S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

-
13. 2. 2018
-
658 komentářů
-
Jan Grohmann
Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.
Armáda ČR hleda univerzální vrtulník
AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný.
„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky je v současnosti možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.
Po pátečním jednání (9. února) na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa, k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.
Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).
Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.
Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.
V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.
Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.
S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám.
Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.
„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.
„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“
S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.
Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.
Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky.
Bitevní S-70M Black Hawk
Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.
Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.
Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná.
UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.
Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.
Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).
Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry.
Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.
„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“
Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).
Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.
V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.
Zdroj: Defence24
Související články
Rakouské granáty pro Armádu ČR
Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...
-
07.01.2018
-
42 komentářů
-
Jan Grohmann
NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek
Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve ...
-
29.01.2018
-
69 komentářů
-
Jana Černochová
Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2
Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...
-
07.02.2018
-
352 komentářů
-
Jan Grohmann
Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?
Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...
-
09.02.2018
-
122 komentářů
-
Jan Grohmann
Asi o tom už všetci viete, no pre istotu to sem vkladám: https://svet.sme.sk/c/20973302... Je to aktuálne asi zaujímavejšie, ne ...Zobrazit celý příspěvek
Asi o tom už všetci viete, no pre istotu to sem vkladám:
https://svet.sme.sk/c/20973302...
Je to aktuálne asi zaujímavejšie, ne doťahovanie sa o Kerč. ;-pSkrýt celý příspěvekVeselohra "porizeni 12 LUH pro ACR" - x-te dejstvi. Smat ci brecet? „Rozhodla jsem, jak zadáme zakázku na 12 nových víceúčelových vrtulníků. Nebudeme oslovovat jediného ...Zobrazit celý příspěvek
Veselohra "porizeni 12 LUH pro ACR" - x-te dejstvi. Smat ci brecet?
„Rozhodla jsem, jak zadáme zakázku na 12 nových víceúčelových vrtulníků. Nebudeme oslovovat jediného dodavatele. Využijeme výjimku podle zákona o zadávání veřejných zakázek a oslovíme minimálně tři uchazeče. Dokončíme zadávací dokumentaci a v létě zakázku vyhlásíme,“ dodala na závěr ministryně.
http://www.mocr.army.cz/inform... Skrýt celý příspěvekhttps://m.youtube.com/watch?v=...
Zajímavé video a jasný příklad o tom jak vypadají operace vrtulníku v armádách NATOhttps://m.youtube.com/watch?v=...
Zajímavé video a jasný příklad o tom jak vypadají operace vrtulníku v armádách NATOPavolR: otázkou je, co se koupí, ale dá se říct že co nejdřív: 2018 - končí životnost vrtulníků Mi-2 2021 - končí životnost vrtulníků W-3A Sokol 2022 - končí životnost ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR:
otázkou je, co se koupí, ale dá se říct že co nejdřív:
2018 - končí životnost vrtulníků Mi-2
2021 - končí životnost vrtulníků W-3A Sokol
2022 - končí životnost vrtulníků Mi-8/17
2026 - končí životnost vrtulníků Mi-24V
2028 - končí životnost vrtulníků Mi-171š
Tedy v podstatě můžeme následně hned začít vybírat i těžší vrtulník, jelikož brzy budou taky potřeba. Ryana bych moc neřešil, nejspíš myslí že pořád vybíráme jen ze dvou strojů, tak lobuje za ten americký (UH-1Y) nic víc v tom nevidím. Dle MO ale jede tendr nanovo a ani jeden ze strojů nesplnil požadavky Armády - tedy jak Augusta tak i Bell. Nadávat na praktiky Bellu začnu, až pokud opravdu koupíme jejich stroj. Zatím je jejich urputné snažení protlačit k nám UH-1Y jen úsměvné.Skrýt celý příspěvekrase: A na kedy by ste tie stroje vlastne potrebovali? Koľko môže trvať, kým dokončia dodávky na Ukrajinu + iné kontrakty? Inak, nakupovať od Francúzov je zo strany Ukrajiny ...Zobrazit celý příspěvek
rase:
A na kedy by ste tie stroje vlastne potrebovali? Koľko môže trvať, kým dokončia dodávky na Ukrajinu + iné kontrakty? Inak, nakupovať od Francúzov je zo strany Ukrajiny celkom dobrý ťah.
