S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?
- 13. 2. 2018
- 658 komentářů
- Jan Grohmann
Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.
Armáda ČR hleda univerzální vrtulník
AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný.
„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky je v současnosti možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.
Po pátečním jednání (9. února) na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa, k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.
Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).
Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.
Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.
V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.
Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.
S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám.
Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.
„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.
„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“
S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.
Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.
Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky.
Bitevní S-70M Black Hawk
Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.
Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.
Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná.
UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.
Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.
Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).
Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry.
Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.
„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“
Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).
Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.
V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.
Zdroj: Defence24
Související články
Rakouské granáty pro Armádu ČR
Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...
- 07.01.2018
- 42 komentářů
- Jan Grohmann
NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek
Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve ...
- 29.01.2018
- 69 komentářů
- Jana Černochová
Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2
Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...
- 07.02.2018
- 352 komentářů
- Jan Grohmann
Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?
Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...
- 09.02.2018
- 122 komentářů
- Jan Grohmann
semtam, vy jste fakt asi nečetl, co o těch požadavcích psal TF_HU. Vrtulníků, které je splňují, je víc, některé tu i vyjmenovával. Je možné (ale ne jisté, protože my do toho výběru ...Zobrazit celý příspěvek
semtam, vy jste fakt asi nečetl, co o těch požadavcích psal TF_HU. Vrtulníků, které je splňují, je víc, některé tu i vyjmenovával. Je možné (ale ne jisté, protože my do toho výběru nikdo nevidíme), že se tam časem nabalily požadavky, které omezily výběr. K tomu zafungovala i podmínka jednání vláda-vláda. Nic to ale nemění na tom, že ty stroje existují. Což je důvod, proč vám nikdo neodpověděl, že takový stroj neexistuje – nebyla by to pravda...
Hele, a já to ukončím. Fakt mě nebaví vám několikrát vyvrátit vaše domněnky a dozvědět se, že nemyslím a žvaním :-/Skrýt celý příspěvekskelet Ty podmínky si nenastavuju já. Držím se toho co tu napsal TU_FU a co požadoval po nových vrtulnících GŠ. Samozřejmě, že vychází nula. Protože takovéto vrtulníky, které si ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
Ty podmínky si nenastavuju já. Držím se toho co tu napsal TU_FU a co požadoval po nových vrtulnících GŠ. Samozřejmě, že vychází nula. Protože takovéto vrtulníky, které si žádá GŠ na trhu dosud nejsou. Dokonce to trvalo 2 roky a po 2 letech zamítli poslední možnosti.
Je mi záhodno, že zde nikdo nemohl na moji otázku odpovědět to, že takovýto stroj neexistuje, přinejmenším v námi požadované kategorii. To se radši argumentuje tak, že to funguje všude po světě a přitom velký prd. Skelete. ty jsi byl nejblíž.
Njn, je to tady spíš žvarnírna, než aby se nad věcmi přemýšlelo...
Znovu vyjádřím svůj názor, AČR se nechce vzdát bitevních možností po vyřazení MI-35. Vyřazení MI-35 není z technického hlediska, ale z politického. Po modrnizaci by mohli sloužit ještě velmi dlouho.
Místo toho se kladou velké nároky na LUH jaké nemají obdoby. Navíc v kontrastu s generálkou Sokolů.
Docela by mne zajímalo, co bude se Sokoly po nákupu LUH.Skrýt celý příspěveksemtam, z velké části vám odpověděl skelet. Já bych jen doplnil, že a) UH-1Y je tak na hranici LUH/MUH, čili to je relevantní stroj; b) v našem "RFI" nakonec zůstaly dva stroje, ...Zobrazit celý příspěvek
semtam, z velké části vám odpověděl skelet. Já bych jen doplnil, že a) UH-1Y je tak na hranici LUH/MUH, čili to je relevantní stroj; b) v našem "RFI" nakonec zůstaly dva stroje, oba zhruba stejně velké, oba na té hranici. A teď pozor, u obou je změna kupříkladu z mise "SAR" na misi "CAS" otázka oněch desítek minut. Takže ano, je to Lego, normálně se to tak používá. Třeba právě to je důvod, proč jsme se rozhodli spíše pro tyto vrtulníky než pro klasický LUH H145M. Nicméně i u něj ty úpravy nejsou až tak dramatické, aby je nebylo možné provádět podle potřeby.
