S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Bitevní vrtulník S-70M Black Hawk; větší foto / Lockheed Martin 

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.

Armáda ČR hleda univerzální vrtulník

AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný.

 


 

„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky  je v současnosti  možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.

 

Po pátečním jednání (9. února)  na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa,  k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.
 

Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat  z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).

 

Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.

 

Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.

 

V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.

 

Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě  na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.

 

S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám.

 

Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.

„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.

 

„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“

 

S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.

 

Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.

 

Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky.

 

Bitevní S-70M Black Hawk

Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.

 

Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.

 

Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná. 

 

UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.

 

Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.

 

Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).

 

Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry.

  

Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.

 

„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“

 

Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda  rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).

 

Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.

 

V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...

NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek

Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve ...

Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • TF_HU
    10:34 19.02.2018

    KAZD Ano, u H145M se tomu říká HForce, je to integrace zbraní, která bude na celou rodinu vrtulníků Airbus. Co se týče nabídky pro AČR, nic takového nabídnuto nebylo. Tedy v ...Zobrazit celý příspěvek

    KAZD

    Ano, u H145M se tomu říká HForce, je to integrace zbraní, která bude na celou rodinu vrtulníků Airbus. Co se týče nabídky pro AČR, nic takového nabídnuto nebylo. Tedy v roce 2015.

    Integrace HForce probíhá, v současnosti kanony, a forma raket (laser, nelaser). PTŘS jsou zatím plánovány na tento rok. I v materiálech prodejce je u těchto raket označení "on request" a "growth potential".

    Ale jinak to pak bude komplexní vrtulník. O AW139M se v tomto duchu nikde moc nedočtu.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    10:18 19.02.2018

    To TF_HU: Oceňuji, že jako profesionál z daného oboru věnujete svůj čas v diskusi se "širokou veřejností" zde na AN, ale není asi moc vhodné z vaší pozice vyvolávat "flame" na téma ...Zobrazit celý příspěvek

    To TF_HU: Oceňuji, že jako profesionál z daného oboru věnujete svůj čas v diskusi se "širokou veřejností" zde na AN, ale není asi moc vhodné z vaší pozice vyvolávat "flame" na téma GŠ a MO.

    Pokud jste nabyl dojem, že tu jsou jen "fandové" a "internetoví bojovníci", kteří nemají díky nedostatku odborného vzdělání a informací nárok kritizovat "vrchnost", tak se docela mýlíte.

    Bohužel armáda sklízí výsledky dlouholeté praxe, kdy se útvary neschopných či naopak všeho schopných důstojníků zbavovaly cestou povýšení a ti se pak logicky začali kumulovat na GŠ či MO. Samozřejmě nejsou takoví všichni a na GŠ i MO jsou i skvělí profesionálové, kteří dělají svoji práci podle svého nejlepšího vědomí a svědomí - je to radost i čest zároveň s nimi diskutovat. Pak jsou tam bohužel i takoví, kteří mají telefony plné čísel různých lobbystů a ředitelů firem participujících na vojenských zakázkách. U některých z nich pak je osobní prospěch nadřazen zájmům a potřebám armády a naší republiky.

    Největší problém je pak za těmi nejvyššími dveřmi potažených kůží, kdy část má právě problém s "kontakty" ve svých mobilech a druhá část má pro změnu problém s vojenským myšlením zamrzlým někde v době Varšavské smlouvy. V některých případech se tyto problémy kombinují. Naštěstí jsou tam i tací, kteří nepatří ani do jedné skupiny, nebo se to alespoň o nich neví :-))).

    Samozřejmě nechci být konkrétní, protože někteří budou konečně moct v klidu okopávat svoji zahrádku a do "mrtvol" by se nemělo kopat.

    Navíc na GŠ a v armádě obecně platí tvrdá omerta, takže nikdo nemá moc chuť něco řešit či dokonce někde svědčit.

    Myslet si, že se alespoň některé špinavosti nedostanou na veřejnost, je ale naivní a navážet se do "fandů", kteří se díky svému zájmu o armádu dostanou nejen k zajímavým technickým údajům, ale i k tomu "špinavému prádlu" a jsou kvůli tomu rozhořčení není podle mne fér.

    Řešením není o tom nemluvit!!!Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    09:45 19.02.2018

    "Jak říká Dietmar Strohofer, obchodní ředitel Airbus Helicopters pro evropské trhy, cena nabízeného vrtulníku H145M je „o něco nižší“ než dříve uváděných 480 milionů korun. ...Zobrazit celý příspěvek

    "Jak říká Dietmar Strohofer, obchodní ředitel Airbus Helicopters pro evropské trhy, cena nabízeného vrtulníku H145M je „o něco nižší“ než dříve uváděných 480 milionů korun. Potvrzuje se tak informace týdeníku Euro, který už před několika měsíci uvedl, že tahle víceúčelová helikoptéra bude stát 476 milionů.

