Bahrajn kupuje stíhačky F-16 a zachraňuje americká pracovní místa

F-16 amerického letectva startuje ze základny Bagram; větší foto; ilustrační foto / US Air Force 

V listopadu minulého roku malý ropný stát Perského zálivu Bahrajn podepsal smlouvu na nákup 16 víceúčelových stíhaček F-16 Block 70. Bahrajn se stane prvním uživatelem verze “Block 70” v Perském zálivu. Nákup F-16 navíc pomůže udržet výrobní linku v Jižní Karolíně.

Smlouvu na konci listopadu podepsal v bahrajnské Manamě americký viceprezident Mike Pence a bahrajnský korunní princ a velitel bahrajnských ozbrojených sil Salman bin Hamad Al Chalífa. Cena za 16 stíhaček (původně se mluvilo o 19 strojích) a příslušného provozního vybavení (zřejmě včetně zbraní) dosáhla 2,3 miliardy dolarů.

 

 

Bahrajn se také s Washingtonem dohodl na modernizaci 20 stíhaček F-16 Block 40 svého letectva na verzi F-16V Viper za jednu miliardu dolarů.

 

„Jsme rádi, že se Bahrajnské království a americká vláda dohodly na prodeji letadel F-16 Block 70 pro letecké síly královského Bahrajnu,“ řekl Rick Groesch, viceprezident pro rozvoj mezinárodního obchodu v Lockheed Martin.

 

Modernizace F-16V Viper, poprvé představená v roce 2012, je nabízena současným uživatelům letadel F-16A/B/C/D a F-16 Block 50/52. Naproti tomu F-16 Block 70 jsou nejnovější a nejmodernější nově vyrobené letouny.

 

Středobodem obou verzi jsou zcela nové radiolokátory – F-16 Block 70 a F-16V mají radiolokátor APG-83 s elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array). APG-83 je radar se škálovatelným agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) a vychází z APG-81 stíhačky F-35 Lightning II. Podle tiskových materiálů Northrop Grumman APG-81 a APG-83 mají z 95 % stejnou konstrukci.

 

Radilokátor APG-83 dokáže působit najednou v módu vzduch-vzduch/vzduch-země a umí sledovat až 20 vzdušných cílů. Úhel snímání je ± 60°. APG-83 je schopen provádět detailní mapování terénu (vyhledávat cíle na zemi) na vzdálenost 20 km až 300 km od letounu.

 

APG-83 na tuto vzdálenost odhalí statické i pohyblivé cíle – systémy letoun umí měnící se polohu pohyblivých cílů zanášet do digitální mapy, pomocí datalinku předávat jiným letounům nebo vyššímu stupni velení. Díky nové generací zbraní, jako je GBU-53/B Small Diameter Bomb II (SDB II), umí F-16 ničit bodové pohyblivé cíle.

 

Klíčové informace (digitální mapa, mapování terénu) u F-16 Block 70 a F-16V se zobrazují na novém velkém centrálním displeji (6×8”) s velkým rozlišením. Na středovém displeji se zobrazují například i data ze střeleckých a zaměřovacích kontejnerů.

 

Klíčové systémy F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

 

Malý ropný stát Bahrajn s pouze 1,4 miliony obyvatel tak bude mít 36 stíhaček (tři letky) F-16V a F-16 Block 70. Nové "Block 70" nahradí v bahrajnském letectvu stíhačky F-5E/F.

 

Bahrajnská objednávka je klíčová pro udržení výrobní linky F-16, která je v současné době přesouvána z texaského Fort Worth do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. Tam vznikne díky přesunu výroby 250 nových pracovních míst. Ve Fort Worth se tak uvolní místo pro výrobu F-35 Lightning II – po plném rozběhnutí výroby má továrna vyrábět 160 F-35 ročně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karlíně na konci roku 2019.

 

V americkém letectvu slouží 2231 stíhaček F-16, úplně poslední nové F-16 americké letectvo získalo v roce 2005. Od té doby běží výroba pro zahraniční uživatele, u kterých léta více než 2500 F-16.

 

Nová objednávka F-16 umožní udržet výrobní linku ve městě Greenville o dalších tři až pět let. Samozřejmě výrobní kapacity oproti texaské továrně budou mnohem menší – Fort Worth dokázala vyrábět až jednu F-16 denně. Je to prospěšná situace; Bahrajn potřebuje F-16 a F-16 potřebuje Bahrajn, uvedl Groesch.

 

F-16 amerického letectva. Některé F-16 jsou vybaveny střeleckým a průzkumným kontejnerem Sniper.

 

Podle Groescha navíc existuje příležitost prodat více než 200 F-16 v Evropě, Středomoří, jihovýchodní Asii a Jižní Americe. Velká šance existuje v Polsku, které poptává několik desítek nových víceúčelových stíhaček.

 

Až o několik stovek stíhaček F-16 Block 70 projevuje zájem Indie. V tomto případě se uvažuje o postupném přenesení výroby F-16 do Indie, která následně (asi již po uzavření výroby v Greenville) bude dodávat F-16 nejen pro vlastní letectvo, ale i pro případné další zahraniční uživatele.

 

Zajímavé je, že F-16 na Středním východě soutěží především s mnohem těžší a výkonnější evropskou stíhačkou Eurofighter Typhoon. Evropský letoun byl také favoritem v Bahrajnu. Eurofighter Typhoon již objednalo letectvo Saúdské Arábie, Ománu, Kuvajtu a naposledy Kataru. Na základě současných objednávek bude výrobní linka Eurofighteru fungovat až do roku 2024.

 

V posledních letech země Perského zálivu mohutně modernizovaly svá stíhací letectva. Například Katar objednal hned tři typy stíhacích letadel –  Eurofighter Typhoon, Boeing F-15QA a Dassault Rafale. Jedná se o letouny tří klíčových politických spojenců Kataru – Velké Británie, Spojených států a Francie.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nejnovější stíhačky F-16V Viper pro Bahrajn

Americký Kongres souhlasil s potenciálním prodejem 19 nejnovějších stíhaček F-16V do Bahrajnu. Stát ...

Velká modernizace řeckých stíhaček F-16

Řecké letectvo modernizuje flotilu víceúčelových stíhaček F-16C/D Fighting Falcon na standard F-16V ...

Stíhačky F-35 Lightning II pro Spojené Arabské Emiráty?

Prezident Donald Trump souhlasil se zahájením diskuze se zástupci Spojených Arabských Emirátů (SAE) ...

F-35 a Su-35 bojují o zákazníka v Perském zálivu

Jedna z hlavních událostí 15. mezinárodního veletrhu Dubai Airshow 2017 unikla pozornosti ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • mikojan29
    13:36 02.02.2018

    Z týchto dvoch variant je F16V jednoznačne efektívnejšia kúpa. No som zvedavý, ako sa to opäť celé vyvinie.
    BH - môže byť, Spartan - može byť, Patria - môže byť, len sú okresané o niektoré špecifické systémy. Aby to tak nebolo aj v prípade F16.
    Dosť už skepticizmu, buďme radi aj za to málo.

  • Flader
    13:26 02.02.2018

    Mne osobne sa tiež viac pozdávajú tie F-16V. Predsa len stále to bude rozšírenejší stroj ako Gripen. A k ich cene len to porovnanie s vašim (zatiaľ zastaveným výberom) vrtuľníkov, alebo BVP. Američania vedia, aký máme pripravený balík peňazí a keby boli "V" o toľko drahšie tak by nám ich určite neponúkali. To už by nám asi skôr ponúkli nejaké modernizované uloženky (Viper).

  • mikojan29
    13:23 02.02.2018

    Ono to môžu byť aj iné verzie ako "V", keďže sa opäť pozerá na peniaze, ale dúfam, že to tak nebude. Gripen je jasný.

  • Rase
    13:18 02.02.2018

    Flader:
    My i Maďaři nejspíš zůstaneme u Gripenu C/D, ale v tomto slovenském výberu bych byl spíš pro tu F-16V - přijde mi lépe vybavená. Pokud by je nakoupilo i Polsko, tak máte i souseda se stejnou mašinou pro cvičení atd. Jsem zvědavý co vyberou Rakušáci, přeci jen ti taky chtějí vybrat náhradu za Typhoony. V poslední době vybírá nový stroj hodně evropských států tak by bylo fajn to nějak zkorigovat, což bohužel nehrozí...

  • Flader
    13:04 02.02.2018

    Tak Američania ponúkli "V", pri Gripene sa vždy hovorilo o verzii C/D ms20. Verzia E/F nám nebola podľa dostupných info ponúknutá...

  • mikojan29
    12:57 02.02.2018

    Skôr nás prekvapia aké verzie vyberú...a neviem, či budeme prekvapení príjemne alebo nepríjemne.

  • Flader
    12:33 02.02.2018

    Aj toto je trochu posun. Je to v podstate vylúčenie nejakého prekvapenia.

  • mikojan29
    12:20 02.02.2018

    Tak zase jedna čiastočná správa:

    https://spravy.pravda.sk/domac...

  • mikojan29
    21:55 28.01.2018

    Jura99
    Ak sa čokoľvek a hlavne stíhacie letectvo dočasne zruší, alebo preruší niť, návrat na pôvodnú spôsobilosť býva veľmi ťažký a niekedy aj žiadny.
    Viď raketomety v ČR.

    Clanek
    Súhlasím s Vami, F16V je určite perspektívnejší stroj, keď sa to vezme komplexne. Gripen, aj keď to je kvalitný stroj má nevýhodu v tom, že je veľmi málo rozšírený v aliancii, vlastne len v ČR a Maďarsku.

    Či bude vo VzS OSSR F16 alebo Gripen, určite to bude posun minimálne v tom, že by mali byť avionicky o generáciu alebo dve vyššie ako naše MiGy, ktoré mám veľmi rád, ale doba ide dopredu a nemôžeme sa donekonečna uspokojovať, ako pekne manévrujú na leteckých dňoch.

  • HEKTOR
    14:30 28.01.2018

    Clanek - Tak ale podľa Vašej teórie je napr. aj Su-57 určený len na air policing pokiaľ by ho Slovensko kúpilo ako jediné v NATO.
    Preto som s Vami nesúhlasil že by bolo možné napr. Gripen takto kategorizovať len preto že ho zakúpilo málo krajin.

    Ale osobne by som bol radšej keby sme zakúpili F-16...

