Su-30SM v ceně F-35 Lightning II? Běloruská média kritizují nákup ruských stíhaček

Su-30SM v ceně F-35 Lightning II? Běloruská média kritizují nákup ruských stíhaček
Su-30SM (2015) / Konstantin Tyurpeko, CC BY-SA 4.0 (Zvětšit)

Běloruské letectvo získalo první čtyři ruské víceúčelové stíhačky Su-30SM. Některá běloruská média ale nákup celkově 12 letounů Su-30SM kritizují, protože provoz Su-30SM je extrémně drahý ‒ náklady na celý životní cyklus 12 Su-30SM dosáhnou 2,5 miliardy dolarů.

Bělorusko donuceno koupit Su-30SM?

Bělorusko u společnosti Suchoj objednalo jednu letku Su-30SM v červnu 2017, při jednotkové ceně 50 milionů dolarů. Dodávky měly původně probíhat v letech 2018 a 2020, tedy tempem čtyř Su-30SM každý rok. Su-30SM je poháněn dvojicí motorů AL-31FP s vektorováním tahu, má operační dosah 1500 km a výdrž ve vzduchu bez doplňování paliva 3,5 hodiny.

Dvoumístný Su-30SM vyrábí Korporace Irkut (Irkutské letecké výrobní sdružení; IAPO) v závodě v Irkutsku. I když je Su-30SM obecně považován za méně vyspělejší než Su-35, je objednávan i ruským letectvem. Cílem objednávek je (neoficiálně) udržení provozní linky v Irkutsku v provozu do roku 2022, kdy se závod přeorientuje na výrobu civilního dopravního letadla MS-21.

V běloruském letectvu letouny Su-30SM zastoupí v roce 2012 vyřazené stroje Su-27 a současné MiGy-29. Oficiálním důvodem vyřazení Su-27, jak uvádí běloruský blog Belarus Security Blog (BSB) ve své anglické sekci, měly být vysoké provozní náklady. Neoficiálně to mělo být proto, že ruský výrobce odmítl cerifikovat (tedy „dát razítko“) další používání Su-27.

Páteř běloruského letectva nyní papírově tvoří 24 letounů MiG-29 ‒ ty mají životnost určenou podle odlétaných hodin. Naopak u vyřazených Su-27 byla životnost vázaná ke konkrétnímu kalendářnímu roku, tedy roku 2012. Existovala sice snaha prodloužit životnost Su-27, ale mezi běloruskými vojenskými funkcionáři nebyl nikdo ochoten převzít odpovědnost za pokračující provoz. Podle BSB ale byla minimálně část Su-27 (z celkově dvou letek) vhodná pro modernizaci a další provoz.

Bělorusko po vyřazení Su-27 zvažovalo různé cesty, rýsovala se například možnost získat zdarma 18 ex-indických letounů Su-30K. Moskva však nakonec za jeden Su-30K chtěla 15 milionů dolarů. Minsk letouny odmítl, zřejmě kvůli špatnému technickému stavu a malé zbytkové životnosti. Nakonec všech 18 Su-30K získala Angola, a to s ruskou úvěrovou podporou.

Poté bylo na období 2016 až 2020 plánován nákup stíhaček MiG-29M / M2. V roce 2015 ale tehdejší šéf běloruského letectva Aleh Dvihalyou oznámil zájem o 12 Su-30SM. V listopadu 2016 dále uvedl, že běloruské letectvo do roku 2020 získá aspoň jednu letku Su-30SM.


První dvě běloruské Su-30SM již dorazily na leteckou základnu Baranavičy

Proč ale Bělorusko změnilo názor ve prospěch Su-30SM, když například Egypt, jak uvádí BSB, za jeden MiG-29M / M2 i se zbraněmi zaplatil 40 milionů dolarů.

Důvodem je údajně tradiční konkurenční boj mezi konstrukčními kanceláři Suchoj a MiG, kdy Suchoj byl s lobbováním v Bělorusku jednoduše úspěšnější. Navíc Suchoj již do Běloruska dodal 12 cvičných letounů Jak-130.

V listopadu 2019 státní tajemník běloruské Rady bezpečnosti Stanislau Zas k dodávkám Su-30SM vydal dvě prohlášení:

  • smlouva by nebyla možná bez osobní účasti běloruského prezidenta Lukašenka;
  • financování se provádí bez ruské podpory, a to na úkor jiných oblastí běloruského ministerstva obrany.

BSB ale upozorňuje, i přes prohlášení Zase, že dosud není jasný způsob financování nákupu Su-30SM. I pořízení pouze čtyř Su-30SM by chudému běloruskému ministerstvu obrany během tří let odčerpalo 10 až 12 % prostředků.

