S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Bitevní vrtulník S-70M Black Hawk; větší foto / Lockheed Martin 

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.

Armáda ČR hleda univerzální vrtulník

AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný.

 


 

„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky  je v současnosti  možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.

 

Po pátečním jednání (9. února)  na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa,  k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.
 

Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat  z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).

 

Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.

 

Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.

 

V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.

 

Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě  na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.

 

S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám.

 

Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.

„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.

 

„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“

 

S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.

 

Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.

 

Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky.

 

Bitevní S-70M Black Hawk

Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.

 

Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.

 

Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná. 

 

UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.

 

Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.

 

Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).

 

Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry.

  

Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.

 

„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“

 

Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda  rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).

 

Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.

 

V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...

NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek

Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve ...

Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Luky
    17:55 20.02.2018

    bych na vše rád rychle odpověděl, ale musím u toho posílat výkresy, chodit na nákup a vozit děti na kroužky... takže jak to bylo 14xLUH 10xBH 10xHUH Řekněme, že to je cíl, ...Zobrazit celý příspěvek

    bych na vše rád rychle odpověděl, ale musím u toho posílat výkresy, chodit na nákup a vozit děti na kroužky...

    takže jak to bylo
    14xLUH
    10xBH
    10xHUH
    Řekněme, že to je cíl, kam směřovat...je to moc nebo málo?
    Jedná se o 34 strojů...nebylo jich dříve kolem padesáti? Jestli je to málo, můžu proporčně přidat (pak ale nechápu, že je málo pilotů).
    Jestli je to vyvážený, jde o to, jak se tam postupně dostat.
    Dobře řekněme, že vezmu třeba 10LUH a přemístím k nim piloty od vyřazených mašin. Pak budu chtít přednostně 4BH a přiřadím k nim piloty. Nebudu tlačit na pilu.
    Mezitím mi dostudují piloti pro 4LUH a 6BH. Třeba. Ať to vymyslí, kdo je za to placený. Ty vrtáky nebudou vyrobený pres noc, stejně tak ty tendry nebudou hotový hned, že.. (hehe, že by 3-4weeks?)

    Mám srovnávat kilowatáž motorů, dělat slaboduchý příměry a hledat analogie nelevných US náhradních dílů? Můžu tady psát o kombinacích výzbroje při jednotlivých misích, dávat tomu laicky bodový ohodnocení(nebo hvězdičky), ale k čemu. Nikdy nebudu hovořit o "vedení bojové činnosti", ničení "živé síly protivníka", budeš se na mě vytahovat, když popletu nějakou pitomost u MEDEVAC vs CASEVAC, pro vrtáky zřídím FOB místo FARP (podle mě můžu mít FARP i na FOB:)...ale co.

    Cítím se kompetentní laicky hodnotit schopnosti strojů, mám určitou představu o ceně a politiku narozdíl od vojáků můžu nahlas řešit. Tak proč si nesplknout? To řešení, které jsem škicnul uspokojí všechny (kromě Italů, ale ti dodali IVECA:) a nechá i otevřenou cestu k HUH. Huh.
    ---------------
    A jestli mi má někdo zazlé, že jsem si rýpnul do MO, hodím ještě historku do placu.
    Možná by se to hodilo pod článek o počítačové bezpečnosti, ale tady to líp zanikne. První úkol po mém převelení na MO bylo rychle zprovoznit cca 130 PC pro skokově posílený sektor. Bylo to časově kritické a nebyl materiál. Proto bylo rozhodnuto o znovuzprovoznění strojů, které byly naloženy pro odvoz (smeťák, možná dětské domovy, školy). Byl tam i 486DX. Bylo mi řečeno, že se jedná o bezpečně naformátované mašiny k likvidaci. Hehe. Jeden každej jsem projel a jeden každej měl HDD plný dat. Z civilu jsem znal jednoho velmi vysokýho důstojníka, jako dveřníka z jedné pražské lože. Shodou okolností šel pár měsíců před mým nástupem do důchodu a jeho PC se mi taky dostalo pod ruce. Tak se na zednáře podíváme, říkám si... budiž mu ke cti, že měl v internetový historii hlavně Enyu a jen trošku vydřený clustery, kde byl na hadru uloženej Swen Bombwolen (taková šukající ovečka). Nikomu nic nevyčítám.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    16:34 20.02.2018

    Ohledně personálu – chápu to tak, že LUH budou pilotovat převážně piloti Mi-24, kterých počty budou sníženy? Nebo je to ještě složitější? A zůstanou všechny LUH taktickému letectvu ...Zobrazit celý příspěvek

