S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Bitevní vrtulník S-70M Black Hawk; větší foto / Lockheed Martin 

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.

Armáda ČR hleda univerzální vrtulník

AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný.

 


 

„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky  je v současnosti  možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.

 

Po pátečním jednání (9. února)  na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa,  k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.
 

Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat  z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).

 

Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.

 

Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.

 

V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.

 

Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě  na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.

 

S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám.

 

Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.

„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.

 

„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“

 

S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.

 

Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.

 

Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky.

 

Bitevní S-70M Black Hawk

Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.

 

Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.

 

Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná. 

 

UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.

 

Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.

 

Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).

 

Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry.

  

Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.

 

„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“

 

Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda  rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).

 

Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.

 

V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...

NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek

Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve ...

Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

Stránka 1 z 14
  • PavolR
    18:14 29.11.2018

    Asi o tom už všetci viete, no pre istotu to sem vkladám:
    https://svet.sme.sk/c/20973302/na-morave-sa-zrutil-armadny-vrtulnik.html

    Je to aktuálne asi zaujímavejšie, ne doťahovanie sa o Kerč. ;-p

  • kisam
    11:31 04.06.2018

    Páni, v priebehu tohto mesiaca by (podľa wikipedie :-)) mali na Slovensku pristáť ďalšie 2 UH-60M. Vie niekto niečo bližšie?

  • sgtlk
    18:10 09.04.2018

    Veselohra "porizeni 12 LUH pro ACR" - x-te dejstvi. Smat ci brecet?

    „Rozhodla jsem, jak zadáme zakázku na 12 nových víceúčelových vrtulníků. Nebudeme oslovovat jediného dodavatele. Využijeme výjimku podle zákona o zadávání veřejných zakázek a oslovíme minimálně tři uchazeče. Dokončíme zadávací dokumentaci a v létě zakázku vyhlásíme,“ dodala na závěr ministryně.

    http://www.mocr.army.cz/informacni-servis/zpravodajstvi/zakazku-na-dvanact-viceucelovych-vrtulniku-vyhlasime-v-lete--rekla-ministryne-obrany-142759/

  • Jara
    08:37 03.04.2018

    https://m.youtube.com/watch?v=ypQIBmMxru8

    Zajímavé video a jasný příklad o tom jak vypadají operace vrtulníku v armádách NATO

  • Rase
    10:44 28.03.2018

    PavolR:
    otázkou je, co se koupí, ale dá se říct že co nejdřív:

    2018 - končí životnost vrtulníků Mi-2
    2021 - končí životnost vrtulníků W-3A Sokol
    2022 - končí životnost vrtulníků Mi-8/17
    2026 - končí životnost vrtulníků Mi-24V
    2028 - končí životnost vrtulníků Mi-171š

    Tedy v podstatě můžeme následně hned začít vybírat i těžší vrtulník, jelikož brzy budou taky potřeba. Ryana bych moc neřešil, nejspíš myslí že pořád vybíráme jen ze dvou strojů, tak lobuje za ten americký (UH-1Y) nic víc v tom nevidím. Dle MO ale jede tendr nanovo a ani jeden ze strojů nesplnil požadavky Armády - tedy jak Augusta tak i Bell. Nadávat na praktiky Bellu začnu, až pokud opravdu koupíme jejich stroj. Zatím je jejich urputné snažení protlačit k nám UH-1Y jen úsměvné.

  • PavolR
    17:01 27.03.2018

    rase:
    A na kedy by ste tie stroje vlastne potrebovali? Koľko môže trvať, kým dokončia dodávky na Ukrajinu + iné kontrakty? Inak, nakupovať od Francúzov je zo strany Ukrajiny celkom dobrý ťah.

    K tej žalobe: tiež to pokladám za pravdepodobné. Ryan doslova formuloval, že pokiaľ je problém s korupciou, tak pri systéme nákupu z USA je to vyriešené tak, aby také podozrenie nemohlo byť, alebo tak nejako. Keď som to počul, tak som si hovoril, že na mieste Čechov by som sa teraz urazil, lebo to znelo takmer ako prezumpcia viny.