V červenci 2019 navíc vedení ruského obranného průmyslu oznámilo, že Bělorusko z Ruska v roce 2019 doveze vojenský materiál jen za 60 milionů dolarů. Obecně je portfolio vojenských objednávek pro rok 2019 v Bělorusku 373 milionů dolarů. Na těchto číslech není vidět ani 200 milionů dolarů pro první čtyři Su-30SM dodané v roce 2019, ani 600 milionů dolarů pro celou letku Su-30SM.

Navíc blog BSB uvádí to, co jsme naznačili v úvodu článku ‒ dodávka Su-30SM do Běloruska má za cíl udržet hlavně výrobní linku v Irkutsku. „V roce 2016, kdy běloruští generálové náhle změnili své plány ve prospěch Su-30SM, se dodávky těchto letadel [Su-30SM]  pro potřeby ruské armády ve srovnání s rokem 2015 snížily téměř jeden a půlkrát,“ uvádí blog BSB.

Otázka financování běloruských Su-30SM je nejasná. Rusko neoznámilo žádné poskytnutí půjčky a ani v běloruském rozpočtu se nedají dohledat peníze na nákup letounů. Je tedy pravděpodobné, že financování letounů Su-30SM se děje mimo běloruský státní rozpočet.


Druhá dvojice dorazila 20. listopadu

Su-30SM v ceně F-35 Lightning II

Je zvláštní, že pod anglickým článkem na BSB není nikdo podepsán. Nicméně Andrej Porotnikov, šéf BSB, v kritice nákupu Su-30SM pokračuje i na běloruském webu Snpljus (na tento článek již odkazuje řada ruských médií).

Porotnikov upozorňuje, že provozní náklady Su-30SM je těžké dohledat, ale podle amerických zkušeností náklady na celý životní cyklus bojového letadla (30 až 35 let) dosahují 2 až 2,5 násobku pořizovací ceny. Pokud tedy zahrneme samotnou akvizici, provozní náklady, údržbu, drobné opravy, tak jednotková cena Su-30SM po dobu 30 let dosáhne 100 až 125 milionů dolarů.

Za Armádní noviny uveďme, že Porotnikov přitom nezmiňuje nutné náklady na vybudování provozního a výcvikového zázemí.

Skutečný finanční problém jsou ale sovětské / ruské proudové motory, které mají velkou spotřebu a nízkou životnost. „Polské letectvo současně provozuje sovětský dvoumotorový stíhací letoun MiG-29 a americký jednomotorový F-16. Předpokládá se, že americký stíhač bude 35 roků létat se stejným motorem, který byl na něm původně nainstalován. Bohužel to nefunguje s MiG-29: za stejné období bude třeba vyměnit osm (!) motorů [4×2 motory],“ píše Porotnikov.

Su-30SM pohání motory AL-31FP, letoun MiG-29 zase motory RD-33. Porotnikov ale uvádí, že v případě AL-31FP nelze dohledat životnost motorů. Tyto informace jsou údajně klasifikovány jako tajné.

Podle běloruského autora (dle neoficiálních informací) Su-30SM spotřebuje během celého svého životního cyklu šest motorů, přičemž samozřejmě jen první dva motory jsou zaplaceny společně s novým letounem.

Nový motor pro MiG-29 RD-33 stojí 2,5 milionu dolarů. AL-31FP bude určitě dražší, protože je komplikovanější kvůli vektorování tahu. „10 milionů dolarů za [další čtyři] motory [AL-31FP]  je tedy úmyslně podhodnocená částka,“ uvádí Porotnikov.


Běloruské Su-30SM

Další věcí je modernizace, zde se Porotnikov opět odvolává na americké zkušenosti, podle kterých modernizace (během celého životního cyklu) obvykle stojí 50 % akvizičních nákladů. Tedy v případě Su-30SM musí Bělorusko najít dalších 25 milionů dolarů pro každé letadlo.

Celkově tedy podle Porotnikova během 35 let každé Su-30SM bude stát běloruské daňové poplatníky 185 až 210 milionů dolarů, v případě celé letky Su-30SM tedy 2,22 až 2,52 miliardy dolarů. Dodejme, že cena F-35A Lightning II atakuje hranici 80 milionů dolarů a její provoz po dobu 30 až 35 let, včetně modernizace může stát tedy zhruba 200 až 240 milionů dolarů.

