BAE Systems odstoupila z programu nových bojových vozidel pěchoty pro americkou armádu

BAE Systems odstoupila z programu nových bojových vozidel pěchoty pro americkou armádu
CV90 / DP (Zvětšit)

Nosným typem pásového bojového vozidla je u americké armády BVP Bradley a jeho odvozené verze. Vozidlo Bradley je ve výzbroji od roku 1981, proto se už několik let připravuje jeho náhrada.

Podle nejnovějších plánů americké armády by první exempláře nástupce vozidla Bradley měly do služby přijít v roce 2026. Nové BVP má vzejít z probíhajícího programu NGCV (Next-Generation Combat Vehicle) a také OMFV (Optionally-Manned Fighting Vehicle). Americké ozbrojené síly chtějí získat velmi pokročilé stroje s vyspělými elektronickými systémy, které by umožnovaly jejich standardní nasazení s osádkou, tak i bez posádky a dálkově řízené. Má jít o víceúčelová bojová vozidla, která budou disponovat velkým růstovým potenciálem, což zajistí snadné modernizační zásahy v budoucnu a rychlou implementaci nových technologií, které se budou během služby vozidel objevovat. Už nyní se počítá se zabudováním prvků umělé inteligence, nových pokročilých optoelektronických systémů i radaru pro řízení přesné palby.

Program NGCV v současnosti patří mezi klíčové modernizační projekty americké armády, což mělo vliv na urychlení jeho časového rozvržení v příštích letech. Velení armády dokonce převedlo finanční prostředky, které byly původně určeny na další vylepšení vozidel Bradley, právě na program NGCV. Platforma Bradley se totiž po řadě modernizací dostala na hranici svých možností. Při nasazení v posledních letech se především ukázalo, že konstrukce podvozku už nezvládá velké zatížení způsobené novými systémy i vylepšenou výzbrojí a také elektrický systém nebo zdroje energie nemají dostatečnou kapacitu a potenciál zvládat vyšší energetické nároky nového vybavení.


M2 Bradley; větší foto / US Army

O významu a rozsahu programu NGCV svědčí i čísla. Nová BVP, jež z něj vzejdou, mají nahradit více než 1600 vozidel Bradley a částečně i tanky M1 Abrams u těžkých brigádních uskupení ABCT. Půjde tedy o velkou zakázku, o kterou se chce ucházet několik výrobců. Zájem projevila například německá zbrojovka Rheinmetall, která ve spolupráci s americkou společností Raytheon nabízí vozidlo Lynx, mluví se i o účasti KMW s vozidlem Puma. Do programu NGCV se hlásí i domácí zbrojovka General Dynamics Land Systems s vozidlem Griffin III, což je variace na vozidlo ASCOD 2, a svůj zájem původně deklarovala i společnost BAE Systems nabízející vozidlo CV-90. Není bez zajímavosti, že stejné platformy tyto firmy nabízejí i v rámci současného výběrového řízení na nová BVP pro Armádu České republiky.

Americká armáda ovšem zatím nevypsala kompletní požadavky a specifikace pro nástupce vozidel Bradley. Údajně proto, že nechce podvazovat kreativitu výrobců, kteří mají zájem v programu NGCV uspět, a tak vlastně čeká, s čím firmy přijdou. Je to poněkud neobvyklý přístup, ale na druhou stranu díky tomu mohou výrobci vytvořit opravdu originální a možná i revoluční koncepty. Požadavky na nová BVP tak budou krystalizovat v následujících letech během testů a zkoušek.


Griffin III; větší foto / General Dynamics

Už nyní je ale jisté, že testy neprojde žádné vozidlo na bázi obrněnce CV-90. Počátkem června tohoto roku totiž BAE Systems poněkud překvapivě oznámila, že se z programu náhrady vozidel Bradley pro americkou armádu stahuje. Jim Miller, ředitel rozvoje obchodu v oblasti bojových vozidel společnosti BAE Systems, to odůvodnil obchodním rozhodnutím firmy, která se prý bude soustředit na jiné programy, včetně probíhající modernizace vozidel Bradley A4, a to přesto, že americká armáda prostředky na další vylepšení této techniky z velké části přesouvá právě do programu NGCV.