K tej žalobe: tiež to pokladám za pravdepodobné. Ryan doslova formuloval, že pokiaľ je problém s korupciou, tak pri systéme nákupu z USA je to vyriešené tak, aby také podozrenie nemohlo byť, alebo tak nejako. Keď som to počul, tak som si hovoril, že na mieste Čechov by som sa teraz urazil, lebo to znelo takmer ako prezumpcia viny.Skrýt celý příspěvekUkrajinské ministerstvo vnitra podepsalo 23.března smlouvu se zástupci Francie, na nákup 55 vrtulníků od společnosti Airbus. Bude se jednat o stroje Н145, Н125 a Н225, které budou ...Zobrazit celý příspěvek
Ukrajinské ministerstvo vnitra podepsalo 23.března smlouvu se zástupci Francie, na nákup 55 vrtulníků od společnosti Airbus. Bude se jednat o stroje Н145, Н125 a Н225, které budou použity k velkému množství úkolů - záchranou službou, hasičskými jednotkami, pro řízení dopravy, pozemní podporu, vyhledávání a záchranu, pozorování a podobně. Za Francii podepsal smlouvu ministr zahraničí Jean-Yves Le Drian. První vrtulníky dorazí na ukrajinu ještě před koncem roku 2018.
http://defence-blog.com/aviati... ... pters.html
my pořád nic. Netvrdím že stroje od Airbusu jsou pro AČR ideální, ale zdá se že dodávají vrtulníky opravdu rychle a zakázek mají víc než dost. Myslím že i u nás by se v pohodě našlo uplatnění pro třeba 15 H145.
Pokud jde o Bell, tak jsem přesvědčený o tom, že pokud nevyhrají, skončí to žalobou. Zkrátka podmazali už tolik lidí a tak mohutně lobbují, že budou chtít svoje prachy zpátky - ať už jakkolivSkrýt celý příspěvekDnes som náhodou zachytil na ČT24 rozhovor s Paulom Ryanom a akurát časť, kde bola reč o nákupe vojenských vrtuľníkov. Ten teda riadne horlil za Bell. :-D
Dnes som náhodou zachytil na ČT24 rozhovor s Paulom Ryanom a akurát časť, kde bola reč o nákupe vojenských vrtuľníkov. Ten teda riadne horlil za Bell. :-D
A poslední postřeh, myslím že by se mělo mluvit i o vybudování účinné PVO a na nákup stíhačů na původní plánovaný počet už se také zapomnělo ......
A poslední postřeh, myslím že by se mělo mluvit i o vybudování účinné PVO a na nákup stíhačů na původní plánovaný počet už se také zapomnělo ......
Jinak jsem opravdu napnutý jak bude znít nová specifikace na vrtulníky jestli to nahraje H145M nebo Venomu... můj osobní odhad je že leonardo je z kola venku Němci se dost ...Zobrazit celý příspěvek
Jinak jsem opravdu napnutý jak bude znít nová specifikace na vrtulníky jestli to nahraje H145M nebo Venomu... můj osobní odhad je že leonardo je z kola venku Němci se dost angažovali Bell má také silnou lobby,uvidime ani jeden typ by asi nebyla špatná volba,ikdyž přímí konkurenti stejné kategorie to nejsou jde o to na jakou kategorii to nahrajou “nové”specifikaceSkrýt celý příspěvek
No super tak snad se to už začne hýbat radary bvp a vrtáky by opravdu chtělo vyřešit už letos.... a moc mě pobavila ta nevole GŠ .... no chlapci budou muset začít makat po letech ...Zobrazit celý příspěvek
No super tak snad se to už začne hýbat radary bvp a vrtáky by opravdu chtělo vyřešit už letos.... a moc mě pobavila ta nevole GŠ .... no chlapci budou muset začít makat po letech hibernace to je asi šok no :)))Skrýt celý příspěvek
Dnes jsem zaslech zprávu, že zřejmě nastal nějaký posun a na víceúčelové vrtulníky je nově vyhrazeno až 12 mld Kč. ...Zobrazit celý příspěvek
Dnes jsem zaslech zprávu, že zřejmě nastal nějaký posun a na víceúčelové vrtulníky je nově vyhrazeno až 12 mld Kč.