    Ohledně personálu – chápu to tak, že LUH budou pilotovat převážně piloti Mi-24, kterých počty budou sníženy? Nebo je to ještě složitější? A zůstanou všechny LUH taktickému letectvu nebo bude některé mít i transportní?Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    16:30 20.02.2018

    Luky, vycházíte z nějakých konkrétních čísel, nebo jen tipujete, když tvrdíte, že UH-1Y nebude mít letovou hodinu o mnoho levnější než Mi-171? Mmchd, ty BH dle mého cenově dost ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky, vycházíte z nějakých konkrétních čísel, nebo jen tipujete, když tvrdíte, že UH-1Y nebude mít letovou hodinu o mnoho levnější než Mi-171? Mmchd, ty BH dle mého cenově dost podstřelujete. Koukněte, kolik stály Slováky, přičemž ti je mají v totálně sociální edici ;-) Právě ty systémy jsou to drahé (nejsou to jen fléry, ale i FLIR, RWR ad.).

    Ano, asi máte pravdu, že bychom je nemuseli vozit furt, protože ne při každé misi jsou nutné a ušetřili bychom palivo i jejich letové hodiny (ačkoliv zrovna FLIR se při tom hlídání hranic hodí ;-) ). Do jaké míry jdou tyto systémy z UH-1Y vyjmout, netuším, ale asi to nebude zrovna jednoduché. Každopádně a) výrobce stroje bez nich nenabízí, b) bych byl stejně první, kdo by řval, že kupujeme menší počet vybavení než strojů. Takže z mého laického pohledu to problém není.

    Skutečně lehké stroje bych pak koupil pro potřeby LZS (pokud zůstane pod armádou) + něco navíc. Mno, hezké snění... :-)Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    16:29 20.02.2018

    LUKY dívejte, zeptám se ještě jednou. ce se týče vycvičenosti - vrátil jsem to prostě k LUH vzít těch 14 EC hned........ 10 BH potom (třeba i 4 objednat rychleji, ať jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    LUKY

    dívejte, zeptám se ještě jednou.

    ce se týče vycvičenosti - vrátil jsem to prostě k LUH
    vzít těch 14 EC hned........
    10 BH potom (třeba i 4 objednat rychleji, ať jsou Amíci v klidu a naši můžou cvičit)

    Těch 14 H145M zaměstná celou letku...kdo bude cvičit s těmi 10 BH? Kam a komu je dáte?Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    16:05 20.02.2018

    LUKY ...jo, to jsem psal, na dotaz jak si představuji vrtulníkové letectvo. Ne, projekt. :-) ...mise, mise...jednak je to součást Armády, navíc nejde ani tak o mise jako ...Zobrazit celý příspěvek

    LUKY

    ...jo, to jsem psal, na dotaz jak si představuji vrtulníkové letectvo. Ne, projekt. :-)

    ...mise, mise...jednak je to součást Armády, navíc nejde ani tak o mise jako spíše interoperabilitu, z mého pohledu je to zjednodušené pro laickou veřejnost, které se prostě podá jednodušší vysvětlení...mise. Já raději používám operace. Vychází to z našich příspěvků do NATO...

    UH1Y pokud chcete srovnávat, musíte napsat s čím? Mi 35 nebo s Mi 171? Navíc, co všechno srovnáváte?


    To znamená drahé rutinní patroly kolem hranic, drahé posílení IZS, několikanásobně výkonnější motory oproti EC, stále si bude vozit pancíř....a přitom ne až tak slavná přepravní kapacita.

    Jak výše uvedené brání k zapojení UH1Y do případné pomoci složkám IZS v rámci nějaké humanitární katastrofy?Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    15:51 20.02.2018

    ce se týče vycvičenosti - vrátil jsem to prostě k LUH vzít těch 14 EC hned........ 10 BH potom (třeba i 4 objednat rychleji, ať jsou Amíci v klidu a naši můžou cvičit) pak už ...Zobrazit celý příspěvek

    ce se týče vycvičenosti - vrátil jsem to prostě k LUH
    vzít těch 14 EC hned........
    10 BH potom (třeba i 4 objednat rychleji, ať jsou Amíci v klidu a naši můžou cvičit)
    pak už jen třeba 10 velkých po vyřazení 16 Milů

    domnívám se, že to jde finančně utáhnout a školy se nezhroutíSkrýt celý příspěvek