„Hlavním problémem je to, že za oponou jsou opět utraceny miliardy veřejných peněz, neprůhledně, s nepochopitelným odůvodněním pro výběr Su-30SM jako hlavního bojového letounu našeho letectva. Navzdory skutečnosti, že dříve měl proběhnout nákup nových MiG-29M / M2 jako v případě Egypta. Mimochodem jde o zemi, která je ve válce. V běloruském případě však naše ministerstvo obrany nejen neodůvodnilo svůj výběr, ale dokonce neinformovalo daňové poplatníky o tom, kolik peněz si plánuje vzít z jejich kapes. Opakuji: samotné detaily smlouvy o nákupu Su-30SM a jejich cena se stala veřejně známou díky ruským zdrojům,“ uzavírá svůj článek Porotnikov.

V případě ceny 50 milionů dolarů za Su-30SM, s kterou operuje Porotnikov, ale musíme za Armádní noviny upozornit na jednu věc ‒ není známo, co je v této ceně zahrnuto (jen letoun nebo i pozemní zabezpečení?).

Například v srpnu minulého roku ruské letectvo objednalo 36 Su-30SM, podle neoficiálních informací za 70 miliard rublů, tedy 28 milionů dolarů za letoun. Jak je ale u zakázek pro ruskou armádu známo, notabene u těch, které mají udržet pracovní místa v ruském průmyslu, ruský výrobce z této částky neměl žádný zisk ‒ pokryl jen výrobní, personální a úvěrové náklady.

Zdroj: Snpljus, Lenta, bsblog, TASS

Nahlásit chybu v článku


Související články

Cvičení Rusko-Běloruského svazu Západ 2017

Rusko-běloruské cvičení Západ 2017 začíná 14. září – stále je ale poměrně tajemné. Existují dohady o ...

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení Zapad-2017. Západ v reakci na cvičení vyjádřil obavy, že ...

36 víceúčelových stíhaček Su-30SM pro ruské letectvo

Podle deníku Vědomosti ruské ministerstvo obrany se Sjednocenou leteckou korporací (OAK) do konce ...

Su-30SM vstupuje do špirály zbrojenia medzi Arménskom a Azerbajdžanom

Arménske ministerstvo obrany oznámilo nákup štyroch viacúčelových bojových lietadiel Su-30SM, ktoré ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Lukas
    18:40 02.12.2019

    W artykule jest kilka błednych informacji Białoruś nie ma 43 Mig-29 43 to miała - w 1992/1993 roku W Military Balance 2016 było o 24 MiG 29 (czyli dwie eskadry Ja tam się ...Zobrazit celý příspěvek

    W artykule jest kilka błednych informacji
    Białoruś nie ma 43 Mig-29
    43 to miała - w 1992/1993 roku

    W Military Balance 2016 było o 24 MiG 29 (czyli dwie eskadry

    Ja tam się doliczyłem (odliczając to co stracili / sprzedali) 37 maszyn
    Z czego 14 zmodernizowanych przez Białoruski przemysł - MiG 29BM

    od tego czasu pojawia się informacja o przekazaniu Serbii 6 lub 8 MiG 29

    Więc mają ok. 30 maszyn z czego niecała połowa lata.
    (Trochę jak w PL tylko im Rosjanie sprzedają silniki)

    Z tej perspektywy potrzeba zakupu nowego myśliwca jest logiczna - lepiej kupić 12 nowych niż szamotać się z 30 letnimi MiGami
    inna sprawa że Mińsk nie miał wyboru
    Alternatywą w zasadzie był JF-17 - o ile Pekin da korzystny kredyt..
    No i kwestia "polityki' Moskwa chciał mieć na Białorusi baze. W Baranowiczach miał być pułk lotnictwa.
    Baćka nie chce bazy - to teraz "musi płacić"

    Co do kosztów - w białoruskich mediach była informacja że 1h lotu Su-30 to 50 tyś USD
    Podobno Pentagon za 1 h lotu F-16 płaci 22,5 tyś USD a za F-35 44 tys USD
    No ale wiadomo kraj-producent i skala (rozmiary sił powietrznych)Skrýt celý příspěvek

  • danny
    18:02 02.12.2019

    "cena F-35A Lightning II atakuje hranici 80 milionů dolarů a její provoz po dobu 30 až 35 let, včetně modernizace může stát tedy zhruba 200 až 240 milionů dolarů". To je sice ...Zobrazit celý příspěvek