  • Rase
    14:24 27.03.2018

    Ukrajinské ministerstvo vnitra podepsalo 23.března smlouvu se zástupci Francie, na nákup 55 vrtulníků od společnosti Airbus. Bude se jednat o stroje Н145, Н125 a Н225, které budou použity k velkému množství úkolů - záchranou službou, hasičskými jednotkami, pro řízení dopravy, pozemní podporu, vyhledávání a záchranu, pozorování a podobně. Za Francii podepsal smlouvu ministr zahraničí Jean-Yves Le Drian. První vrtulníky dorazí na ukrajinu ještě před koncem roku 2018.

    http://defence-blog.com/aviation/ukrain ... pters.html

    my pořád nic. Netvrdím že stroje od Airbusu jsou pro AČR ideální, ale zdá se že dodávají vrtulníky opravdu rychle a zakázek mají víc než dost. Myslím že i u nás by se v pohodě našlo uplatnění pro třeba 15 H145.
    Pokud jde o Bell, tak jsem přesvědčený o tom, že pokud nevyhrají, skončí to žalobou. Zkrátka podmazali už tolik lidí a tak mohutně lobbují, že budou chtít svoje prachy zpátky - ať už jakkoliv

  • PavolR
    13:51 27.03.2018

    Dnes som náhodou zachytil na ČT24 rozhovor s Paulom Ryanom a akurát časť, kde bola reč o nákupe vojenských vrtuľníkov. Ten teda riadne horlil za Bell. :-D

  • Jara
    22:16 23.03.2018

    A poslední postřeh, myslím že by se mělo mluvit i o vybudování účinné PVO a na nákup stíhačů na původní plánovaný počet už se také zapomnělo ......

  • Jara
    22:13 23.03.2018

    Jinak jsem opravdu napnutý jak bude znít nová specifikace na vrtulníky jestli to nahraje H145M nebo Venomu... můj osobní odhad je že leonardo je z kola venku Němci se dost angažovali Bell má také silnou lobby,uvidime ani jeden typ by asi nebyla špatná volba,ikdyž přímí konkurenti stejné kategorie to nejsou jde o to na jakou kategorii to nahrajou “nové”specifikace

  • Jara
    22:05 23.03.2018

    No super tak snad se to už začne hýbat radary bvp a vrtáky by opravdu chtělo vyřešit už letos.... a moc mě pobavila ta nevole GŠ .... no chlapci budou muset začít makat po letech hibernace to je asi šok no :)))

  • Pavka
    21:03 23.03.2018

    Dnes jsem zaslech zprávu, že zřejmě nastal nějaký posun a na víceúčelové vrtulníky je nově vyhrazeno až 12 mld Kč.

    https://www.novinky.cz/domaci/467055-prisla-jsem-jako-vichrice-tvrdi-slechtova-a-chysta-na-obrane-nakupy-za-155-miliard.html

  • TF_HU
    08:13 01.03.2018

    skelet

    Na té úrovni kde jsem se pohyboval a pohybuju, jsem o nespokojenosti neslyšel. V době kdy se W3A zaváděl byl přístrojově trochu napřed. Jak jsem řekl, nálet hodin, počet nehod, úkoly...

  • skelet
    08:03 01.03.2018

    TF_HU: ono to tu díky semtamovi a kazdovi asi zapadlo. Ptal jsem se na spokojenost AČR se Sokoly. Přesněji (ne)spokojenost leteckého a pozemního personálu s tímto typem.

  • skelet
    21:39 28.02.2018

    ano ať nejsme jak u blbečků na dvorku

    ad a) pokud je to nadmíru jasné, tak proč to používat proti TF:HU, který to zde píše od počátku?
    ad c) pravdu má takřka ve všem. AW139m má většinu vlastností na papíře, viz šlechtové i ten tvůj link
    ad d) H-force je stále v pracovním procesu, není ukončen.
    ad e) nevyhověl, ale na rozdíl od AW139 není papírový drak, ale praktik. Proto byl upřednostňován

    Takže jsi nedal napít nikomu nic. Jen tu furt a stále trolíš.