  • marecino
    08:47 28.01.2018

    Jura99: jednoznacne ta druha varianta.....alebo teda co nam prinesie vacsiu bojovu hodnotu? ked teraz nasa armada nema absolutne ziadnu :) kupit bvp, poriadne vyzbroj a vycvik pre vojakov a zalohy, tam by mali ist peniaze

  • Clanek
    01:21 28.01.2018

    @Luky
    Sortie rate je neco o co slo Svedum pri navrhu toho letadla velice, ano, krom nakladu I v tomto bude gripen excelovat (oni to jsou trochu spojene nadoby), ale to furt resite gripen jak letadlo a ne gripen jako system, zavedeny v nejakych poctech v CR.

    Ano, gripen jako letadlo, bude-li mu dana prilezitost provadet mise a budou-li se cesti (slovensti) piloti z misi vracet, budou je provadet cca stene dobre jakoby sedlali treba onu f-16, nebo spis jeste lepe. Potud letadlo.
    Jenze jakonahle nam ty gripeny zacnou padat, nebo se vracet hodne pochroumane, nebo nedejboze ani nevzletnou... pak prichazi na radu systemove vlastnosti: jak budeme schopni udrzet letadla v provozu, kde sezeneme nahradni dily, nebo rovnou nahradni letadla, kdo ze spojencu nam v techto ukolech bude schopen pomoct, kdyz treba prijdeme o domovskou zakladnu a letku bude potreba presunout jinam, treba uplne mimo domaci uzemi... a tu se dostavam k Polakum s F-16, a MiG, k Nemcum s tornadama a Typhonem, k polovine evropy s F16 nebo typhoonama a najednou ten system gripenu uz nevypada tak slibne protoze je krom madarska jedinecny. Ustedrit tem par kouskum techniky ranu a CR bude mit velke problemy delat cokoli. Bud nebude mit ani piloty ani letadla, a kdyz nepocitam madara se stejnym problemem pak je nema "k pujceni" zadny spojenec, anebo nebude mit letadla ale bude mit piloty, ktere nebude mit do ceho posadit ikdyby snad nektery ze spojencu trpel nedostatkrm pilotu.

    Proto je gripen stroj na airpolicing, dopravak gripen dolu neposle. Pri realne hrozbe a skutecnych stratach, ktere driv nebo pozdeji proste prijdou, ale bude letectvo maleho statu a clena NATO postavene na f-16 podstatne rychleji obnovitelne a v strukturach NATO flexibilnejsi. Zazemi operovat f-16 na vic zakladnach, vix mechaniku, vicemene bezedne mnozstvi nahradnich dilu valejici se po poustich a zakladnsch narodni gardy v, usa...
    Takze ma vytka nesmeruje proti gripenu jako takovemu, spis proti jeho jedinecnosti, male produkci a nerozsirenosti v NATO. Jooo kdyby tak mela CR dve letky, madari 2 letky, polaci dalsich 70 kousku, pak bych proti dalsi letce na SVK nerekl ani popel. Takhle mi ale rozumnejsi prijde poridit, sice drazsi, ale f-16.

  • HEKTOR
    15:44 27.01.2018

    niko - Nepochopili ste ma...Ja som nemyslel vývoj ako taký,ale skôr "vývoj" kde sa daju nenávratne naliať financie...

  • niko
    15:19 27.01.2018

    Hektor: Pri ziadnom lietadle OS SR neziada spolocny vyvoj. Ministerstvo to niekolko krat komunikovalo. F 35 SVK ale ani Gripen SVK, alebo 16 V SVK nehrozi.

  • HEKTOR
    14:43 27.01.2018

    Luky - Absolútny súhlas,Gripen určite neni volba "mieru",alebo len air policingu.Takto sa pri výbere vojenskej techniky nedá uvažovať.
    Skvele to vystihuje - Si vis pacem, para bellum ...

    Jura99 - Rozumný návrh a osobne by som bol za,veď desať rokov neni taká dlhá doba.Ale je tam asi jedno veľké ALE prečo to asi tak nebude.Pri nákupe od američanov,podobne ako od aj nemcov sa ťažko môžeme podielať na nejakom "vývoji" a urobiť z toho neskôr prípadne aj F-35 SVK...

  • Jura99
    11:32 27.01.2018

    otazka jestli kupovat pro OSSR F-16V, ktere vyresi stihaci letectvo na 30let a nebude vule ani duvod cokoliv menit nebo chvili vydrzet treba i bez stihacek a udelat zhruba za deset let rovnou skok pres dve generace na F-35. Ty 2mld € ted vrazit do nejmodernejsich BVP.

  • Luky
    22:30 25.01.2018

    pro mě je silným válečným parametrem "sortie rate"
    nepokládám Gripen za letadlo "jen na air policing"

  • mikojan29
    13:15 25.01.2018

    Tiež si myslím, že peniaze nie sú momentálne až taký problém, skôr sa bojím, aby to neboli nejaké okresané stroje ako napr. Spartany, ktoré nemajú systém obrany DASS.

  • niko
    10:44 25.01.2018

    Inak k tej vasej debate, ze Slovensko nema na prevadzkovanie F 16 V. Polsko plati za servisnu "all in" zmluvu s USA 10.000 € na letovu hodinu. U Bahrajnu, ktory ma menej lietadiel to vychadza na 14.000 € na letovu hodinu. K tomu samozrejme treba pripocitat este palivo, cenu pilota, poplatky atd. Odhadujem teda aj s rezervou celkovu cenu letovej hodiny slovenskej F 16 V na 25.000 €/h. Ale aj tak. Neplati nahodou ACR spolu s leasingom 23.000 € za letovu hodinu Gripena ? Alebo inak povedane na 25.000 € nas na Slovensku vychadza aj letova hodina Spartanu. Preco by sme mali mat problem potiahnut letovu hodinu F 16 ? Rocne naklady na letku 14 strojov F 16 V by tak boli 35 mil €. Cize tolko, kolko dneska stoji cele stihacie letectvo. No ale s tym rozdielom, ze obrana ma za posledne 3 roky o 30 % vyssi rozpocet (+285 mil. €). A do roku 2023 ma byt tento rozpocet viac ako dvojnasobny (+800 mil €). Preco by si teda Slovensko nemohlo dovolit zaplatit na stihaciu letku o 20 mil. € rocne viac ?

  • Clanek
    22:21 24.01.2018

    Nepochopil jste to. Nepisu nic o tom ze chce stat to nebo ono, ale na jakou eventualitu chce byt pripraven. Gripen pro me znamena byt pripraven spis jen na mir. F-16 uz I na valku. Apropo, zcestne mi prijde tahat do toho nacisticke nemecko.

  • Franta
    20:17 24.01.2018

    Nemáš pravdu tento rok je rozpocet 1,22% hdp 1,089 miliardy € ale uz roku 2020 bude
    1,66% hdp a to uz bude pekný nárast.Z tych peňazí je určených 20% priamo na modernizáciu.

  • Jonn
    20:05 24.01.2018

    Rozpocet na armádu u nas pojde do roku 2024 skoro na 1,6 miliardy€ tento rok je to uz 1,089 miliardy

  • HEKTOR
    19:45 24.01.2018

    Jura99 - Ale veď ja presne viem,prečo HDP neodpovedá reálnym peniazom na stole a myslím,že to tu každy vie...Lebo SR...Lebo ČR...Lebo máme mentalitu akú máme..?.

    Clanek - Myslím že Vaše ujasnenie na čo buduje štát ozbrojené zložky je minimálne scestné...Aby sa štát pri nákupe čohokolvek zamýšlal či chce mier,vyhrať vojnu,alebo ju so cťou prehať...Tak to je zaujímavé...Kde teda asi urobilo chybu napr. Nemecko,ktoré budovalo armádu aby vyhralo 2.sv.v. a ......... prehralo.... ?... -to bola rečnícka otázka...

    pet.rok - Nemôžete porovnávať ceny,lebo každý štát by mal "svoju" cenu.A lepšia cena za nové F-16 ako teraz,už asi nebude...

  • Flader
    19:26 24.01.2018

    Preto ten počet, aby bolo možné ich prevádzkovať. Alebo máš pocit, že by AČR nedokázala prevádzkovať viac ako tých 14 Gripenov, keď by OSSR nemala byť schopná ten počet ufinancovať?

  • KOLT
    19:17 24.01.2018

    Flader, jenže ty stíhačky musíte mí za co provozovat...

  • Flader
    19:16 24.01.2018

    Na stíhačky sú vyčlenené peniaze mimo rozpočtu MO.

  • Beld
    19:09 24.01.2018

    Zase se hadate o blbostech , ktere se daji behem 5 minut zjistit na webu . Rozpocet MO CR vs Sr 2017

    SR: 998 M eur => 24 Miliard korun
    CR: 2189 M eur => 52,5 Miliard korun

    Realne proste SR na vice nez pronajem 12 gripenu C/D , pokud chce vubec stihaci letectvo , nema .

  • Clanek
    12:35 24.01.2018

    Maximus
    Co pisete ma hlavu a patu, me je ale furt sympatictejsi F-16, rozvedu.
    Naklady jsou jedna vec, a tu Gripen nejspis nema konkurenci, ale to se bavime o ciste mirovem vyuziti nadzvuku. V miru a pri nahaneni dopravnich letadel zastane 12 gripenu svou ulohu jiste lepe - levneji nez 12 F-16 jakehokoli bloku. V case miru se sdili kapacity se sousedy a onu usporu tim jeste akcelerujete (tady to neni jasny plus pro Gripen, protoze sousedem SR je i Polsko a brat to z toho pohledu, tak F-16 je kolem SR vic nez Gripenu, s polaky se na necem domluvit ale neni nejsnazsi takze ano, znovu body pro gripen) a tim ten vycet plusu asi konci...
    ... a ted minusy. Sdilet servisni nebo jakekoli jine kapacity je jen pekne pojmenovani pro zase dalsi kriplovateni toho co si kazdy stat dale nedovede zabezpecit. To neplati v tomto pripade pro CR, ta by mela sve kapacity, ale SR by byla odkazana na spojence zase v dalsi veci. To me sympatie mit nemuze. Dalsi uhel pohledu je, ze jde o svedske stroje po svete a v NATO rozsirene v symbolickych postech, co v pripade konfliktu nepomaha, ale skodi. F-16 mozna neni idealni reseni pro mir, protoze proste bude drazsi, ale je urcite flexibilnejsi reseni pro cas valky. F-16 jsou a jeste nejaky ten patek i budou v NATO tisice. Ikdyby snad v prvnich dnech konfliktu prislo slovenske letectvo o vsechny sve kusy (coz vhledem k tomu ze je Rusku z NATO skoro nejbliz neni vubec nerealne), tak prezivsi piloty by bylo mozno posadit do jakekoli spojenecke F-16 a poslat je zase do vzduchu. Naproti tomu Gripen, a ted nebudu stourat do pronajmu - to by v case konfliktu nikdo v CR neresil ikdyby se Sved na hlavu stavel, by byl dost nedostatkove zbozi. Zbozi, ktereho zasoby ma vlastne jen neutralni svedsko, ktere jako neclenska zeme NATO by to taky na tu neutralitu nejdriv zkusilo uhrat => nebude dodavat zbrane zadne strane (ani CR). Nebo kdyby snad bylo napadeno i Svedsko samotne, bude potrebovat vse co ma kridla pro sebe => znovu se na zadne dodavky nemuze CR spolehnout. To vidim jako dost zasadni problem Gripenu.

