Austrálie: Prodejte nám stíhačky F-22A Raptor

F-22A
F-22A Raptor; větší foto / U.S. Air Force

Bývalý velitel Královského australského letectva RAAF (Royal Australian Air Force) Chris Mills agituje za nákup amerických stíhacích letadel F-22A Raptor. Údajně pouze F-22A Raptor mohou Austrálii zajistit leteckou nadřazenost ve vzduchu nad okolními státy. 

Obnovení výroby F-22A? Těžko...

Do dnešních dní americké letectvo odebralo 187 stíhaček F-22A. Původně přitom letectvo požadovalo 750 strojů a později 339. Poslední F-22A Raptor opustil výrobní linku v Georgii v roce 2012.

Někteří bývalí důstojníci a zástupci letectva označují ukončení výroby F-22A jako "největší strategickou chybu." Důvodem jsou především narůstající vojenské schopnosti Ruska, a především Číny. V poslední době se hlasy o obnovení výroby F-22 obevují čím dal častěji.

Firma Lockheed Martin si po ukončení výroby F-22A ponechala všechny výrobní zařízení, nástroje i přípravky. Obnova výroby F-22 je tak teoreticky možná; cena za restart programu F-22 je však astronomická.

Naposledy v prosinci tajemnice amerického letectva Deborah Lee James označila obnovení výroby F-22A Raptor za "přání z říše snů". James citovala studii nezávislé výzkumné organizace RAND Corporation z roku 2010. Podle studie výroba 75 nových F-22A Raptor pro americké letectvo přijde na 17 miliard dolarů (227 milionů dolarů za jedno F-22).

Letoun F-22A Raptor v současné době nemá ve vzduchu konkurenci. Bude tomu tak platit minimálně ještě jedno desetiletí. Rusko stále posouvá masovější zavedení T-50 do výzbroje, T-50 tak v následujících letech pozici F-22 neohrozí. 

Na svých stealth letounech pracuje Čína. Avšak vzhledem k rychlostí výroby, složitému výcviku a nutnosti naučit se efektivně využívat všechny vlastnosti nových stíhaček nebudou čínské stealth letouny hrozbou pro F-22A minimálně ještě následujících deset let.

Avšak naopak podle kritiků, nové západní stíhačky F-35 Lightning II zaostávají (ve vzdušných soubojích) jak za vyvíjenými ruskými a čínským stealth letouny, tak i za nejnovějšími stroji řady Su-30 a Su-35 - přesněji řečeno, neposkytují dostatečnou úroveň technické nadřazenosti.

Hlavním úkolem F-22A Raptor je ničit letadla protivníka.

Zájem cizích zemí po F-22 neustává

O F-22A Raptor projevují pravidelně zájem cizí letectva. Například izraelské letectvo by rádo vidělo ve své výzbroji 24 stíhaček F-22A Raptor. Pravidelně se mluví o zájmu Japonska a Austrálie.

Všechny zmiňované země se stanou významnými uživateli F-35 Lightning II. Avšak ve všech zemích zaznívají kritické hlasy k nákupu F-35. Naposledy bývalý velitel australského letectva Chris Mills kritizoval nákup 100 F-35A pro RAAF. Podle Millse F-35 jsou "irelevantní" v leteckém vzdušném boji proti moderním ruským letounům.

Podle Millse Austrálie již v minulosti ztratila regionální leteckou převahu a může ji ztratit znovu, jak Čína a další země jihovýchodní Asie zavádějí nové stíhací letouny. Vzhledem ke své poloze a velikosti je přitom udržení letecké (a námořní) převahy pro Austrálii klíčové.

Mills své obavy opírá o své zkušenosti bojového pilota (od 1975).

"Letěl jsem bojovou misi v Mirage nedaleko malajského Butterworthu a stálo se následující," vzpomíná Mills. "12. letka malajského královského letectva byla vybavena F-5A Tiger a vyzvala 3. letku RAAF do vzdušného souboje čtyři na čtyři. Po zapojení jsme zjistili, že jsme horší: Piloti F-5E mohli přetočit Mirage v zatáčkách a měli lepší střely vzduch-vzduch a lepší zaměřovače. Mohli jsme je překonat ve stoupání a v rychlosti, což je užitečné pro útěk, ale nikoliv pro zabití protivníka. F-5E měl velmi malý čelní radarový průřez, takže je bylo těžké odhalit na radaru nebo vizuálně."