    "cena F-35A Lightning II atakuje hranici 80 milionů dolarů a její provoz po dobu 30 až 35 let, včetně modernizace může stát tedy zhruba 200 až 240 milionů dolarů". To je sice hezké, ale do této ceny není započteno vybudování pozemní infrastruktury, což, jak se zdá, u Sučka je.
    Celková cena za životní cyklus je fajn, ale Kromě celkové sumy je také podstatný průběh vynakládání prostředků. Předpokládám, že u F-35 musí zákazník významnou část zaplatit předem, zbytek při převzetí. V dodávce Suček bude zakomponován dodavatelské financování.
    A v neposlední řadě je to srovnání fajn, ale k ničemu. Lukašenkovi by stejně nikdo Ligtning neprodal, ani kdyby ho přišel zaplatit v keši a ještě přihodil dvě igelitky bankovek navíc.Skrýt celý příspěvek

    • major
      22:05 02.12.2019

      Porovnanie je to dobré pre Bielorusov v tom, že je krásne vidieť ako ich ten ich ruský brat v Euroázijskej únii (či dokonca čo nevidieť v spoločnom štáte) oje...babráva. Za cenu ...Zobrazit celý příspěvek

      Porovnanie je to dobré pre Bielorusov v tom, že je krásne vidieť ako ich ten ich ruský brat v Euroázijskej únii (či dokonca čo nevidieť v spoločnom štáte) oje...babráva.

      Za cenu predražených (podľa ruskej propagandy) no špičkových strojov im predáva predražené "nešpičkové" stroje.

      Paktujte sa s nami, nie s imperialistickým Západom. Jedna z výhod je, že my vám dodáme horší produkt za rovnaké prachy.Skrýt celý příspěvek

      • danny
        10:02 03.12.2019

        major: to je pitomost. Rusi to prodávají tak draho, protože to prostě levněji vyrobit neumí. Ani to Sučko není z lepenky a senzory nekupují se slevou na Alibabě, a navíc se horko ...Zobrazit celý příspěvek

        major: to je pitomost. Rusi to prodávají tak draho, protože to prostě levněji vyrobit neumí. Ani to Sučko není z lepenky a senzory nekupují se slevou na Alibabě, a navíc se horko těžko snaží udržet při životě fabriku a vývoj. A Lukašenko se může paktovat jak chce, a americké letadlo nedostane, ani kdyby začal dávat celý svůj plat na podporu Člověka v tísni a programy na rozvoj občanské spolčenosti v Rusku. A a to ani olítanou F-16, natož F-35. Tu nedostane ani Turecko, a to je, sice trochu zlobivej, ale loajární člen NATO.
        Jedinou alternativou jsou tak Číňani, ale zase s Ruskými motory, nebo jejich čínskými klony s ještě menší životností. A pak samozřejmě, možnost vzdát se letectva a peníze rozdat chudým, že.Skrýt celý příspěvek

        • major
          15:42 03.12.2019

          Inými slovami - ruské stroje sú momentálne konkurencieschopné len v prípade, ak Západ odmietne svoju techniku danému štátu predať.

          Inými slovami - ruské stroje sú momentálne konkurencieschopné len v prípade, ak Západ odmietne svoju techniku danému štátu predať.

        • major
          15:47 03.12.2019

          A proti tej Číne by som to tak jednoznačne nevidel. Je dosť možné, že Lukašenko o čínskej technike jednoducho ani nemôže uvažovať, hoc by aj vychádzal pomer cena/výkon ...Zobrazit celý příspěvek

          A proti tej Číne by som to tak jednoznačne nevidel. Je dosť možné, že Lukašenko o čínskej technike jednoducho ani nemôže uvažovať, hoc by aj vychádzal pomer cena/výkon lepšie.

          Prosto nemôže aj keby na oplátku na Putinove narodeniny napadol Ukrajinu.Skrýt celý příspěvek

  • PetrTechnik
    17:54 02.12.2019

    Pokud to bude fungovat po způsobu, jednou za rok to vytáhneme z hangáru, alespoň dva se zprovozní pro dva přelety na přehlídce, tak jim ty motory vydrží dlouho. Akorát jim s tím ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud to bude fungovat po způsobu, jednou za rok to vytáhneme z hangáru, alespoň dva se zprovozní pro dva přelety na přehlídce, tak jim ty motory vydrží dlouho. Akorát jim s tím vždycky musí pomoct Rusové a celé velení letectva se musí vroucně modlit, aby to nespadlo. Z těch 12kusů by měli dohromady alespoň ty dvě letuschopné éra složit.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    17:50 02.12.2019

    ... vše je obestřeno tajemstvím, možná i to odkud kritici nákupu berou argumenty, a kdo je financuje. Známe to i z ČR, kde po sobě zástupci těch či onech zbrojařů po sobě jdou přes ...Zobrazit celý příspěvek

