Bezpilotní dopravní vrtulník K-MAX v Afghánistánu
- 28. 7. 2012
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Pamatujete si náš článek „Revoluce v zásobování vojáků na bojišti“, kde jsme představili bezpilotní vrtulník K-MAX od firmy Lockheed Martin a jeho revoluční schopnost zásobovat vojáky na bojišti? V současné době podstupuje dvojice strojů K-MAX svůj ostrý test v Afghánistánu a zdá se, že svou misi zvládají na výbornou. Důkazem jsou nadšené zprávy od velitelů pozemních jednotek o schopnostech strojů K-MAX v ostrých akcích.
Oba vrtulníky jsou v Afghánistánu k dispozici americkým mariňákům a námořnictvu. První nasazení probíhalo od 1. prosince 2011 do května 2012, kdy stroje K-MAX sloužily u bezpilotní dopravní letky (Unmanned Aerial Vehicle Squadron 1, VMU-1). Díky úspěšnému působení, také za přispění civilních expertů z firmy Lockheed Martin, stroje stále zůstávají v Afghánistánu v rámci dalšího rotace jednotky bezpilotních dopravních strojů (VMU-2)
Viceadmirál US Navy, David Architzel, má pro vrtulníky K-MAX jen slova chvály:
„Je to skvělý příklad plnění urgentních potřeb našich bojovníků. Pokaždé když můžete odstranit část pozemního zásobovacího konvoje, můžete někomu zachránit život před výbuchem improvizovaného výbušného zařízení na cestách“
Právě slova Viceadmirála Architzela se dotýkají největších předností strojů K-MAX. Jen za minimálního množství pozemního personálů, dokáží rychle a relativně levně zásobovat vojáky v přední bojové linii nebo na předsunutých základnách. Absence pilota navíc umožňuje operace jak v rizikových situacích, tak za zhoršeného počasí, kdy mají pilotované vrtulníky zakázáno létat.
„Protože se jedná o bezpilotní systém, jsme schopni provádět lety za nepříznivého počasí, kdy ostatní vrtulníky nemohou létat. Létali jsme v noci, dešti, prachu i v nějakém větru“
V suchých statistických datech. K-MAX podnikl během první šestiměsíční rotace (VMU-1) celkově 485 bojových letů a nalétal 525 hodin. Stroje byly schopné létat až 90 % svého času, zbývajících 10 % připadlo na vrub nepříznivému počasí a nutné údržbě.
Připomeňme, že stroje K-MAX mají jedinečnou dvourotorovou koncepci, dávající stroji výjimečnou stabilitu a velkou citlivost na zásahy operátora. Právě tyto schopnosti umožňují stroji v podvěsu přepravovat až 4,5 tuny nákladu.
Američané mají s bezpilotním K-MAXem velké plány. Věří, že bezpilotní stroje mohou nahradit mnoho klasických dopravních vrtulníků (i pozemní konvoje), za mnohem nižší náklady a nároky na letecký a pozemní personál – o bezpečnosti lidí nemluvě.
V případě leteckého personálu bude navíc úspora enormní. Dnes připadají na jeden vrtulník dva piloti, avšak v případě bezpilotních K-MAXů může jeden pilot na zemi ovládat klidně několik strojů najednou.
Zdroj: DefenseTech
Související články
Orca - bezpilotní vrtulník nové generace
Orca, neboli také velryba zabiják, není jen nebezpečným predátorem žijícím v oceánech, ale také ...
- 14.11.2011
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Menší ztráty v Afghánistánu
S koncem roku přišla z Afghánistánu pozitivní zpráva - pokud to tak lze říct. V roce 2011 došlo k ...
- 10.01.2012
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Revoluce v zásobování vojáků na bojišti
Každý voják si balí do akce jen to, co nutně potřebuje. Každý dekagram navíc představuje zátěž, ...
- 12.01.2012
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Nechtěné bojové vrtulníky Mi-24/35
V minulém roce vyšla tzv. Bílá kniha obrany, jejímž úkolem bylo odpovědět na celkovou koncepci naší ...
- 01.02.2012
- 46 komentářů
- Michal Polák
Načítám diskuzi...