S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Bitevní vrtulník S-70M Black Hawk; větší foto / Lockheed Martin 

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.

Armáda ČR hleda univerzální vrtulník

AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný.

 


 

„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky  je v současnosti  možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.

 

Po pátečním jednání (9. února)  na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa,  k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.
 

Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat  z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).

 

Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.

 

Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.

 

V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.

 

Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě  na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.

 

S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám.

 

Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.

„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.

 

„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“

 

S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.

 

Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.

 

Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky.

 

Bitevní S-70M Black Hawk

Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.

 

Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.

 

Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná. 

 

UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.

 

Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.

 

Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).

 

Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry.

  

Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.

 

„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“

 

Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda  rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).

 

Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.

 

V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...

NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek

Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve ...

Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Nesher
    17:08 21.02.2018

    semtam V minulosti Belgie, (relativně srovnatelná s ČR), používala AW 109 (nákup byl spojený s ohromný korupčním skandálem), které mohly nést různou výzbroj včetně PTŘS. Později ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam
    V minulosti Belgie, (relativně srovnatelná s ČR), používala AW 109 (nákup byl spojený s ohromný korupčním skandálem), které mohly nést různou výzbroj včetně PTŘS. Později od toho (v rámci škrtů odstoupili) a nejsem si jist jak to mají nyní, zda jejich AW 109 létají kompletně bez výzbroje nebo jen zrušili rakety.
    Ostatně Belgie je velmi zajímavý případ, v posledních cca 20 letech transformovali svoje pozemní síly na lehký čistě expediční sbor. Nejtěžší vozidlo je v současnosti Piranha III s 90 mm kanónem (18 kusů) a kromě minometů představuje celé jejich dělostřelectvo 24 kusů tažených houfnic ráže 105 mm. Docela tristní výsledek ve srovnání se stavem z počátku 90. let.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    17:00 21.02.2018

    Těch zemí je hrozně moc. A funguje to tak už dlouho. Celá západní Evropa to tak měla už od dob studené války. Oni ty HOT Gazelly nebyly žádný unikát pro Syřany. Francouzi to ...Zobrazit celý příspěvek

    Těch zemí je hrozně moc. A funguje to tak už dlouho. Celá západní Evropa to tak měla už od dob studené války. Oni ty HOT Gazelly nebyly žádný unikát pro Syřany. Francouzi to používali jako hlavní AT typ. Němci měli myslím Bo-105, Švédové to tak mají dotěď. Je toho hrozně moc.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    16:57 21.02.2018

    Luky Já ale nemyslím lehké stroje k tomu přímo určené, ale stroje o kterých se tu bavíme. Tj. že by se upravovali dle úkolů, jak píše TU_FU. Proto jsem zmiňoval AH-6 a tedy ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky

    Já ale nemyslím lehké stroje k tomu přímo určené, ale stroje o kterých se tu bavíme. Tj. že by se upravovali dle úkolů, jak píše TU_FU. Proto jsem zmiňoval AH-6 a tedy další specializované verze. To, že existují, lehké verze "bitevníků" na to se neptám, to je jasný. Ptám se na to, která země zavedla LUH v rámci univerzálů s tím, že je bude konfigurovat i do bojové verze. Nepočítám ad hoc varianty pro protipovstalecký boj.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    16:50 21.02.2018

    Flader Super děkuji, takže první vlaštovka, jenže OH-58 Kiowa není zrovna uni vrtulník, tak jak si ho my představujeme. Chorvatsko v rámci lehkých vrtáku provozuje navíc Bell ...Zobrazit celý příspěvek

    Flader

    Super děkuji, takže první vlaštovka, jenže OH-58 Kiowa není zrovna uni vrtulník, tak jak si ho my představujeme.

    Chorvatsko v rámci lehkých vrtáku provozuje navíc Bell 206 v počtu 8 kusů dále zmíněné OH-58 Kiowa a střední MI-171 (8 i 17)Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    16:48 21.02.2018

    Ozbrojené LUH používá celá řada států...před pár lety byl v ATM článek, který se myslím jmenoval "ozbrojený a nebezpečný". Doporučuju přečíst. doporučuju i tento článek o ...Zobrazit celý příspěvek

    Ozbrojené LUH používá celá řada států...před pár lety byl v ATM článek, který se myslím jmenoval "ozbrojený a nebezpečný". Doporučuju přečíst.

    doporučuju i tento článek o Gazelách:
    http://archive.is/41999...