Lze se jen dohadovat, co se ukrývá za oním obchodním rozhodnutím, které znamená rezignaci na možnost získat velmi lukrativní zakázku. BAE Systems možná v současnosti nedisponuje dostatečnými kapacitami, které by zabezpečily vývoj nových vozidel na bázi CV-90 či jejich sériovou výrobu. Možná to ale také znamená, že se již vyčerpal růstový a vývojový potenciál vozidla CV-90, jehož technický a technologický koncept vznikl už v 80. letech minulého století.


Ajax; větší foto / General Dynamics

Toto rozhodnutí BAE Systems může být ale důležitým signálem i v souvislosti s výběrovým řízením na nová BVP pro českou armádu. Firma se totiž s typem CV-90 snaží uspět v Česku, a to v konkurenci stejných výrobců jako v případě amerických programů NGCV a OMFV. Přitom právě ověřené platformy CV-90 a Griffin III/ASCOD 2 řada odborníků tipovala na postup do užšího výběru nových BVP pro americké pozemní síly. Vozidlo Puma se totiž vyrábí pouze v jedné variantě, navíc konstruované přímo na míru požadavků Bundeswehru, a vozidlo Lynx existuje jen v několika prototypech a teprve nyní se pro něj vyvíjí dostatečně výkonná pohonná jednotka, která by zaručila růstový potenciál do budoucna.


Puma; větší foto / DP

V kontrastu s rozhodnutím BAE Systems naopak společnost General Dynamics Land Systems vedle své snahy uspět v programech NGCV a OMFV oznámila rozšíření svých aktivit v Austrálii. Tam probíhá další velmi důležitý modernizační program označovaný jako LAND 400 Phase 3, ze kterého má, podobně jako v USA či Česku, vzejít nový typ pásového bojového vozidla pro mechanizované jednotky australské armády. Společnost General Dynamics Land Systems – Australia, dceřiná lokální odnož General Dynamics Land Systems, koncem července oznámila, že v Austrálii vytvoří centrum pro obrněná bojová vozidla, které má podpořit její nabídku platformy ASCOD 2 v rámci programu LAND 400 Phase 3.


Lynx; větší foto / DP

Půjde o obdobný model jako v případě britského projektu Ajax, v jehož rámci britská armáda v současnosti přezbrojuje na rodinu vozidel Ajax postavených na platformě ASCOD 2. Nové australské centrum bude podobně jako v Británii znamenat zřízení lokálních výrobních kapacit, které zajistí výrobu prototypových vozidel, integraci systémů a výzbroje i testovací program. Centrum také bude řídit vznik dodavatelského řetězce, který bude zahrnovat řadu australských výrobců, vývoj softwaru a další vývojové a výzkumné procesy, což přinese více než tisíc nových pracovních míst přímo v Austrálii. General Dynamics Land Systems dlouhodobě spolupracuje s australskými ozbrojenými silami a stala se dodavatelem výzbroje a systémů v mnoha jejich projektech v oblasti tankové techniky, obrněných průzkumných vozidel, vojenských lodí a ponorek či letecké techniky.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích
Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • flanker.jirka
    14:14 30.08.2019

    Při současné politice "america first" dávám jakémukoliv evropskému výrobci 0,5% šanci, že tendr vyhraje.

    • Rase
      14:23 30.08.2019

      Cokoliv co vyhraje, se bude vyrábět kompletně v USA, tak je jedno, jestli to bude Puma, Lynx nebo Ascod. On ani ten Ascod není v podstatě americký. Osobně bych v tomhle tendru Pumu nepodceňoval - byť se asi taky změní od verze pro BW.