  • ALCR
    14:00 28.02.2018
  • TF_HU
    08:45 28.02.2018

    semtam

    Fakt nechápu co byste chtěl slyšet? Já si žádnou auru nebuduju, jediná má aura je v tom, že já na rozdíl od vás u vrtulníků sloužil, byl jsem i na prvních jednáních a prezentacích ohledně nového vrtulníku, tedy to o čem vy tu spekulujete, já znám z první ruky. nemohu za to, že mé informace jsou časově ohraničeny.

    Takže:

    a) k článku. Ne S70M to nebude.
    b) pochybuju, že to bude některá z verzí UH60 (nabízena Pinnacle...)
    c) co se týče AW139 řekl jsem vám, že představitel firmy sám řekl, že zbraně nemají integrované. Tedy už v tom roce 2015, vojáci kroutili hlavami, že nechtějí něco testovat, být první atd. (tohle z novin nevyčtete, toto máte pohled from inside)
    d) Ani H145M v roce 2015 neměl integrovanou výzbroj, tedy navíc asi ani vládní garanci.
    e) vzhledem k tomu jak to civilní část vedla, zůstal poslední v nabídce UH1Y s naším trapným požadavkem na PTŘS.

    Jinak v reakci odmítám paušální tvrzení, že za vše může GŠ AČR.
    Jinak v diskuzi reaguje na nesmysly popisující jakože reálný stav u jednotek. Třeba v taktice použití, způsobu nasazení atd.
    A pak reaguji na nesmysly jako píšete často vy osobně. Jako například s bojovou zkušeností, problémy s dodávkami od LOM atd.

    Jak jsem řekl, nejsem a nebyl jsem u všeho. Tedy mé informace jsou ohraničené časem a místem. Tedy ani já vám nedám ty nejpřesnější informace.

    Co se týče hodnocení spolehlivosti W3A, armáda hodnotí provoz z pohledu technických závad, nehod, letových hodin, výcviku atd. Jistě je tam i ekonomické hledisko, ale to musíte srovnávat s něčím ve stejné kategorii. No, to srovnáte jen doma, nebo venku. Z mého pohledu, ekonomické hledisko srovnáme, ale co pak, kdy nic jiného nemáte a úkol plnit máte. Armáda brání a cvičí s tím, co k tomu má. Přestože by vojáci htěli nejmodernější techniku, náš politicko-průmyslový komplex nám modernizuje technologické vraky, rozhoduje úplně jinak. Tak si vyberte.

  • semtam
    23:50 27.02.2018

    KOLT

    Nechápu to vaše neustálé poštěkávání. Ekonomika provozu je pro každého i pro armádu klíčová. AČR s touhle položkou určitě spokojena není.

    skelet a asi i Rase chtěli slyšet poněkud hlubší pohled do provozu Sokolů. Skeletovi jsem v diskuzi naznačil, že odpovědi se jen tak jednoduše nedočká.

    Absolutně se nechci navážet do TF_HU, ale auru jakou si tady vytvořil je neúměrná tomu, jaké informace zde vypustil. Vesměs se jedná o notoricky známé věci. Oproti ostatním diskutujícím, je dokáže sesumírovat. Projel jsem hopem celou diskuzi a že by TF_HU obohatil diskuzi něčím opravdu zajímavým či vnesl vyjasnění do problematiky se nekoná. Samozřejmě, že dokáže obohatit ty, co se o tuto problematiku nezajímají a každé info je pro ně prakticky jako nové.

    Jsou tu ale tací, co se zajímají více a těm zatím TF_HU nedokázal odpovědět.
    TF_HU neberte to jako útok na vaši osobu, ale jen a pouze jako podnět. Zopakování frází sice není na škodu, ale nyní je již poptávka po hlubších věcech.

  • TF_HU
    22:18 27.02.2018

    Kazd

    Dobra teorie.
    Jedine s cim bych souhlasil, ze byl cas a prilezitost vymenit W3A.
    Zbytek mi prijde tak nejak ohnuty pro nejakou potrebu.

