Barguzin: Rusko jaderný vlak pro konec světa nepostaví

Bojový železniční raketový komplex Moloděc /  Jurij Šuklin, CC BY-SA 2.5 

Podle ruského deníku Rossijskaja gazeta ruské ministerstvo obrany definitivně zamítlo stavbu bojového železničního raketového komplexu (BŽRK) Barguzin. Vlak měl sloužit jako mobilní odpalovací systém pro mezikontinentální balistické rakety ICBM (Inter-Continental Ballistic Missile) RS-24 Jars.

BŽRK je unikátní zbraňový komplex ruské jaderné triády. Ruská jaderná triáda se skládá z letecké, námořní a pozemní části. Na zemi jsou ICBM ukryty v zodolněných silech nebo jsou vypouštěny z těžkých samohybných kolových dopravníků.

 

 

Na konci své éry Sovětský svaz zavedl třetí část suchozemské triády – zmíněný BŽRK. Důvodem vývoje a provozu BŽRK bylo posílení schopností jaderné odvety Sovětského svazu, resp. Ruska, při nenadálém jaderném útoku.

 

Na západě jadernou odvetu zajišťovaly těžko vypátratelné ponorkové nosiče jaderných střel. Sovětský svaz však nemohl odpovědět stejnou mincí, protože podle deníku Rossijskaja gazeta se zemím NATO podařilo po světových mořích a oceánech vybudovat rozsáhlou síť hydroakustických stanic a sledovat pohyb sovětských ponorek. Rusko se proto pro případ jaderné odvety soustředilo na vývoj těžkých kolových dopravníků a právě na vývoj BŽRK.

 

Jaderný vlak mohl využít rozsáhlou sovětskou železniční síť. V případě poplachu dokázal jeden vlak během několika minut provést odpal všech svých tří balistických raket.

 

Smlouva na vytvoření prvního BŽRK byla podepsána v roce 1969. Navrhovaný vlak měl nést balistickou raketu RT-23 s doletem 11 000 km a se schopností dopravit na cíl 10 samostatně naváděných hlavic (MIRV) o síle 350-550 kt.

 

Celý železniční raketový komplex byl nazván RT-23 UTTH a dostal jméno Moloděc . V říjnu 1987 nastoupil do provozu první pluk raketových vlaků a počátkem roku 1991 byly rozmístěny tři raketové divize BŽRK.  Od podpisu smlouvy do zavedení prvního raketového vlaku tak uběhlo 22 let. Celkově Sovětský svaz a následně Rusko provozovalo 12 souprav vlaků Moloděc a každá souprava dokázala odpálit tři ICBM.

 

V lednu 1993 podepsali Boris Jelcin a George Bushe smlouvu o omezování strategických zbraní START II. Podle podmínek smlouvy se Rusko muselo zbavit části své jaderné výzbroje. Na popud smlouvy Rusko vyřadilo všechny své BŽRK, tedy 12 souprav a 36 odpalovacích železničních vozů. Poslední vlaky Moloděc byly vyřazeny z výzbroje v roce 2005 a do roku 2007 byly téměř všechny vlaky a odpalovací železniční vagóny sešrotovány. Pouze dvě vlakové soupravy byly po patřičných úpravách přesunuty do muzeí.

 

BŽRK Moloděc v muzeu (Petrohrad) se vztyčenou RT-23; větší foto / Public Domain

 

Podle ruského deníku Rossijskaja gazeta se přitom smlouva START II údajně vůbec BŽRK netýkala. Rakety RT-23 byly ale vyráběny na Ukrajině v Dněpropetrovsku, což samozřejmě bylo pro Rusko velké bezpečnostní riziko.

 

V dubnu 2013 však náměstek ministra obrany Jurij Borisov uvedl, že Moskevský institut tepelného inženýrství (MIT) začal s vývojem BŽRK nové generace Barguzin. V roce 2014 velení ruských strategických raketových sil veřejně potvrdilo zájem o oživená myšlenky “jaderných vlaků”. Dodejme, že MIT stojí mimo jiné za vývoje raket Topol, Jars a Bulava,
 

Koncem loňského roku byl oznámen úspěšný test ICBM RS-24 Jars, která byla upravena pro použití na BŽRK.  Rakety Jars mají startovací hmotnost 49 t (2x méně než RT-23) a jsou schopny na cíl dopravit čtyři samostatně naváděné hlavice s jadernou náloží o síle 100 až 300 kt. Přesnost zásahu je 150 až 250 m. Dolet střely je přibližně 12 000 km.

