Barmské ozbrojené síly Tatmadaw čelí několika výzvám

Protivzdušná technika barmské armády; větší foto / MNA 

Ozbrojené síly Barmy (či Myanmaru) se donedávna vyznačovaly velkým počtem vojáků a malým množstvím techniky. K jejich hlavním úkolům patří vedení válek proti vnitrostátním nepřátelům, ke kterým patří etnické menšiny a drogová mafie. 

Složení ozbrojených sil Barmy se v posledních letech začalo měnit. Barmská vláda se rozhodla zakoupit moderní vojenskou techniku a začít vytvářet vlastní zbrojní průmysl. Investice začaly plynout především do loděnic. Tradičním a nejdůležitějším dodavatelem zbraní a vojenského vybavení je pro Barmu sousední Čína. Barmské ozbrojené síly mají ale k dispozici i ruskou, ukrajinskou, jihokorejskou či severokorejskou techniku. Další zbraně, například americké a britské, jsou zpravidla staršího data výroby.    

 

 

Pozemní síly Barmy, jež vedle své značné velikosti (350 000 vojáků) mají i složitou organizační strukturu, tvoří 14 regionálních vojenských velení. Regionálním velitelstvím je nadřazeno šest úřadů pro zvláštní operace. První úřad spojuje severní, severozápadní a centrální regionální vojenské velení, druhý severovýchodní, východní, středovýchodní a tzv. trojúhelníkové, třetí jižní, západní a jihozápadní, čtvrtý pobřežní a jihovýchodní, pátý představuje město Rangún a nakonec šestý hlavní město město Neipyijto.
 

K pozemním silám patří jednotky protivzdušné obrany. Barma je rozdělena na šest částí, tj. severní, jižní, západní, východní, jihovýchodní a centrální. Každou část střeží proti útokům ze vzduchu devět praporů, jež jsou vybaveny třemi systémy protivzdušné obrany krátkého dosahu, třemi středního a třemi velkého dosahu.  

 

Výzbroj barmských pozemních sil představuje zbrojní produkce celé řady států. V aktivní službě se tak nachází jedenáct severokorejských raket Hwasong-6 s dosahem 700 km, 14 tanků sovětské výroby T-72 zakoupených na Ukrajině a 50 čínských MBT-2000, exportní verze tanku Type 96. Starší typy tanků zastupuje deset sovětských T-55 a řada dalších čínské výroby, např. 25 tanků Type 59D, 105 lehkých tanků Type 62 a Type 63, a navíc 80 tanků Type 69-II.     

 

Vozový park pozemních sil Barmy doplňuje 85 starých britských obrněných automobilů Humber a Ferret či 120 brazilských obrněných automobilů EE-9. Obrněné transportéry zastupuje 26 sovětských MT-LB, čínské Type 85, Type 90, Type 92 a ZFB-05 v počtu 367 kusů, deset ukrajinských BTR-3U, indických MPV a francouzských M3. V kategorii samohybných děl nalezneme ve výzbroji barmských vojáků 30 jugoslávských vozidel B-52 Nora, dvanáct SH-1 či stovku protitankových PTL-02 čínské výroby.      

 

Jednotky barmské protivzdušné obrany obsluhují asi 60 britských systémů protivzdušné obrany Bloodhound, několik v Bělorusku modernizovaných kompletů S-125M a 2K12E, a k tomu čtyři baterie moderních čínských systémů KS-1A. Přenosné, z ramena odpalované systémy protivzdušné obrany získaly ozbrojené síly Barmy v podobě 200 starých HN-5 a 12 Type 80 z Číny a 100 nových kompletů Igla-1 a 400 kompletů Igla z Ruska. Barmští vojáci mají ve své výzbroji i 38 samohybných protiletadlových raketových kompletů 9K22 Tunguska.     

 

Barmské letectvo se svou rozmanitostí podobá pozemním silám. Jeho součástí je třicet starých bitevních letounů, jugoslávské G-4 a čínské Q-5, a asi 60 stíhacích letounů, z čehož jednu polovinu tvoří čínské J-7 a tu druhou ruské MiG-29. K barmským průzkumným letounům se řadí americká Cessna-550 a několik britských BN-2 a k těm transportním pár nizozemských F-27, malé množství čínských Y-12 a Y-8, dva sovětské An-12, dva italsko-francouzské ATR-72 a ATR-42, čtyři švýcarské PC-6 a též devět amerických Beechcraft 1900 a děvet letounů Cessna-180.

 

Barmští piloti se učí létat na šesti cvičných letounech ruské výroby Jak-130, třiceti nových čínských JL-8 a dvou starších CJ-6, dvaceti švýcarských PC-7 a PC-9 a na podobném počtu německých G-120TP. Letecké síly Barmy se navíc spoléhají na ruské vrtulníky Mi-35P či Mi-17, francouzské SA-316, polské W-3, sovětsko-polské Mi-2 a na americké Bell-205 a Bell-206. Za zmínku stojí i dvanáct bezpilotních letounů s útočnými schopnostmi CH-3 čínské výroby.

