Austrálie získá Supacat HMT Extenda

Foto: Britský Supacat HMT Extenda v Afghánistánu. /  Supacat
Britský Supacat HMT Extenda v Afghánistánu. / Supacat

Vítězem tendru na 89 vozidel pro speciální síly australských ozbrojených sil se stala společnost Defence Material Organisation, která nabídla vozidlo HMT Extenda ve verzi Mk2. HMT Extenda je nejdelším vozem britské rodiny terénních vozidel HMT (High Mobility Transporter) od firmy Supacat.

HMT Extenda Mk2 pro Austrálii

Australané si od terénního vozidla HMT Extenda Mk2 slibují možnost čtyř variabilních uspořádání podle typu mise. Jedná se o hlídkovou činnost, útočné operace, průzkumné operace a evakuace raněných. Vozidlo ponese širokou paletu výzbroje, průzkumných a komunikačních prostředků.

Nákup nových vozidel HMT Extenda byl spuštěn pod označením Special Operations Vehicles – Commando (SOV-Cdo). Vozidlo není pořizováno v základní verzi, ale je upraveno podle požadavků australských ozbrojených sil.

Austrálie chce využívat velice zajímavou schopnost konverze vozidla HMT Extenda mezi uspořádáním 4×4 a 6×6, kdy je možno poměrně snadno vyjmout podvozkový segment s jednou nápravou. Vozidlo tak není problém upravovat podle typu mise a potřeby použití.

Pro běžnou hlídkovou činnost lze využít vozidlo v uspořádání 4×4. V případě akcí na delší vzdálenost, kdy je potřeba zvýšit množství a hmotnost vezeného nákladu, se vloží do vozidla prodlužovací podvozková sekce a vozidlo se upraví na uspořádání 6×6.

Foto: Britský Supacat HMT Extenda v Afghánistánu. /  Supacat

Supacat HMT Extenda /  Supacat

Australané si vybrali nejnovější provedení Mk2, tedy druhé vývojové provedení, které již má zapracovány poznatky používání vozidel HMT v jiných ozbrojených silách. Australské stroje budou mít řadu dílů vyráběných v Austrálii, kde má také probíhat i konečná montáž.

Firma Supacat australskou zakázku považuje za průlomovou, protože se jedná o první akvizici v pacifické oblasti a firma očekává zvýšení prodejů do této oblasti. Samotní australští vojáci si před časem mohli vyzkoušet jak původní prototyp vozidla HMT Extenda, tak i další vozidla HMT při spolupráci s britskými jednotkami v bojových akcích.

HMT v britských službách

Vozidla HMT jsou již zavedena v britských ozbrojených silách pod označením HMT Jackal (Supacat HMT 400) v provedení 4×4 a HMT Coyote (Supacat HMT 600) v provedení 6×6. Vozidla jsou intenzivně používána v Afghánistánu.

Jackal a Coyote nahradila různé verze Land Roverů, které neměly žádnou protiminovou ochranu a jejich posádky byly ohroženy výbušnými systémy IED. Britům vyhovuje pro hlídkové akce Supacat HMT mimo jiné z toho důvodu, že i s protiminovou a balistickou ochranou dokáže jezdit mimo zpevněné cesty.

IED se pokládají především na cesty. Pokud však cesty používat nemusíte, tak mají povstalci s IED problém, protože můžete přijet prakticky odkudkoliv. Mimo Brity používá vozidla také dánská armáda a podle určitých informací byla vozidla HMT nakoupena také pro jednotku amerických speciální sil Delta. V minulosti bylo vozidlo HMT nabízeno také českým a slovenským ozbrojeným silám.

Technické parametry vozidla HMT Extenda

Rodina vozidel HMT se skládá z HMT 400 (4×4), HMT 600 (6×6) a HMT Extenda (4×4 nebo 6×6). HMT 400 a HMT 600 mají pevné nápravy, pouze HMT Extenda lze konvertovat mezi provedením 4×4 a 6×6.

HMT Extenda má celkovou hmotnost, v závislosti na provedení 4×4 nebo 6×6, 7600 kg a nebo 10 500 kg. Vozidlo uveze užitečné zatížení o hmotnosti 2100 kg a nebo 3900 kg.

Dojezd se také liší, a to 700 km u verze 4×4 a 800 km u verze 6×6.

Vozidlo pohání vznětový šestiválec Cummins o obsahu 6,7 l a výkonu 134 kW (180 koní). Maximální rychlost je u všech verzí 120 km/h.

Vozidla rodinny Supacat HMT disponují balistickou a protiminovou ochranou vyrobenou ve spolupráci s renomovanou firmou Jankel Armouring Ltd. Součástí protiminové ochrany je pak čtveřice speciálních sedaček, které rovněž adsorbují náraz při výbuchu.

Vozidlo HMT Supcat Extenda 6×6 má demontovatelný segment v místě třetí nápravy. Při změně konfigurace z 6×6 na 4×4 je demontována záď vozidla. Následně dojde k demontáži vložného podvozkového segmentu a odpojení třetí nápravy.

Posledním krokem je montáž zádě zpět na vozidlo za druhou nápravu. Uvedená změna je proveditelná i v podmínkách bojové základny v zahraničí.

Zdroj: Supacat

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nová obrněná tatrovka TATRA 4 × 4 HMHD

Kopřivnická společnost TATRA TRUCKS představuje na probíhající vojenské výstavě Eurosatory 2014 nové ...

Francouzské kolové vozidlo VBCI pro britskou armádu

Britská armáda na konci letošního roku začne testovat francouzské kolové vozidlo VBCI (Véhicule ...

PMRS: Nový britský průzkumný obrněný transportér

General Dynamics představil prvního člena nové rodiny britských pásových obrněných vozidel Special ...

Britské bajonetové útoky

Když se před časem řešil nákup nových útočných pušek pro AČR, tak byl řadou oponentů poměrně často ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • GAVL
    18:40 29.08.2014

    Souhlasím , že je škoda , že další zajímavý počin našich lidí byl odhozen v zapomnění. Takováto vozidla se mi velmi líbí, ať už jde o Land rovery 601. , nebo těžší varianty, jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlasím , že je škoda , že další zajímavý počin našich lidí byl odhozen v zapomnění.
    Takováto vozidla se mi velmi líbí, ať už jde o Land rovery 601. , nebo těžší varianty, jsou taková berserkoidní.Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    09:00 29.08.2014

    V guntracich jezdili po Afganistanu nasi uz v roce 2001, je pravda ze nemely protiminovou ochrannu ,ale skoda ze se te upravy poradne nechytli,ted to stoji ve skladech a myslim ,ze ...Zobrazit celý příspěvek

    V guntracich jezdili po Afganistanu nasi uz v roce 2001, je pravda ze nemely protiminovou ochrannu ,ale skoda ze se te upravy poradne nechytli,ted to stoji ve skladech a myslim ,ze ty tatry byly pro toto vozidlo velkou inspiraci.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...