    ... vše je obestřeno tajemstvím, možná i to odkud kritici nákupu berou argumenty, a kdo je financuje. Známe to i z ČR, kde po sobě zástupci těch či onech zbrojařů po sobě jdou přes média.
    Pokud se například chtějí opírat o rozdílnou životnost motorů, tak by měli používat jiné etalony. Původní RD 33 z Migu 29 verze A byl hodně špatný, ale to se bavíme o motoru z poloviny 80 let. Jak nové F 16 v Polsku, tak SU 30 SM mají generačně lepší motory.
    Srovnávat návaznost ceny na provozní náklady s letadly z USA také nelze zcela přesně, na sučku a migu si stále dokáže s mnoha věcmi poradit servisní dílna na místě s opravou agregátů, na rozdíl dražšího výměnného fondu k výrobci do USA.

    V této genarací stíhačů rusům prostě chybí provozně levnější jednomotorový stroj.Skrýt celý příspěvek

    • logik
      19:11 02.12.2019

      Fór je v tom, že s rostoucím výkonem senzorů a avioniky dělá drak vlastně jen menší část ceny. Dřív bylo výhodný poslat na jednoho velkýho stíhače roj frontových stíhaček, který ho ...Zobrazit celý příspěvek

      Fór je v tom, že s rostoucím výkonem senzorů a avioniky dělá drak vlastně jen menší část ceny. Dřív bylo výhodný poslat na jednoho velkýho stíhače roj frontových stíhaček, který ho přečíslily. Dneska ale drahý stroj zlikviduje ty levné "na dálku" a žádnej dogfight, kde by malý obratný stroje mohli využít své výhody, nebude.

      A pokud ten malej stroj se má vyrovnat v BVR s tím velkým, tak bude stát skoro stejně....Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        21:18 02.12.2019

        A právě v tom, že asi neznáme konkrétní konfiguraci výbavy je problém, poslední SU 30 pro Rusko dostávají například novější senzory, shodné s SU 35. ...vždycky nemusí platit úměra ...Zobrazit celý příspěvek

        A právě v tom, že asi neznáme konkrétní konfiguraci výbavy je problém, poslední SU 30 pro Rusko dostávají například novější senzory, shodné s SU 35.
        ...vždycky nemusí platit úměra mezi cenou a efektivitou, donekonečna ta efektivita cenu kopírovat nebude. Vždy se musí počítat s tím, že pokud se jedná o BVR, tak je ve hře elektronický boj, protože jde hlavně o střely se SARH a ARH.
        SU 30 SM jako jedno z tykadel PVO komplexu je dorbý nástroj pro zemi, která jej může integrovat do systému ASVŘP spolu s radary a GBAD. Pokud by to mělo dopadnout, tak že Bělorusko bude mít pouze 12 SU 30 SM, tak se jim takový stroj bude hodit i pro případné využití pro C2 podzvukových SU 25 a JAK 130.Skrýt celý příspěvek

      • Econ
        23:48 02.12.2019

        S tím nárůstem nákladů a významu elektroniky a taky SW souhlas.¨ Co se týká druhé části "..drahý stroj zlikviduje ty levné "na dálku"..., tak nevím. Jasně, že dnes asi nemá smysl ...Zobrazit celý příspěvek

        S tím nárůstem nákladů a významu elektroniky a taky SW souhlas.¨
        Co se týká druhé části "..drahý stroj zlikviduje ty levné "na dálku"..., tak nevím. Jasně, že dnes asi nemá smysl posílat letku Mig 29 jedné F35. Ale hodně se také píše o letectvu budoucnosti, kdy by bylo jedno řídící letadlo (F35) a k tomu letka dronů. Ty drony mají být levnější, bezposádkové. Zdá se mi, že na tom přístupu také může něco být. Díky levnější výrobě už by jich bylo možné nasadit stovky. Mohou být relativně malé, lze použít více druhů dronů s různými funkcemi a posláním. Některé jako vábničky, jiné částečně stealth pro útok, ... Co bude nevím, ovšem možnosti jsou velmi široké.Skrýt celý příspěvek

  • Lukash
    17:34 02.12.2019

    Uz sa necudujem ze sa tych nasich 29tok nie a nie zbavit, ked sa na ich servise da takto zarabat. Este duplom ked to ide cez nejaku sprostredkovatelsku firmu nejakeho politika... ...Zobrazit celý příspěvek

    Uz sa necudujem ze sa tych nasich 29tok nie a nie zbavit, ked sa na ich servise da takto zarabat. Este duplom ked to ide cez nejaku sprostredkovatelsku firmu nejakeho politika... mali byt uz davno v srote.Skrýt celý příspěvek

    • ssx02x
      19:04 02.12.2019

      Lukash
      Aspoň že už máme objednané F 16-tky.