  • kazd
    21:54 27.02.2018

    H force má několik vrstev typyu plug and play.
    Podle info Srbsko koupilo option 1 nebo 2
    strana 4:
    http://www.airbus.com/content/dam/corporate-topics/publications/brochures/Brochure_HForce_2016.pdf

    Vzhledem k tomu, že smluvně je podvázána weaponizace i již dodaných H145M do Thajska tak to asi nebude udělat ex.post žádný problém, kromě peněz.

    HForce is scalable to any commercial helicopter in the Airbus Helicopters portfolio, including the H125, H145, and H225. The HForce offer comprises three tiers of weapon configuration: “armed reconnaissance,” “ballistic light attack,” and “ballistic and guided light attack.” Serbia is taking the light attack option.
    The company delivered five H145s to the Royal Thai Navy (RTN) in 2016, and similar helicopters are also already in service with the Royal Thai Army (RTA). “The weaponization of the H145 was part of the initial contract negotiations with the RTN,” Christian Fanchini, head of operational marketing, told AIN. “But the issue is always the budget,” he continued.

  • kazd
    21:54 27.02.2018

    H force má několik vrstev typyu plug and play.
    Podle info Srbsko koupilo option 1 nebo 2
    strana 4:
    http://www.airbus.com/content/dam/corporate-topics/publications/brochures/Brochure_HForce_2016.pdf

    Vzhledem k tomu, že smluvně je podvázána weaponizace i již dodaných H145M do Thajska tak to asi nebude udělat ex.post žádný problém, kromě peněz.

    HForce is scalable to any commercial helicopter in the Airbus Helicopters portfolio, including the H125, H145, and H225. The HForce offer comprises three tiers of weapon configuration: “armed reconnaissance,” “ballistic light attack,” and “ballistic and guided light attack.” Serbia is taking the light attack option.
    The company delivered five H145s to the Royal Thai Navy (RTN) in 2016, and similar helicopters are also already in service with the Royal Thai Army (RTA). “The weaponization of the H145 was part of the initial contract negotiations with the RTN,” Christian Fanchini, head of operational marketing, told AIN. “But the issue is always the budget,” he continued.

  • kazd
    21:30 27.02.2018

    Skelet: jen by mě zajímalo jak se podle vás spokojenost s vrtulníkem hodnotí. Podle mého je to spokojenost s plněním úkolů, které má. Pokud máte info, že se sokol používá % významně na plnění jiných úkolů než jsem napsal, tak diskusi doplňte.
    Plnění úkolů můžete hodnotit porovnáním proti jiným typům používaným v AČR (v AČR ale nemá smysl hodnotit zda hotovost SAR je lepší sloužit se sokolem nebo Mi 17, protože Mi17 na SAR je z nouze ctnost) nebo jiným subjektům plnícím stejné úkoly.
    Takže prostě nevím na základě čeho má být spokojenost se sokolem... že nespadnul, má nižší provozní náklady... rád se dozvím něco nového.

    K narážkám na CLV a sokol.
    Byli jsme v situaci, kdy 2 sokoly byly generálkované a 3 bez GO stále provozuschopné. Zbylých 5 bylo dolítaných do GO v hangáru. Jediné efektivní řešení bylo dát ty 2+3 sokoly dolítat CLV jako se předtím daly Mi2 a Mi17 (protože peníze v sokolech již byly a nedaly se vrátit zpět).
    AČR by tím přestala provozovat 1 základnu LZS (náklady by přešly do kapitoly MZ, zajištění na vnitro nebo soukromníky jako zbylých 9 základen.) Využití sokolu pro výcvik by nadále probíhalo akorát místo Kbel v Pardubicích.
    Výběr 12 LUH pro AČR by se doplnil o 6 pro CLV, protože sokol by v CLV byl jen na dolítání (to neznamená, že mělo jít o 18 stejných mixérů)

    Místo toho se sokoly za 1,25 miliardy protáhly do r. 2021 a tím se pouze prodloužila jejich agónie.
    CLV pak jako státem vlastněný/zřízený podnik koupil vrtulníky Enstrom přes DSA (nic proti DSA) tedy nikoli u výrobce jak by se na státní kontrakt slušelo a bez jakékoli synergie na vrtulníky a dodavatele servisu pro AČR. Pak ty nakoupené Enstromy pronajme AČR, která je jeho hlavní zákazník...Ekonom si pak samozejmě klade otázku, proč by měl být LOM (CLV) státní podnik....

