndSisters
    23:30 08.02.2016

    Superme, ještě tomu tak je. Možná samotní Američané varují, že už to není co bývalo. Určitě v Číně i v Rusku dělají, co mohou a vyvíjejí. Ale my často uvažujeme, že Američané stojí, spí, zahálejí a ultrapracovití Číňané a tvořiví Rusové jedou na 100%. Jedou, ale ultrapracovití a tvořiví Američané jedou úplně stejně. Ohromující F-117, B-2, F-22, F-35 se prostě neobjevily v Číně, Japonsku, Rusku nebo Německu. Záplava dronů nepřišla z Francie. To vše ukazuje, že za velkou louží se stále maká první liga. Ostatní dotahují. Popravdě jak dlouho už se všichni snaží dohnat a předehnat. Pokud Čína bude chtít sestrojit a zvést do služby letoun srovnatelný s F-35, bude je to stát nemlich to samý co Amíky a stroje Made in USA už prostě slouží. F-22 a F-35 jsou hotové. U Lockheeda, Boeingu a Northropa už dávno kutěj na něčem dalším.

  • 23:23 08.02.2016

    Supreme: Áno, T-50 vyzerá naozaj dobre, ale tá stíhačka ešte nie je ani zaradená do výzbroje, prakticky je to ešte len prototyp. Kým s ňou Ruské letectvo dosiahne počiatočné operačné schopnosti, vychytajú rôzne muchy a pod., tak to potrvá minimálne 10 rokov, ak nie aj viac, pri súčasnej kríze, ktorou je Rusko skutočne ohrozené.

    A vidíte, aj cez to už dávno na webe nájdete rôzne porovnania, aká je tá stíhačka super a žiadny americký/iný stroj sa mu nevyrovná. To isté platí o T-14. Tým nechcem žiadno degradovať Ruskú techniku, ale nikto nemôže, respektíve, nie je možné porovnávať techniku, ktorá sa len zavádza do výzbroje, a ktorá je do výzbroje zavedená už aj 10 rokov.

  • Superme
    23:11 08.02.2016

    BrothersAndSisters - Né, opravdu tomu tak již není :)

    "They have closed the gap," Gen Gorenc, also the chief of Allied Air Command, told reporters during a briefing.

    "The advantage that we have from the air, I can honestly say, is shrinking," he added. "But the more alarming thing is their ability to create anti-access/area denial [A2/AD]."

    http://www.janes.com/article/5...

    Samotní Američané varují, že jejich převaha ve vzduchu již opravdu není tak veliká jako dřív a stále se zmenšuje. Pokud by Rusové dokázali v nějakém rozumném počtu zařadit T-50....

  • 23:10 08.02.2016

    Možno linky otvoria aj pre zahraničný trh, to nevie z nás nikto. Záujemcov je veľa a zisk by bol z toho naozaj veľký. Izrael tiež neponúkal Merkavu 4 na predaj do zahraničia a nie je to zrovna tak dávno, čo táto jedinečnosť prestala platiť.

  • Superme
    23:01 08.02.2016

    fenri - U Číny bohužel můžeme pouze spekulovat. Jsou to ještě větší tajnůstkáři než Rusové, ale osobně si myslím, že za takových 10. let budeme o Číně mluvit ještě úplně jinak. Jsou to hrozně chytří a extrémně pracovití lidé (stačí se kouknout na české vietnamce - což je podobná mentalita). Projektů mají spoustu... J-20 (31), nové bombardéry, nové letadlové lodě, laserové systémy, drony... a hlavně jsou velice úspěšní u hypersonických zbraních. Jsem zvědavý, jak budou nakonec úspěšní. Rozhodně bych je nepodceňoval :)

    Ale máte pravdu, že s těmi motory je to divné. Pokud přeci počítají s výrobou J-20 (jakože počítají), tak přeci musí mít své motory...

  • BrothersAndSisters
    22:25 08.02.2016

    Vás skutečně trápí, že to stojí Američany moc peněz? Podle mě je to každému jedno. Navíc USA jsou jedinou zemí, u které se technologický pokrok a dostatek peněz přetavil ne v jedno "výhledově budoucí", ale už ve dvě reálné stáhačky 5 generace. F-22 Raptor je úchvatný a schopnost dominovat z něj přímo vyzařuje. F-35 má být levnější velkosériový letoun, taková holka pro všechno. Že vývoj F-35 stojí fůru peněz? No a? Copak to někdo dělá levněji a lépe? Vždyť ostatním se to zatím nedaří dokončit vůbec. F-22 i F-35 jsou už použitelné a slouží. Kdyby chtěli Američané jen nějaké 4++ letadlo, tak ho mohou udělat z čehokoliv co mají F-16, F-15, F-18 a taky že to dělají. Bez F-22 a F-35, pouze s F-15, 16, 18 jsou na tom stejně a možná i tak o něco lépe než Rusko nebo Čína. S F-15, 16, 18 + F-22 jsou na tom zásadně lépe a s F-15, 16, 18 + F-22 + F-35 se vzdálili peletonu za horizont. Je možné že Čína a Rusko nakonec vůbec žádný analog nepostaví, nebo spíš masově nezavedou. Vzpomeňte na fascinující F-117, tenhle stroj se zjevil, všechny trumfnul a už je vyřazen a nevyrábí se aniž by se Čína s Ruskem vůbec stihly rozkoukat a zareagovat. Jeho výrobu by taky mohli obnovit, nebo výrobu SR-71 a nacpat ji tím nejnovějším co aktuálně mají. Připočtěte k tomu existenci B-1, B-2 a nástup všemožných dronů + přežívající A-10 a B-52 a Osprey. Mě teda americké letecké síly přijdou naprosto ultimátní. Představa že USA odpískají F-35 kvůli videu s dědou Spreyem na youtube, nebo článku s názvem "Předraženou americkou pýchu F-35 porazila 40 let stará F-16" na aktualne.cz, tak to teda asi fakt ne.

  • smítko
    22:02 08.02.2016

    Mě by dost zajímalo, jak by politický souboj F-22 vs. F-35 vypadal kdyby oba letouny nevyráběl LM ale jeden z nich Boeing :D :D

  • fenri
    21:49 08.02.2016

    To jj284b - Číňani sice sedí na penězích, na druhou stranu stále nejsou shopni rozumně okopírovat ani včerejší ruské motory. O těch dnešních a zítřejších nemluvě...
    Stealth je hezká věc, ale...

  • Fous
    21:46 08.02.2016

    Mě osobně přijde celý program F-35 jako zbytečná blbost, která akorát sežrala astronimické množství peněz a nic z toho...Naopak F-22 je dle mě právoplatný stroj 5té generace pro USA a západ stejně tak jako je dle mě právoplatným strojem 5té generace pro RF PAK-FA...Neumim si představit, že by někdo v RF řekl, že se Su-50 zruší a místo něj se tam dá nějakej průser typu F-35 no to by mě asi trefilo...Myslim si, že je to vše o penězích aneb rozkrademe prachy z rozpočtu co nejrychleji, tak si protlačíme F-35 i když je F-22 lepší...Ale je to jen můj názor, tak mě hned nekamenujte, v západních armádách se zase tolik nepohybuju a stále získávám nové info...

Stránka 1 z 2