    • Tecka
      16:57 30.08.2019

      Czyli gdzie jesteśmy .. w dupie? :D

  • CerVus
    11:29 30.08.2019

    Ono je to i celkem pochopitelné. Amíci chtějí něco technicky nového, inovativního. BAE má u CV90 ucelenou řadu variant, takž co nového by vymýšleli?
    Navíc u Americké armády se dá očekávat, že se podoba vybraného BVP časem změní, jak budou dostávat nové technologie a na to je třeba nosnost a dostatek vnitřního místa. Což je ale něco co nemusí trápit druhořadé armády jako je ta naše. U našich BVP se nedá čekat, že by někdy v budoucnu dostaly výraznější upgrady, takže nemusíme řešit stejné "budoucí" problémy jako za mořem.

    • Rase
      13:18 30.08.2019

      tak BAE Systems je velká firma a nemusí se vázat jen na CV90 od jejich švédské pobočky. myslím že pomáhali turkům s konstrukcí některých jejich vozidel. Ve FNSS mají pořád 49 %, tak přivést třeba Kaplan-30 by nebyl problém. Případně by mohli navázat partnerství třeba se Singapurci nebo podobně. BAE rozhodně má zajímavé technologie co by šly použít a do čeho se zabalí je dost jedno.

  • PetrTechnik
    14:44 29.08.2019

    Jenom postřeh ze zkušenosti. Moje :-) firma se teď zúčastňuje výběrového řízení na dodávku obráběcího centra, jde až o 3.kolo. Do prvních dvou se v podstatě nemělo cenu hlásit, protože jediný striktní požadavek v podstatě byl, že to má být na elektriku :-). Ostatní nabídky konkurence byly takové nijaké, vlastně až na potřetí když věc získala jasnější kontury a bylo možné něco nabídnout. Je klidně možné, že BAE zvolilo stejnou taktiku. Leč ve zbraních nedělám a nejsem obchodník.

  • Clanek
    14:14 29.08.2019

    Kolik stoji jen ucast v podobnem tendru ani nechci odhadovat, ale pujde to do minimalne desitek milionu USD pokud mam produkt, a radove vic pokud produkt musim teprve vymyslet a postavit. Pokud ma nejaka firma indicie, ze ji vytezstvi v soutezi nehrozi, pak si mile rada ony naklady odpusti a do souteze ani nevstoupi. A ty indicie mohou byt vseho druhu (jiz dnes vim ze konkurence "zalobovala", nejaka zakulisni dohoda ja na tebe a ty na me atd.), kde to co mam nebo (ne)umim jsou az ty druhorade duvody.
    Takze bych CV90 nebo BAE jen na zaklade teto zkutecnosti nijak nezatracoval. A tim spis bych na zaklade tehle neucasti nevyvozoval ze CV90 prislo o sance v CR. Jakoby snad CR patrila k tradicnim "to co american" zemim. Nepatri, spise presne naopak. Pokud neco tak sance CV90 v CR timhle krokem spis stouply.

    • Kichot
      14:51 29.08.2019

      Přesně, sice neuspěli ani v GB ani v USA, ale pro nás velmi dobrý stroj v mírových dobách. Něco jako Gripen. Tak snad se něco většího 30 let nesemele

      • Charlie
        09:17 30.08.2019

        Nějakou větší blbost byste na skladě neměl? Tohle je na zdejší poměry dost slabota... :/

        • Kichot
          09:35 30.08.2019

          Slabota je spíš Vaše reakce. Chcete se bavit spíš o tom jak stouply šance CV90 u nás po odstoupeni z amerického tendru nebo o přínosu Gripenu pro Nato v případném velkem konfliktu?

    • Jirosi
      19:28 29.08.2019

      "Kolik stoji jen ucast v podobnem tendru ani nechci odhadovat, ale pujde to do minimalne desitek milionu USD pokud mam produkt, a radove vic pokud produkt musim teprve vymyslet a postavit."

      Zapomínáš, že vítězství v takové zakázce zajistí firmě práci na dalších 40-60.let.
      Kdo další bude pořádat podobný projekt, co by naplnil výrobní kapacity?

      • Clanek
        09:50 30.08.2019

        Stejne jako vyhra v loterii by zabezpecila me na dalsich 40-60 let. Pokud ale ve vyhru neverim, pak si nebudu kupovat los.