  • TF_HU
    21:24 27.02.2018

    Kolt

    ...k tomu sporu o LZS, zda to ma delat civil nebo Armada...a k tem ekonomickym analyzam. Znam osobne pet pilotu, co odesliod Armady a letaji civilni LZS. Jsem si jist, ze cenu jejich vycviku civilni LZS do ekonomicke analyzy nezahrnula. Tech pilotu bude vice...takze to nebude zas takove nejake marginalni cislo. Musim se podivat, kde jinde nabere pilota civilni LZS a jaky vycvik podstupuji.

    Luky

    HForce jako komplet jeste neni hotov. Takze usuzuji ze Srbove brali nejakou nizsi verzi HForce, nebo cekaji na dodani vyzbroje po integraci.

  • Lukas
    18:00 27.02.2018

    Ja widzę dwie możliwości - dwie różne koncepcje

    1. W3 Sokół - jako transportowy / medevac +
    12-16 H225M (w tym cześć uzbrojona ) - jako CSAR / SOF (następca Mi 24 i Mi 17)

    2. Mi171 jako transportowy / SOF + 12-16 S70i (w tym cześć uzbrojona) - jako następca W3, Mi24

    To nie są "podobne" propozycje
    Możliwości obu rozwiązań są inne...

  • Luky
    17:38 27.02.2018

    Ale vždyť má i HMS a spoustu dalších fíčurek, co chybí tomu taliánovi.
    Mě tedy přijde neuvěřitelně sexy v pouštní kamufláži (i když se mi taky moc líbí tmavé vzory němců). By mě zajímalo, zda by jim naši taky dali na břicho ten velký, stylizovaný výsostný znak v odstínech šedi po vzoru sousedovic kříže.

    Jinak ve starším článku na http://www.pilotinfo.cz psali:
    Airbus Helicopter H145M je osvědčený dvoumotorový vrtulník, který dnes používají ozbrojené síly USA, Německa, Švýcarska, Iráku, Jordánska, Kazachstánu, Turkmenistánu, Bolívie a Albánie. Nejnovějšími potvrzenými zákazníky se staly ozbrojené síly Thajska a Srbska...

    ...dále potom v článu z podzimu:
    “Další kroky, které nyní předcházejí dokončení certifikace, zahrnují zkušební střelby kanóny a neřízenými raketami v Maďarsku a testy laserem řízených raket ve Švédsku ještě před koncem roku,” řekl Jean-Luc André, manažer programu HForce u společnosti Airbus Helicopter. Ten také uvedl, že “prvním odběratel vrtulníků H145M se zbraňovým systémem HForce se stala Republika Srbská, která objednala celkem devět vrtulníků H145M, z toho čtyři ve verzi víceúčelových útočných vrtulníků vybavených systémem HForce“.

    Takže Srbové vzali H-force na skoro polovinu strojů. Naši by mohli i na víc, pokud to vyjde :)

  • KOLT
    16:55 27.02.2018

    Luky, mám dojem, že jsou to tu už psal ;-) Ono by to bylo vcelku logické, ačkoliv osobně nejsem zrovna příznivcem H145M....

