B-21 Raider: Víceúčelový výškový stealth bombardér

Koncepční obrázek B-21 Raider. Jednoduchá "V" odtoková hrana odpovídá původní výškové koncepci B-2 Spirit. / Northrop Grumman 

Informací o vyvíjeném americkém bombardéru B-21 Raider je poskrovnu. Zveřejněné koncepční obrázky však naznačují, že půjde o výškový víceúčelový stealth letoun. B-21 navíc s velkou pravděpodobností nebude plnit jen bombardovací úkoly, ale poslouží také jako výkonný datový a "fúzní" uzel letectva.

Tyler Rogoway v článku The B-21's Three Decade Old Shape Hints At New High Altitude Capabilities na webu The Drive soudí, že ač B-21 nepochybně dostane nejmodernější technologie, jeho koncepce spadá do 80. let minulého století, kdy se datuje vznik stealth bombardéru B-2 Spirit.

Bombardér B-2 Spirit vznikal utajovaně v 80. letech v rámci programu ATB (Advanced Technology Bomber). Původně americké letectvo požadovalo stealth bombardér, který by pronikal nad území protivníka ve velkých výškách.

V průběhu programu však letectvo přišlo s požadavkem, aby B-2 dokázal pronikat nad Sovětský svaz v nízkých výškách pod dosahem sovětských dálkových radarů – podobně jako bombardéry B-52 Stratofortress a B-1B Lancer. Američtí plánovači vznesli tento požadavek kvůli obavám z možností nejnovějších sovětských radarů.

Firma Northop (nyní Northrop Grumman), výrobce B-2 Spirit, tak musela zásadně přepracovat design letadla. Nejviditelnější změnou bylo přidání zubu do odtokové hrany mezi výstupní trysky motorů  – B-2 Spirit tak získal typický tvar s odtokovou hranu v tvaru písmene “W”.

Požadavek na schopnost přízemního letu také prodražil a zkomplikoval celou konstrukci. B-2 Spirit například musel dostat výkonnější motory a větší palivové nádrže, kvůli větší energetické náročnosti létání v přízemní výšce. Zhoršily se celkové vlastnosti stealth (proti radarům pracujících v určitých vlnových délkách) a výškový dostup klesl z 18 300 m (60 000 stop) na 15 200 m (50 000 stop).

Původní koncepce B-2 Spirit s jednoduchou "V" odtokovou hranou; větší foto / Northrop Grumman

Nakonec se však program ATB dostal do tzv. finanční spirály smrti (death spiral) kvůli rozpadajícímu se Sovětskému svazu a následnému snižování obranných výdajů. Americký Kongres odmítal dat peníze na nákup původně požadovaných 132 bombardérů, což zvýšilo jednotkovou cenu za letadlo a opět tlačilo na snížení počtu nakupovaných letadel. Nakonec letectvo získalo pouze 21 bombardérů B-2 Spirit.

Zda se tedy, že B-21 Raider s jednoduchou odtokovou “V” hranou je reinkarnací původního požadavku amerického letectva na výškových stealth bombardér, tentokráte ale v menší, jednoduší a tedy levnější verzi.

 

V pozdější fázi konstruktéři testovali různé koncepce, jak zajistit ovladatelnost letadla, včetně možnosti přidat svislé ocasní plochy; větší foto / Northrop Grumman

Za pozornost stojí, že u prvního koncepčního obrázku B-21 Raider chybí vyobrazené řešení výstupních trysek motorů, podobně jako u prvních vyobrazení B-2 Spirit. Podle Rogowaye dokonce ani nyní, když můžete fotit B-2 na amerických leteckých základnách, nesmíte fotit zadní část letadla s detaily výstupních trysek. Ostatně do dnešních dní není přesně jasné, jak jsou výstupní trysky B-2 přesně řešeny.

U B-21 budou pravděpodobně trysky umístěny na horní části trupu kvůli potlačení infračervené stopy letadla (z pohledu od země).

Na základně tvaru B-21 a znalosti původních požadavků na bombardér B-2 se dá odvodit způsob nasazení a možnosti nového bombardéru. B-21 Raider bude pravděpodobně výškových stealth bombardér. Díky létání ve velkých výškách B-21 obdrží úsporné motory a také menší nádrže s palivem. B-21 dosáhne výšky pravděpodobně až 20 000 m, jako letoun původního návrhu ATB.

 


Jeden z prvních obrázků B-2 Spirit. Na snímku chyby výstupní trysky motorů. Všimněte si, že koncepční obrázek B-21 je snímán ze stejného úhlu, má podobné stínování a také mu chybí výstupní trysky motorů. / Northrop Grumman

Díky tomu B-21 dosáhne cílů s mnohem menší spotřebou paliva. Navíc B-21 bude operovat v podobné oblasti letové obálky jako průzkumný dron RQ-4 Global Hawk. B-21 tak může pohodlně převzít nad RQ-4 kontrolu a využívat jeho bohaté senzorové vybavení. Cestovní rychlost RQ-4 je 575 km/h a dolet přes 22 000 km (výdrž ve vzduchu + 32 h).

Podle Rogowaye díky vysoké letové hladině B-21 poslouží i jako komunikační uzel a datově propojí nejrůznější bezpilotní a pilotovaná letadla, zejména F-35 Lightning II. Díky svému vybavení B-21 zajistí “fúzi dat” z nejrůznějších senzorů a pak výsledný společný obrázek situačního povědomí předá ve srozumitelné podobně pilotům dalších letadel.