Právě Čína a Malajsie zavádějí moderní ruské letouny Su-30 nebo Su-35. Letouny mohou létat dále, rychleji a nést více zbraní než australské F/A-18 a budoucí F-35.

Mills proto na konci ledna tohoto roku podal australskému parlamentu oficiální písemný návrh na zahájení vyjednávání se Spojenými státy a dalšími zeměmi na společném nákupu stíhaček F-22 Raptor. Spojené státy, Austrálie, Kanada, Japonsko, Korea a další státy NATO mohou v prvních pěti letech odebrat přes 420 vylepšených F-22C. Mills rovněž vyzývá k vývoji dvousedadlové verze F-22E.

Údajně jedině takovým způsobem si západní země mohou udržet globální leteckou převahu nad svými protivníky.

Problém však je, že americký Kongres zákonem (2006) zakázal prodej F-22 do zahraničí. Obnovení výroby a prodej F-22 do zahraničí nebude stát jen mnoho miliard dolarů, ale vyžádá si i změnu americké legislativy.

Zdroj: War Is Boring

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bojové nasazení a budoucnost F-22A Raptor

F-22A Raptor je prozatím jedinou operačně nasazenou stíhačkou 5. generace. Americké letectvo dosáhlo ...

Špion F-22A Raptor v Sýrii a Iráku

Americké stíhačky F-22A Raptor provádějí bojové akce nad Sýrii a Irákem více než deset měsíců. Díky ...

Ukončení výroby stíhačky F-22A Raptor byl strategický omyl

Poslední F-22A Raptor firma Lockheed Martin vyrobila v roce 2011. Výroba byla předčasně ukončená ve ...

ATD-X: Japonská konkurence stíhaček F-22 a T-50

Japonsko pokračuje ve vývoji technologického demonstrátoru stíhacího letadla Mitsubishi ATD-X ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • jj284b
    17:02 08.02.2016

    podla mna, ak ich chcu, tak nech zaplatia (spolupodielaju sa na) obnovenie vyroby... uvidi sa po prezidentskych volbach, no teoreticky by k obnoveniu mohlo dojst ak by bola vola ...Zobrazit celý příspěvek

    podla mna, ak ich chcu, tak nech zaplatia (spolupodielaju sa na) obnovenie vyroby... uvidi sa po prezidentskych volbach, no teoreticky by k obnoveniu mohlo dojst ak by bola vola zmenit ten zakon o exporte.. 17 miliard je dost penazi, no na druhej strane to nie je nic, co by Australia, Kanada, Japonsko, Korea a USA neboli schopni navyse utiahnut..Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    16:47 08.02.2016

    Otevreni linky by bylo racionalni, ale mohlo by to ohrozit astronomicke zisky z F35, nebo rovnou ohrozit cely program. Ocekavam proto, ze linka spise otevrena nebude.

    Otevreni linky by bylo racionalni, ale mohlo by to ohrozit astronomicke zisky z F35, nebo rovnou ohrozit cely program. Ocekavam proto, ze linka spise otevrena nebude.

  • rick
    16:32 08.02.2016

    V čem konkrétně je ta potíž vyrobit další F22? Pokud se teda nebudeme bavit o 10 ks ale třeba o další 200 kusové sérii??

    V čem konkrétně je ta potíž vyrobit další F22? Pokud se teda nebudeme bavit o 10 ks ale třeba o další 200 kusové sérii??

  • stetula
    16:17 08.02.2016

    já nevím co řeší, onehdá tu byl článek o F35 kde bylo řečeno že bude Ruská letadla překonávat . tak nač ten strach ? mimochodem i převážná většina zdejších diskutujících tvrdí ...Zobrazit celý příspěvek

    já nevím co řeší, onehdá tu byl článek o F35 kde bylo řečeno že bude Ruská letadla překonávat . tak nač ten strach ?

    mimochodem i převážná většina zdejších diskutujících tvrdí že ruské stroje jsou o generaci pozadu a ted čtu že z nich mají některé státy strach

    tak jak to teda je ?
    :)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 5