  • Luky
    15:42 20.02.2018

    jestli se matně pamatuji, sám jsi psal asi o čtyřech typech... Já osobně jsem klidně jen pro dva (prcek + velký transport) Pořád mi ale v hlavě leží ty mise. ---------- teď k ...Zobrazit celý příspěvek

    jestli se matně pamatuji, sám jsi psal asi o čtyřech typech...
    Já osobně jsem klidně jen pro dva (prcek + velký transport)
    Pořád mi ale v hlavě leží ty mise.
    ----------
    teď k otázce
    UH-1Y dle mého názoru není provozně výrazně levnější alternativa k Mi-171
    To znamená drahé rutinní patroly kolem hranic, drahé posílení IZS, několikanásobně výkonnější motory oproti EC, stále si bude vozit pancíř....a přitom ne až tak slavná přepravní kapacita
    Viper neuveze nic než zbraně.

    Ne, nedělám z armády policii, ostraha hranic byla vždy v kompetenci armád. že jsme si odvykli je jiná věc.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    15:29 20.02.2018

    Luky Tomuto nerozumím, co brání uvedeným strojům v plnění úkolů IZS jak vy tvrdíte zde: Když ono to mariňácký kombo UH+AH za 40 - 50 milidard moc neřeší co se po nich chce v ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky

    Tomuto nerozumím, co brání uvedeným strojům v plnění úkolů IZS jak vy tvrdíte zde:
    Když ono to mariňácký kombo UH+AH za 40 - 50 milidard moc neřeší co se po nich chce v míru případně za živelných pohrom nebo menších krizí.

    Dokážete to více specifikovat?

    12x H145M a 10x Blackhawk k tomu současných 16 Mi171...kolik, že máme pilotů? To jeden pilot absolvuje výcvik na dva stroje? Nebo budou sedět na zemi dokud nám nedorazí studenti/piloti a UO Brno?Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    15:24 20.02.2018

    Když ono to mariňácký kombo UH+AH za 40 - 50 milidard moc neřeší co se po nich chce v míru případně za živelných pohrom nebo menších krizí. Respektive za astronomický provozní ...Zobrazit celý příspěvek

    Když ono to mariňácký kombo UH+AH za 40 - 50 milidard moc neřeší co se po nich chce v míru případně za živelných pohrom nebo menších krizí. Respektive za astronomický provozní náklady a poměrně malou přepravní kapacitou při (12+12ks)...a když by těch UH1Y bylo 24, tak to bude teprv darda....a pořád není vlastně nic lehkýho
    ----------------------------
    Když budu od oka počítat:
    12x H145M 5,5 milidardy (koupil bych ale aspoň 14ks :)

    10x Blackhawk v základu 10 milidard (s kulomety a fléry možná trochu dražší)
    Počítalo by se s možným upgradem alespoň na level2 s N-LOS Spike v případě, že se po roce 2022 rozhodne mít bitevní protitankový vrtulník

    Jsem dle mého názoru do 20 miliard s oběma typy (bez PT Blackhawku).

    Tato kombinace umožňuje zahraniční mise i slušný provoz doma s tím, že dle mého názoru PT vrtulníkový boj na moderním bojišti je víc o zbraních než o vlastní kategorii stroje. Takový Blackhawk s 16x NLOS a spolupracujícím dronem (příp. i H-145M) bude lepší PT platforma, než s výskoky pálící Viper. Viper by měl výhodu při eskortních misích, ale to by šla i na Blackhawk dodat 20mm věžička (dle mě spíš zbytečné, leda třeba 4ks pro mise)

    zůstal by otevřený těžký transport (NH90 vs CH-47 atd.) po vyřazení Mi-171Š
    --------
    nemůžu si pomoci, ale přijde mi to praktičtější, levnější i lepší...není v tom ani nic protiamerickýhoSkrýt celý příspěvek

  • Deutschmann
    15:21 20.02.2018

    TF_HU: problém je v tom že vy na to koukáte člověka který tomu rozumí a na začátku se na tom podílel. Znáte prostředí, uvažujete jinak než ostatní, protože máte více ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU: problém je v tom že vy na to koukáte člověka který tomu rozumí a na začátku se na tom podílel. Znáte prostředí, uvažujete jinak než ostatní, protože máte více informací.

    Já na to koukám pohledem člověka, který je jen fanda, daňový poplatník bez pořádných znalostí problematiky a informací ze strany MO (ano MO by mělo lépe komunikovat).