https://www.novinky.cz/domaci/... Skrýt celý příspěvekskelet Na té úrovni kde jsem se pohyboval a pohybuju, jsem o nespokojenosti neslyšel. V době kdy se W3A zaváděl byl přístrojově trochu napřed. Jak jsem řekl, nálet hodin, počet ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
Na té úrovni kde jsem se pohyboval a pohybuju, jsem o nespokojenosti neslyšel. V době kdy se W3A zaváděl byl přístrojově trochu napřed. Jak jsem řekl, nálet hodin, počet nehod, úkoly...Skrýt celý příspěvekTF_HU: ono to tu díky semtamovi a kazdovi asi zapadlo. Ptal jsem se na spokojenost AČR se Sokoly. Přesněji (ne)spokojenost leteckého a pozemního personálu s tímto typem.
TF_HU: ono to tu díky semtamovi a kazdovi asi zapadlo. Ptal jsem se na spokojenost AČR se Sokoly. Přesněji (ne)spokojenost leteckého a pozemního personálu s tímto typem.
ano ať nejsme jak u blbečků na dvorku ad a) pokud je to nadmíru jasné, tak proč to používat proti TF:HU, který to zde píše od počátku? ad c) pravdu má takřka ve všem. AW139m má ...Zobrazit celý příspěvek
ano ať nejsme jak u blbečků na dvorku
ad a) pokud je to nadmíru jasné, tak proč to používat proti TF:HU, který to zde píše od počátku?
ad c) pravdu má takřka ve všem. AW139m má většinu vlastností na papíře, viz šlechtové i ten tvůj link
ad d) H-force je stále v pracovním procesu, není ukončen.
ad e) nevyhověl, ale na rozdíl od AW139 není papírový drak, ale praktik. Proto byl upřednostňován
Takže jsi nedal napít nikomu nic. Jen tu furt a stále trolíš.Skrýt celý příspěvekwww.euro.cz... 27. února 2018 Berlín chce nadále prodat své helikoptéry H145M české armádě. ...Zobrazit celý příspěvek
www.euro.cz... 27. února 2018
Berlín chce nadále prodat své helikoptéry H145M české armádě.
https://www.euro.cz/byznys/zaj... Skrýt celý příspěveksemtam Fakt nechápu co byste chtěl slyšet? Já si žádnou auru nebuduju, jediná má aura je v tom, že já na rozdíl od vás u vrtulníků sloužil, byl jsem i na prvních jednáních a ...Zobrazit celý příspěvek
semtam
Fakt nechápu co byste chtěl slyšet? Já si žádnou auru nebuduju, jediná má aura je v tom, že já na rozdíl od vás u vrtulníků sloužil, byl jsem i na prvních jednáních a prezentacích ohledně nového vrtulníku, tedy to o čem vy tu spekulujete, já znám z první ruky. nemohu za to, že mé informace jsou časově ohraničeny.
Takže:
a) k článku. Ne S70M to nebude.
b) pochybuju, že to bude některá z verzí UH60 (nabízena Pinnacle...)
c) co se týče AW139 řekl jsem vám, že představitel firmy sám řekl, že zbraně nemají integrované. Tedy už v tom roce 2015, vojáci kroutili hlavami, že nechtějí něco testovat, být první atd. (tohle z novin nevyčtete, toto máte pohled from inside)
d) Ani H145M v roce 2015 neměl integrovanou výzbroj, tedy navíc asi ani vládní garanci.
e) vzhledem k tomu jak to civilní část vedla, zůstal poslední v nabídce UH1Y s naším trapným požadavkem na PTŘS.
Jinak v reakci odmítám paušální tvrzení, že za vše může GŠ AČR.