  • KOLT
    16:54 27.02.2018

    kazd, vy furt nechápete, že Sokoly prostě jsou, tak se využívají. Nikdo nerozporuje, že by jejich úkoly zastaly i lehčí a levnější mašiny. Nikdo nerozporuje, že by LZS šla levněji řešit pomocí civilní služby. Jenže a) Sokoly prostě politici "nakoupili", čili je armáda provozuje (stejně jako LOM provozuje Mi-2 prostě proto, že už je měl); b) jsou to vojenské stroje, což má pro armádu svoji váhu; c) armáda by stejně potřebovala stroje pro MEDEVAC a cvičit s nimi, čili ta ekonomika není tak jednoduchá, jak se na první pohled zdá. Koneckonců, spousta zemí řeší či řešila LZS pomocí armády. Pravdou ovšem je, že se od toho spíše upouští. Takže je klidně možné, že až Sokoly dolétají, převede se LZS na civilní službu a armádě se pořídí menší počet již zavedených vrtulníků na MEDEVAC, jak píše TF_HU.

    Nic z toho ovšem nemá nic společného s tím, jak je armáda se Sokoly spokojená...

  • Luky
    15:05 27.02.2018

    Doufal jsem, že to někdo napíše a já to být nechtěl :)

  • TF_HU
    15:01 27.02.2018

    KAZD

    když zase budu fantazírovat. Přesto nemusím být daleko od reality.

    V tendru na LUH to skončí výběrem H145M a koupíme jich 12 ks, zapojí se do plnění úkolů u základny. No a v čase konce W3A se armáda rozhodne W3A nahradit a nakoupí dalších XX ks H145M v sanitní verzi...například. Verze a počet se bude odvíjet od úkolů kladených na letku.

  • TF_HU
    14:57 27.02.2018

    KAZD

    Vaše a) já nijak nepopírám. LZS je v současnosti primárním úkolem letky W3A. Takový je stav. Máme úkol, máme vrtulník. Já vám naopak tvrdím, že mi přijde chybná úvaha, že kdyby nebylo úkolů LZS, že VzS nebudou potřebovat vrtulník k plnění úkolů MEDEVAC. (čistě vojenský vrtulník, čistě k odsunu zraněných z bojiště)

    Bože, mě ten brekot o tom, že W3A nepředvedl nic co by neuměly ostatní vrtulníky unavuje. Jasněže ostatní vrtulníky umí to samé. I kdyby jste vrtulník umístnil na ostrov, bude se výcvik plnit stejně, stejně tak na Mi 17 a na Mi 171.

    To, že LOM dolétává Mi2 je jaksi tím, že je jaksi zdědil, tak jak se postupně Mi2 zaváděl a dědil historicky v našich zemích. Že se LOM (nevojenský provozovatel) rozhodl pro malý, civilní vrtulník mi přijde logické, W3A je na základní výcvik těžký, zbytečně těžký...přestože tu někdo mluvil o tom, že by si je LOM měl brát.

  • skelet
    14:44 27.02.2018

    KAZD: co jsem chtěl? Dozvědět se od TF_HU spokojenost AČR (zkušenosti) s tímto typem vrtulníku. Takže jestli ho nakoupila další armáda je mi u zadele.

  • kazd
    14:38 27.02.2018

    skelet
    - o vojenské verzi sokolu jsem psal, ověřte si to co jsem napsal. Co ještě chcete? Armáda země, která jej vyrábí s ním do budoucna nepočítá..na nějaké evoluce a přestavby si nehraju. Žádná jiná armáda ho v nějakém významném počtu nekoupila

    TF_HU:
    tak zase pár faktů z mé strany
    - vysoký nálet sokolu je tvořen
    a) nasazením v LZS kde je x krát dražší než policie a soukromníci, kdysi jsem zde dával kalkulaci MO, MV a MZ. Můžete si o tom myslet co chcete, ale tak to je. přitom nedokáže nic, co by nezvládl policejní Bell co stál výrazně méně.

    b) umístěním v Kbelích, kde vysoký nálet tvoří plnění osnovy na letištním okruhu. Bavíme se o stovkách hodin ročně. Start, levá, rovně, levá, přiblížení na dráhu, stoupání, levá .. takto dvě hodiny v kuse. Nákladově vražda. Stejná vražda je to pro Mi17, ale jejich "udržba v LOM" stojí paradoxně míń něž sokol, takže se to pořád opticky rentuje.
    To je mimochodem důvod proč CLV dolítalo Mi2 co mělo jako odepsané a přešli na nákladově neporovnatelný Enstrom. Proč si nekoupili sokol experti ? Po dolítání Mi 17 se taky podívají co dál...
    Jinak sokol nepředvedl nic co by za stejné peníze nedokázala AW, nebo EC atd..