    Moje parketa je trochu jinde. (spíš rozumím vnitřnímu klimatu v hangáru kde je tento stroj zaparkován, než samotným strojům).

    Jo, pracovat s některými vojáky bylo zatrest s některými se dalo domluvit. Vis řešení vnitřního mikroklimatu pro munici, kdy si nejmenovaný poručík myslel že je možné udržovat teplotu +-0,1°C v plechové boudě (a to fakt nejde). Naštěstí pak přišel pan kapitán ze kterého jsme pár cílenými dotazy dostali ty informace (teplotu, vlhkost a maximální odchylku), které jsme potřebovali. Poté se odprezentovalo řešení, které bylo přijato.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    14:58 20.02.2018

    Deutschmann K druhé části komentáře. ...z mého pohledu to nejsou až tak neznámé důvody. Objevily se i v médiích, kdy z původní výše 5 mld, se někdo někde zamyslel, a uvažovalo ...Zobrazit celý příspěvek

    Deutschmann

    K druhé části komentáře.
    ...z mého pohledu to nejsou až tak neznámé důvody. Objevily se i v médiích, kdy z původní výše 5 mld, se někdo někde zamyslel, a uvažovalo se otom, že nevyčerpané cca 4 mld by se k tomu připojily. zvažovala se možnost 12+6 (+6 jako IZS), přehodnocovala se i možnost nákupu bitevních, možná kombinace AH/UH1. Nakonec na RFI odpověděly ty společnosti co odpověděly a někdo to nasměroval směrem k UH1Y asi i s navýšeným financováním. Všechny tyto kroky jsou možné a legitimní. jde jen o to, jak moc je to reálná možnost.Skrýt celý příspěvek

  • Deutschmann
    14:23 20.02.2018

    royal: po přečtení celé diskuze a všech možných informací bylo na začátku původní zadání na malý, levný stroj o velikosti cca H145M. Měl sloužit jako doplnění Mi-171 (takový ...Zobrazit celý příspěvek

    royal: po přečtení celé diskuze a všech možných informací bylo na začátku původní zadání na malý, levný stroj o velikosti cca H145M.
    Měl sloužit jako doplnění Mi-171 (takový menší bratříček, který měl odlehčit velkým strojům a měl posunout schopnosti vrtulníkového letectva zase o kousek dále).

    Po událostech ve světě a celkového vývoje se začalo pro nás laiky z neznámých důvodů uvažovat i o větších strojích, které původně nepřipadali v úvahu.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    13:58 20.02.2018

    royal

    ..hele, upřímně, co kdybyste si přečetl zpětně diskuzi? Neluvě o tom, že je to zmíněno i v textu.

    royal

    ..hele, upřímně, co kdybyste si přečetl zpětně diskuzi? Neluvě o tom, že je to zmíněno i v textu.

  • royal
    13:32 20.02.2018

    TF_HU: jaké konkrétní úkoly by tedy měl nový vrtulník plnit a jaké jsou požadavky?

    TF_HU: jaké konkrétní úkoly by tedy měl nový vrtulník plnit a jaké jsou požadavky?

  • TF_HU
    12:49 20.02.2018

    Pavka protože jsem byl přítomen procesu tvorby takticko technických požadavků, mohu říci, že jsme rozhodně netvořili žádné sci fi. nemluvě o tom, že i kdybychom chtěli přidat ...Zobrazit celý příspěvek

    Pavka

    protože jsem byl přítomen procesu tvorby takticko technických požadavků, mohu říci, že jsme rozhodně netvořili žádné sci fi. nemluvě o tom, že i kdybychom chtěli přidat PTŘS k vrtulníku, na kterém běžně není, stále to není sci fi.

    Odpovězme si. Proč to chceme? Protože s tím chceme létat jako s bitevníkem, ale bitevník nemůžeme koupit. Jsme ochotni si za to připlatit? Ano, vzhledem k výše uvedenému. Umí to někdo z dodavatelů...AW v současnosti ne, UH1Y asi ano.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    12:44 20.02.2018

    Pavka K vašemu bodovému hodnocení. add 1) asi ano, add 2) nevím jestli mluvilo, ale rozhodnout se mělo do konce roku 2018, dodávky měly být někde kolem 2019 a 2020 prvních ...Zobrazit celý příspěvek

    Pavka

    K vašemu bodovému hodnocení.
    add 1) asi ano,
    add 2) nevím jestli mluvilo, ale rozhodnout se mělo do konce roku 2018, dodávky měly být někde kolem 2019 a 2020 prvních kusů. V roce 2015 se mluvilo o cca 4 nebo 5 mld na projekt, proto se hledal fakt malý vrtulník.
    add 3) tohle nevíte, protože:

    ani já a ani vy nevíte v jaké fázi to skončilo. Osobně si myslím, že můžeme říci, že to ani nezačalo. Když to vezmu jinak, mohu říci, že to ministryně shodila ze stolu. Ať je její motivace jákákoli.

