Bezpilotní tanker MQ-25 doplnil palivo námořní stíhačce F-35C
- 16. 9. 2021
- 11 komentářů
- Jan Grohmann
Firma Boeing a americké námořnictvo (US Navy) pokračují v testování námořního bezpilotního tankeru MQ-25 Stingray. Tanker během zkoušek úspěšně doplnil palivo letounům E-2D Advanced Hawkeye, F/A-18F Super Hornet a nejnověji víceúčelovému taktickému nadzvukovému námořnímu stroji F-35C Lightning II.
MQ-25 bude prvním bezpilotním tankerem na světě. Současně americké námořnictvo Stingraye později využije k průzkumným, sledovacím a zpravodajským (ISR) úkolům. V důsledku toho, jak uvádí na svých stránkách americké námořnictvo, Stingray „výrazně rozšíří globální dosah, provozní flexibilitu a ničivost Carrier Air Wing [CAW, palubní letecké křídlo] a Carrier Strike Group [CSG, svaz letadlové lodě]. Stingray je základním krokem Námořnictva k naplnění strategické vize flotily zítřka rozšířené o bezpilotní systémy, která zvládne vyvíjející se výzvy 21. století.“
Stingray umí dodat letounům až 6800 kg paliva do vzdálenosti 800 kilometrů od letadlové lodi. Díky tomu nebude nutné 20 až 30 % Super Hornetů vyhrazovat pro roli tankovacích letounů. Stingray navíc jednoduše převezme podvěsný tankovací systém Cobham z letounu Super Hornet.
Námořnictvo hodlá nakoupit 76 MQ-25 za zhruba 1,3 miliardy dolarů – zatím závazně objednalo sedm dronů. Dosažení počáteční provozní připravenosti (IOC) je projektováno na rok 2025. Později se počítá se zmíněným začleněním senzorů pro ISR mise.
Stingray vůbec poprvé doplnil palivo Super Hornetu
V rámci programu Boeing za vlastní peníze postavil před-prototyp označovaný jako MQ-25 T1. Ten právě slouží k provádění leteckých testů a tankování paliva letounům námořnictva. První skutečný prototyp MQ-25 vzešlý z oficiální fáze výzkumu a vývoje, která je v americkém akvizičním procesu označována jako EMD (Engineering and Manufacturing Development), dorazí příští rok. První skutečný prototyp MQ-25 získá mimo jiné protikorozní ochranu a další schopnosti potřebné k provozu z letadlové lodě. MQ-25 T1 se ale také dostane na palubu letadlové lodě – poslouží k otestování manipulačních a provozních systémů na palubě.
V každém případě před-prototyp MQ-25 T1 vůbec poprvé doplnil palivo stíhačce Super Hornet v červnu letošního roku. Test trval více než čtyři hodiny a zahrnoval různé „vzorce“ přiblížení letounu k dronu. Po několika suchých připojení došlo k přenesení 147 kilogramů paliva.
V srpnu Stingray poprvé doplnil palivo letounu včasné výstrahy E-2D Advanced Hawkeye. Tankování probíhalo při rychlosti přes 400 kilometrů za hodinu ve výšce 3000 metrů. Testování dronu trvalo šest hodin a mimo jiné se ověřovalo aerodynamické ovlivňování obou strojů.
F-35C a F/A-18 jsou „zuby“ a E-2D „oči a uši“ CSG.
Námořnictvo objednalo 75 letounů včasné výstrahy E-2D. Letoun vyrobený v pořadí jako 46 a všechny další dostanou vůbec poprvé tankovací nástavec. Ve hře je také zpětné dovybavení tankovacím nástavcem prvních 45 letounů E-2D. Přestavba jednoho stroje ale bude stát šest milionů dolarů.
E-2D po dotankování paliva bude moci prodloužit mise ze čtyř na sedm hodin a zůstat na stanovišti až pět hodin (dvakrát více, než nyní). Kombinace dronů MQ-25 a možnost leteckého tankování paliva do E-2D tedy výrazně zvýší situační povědomí a chápaní bojové scény CSG a CAW.
A nakonec před-prototyp MQ-25 T1 před pár dny nad státem Illinois úspěšně doplnil palivo taktickému stealth letounu F-35C. Doplňování paliva opět proběhlo při rychlosti vyšší než 400 km/h ve výšce 3000 metrů. Během deseti sekund bylo přeneseno 125 kilogramů paliva.
Doplnění paliva F-35C
Stingray prakticky zdvojnásobí bojový rádius letounů F/A-18 a F-35C. Bojový dolet Super Hornetu (za ideálních podmínek s nákladem čtveřice 500kg pum) je 700 kilometrů, F-35C (zřejmě se zbraněmi ve vnitřní zbraňové šachtě) 1200 kilometrů.
Před-prototyp MQ-25 T1 celkově provedl 36 letů v délce 120 hodin. Podle všeho ještě doplní palivo letounům elektronického boje EA-18G Glower a dopravním konvertoplánům CMV-22B Osprey – není to ale to oficiálně potvrzeno. Poté, jak bylo uvedeno výše, projde úpravami kvůli testům na palubě letadlové lodi, kde má přistát někdy na přelomu letošního a příštího roku.
