S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

-
13. 2. 2018
-
658 komentářů
-
Jan Grohmann
Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.
Armáda ČR hleda univerzální vrtulník
AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný.
„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky je v současnosti možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.
Po pátečním jednání (9. února) na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa, k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.
Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).
Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.
Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.
V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.
Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.
S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám.
Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.
„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.
„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“
S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.
Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.
Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky.
Bitevní S-70M Black Hawk
Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.
Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.
Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná.
UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.
Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.
Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).
Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry.
Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.
„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“
Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).
Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.
V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.
Zdroj: Defence24
Související články
Rakouské granáty pro Armádu ČR
Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...
-
07.01.2018
-
42 komentářů
-
Jan Grohmann
NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek
Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve ...
-
29.01.2018
-
69 komentářů
-
Jana Černochová
Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2
Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...
-
07.02.2018
-
352 komentářů
-
Jan Grohmann
Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?
Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...
-
09.02.2018
-
122 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
semtam Zjednodusene. Proces planovani ma 72 hodin. Planuje se i zkracene. Na urcite veci, se drzi ruzne hotovosti s ruznou dobou ke vzletu. Jinak ale mohu rici, ze plati to ...Zobrazit celý příspěvek
semtam
Zjednodusene. Proces planovani ma 72 hodin. Planuje se i zkracene. Na urcite veci, se drzi ruzne hotovosti s ruznou dobou ke vzletu. Jinak ale mohu rici, ze plati to co.jsem napsal. Stroj se konfiguruje na konkretni ukol, jakmile se ten ukol dozvime a je schvalen. Pak se naplanuje a opet schvaluje. Mezitim se konfiguruje masina, zda se jedna o vysadek, presun materialu, kulomet jeden az tri, jerab...atd.
Ale rad si poslechnu jak to funguje...Skrýt celý příspěvekLuky, že bude provoz H145M levnější než UH-1Y bych věřil, ba předpokládal. Ale psal jste: "UH-1Y dle mého názoru není provozně výrazně levnější alternativa k Mi-171". A tam ...Zobrazit celý příspěvek
Luky, že bude provoz H145M levnější než UH-1Y bych věřil, ba předpokládal. Ale psal jste: "UH-1Y dle mého názoru není provozně výrazně levnější alternativa k Mi-171". A tam směřovala moje otázka (OK, neupřesnil jsem, omlouvám se). Protože já jsem nějaké ceny za letové hodiny viděl (jen to teď nemůžu dohledat), týkalo se to strojů v ČR, a Mi-171 se započtením GO ap. nedopadl zrovna nejlépe... Ceny za letovou hodinu Venomů, co jsem viděl (týkalo se pochopitelně USMC a byly z oficiálních zpráv), mě docela vyděsily, protože byly vyšší než u UH-60M, jenže pak jsem koukl, za kolik USMC provozuje Sea Hawky a to byla ještě horší suma. Takže buď to USMC počítá výrazně jinak než US Army, nebo je to prostě otázka ceny za provoz na moři (mimo základny, sůl, atd.).
Čili je možné, že UH-1Y bude provozně jen o málo výhodnější než Mi-171, ale já bych chtěl vidět nějaké srovnání, než bych to byl ochoten kategoricky tvrdit.Skrýt celý příspěvekKOLT Za prvé, v naší armádě není nikdo, kdo má plnohodnotné válečné zkušenosti. Za druhé, vzhledem k tomu, že nevíme, jak bude či nebude LUH (nebo co to vlastně bude) vypadat a ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT
Za prvé, v naší armádě není nikdo, kdo má plnohodnotné válečné zkušenosti.
Za druhé, vzhledem k tomu, že nevíme, jak bude či nebude LUH (nebo co to vlastně bude) vypadat a čím vším může být osazen a jak, tak to nyní těžko určím.