Tedy odpovědí jste se dočkal, několikrát, jen je z nějakého důvodu nejste schopný pobrat ;-) Ale třeba je to jen mým (skeletovým, TF_HUovým, Luky...sakra, jak se to skloňuje...) špatným vyjadřováním...Skrýt celý příspěveksemtam: obábám se, že si nastavuješ podmínky tak, aby ti vyšla nula. lehké vrtulníky jako EC635 (H135), EC645 (H145), Bell (North Star) 407 a jiné se používají pro transport a ...Zobrazit celý příspěvek
semtam: obábám se, že si nastavuješ podmínky tak, aby ti vyšla nula.
lehké vrtulníky jako EC635 (H135), EC645 (H145), Bell (North Star) 407 a jiné se používají pro transport a palebnou podporu poměrně běžně. Jde jen o to jak je zákazník chce používat. Z víceúčelovosti de facto vypadává jen North Star 407, který má namontován nosič výzbroje přes kabinu pasažérů. Tam tedy klesá jeho užitná hodnota na nulu a musí být relativně složitě demontovaný, aby mohl být nasazen jako transportní.
U typů H145 (UH72), H135, AW109 toto nehrozí, protože závěsníky nezasahují do kabiny vrtulníků. Prostě se jen neosadí výzbroj. No a z tohoto důvodu tě zde prakticky nikdo nedokáže pochopit.Skrýt celý příspěvekKOLT Ok, takže odpovědi se opravdu nedočkám a myslím, že se tu bavíme o LUH což UH-1 a S-70 nejsou. Tohle dokáže i MI-171. Stále sem pletete stroje, které jsou určeny a ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT
Ok, takže odpovědi se opravdu nedočkám a myslím, že se tu bavíme o LUH což UH-1 a S-70 nejsou. Tohle dokáže i MI-171.
Stále sem pletete stroje, které jsou určeny a "pevně" předělány pro palebnou podporu. A ano slouží většinou pod jednou platformou. Ale tady padli argumenty, že to má fungovat jako Lego.
Opravdu jsem zvědav jak zadání na "LUH" dopadne. Problém byl právě v otázce bojových schopností strojů na univerzální bázi, nikoliv na jedné platformě. Proto se to nyní řeší a upravuje.
Nebo z jakého důvody si myslíte, že vzešel požadavek na upřesnění specifikace uni vrtulníků? Vy si myslíte, že v tom máte jasno, ale jasno v tom nemáte, když mi argumentujete jinou třídou vrtulníků.Skrýt celý příspěvekno třeba ten UH-1Y to tak dělá
https://youtu.be/kRgnW09SQhY...no třeba ten UH-1Y to tak dělá
https://youtu.be/kRgnW09SQhY...semtam, přizpůsobení na palebnou podporu je o zavěšení zbraní, co ještě byste chtěl dělat? Čili to je věc, která se dá udělat v polních podmínkách a poměrně rychle. Vidíte v tom ...Zobrazit celý příspěvek
semtam, přizpůsobení na palebnou podporu je o zavěšení zbraní, co ještě byste chtěl dělat? Čili to je věc, která se dá udělat v polních podmínkách a poměrně rychle. Vidíte v tom zbytečné složitosti, které v tom nejsou.
Dělají to všechny státy, které mají universální vrtulníky a nemají jich dost, aby mohly být konkrétní stroje vyčleněny pouze na konkrétní typ úkolu. Dělá to tak i USMC a USA, protože ani oni nemají kupříkladu v Afghánistánu dostatek vrtulníků. Je zcela běžné, že se právě UH-1 nebo UH-60 přizpůsobují konkrétnímu úkolu – mohou dostat hydry, může být zvolen minigun nebo M-2, podle předpokládaného typu odporu (UH-60 může používat i GAU-19). Může být použita klasická nábojová schránka nebo místo dvou bočních sedaček namontována velkokapacitní. To všechno se provádí podle mise, na kterou se vrtulník připravuje. Netrvá to nijak dlouho a normálně se to dělá, třeba právě v tom Afghánistánu, kde jsou (nebo minimálně v době intenzivních operací byly) vrtulníky obecně vytěžovány velice intenzivně, často se jelo dost na doraz, protože požadavků bylo mnohem víc, než dokázaly jednotky plnit.
IMHO hledáte problém tam, kde není.Skrýt celý příspěvekA o čem to tedy je? Nabídka za 5,5 miliardy na 15ks byla řečena s výbavou pro výzbroj. Normálně si jen přečti nějakou H-Force brožuru, nevyvíjejí blbosti. @Semtam: Souhlas, 20 ...Zobrazit celý příspěvek
A o čem to tedy je? Nabídka za 5,5 miliardy na 15ks byla řečena s výbavou pro výzbroj.
Normálně si jen přečti nějakou H-Force brožuru, nevyvíjejí blbosti.
@Semtam:
Souhlas, 20 tanků taky střílí.
Určitě lepší, než když nestřílí.Skrýt celý příspěvekKOLT Pokud stále nechápete, tak celé to vzniklo, tím, že jsem napsal, kolik bude ve válečném stavu vyčleněno vrtulníků pro palebnou podporu a zda jejich počet bude dávat smysl. ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT
Pokud stále nechápete, tak celé to vzniklo, tím, že jsem napsal, kolik bude ve válečném stavu vyčleněno vrtulníků pro palebnou podporu a zda jejich počet bude dávat smysl.