V podstatě B-21 může fungovat na stejném principu, jako americký letecký systém BCAN (Battlefield Airborne Communications Node), který zajišťuje fúzi a přenos dat mezi nejrůznějšími komunikačními/datovými prostředky. Síť BCAN nyní vytváří drony EQ-4B a letouny Bombardier E-11A. Díky BCAN mohou spolupracovat a předávat si data letadla nejrůznějších generací (staří), poslání a typů.


Informace o RQ-180 přinesl jako první magazín Aviation Week. / Aviation Week 

Co se týče zbraní B-21, pravděpodobně půjde o celou řadu zbraní vzduch-země (bomby, pumy, střely), možná střely vzduch-vzduch velmi dlouhého dosahu nebo dokonce laserové zbraně.

B-21 Raider tak nebude “jen” bombardér, ale spíše víceúčelová výšková stealth platforma. "Výškovost" letounu také dokazuje, že Northrop Grumman při vývoj B-21 sáhl k původnímu řešení programu ATB, nikoliv například k “zubovému” řešení technologického demonstrátoru X-47B.

Ve skutečnosti se zdá, že B-21 spíše vychází ze zkušenosti s nasazením utajovaného výškového stealth bezpilotního letadla Northrop Grumman RQ-180. Ostatně Rogoway se domnívá, že podobně jako RQ-4 také RQ-180 poslouží jako senzorový doprovod bombardérů B-21 Raider.

Zdroj: The Drive

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Americký bombardér B-21: Co prozatím víme?

Americké letectvo (U.S. Air Force) před několika dny prezentovalo nákres budoucího strategického ...

Konec “pomluv”: F-35 je ve vzdušných soubojích skvělý

Norský pilot major Morten “Dolby” Hanche vyvrací pochybnosti o schopnostech stíhačky F-35 Lightning ...

Americký bombardér B-21 Raider získá jaderné střely

Americké letectvo (US Air Force) pro bombardér B-21 vybralo bojové jméno “Raider” (Nájezdník). ...

V-247 Vigilant: Bitevní dron pro americkou námořní pěchotu

Americká firma Bell minulý týden představila koncept bitevního dronu V-247 Vigilant. Koncept vznikl ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Shania
    15:54 14.10.2017

    To že má stroj zadní část ve tvaru W místo V je pravě důsledek změn kvůli problémům s ovladatelností v nízkých výškách (přidali ovládací prvky a zesílili jejich velikost a odezvu).

    https://www.globalsecurity.org...

    By the time they finished, the
    B-2 had relatively larger control
    surfaces than a typical fighter.
    They moved faster, too. The F-16
    surfaces clocked 80 degrees of
    motion per second, while the B-2’s
    inboard elevons hit 100 degrees per
    second.
    Just how good was it? A typical
    standard was to decrease 10% to
    12% of the gust load. On the B-2,
    the fast-responding flight control
    system decreased a whopping 40%
    of the gust load.
    Together the changes created a
    significantly different design. Gone
    was the basic diamond-shape
    body. In its place was a stronger
    center body and the distinctive
    shape of the trailing edge of the
    B-2 so widely recognized today

  • Shania
    15:45 14.10.2017

    Lyšák: neplete, více zde: http://www.northropgrumman.com...

    začíná to na str. 55

  • Lyšák
    14:47 14.10.2017

    Pisatel si evidentně zpletl B-1 s B-2. B-1 Lancer byl opravdu během vývoje razantně přepracován, kdy z původně dvoumachového přepadového bombardéru vznikl stejně velký bombardér pro průnik v nízké výšce vysokou podzvukovou rychlostí a únik nadzvukem ve velké výšce. U B-2 je taková taktika už díky aerodynamické koncepci nemyslitelná! Samokřídlo není opravdu vhodné (problém mají i delty, natož létající fotbalové hřiště) pro přízemní let, a už vůbec nemůže mít potřebné výkony pro rychlou akceleraci a stoupání... U B-52 se s takovou taktikou (samozřejmě podzvukovou) v minulosti skutečně počítalo, ale snad nebyla ani využita (jistě k radosti posádek, protože to není prča ani pro ně, ani pro tu mašinu, která dostává nakládačku...).

  • bezo23
    08:17 10.10.2017

    "V průběhu programu však letectvo přišlo s požadavkem, aby B-2 dokázal pronikat nad Sovětský svaz v nízkých výškách pod dosahem sovětských dálkových radarů – podobně jako bombardéry B-52 Stratofortress a B-1B Lancer. Američtí plánovači vznesli tento požadavek kvůli obavám z možností nejnovějších sovětských radarů."

    Požadavek na bombardéry B-52 Stratofortress a B-1B Lancer, aby pronikali nad Sovětský svaz v nízkých výškách? U B-52 Stratofortress si to neumím dost dobře představit :-o ...

  • kubo4747
    15:49 09.10.2017

    Nechcem tvrdiť, že USA má všeobecne najlepšiu techniku na svete, ale v tomto sa USA naozaj nikto technologicky nemôže rovnať a už len preto, že dokázali s týmito technológiami pracovať v 80. rokoch minulého storočia. Osobne by ma zaujímalo ako reagujú ich protivníci na tieto stroje a taktiež na in´é USA technológie ako napríklad Rusko, Čína, India atď. a či vôbec dokážu proti nim "bojovať" alebo vytvoriť protiopatrenia.

    Čo by ma ešte zaujímalo je incident s dronom RQ-170 Sentinel. Máte niekto nejaké zdroje? Avšak nechcem žiadne fake, hoax atď. Ďakujem vopred.