    A ted, bavic se jen o nadzvuku, je treba si ujasnit na co budujeme sve ozbrojene slozky?
    Jen na mir = > 1 letka Gripen, symbolicke zasoby munice.
    Spis mir, mozna i valku => 1 letka F-16, symbolicke zasoby munice, vira ve spojence.
    Spis valku, doufat v mir => alespon 2 letky F-16, nesymbolicke zasoby munice.

    PS: F-35 do uvah pro zeme velikosti a ekonomicke vykonosti SR vubec neuvazuju.

  • PavolR
    11:49 24.01.2018

    Maximus:
    Pri pohľade na doterajšiu logiku obstarávania novej techniky sa ma akosi nevie pustiť predstava, či naši potentáti nebudú chcieť "slovenský" supersonik. Niečo, do čoho sa budú dať aj slovenské letecké motory, čiže dvojmotorové lietadlo. Taká slovenská obdoba tchajwanského F-CK-1. Moja súkromná konšpiračná teória. :-)

  • Maximus
    11:09 24.01.2018

    Proto jednomotorové nadzvukové stíhačky s nízkými provozními náklady jsou asi nejlepším řešením pro země, které mají politiky bez výrazného zájmu investovat rozumně do obrany. Je to totiž stále lepší varianta, než nadzvukové letectvo zrušit bez náhrady.

    Využívat pro air-policing stíhačky sousedních zemí by pro země naší velikosti bylo krajně nedůstojné a uvažovat o využití podzvukových cvičně-bojových letadel či jen pozemní PVO je nesmysl.

    Bohužel takovýchto "lowcost" stíhaček na západě moc není - JAS-39 a snad i FA-50, které mohou mít moderní AESA radar i protiletadlové rakety středního doletu.

  • Maximus
    10:56 24.01.2018

    Pro úvahy o budoucnosti nadzvukového letectva AČR či OSSR je klíčové, jak na GŠ a MO budou chtít tyto letadla používat. Pokud se jejich využití "myšlenkově" omezí jen a pouze na air policing a "udržení schopností" tak pak pravděpodobně zůstaneme u počtů 12+2 jako například Maďarsko a provozně drahé stíhačky (F-35, F-16, Mig-29/35, etc.) nemají pro tento účel a hlavně v těchto počtech moc smysl. Navíc s minimalistickými počty AA a AG munice.

    Pro tuto funkci je pokračování JAS-39C/D s průběžnými parciálními modernizacemi (AESA radar, přilbový zaměřovač, ...) asi nejlepší volbou.

    U OSSR by při podobně minimalistických počtech bylo pragmatické držet sousedů ČR a Maďarska - tedy JAS-39 a společně sdílet výcvikové a servisní schopnosti.

    Vyjednávání o F-16, FA-50 a dalších strojích by měly být ale samozřejmě také vedeny, aby Švédové byli tlačeni k poskytnutí co nejvýhodnější ceny. Naopak nepokrytě dopředu prohlašovat ze strany zástupců státu a GŠ, že Gripen je jediné možné řešení, je projev hlouposti a nezodpovědnosti s ohledem na peníze daňových poplatníků.

    Samozřejmě pokud by se začala obrana republik brát vážně, tak počty nadzvukových letadel by musely být minimálně dvojnásobné a pak by mělo smysl i uvažovat i o hi-tech řešeních. Provozovat jednu letku například F-35 pro airpolicing s pár kusy základní výzbroje opravdu nemá smysl. To už je lepší ušetřené finance věnovat do kvalitnější pozemní PVO.

    Rakušáci s 15 kusy Typhoonů po 13 letech provozu pochopili, že provozně velmi drahé stíhačky jsou pro hlídání dopravních letadel luxus, který neefektivně odčerpává výrazné množství financí z rozpočtu MO. Samozřejmě to souvisí i s ochotou politiků investovat do obrany, ale v ČR a SR to je a bude o tolik jiné?

  • Shania
    10:25 24.01.2018

    pet.rok: každý FMS je jiný a i tu určitě tady budou následovat další požadavky, ale to co vychází z Belgického dokumentu

    http://www.vandeput.fgov.be/si...

    str. 47 to co požadují pro Capability Transition Cost (období mezi 2019-2030):

    https://www.dropbox.com/s/elbl...

    A pak nasleduje Follow on cost pro 2031-2058.


    Takže k těm mým číslům:

    Dani: 27 za cca 3miliardy usd - 110mil usd /ks pořizovací náklady
    Celkově počítají s náklady 8,2 miliardami za celou životnost systemu (což se ale velmi špatně odhaduje).

    Belgie odhaduje 3,8miliardami za nákup 36 F-32A - cca 105mil/ks (nejspíš se náklady na infrastrukturu lepe rozloží při vyšším počtu ks)
    +1,4mil na celkovou Capability transition cost do FOC (12 let provozu, ale naběh bude pomaly*)


    FMS je az do 6,5mil usd. Takže rozhodně to nebude pokrývat celkovou cenu zbraňového systému po celou jeho životnost. Zas je to moc jen do 2030. Takže uvidíme co Belgie dál zveřejní a co si vůbec vybere.

    -----
    *During the capability transition period, Belgian Defence requires to support the following output:

    - Flight plan over 2023-2030 totalling 28.300 flight hours (including the flight hours for conversions);

    - Monthly average usage profile per aircraft 13 hours in 2023 gradually building up to 20 hours in 2030.

    During the follow-on period (2031-2058), Belgian Defence requires to support the following
    output:

    - Monthly average serviceability level of at least 70% of the fleet;

    - Yearly flight plan totalling 7.950 flight hours with a surge capacity up to 9.150 flight hours;

    - Yearly average usage profile of 240 hours per aircraft with a surge capacity up to 270 hours
    per aircraft.

    Production of these flight hours will be spread evenly over the two airbases of FLORENNES and KLEINE BROGEL.

  • Franta
    09:13 24.01.2018

    Trocha sa zapojím.Od USA sme dostali dve ponuky.
    1: 14 F16V za 1,9 miliardy € . 2 ponuka ja na F 35. Je nasledovná 8 F35 za 2 miliardy dodavka v rokoch 2021-2022 tie by sa kupovali priamo extra z rozpočtu SR a dalsie (6 ks ) by isli uz z rozpočtu MO a to 2023 2ks za 310 mil €,2024 2 ks za 275 mil€,2025 2ks za 250 mil€.Po dlhej dobe nerobia problém peniaze ale personál ktorý bude treba na servis .a údržbu.Z USA sa chystá v nasledujúcich 10 rokoch okrem nákupu lietadiel ešte ďalšie obchody v hodnote cca 3,6 miliardy €.Nakup lietadiel sa musí dotiahnut do konca júna.

  • Jura99
    08:15 24.01.2018

    Hektor: nechci tu plevelit diskusi, pokud jde o rozpočet, už mě usadil mudry.udrzbar a jeho argument se sociálkou beru. Nikde jsem ale nepsal o 4-5-6 násobku, ale zhruba o 3 násobku. Na druhou stranu, %HDP na obranu dáváte dlouhodobě zhruba stejné jako ČR, někdy dokonce vyšší. Takže jste nejspíš v klidu, protože pokud to vzhledem k velikosti státu dělá poloviční objem peněz, už vám hezkých pár let slouží 7 gripenů, 60 Pandurů, 36 L-159, 15 modernizovaných tanků, 2 dopraváky, 500 terénních náklaďáků, 60 Iveco LMV, 9000 útočných pušek a řada dalších "hraček". A místo kosmonauta jste od Rusů vzali 10ks Mi-171. Že to tak není ? To se buď zeptejte (bez ironie) mudreho.udrzbara, třeba ví proč %HDP neodpovídá reálným penězům na stole nebo že se z armádního rozpočtu třeba platí stavba mateřských školek? (každý rozpočet má svá špecifíká) nebo v horším případě investiční peníze kamsi tečou. Je totiž dobré říct, že ani počty techniky AČR nelze považovat za srovnávací etalon, nejspíš by jste měli být (v poměru) daleko lepší.
    Jinak ten můj seznam neberte vážně, ale s "vlhkým snem" to také nemá nic společného, část techniky už slouží, část se plánuje koupit a zbytek by schopné MO za 10let jistě zvládlo. Za 10let by seznam klidně mohl být realitou, jen místo těch F-35 asi bohužel Gripen. Ještě jsem zapomněl mj. na houfnice a PVO.

  • Jonn
    07:28 24.01.2018

    Zle ratas Bahrajn kupuje 16 F16 za 2,3 miliardy cize ked ide Slovensko kupavat 14 strojov tak tie 2 miliardy bohate stačia

  • pet.rok
    01:20 24.01.2018

    Shania:
    co sa tyka potencionalneho Belgickeho kontraktu velmi pochybujem, ze v cene je zahrnuta nejaka velmi dlhodoba podpora (minimalne v zozname nic take nefiguruje)
    vyzera to skor na "startovaci balicek" so 4 nahradnymi motormi a zakladnym balikom suciastok + kompletna zbranova, senzorova, vycvikova, prevadzkova podpora a podpora velenia.
    suciastky po fyzickom vycerpani balicka a dalsie upgrady softwaru nepochybne bude nutne kupovat zvlast.
    ked pozries kontrakty napr. Polsko pre flotilu F16 plati pravidelne baliky podpory (napr. 19.12.17 follow on support $200 mil.), a to pritom Poliaci dosiahli transfer urcitych schopnosti.

    co sa tyka ceny 192 mil/ks samozrejme vzhladom na schopnosti F35 je primerana. porovnatelne kontrakty pre nove 4++ lietadla s AESA radarmi budu startovat niekde na 120-125 mil, pricom bude pravdepodobne nutne obstarat niektore schopnosti zvlast (ako napr. LANTIRN a pod.)

    pre kalkulaciu komplexnych nakladov je potrebne samozrejme zahrnut este nakup municie, takze ak by sa obstaravalo napr. 12+2 kusov F35 :
    2,7 mld (cena Belgicko) - zakladny balik
    140 mil (cena Kanada) - 32 ks AIM 120D
    150 mil (odhad) - ostatna municia
    cize spolu $3 mld.

    pre F16V/70
    1,7 mld - zaklad
    400 mil (odhad) municia + podvesne kontainery
    co je spolu $2,3 mld.

    pre oba typy potom samozrejme este rocne prevadzkove naklady v neznamej vyske.