    Ozbrojený LUH vybavený PTŘS lze použít k protitankovému boji. Osobně si myslím, že je lepší používat ho pro ozbrojený průzkum a nevystavovat nebezpečí při útoku na mechanizované divize silnějšího protivníka. Pokud bychom hledali vyloženě protitankový stroj, účelně vynaložené peníze vidím jen u strojů, které umožňují nepřímou střelbu (Spike-NLOS, ApacheE). Jinak to u našich počtů stejně nemá cenu a bojová hodnota Cobry /Viperu je dle mě sporná a jedná se o zbytečný luxus a vyhazování peněz. Naproti tomu dvojice BH se 32 N-LOS může při spolupráci s výzvědnou platformou a chytrém způsobu nasazení oddělat tankový prapor.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    16:22 21.02.2018

    semtam

    Napríklad Chorvátsko používa Kiowy z US prebytkov.

    semtam

    Napríklad Chorvátsko používa Kiowy z US prebytkov.

  • semtam
    16:14 21.02.2018

    KOLT Tak které země to mají a nebo plánují mít pořešené jako my? Nemá cenu to moc rozpitvávat, stačí vypsat země. Myslím, že spíš kámen úrazu je to, co je tou palebnou podporou ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    Tak které země to mají a nebo plánují mít pořešené jako my? Nemá cenu to moc rozpitvávat, stačí vypsat země. Myslím, že spíš kámen úrazu je to, co je tou palebnou podporou vlastně myšleno v rámci uni vrtulníků. Na to v tuto chvíli čekáme, protože z prohlášení Šlechtové je patrné a i z logiky věci, že pro naše "výběrko" to byla velká neznámá, co si pod tím vlastně představujeme.

    TF_HU

    Odpovídáte mi bokem a mám dojem, že se to snažíte rozmělnit. Pointa je jednoduchá, LUH se v řadě armád používá k x účelům a nekonečně úkolům. k čemu se ale většinou nepoužívá je palebná podpora. Jaké země v rámci NATO bez bitevníků využívají LUH také k palebné podpoře? A jaké země mimo nato opět bez bitevníků používají LUH k palebné podpoře, mimo specializovaných verzí jako je AH-6 v rámci univerzálů?

    Co mě zaujalo, je to, že předpokládáte, že 6 strojů bude v záloze. Jak tomu mám rozumět? Počítáte s tím, že všechny stroje budou operačně způsobilé a nebo to bude jen na papíře?

    Myslím, že nevidíte rozdíl mezi válkou a bojovou činností. Afghánistán je brán jako mise Jiné ostřejší nasazení AČR neprodělala a veteráni z druhé světové války myslím již u armády neslouží...Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    10:41 21.02.2018

    semtam Pokud se nepletu, žádná země takovouto anabázi se stroji neplánuje. Když tak mne opravte. Je mi to líto, ale fakt se pletete. Jak jsem napsal níže, fakt se stroj ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam

    Pokud se nepletu, žádná země takovouto anabázi se stroji neplánuje. Když tak mne opravte.

    Je mi to líto, ale fakt se pletete. Jak jsem napsal níže, fakt se stroj připravuje dle úkolu. Prozradím vám další tajemství.

    Je úplně běžné, že požadovaných úkolů je třeba padesát, vrtulníková jednotka jich dokáže udělat 20. Z těch zbývajících 30 deset nějak spojí s těmi 20 co je schopna splnit a těch zbývajících 20 prostě odmítne, zamítne, zruší. Úkoly se řadí dle priorit atd. Takže až podle toho jaké úkoly se přijmou, se mašiny naplánují a připraví.

    Takové ty úkoly co je potřeba splnit hned...on call...se plánují předem a právě se řeší tou pohotovostí. Například, někdo požádá o zabezpečení CASEVAC v určitém časovém okně. (třeba pěší četa při útoku na nějaký cíl) Mašina se připraví na CASEVAC a v určitém časovém úseku čeká na "povel" ke vzletu.