    Otázkou je, jestli následovala další fáze jednánína úrovni vláda - vláda třeba tou formou RFP, kdy mohly být osloveny už jen státy USA a Itálie. Možná, jsme byli dál už s USA, protože v jednom rozhovoru v médiích jsem četl, že ministryně odmítla podepsat smlouvu.

    Takže uvidíme, jakým směrem se to vydá teď. Myslím si jedno, peníze a potřeba zůstává stejná, takže se moc nezmění.Skrýt celý příspěvek

  • Pavka
    12:33 20.02.2018

    TF_HU: Hned na začátek musím opravdu ocenit vaši trpělivost s diskuzí s neinformovanými laiky jako jsem jmenovitě já, jejichž jediný zdroj informací je JPP v médiích. Vaše odpovědi ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU: Hned na začátek musím opravdu ocenit vaši trpělivost s diskuzí s neinformovanými laiky jako jsem jmenovitě já, jejichž jediný zdroj informací je JPP v médiích. Vaše odpovědi na mé často naivní a hloupé dotazy mi dávají smysl. S rozdílem mezi RFI a RFQ máte rovněž pravdu. Nicméně když věc ze svého pohledu zjednoduším tak tento akviziční proces měl tyto tři dějství:

    1) Zpracování podrobných požadavků na techniku, prokázání její potřebnosti a účelnosti (to šlo předpokládám za GŠ)
    2) Vyhrazení peněz z rozpočtu, sestavení harmonogramu (mluvilo se tuším o prvních dodávkách již v roce 2018?), RFI,RFQ, vlastní soutěž (to šlo předpokládám za MO ČR)
    3) Nepodařilo se to.

    Tento průběh mimochodem zapadá do standardizovaného průběhu projektového řízení, který se skládá z následujícíh fází:

    1. předpojektové nadšení
    2. projektové vystřízlivění
    3. hledaní viníka
    4. potrestání nevinných
    5. odměna nezůčastněných
    6. další nárůst frustrace 99 % zaměstnanců

    Nyní jsme tedy evidentně ve fázi 3. kde ministryně mediálně obviňuje GŠ z "nereálných požadavků" a GŠ se tomuto nařčení brání. Tedy stavu o kterém píši právě v bodě 1) "bulshit" v předchozím příspěvku. Takže pro mne jako sprostou veřejnost to je odvěký problém: tvrzení proti tvrzení. A jelikož obsah toho zadání je tajný, tak se ani v dohledné době nedočkáme odborného posouzení kdo měl ono pověstné máslo na hlavě. Co ale osobně považuji za nejdůležitější, že ono to je vlastně jedno, protože pořízení těch vrtulníků bylo v popisu práce obou subjektů a hmatatelným výsledkem je tak jen další v řadě selhání. A s tím spojené opětovné rozplynutí náznaku zlepšení průběhu akvizičních procesů pro AČR. A z toho nemám vůbec žádnou radost.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    01:04 20.02.2018

    Pavka Predpokladam, ze vite co je RFI. Request for information (RFI) - je to poptávkový dokument jehož cílem je zjistit, jestli dodavatel má dostupné produkty či služby, které ...Zobrazit celý příspěvek

    Pavka

    Predpokladam, ze vite co je RFI.
    Request for information (RFI) - je to poptávkový dokument jehož cílem je zjistit, jestli dodavatel má dostupné produkty či služby, které splňují očekávání a požadavky poptávajícího. RFI se používá, pokud chcete jako poptávající zjistit více informací od dodavatele. Může jít o informace o produktech, službách, kapacitách nebo jiných možnostech potenciálního dodavatele. Je to taková zjednodušená poptávka. Její výsledek se obvykle zapracuje do plné poptávky RFP nebo RFQ, která jej následuje.

    A tohle presne nechapu...vstoupite do diskuze s nepravdivymi udaji. Vyvozujete zavery. S timto vasim pristupem, vam mohu rici, ze co se tyce vojaku, specifikace byla udelana odborne a profesionalne. Vy stejne nemate jak, si me tvezeni overit.