    Cize ak napr. minister obrany SR tvrdi, ze ma pripravene 2 mld na lietadla obavam sa, ze to sotva staci na F16V/70 ibaze by dojednal "vyhodnu zlavu".

  • HEKTOR
    19:55 23.01.2018

    Jura99 - Keby som mal reagovať "po Vašom", tak chudobné Slovensko nemá financie ani na 12-24ks F-16V, ale dvojnásobne bohatšie Česko- podla Vás dokonca 4-5-6násobne bohatšie, si môže dovoliť kúpiť a hlavne zafinancovať - 18 F-35, 2 Kawasaki C2, 6 CASA, 24 L159, 150 L2A7, 250 Puma, 250 Pandur, 250 Titus a pár dalších hraček.

    Ako aj ja si myslím že v SR a ČR sú financie na nákup techniky,len by to muselo byť transparentné . Ale techniku ktorú ste spomenuli,noooo,tak to už je asi veľmi vlhký sen... :)

  • Jirosi
    18:03 23.01.2018

    A pak je tu ještě ten problém, že místo pár vojáku tu máš desítky, stovky. A co když někomu z nich přeskočí v palci a místo na nebo to tou raketou natankuje do budovy vedle ? Případně se k nim dostane někdo nepovolaný.

  • Luky
    17:59 23.01.2018

    Ne, neřítily se. Otis není hodinu letu od NY.
    -----------------------

    Já samozřejmě chápu, jak to myslíš.
    To si ale klidně můžeš udělat skrýnšot z flightradaru24 třeba u Londýna, Amsterodamu nebo Paříže, k tomu dodat dedukci, že ti jakýkoli z těch letadel může do pěti minut napadnout jakýkoli cíl v dosahu....pak dáš SAMy k přehradám, elektrárnám, letištím, náměstím, v podstatě vše můžeš zaplnit bateriemi PL raket. Všichni tam budou držet válečnou pohotovost....

    To je samozřejmě blbost, bezpečnost musí zajistit i ta vlastní civilní letadla.
    Převzít do několika minut kokpit není tak jednoduchý.

  • jadernazima
    17:44 23.01.2018

    ano, ale ta dvojice F-15 byla reakcí na AA11, od jehož únosu uběhlou to dobou přes 45 minut a to se k NYC řítili s forsáží.

    Reference je to dobrá. Prostě pokud se něco semele, tak na reakci supersoniků nebude čas - pokud by trasa letadla nevedla blízko daných základen. A i v tom případě by museli odpálit rakety hned po startu, tedy ekvivalentní s "S-300".

    Naposledy to byl německý pilot a to před necelými 3 lety a pak asi před 20 lety jeden egyptský. Ani tam by se stíhačky nechytaly a i baterie raket by měly problém.

  • Luky
    16:57 23.01.2018

    Když UA175 otáčelo na New York, byla dvojice F-15 necelých 200km od New Yorku a měly dávno nastoupáno. Nijak se tam ale nehrnuly...

    Takže cokoli z toho rána brát jako referenci je nesmysl.

    Napiš mi o nějakém jiném útoku, kdy někdo unesl letadlo, přemohl osádku, ujal se řízení a něco trefil.

  • Jura99
    16:42 23.01.2018

    kazd: 10let je tak akorát čas už teď s výběrem začít, v našich poměrech. Vždyť minulé ministerské období se za 4 roky stihlo co ? Vlastně nic. Jen umístit podpis na hotovou smlouvu zde trvá roky a nakonec se smlouva nepodepíše a začne se znovu. Případně se tu 4 roky hraje hra na výběr vrtulníků a po letech se zjistí, že nejsme ani na začátku, protože nevíme jestli a jaké vrtulníky chceme. Takže (nejen) stíhačky klidně začít hledat, nakonec kdyby to nějakou fantastickou náhodou byly F-35, mohou rok dva sloužit paralelně s gripeny než se vycvičí posádky.

  • jadernazima
    16:32 23.01.2018

    Nikoliv, od únosu UA175 do nárazu do WTC2 uplynulo přibližně 15 minut.

    Navíc to ta pětice zbabrala (snad díky nepřesné GPS a potřebě sehrání se se zbytkem), kdyby se nemuseli otáčet, tak by to zvládli pod 10 minut. Sestup z letové hladiny jim zabral lehce přes 5 minut s tím, že daný model Boeingu 767 by zvládl při ještě agresivnějším pilotování sestup za 3 - 4 minuty..

    Dnes by to díky internetu apod. měli ještě jednodušší a rychlejší. (mluvíme tu o jednom letadlu) - znali by přesnou polohu letadla apod..

    Smyslem toho tvrzení je, že účinnost stíhaček na airpolicing ve smyslu zabránění sebevražedných ůtokům při současné obvyklé hustotě leteckých základen je celkem mizivá.

    Proto třeba přesunuli BUKy a RBS-70 k Temelínu (nevím, na jak dlouhou).

    Pochopitelně nenavrhuji, aby se dělal airpolicing pomocí S-300, to je samozřejmě nesmysl. Albatrosy jsou stejný nesmysl a nevím, kdo rozumný by to narhoval.

  • Luky
    14:29 23.01.2018

    jadernazima
    Ne, není to 15 minut, ale víc jak třičtvrtě hodiny.

    Z tohoto konkrétního zásahu usuzovat, že jsou hotovostní stíhačky neúčinné a v jejich roli mají smysl jen SAM dalekého dosahu je nesmysl. Pak vznikají hospodské legendy o super "scramble Albatrosu", "skvělé hotovostní S-300 a SA-5", případně "supersonicích, kteří se nad republikou neotočí ". Je to jeden typ hověziny.

  • damik
    13:37 23.01.2018

    Tak to vypada ze US airforce vykucha ten nejlepsi HW/SW z F-35 (radar, sensor fusion, secure data link, ...) a nacpe to do 4te generace a taky do dronu.

    Mit v F16 lepsi radar nez F35 dela ze 4te generace opravdu schopne letadlo ...

    plus AGP81 a AGP83 maji hodne schodnych dilu a nasekat takovch 5000+ EASA radaru snizi jejich cenu natolik ze to muzou dat i do levnejsich dronu. coz si China a Rusko nebudou moc dovolit ...

  • kazd
    10:16 23.01.2018

    Jura99: jsem posledni kdo by chválil MO, nicméně vybírat teď náhradu gripenu je nesmysl.
    Máme smlouvu do 27 +2 roky opce takže 29.
    Za takových pět let (23) poběží program F35 na plné obrátky (pokud ne Shania si bude muset zrušit účet :-)) což bude mít dopad na cenu/výbavu u všech ostatních letadel, které přicházejí v úvahu.
    Navíc by měl být v používání gripen E/F včetně brazilské odnože.
    Te´d můžeme vyjádřit slovákům logistickou/technickou podporu pokud by kupovali nějaké volné C/D. Jinak je nejlepší monitorovat situaci aa čekat následujícíh 5 let co se stane.

  • Jura99
    08:18 23.01.2018

    L-159 označují za stíhačku jen novináři denního tisku. Každý kdo si přečetl aspoň jednou v životě nějaký článek o vojenských letadlech ví, že hlavní vlastností stíhačky je nadzvuková rychlost (kterou L-159 nemá) nejlépe v násobku. L-159 v AČR nahrazoval Su-25, což byl rovněž podzvukový bitevní letoun. L-159 byl celkem nadčasový projekt (rok 1995), bohužel nedotažený integrací všech zbraní, nejspíš se dosud všichni bojí podepsat do L-159 jakoukoliv investici, když celý projekt označovali novináři (ale i ministr Tvrdík) nelichotivými slovy.
    Flader: Aero obnovilo linku na výrobu L-159, nové letouny už nevznikají přestavbou skladovek, které nejspíš už došly.
    U nás je zvykem řešit věci až pět minut po dvanácté, takže nový most začneme plánovat až ten starý spadne a nové stíhačky nejspíš začneme také plánovat až skončí leasing na Gripeny. Totéž tanky, nejdřív počkáme až T-72 dojezdí a pak začneme uvažovat co dál. Gramotné vedení resortu obrany by už dnes začalo vybírat nový stíhací letoun a nenechalo se odradit, že se neví kolik bude peněz a podobnými výmluvami s cílem nedělat nic. Když se smlouva podepíše, peníze se budou muset najít. Splnitelný sen o celkem slušné armádě by byl 18 F-35, 2 Kawasaki C2, 6 CASA, 24 L159, 150 L2A7, 250 Puma, 250 Pandur, 250 Titus a pár dalších hraček. To by se dalo pořídit i zaplatit do 10let a armáda by nebyla pro srandu králíkům. Plnila by spojenecké závazky a mohla šířit jméno ČR a ukázat se, což budiž obrovskou chválou, že se snaží i dnes (CASA na Sinaji, JAS-39 Island a Pobaltí, Mali, atd..)

  • Shania
    00:56 23.01.2018

    petr.rok: 3,8 miliardy usd za nákup + 1,4 miliard za výcvik a udržbu 2022-2030 může pořád odpovídat (je to odhad z prosince)

    Nově zveřejněný návrh pro FMS je sice 6,5 miliardy a tady je co obsahuje. http://www.dsca.mil/major-arms...

    Ale nevíme za jaké časové období, může to být až do 2058

    Belgie se navic jeste nerozhodla co koupi.

    Ale i 192 mil usd za kus je hodně dobrá cena srovnatelná s konkurencí.