Nyní se dobíráme k tomu, že bojové verze doposud mají jen některé verze LUH v rámci jedné armády. Takže kolik z těch 12 kusů bude schopno se uzpůsobit v přiměřeně krátkém čase do verze palebné podpory? Na tuto otázku si musíme počkat, ale prozatím nikdo s uživatelů to nemá. Pokud ano, dejte mi sem příklad. Marně ho hledám a marně se i ptám. Vy hledáte problém, já mám jen otázku.Skrýt celý příspěveksemtam, předělat LUH z verse pro transport nebo výsadek do verse pro palebnou podporu je otázka maximálně desítek minut, tam není nic extra speciálního. Závěsníky tam jsou napevno, ...Zobrazit celý příspěvek
semtam, předělat LUH z verse pro transport nebo výsadek do verse pro palebnou podporu je otázka maximálně desítek minut, tam není nic extra speciálního. Závěsníky tam jsou napevno, podvěsit raketnici či "držák" na PTŘS (jaksetoksakrujmenuje?) není nic, co by mechanici nesvedli klidně na polním letišti s pár nástroji. Ke každé misi stejně nahráváte letový SW, čili tam není problém. Takže vlastně furt nechápu, v čem je problém ;-)Skrýt celý příspěvek
Luky Proto jsem v diskuzi psal, že bojová verze bude tak málo početná a k tomu musíme připočítat provozuschopnost, že jestli má vůbec smysl ji pořizovat v rámci uni schopností. ...Zobrazit celý příspěvek
Luky
Proto jsem v diskuzi psal, že bojová verze bude tak málo početná a k tomu musíme připočítat provozuschopnost, že jestli má vůbec smysl ji pořizovat v rámci uni schopností. Pokud by to mělo být jak píše TU_FU, tak by jsme měli mít všechny vrtulníky vybaveny pro bojovou činnost, co vzhledem k tomu, že jejich primárním úkolem bude škála jiných úkolů mimo bojové je docela neekonomické a opět to nikdo nemá. Mají stroje pro to vyčleněné z celkového stavu. Samozřejmě mohou plnit i ostatní úkoly, ty ostatní stroje bojové již nikoliv.Skrýt celý příspěvekNesher Také děkuji, jenže se obávám, že belgické AW109 ve verzi "Anti-tank" nejsou univerzální tak jak si to my představujeme. Podle mých informací je skutečně mají a vše ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher
Také děkuji, jenže se obávám, že belgické AW109 ve verzi "Anti-tank" nejsou univerzální tak jak si to my představujeme. Podle mých informací je skutečně mají a vše nasvědčuje tomu, že jsou ty stroje na to vyčleněny. Tudíž, že se jedná jen o pár kusů strojů.Skrýt celý příspěvekNechápu co řešíš. Když na H-145M nebo Gazellu nenavěsím Spike/HOT a dovnitř posadím pár vojáků, mám její transportní podobu. Ze čtrnácti H-145M můžu mít např. dlouhodobě ...Zobrazit celý příspěvek
Nechápu co řešíš. Když na H-145M nebo Gazellu nenavěsím Spike/HOT a dovnitř posadím pár vojáků, mám její transportní podobu.
Ze čtrnácti H-145M můžu mít např. dlouhodobě připravenou polovinu bez křidélek a říkat si, že je mám primárně pro transport. Druhou polovinu můžu přezbrojovat pro průzkumné, eskortní, AT role...Skrýt celý příspěvekLuky Tak ještě jednou, to, že existují lehké vrtulníky ve vojenské verzi a jsou určeny k palebné podpoře je jasný jako facka. Všechny ty typy, které zmiňuješ jsou "trvalé" ...Zobrazit celý příspěvek
Luky
Tak ještě jednou, to, že existují lehké vrtulníky ve vojenské verzi a jsou určeny k palebné podpoře je jasný jako facka. Všechny ty typy, které zmiňuješ jsou "trvalé" bojové verze nejčastěji civilních strojů. Tyto verze by se určitě dali přestavět do jiné podoby, ale ne v řádu několika hodin či dokonce minut.
Má otázka je, který lehký univerzální vrtulník splňuje to, o čem se tu bavíme. A to je jeho konfigurace během velmi krátké doby na bojovou verzi.Skrýt celý příspěvekSemtam z čistě emocionálně-estetického subjektivnáho hlediska si ve specializované AT roli z trojice UH-1Y, AW-135M, H-145M dokážu představit nejlépe H-145M (možná jen ten). Pak ...Zobrazit celý příspěvek
Semtam
z čistě emocionálně-estetického subjektivnáho hlediska si ve specializované AT roli z trojice UH-1Y, AW-135M, H-145M dokážu představit nejlépe H-145M (možná jen ten).
Pak si dokážu představit AH-6, Gazelu a jim podobné.
Mimochodem Venom nepovažuju za LUH, ale lehčí MUH.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...