Poté odejde do výslužby a bude nahrazen prototypy EMD fáze, které již provedou skutečné letové operace z paluby letadlové lodě.
Zdroj: USNI News
Související články
Dron MQ-25 Stingray: Klíč v boji proti ponorkám
Americké námořnictvo (US Navy) přiznává ztrátu schopností vést efektivní boj proti ponorkám, tzv. ...
- 25.08.2016
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
MQ-25 Stingray: Bezpilotní tanker od General Atomics?
Americká firma General Atomics (GA) před dvěma týdny představila vizualizaci bezpilotního tankeru ...
- 26.10.2017
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Námořní tankovací dron MQ-25 Stingray postaví Boeing
Program námořního tankovacího bezpilotního letadla MQ-25 Stingray zná vítěze. Americké námořnictvo ...
- 31.08.2018
- 30 komentářů
- Jan Grohmann
Bezpilotní tanker MQ-25A Stingray poprvé ve vzduchu
19. záři provedl svůj první let první prototyp (T1) bezpilotního tankovacího letadla MQ-25A Stingray ...
- 24.09.2019
- 20 komentářů
- Jan Grohmann
Co si myslíte o tomto? citace: Stingray navíc jednoduše převezme podvěsný tankovací systém Cobham z letounu Super Hornet. MQ-25 udělají stealth a pak pod něj dají tankovací ...Zobrazit celý příspěvek
Co si myslíte o tomto?
citace: Stingray navíc jednoduše převezme podvěsný tankovací systém Cobham z letounu Super Hornet.
MQ-25 udělají stealth a pak pod něj dají tankovací sytém ze stíhačky co není stealth.
Chápů že při tankování je více viditelný, ale s tím podvěsem asi bude vidět více celou dobu letu...
Kromě použití ověřené věci mne nenapadá důvod pro zhoršení viditelnosti podle všeho klíčového prvku útoku/obrany.Skrýt celý příspěvekV článku se píše i o dalším využití pro průzkum, tak se stealth vlastnost hodí. S odraznou plochou buddy podu se závěsníkem to nebude tak tragické. Má to sice náporovou vrtuli pro ...Zobrazit celý příspěvek
V článku se píše i o dalším využití pro průzkum, tak se stealth vlastnost hodí. S odraznou plochou buddy podu se závěsníkem to nebude tak tragické. Má to sice náporovou vrtuli pro pohon, ale radarový průřez bude stále velmi malý ve srovnání s původním nosičem F 18.
Možná mají tento buddy pod pouze pro zkoušky a sériový bude vypadat jinak.Skrýt celý příspěvekMQ-25 by měla být prodloužená ruka letadlovek od průzkumu po doplňování paliva. Co se týče stealth, tak to od něj při tankování nebude tolik požadováno. Spíš se těším na to, co by ...Zobrazit celý příspěvek
MQ-25 by měla být prodloužená ruka letadlovek od průzkumu po doplňování paliva. Co se týče stealth, tak to od něj při tankování nebude tolik požadováno. Spíš se těším na to, co by mohlo přijít po MQ-25. Hádám, že nástupce bude schopen mít modulární vybavení, kdy se během chvíle vymění tankovací nástavba za pumovnici pro třeba 3 rakety a dron bude sloužit jako wingman.Skrýt celý příspěvek
MQ-25 je naozaj game changer.. Je pomerne malý, je stealth a zvýši range F-35C na 2400km.. To je obrovská výhoda napríklad Guam- Fuzhou je cca 3000km.. Dosah JASSM-ER je ...Zobrazit celý příspěvek
MQ-25 je naozaj game changer..
Je pomerne malý, je stealth a zvýši range F-35C na 2400km..
To je obrovská výhoda napríklad Guam- Fuzhou je cca 3000km..
Dosah JASSM-ER je 1000km..
Takže LL môže byť cca 500km za Guam-om a stále bude vedieť ohroziť ako pevninu Číny tak aj pôsobiť proti lodiam pri pobreží..
Vo vývoji je aj JASSM-XR - 1900km..
To už sa odstávame na cca 4500km - to je niekde na polceste od Havaju a prakticky už dosť ďaleko aby tam vedela pôsobiť bezpečne konvenčná ponorka..Skrýt celý příspěvekMQ-25 bude určite dobrou náhradou za tankovacie F/A-18, ale dal by som si pozor pri výpočtoch toho doletu. F-35C môže niesť JASSM-ER iba pod krídlami, čo značne ovplyvní dolet. ...Zobrazit celý příspěvek
MQ-25 bude určite dobrou náhradou za tankovacie F/A-18, ale dal by som si pozor pri výpočtoch toho doletu. F-35C môže niesť JASSM-ER iba pod krídlami, čo značne ovplyvní dolet. Každopádne možnosť zasahovať na veľkú vzdialenosť od CSG bude veľmi dôležitá v následujúcich rokoch v tichomorí.Skrýt celý příspěvek
Áno block 3 externe.. Pri block 4 s novým držiakom v inter bay by už to malo ísť aj interne..