    Odhady FMS jsou vždy na vyšší hranici a skoro vždy je pak částka nižší, stejně tak ten kontrakt F-16V pro Bahrain vyjde realně na míň.

  • pet.rok
    00:19 23.01.2018

    Rase, Shania:
    ta cena kontraktu pre Belgicko sa uvadza trochu inac (reuters 19.1.18):

    34 kusov F35 (+38 motorov a prislusenstvo) za $6,53 mld, co vychadza $192 mil. za kus. to uz zas nevyzera tak lacno.

    aj ked v diskusii zazneli cisla o optimalnom mnozstve nadzvukov pre SR (24), osobne si neviem predstavit, ze skutocne existuje realna potreba, dana ekonomickou vykonnostou ci strategickou situaciou pre takyto pocet.
    Dansko aj ked poctom obyvatelov rovnake, spravuje okrem vlastneho uzemia namorne cesty, prilahle teritorialne vody a v neposlednej rade Gronsko a Faerske ostrovy. Jeho 30+ lietadiel dava zmysel.

    Pre VzS SR je odovodnitelny pocet 12+2 ks (cca jedna letka) a v CR tak dvojnasobok.

  • tryskac
    23:29 22.01.2018

    ad L159: nie je to stihacie lietadlo a predsa to ma radar (zevraj celkom slusny), nema to radarom navadzane strely... Potom je tu otazka, naco tam ten radar je. Na to aby sa pri prvom zapnuti lietadlo prezradilo?... Zato tam nie je ani integrovany kanon (ani gulomet, na rozdiel od konkurenta SuperTucana) a ani tam nie je integrovana navadzacia aparatura na "presne" bomby. Preco? Uz Mig27 "to" mal. V mojej predstave by som integroval prave cidlo na navadzanie "presnych" bomb + IRST, na Sidewindery viac nez dostatocna kombinacia. Nik nebude nahanat s L159 lietadla po oblohe, zato si viem predstavit rychly prepad vysokou rychlostou pri zemi napriklad letiska s vrtulnikmi tak cca do 300km od zakladne. Na taketo urcenie je toto male lietadlo ako stvorene, ked to v Kosove zvladli Srbi s Galebmi, neviem preco by to nezvladla L159...
    btw. zoberme si take civilne lietadlo Bombardie Global. Cestovna rychlost 0.95M vo vyske 15km - no chodte ho s L159+2AIM9L nahanat...

  • Jara
    23:28 22.01.2018

    Ano ALCA je skvělý letoun své kategorie a velice povedený je i kanón Plamen a my můžeme na tento náš skvělý zbrojní projekt být právem hrdí a jediné co mužem pranýřovat je nedokončená integrace střeleckého kontejneru a munice!!!!!

  • Míša
    23:21 22.01.2018

    Já docela zírám, psát o Alce, že je to letadlo na houbeles, samozřejmě, pokud zde nějakej expert ho chce pasovat na stíhačku, nemůže se ničemu divit, že v této roli neobstojí. Ovšem renomé ve své kategorii má dobré, ba vynikající, když vemem v potaz zub času.

    Popisovat Ečko Gripenu jako z nouze cnost je také hloupost, upgrade se zkrátka povedl a letoun si myslím, že má spíš význam, chceme-li udržet schopnost zachovat výcvik nejen na simalátorech, asi nemá moc smysl pořizovat do vitríny F-35 po kterých nyní "každý touží", není to totiž hračka.

  • Jara
    23:19 22.01.2018
    Oblíbený příspěvek

    Cervusy
    Tvuj koment jakž takž... ale už mě vylozeně nasírá jak se pořad dokola všichni serou do L-159 ne není to stíhací letoun !!!!! Co s tím všichni mají?????? Je to lehký bitevnik má útočit na pozemní cíle a to tehdy když je zaručena vzdušná nadvláda a tu mají zajistit stíhací letouny a naopak pro současné mise to znamená konflikty s nízkou intenzitou se naopak ukazuje ze mají letouny této kategorie místo i v letectvech NATO s to ze není integrován střelecký kontejner pro použití přesně munice není chyba L159 ale blbcu na MO a mimochodem s využitím leteckých navodčich muže přesnou munici útočit už ted. Z toho plyne ze kdyby se využívala tak jak má tak v případě nasazení třeba v Iráku muže peníze letectvu šetřit protože partu troubu s kalachama nemusí bombardovat stíhací gripen
    A omlouvám se za vulgarismy ale to se nedá ....

  • CerVus
    22:55 22.01.2018

    Jara: No právě mě se zdá, že se AČR vydá cestou odkupu C/D a za pár let je doplní E/F. Představitelé letectva už před posledním prodlužováním leasingu jasně provolávali, že o jiné stíhací letouny nestojíme. Je to spolehlivé letadlo, relativně levné na provoz a máme k němu vybudované zázemí. Stejně jich máme směšný počet a i těch raket pro ně budeme mít jen pár. Jasně, munice jde v případě zhoršení situace doplnit. Navíc ty letouny by měly mít servis od výrobce až do konce smlouvy, takže budou v dobrém stavu na to, aby přežily dalších 15 let v rámci servisu alá AČR. O ceně si iluze nedělám, Švédové si jejich aktuální stav nechají zaplatit. Pokud se ale zavážeme k odebrání dalších řekněme 10ti kusů E/F, tak by ty olétané mohli dát levněji. To letadlo je air policing v naší malé a placaté zemičce ideální.
    A právě stejnou cestou by se mohla vydat OSSR. Švédové mají 98 C/D a plánují pořídit 70 E. Takže je teď ideální doba sáhnout po pár kusech těch vyřazovaných a doplnit je časem o E.
    Rase: Já nevěřím, že se v dalších 10ti letech k těm 2% vůbec přiblížíme. Teď se stále po letech prázdných řečí reálně plácáme na hranici 1%. Ano, nedaří se nakupovat technika, ale to může zrovna tak souviset s neochotou ty peníze vůbec utratit. Vždyť Stropnický za 4 roky nezvládl vůbec nic a i ty vybrané radary teď očividně zruší. Babiš nemá rád armádu, vidí v ní černou díru na peníze, takže bude dělat to co předchozí vlády - odkládat, reorganizovat a rušit. Do toho tu bude ještě pár měsíců vládnout vláda bez důvěry, což poskytne další výmluvu pro nadcházející rok.
    vrealitežijúci: L-159 má maximální rychlost nějakých 940km/h, tento týden civilní Boeing na lince NY-Londýn dosáhl rekordu v čase přeletu, kdy rychlost letu dosahovala až 1200km/h. Byl to rekord s příznivým větrem budíž. Běžná rychlost toho letadla činí 954km/h. A jsou i rychlejší dopravní letadla. Tak a teď by mě zajímalo jak by ho dokázala Alca dohnat / prověřit. To by to letadlo muselo letět na střetném kurzu. Civilní letadla se nemůžou jen tak sestřelit jak to předvedli Rusové nebo Amíci pomocí PVO. Alca je v současné podobě letadlo na *****. Akorát nám to vyžírá rozpočet a podle toho k němu naši představitelé přistupují. To, že to v Iráku hází hloupé bomby na ISS, která nemá nic čím by je sestřelila nic neznamená.

  • mikojan29
    22:48 22.01.2018
    Oblíbený příspěvek

    V článku je to napísané, ako sa to bežne robí, lenže u nás (aj v ČR) o tom rozhodujú stále komunistický pohrobkovia, ktorí majú stále málo, preto to s armádou a aj s celým štátom vyzerá ako vyzerá.
    Peňazí je dostatok, ale sú zle a neefektívne rozdelené a investované. Navyše každý, kto má možnosť rozhodnúť o nejakej väčšej investícii, najprv hľadá ako by jemu a jeho blízkym z toho niečo klaplo do vrecka a až potom sa začne rozmýšľať, či do toho vlastne ísť. Peniaze na armádu sa u nás slušne povedané "prejedli" a tých zopár vecí čo obstaralo je akurát tak na statické ukážky pre laickú verejnosť.

    Teraz ale k samotným lietadlám. F16V alebo block 70 by bola pre OS SR určite lepšia voľba oproti ponúkaným Gripenom C/D ms 20 a tiež by som sa prikláňal k počtu 2x12 ks. Je pravda, že Gripen je prevádzkovo lacnejší, ale F16V je výkonnejší a disponuje v základe oveľa lepším radarom, čo je určite lepšia východzia pozícia do budúcnosti, ak by sa prechádzalo na modernejší systém. Konkurent V-čku je verzia E/F, ale tú zatiaľ nikto neponúkol a myslím si, že by bola v konečnom dôsledku aj drahšia oproti V-čku vzhľadom k počtu doteraz objednaných kusov, nakoľko sa do nich prenesú náklady na vývoj. Dúfam, že po schválení BOV 8x8 sa už na rad dostanú konečne stíhačky a tým sa pomaly uzavrú najnákladnejšie akvizície v letectve, ale nie v OS SR. Začíname od piky, keďže za 25 rokov existencie republiky tu nikto nemal záujem investovať aspoň do niektorých systémov komplexne a tým aj investovať do vlastnej bezpečnsoti. Teraz sa to všetko vrátilo na začiatok, preto to bude finančne bolieť!

  • jadernazima
    22:03 22.01.2018

    no, prostě 11. září byly 4 případy a ani jednou to nevyšlo, těch ~ 15 minut u UA 175 se prostě nedalo

    zabránit teroristům útoku s letadlem s pomocí F-16ek s piloty někde v kabině u džusu je prostě hovadina

    a L-39/159.. to už nejsou ani Bohnice

    pokud je reálná debata na úrovni: teroristé nám unáší každý týden letadlo a bourají republiku, tak by jediným řešením byl SAMP/T, PAC 2/3 A S-400

    Pokud jde o mávání křídly u dopravních letadel, tak na to se supersoniky hodí náramně (a L-159/39 spíše nebo vůbec ne)

  • PavolR
    21:53 22.01.2018

    lemkin:
    Peniaze sú vyčlenené a počet je stanovený na 14 ks. Podľa ministerstva financií nie je dôvod nenakupovať kolesovú techniku a stíhačky súbežne. Podľa slov ministra Gajdoša je už niečo vo veci stíhačiek rozbehnuté, no nešpecifikoval.
    U BVP je zatiaľ deklarovaná modernizácia prinajmenšom časti stávajúcich, aby bolo čo posielať do Pobaltia, lebo ich máme asi v takom technickom stave ako vy tanky.

