Bezpilotní letoun poprvé přistál na letadlové lodi

přistání X-47B
Foto: Přistání X-47B na USS George H. W. Bush / US Navy

Ve středu se udál významný milník v historii letectví - bezpilotní letoun poprvé a co je nejdůležitější, úspěšně přistál na letadlové lodi. Pokoření další letecké hranice má na svědomí bezpilotní letoun X-47B UCAS-D (Unmanned Combat Air Systém Demostrator), který dosedl na palubu letadlové lodi USS George H. W. Bush plující 113 kilometrů od pobřeží Virginie. 

Americké námořnictvo doufá, že své letadlové lodě v rámci programu UCLASS (Unmanned Carrier Launched Airborne Surveillance and Strike) vybaví bezpilotními průzkumnými a bojovými drony. Technologický demonstrátor X-47B ve středu dokázal, že zavedení bezpilotních letadel do výzbroje letadlových lodí již nestojí nic v cestě.

Stroj X-47B od společnosti Northrop Grumman přistál na palubě USS George H. W. Bush v 13:40 místního času. Civilní tajemník amerického námořnictva Ray Mabus nešetřil slova chvály. Podle něj jde o stejně významný milník, jako když pilot Eugene Ely s dvojplošníkem poprvé přistál na lodi. „Co jste zde viděli, je první z nové generace námořních letadel a to, jaké úžasné možnosti nám mohou poskytnout.“ řekl Ray Mabus.

X-47B UCAS

Foto: Infografika / US Navy

Letoun nestartoval z letadlové lodi, ale z pozemní základny Patuxent v Marylandu vzdálené 230 kilometrů. Přistání však neproběhlo zcela hladce, neboť při prvním pokusu letoun zaregistroval chybu ve svém softwaru a přistál na záložním letišti Wallops Island. Teprve při třetím pokusu letoun zdárně „strefil“ palubu USS George H. W. Bush.

Přistáním úspěšně skončil osmiletý společný program US Navy a Northrop Grumman X-47 UCAS-D, jenž měl demonstrovat schopnost dronů operovat z palub letadlových lodí. Celý program vyšel americké námořnictvo na 1,4 miliardy dolarů. 

Video: Reportáž US Navy o přistání X-47B na USS George H. W. Bush. Ještě je co ladit. X-47B se zachytil až o poslední třetí zachytné lano. / YouTube

V srpnu letošního roku americká armáda osloví několik předních amerických leteckých firem, aby předložilo své nabídky v rámci program UCLASS. Na konci roku 2014 si pak US Navy vybere jediného vítěze, který jí dodá bojové a průzkumné drony pro letadlové lodě.

Northropg Grumman však nemá nic jisté. V soutěží potká takové giganty jako je Lockheed Martin se strojem Sea Ghost, Boeing s Phantom Ray and General Atomics se Sea Avenger. Především poslední jmenovaný má dlouholeté zkušenosti s výrobou a provozem bezpilotních strojů MQ-1 Predator a MQ-9 Reaper.

Zdroj: Military

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

X-47B poprvé na letadlové lodi

Na konci listopadu poprvé odstartoval pomocí katapultu bezpilotní palubní letoun X-47B. Ve stejné době byl další prototyp umístěn na palubu americké letadlové lodě USS Harry S. Truman. Jedná se o ...

Námořní průzkumný letoun MQ-4C Triton startuje

Americké námořnictvo se připravuje k prvnímu letu nového bezpilotního průzkumného letounu MQ-4C Triton. Posláním stroje je provádět dlouhodobé dohledové, průzkumné a komunikační operace. K tomuto ...

Boeing představil koncept námořního stíhacího letounu 6. generace

Americké námořnictvo se již pomalu chystá na období po roce 2030, kdy skončí životnost palubních stíhacích letounů F/A-18 Super Hornet a EA-18G Growler. Námořnictvo oslovilo v rámci programu F/A–XX ...

První přistání X-47B UCAS za pomocí brzdícího lana

Bezpilotní demonstrátor X-47B UCAS (Unmanned Combat Air System) má za sebou další významný technologický milník. Před pár dny letoun demonstroval schopnost přistání se zachycením o brzdící lano. Jde o ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!