 

Barmská korveta Tabinshweht

 

V poslední době se rychle rozvíjí barmské námořnictvo, z velké části dokonce vlastními silami. Pět barmských fregat představují dvě čínská plavidla Projekt 053H1 a tři další vlastní výroby, jedna loď třídy Aung Zeya a dvě třídy Kyan Sittha. Obě korvety barmského námořnictva, Anawratha a Tabinshwehti, si země postavila vlastními silami. Z 19 raketových člunů bylo šest vyrobeno v Číně, zatímco ostatní v barmských loděnicích. K dalším součástem námořních sil Barmy patří stovka hlídkových člunů a sedm výsadkových lodí.

 

Bezpečnostní situace Barmy, která má 55 milionů obyvatel, je úzce spojená s efektivitou a profesionalitou jejích ozbrojených sil. Pokud se o drogové mafii v Laosu, Vietnamu a Thajsku dá říci, že byla poražena, na barmském území působí nadále téměř bez jakéhokoliv omezení. Především na boj proti ní a proti povstaleckým skupinám různého etnického původu se ozbrojené síly Barmy zaměřují.

 

Barmskou vládu lze označit za jednoho z nejbližších spojenců Číny. Přesto se ale Peking nebrání podporovat etnické Číňany žijící na severu Barmy v jejich protivládním odporu. Je pravděpodobné, že se čínští vojenští instruktoři podílejí na bojovém výcviku těchto separatistů a možná po jejich boku i bojují. Vztahy mezi Barmou a západními zeměmi jsou také složité. Během několik desetiletí trvající vojenské diktatury státy EU a NATO podporovaly opoziční vůdkyni Aun Schan Su Ťij. Nedlouho poté, co se jí podařilo dostat se k moci, ovšem podpořila tvrdý postup barmských ozbrojených složek vůči etnické menšině muslimských Rohingyů, jejž řada západních států a mezinárodních organizací odsoudila.
 

Barma není nejslabším státem v jihovýchodní Asii, ale rozhodně je státem nejproblematičtějším. Její budoucnost bude do značné míry záviset na rozvoji ozbrojených sil a odhodlání politického vedení zajistit bezpečnost země. Vznikající zbrojní průmysl by navíc mohl přinést zajímavé obchodní možnosti v podobě vývozu zbraní do rozvojových států.   

Zdroj:  VPK, UAS Vision

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bitva o Marawi a filipínské speciální jednotky

Pět měsíců trvající boje o filipínské město Marawi jsou u konce. Celý konflikt probíhal v městském ...

Eurofighter, F-15 a Rafale: Katar si kupuje přízeň Západu

Malá, ale velmi vlivná a bohatá ropná země Blízkého východu, Katar, se rozhodla provozovat hned tři ...

Bollywoodské drama: Indie kupuje stíhačky Tejas Mark-1A

Indie v těchto dnech spouští nový letecký program v hodnotě 8 miliard dolarů. V rámci programu Indie ...

Turecké vykoupení: Ruské S-400 za 2,5 miliardy dolarů

Ruská firma Almaz-Antěj dodá turecké armádě čtyři baterie protiletadlového a protiraketového systému ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • PavolR
    20:09 05.01.2018

    Sorry za OT, ale nenájduc iný priestor, napíšem sem novinky z európskeho kontinentu:

    Popri nákupe dvoch lietadiel Airbus A319 patriacich pôvodne spoločnosti AirBerlin, ktoré majú byť momentálne prestavované v Česku pre armádne účely, padlo v Maďarsku rozhodnutie o nasledujúcich investíciách do modernizácie vlastibrany:
    - do roku 2026 bude za 20 miliard forintov zakúpený multifunkčný prenosný raketový systém rozvíjajúci protipancierové spôsobilosti vlastibrany.
    - v rokoch 2017-2020 sa za 10 miliard forintov zaobstarajú delostrelecké systémy a munícia
    - v rokoch 2018-2023 ďalších 10 miliard na moderné vojenské radary
    - za viac než 20 miliard forintov bude v Rusku modernizovaných 12 vrtuľníkov Mi-24 a 1 vrtuľník Mi-17
    - 11 miliard forintov sa minie na renováciu troch kasární a popri tom v 16 mestách budú vybudované vlastibranecké športoviská so strelnicami.
    - no a nakoniec sa o nejaké percentá zvyšujú platy a príplatky.

    zdroj: https://24.hu/belfold/2018/01/...

  • semtam
    19:00 05.01.2018

    Nevim, jestli jsou články vytvářené na základě obšlehnutí jiných článků tou nejlepší cestou...

    Článek obsahuje řadu chyb a nenamáhá se uvést nové kontrakty třeba na MT-LB.

    Dokonce i ignoruje zavádění JF-17 do letectva.

    Je vidět, že autor a ani redakce si nedala práci s ověřením informací z článku z kterého autor čerpal.