    Tohle je fakt na dlouhé vysvětlování, nemá cenu to tady rozebírat. Zvláště někomu kdo je taktikou nepolíben.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    10:32 21.02.2018

    semtam myslím, že vám uniká trochu pointa. Všechny vrtulníky (12 ks pořízených) budou schopny plnit celé spektrum úkolů. Tedy těch co se na ně klade, to je to co jste ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam

    myslím, že vám uniká trochu pointa. Všechny vrtulníky (12 ks pořízených) budou schopny plnit celé spektrum úkolů. Tedy těch co se na ně klade, to je to co jste nepochopil. Prostě 12 mašin bude stát na stojánce, řekněme, že 6 bude operačních, 6 bude v záloze. Těch šest bude na stojánce a konfigurovat se budou podle toho jaký úkol dostanou.

    Co se týče té mediace...meditovat nepotřebuji. Já moc dobře vím, kdo má bojovou zkušenost. Já plním své úkoly úplně stejně v míru, na cvičení a nebo v boji (operaci) jediný rozdíl v tom činí jen úroveň aktivity činnosti protivníka. Jiný rozdíl v tom není.

    Rád bych znal vaši definici "válečné zkušenosti" přece jen, je to vaše tvrzení, které jste sem položil...opět asi v duchu dehonestace příslušníků AČR. Jiný smysl mi to nedává.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:24 21.02.2018

    semtam, no vidíte, a Luky chce mít co nejuniverzálnější stroje, aby se hodily na palebnou podporu i na pomoc v rámci IZS, dilema, co? ;-) Mmchd, jestli máte dojem, že bychom ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam, no vidíte, a Luky chce mít co nejuniverzálnější stroje, aby se hodily na palebnou podporu i na pomoc v rámci IZS, dilema, co? ;-)

    Mmchd, jestli máte dojem, že bychom byli jediní, kdo to tak provozuje, tak se obávám, že se velice pletete...Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    07:34 21.02.2018

    TF_HU Jediné schůdné řešení je to, že stroje budou mít kulomety a poskytovat podporu transportu. Palebná podpora ala bitevní vrtulník bude ojedinělá. Navíc ztráta 1 stroje ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU

    Jediné schůdné řešení je to, že stroje budou mít kulomety a poskytovat podporu transportu. Palebná podpora ala bitevní vrtulník bude ojedinělá.

    Navíc ztráta 1 stroje není ztráta bitevníku, ale také ztráta všech schopností, které ten stroj má. Pokud jich nám pár sundaj, tak na palebnou podporu již nebudou plány...Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    07:09 21.02.2018

    TF_HU A zde je ten problém, pokud 6 strojů uzpůsobíme pro palebnou podporu a bude to v plánu (...), tak kolik strojů nám zbude pro ostatní úkoly? 2-3 stroje? Zbytek bude ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU

    A zde je ten problém, pokud 6 strojů uzpůsobíme pro palebnou podporu a bude to v plánu (...), tak kolik strojů nám zbude pro ostatní úkoly? 2-3 stroje? Zbytek bude přinejlepším v údržbě. Co když se neplánovaně vyskytne situace, kdy budou potřeba tyto stroje použít na jiné úkoly než na palebnou podporu? Buďto se ohrozí úkol, kde měli být stroje na palebnou podporu a nebo na jiném místě. Navíc vše nemůže být naplánováno, protože ve válečném stavu dochází ke ztrátám nejen na technice, ale dokonce i v zázemí. Neustálé předělávání strojů by mělo jepičí život. Navíc v této koncepci budeme asi pionýři. Pokud se nepletu, žádná země takovouto anabázi se stroji neplánuje. Když tak mne opravte.

    Zkuste chvíli pomeditovat nad pojmem plnohodnotné válečné zkušenosti v souvislosti s tématem. Možná to pochopíte, aniž bych to musel vysvětlovat.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    06:03 21.02.2018

    semtam

    A jeste by me zajimalo tvrzeni, ze nikdo v armade nema valecnou zkusenost. Co si pod tim mam predstavit? Co si mam predstavit pod "valecnou zkusenosti"?

    semtam

    A jeste by me zajimalo tvrzeni, ze nikdo v armade nema valecnou zkusenost. Co si pod tim mam predstavit? Co si mam predstavit pod "valecnou zkusenosti"?