  • lemkin
    21:24 22.01.2018

    No jsem realistický pesimista. Slováci asi budou rádi za C/D Gripen (8-12ks). Protože jejich armáda nepotřebuje jen letadla, ale úplně všechno. Oproti nám nemají kolové OT 8x8, ani dostatek 4x4. O BVP ani nemluví, u nás aspoň probíhá průzkum trhu a víme kolik chceme utratit.......

  • Jara
    21:03 22.01.2018

    No odkup těch pronajmutých gripenu snad nikoho nenapadne!!!! A k ceně F35 ta neustále klesá a s rostoucími objednávkami a výrobou bude stále klesat a nakonec je možné že se budou prodávat za cenu současných F16

  • Jonn
    20:10 22.01.2018

    vrealitezijuci sa dost mylis napríklad 787 ma cestovnu
    rýchlosti cez 900 a A380 dokonca az 980.

  • Rase
    19:53 22.01.2018

    Shania:
    ta cena za F-35 pro Belgii nevypadá vůbec špatně. V případě zájmu o řekněme 18 strojů (polovina belgického počtu) je to velice slušná cena. U nákupu nového Gripenu E/F si stejně moc nepomůžeme. Jde tedy jen o to, zda nám bude stačit odkup a dohoblování C/D, nebo budeme chtít něco pořádnějšího a hlavně nového.

  • Karlos73
    19:45 22.01.2018

    vrealitežijúci, všetkých tu presviedčate, že ste mimo reality! Vôbec neberiete v úvahu, štart cvičného lietadla (L-39,L-159, alebo iné Subsonic aircraft) , vystúpanie do letovej výšky súčasných dopravných lietadiel (cca 10000m), priblíženie sa k nemu...To všetko bez forsáže, s podzvukovou rýchlosťou... škoda ďalej písať. S veľkými problémami aj oproti... A riešiť "air policing" cez PLO, drahými raketami, s možnou obrovskou ľudskou chybou, medzinárodným škandálom a odsúdením...vid. Zostrelenie Boeingu 777 nad Ukrajinou zo Ruskom, z územia kontrolovaného separatistami... len šialenec by si toto dovolil!

  • Jirosi
    19:25 22.01.2018

    vrealitežijúci: To jen v případě, že by kolem nich hroužily v těch 10 000m. Ta max. rychlost opravdu není se zbraněmi a palivem. Rychlost letadel se nepohybuje mezi 800-850, ale spíše 900-950km/h. Přitom jim může pomáhat i vítr do zad, který záchytné letadla třeba ani nezískají pokud poletí proti nebo z boku cíle.

  • Flader
    19:20 22.01.2018

    1, L-159 nie je L-39 Albatros
    2, L-159 nemáme
    3, L-159 sa momentálne nevyrábajú (predávali sa uloženky, tá novopostavená je tiež zo starých zásob zmontovaná)
    4, Prečo potom žiadna krajina nerieši ostrahu vzdušného priestoru cvičnými, cvične/bojovými strojmi kam patria Albatrosy alebo ľahkými útočnými strojmi ako je ALCA?

  • vrealitežijúci
    19:10 22.01.2018

    Flader +Pavolir:Dopravne lietadla lietaju väcsinou okolo 800,850 km/h v 10000 vyske.L-159 ma maximalku nieco okolo 940 km/h a vyskovy dosah nieco 13000m a maximale mozny 17000 m.Tolko k schopnostiam albatrosa ... Ved predsa nebude zostrelovat palubnym kanonom ale raketami ... A co sa tyka dobehnutia ci komunikacie- ked leti lietadlo zo susednej krajiny tak si ho odovzdavaju riadiace let. prevazdky.Keby lietadlo dajme tomu nekomunikuje s nimi v cechach tak tam cesi vyslu svoje gripeny a daju vedet susednym krajinam ze je vo vzduchu "mimoriadka".Nasa letova kontrola prebera daleko pred hranicami lietadla ktore mieria do nasho letového priestoru ... L-159 bi vedeli velmi efektivne a hlavne lacno zabezpecit ochranu nasich dvoch atomoviek ... ,ved nic ine tuna nemame kam bi mohli efektivne "narazit" (a aj to treba vedet ze kam to v atomovke napalit abi realne napachali väcsiu skodu!!!

  • Jirosi
    18:53 22.01.2018

    darkstyle:"ak nekupime druhu polku my - mozu nam siahnut na statne rezervi ak oni nedokazu dodat F-16 tak musia dat F-35.."

    Píše se to hezky a čím tu firmu donutíš takový dodatek podepsat? Jedinou páku co máš jsou peníze.

  • darkstyle
    18:45 22.01.2018

    časť z Vás píše, že teraz pri nákupe F-35 bude kopec voľných lacných stíhačiek F-16..

    ano bude F16A/B bud v povodnej verzii alebo s midlife upgradom niekde na zaciatku 90-tich rokov.. teda ziadne verzie 50 a vyssie sa predavat nebudu..

    ani poliaci ich nechcu, bol tu o tom bud clanok alebo niekto to daval do diskusie clanok z polskych novin, kde bola na to spravna analyza..
    proste kupit stare F16 s rannými blokmi a prestavat ich na 70/Viper stoji dokopy cca 70mil dolarov a viac.. podla vybavy..
    40milionov modernizacia + cena stareho lietadla /pozor musi to byt blok 50, aby cena modernizacie bola len tolko/ je minimum..

    to je pre nich strasne vela, lebo za tolko si rovno mozu kupit blok 70..
    ved bahrajn da za 1 stihacku block 70 144 milionov, ako niekdo spominal vatsinov je 50% ceny kontraktu stihacka a 50% prislusenstvo..
    block 70 ma byt nahrada za F-5 - teda potrebuju vybudovat vsetko..
    ved bahrajn modernizuje block 40 s jednotkovou cenou 50mil kus - a tam o ziadnom prislusenstve moc nemozme hovorit, kedze infrastruktura je vybudovana..

    tak kde sa nam oplati kupovat stare stihacky od "severanov" a modernizovat ich..

    ak mame cosi kupovat tak block 70 F-16 po 70 mega.. /576mil =472 mil eur systemova cena/
    a kludne na 2x aby nas to moc nezatazilo - ved aspon nam potom naraz nebude v buducnosti treba menit cele letectvo..
    keby sme kupili 4 stihacky najprv a o 4-5 rokov kupili dalsie 4ks - na pevne podpisanu neodvratitelnu zmluvu..
    moja predstava by bola nasledujuca:
    ak nekupime druhu polku my - mozu nam siahnut na statne rezervi ak oni nedokazu dodat F-16 tak musia dat F-35..

  • Luky
    18:33 22.01.2018

    jadernazima
    to nebyl dobrý příklad, těm stíhačkám to trvalo cca 50 minut na dosažení cílů...on navíc roj dostal rozkaz letět nad Atlantik a kroužit hollding pattern. Spojili se s nima minutu po posledním nárazu a navedli je k cíli. ..A pak se za ten "výkon" rozdávala vyznamenání na vysokých postech.

    ofiko časy (když zkoušeli synchronizaci, vyšlo jim, že starty byly ještě o cca 8 minut dříve):

    8:14 Flight 11 mění kurz o víc než 90 stupňů a směřuje na NewYork
    Otis Alarm: 8:36
    2x Otis F-15 vzlet 8:52
    9:03 Flight 175 bourá do jižní věže, což je víc než čtvrt hodiny po nárazu Flight 11 do věže severní.
    Přílet stíhaček nad Manhatan 9:25

    Na tom snad nebudeme stavět debatu o efektivitě air policingu....nebo jo? Námět na článek? O sosnách na Téčkách spekuluje každá uklízečka.

    Langley Alarm v 9:09
    3 x Langley F-16 vzlet v 9:30
    9:37:46 cosi nazvané Flight 77 práskne do Pentagonu a odpaří Rumsfeldových 2,3 bilionu dolarů (nacpaných asi po šuplikách), přičemž F-16ky, které v luftě pořád někdo posílá k cíli a od cíle konečně dostávají rozkaz doletět do DC...

  • Clanek
    17:56 22.01.2018

    @mudry.udrzbar
    Dobra poznamka s tou Soc. poistovnou. Ano, takhle je rozpocet uz jen o neco mensi nez polovina proti CR a rozdil vazne neni 3x. Furt bych do toho ale HDP netahal, podobne akvizice se z rozpoctu MO provozuji, ale jen malokdy nakupuji. Na podobne velke nakupy se dostava extra injekce mimo bezneho rozpoctu, a tam zase ma a bude mit cesky rozpocet moznosti vyrazne lepsi.

    PS: Efektivni ekonomikou bych to nenazyval, Slovensko ma slozenou danovou zatez jeste vyssi nez CR (coz je smutne bo nesmyslne vysoka je i v te CR), takze zadny stihly stat, to mozna naposled za Dzurindu.

    @Rase
    Diky. Pokud by tedy F-16 slo sehnat za dobre a s cenou upgrade kolem 15-20mil USD / kus to vubec nezni nerealne ve smyslu nezaplatitelne. Tohle by i Slovensko v klidu utahlo kdyby chtelo.

  • Jura99
    17:52 22.01.2018

    mudry.udrzbar: pokud se sociální pojištění a výplata důchodů v SR odehrává mimo státní rozpočet, pak máš určitě pravdu, mění to pohled při srovnávání obou rozpočtů. Pokud se ale diskutuje o armádě, kterou vždy bude platit stát (pokud nezavedeme soukromé armády), není nízký rozpočet indikátorem efektivní ekonomiky, ale indikátorem, že se na armádu kašle. A pokud se bavíme o nákupu vojenské techniky, stěžejní je investiční složka obranného rozpočtu, která se doporučuje 20%. Nevím jako to má dnes MO SR ale před pár málo lety to byly nízké jednotky procent, zhruba 2%. Co z toho, že celkový obranný rozpočet je zdánlivě slušný, když se utratí za režii ?

  • Flader
    17:23 22.01.2018

    A akože tá S-400 zistí, že ide o unesené lietadlo, prípadne inú hrozbu alebo len o lietadlo ktoré má poruchu na komunikácii či jednoducho nekomunikuje len ľudskou chybou?

    http://www.mosr.sk/39998-sk/ne...

  • jadernazima
    17:18 22.01.2018

    Jediný reálný prostředek na sestřelení civilních letadel je S-400 se střelami 40N6, PAC-2/3 s příslušnými střelami či Stunnerem a SAMP/T.