      Lukash
      Aspoň že už máme objednané F 16-tky.

  • dusan
    16:59 02.12.2019

    Na predstavu Bielorusko má styri krát slabšiu ekonomiku ako ČR. I keď odčítame lacnejšiu pracovnú silu a nejaké nižšie vstupy vyplývajúce z nižšej cenovej hladiny Bieloruska i ...Zobrazit celý příspěvek

    Na predstavu Bielorusko má styri krát slabšiu ekonomiku ako ČR.

    I keď odčítame lacnejšiu pracovnú silu a nejaké nižšie vstupy vyplývajúce z nižšej cenovej hladiny Bieloruska i tak ekvivalente je otázka či by ˇČR uživila prevádzku napr. v prepočte cca 36 ks strojov Su-30SM ....

    Skrátka Bielorusko na to nemá ....Skrýt celý příspěvek

    • infi
      19:37 02.12.2019

      Belorusko to uzivi... jen nevim jestli pri soucasnych 1,3% z HDP. :-) To same plati i o CR.

      Belorusko to uzivi... jen nevim jestli pri soucasnych 1,3% z HDP. :-) To same plati i o CR.

      • dusan
        20:16 02.12.2019

        Isto ... vec priorít ... Ale z mojich osobných skúseností z Bieloruska môžem povedať, že ak bude voľba prevádzka Su-30SM vs. napr. lacnejší benzín pre ľudí (ktorý je mimochodom ...Zobrazit celý příspěvek

        Isto ... vec priorít ...

        Ale z mojich osobných skúseností z Bieloruska môžem povedať, že ak bude voľba prevádzka Su-30SM vs. napr. lacnejší benzín pre ľudí (ktorý je mimochodom veľmi lacný na naše pomery).... baťka vie čo má pre jeho popularitu väčší význam ....Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      21:26 02.12.2019

      čtyřikrát slabší ekonomiku? To by mně zajímalo odkud máte informace, výši HDP na jednoho obyvatele má přibližně na úrovni 50% jako Česko, při podobném počtu obyvatel.

      čtyřikrát slabší ekonomiku? To by mně zajímalo odkud máte informace, výši HDP na jednoho obyvatele má přibližně na úrovni 50% jako Česko, při podobném počtu obyvatel.

      • major
        21:56 02.12.2019

        Pravdu má - 245 vs. 60 miliárd dolárov za rok 2018: https://data.worldbank.org/ind... Je to viac než 4x slabšia ekonomika. Či ty neporovnávaš ...Zobrazit celý příspěvek

        Pravdu má - 245 vs. 60 miliárd dolárov za rok 2018:
        https://data.worldbank.org/ind...

        Je to viac než 4x slabšia ekonomika.

        Či ty neporovnávaš životnú úroveň - paritu kúpnej sily (422 vs. 189 mld. medzinárodných dolárov), aj to je ale len 45 %.

        Každopádne na medzinárodnom trhu platia doláre. nebavíme sa o tom koľko stíhačiek dokáže vyrobiť bieloruské, či české hospodárstvo, ale koľko si ich môžu dovoliť kúpiť od zahraničného dodávateľa. Česko 4x viac.Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          22:32 02.12.2019

          Zajímavé, ty nekřesťanské počty moc neovládám, ale například HDP na jedince mají poloviční než ČR.
          https://data.worldbank.org/ind...

          Zajímavé, ty nekřesťanské počty moc neovládám, ale například HDP na jedince mají poloviční než ČR.
          https://data.worldbank.org/ind...

          • Econ
            23:05 02.12.2019

            Odkazujete na srovnání dle parity. V tomto případě je ale nutné srovnávat v bežných cenách, tam je poměr 245 ku 59. Důvod: řešíme, zda Bělorusko uživí letadla SU. A řešíme kolik ...Zobrazit celý příspěvek

            Odkazujete na srovnání dle parity. V tomto případě je ale nutné srovnávat v bežných cenách, tam je poměr 245 ku 59.

            Důvod: řešíme, zda Bělorusko uživí letadla SU. A řešíme kolik stojí. V dolarech. Použit paritu pro tyto úvahy nelze. Paritu tak lze použít při posuzování životní úrovně místních lidí. Při nákupu techniky paritu použít nelze, protože vám nikdo nedá slevu kvůli tomu, že jste chudší.

