Bell Huey: Legenda se v Německu loučí

Bell Huey: Legenda se v Německu loučí
Poslední let německého Huey / Foto: Bell (Zvětšit)

V dolnosaském Bückeburgu se v červnu nad muzeem vrtulníků poblíž místního hradu ozval silný dunivý zvuk. Na obloze se objevil charakteristický obrys „plácačky na koberce“, jak se vrtulníku Bell UH-1D v Bundeswehru přezdívalo. Dva rotory s výkonným motorem, jimž vděčí za tuto přezdívku, „tloukly" rychlostí 324 otáček za minutu. Jak se stroj ve své speciální černooranžové kamufláži s nápisem „Goodbye Huey“ přibližoval k přistávací ploše, vojáci jej vítali máváním a nápis byl zřetelně čitelný.

K takto velkolepému příletu Huey došlo díky iniciativě vojáků – a důstojná rozlučka spojená s prohlídkou stroje tak zakončila vyřazení ikonického vrtulníku Bundeswehru z nasazení.  Před posledním letem do Muzea vrtulníků v Bückeburgu byly stroje Huey v černooranžovém provedení mezi dubnem loňského a červnem letošního roku k vidění na nejrůznějších místech Německa. Piloti touto cestou chtěli vzdát hold vrtulníku, který sloužil generacím vojáků při výcviku i ve službě.

Huey se díky své dlouhé službě v německých ozbrojených silách stal součástí transatlantické historie. Když Bundeswehr v 60. letech 20. století potřeboval lehký víceúčelový vrtulník, špičková světová letecká technika vznikala ve Spojených státech. Skutečnost, že si Bundeswehr při hledání nejlepší dostupné technologie vybral společnost Bell, podpořila silné a důvěrné vztahy mezi Spolkovou republikou a Spojenými státy v érách Adenauera, Eisenhowera, Erharda a Kennedyho.

Pro výběr Bell UH-1D hrály bezproblémová údržba a možnost přestavby díky jednoduché konstrukci, snadný a intuitivní způsobu ovládání pro přistání v rozmanitém terénu a velká kabina, která může přepravovat až 13 osob nebo 1 760 kg nákladu. V roce 1968 Bell dodal německým ozbrojeným silám první vrtulníky. V průběhu pěti desetiletí byly využívány pro širokou škálu úkolů, včetně přepravy osob, hašení lesních požárů a povodní a také pro pátrací a záchranné operace. Ve všech svých misích v uplynulých desetiletích se vrtulníky Bell Huey osvědčily jako spolehlivý, všestranný a prakticky nezničitelný partner.

Pro společnost Bell byl a je vrtulník UH-1D symbolem jejího světově proslulého odkazu a průkopnických inovací.  Je ukázkovým příkladem odborných znalostí inženýrů, nadšení pro inovace v oblasti létání – a především vášně pro létání. Bell nesmírně těší, že stejné nadšení projevují i dlouholetí zákazníci společnosti v Evropě. Týmy Bellu doufají, že je budou i nadále inspirovat svými novými, převratnými technologickými platformami. Již dnes Bell pracuje na dalších legendárních programech svých letounů.

Společnost Bell děkuje Bundeswehru a všem jeho vojákům za důvěru i uznání a je hrdá na to, že mohla být po půl století jejich spolehlivým partnerem s ikonickým letounem Bell Huey.

Nahlásit chybu v článku


Související články

UH-1Y Venom: Bell Helicopter podepsala memorandum o porozumění s MPI Group

Bell Helicopter, dceřiná společnost Textron Inc. (NYSE: TXT), s radostí oznamuje, že podepsala ...

Proč Armáda ČR vybrala vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom?

Armáda ČR získá útočné vrtulníky AH-1Z Viper a víceúčelové UH-1Y Venom. Jedním ze zvažovaných strojů ...

Podepsáno! Armáda ČR získá americké vrtulníky Viper a Venom

Ministr obrany Lubomír Metnar ve čtvrtek večer společně s americkým ministrem obrany Markem Esperem ...

AH-1Z Viper a UH-1Y Venom: Unikátní schopnosti pro Armádu ČR

V roce 2023 Armáda České republiky získá první bojové vrtulníky AH-1Z Viper (Zulu) a víceúčelové ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Horny
    14:49 15.10.2021

    Pěkná rozlučka s legendou. Jen mi v té zprávě trochu schází informace, čím bundeswehr Huey nahradí.

    Pěkná rozlučka s legendou. Jen mi v té zprávě trochu schází informace, čím bundeswehr Huey nahradí.

    • Flader
      20:05 15.10.2021

      Minimálne časť z nich nahradzujú H-145.

      Minimálne časť z nich nahradzujú H-145.

  • Nesher
    17:16 14.10.2021

    Všechno jednou končí, tedy i taková legenda jakou Huey bezesporu je. To "plácání" těch dvou listů rotoru bylo nezapomenutelné, kdo to někdy zažil na vlastní uši, mi jistě dá ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Všechno jednou končí, tedy i taková legenda jakou Huey bezesporu je. To "plácání" těch dvou listů rotoru bylo nezapomenutelné, kdo to někdy zažil na vlastní uši, mi jistě dá zapravdu.
    Skrýt celý příspěvek

    • Storm
      19:34 14.10.2021

      No nutno ale dodat, že je ještě spousta míst kde se dá na živo UH-1 vidět ve vzduchu naživo v aktivní službě... A myslím že ještě v ozbrojených složkách řady zemí Huey slouží... A ...
      Zobrazit celý příspěvek

      No nutno ale dodat, že je ještě spousta míst kde se dá na živo UH-1 vidět ve vzduchu naživo v aktivní službě... A myslím že ještě v ozbrojených složkách řady zemí Huey slouží... A je jedno jestli to je UH-1D, UH-1H, UH-1N (to už je bell212)... O tenhle plácavý zvuk ještě nějakou dobu naštěstí nepříjdeme...
      Nejkrásnější plácavý zvuk mají ale stejně Bell214ST a Bell214 BigLiftr...
      Skrýt celý příspěvek