  • TF_HU
    14:32 27.02.2018

    RASE

    ...vám to přijde zbytečné, ne tak mě. Tedy jedná se o subjektivní pocit. Rozhoduje požadavek armády, ta deklaruje svou potřebu po menším stroji k doplnění ostatním vrtulníkům, které používá dosud. Nemluvě o tom, že provoz jednoho z nich bude ukončen. Civilní kontrola tomu dala zelenou...takže poptáváme vrtulník.

    Kapitola W3A je kapitolou sama o sobě. Osobně si myslím, že dokupování W3A už nebude cesta, kterou bychom se opět vydávali. Na konci W3A se někdo bude muset rozhodnout jak dál. Buď pořídit nové stroje, nebo škrtnout úkoly, které plní. (pokud byste úkoly přenesl na jiný stroj, uberete zase kus z jejich úkolů atd)

  • semtam
    13:49 27.02.2018

    KOLT

    Nesepla, vím kdo kam míří a vám poradím, protože spínač nespíná, že slovo trefná jsem nepoužil náhodou. Nebudu vám říkat proč, vše je v diskuzi.

  • Rase
    13:46 27.02.2018

    TF_HU a skelet:
    no mě zkrátka tak nějak přijde zbytečné, kupovat nový stroj o hmotnosti jako Sokol - tedy UH-1Y, Wildcat nebo i ten BH. Jak Sokol nemám rád, tak se zdá že ve službě bude ještě hodně dlouho, když je nechali generálkovat. Tedy buď ať se dokoupí další Sokoly, s výzbrojí, pokud chceme víc strojů v té kategorii. Druhou možností je vyřadit předčasně všechny sokoly a zavést novou mašinu této kategorie (Venom, Wildcat atd.). Oni titiž lidi pořád zapomínají na to, že AČR není jen o Mi-171š, Mi-24, ke kterým se kupuje lehčí stroj, ale je a bude tady pořád i ten Sokol. mě tedy přijde smysluplná lehčí mašinka než Sokol, nebo nákup dalších...

  • KOLT
    13:42 27.02.2018

    Odpověď už dorazila, mnohokrát. Jen zjevně nesepla ty správné spoje :-)

  • TF_HU
    13:30 27.02.2018

    KAZD

    Chápu, že trpíte jakousi formou averze vůči vojenskému vrtulníku W3A, jež je obyčejným UH v našich službách a plníme s ním roli přesunu a záchrany. Odmyslíme li si všechnu tu omáčku, vrtulník létá a plní úkoly, které jsou na VzS tímto směrem kladeny. Ne, není to civilní a lehčí EC nebo cokoli jiného, ne není to levnější v porovnání s civilní verzí.

    Ale je to to, co VzS májí a s čím plní úkoly. Můžeme hodnotit provozuschopnost, spolehlivost, schopnosti a pak též třeba i ekonomičnost. Jen ten poslední údaj asi moc neovlivníme, protože už jej máme, "musíme" s ním létat a starat se o něj. Ano, můžeme chtít nový stroj...jakože se armáda pokusila chtít, ale neúspěšně.

  • semtam
    13:27 27.02.2018

    skelet

    Trefná odpověď již dorazila. On ten čas je odpověď.

  • skelet
    13:24 27.02.2018

    to že odpověď někoho neuspokojila neznamená, že mu nebylo odpovězeno :)

  • semtam
    13:19 27.02.2018

    KOLT

    A vlastně nebylo dosud věcně rozporováno. Takže zůstaneme u tradičního mě se to nelíbí. Chápu, borcení asociací je vždy nepříjemné.