        • Rase
          12:14 30.08.2019

          Každá firma má na podobné věci vyčleněné prostředky (podobně jako na reklamu atd.). Zrovna u amerických tendrů se běžně účastní i málo známé firmy a nedá se říct, že by pro ně případný neúspěch byl likvidační... je to pro ně i třeba jen dobrá reklama a zviditelnění.
          Tak jak tak, BAE Systems potřebuje dřív nebo později vytvořit nové BVP, jinak nebude mít co nabízet zákazníkům. CV90 není všespásné a už teď se moc neprodává.

        • Jirosi
          14:46 30.08.2019

          To by platilo jen v případě, že hlavním podnikáním firmy by nebyl život za výhry z "losů".
          Pracovní náplní firmy BAE je dodávka zbraní vládám, pokud nebude soutěžit nebude ani dodávat.

    • PavolR
      22:03 29.08.2019

      Nezvyknú tak náhodou Američania rozdeľovať účastníkom programu financie na vývoj?

      • CerVus
        11:22 30.08.2019

        Tím si už nejsem moc jistý. Když vybírali letadla pro CAS, tak výrobcům nedali ani korunu. Nakonec byl tendr beztak zrušený. Teď vybírají fregaty a zase žádná zmínka o podpoře výrobců. A v obou případech měli také neurčité specifikace.

        • SYN_
          07:26 09.09.2019

          Na fregaty peníze účastníkům jsou... v prvním kole málo, v druhém už víc...
          Jestli to stačí aspoň řádově na náklady s účastí ovšem netuším :(

      • Rase
        12:15 30.08.2019

        Ano, ale myslím že až v druhém kole, kdy postoupí dva výrobky

  • PavolR
    12:19 29.08.2019

    Pozor! Toto je PR článok GDLS autorsky štandardne označený ako "Redakce AN"! Nemožno očakávať, že sa z neho objektívne dozvieme, čo sa presne stalo a teda ani vyvodzovať ďalekosiahlejšie závery.

    • Jirosi
      12:39 29.08.2019

      Z tvého postu vypadl odkaz na uvedení informací na pravou míru.

    • PetrTechnik
      13:20 29.08.2019
      • Jirosi
        13:26 29.08.2019

        Když si to člověk přečte, tak je to ještě horší než co píšou AN.
        Vždyť oni mají všechny ty technologie, případně je už rovnou montují do skutečných vozidel.

  • Rase
    10:28 29.08.2019

    Docela slušná palba do vlastních řad. Dost pochybuji, že by za těchto okolností bylo CV90 vybráno v našem tendru, nebo jakémkoliv jiném. Osobně se tomuto rozhodnutí velmi divím, přeci jen se mohli amerického tendru dál účastnit a kdyžtak vypadnout až v průběhu po nesplnění nějakého bodu zadání. Jiné priority beru jen jako dodatečné odůvodnění. Přeci jen americký program je Top prestižní záležitost a má smysl se i jen účastnit (!)

    Co z toho plyne je, že sebelepší vozidlo nevydrží věčně a dřív nebo později musí firmy nabídnout zcela nové vozidlo. BAE by se mělo inspirovat u korejců s jejich AS-21 Redback nebo Lynxem od Rheinmetallu. Vlastně i u Turků, ale ty beru s rezervou.

    • PetrTechnik
      10:57 29.08.2019

      Nevím jestli jste se podílel někdy na výběrovém řízení , třeba i jen o několik řádů menších zakázek, ale nemůžete se přihlásit a pak říct sorry já nemám k nabídnutí ani trakař. To firmu v takové branži odrovná a nikdo ji nebude brát vážně.

      • Jirosi
        12:53 29.08.2019

        Pokud nemám ani trakař, tak se raději rovnou nehlásím.