Kámen úrazu u bojové verze není zdaleka jen ověšení raket (řízených či neřízených?), ale elektronické systémy. Budou jimi vybaveny všechny stroje?Skrýt celý příspěveksemtam, a co si představujete pod pojmem upravit? Jestli tam přijde kontejner na rakety, přídavná nádrž nebo se dá přednost váze vezeného výsadku? To jsou věci, které se dají ...Zobrazit celý příspěvek
semtam, a co si představujete pod pojmem upravit? Jestli tam přijde kontejner na rakety, přídavná nádrž nebo se dá přednost váze vezeného výsadku? To jsou věci, které se dají upravit v řádech desítek minut. Sorry, ale představujete si to jak ve filmu, kde se "jedná o minuty", v reálu to funguje drobet jinak... Jen doplnit dvě raketnice, náboje do kulometů a dočerpat palivo není za dvě minuty, to není jak načerpat na pumpě a koupit si bagetu. Nebo co si vlastně představujete pod tou úpravou, že bychom to za války nestíhali?Skrýt celý příspěvek
TF_HU
A přitom všem si myslíte, že ve válečném stavu budeme 12 vrtulníků (z toho ne všechny provozuschopné) dle potřeb upravovat. Jak říkám, papír snese všechno.TF_HU
A přitom všem si myslíte, že ve válečném stavu budeme 12 vrtulníků (z toho ne všechny provozuschopné) dle potřeb upravovat. Jak říkám, papír snese všechno.semtam Nevim jak jste zbehly v procesu veleni a rizeni u VzS, systemem planovani letovych operaci, v planovani a rizeni boje...ale ja tohle delal 15 na urovni letky, zakladny a ...Zobrazit celý příspěvek
semtam
Nevim jak jste zbehly v procesu veleni a rizeni u VzS, systemem planovani letovych operaci, v planovani a rizeni boje...ale ja tohle delal 15 na urovni letky, zakladny a tez na urovni brigady. Nejen u nas, ale mel jsem moznost ridit i smenu v britskem TOC behem jejich predeployment training (kam jsem byl vyslan spolecne s jednim pplk k cerpani zkusenosti pred nasim vyslanim do ISAF)...planoval jsem i letove ukoly na podporu SOF, no a samozrejme jsem planoval letove ukoly v ISAF...
Tak snad vim o cem mluvim...Skrýt celý příspěvekLuky
Nikdy jsem nerekl, ze na MO jsou vsichni skveli. Nebo, ze je GS ACR bezchybne. Jen odmitam pausalni odsouzeni...zvlaste na zaklade minimalni informovanosti.Luky
Nikdy jsem nerekl, ze na MO jsou vsichni skveli. Nebo, ze je GS ACR bezchybne. Jen odmitam pausalni odsouzeni...zvlaste na zaklade minimalni informovanosti.Luky Takze muze. O cene se nepru, jen bych rad videl ta srovnani z ceho vychazite. Vite, nezlobte se na me. Teoreticky...mozna, ale kombinace H145M a UH60 mit nebudeme, tedy ...Zobrazit celý příspěvek
Luky
Takze muze. O cene se nepru, jen bych rad videl ta srovnani z ceho vychazite. Vite, nezlobte se na me. Teoreticky...mozna, ale kombinace H145M a UH60 mit nebudeme, tedy urcite ne v 2020.
Omlouvam se predem, ale vy uz vite, k jakym ukolum a jakemu druhu nasazeni by doslo v ramci IZS? To znamena, ze predem vylucujete uziti Viperu jako pruzkumne platformy, nebo ochrany nejakeho prostoru atd...
Srovnavani s H145M je sice fajn, tady asi rozdily nejake budou...ale co kdyz H145M nebude odpovidat pozadavkum ACR, pak je takove srovnavani pase.Skrýt celý příspěvekKazd prve postnul tato TTD: .................................motorů.....výkon (kW)......empty (kg)......max (kg)........posádka Bell UH-1Y Venom........2.......2720 ...Zobrazit celý příspěvek
Kazd prve postnul tato TTD:
.................................motorů.....výkon (kW)......empty (kg)......max (kg)........posádka
Bell UH-1Y Venom........2.......2720 (max)..........5370............8390............2+10
H145M.........................2.......1150.....................1792............3585............2+9(2+10)
Silnější motor obvykle spotřebuje víc paliva. Má obvykle dražší servis.