 

První celkový test BŽRK měl proběhnout v roce 2019 a s provozem se počítalo až do roku 2040.

 

Dle nejnovějších informací deníku Rossijskaja gazeta byl však vývoj BŽRK Barguzin zrušen, i když zatím konec projektu nebyl oficiálně oznámen. Důvodem ukončení mají být velké vývojové a provozní náklady BŽRK. O ukončení vývoje se však spekulovalo již v roce 2016, ale ruský deník Kommerstant ještě v listopadu 2017 s vývojem BŽRK Barguzin počítal.

 

BŽRK Moloděc

 

Rusko navíc v posledních letech zavedlo do výzbroje nejnovější ICBM Topol, Jars a Bulava. Ruské letectvo i námořnictvo také zavedlo do výzbroje střely s plochou dráhou letu s doletem několik tisíc kilometrů, které mohou nést jaderné hlavice.

 

Podle Anatoly Sitnova, bývalého šéfa vyzbrojovací sekce ruského ministerstva obrany mezi roky 1994 až 2000, má dnešní Rusko dostatečně odstrašující jaderný potenciál, aby se mohlo vypořádat s jakýmkoliv protivníkem.

 

Jak připomíná web War Is Boring, mediální zprávy o “vývoji” jaderného vlaku mohly být jednoduše součástí ruské propagandy a to v době, kdy se začaly vztahy mezi Západem a Ruskem zhoršovat.  Podle autora článku na Rossijskaja gazeta začal vývoj BŽRK v roce 2012, kdy “bylo jasné, že Západ nadále považuje naši zemi za svého hlavního nepřítele.”

 

Ostatně již první koncept BŽRK vyvolával kontroverze. V Rusku byl BŽRK části odborníků považován za klíčový nástroj jaderné odvety. Kritici naopak BŽRK považovali za nepotřebnou “jadernou obludu”, která pouze odsává finance od důležitějších vojenských projektů. 

Zdroj: War Is BoringRossijskaja gazeta

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruský státní vyzbrojovací program pro roky 2018 až 2027

Příští týden ruský prezident Vladimír Putin příjme vedení ministerstva obrany, členy vlády a ...

Ruská námořní pěchota: minulost a budoucnost

Sovětská námořní pěchota získala svou slávu za druhé světové války. Po roce 1945 byla považována za ...

Ruské letadlové lodě: Vojenská nutnost nebo drahý rozmar?

Státní výzkumné středisko Alexeje Nikolajeviče Krylova na veletrhu Armija 2015 představilo model ...

Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30

Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • mudry.udrzbar
    14:17 21.12.2017

    UnionPacific

    o utajeni tak pristupnej technologie ako motory Grippenu sa neda asi ani hovorit, takto bezna technika je priemyselnou spionazou davno "okukana" Rusi pravdepodobne nemali moznost rozobrat zapadne motory "do posledneho srobu" ale ohladne planov a pod. by som nemal ziadne iluzie. U S-300 to plati este nasobne viac.

    Ak sa nejaka technika ma utajovat, tak to ide v specialnych rezimoch ako napr. F-22. Pekny priklad sme videli u RQ-170, ktory podla mna do tejto kategorie plati. Iran, ktory sa dronu zmocnil, ho vraj s Rusmi tvrdo zobchodoval.

    IMHO:
    Zrovna u motorov kopirovanie nie je moc platne, pretoze gro know how je v metalurgickych a materialovych postupoch, ktore sa okopirovat proste nedaju, to vidime na Cine, ktora ani po x-rokoch nedokaze skopirovat ruske motory 4.generacie a musi ich neustale z Ruska kupovat.