Áno block 3 externe.. Pri block 4 s novým držiakom v inter bay by už to malo ísť aj interne..
Máš k tomu info/link? Ja som sa dočítal iba že JASSM-ER je o "niekoľko palcov dlhšia ako zbraňová šachta".
Máš k tomu info/link? Ja som sa dočítal iba že JASSM-ER je o "niekoľko palcov dlhšia ako zbraňová šachta".
https://missilethreat.csis.org... Dĺžka oboch jassm a jassm-er je rovnaká 4.27 m AGM-154 má dĺžku 4.1 m.. A je to momentálne najväčšia zbraň, ktorá sa vypúšťa ...Zobrazit celý příspěvek
https://missilethreat.csis.org...
Dĺžka oboch jassm a jassm-er je rovnaká 4.27 m
AGM-154 má dĺžku 4.1 m..
A je to momentálne najväčšia zbraň, ktorá sa vypúšťa interné..
Preto sa špekuluje, že s novým držiakom, ktorý LM potvrdil, že unesie F-35 namiesto 4x AIM 120 až 6x by sa sa mohla jassm-er tiež zmestiť
Nikde neexistuje link ktorý by to potvrdzoval - len sa o tom špekuluje..
Napríklad aj tu..
https://www.airforcemag.com/up... Skrýt celý příspěvekhttps://www.navalnews.com/nava... Tu je článok z januára, kde sa píše o vyjadrení "hovorcu" Lockheed ...Zobrazit celý příspěvek
https://www.navalnews.com/nava...
Tu je článok z januára, kde sa píše o vyjadrení "hovorcu" Lockheed Martin že JASSM ani LRASM nemôžu byť podvesené interne.
“Due to their overall size of the missiles, both JASSM and LRASM would be external carriage only. They do not fit in the internal bay of the F-35.”Skrýt celý příspěvek
Opravdu ne, stále jde o nezbytný vývojový stupeň směřující k plně autonomním dronům s poněkud vyšším objemem paliva a prakticky neomezeným doletem - působností, kde bude nasazení ...Zobrazit celý příspěvek
Opravdu ne, stále jde o nezbytný vývojový stupeň směřující k plně autonomním dronům s poněkud vyšším objemem paliva a prakticky neomezeným doletem - působností, kde bude nasazení limitovat množství paliva pro distribuci.
Na něčem se systémy a technologie musí vyvinout, otestovat a zdokonalit. Některé projekty jako MQ-25 pokračují, jiné např.: Solar Eagle zaniknou a jsou nahrazeny ještě pokročilejšími technologiemi. Avšak i zaniklý projekt se dál rozvíjí, protože technologie a poznatky ladem nezůstanou, přenáší se dál a dál. Od roku 2010 existují plně letuschopné autonomní drony s elektrickým pohonem a vodíkovými články, schopné neomezené působnosti. Samozřejmě, sotva unesou něco navíc, než elektrooptické sledovací systémy, záložní komunikační technologie pro případ zničení satelitů, ale podstatné je, že létají, dají se vyrobit rychle, levně a masově. Pokud takový dron dokáže vydržet již dnes měsíc (DARPA v roce 2009) ve vzduchu a svým elektrooptickým senzorem rozpozná na 100 km živého člověka ve vodě, jde o velice účinný sledovací systém, pro které se uplatnění přímo nabízí. Průkopníci jako Odysseus, Solar Eagle nelétali s užitečným zatížením, ale ukázali cestu. Jsou součástí projektu stroje 6. generace, které známe pod označením PCA. Drony jsou navrhovány jako prefabrikáty, které bude možné vyrobit v tisícových sériích s minimální cenou. Samozřejmě drak, představa že by tak vyráběli radary, elektrooptiku, komunikační stanice ve stejném tempu a ceně je trochu nereálné. V civilní sféře se také snaží a ano, jde o velice krátké lety, přesto vývoj nespí i když s poněkud omezenými prostředky a technologiemi.
Na 200 tunový AWACS , nebo tanker to ani zdaleka nestačí, avšak jde o technologie a pokrok, které v blízké budoucnosti umožní.
Pokrok ano, užitečné ano, ale pravidla hry zatím nemění.Skrýt celý příspěvekMusím ti oponovať.. Tankovací steal dron za 17 miliónov dolárov je game changer.. Umožní sa dostať F-35C tam kde by sa nedostali a ak by ho aj zostrelili, nebude ho taká škoda.. ...Zobrazit celý příspěvek
Musím ti oponovať..
Tankovací steal dron za 17 miliónov dolárov je game changer..
Umožní sa dostať F-35C tam kde by sa nedostali a ak by ho aj zostrelili, nebude ho taká škoda.. je pomerne lacný a bez posádky..
Samozrejme, že je to len prvý významný krok na dlhej ceste - ale už tento krok je game changerSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...