            Parita (velmi zjednodušeně) říká, kolik si toho můžete dovolit koupit v místním prostředí. Pokud byt v Praze stojí násobně více, než v Minsku, tak vám při stejné výplatě, po splátce hypotéky zbude v Minsku více peněz. Nebo jinak, sice si v Minsku vyděláte násobně méně, než v Praze, ale tím, že je řada věcí levnějších, tak vaše životní úroveň nebude tak propastně nižší. Ale když si budete chtít koupit telefon, TV, nebo letadlo, kupujete za "světové" ceny.Skrýt celý příspěvek

  • satai
    16:49 02.12.2019

    Vypadá to, že Lukašenko má čím dál větší strach, aby nakonec v té koupelně neuklouznul, a už nemá kam ustupovat: ...Zobrazit celý příspěvek

    Vypadá to, že Lukašenko má čím dál větší strach, aby nakonec v té koupelně neuklouznul, a už nemá kam ustupovat:

    https://www.themoscowtimes.com...

    Ale počkal bych na detaily.Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      22:34 02.12.2019

      ...takový krok bude i bezpečnostním problémem pro Polsko.

      ...takový krok bude i bezpečnostním problémem pro Polsko.

  • Pepin Nešpor
    16:48 02.12.2019

    To už jsem slyšel o porovnání provozu a spolehlivosti F-16 vs Mig-29, ale za tu dobu až osum motorů tak to je mazec!

    To už jsem slyšel o porovnání provozu a spolehlivosti F-16 vs Mig-29, ale za tu dobu až osum motorů tak to je mazec!

    • PavolR
      17:17 02.12.2019

      Pozor, ide o porovnanie jednomotorového lietadla s dvojmotorovým, čiže faktický pomer je 1:4.

      Pozor, ide o porovnanie jednomotorového lietadla s dvojmotorovým, čiže faktický pomer je 1:4.

      • madrabbit
        19:25 02.12.2019

        Problém s psaným textem? Dle autora F-16 odlétá svoji životnost s původním motorem, zatímco Mig-29 spotřebuje 3 náhraní sady. Takže je irelevantní, kolik má F-16 motorů. Ty na ...Zobrazit celý příspěvek

        Problém s psaným textem? Dle autora F-16 odlétá svoji životnost s původním motorem, zatímco Mig-29 spotřebuje 3 náhraní sady. Takže je irelevantní, kolik má F-16 motorů. Ty na Migu-29 mají životnost 1/4 oproti F-16.Skrýt celý příspěvek

        • madrabbit
          19:27 02.12.2019

          OK, čtu jenom půlku věty:-) máte to tam - omlouvám se. Ale i tak je to hodně. Na druhou stranu, tohle je o motorech na Mig-29 známo dlouho. Mig-29 měl být frontový stíhač s ...Zobrazit celý příspěvek

          OK, čtu jenom půlku věty:-) máte to tam - omlouvám se. Ale i tak je to hodně. Na druhou stranu, tohle je o motorech na Mig-29 známo dlouho. Mig-29 měl být frontový stíhač s počítanou rychlou "spotřebou", takže to tolik vadit nemělo. Holt dlouhodobý provoz je nákladný.Skrýt celý příspěvek

        • gangut
          07:02 03.12.2019

          Ale to je samozrejme blbosť. Životnosť tých motorov je obdobná. Rozdiel je v sposobe servisovania. Pokial je motor servisovaný podľa stavu ako americké motory tak má teoreticky ...Zobrazit celý příspěvek

          Ale to je samozrejme blbosť. Životnosť tých motorov je obdobná. Rozdiel je v sposobe servisovania. Pokial je motor servisovaný podľa stavu ako americké motory tak má teoreticky neobmedzenú životnosť. Pokiaľ generálkovým sposobom, tak sa motor podĺa odlietaných hodín, cyklov alebo rokov demontuje a "generálkuje". To ale neznamená že náklady na bezgenerálkovú prevádzku sú nižšie. Rozdiel je v tom, že skladom máte niekoľko motorov, ktoré menite a priebežne posielate na revíziu. Revízia samozrejme takisto prebieha podľa stavu. Častokrát sa robí len papierovo.Skrýt celý příspěvek

        • Starlight
          22:17 03.12.2019

          @gangnut. To co píšeš je ale taky blbost. Koteky do diskuse dal tento odkaz: http://www.polishcimeeac.pl/Pa... . Takže si ty polské podklady shrneme: Motory ...Zobrazit celý příspěvek

          @gangnut. To co píšeš je ale taky blbost.