    I ta F-16 by musela být neustále v ~ 10 km, aby to stihla.. a stejně by musela vyspypat AIM-120/C nebo D

    .. útok druhého letadla na WTC trval od únosu 15 minut a od začátku klesání z letové hladiny minut 8....

  • PavolR
    17:08 22.01.2018
    Oblíbený příspěvek

    vrealitežijúci:
    Nadzvuky sa kupujú práve pre to, aby sa bolo možné vyhnúť zostreľovaniu civilných lietadiel. Ale to asi vo Vašej realite nebude jednoduché pochopiť.
    Nuž a keď sa raz Rusi fakt naštvú, tak ich proste klepne. Toľko. :-)

  • Flader
    17:06 22.01.2018

    vrealitežijúci, to by najprv ten Albatros musel to lietadlo dohoniť, čo je pri jeho maximálnej rýchlosti, maximálnemu výškovému dosahu dosť problém ...

  • vrealitežijúci
    16:50 22.01.2018
    • (12)

    Vyse 90% diskutujúcich zije mimo realitu ... Pisete tu co bi mali nakupit cesi a slovaci ... Proti komu sa chcete branit?Rusofili prebudte sa ze ked sa rusi raz naseru tak si ani ceska ani slovenska armada neprdnu ,nieto este abi si vystrelili pro nim ... Len akurát sme sa ocitli v ich palebnom priestore odkedy sme v "obrannom" nato.Obrana proti komu?Varsavska zmluva neexistuje tak proti komu maju potrebu bit zapadniari v obrannom zdruzeni?!?Akurát sme ako krajiny a turisti v zahranici potencionalne ciele od "priatelov" usa. Naco je cechom tolko stihaciek ked su kazdu chvilu mimo ceska?Cize realne ich potrebuju omnoho menej ... A slovensku su nadzvujove naprd-nam staci kupit ked dosluzia 29 nove albatrosy -ved tie dokazu takisto v pripade potreby zostrelit civilne lietadlo!!!! A mnohonasobne lacnejšie.

  • Shania
    16:50 22.01.2018
    Oblíbený příspěvek

    Rase: Belgie zaplatí za 36 F-35A 3,8 miliard za pořízení a 1,4 miliard na provoz a vše ostatních do 2030.

    2,8 miliardy co zaplatí Bahrajn je tedy velmi blízká a navíc už mají infrastrukturu pro F-16.

    Tak o těch 40mil za F-16V dost pochybuji.

  • stirling
    16:31 22.01.2018

    Mě ta cena přijde super za 2,3 mld nová letadla a ještě s vybavením tak to by si ČR mohla dovolit určitě (jinak bych neporovnával s cenou pronájmu protože v pronájmu se platí tuším letová hodina a pokud stroj vlastním tak veškerou údržbu platím sám). Tyhle letadla budou v současné době asi opravdu výhodná, protože budou chtít zachovat výrobu.

  • Rase
    16:24 22.01.2018

    Clanek:
    našel jsem řecko, kdy jejich cca 155 letadel má projít modernizací na verzi F-16V Viper, za cenu někde mezi 1,7 až 2 mld.dolarů. Tohle jsem dohledal tady na AN:

    V roce 2017 schválil americký Kongres prodej 20ti stíhaček F-16V do Bahrajnu v hodnotě 2,78 miliardy dolarů (modernizace dvaceti starších strojů na F-16V měla vyjít na jednu miliardu dolarů). K samotným letounům připadá také značný počet doplňkového vybavení, simulátory, výcvikové pomůcky atd. V ceně za 19 nových F-16V je započítána mimo jiné dodávka 22 proudových motorů F-110-GE-129 E, 22 radarů APG-83, 38 pylonů LAU-127 pro střely Sidewinder a AMRAAM atd., atd.

    Cena verze F-16V se pohybuje okolo jedné miliardy korun (40 milionů dolarů) – v současné době prakticky 3x méně než stojí stíhačka F-35 Lightning II.

  • mudry.udrzbar
    16:10 22.01.2018
    Oblíbený příspěvek

    Clanek & Jura99

    pisete hluposti HDP je urcite dolezitejsi udaj ako rozpocet. Struktura rozpoctu je u kazdeho statu ina napr. v SR vyplaca dochody Socialna pojistovna ako samostana pravnicka osoba.

    Konieckoncov nizky rozpocet je prave indikatorom efektivnej ekonomiky s malym zasahom verejnej moci.

    Vydaje na obranu sa porovnavaju v % z HDP a realne dava CR na obranu cca 2 mld eureur a SR cca 1 mld eur, takze ziaden trojnasobok sa nekona.

  • Flader
    15:50 22.01.2018

    Dušan, len pár detailov. MiG-y sú aj keď sa to nezdá stále mladšie ako naše BVP. Pokiaľ by vlády za posledných 10 rokov na letectvo ne... zvysoka, tak mohli lietať ešte minimálne tak ako poľské. Druhá vec, že za cenu jednej letky nadzvukových strojov môžme mať prezbrojenú celú jednu brigádu na nové vozidlá. Čo má väčšiu bojovú hodnotu? Ďalšia vec, financie na nákup pozemnej techniky a lietadiel majú byť vyčlenené zvlášť (nejde jedno na úkor druhého). To že MO použil lietadlá ako páku na Smer aby pretlačil aj nákup kolesovej techniky je ale pravda v tom súhlasím.

  • Clanek
    15:37 22.01.2018

    A opet to za me napsal Jura99, diky.
    Ano, HDP je hezka vec a tam to trojnasobek neni. Technika se ale nenakupuje za misto v rebricku svetove banky, ani za HDP na hlavu. Ta se nakupuje za penize a tech ma CR v rozpoctu dokonce vic nez 3x tolik (a to jsem si uprimne myslel ze ten rozdil uz dnes bude mensi). A kdyz uz tu zminujeme to Albansko, to je rozpoctove jeste 4x pod Slovenskem.
    Jinak s komentem koncicim "To asi nebude len o peniazoch. To je proste naša hlúposť." samozrejme souhlas. Ten zmar ACR ani OSSR neni o penezich, to je o budovani socialniho statu, o diletanstvi, o rozkradackach...

    Muj koment vlastne ani nebyl o penezich, byl prave o te vuli, ktera schazi asi nejvic. V takove atmosfere se vazne nema smysl bavit o 24 kouscich cehokoli.

    K F-16
    Vzal uz nekdo "zmiji balicek" pro sve (treba letite) F-16 a idealne nekdo kdo toho ma male pocty? S jakou castkou / letadlo je potreba u Viperu pocitat nehlede na porizeni letadla samotneho?

  • dusan
    15:29 22.01.2018

    Či by bol pre Slovensko lepší Gripen, alebo F-16 je úplne zbytočné rozoberať, vyberie sa ten, ktorý u nás "zahojí" stranu SNS ...

    A keďže asi nikto nič neponúkol tak kumpáni zo SNS "natvrdo" pretláčajú nákup nových OT, kde majú isté provízie do vačkov úplne "na hulváta" .. nemajú problém tvrdiť, že Nemci nechceli výrobu na Slovensku s Boxerom hoci tí to vehementne popierajú ...

    A táto jasná zlodejina je pre našich papalášov priorita až taká veľká, že odložili náhradu stíhačiek ... prednosť majú transportéry, hoci problém s provádzkoschopnosťou našich MiG-ov je už dávno urgentná ....

  • Jura99
    15:22 22.01.2018

    Miroslav: pokud srovnas realne penize, tedy vydaje statniho rozpoctu, tak SR hospodari s 16mld € (asi 400mld Kc) a CR s 1.3bil. Kc coz je skutecne o neco vic nez trojnasobek. Udaj HDP je krajne nespolehlive cislo, pokud chces vedet, jak jsi na tom s realnymi penezi.

  • Mindas
    15:22 22.01.2018

    Jakub2:
    Bravo, tri staty vyrobi vic letadel nez jeden stat. Jak sokujici... Navic s ekonomikou urovne Spanelska prece.

  • Jara
    15:21 22.01.2018

    Jen bych ctel podotknout, že ti co tady v komentářích píšou že penez je dost, tak to tvrzení podpořily nějakými čísly nebo ekonomickými ukazately jako je HDP na rozdíl od těch kteří remcaji o chudobě a podobně bláboly .... co z toho plyne ne opravdu u nás ani na Slovensku nejsou problém peníze

  • Branislav Didak
    15:15 22.01.2018

    V SR na systematické prezbrojenie na spojeneckú ( západnú ) techniku a vôbec na zmysluplne vyzbrojenú a efektívnu armádu chýba politická vôľa. Pokiaľ nie je politická reprezentácia SR pod tlakom spojencov NATO ( USA ), tak by sme ďalej prevádzkovali armádu plnú techniky zo studenej vojny. Veteran car :-). A obávam sa, že ani po výmene politickej reprezentácie v najbližších voľbách sa na tomto stave nič nezmení. Proste toto je čas premárnených príležitostí. Správame sa, akoby bol všade vo svete mier a láska...proste tvrdý pacifizmus. Myslím, že tento náš štýl riadenia štátu nás v budúcnosti tvrdo dobehne, ale teraz to nikoho nezaujíma. Môžeme si tu písať čo chceme, je malý zázrak že máme vôbec ešte armádu...

  • Rase
    15:06 22.01.2018
    Oblíbený příspěvek

    Clanek:
    tak když sme začínali řešit Gripeny (2001), tak sme měli pořizovat 24 kusů Jas-39 Gripen za 60,2 miliard Kč. O tři roky později se schválilo, že si jen pronajmeme na 10 let 14 ojetých letounů za 20 mld.Kč. Později se pronájem prodlužoval. Osobně si nejsem jistý, zda pro nás má smysl ony C/D odkupovat. Přeci jen jsou už docela dost ojeté a tentokrát si budeme muset platit všechno sami. Pokud budou finanční prostředky, tak by asi mělo smysl zamyslet se nad nákupem nových mašin - ať již E/F nebo i té F-35. Pokud nebudeme chtít navyšovat počty letounů, tak nevím, proč bysme si nemohli dovolit třeba 14 F-35 a k nim zázemí. Zároveň mě nenapadá, proč by si nemohlo slovensko pořídit 24 F-16V.

