Bezpilotní bojovník MQ-1C Gray Eagle

MQ-1C Gray Eagle
Foto: MQ-1C Gray Eagle / GA-ASI

MQ-1C Gray Eagle vznikl před pěti lety evolucí již dnes legendárního bezpilotního stroje MQ-1 Predator. Vývoj nových zbraní však neusnul. Americká armáda vyzkoušela 26. července 2013 vylepšenou verzi IGE (Improved Gray Eagle), jež dále posouvá a rozšiřuje bojové možnosti bezpilotních válečníků.

První let MQ-1C Gray Eagle (Šedý orel) se uskutečnil roku 2004. Do služby v americké armádě byl stroj zařazen roku 2008 a od té doby absolvoval více než 70 000 letových hodin.

Oproti svému předchůdci MQ-1 Predator se vyznačuje větším dostupem a vyšší maximální rychlostí (280 km/h oproti 217 km/h Predatora). Podstatné však je, že unese více výzbroje: MQ-1 Predator mohl na dvou závěsnících nést pouze dvojici střel AGM-114 Hellfire, kdežto MQ-1C Gray Eagle bude mít na čtyřech závěsnících buď o dvě střely Hellfire navíc, anebo až osm protiletadlových střel krátkého doletu AIM-92 Stinger.

Avšak vylepšený MQ-1C Gray Eagle IGE jde výkonově i kapacitně ještě dále. V porovnání s MQ-1C Grey Eagle nabízí nový "Šedý orel" o 50 % větší nosnost a také o 50 % objemnější nádrže paliva. Při průzkumné misi (bez podvěsených zbraní) může operovat ve vzduchu téměř 50 hodin.

Došlo rovněž k úpravě středového závěsného bodu. Nyní lze pod trup letounu umístit 250litrovou palivovou nádrž nebo 360°senzor ukrytý v kulovém pouzdře.

Video: MQ-1C Gray Eagle / YouTube

Frank W. Pace, prezident General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI), uvádí, že vylepšená verze Gray Eagle disponuje značnou operační flexibilitou, déle vydrží ve vzduchu, unese větší objem užitečného nákladu a armádní zákazníky jistě potěší větší spolehlivost.  .

F. Pace narážel především na nízkou spolehlivost původních strojů MQ-1C, u nichž během letu selhávaly klíčové systémy. Závažné chyby se na letounu nebo některém komponentu objevovaly průměrně po 25 hodinách místo po 100 hodinách, jež byly požadovány. Senzory selhávaly po 134 hodinách provozu místo požadovaných 250 hodinách.

Jak již bylo zmíněno, v tomto ohledu má být nová verze mnohem spolehlivější. Nově k tomu přispějí trojitá redundantní avionika či redundantní řízení letových ovládacích ploch a letových výkonů. Stroj dostane taktéž nový elektrooptický/infračervený senzor (EO/IR) a radar se syntetickou aparaturou (SAR).

MQ-1C IGE však není jen bojovým letounem. Vynikající výdrž ve vzduchu mu umožňuje provádět dlouhodobé průzkumné mise. Stejně tak dokáže fungovat jako komunikační stanice spojující místa stovky kilometrů vzdálená.    

Zdroj: Defense Update, GA-ASI

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bezpilotní letadla v Pákistánu: Mýty a realita

Útoky bezpilotních letadel v Pákistánu mají mnoho odpůrců. Jednou z hlavních výtek je, že letecké ...

Čínský bezpilotní bojový letoun "Ostrý meč"

Zdá se, že je Čína ve vývoji zbraní jenom krok za Spojenými státy nebo Evropou. Deník AIN Report ...

Italský bezpilotní letoun P.1HH HammerHead

Evropský průmysl v oblastí vojenských bezpilotních letadel jednoduše zaspal. Evropa se nyní usilovně ...

Bezpilotní letoun poprvé přistál na letadlové lodi

Ve středu se udál významný milník v historii letectví - bezpilotní letoun poprvé a co je ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!