          Koteky do diskuse dal tento odkaz: http://www.polishcimeeac.pl/Pa... . Takže si ty polské podklady shrneme:

          Motory F100-PW-229 v polských F-16C/D mají minimálně stejnou životnost jako letouny F-16, tj. minimálně 12 000 ekvivalentních letových hodin a jejich životnost je vlastně neomezená. Vše za předpokladu, že každých 4 300 cyklů TAC (zhruba 1 700 motorových hodin) projdou velkými opravami horkých a studených částí. V polském provozu to vychází každých 12 let.

          Motory AL-231F3 a RD-33 v polských Su-22M4 a MiGů-29 mají celkovou životnost 1 600 motorových hodin. Každých 400 motorových hodin musí na generální opravu. Mohou tedy projít generální opravou po 400, 800 a 1200 motorových hodinách (tedy každých cca 3,3 roku) a po dosažení 1 600 motorových hodin se musí vyhodit. Tedy každých 10 let provozu.

          Při srovnání provozu za 30 let v typickém provozu polského letectva vyšlo, že letoun F-16 má stále první motor, který prošel dvěma velkými opravami. Na MiGu-29 jsou za 30 let potřebovány 3 páry (6 ks) motorů RD-33. Tedy mělo by se odlétat 4 800 motorových hodin. Jenže to je jen srovnávací teorie, protože polské MIG-29A (izd. 9.12A) mají celkové životnost prodlouženou „jen“ na 4000 letových hodin, takže ani tolik hodin nejsou schopni odlétat.Skrýt celý příspěvek

          • gangut
            11:46 04.12.2019

            Tak mi ešte skúste zadefinovať čo znamená "velka oprava horkych a studených částí" a čo "generální oprava". Verte, že po tých cca 25 rokoch praxe mám akú takú predstavu. Ide len o ...Zobrazit celý příspěvek

            Tak mi ešte skúste zadefinovať čo znamená "velka oprava horkych a studených částí" a čo "generální oprava". Verte, že po tých cca 25 rokoch praxe mám akú takú predstavu. Ide len o definovanie údržby. Možete zadefinovať nejaké limity zaručenej životnosti, ako je to u ruských motorov. Potom sa motor zdemontuje a pošle na revíziu, možeme to nazvať generálnou opravou. Tam sa motor zdemontuje a časti mimo limit sa vymenia, alebo sa otestuje a razítkom sa predĺži životnosť alebo sa umyje a razítkom sa predĺži životnosť. Viď posledný prípad pre slovenské vrtulníky.
            Potom je tu druhý sposob-americký ak chcete - oprava podľa stavu. Tj. zadefinujete nejaké inšpekcie, ktoré robíte priebežne a mimolimitné časti meníte podla stavu. Každý z týchto systémov má svoje výhody a nevýhody. A každý sa dá aplikovať. Keby výrobca ruského motoru zadefinoval sposob inšpekcií, tak možu aj ich motory operovať s hodnotami životnosti rádovo vyššími. Ono medzi ruským a americkým ložiskom alebo zvarom nieje zas až taký rozdiel. Krásne to možete vydieť na letiskách v Afrike. Prvý systém predpokladá určité množstvo náhradných motorov, čo pri armáde nie je na škodu a jedno špecializované pracovisko, kde sa takéto revízie vykonávajú. Druhý systém je mimoriadne náročný na logistiku. Posúdiť ich možete na príklade našich Migov. Slovenské migy prešli na bezgenerálkovú prevádzku niekedy v rokoch 2001-2002. Letuschopnosť odvtedy možete posúdiť.Skrýt celý příspěvek

    • Matesaax
      17:26 02.12.2019

      Na těch motorech probíhají generální opravy a pak se ten motor zas namontuje na nějaké letadlo co ho zrovna potřebuje vyměnit,takže nejde vždy o výměnu za nový motor.U Migu-29 je ...Zobrazit celý příspěvek

      Na těch motorech probíhají generální opravy a pak se ten motor zas namontuje na nějaké letadlo co ho zrovna potřebuje vyměnit,takže nejde vždy o výměnu za nový motor.U Migu-29 je to známá věc,že jeho motory za moc nestojí.Skrýt celý příspěvek

    • fotr
      17:28 02.12.2019

      Pepin Nešpor O menší životnosti se vědělo ale že je to tolik mě také docela šokuje, navíc jsou ty motory rozežrané na palivo i maziva a dost těžké. Zbavit se těch monster byla ...Zobrazit celý příspěvek

      Pepin Nešpor
      O menší životnosti se vědělo ale že je to tolik mě také docela šokuje, navíc jsou ty motory rozežrané na palivo i maziva a dost těžké.
      Zbavit se těch monster byla evidentně dobrá volba. Slyšel jsem ale že i novější ruské motory mají menší průměrnou životnost a to i díky systému vektorování tahu.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2