  • RiMr71
    17:01 20.12.2017

    Rozumné rozhodnutí. Za ušetřené peníze postaví určitě nemálo Armat, Raptorných... v horším případě dač... :)

  • Sergej7490
    22:29 19.12.2017

    Mobilne raketove komplexy sa skladuju v podzemnych priestoroch nie menej odolnych ako samotne sila, s viacerymi vychodmi. Nie su samozrtejme vsetky na jednom mieste takze aj vyradenie nekolkych neohrozi moznost odvety.
    K tej vyvoznej technike:
    Vec je celkom jednoducha - Rus (a predpokladam ze ani USA) nedoda identicku techniku ako sam pouziva. U radarov su to ine sposoby kodovania signalu a pod, navyse domace verzie prebiehaju neustalymi upgradami, tie vyvozne len obcas.
    Okopirovaniu sa uplne nezabrani ale zas to nie je take jednoduche - vid Cina a ruske motory - doteraz ich neokopirovali.
    Dodavatel ND je vacsinou len jeden (vyrobca) a ten si moze podmienit dodavanie ND odovzdanim starych dielov. Ak zisti ze su rozpecatene (napr) tak mas na krku bud zalobu, alebo ziadne diely v buducnosti nedostanes.
    Konkretne na S-300 uz kupujeme diely kde sa da, napr. v Bielorusku. Mame verziu PMU1, co je prva exportna verzia, a tak si myslim ze je Rusom uz uplne jedno ze sme ju na polygone kompletne predviedli nasim spojenscom z NATO.
    Co som sa dozvedel tak na jej vyvoz mimo hranic SR potrebujeme ich suhlas - niekolko krat sme ho dostali a niekolko krat nie.

  • Marthy
    21:44 19.12.2017

    Zajímalo by mě jestli mobilní jaderné komplexy většinou parkují v nějakých garážích nebo jsou v terénu a připraveny na odpal střel.Pokud stojí kdesy v garáži tak je při nenadálém jaderném útoku mohou Rusové rovnou odepsat,nevěřím že by s nimi v řádově minutách dokázali vyjet a připravit na odpal.Výhodnější mě přijdou střely v silech,za prvé mohou startovat prakticky hned,za druhé ty sila dost vydrží,museli by schytat prakticky přímý zásah aby raketu v silu zničily.Dost se divím že se mobilní komplexy vůbec používají-teda pokud nejsou permanentně v terénu někde na Sibiři :)

  • Argonaut.CZ
    17:19 19.12.2017

    ve chvíli, kdy mají dobře zvládnutou technologii na kolovém podvozku, na vlak to s předchozími zkušenostmi přetočí během 2-3 let.

    Osobně bych si tipl, že to úplně nezavřou, protože železnice má určitý nosnostní standard, které mnohé ruské cesty některé části roku nemají (rozbahnění).

  • Tesil
    17:06 19.12.2017

    Jaderný vlak mohl využít rozsáhlou sovětskou železniční síť. V případě poplachu dokázal jeden vlak během několika minut provést odpal všech svých tří balistických raket.
    Tím si nejsem moc jistý,protože k odpálení mohlo dojít pouze na speciálně upravených místech.
    Jinak i USA vyrobily dva jaderné vlaky Peacekeeper.

  • Nesher
    15:12 19.12.2017

    UnionPacific

    S největší pravděpodobnostní to byla nějaká osekaná verze, Rusové těch "exportních verzí" měli většinou více od toho samého systému. Státy VS dostávaly asi nejméně osekané verze, do různých klientských států (Sýrie, Irák....) šly ještě výrazně osekanější. Nicméně i státy VS málokdy dostaly v případě "hi-tec" věcí systém 100% shodný s tím co měla Sovětská armáda.
    K tomu co podle smluv státy mohou nebo ne, jak už tu někdo uvedl, záleží na tom kdy se smlouva uzavírala a jakého systému se týkala. Navíc, v případě bývalé VS (což je např. případ slovenské S 300) ve smlouvě taková klauzule mohl chybět úplně, neb v Rusku nikoho nenapadlo, že by se jejich protektoráty někdy osamostatnily. A i kdyby tam taková klauzule byla, co mohou Rusová reálně udělat?