  • TF_HU
    06:00 21.02.2018

    semtam Napsal jsem, ze to nefunguje tak, ze bychom pripravili stroje na jeden typ mise a cekali na ukol. Konkretne, ze bychom pripravili sest stroju na palebnou podporu a ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam

    Napsal jsem, ze to nefunguje tak, ze bychom pripravili stroje na jeden typ mise a cekali na ukol. Konkretne, ze bychom pripravili sest stroju na palebnou podporu a cekali. Rikam, ze stroje se konfiguruji dle ukolu, ukolu mate nekolik. Na tom trvam.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    22:27 20.02.2018

    KOLT

    Problém byl v tom, že TF_HU na to reagoval tak, že to takhle nefunguje.

    KOLT

    Problém byl v tom, že TF_HU na to reagoval tak, že to takhle nefunguje.

  • TF_HU
    21:58 20.02.2018

    semtam Abych vam to upresnil. Mate nekolik masin. Treba 171. Rano poleti transportni ukol a kvuli bezpecnosti budou mit ve dverich jeden kulomet. Rekneme, ze WU je v 10 hod a WD ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam

    Abych vam to upresnil. Mate nekolik masin. Treba 171. Rano poleti transportni ukol a kvuli bezpecnosti budou mit ve dverich jeden kulomet. Rekneme, ze WU je v 10 hod a WD je ve 12 hod. Ve 14 uz masiny maji podporovat SOF. Tak v dobe od 12 do 14 je technici prezbroji, pridaji kulomet, drzaky na fastrope atd...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    21:57 20.02.2018

    No však. Pokud byste chtěl mít stroje rychleji k dispozici, musíte jich mít víc, abyste mohl držet hotovost s více stroji, v různých konfiguracích. Nebo mít více specializovaných ...Zobrazit celý příspěvek

    No však. Pokud byste chtěl mít stroje rychleji k dispozici, musíte jich mít víc, abyste mohl držet hotovost s více stroji, v různých konfiguracích. Nebo mít více specializovaných platforem (u bitevníku nemusíte tolik řešit, jestli ponese jednu raketnici a jeden kulomet nebo dvě raketnice...). Což obojí stojí dost peněz. Co furt nechápu, je, v čem je podle vás problém :-)Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    21:54 20.02.2018

    semtam No, hotovost je siroky pojem. Ona i ta hotovost se muze rychle prezbrojit...pokud bude potreba. Verte mi, masina se chysta na konkretni let tesne pred letem. Dle toho ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam

    No, hotovost je siroky pojem. Ona i ta hotovost se muze rychle prezbrojit...pokud bude potreba. Verte mi, masina se chysta na konkretni let tesne pred letem. Dle toho jaky ukol dostanete.

    Jinak hotovost je tak treba QRF...MEDEVAC. Ostatni jak jsem rikal.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    21:40 20.02.2018

    KOLT

    Ne jinak, ale stále stejně. Viz. TF_HU: "Na urcite veci, se drzi ruzne hotovosti s ruznou dobou ke vzletu."

    KOLT

    Ne jinak, ale stále stejně. Viz. TF_HU: "Na urcite veci, se drzi ruzne hotovosti s ruznou dobou ke vzletu."

  • KOLT
    21:37 20.02.2018

    semtam, pokud myslíte různé avionické systémy, tak ty jsou zpravidla na stroji "napevno" nebo "dlouhodobě". V zásadě (zvlášť ve válce) je buď máte a používáte, nebo nemáte. Venomy ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam, pokud myslíte různé avionické systémy, tak ty jsou zpravidla na stroji "napevno" nebo "dlouhodobě". V zásadě (zvlášť ve válce) je buď máte a používáte, nebo nemáte. Venomy mají "z fabriky" integrované v podstatě vše, co stroj tohoto typu potřebuje. Můžeme si tak nakoupit i AW nebo Airbusy (až na to, že tam ta integrace není až taková, ale to je na jinou debatu). Ve válce budou stroje létat s veškerou avionikou, která bude k dispozici. Takže půjde skutečně spíš o výzbroj, případně o výstroj jako jeřáby, hrazdy... A samozřejmě se všechno bude řešit podstatně rychleji a operativněji než v dobách míru. Jen mi není jasné, jak to chcete řešit jinak.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 11 z 33