    • Nesher
      11:38 29.08.2019

      Tak ono to také může být jinak. Prostě jen v BAE pochopili, že platforma CV90 je už za zenitem a tak ji pro budoucnost odpískali a připravují něco jiného a lepšího. Přeci jenom těžko uvěřit, že by si BAE (což už je dnes spíš americká než britská firma) nechala takový tendr ujít. Čas mají, jak je v článku uvedeno, oficiálně to ještě vyhlášeno není a US ARMY čeká s čím výrobci přijdou. Případně se dohadují s někým kdo má moderní vozidlo, ale sám (bez US partnera) nemá šanci. Třeba ty Korejci, případně Singapur.
      Samozřejmě jenom spekuluji, taky si mohli říct, že nemá cenu pálit čas a peníze ve chvíli kdy není šance.
      Jinak souhlas, tohle je i důležitý signál pro nás, z CV 90 nikdo už víc nevymáčkne a my kupujeme systém min. na 30 let. Takže v soutěži asi reálně zůstane ASCOD a LYNX.

      • Tecka
        14:32 29.08.2019

        ASCOD ma jedną „wadę” ,to założenie , technologicznie z początku lat 90tych . Owszem, wersja angielska jest ciekawa ale znając ogólne tendencje w USA, raczej Lynx miałby szanse jako konstrukcja z poza Stanów. Jest tylko jedno pytanie ,jak to się ma do amerykańskich badań w kierunku wykorzystania całkowicie nowych stopów o lekkiej strukturze do budowy kadłuba

        • Nesher
          16:59 29.08.2019

          Také bych byl spíše pro Lynx, nicméně oni nám nenabízejí původní ASCOD, ale jeho evoluci ASCOD II, údajně využívá spoustu vylepšení, které má i AJAX.
          Americké výzkumy stran lehkých slitin jsou pro nás mimo, jak kvůli času (potřebujeme nové BVP hned, předevčírem bylo pozdě), tak i kvůli penězům.

          • Tecka
            17:32 29.08.2019

            Wiesz Nesher..nikt nikogo nie przyłączy do know how za „piękne oczy”. Można żałować , że nie doszło do regionalnej współpracy i sami będziemy produkować Borsuka, a jest naprawdę udany..

          • Nesher
            18:03 29.08.2019

            Ohledně Borsuka, v tomhle konkrétním případě si běž stěžovat na vaše MO. Ani nechtěj abych citoval co řekl D. Koštoval (tehdejší náměstek ministra obrany) když mu došlo, že se s vámi nedomluví.
            A mám-li být upřímný, jsem rád, že to tak dopadlo. Jednak nikdo nemusí absolvovat věčné hádky kdo má vyrábět co, kdo je více arogantní a nesoudný a kdo to případně zkazil.
            Navíc nevěřím, že bychom dokázali společně vytvořit něco lepšího než nám dodá Rheinmetall nebo GDLSE. Know-how chybí na obou stranách.

          • Tecka
            18:19 29.08.2019

            ..no i to jest pełny obraz rzeczywistości.. Peron Wam odjechał..

          • Nesher
            18:34 29.08.2019

            Ano tak to je. Navíc si nemyslím, že je nutné si vše dělat doma. Lepší je rozvíjet to co umím, v čem jsem dobrý a co jsem schopen prodat. To BVP skutečně nejsou.
            Máme takové přísloví, devatero řemesel, desátá bída. ;-)

    • liberal shark
      11:40 29.08.2019

      Když holt nejsou k dispozici dostatečné zdroje na účast v projektu, tak je slušné a férové z něj odstoupit. Nejhorší ´je naslibovat hory-doly, podepsat kontrakt a pak své závazky nesplnit. Jinak souhlas, snižuje to šance CV-90Mk4 i v našem programu.

    • PetrTechnik
      11:45 29.08.2019

      Ještě bych jen doplnil, že je docela dobře, když Usáci vypsali tak obecné zadání. Půjde o tisíce vozidel a tam už se vyplatí investovat do skutečného vývoje, variabilnosti atd.

    • GlobeElement
      11:49 29.08.2019

      Fakt to na první pohled působí jako obchodní sebevražda.