Jinak v diskuzi reaguje na nesmysly popisující jakože reálný stav u jednotek. Třeba v taktice použití, způsobu nasazení atd.
A pak reaguji na nesmysly jako píšete často vy osobně. Jako například s bojovou zkušeností, problémy s dodávkami od LOM atd.
Jak jsem řekl, nejsem a nebyl jsem u všeho. Tedy mé informace jsou ohraničené časem a místem. Tedy ani já vám nedám ty nejpřesnější informace.
Co se týče hodnocení spolehlivosti W3A, armáda hodnotí provoz z pohledu technických závad, nehod, letových hodin, výcviku atd. Jistě je tam i ekonomické hledisko, ale to musíte srovnávat s něčím ve stejné kategorii. No, to srovnáte jen doma, nebo venku. Z mého pohledu, ekonomické hledisko srovnáme, ale co pak, kdy nic jiného nemáte a úkol plnit máte. Armáda brání a cvičí s tím, co k tomu má. Přestože by vojáci htěli nejmodernější techniku, náš politicko-průmyslový komplex nám modernizuje technologické vraky, rozhoduje úplně jinak. Tak si vyberte.Skrýt celý příspěvekKOLT Nechápu to vaše neustálé poštěkávání. Ekonomika provozu je pro každého i pro armádu klíčová. AČR s touhle položkou určitě spokojena není. skelet a asi i Rase chtěli ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT
Nechápu to vaše neustálé poštěkávání. Ekonomika provozu je pro každého i pro armádu klíčová. AČR s touhle položkou určitě spokojena není.
skelet a asi i Rase chtěli slyšet poněkud hlubší pohled do provozu Sokolů. Skeletovi jsem v diskuzi naznačil, že odpovědi se jen tak jednoduše nedočká.
Absolutně se nechci navážet do TF_HU, ale auru jakou si tady vytvořil je neúměrná tomu, jaké informace zde vypustil. Vesměs se jedná o notoricky známé věci. Oproti ostatním diskutujícím, je dokáže sesumírovat. Projel jsem hopem celou diskuzi a že by TF_HU obohatil diskuzi něčím opravdu zajímavým či vnesl vyjasnění do problematiky se nekoná. Samozřejmě, že dokáže obohatit ty, co se o tuto problematiku nezajímají a každé info je pro ně prakticky jako nové.
Jsou tu ale tací, co se zajímají více a těm zatím TF_HU nedokázal odpovědět.
TF_HU neberte to jako útok na vaši osobu, ale jen a pouze jako podnět. Zopakování frází sice není na škodu, ale nyní je již poptávka po hlubších věcech.Skrýt celý příspěvekKazd
Dobra teorie.
Jedine s cim bych souhlasil, ze byl cas a prilezitost vymenit W3A.
Zbytek mi prijde tak nejak ohnuty pro nejakou potrebu.Kazd
Dobra teorie.
Jedine s cim bych souhlasil, ze byl cas a prilezitost vymenit W3A.
Zbytek mi prijde tak nejak ohnuty pro nejakou potrebu.H force má několik vrstev typyu plug and play. Podle info Srbsko koupilo option 1 nebo 2 strana ...Zobrazit celý příspěvek
H force má několik vrstev typyu plug and play.
Podle info Srbsko koupilo option 1 nebo 2
strana 4:
http://www.airbus.com/content/...
Vzhledem k tomu, že smluvně je podvázána weaponizace i již dodaných H145M do Thajska tak to asi nebude udělat ex.post žádný problém, kromě peněz.
HForce is scalable to any commercial helicopter in the Airbus Helicopters portfolio, including the H125, H145, and H225. The HForce offer comprises three tiers of weapon configuration: “armed reconnaissance,” “ballistic light attack,” and “ballistic and guided light attack.” Serbia is taking the light attack option.
The company delivered five H145s to the Royal Thai Navy (RTN) in 2016, and similar helicopters are also already in service with the Royal Thai Army (RTA). “The weaponization of the H145 was part of the initial contract negotiations with the RTN,” Christian Fanchini, head of operational marketing, told AIN. “But the issue is always the budget,” he continued.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...