Bitevní A-29 Super Tucano pro Afghánistán

Super Tucano
Foto: A-29 Super Tucano je produktem brazilské společnosti Embraer / Embraer

Americká firma Sierra Nevada Corporation (SNC) znovu vyhrála s letadlem A-29 Super Tucano soutěž na dodávku dvaceti bitevních vrtulových letadel pro afghánskou armádu. Pokud půjde vše dobře, Afghánci dostanou Super Tucana již příští rok.  

První tendr na nákup bitevních vrtulových letadel pro afghánskou armádu proběhla již v roce 2011. Vítězem se stala rovněž firma SNC s letadlem A-29 Super Tucano před americkým letadlem T-6C Texan II od firmy Hawker Beechcraft. Poražený tým ale využil mezery v armádní zadávací dokumentaci a tendr napadl. Odvolací soud nakonec výsledky prvního tendru anuloval.

Druhý tendr na nákup lehkých bojových letadel byl spuštěn v minulém roce a opět vyhrál stroj A-29 Super Tucano od SNC, resp. od brazilské společnosti Embraer. Oficiálním důvodem vítězství Supet Tucana nejsou jen lepší výkony, ale i fakt, že byl od počátku navrhován pro asymetrické bojové konflikty a pro protipovstalecký boj. Naopak T-6CTexan II je původně cvičný letoun.

Kladné body Super Tucano dostal také za skutečnost, že byl již nasazen v ostrých akcích a jeho systémy, technické řešení a konstrukce jsou ověřeny v reálných bojových podmínkách. Letadla Super Tucana brazilské armády například trvale bojují proti pašerákům drog v amazonském pralese, kde napadají letadla pašeráků a jejich pozemní základny.

Video: Super Tucano! / YouTube

Američané plánují, že Afgháncům dodají balíček dvaceti letadel A-29 Super Tucano za 430 miliónů dolarů. Součástí balíčku je i dohoda o dodávkách náhradních dílů, logistickém zabezpečení a školení pilotů a pozemního personálu. První stroje mají být do Afghánistánu poslány v létě 2014, poté budou následovat každý měsíc dvě letadla. Poslední bitevníky Afghánci převezmou v dubnu 2015.

Nakonec je třeba zmínit politicko-obchodní pozadí celého obchodu. Je zajímavé , že i přes tradičně silné americké zbrojní lobby, vyhrál v americkém tendru letoun cizí konstrukce. Ve skutečnosti může ale zbrojní lobby přicházet úplně z jiné strany. Brazílie plánuje v rámci programu FX 2 nakoupit 36 proudových stíhaček a jedním z kandidátů je i americký F/A-18E/F Super Hornet od firmy Boeing, který úzce spolupracuje právě s brazilskou společností Embraer...

Zdroj: Altair

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vrtulová letadla se do důchodu nechystají

Ač se to možná nezdá, vrtulová bitevní letadla mají oproti proudovým strojům mnoho výhod, které ...

Renesance bitevních vrtulových letadel

Tak tohle je opravdu zajímavá zpráva. Několik evropských zemí NATO vážně uvažuje o pořízení ...

A-29 Super Tucano - bitevní vrtulový letoun pro US Air Force

Ve Spojených státech pravě skončil program LAAR (Light Attack and Armed Reconnaissance), který měl ...

Bezpilotní dopravní vrtulník K-MAX v Afghánistánu

Pamatujete si náš článek „Revoluce v zásobování vojáků na bojišti“, kde jsme představili bezpilotní ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • David Khol
    07:14 04.03.2013

    Tak faktem je, že pro celou řadu úkolů v konfliktu tohoto typu jsou velmi vhodné . A pro Afghánistán, který má velmi omezené zdroje, jsou lepší než klasické bitevné letouny (jako třeba Su-25) či těžké bitevní vrtulníky

  • martin
    12:53 02.03.2013

    Myslim ze všeobecně byly vrtulace jako podzvukove bitevní stroje opuštěny úplně zbytecne, kdyz zavladlo proudove nadšení. Tyhle strojky jsou mnohem jednodušší, diky tomu i odolnejsi. A hezčí. Takové mosquito by mohlo klidně fungovat jako letecká podpora i dnes ( poominte vtipnou diakritiku, android se na to diva po svém)