  • KOLT
    13:04 27.02.2018

    semtam, provedl jste ho již několikrát sám ;-)

  • semtam
    12:57 27.02.2018

    KOLT

    Asi by bylo ode mne nepříjemné vás požádat o rozbor.

  • KOLT
    12:48 27.02.2018

    semtam, já se snažím, ale když někdo neustále opakuje ty samé třikrát vyvrácené nesmysly, je to fakt těžké... :-)

  • KOLT
    12:47 27.02.2018

    K předchozímu – myšleno samozřejmě za předpokladu, že se MEDEVAC bude dát řešit buď LUH nebo UH (nebo obojím) a LZS buď půjde do civilní verse nebo se bude řešit (L)UH. Nicméně kupovat specifický model jen na MEDEVAC mi přijde zbytečné, to už možná vyjde levněji používat k tomu jen UH, byť by se muselo pár strojů přikoupit...

  • KOLT
    12:44 27.02.2018

    Tak že to politici pos*ali, ještě neznamená, že se s pořízenou technikou nedá zahrát dobrá muzika, vizme i ty CASY...

    Ona je vůbec otázka, jestli budeme ještě pořizovat vrtulník v této váhové kategorii. Pokud se teď nakoupí LUH zhruba velikosti H145M, zůstane otázka, co za nějakých deset let s Mi-171. Pokud budou vyřazeny, nahradí je buď něco podobně velkého (NH90) nebo kombinace klasického UH a CH (třeba BH a CH-47, AW149 a EC725...)

  • PavolR
    12:42 27.02.2018

    semtam:
    A ďalších 30 rokov sa zrejme o obsahu toho kontraktu ani nič nedozvieme (cca na toľko zvykne maďarský režim všetko možné i nemožné utajiť) :-D . Vieme však, akí ľudia ten "obchod" vymysleli. To je myslím dosť.

  • skelet
    12:37 27.02.2018

    kazd: ptal jsem se na vojáka nikoliv na civil, ale díky za snahu :) Ale hlavně jsem se ptal na interní zkušenost AČR, nikoliv to co jsi vypsal ty. Právě toto jsem mínil těmito internetovými zkazkami, které jsou leckdy dosti protichůdné. Zdroj od zdroje.
    Čekám na nějakou "trefnou" odpověď.
    Nicméně určitě díky, že ses obtěžoval mě poučit :)

  • semtam
    12:22 27.02.2018

    kazd

    Skvělé upřímné pojmenování situace bez servítek. Je to lepší než si hrát na uspávače hadů a tvrdit, že darmožrout odvedl skvělou práci.

  • kazd
    12:16 27.02.2018

    skelet: možná by to chtělo něco si přečíst/nastudovat a pak psát o internetových zkazkách.
    Poláci sami z důvodu konstrukce a podmotorovanosti sokol zavrhli v jeho bojové variantě a milost mu zajišťuje jen, že jde o polský výrobek (a politika to klidně může během roku dvakrát obrátit o 180°, motory z ukrajiny atd... fajn super nápad :-)).
    V civilu, tam kde byly peníze utekli poláci rychle k EC.
    Z pohledu náklad/výkon je sokol odstrašující příklad plánování a hospodaření AČR.
    Níže je příspěvek za kolik "oživují" maďáři Mi24, porovnejte si s náklady na sokol.

    Jak bychom dopadli s Migy - stejně jako poláci nebo němci. Za peníze investované do sokolu během jeho provozu u AČR by Migy ještě létaly nebo by se ušetřilo na Mig21 co jsme drželi při životě než přišly gripeny. Případně existuje x jiných variant.
    GŠ si možná myslí, že je nejchtřejší, ale nejchytřejší je trh. Kolik armád sokol provozuje hovoří za vše.

  • skelet
    11:44 27.02.2018

    TF_HU: takže navzdory internetovým zkazkám o podmotorovanosti se tento typ osvědčil na výbornou?
    Nebylo by pak třeba lepší jejich flotilu rozšířit? (Plus LUH samozřejmě).

Stránka 1 z 14