  • UnionPacific
    15:10 19.12.2017

    Lorgarius : či by ju mohli prezrieť do šróbu ? Podľa mňa áno,v skorumpovaných krajinách ako Turecko či India by ma to neprekvapilo. Mňa napr. zaráža ako napr. taká pokročilá (aspoň na ruské pomery) zbraň ako je Brahmos môže nechávať US Navy úplne bez reakcie. Možno že odpoveď je jednoduchá : India participuje na výrobe a zároveň India potrebuje pomoc USA proti číne....čiže USA má Brahmosy preštudované do poslednej súčiastky....ak by nastal stret medzi západnym a východnym námorníctvom,USA by prilietajúce Brahmosy proste vypli....

  • dusan
    15:09 19.12.2017

    UnionPacific

    Amíci nemecké stroje len skúšali. Väčší počet nakúpili až neskôr z Moldavska.

    V NDR boli exportné verzie 9.12A, ktoré nemali ďaleko od originálu (používala ich hlavne Varšavská zmluva), do "problematických" spojencov sa exportovali downgradované verzie 9.12B.

  • UnionPacific
    14:57 19.12.2017

    Flader: Po rozpade ZSSR USA odkúpili celú letku MIg29 od východného Nemecka....aj to to boli exportné verzie ? Dosť pochybujem.

  • lorgarius
    14:56 19.12.2017

    union - zavisi od konkretnych zmluv, ktore su uzavrete, vztahoch medzi krajinami a mozno aj politickou ochotou vyrobcu - povedzme ruska nejakym sposobom "potrestat" Grecko/Slovensko za to ze sa s 300 zucastnilo na nejakom cviceni a umoznilo hypotetickemu protivnikovy/konkurentovy cvicit/anylyzovat a vyhodnotit moznosti a schopnosti systemu. - pri tom mozno nastavaju otazky, verzia systemu a rok jej vyroby- teda je uz tak zastarala ze s S300 ktora sa vyraba a pouziva dnes nema takmer nic spolocne, na cviceni frcali S300 na "cvicny" rezim, alebo sa islo na plno, mali zahranicne zlozky pristup priamo k technike - mohli ju preliezt o srobu k srobu?

  • Flader
    14:43 19.12.2017

    Tak ono nezabúdaj aj, že exportné verzie zbraňových systémov sú trochu iné ako tie, čo požíva ruská armáda.

  • UnionPacific
    14:32 19.12.2017

    Lorgarius :
    Pýtal som sa to preto,lebo napr. Grécko poskytlo svoje systémy S300 USA pre výcvik proti nim určenému útoku,podobne urobilo Slovensko pred niekloľkými rokmi a nedávno India dokonca poskytla USA prístup na atómovú ponorku Čakra ruskej výroby. Je mi proste divné,že rusov to vôbec nezaujíma,že USA perfektne poznajú ich kritické zbraňové systémy a veselo všetko predávajú ďalej. V najbližšej dobe sa určite uskutočnia cvičenia F35 proti tureckým S400...vážne su rusáci tak sprostí ?

  • lorgarius
    14:23 19.12.2017

    union v zmluvach su zrejme aj klauzuly o neposkytovani informacii/specifikacii/pristupu k technike clenom cudzich ozbrojenych zloziek, informacnym sluzbam ani predstavitelom priemyslu. Po priklad nemusime ist daleko nedavne spolocne cvicenie indickeho a anglickeho letectva, kde myslim indovia nemohli pouzivat radary vo vsetkych modoch, prave kvoli tomu.
    ved nakoniec dnes nam nikto nemoze opravovat 29, to by vraj musel Mig ci jeho nastupca udelit povolenie/licenciu na pristup k "jeho systemom" aspon nieco take som nedavno zachytil kdesi v na sieti.

  • UnionPacific
    14:09 19.12.2017

    Dobrý deň,priatelia.
    Mám jednu otázku ohľadom ruska,ale bude to trochu mimo témy,za čo sa ospravedlňujem. Zaujíma ma,či štáty,ktoré spolu obchodujú z vojenskou technikou,majú nejako právne ošetrený fakt,že kupujúca strana nesmie o technických údajoch či priamo hardware-i informovať znepriatelené štáty.Trebárs,hypoteticky,ak by v ČR sa dostali k moci nejakí proruskí trpáci a poskytli by ruskej horde info o motoroch Grippenu GE F404, mohli by Američania ČR zažalovať a vymáhať odškodné ? Alebo by sa to riešilo iba totálnym embargom na Západnú techniku ?