    Každý tvrdí že nejsou peníze a čeká se na nákupy drahých věcí, ale reálně vzato armáda nic nenakupuje a každý rok si odsouvá na další rok více jak 4 mld. Dle dohody o postupném navyšování prostředků na obranu, bude muset MO v roce 2020 (1,4% HDP) utratit na investice (modernizaci armády) celkem 23,5 mld. + pokud zbudou nějaké nevyčerpané prostředky z roku 2019. Tedy více jak dvojnásobek toho co dnes (10,3 mld. + přebytek). přitom často zmiňovaná 2% HDP mají být pro ministerstvo obrany vyčleněna do roku 2024. Možnost průběžně splácet nějakou drahou techniku by se hodilo i pro samotné ministerstvo - pro ulývýní nadbytečných peněz (tak jako dnes Gripeny a munice)

  • Miroslav
    14:34 22.01.2018

    Luky: Kedysi sme dávali na obranu v nominale menej ako dnes. Po rozpade ČSSR sme mali viac ako 170 lietadiel a vrtuľníkov, 1000 tankov, 1000 delostreleckých systémov, tisíce BVP, OT a vozidiel všetkého druhu, 55 tisíc vojakov. Dnes máme 18 tisíc vojakov a zlomok techniky. Mil-24 sa vyradili bez náhrady, Stredné vojenské školy sa zrušili, letecká fakulta zrušená, desiatky kasární a VVP zrušených, tanky rozpredané alebo zošrotované... Napriek tomu na nič nie sú peniaze. Nechápem to. Nepoznám krajinu ktorá by sa tak odzbrojila ako my. Je to hanba. Minister financií v nedeľňajšej diskusií tvrdí, že nie je problém dať 30 miliard eúr na prezbrojenie za 10 rokov, 2 miliardy na supersoniky má vraj pripravené v šuflíku lebo ekonomika šľape ako hodinky. Napriek tomu sa nič nedeje. To asi nebude len o peniazoch. To je proste naša hlúposť.

  • Luky
    14:08 22.01.2018
    Oblíbený příspěvek

    Miroslave, na jednu stranu máš pravdu, že by si ČR nebo SR asi mohly dovolit po dvou letkách 4.gen....na druhou stranu je Dánsko koloniální velmoc, takže bych očekával trochu jinou příjmovou stránku státních financí.
    Ono se to Norům, Dánům a Holanďanům nakupuje, když exportujou plyn, ropu a tak....do toho intenzivní rybolov, obří přístavy....

  • CerVus
    13:59 22.01.2018

    Rase: To jako, že by AČR pořizovala po roce 2027 EF nebo F-35? Tak to je hodně ujeté. Buď si koupíme nové tentokrát už vlastní Gripeny ve stejném počtu nebo, co je spíše pravděpodobné odkoupíme ty, které si pronajímáme.

  • Miroslav
    13:36 22.01.2018
    Oblíbený příspěvek

    Clanek: Neviem kde si prišiel na ten trojnásobok bohatstva ČR oproti SR. Podľa rebríčka svetovej banky má ČR HDP na úrovni 205 MLD. $, Slovensko rovných 100. Česko dosahuje 85% výkonu EÚ, my 78%. Takže zas nás prosím neraď k Albánsku. Danko ktoré má toľko obyvateľov čo SR kupuje 3 letky F-35. Nevidím dôvod aby si ČR alebo SR nemohli dovoliť kúpiť 2 letky lowcost strojov. Ale to by sa nesmelo kradnúť a predražovať tak, ako je to u nás zvykom.

  • Clanek
    13:17 22.01.2018

    @Rase
    Moznost 24x F-16V, stojme nohama na zemi, tahle moznost na stole jako jedna z mala jiste nelezi. V case kdy se 2x vetsi a 3x bohatsi CR zmohla JEN na pronajem, JEN polovicniho poctu a JEN gripenu C/D, tezko se SR zmuze na porizeni 24 cehokoliv. Ikdyz souhlasim, ze pocet je to i podle me idealni.

    Ja myslim, ze pokud ma byt nadzvuk SR zachovan, ted je na to idealni cas. Docela bych se divil kdyby po tech nadbytecnych F-16 polaci neskocili (preju jim je, ale nemyslim ze ted dosahnou na F-35). Budou si toho moct dovolit vic, treba i s tim ze zmodernizuji i sve stavajici F-16 a bylo by skoda se v tomhle nesvezt. Pokud SR promarni tuhle moznost, pak to vazne zbude uz jen Saab a ten si pak nadiktuje podminky, je jasne pro koho vyhodne....

  • Shania
    12:41 22.01.2018

    JaHoDa:

    mapování SAR, schopnost radaru vytvořit detailní mapy terenu a u radaru zvládající vytvořit mapy s vysokým rozlišením i najít a identifikovat techniku atd.

    https://youtu.be/gNhc4y1jPwk?t...

    https://cs.wikipedia.org/wiki/...

  • Robaizz
    12:38 22.01.2018

    Jakub2

    Další objektivní myslitel .... :D

    Potřebuje RF vyrábět ročně stovky a tisíce letadel? Mají snad nějaký extra problém s termíny dodávek svým klientům? :D

    Nebo objednávají a vyrábí tak, jak zrovna potřebují pro kontinuální udržení výroby a vývoje?

    PS: Přesně kvůli lidem jako vy, mající potřebu pod každý článek cpát narážky na RF, rapidně upadá úroveň diskuse. Nemáte zde dost článků s tematikou stavu letectva VKS? Nechcete své myšlenkové pochody prezentovat tam?

  • JaHoDa
    12:27 22.01.2018

    Zdravím, nerozumím této větě:

    "APG-83 je schopen provádět detailní mapování terénu (vyhledávat cíle na zemi) na vzdálenost 20 km až 300 km od letounu."

    Může někdo prosím vysvětlit ?

    díky

  • Rase
    12:03 22.01.2018

    Miroslav:
    Těch 24 ks F-16V mi přijde jako ideální počet. I kdyby nebylo dost pilotů, tak i uložené letouny se můžou hodit, když některé budou v opravě. S Gripeny je to tak, že C/D už tak nějak doklepávají pronájem v ČR (v maďarsku taky slouží dlouho) a brzo budou i tyto státy řešit, zda budou chtít E/F nebo F-35. Tedy za pár let nakupovat C/D mi přijde jako hloupost. Pokud chcete letoun hned, tak F-16V je lepší řešení

  • Jonn
    11:51 22.01.2018

    Američania nam ponúkajú nove F 16V.Ma sa rozhodnúť do leta tochto roku.Jedna sa o nákupe 12-14 strojov

  • Jakub2
    11:50 22.01.2018

    Byť je to off-topic a trochu zapadlé v textu:

    1/ fabrika ve Forth Woth (USA) bude mít kapacitu 160 F-35 ročně,
    2/ fabrika v Camari (Itálie) má mít kapacitu dalších cca 20 F-35 ročně,
    3/ fabrika v Nagoji (Japonsko) má mít kapacitu dalších cca 20 F-35 ročně.

    2/ a 3/ se budou podílet převážně na upgradech a velkých servisech již vyrobených strojů, proto ta "malá" kapacita novovýroby.

    To až tady zase někdo bude mít řeči o tom, jak v Rassíji je všechno perfektní. Ne, produkce je ani ne poloviční. Produkce u Suchoje je cca 60 kusů (SU-30, -32, -34, -35) ročně (2017 - se započtením exportu), situace u Mikojana je tristní (29-tky nikdo pořádně nechce /ani VVOS/, 31-čky jsou neexportovatelné jednoúčelovky). A nic z toho není 5. gen.

  • Miroslav
    11:41 22.01.2018

    Clanek: Náš problém nie sú ani tak peniaze ako skorumpovaná vláda ktorá stále mení postoje podľa situácie. Američania nám núkali 24 ks F-16V formou ročných splátok ale to odmietli lebo vraj ideme prenajímať Gripena, že už je to dohodnuté. Potom švédi povedali, že nič prenajímať nebudú, že už len predaj. Tak potom sa rokovalo zas a zas a zas. A výsledok je taký, že máme hofno.

  • CerVus
    11:26 22.01.2018

    Nebylo by pro Slovensko zajímavější koupit jeté Gripeny od Švédů? Ten bude pořád levnější letoun na provoz a stejně by ty F-16 nedostaly modernizační balíčky jako ty Polské.

  • Argonaut.CZ
    10:53 22.01.2018

    Na trhu je spoustu místa pro levnější jednomotorové víceúčelové stroje. V podstatě je to dnes jenom Gripen a Falcon. Hodně zajímavé by bylo přenesení výroby do Indie. Ale po tom, co Indie v obchodních jednáních předvádí, tomu moc nevěřím. Nevšiml jsem si, zda by se v tom případě přenášela i výroba motorů.

  • Clanek
    10:45 22.01.2018

    Kdyby bylo vedeni OSSR co k cemu, tak ma F-16 uz podchycenou nebo to minimalne intenzivne sonduje. Ne novovyroba, ta je i bude mimo moznosti, ale s rostoucim poctem F-35 v evrope se postupne staty jako Norsko / Dansko / Holandsko budou svych F-16 zbavovat. Ta moznost vybrat z toho to mladsi a domluvit si (treba i s nekym dalsim) modernizaci na nektery z nejmodernejsich bloku tu urcite je a chytrej kdo tak ucini (vidim to jako idealni reseni pro Polsko). Ikdyby to nakonec nevyslo, takova slovenska aktivita by jiste neusla ani Saabu / Svedsku a treba by je to popohnalo svou nabidku prikraslit kdyby citili ze realne hrozi ze SVK koupi jinde.
    Navic by to vychazelo krasne i casove i financne. Severske zeme budou sve F-16 vyrazovat postupne, modernizace by tak jako tak musela bezet postupne a i rozpusteni takove akvizice do vic let by pro rozpocet SR byl jiste prinosem. Na uvod by se to neobeslo bez velke investice na vybudovani zazemi a pak v kazdem dalsim roku ( treba 6 let po 2 strojich) rocne platit 2x nakup za zustatkovou cenu + 2x modernizace. Takova F-16 Viper sve misto nad evropou jeste dobre 2 dekady mit jiste bude a pokud Rusko nezavede vetsi pocty 5gen, tak treba i dele.

    Kdyby, kdyby...

  • lorgarius
    10:24 22.01.2018

    vedel by som si predstavit F16 aj pre SR. F35 asi ostane na urovni mokrych snov niektorych nasich politickych zastupitelov a na vyber z politicky priatelneho prostredia toho uz moc nie je. A mozno by za to bola aj fotka niektoreho z nasich papalasov z bieleho domu.