Když mám koupený CAD za 250 tisíc, upgrade mě stojí 70 tis. Když mám alternativní CAD za 20 tisíc, upgrade mě stojí třeba 6 tisíc. Většinou to funguje proporčně...ono i menší fotbalové hřiště stojí posekat míň.Skrýt celý příspěvekTu historku jsem přidal kvůli té poloze "všude jsou odborníci, my nemáme informace, oni vědí co dělají". Já věřím, že vědí. Ale byla to sama Šlechtová, která označila zadání za ...Zobrazit celý příspěvek
Tu historku jsem přidal kvůli té poloze "všude jsou odborníci, my nemáme informace, oni vědí co dělají". Já věřím, že vědí. Ale byla to sama Šlechtová, která označila zadání za zmatečné (např. kolečka vs ližiny). Kritika přišla z nejvyšších míst, tak proč to popírat.
Jen jsem chtěl naznačit, že chybička se občas vloudí. Mě to přijde jako paradox, chránit celou zem na Solarisech a pak vyjede hlavní branou dodávka plná nezformátovaných harddisků. Nebo jak Srbové odposlouchávali v reálným čase AWACS....
Ale jinak kdo má letovou hodinu Mi-171Š vs UH-1Y vs H-145M?Skrýt celý příspěvekTF_HU "tak to nefunguje. To není tak, že bychom postavili na stojánku šest strojů na pal podporu a čekali na úkol. Mašiny se připravují dle úkolu, úkoly jsou se stanovenou ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU
"tak to nefunguje. To není tak, že bychom postavili na stojánku šest strojů na pal podporu a čekali na úkol. Mašiny se připravují dle úkolu, úkoly jsou se stanovenou prioritou atd."
Jo aha, takže to znamená, že protivník bude čekat, až stroje uzpůsobíme podle požadavků. Vím, že papír snese všechno, ale myslet si, že stroje se budou ve válečném stavu připravovat tu na bojovou misi, tu na transport, tu na medevac či co je fantasy.
Můžete se stavět na hlavu, ale takhle to v reálu nemůže nikdy fungovat. Tedy ne v měřítkách AČR. Na cvičení prosim, na mise ano. Ale ve válce ani omylem.Skrýt celý příspěvekVenom ty úkoly plnit může, ale předpokládám, že podstatně dráž, než H-145M. A v combu s Viperem je nebude plnit dvojnásob. Kdežto mnou nastíněná kombinace H-145M + BH to může ...Zobrazit celý příspěvek
Venom ty úkoly plnit může, ale předpokládám, že podstatně dráž, než H-145M.
A v combu s Viperem je nebude plnit dvojnásob.
Kdežto mnou nastíněná kombinace H-145M + BH to může posílit masově. Ale to je snad samozřejmé.Skrýt celý příspěvekLuky Kdyz tvrdite, ze UH1Y nebude levnejsi na provoz, zajima me, jak jste k tomu dosel? Co jste zahrnul do nakladu, co srovnavate? K vasemu tvrzeni jste nejak dosel, ne? Nebo je ...Zobrazit celý příspěvek
Luky
Kdyz tvrdite, ze UH1Y nebude levnejsi na provoz, zajima me, jak jste k tomu dosel? Co jste zahrnul do nakladu, co srovnavate? K vasemu tvrzeni jste nejak dosel, ne? Nebo je to zase jen takove placnuti a, nema smysl se jim zabyvat.Skrýt celý příspěvekLuky Jo, o budoucnosti bychom se mohli bavit. Ale to je jina. K cemu ta historka a pocitacich? To jako kvuli nekomu tak ted mam posuzovat cele MO? Nebo snad cely GS ACR? ...Zobrazit celý příspěvek
Luky
Jo, o budoucnosti bychom se mohli bavit. Ale to je jina.
K cemu ta historka a pocitacich? To jako kvuli nekomu tak ted mam posuzovat cele MO? Nebo snad cely GS ACR? Tezko.
Co kdybyste mi radeji odpovedel, proc nemuze UH1Y plnit ukoly pri nasazeni v ramci IZS? Nebo se zase dozvim nejakou negativni historku na MO?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...