    • Jirosi
      12:59 29.08.2019

      Je škoda, že vozidlo co v základu nejvíce odpovídá požadavkům Mo, je i výrobcem pokládáno za nemoderní, neschopné modernizace.

    • Tecka
      14:21 29.08.2019

      Tutaj z ofertą RM może być ciekawie bo to co jest utrudnieniem na innych rynkach to w USA może być korzystne. Praktycznie, Lynx na tym etapie oferuje sporą elastyczność w podejściu do konceptu..a jankesów byłoby na to stać, gdyby wybrali coś zza granicy. Teoretyzując..gdyby oferta RM wygrała a Wy zdecydowali byście się na Lynxa ,to teoretycznie mielibyście spory rynek do obsługi jako podwykonawca..ale to tylko luźne dywagacje ;)

      • Rase
        12:20 30.08.2019

        Lynx bude buď velký úspěch, nebo velký propadák. Zatím se neví, jak to s ním dopadne. osobně bych byl v jeho zdrženlivý. Klidně se může stát, že jej vybere USA, Austrálie i ČR, taky se ale klidně může stát, že vyberou něco jiného a celý projekt prostě vyšumí do prázdna. Jedinou jistotou je, že zatím Lynx nikdo nekoupil a hodně jsou jen sliby.

        • kisam
          12:34 30.08.2019

          Budúci týždeň má austrálska armáda ohlásiť, ktoré dve BVP postupujú do užšieho finálneho výberu. Prihlásili sa Lynx, CV90, AS 21 redback a Ajax. Môj typ na finalistov je Lynx a Ajax.

          • Tecka
            16:42 30.08.2019

            Dokładnie ..i to jest sytuacja zero jedynkowa.. Albo coś z tego będzie ,albo nic. To o czym pisałem czas temu, należy poczekać na rozstrzygnięcie australijskiego przetargu . Ps. Muszę to napisać , i nie jest to mój „lokalny patriotyzm „.. Borsuk jest naprawdę wyjątkowo udanym projektem ,jestem zaskoczony !

        • Matesaax
          22:17 30.08.2019

          Před pár dny byl v MFD nějaký článek,kde psali,že podle zákulisních informací je Lynx favoritem našeho tendru.

          • Rase
            00:32 31.08.2019

            dle některých zákulisních informací se bude vybírat mezi Ascodem a CV90. Jiní tvrdí že favoritem je Puma atd. reálně budou vojáci rádi i za modernizaci v slovenském stylu, takže tak.

          • Tecka
            13:38 31.08.2019

            Nazywają go „yeti” ..wreszcie się pojawi na MSPO , realna modernizacja w Obrum od przyszłego roku , czyli opóźnienie.
            https://pbs.twimg.com/media/ED...

          • Tecka
            13:41 31.08.2019

            ..i to Was napewno zaskoczy .. podobnie jak nas. HSW zaprezentuje niszczyciel czołgów na podwoziu K9 z rakietami hellfire . „Imperium kontratakuje” :)
            Narazie stoi na placu przed głównym hangarem wystawowym , owinięty szczelnie folią

          • Tecka
            08:50 02.09.2019
          • Rase
            11:41 02.09.2019

            no ten stíhač tanků je hodně zajímavý, akorát mi přijde podvozek zbytečně dlouhý - klidně je mohli odst zkrátit. Osobně bych podvozek raději využil jako nosič protivzdušného systému Skyranger / MANTIS nebo něco podobného.

          • Tecka
            14:07 02.09.2019

            ..przerost formy nad treścią.. inny nośnik i inny efektor, bardziej by mi pasował brimstone od mbda

          • Tecka
            18:41 04.09.2019

            ..oczywiście ,na targach jest więcej ciekawych obiektów, ale to jest cichy bohater .. podwozie na bazie t72 ale z 7 osiami nośnymi, most po rozłożeniu o zasięgu ponad 25 metrów, całkowicie automatyczny z systemem samoobrony . Umożliwia przejazd ,na przykład , najnowszych czołgów o masie 70+
            https://www.defence24.pl/uploa...