    Vas bod 1) je, jak rika jeden nejmenovany general, bulshit. Vice se k tomu uz nebudu vyjadrovat, uz bych se opakoval.

    Add 2) Airbus byl vyrazen, protoze zrejme nemel vladni garanci.

    Add 3) ano, pani ministryne to shodila ze stolu a uvidime co s tim udela dal, zda spusti klasicky tendr, vyberove rizeni atd. Kolik casu to zabere atd. Teoreticky jsme opet na pocatku.

    Pozadavky na vrtulnik vychazi z nasich pozadavku na vycvik, servis, a schopnosti plnit ukoly zakladny. To bude stale stejne.

    http://www.vyzbrojovani.army.c... Skrýt celý příspěvek

  • Pavka
    22:57 19.02.2018

    TF_HU: Samozřejmně že jsem si je vycucal z prstu = z různých článků na internetu a vůbec nemám problém to přiznat. Stejně tak jsem si vycucal i tu munici protože prohlášení ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU: Samozřejmně že jsem si je vycucal z prstu = z různých článků na internetu a vůbec nemám problém to přiznat. Stejně tak jsem si vycucal i tu munici protože prohlášení dodavatelů, jmenovitě airbusu v těch článcích tak bylo textově postaveno a v tomto ohledu mnohokrát děkuji za opravu. Mě opravdu nejde o to "mít svoji pravdu" ale dopátrat se fakt na jejichž základě bych si udělal svůj vlastní názor (a rád si přečetl názory ostatních) jestli ta akvizice byla připravena pečlivě a ovlivnily ji neočekávané okolnosti nebo to od začátku bylo naprosto zfušované, či šité na míru jednomu dodavateli. No a k tomu bych asi nejen já potřeboval:

    1) Znát původní RFI, které jsou předpokládám stále tajné? Tudíž se nedozvíme co v nich vlastně bylo požadováno a bez toho je to tedy 50:50 že v nich byla uvedena podrobná a promyšlená specifikace požadavků nebo tam prostě někdo střelil od boku nějaký nesmyslný a nesplnitelný hausnumera, či upravil zakázku pro jednoho konkrétního dodavatele. Případně jestli se RFI měnilo v průběhu a proč?

    2) Znát přesný obsah a cenu jednotlivých nabídek. Kde si opět můžu udělat vlastní názor, že třeba ten airbus byl vyřazen zcela oprávněně protože nesplnil RFI (což mi osobně přijde podezřelé, že by se Airbus hlásil s tím, že RFI nedávají ale nějak to okecají).

    Nakonec podle nedávného vyjádření ministryně jsem pochopil že oficiální závěr je požadavky v RFI nesplnil nikdo? Tedy ani Leonardo a Bell. Jinými slovy řečeno pak je oficiálním závěrem, že nám nevyhovují vrtulníky se kterými bez větších potíží létá "půlka" armád evropy a ostatně i USMC. Tedy jak píšete že to "zastavili politici" je sice realita, ale to opět jen u mne podkopává důvěru v RFI a celý proces.

    No nakonec se zpětně dříve či později tyto informace dozvíme, tak jako vypluly na povrch u mnou konkrétně zmíněného Brenu, kde zadání tendru byla jedna velká žumpa. K ostatním minulým zakázkám můžeme s výčtem minimálně kontroverzních požadavků pokračovat. Takže opravdu doufám že ty RFI a následné požadavky na vrtulníky jsou "neprůstřelné a naprosto standardní". Bylo by to totiž poprvé...Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    22:35 19.02.2018

    flanker.jirka V cem zaostava CASA oproti papirovym predpokladum? Jiste, ja se prumyslovym dnum nebranim. Nevim co chcete zkouset...kdyz si odmyslim vetsi vrtulniky, ktere ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka

    V cem zaostava CASA oproti papirovym predpokladum?

    Jiste, ja se prumyslovym dnum nebranim. Nevim co chcete zkouset...kdyz si odmyslim vetsi vrtulniky, ktere armada nehleda. Jen UH1Y nabidnul stroj, s vyzbroji, ktera by sla testovat. Jak jsem jiz nekolikrat rikal, stroje byly prezentovany fyzicky i formou prezentaci u zakladny.

    Nemohu rici jak daleko ten vyber, dohoda byl...ale z informaci verejne dostupnych se jednalo o RFI a odpovedi oslovenych.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 13 z 33