Bitevní Apache a dopravní Chinooky pro indické letectvo

Indický AH-64E Apache; větší foto / Boeing 

Premiérový let indického bitevního vrtulníku AH-64E Apache proběhl ve výrobních závodech firmy Boeing u města Mesa (Arizona) 16. července. Nový indický dvoumotorový dopravní vrtulník CH-47F(I) Chinook poprvé vzlétl o šest dní později.

Indie závazně objednala u firmy Boeing pro své letectvo 22 bitevních vrtulníků AH-64E Apache a 15 dvoumotorových dopravních CH-47F(I) Chinook v září 2015. Vrtulníky indické letectvo převezme v roce 2019.

 

 

Cena kontraktu dosahuje tři miliardy dolarů (včetně vybudování komplexního provozního ekosystému, dodávek náhradních dílů, technické podpory, školení, atd.). Součástí smlouvy je i opce na nákup dalších 11 AH-64E a sedmi CH-47F (I).

 

Kromě toho indická armáda v roce 2017 objednala pro své potřeby šest vrtulníků AH-64E za 655 milionů dolarů. Podle webu India Today armáda plánuje objednat 30 dalších Apachů. Celkově tak v indickém letectvu a armádě bude sloužit okolo 60 vrtulníků AH-64E Apache.

 

Součástí předmětné dodávky pro indické letectvo je mimo jiné 12 radiolokátorů AN/APG-76 Longbow, 812 protitankových řízených střel AGM-114L-3 Longbow Hellfire, 542 raket AGM-114R-3 Hellfire II a 242 raket vzduch-vzduch FIM-92H Stinger.

 

Kruhové radiolokátory AN/APG-76 umístěné nad hlavním rotorem obdrží 11 indických Apachů. Vrtulník AH-64E s radarem AN/APG-76 je schopen provádět bodové údery i na námořní cíle. Pomocí střel Stinger pak mohou indické Apache ničit drony nebo jiné vrtulníky.

 

Firma Boeing se zavázala investovat zpět do indického průmyslu 30 % z celkové akviziční ceny. Společný indicko-americký podnik Tata Boeing Aerospace Limited (TBAL) se dokonce stane jediným výrobcem draků vrtulníků Apache na světě. Indie tak bude vyrábět draky nejen pro vlastní letectvo, ale i pro americkou armádu a další zahraniční vlastníky. Otevření podniku TBAL proběhlo 1. března 2018.
 

V TBAL vzniknou i další klíčové konstrukční prvky vrtulníků AH-64 (například pomocná křídla) a uvažuje se o výrobě dílů pro vrtulníky CH-47F Chinook a námořní letadla P-8 Poseidon. Díly pro americké vojenské vrtulníky ale indické firmy již vyrábí ‒ firma Dynamatics Technologies Bangalore posílá do USA celou zadní nákladovou rampu vrtulníků Chinook.
 

Dlužno dodat, že i dva největší mocenští soupeři Indie, tedy Pákistán a Čína, nakupují moderní bitevní vrtulníky. Pákistán získal 12 bitevních amerických vrtulníků AH-1Z Viper a 30 tureckých T-129 Atak. Čínská armáda zase provozuje více než sto kusů domácích bitevních strojů Z-10.

 

Indický Apache a Chinook poprvé ve vzduchu.

 

Nové AH-64E se liší od dřívějších Apachů v mnoha ohledech, především na úrovní elektroniky, avioniky, senzorů, komunikačních prostředků, softwarového vybavení nebo komplexů radioelektronického boje. Klíčový je především síťový prvek, kdy piloti Apache umí přijímat informace z nejrůznějších pozemních nebo vzdušných senzorů, či jiných pozemních, námořních nebo leteckých bojových systémů. Výsledkem je značné rozšíření situačního povědomí posádky o bojišti.

 

Piloti AH-64E Apache umí rovněž ovládat několik bezpilotních prostředků. Jednou ze zvažovaných taktik je dopředné nasazení průzkumných dronů a přenášení jejich informací o zjištěných cílech do kokpitu operátora.
 

Instalovány jsou silnější a úspornější pohonné jednotky T700-GE-701D (2×1467 kW), vylepšená převodová skříň a nové kompozitní listy rotoru. Výsledkem je větší cestovní rychlost, nosnost i lepší stoupavost AH-64E.

 

Do dnešních dnů firma Boeing dodala americké armádě a zahraničním zákazníkům více než 2200 vrtulníků Apache všech typů. Výrobní linka vrtulníků Apache má přitom zajištěny zakázky až do roku 2026.

 

zdroj: India TodayBoeing

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bitevní vrtulníky AH-64E Apache pro USA a Saudskou Arábii

Americká armáda (US Army) podepsala s Boeingem dohodu o přestavbě a nákupu bitevních vrtulníků ...

Indické bezpilotní letouny a jejich vývoj

Indie začala s vývojem bezpilotních letounů před deseti lety. Na uspokojení rostoucí poptávky ...

Indie ztratila zájem o ruskou stíhačku páté generace FGFA

Podle článku „India withdraws from FGFA project, leaving Russia to go it alone“ v magazínu Jane's ...

Odyssea pokračuje: Indie nakupuje stíhací letadla

Šest společností poskytlo indickému letectvu IAF (Indian Air Force) informace o možných dodávkách ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • hondar
    01:39 02.08.2018

    To ujo Marek.
    Jestli se dobře pamatuji, psalo se 30 minut.

    To ujo Marek.
    Jestli se dobře pamatuji, psalo se 30 minut.

  • RiMr71
    17:56 01.08.2018

    ...čtrnáct ňůtnsekund...

    ...čtrnáct ňůtnsekund...

  • ujo Marek
    13:29 01.08.2018

    nevie niekto, koľko ešte dokáže fungovať prevodové ústrojenstvo/reduktor na AH-64 po strate maziva? napríklad priestrielom

    nevie niekto, koľko ešte dokáže fungovať prevodové ústrojenstvo/reduktor na AH-64 po strate maziva? napríklad priestrielom