    Co suma zahrnuje? „Za tuto cenu nabízíme velmi dobře vybavenou helikoptéru včetně logistiky, výcviku, balíku náhradních dílů, setu pro evakuaci zraněných MEDEVAC a výzbroje,“ popisuje Dietmar Strohofer. Arzenál v podvěsech čítá kulomet, dvacetimilimetrový kanon, odpalovač neřízených raket i řízených střel včetně protitankových Spykeů, jak požaduje česká armáda."Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:21 19.02.2018

    Pavka, ta čísla máte úplně mimo. Těžko nám někdo bude nabízet H145M či AW139M i s PTŘS, když je ani jeden vrtulník nemá integrované. O AW můžeme momentálně s jistotou vědět ...Zobrazit celý příspěvek

    Pavka, ta čísla máte úplně mimo. Těžko nám někdo bude nabízet H145M či AW139M i s PTŘS, když je ani jeden vrtulník nemá integrované.

    O AW můžeme momentálně s jistotou vědět pouze to, že má integrované kulomety FN MAG ve dveřích ;-) Výrobce sice tvrdí, že je možné instalovat 70mm rakety a řízené střely (jaké už nepíše), dokonce že je lze navádět přes head-up displej, nicméně AFAIK certifikované to není, žádný z uživatelů takovou konfiguraci vrtulníku nepoužívá, ukázky z ostrých střeleb nejsou. Čili bychom to zaplatili, minimálně na úrovni certifikace, pokud ne i vývoje.... To je vrtulník určený k SAR, MEDEVAC, převozu lidí ap., dělat z něj ozbrojenou mašinu sloužící k podpoře pozemních jednotek je nesmysl.

    H145M už je trochu jinde, ten má minimálně Hydry a APKWS certifikované, s PTŘS se počítá příští rok. Ale těžko nám ho s nimi nabízeli. V té ceně, co za něj chtěli, bych se divil, kdyby bylo cokoliv jiného než neřízené střely a kulomety. Každopádně proti tomuhle stroji ani slovo, jen je holt malý (je tak na výsadek družstva SF, tedy 4 vojáci + palubní střelec). Ale pokud by to nevadilo, tak bych byl pro, protože cena je vskutku příznivá a je to taková malá hbitá mrška, že se skutečně dá použít pro lov obrněné techniky. A MEDEVAK by se s nimi také dal dělat, ne? Čili dokoupit třeba 6 strojů jako náhradu za Sokoly, až ty dolétají (s tím, že LZS má údajně jít mimo armádu, ale to je běh na dlouhou trať). K nim UH/BH-60 a NH-90/CH-47 a máme vystaráno ;-)Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    07:52 19.02.2018

    ...a na podobné shitstormu tu někteří hovoří o generálním štábu, potažmo o OM ČR, někteří to ani nerozliší. Odborníci.

    ...a na podobné shitstormu tu někteří hovoří o generálním štábu, potažmo o OM ČR, někteří to ani nerozliší. Odborníci.

  • TF_HU
    02:16 19.02.2018

    ...jeste, kdyby mi pan Pavka ukazal, kde nam nabizeli AW139M s munici? Dekuji.

    ...jeste, kdyby mi pan Pavka ukazal, kde nam nabizeli AW139M s munici? Dekuji.

  • TF_HU
    02:14 19.02.2018

    Mohl by mi pan Pavka ukazat, kde.je H145M s PTRS za sest mld? Dekuji.

    Mohl by mi pan Pavka ukazat, kde.je H145M s PTRS za sest mld? Dekuji.

  • Jara
    22:59 18.02.2018

    Pavka
    Těžko se přít o číslech já je neznám nebo aspoň ne ty ofiko ..., šle mám za to, že něco se říkalo o tom že tech 12 milliard je za plnou palbu u venomu pak to mělo jít dolů

    Pavka
    Těžko se přít o číslech já je neznám nebo aspoň ne ty ofiko ..., šle mám za to, že něco se říkalo o tom že tech 12 milliard je za plnou palbu u venomu pak to mělo jít dolů

  • Pavka
    22:55 18.02.2018

    Jen pro úplnost kombinace 12ks Venom bez PTŘS + 12ks Viper s municí vychází tak na 40mld Kč.

    Jen pro úplnost kombinace 12ks Venom bez PTŘS + 12ks Viper s municí vychází tak na 40mld Kč.

  • Pavka
    22:51 18.02.2018

    Podle mne je třeba si na stůl napsat čísla. Venom s municí bez PTŘS vychází na cca 15mld, bez munice pouze s kulomety ca 12mld. Airbus H145M s municí + PTŘS byl za 6mld. Leonardo ...Zobrazit celý příspěvek

    Podle mne je třeba si na stůl napsat čísla. Venom s municí bez PTŘS vychází na cca 15mld, bez munice pouze s kulomety ca 12mld. Airbus H145M s municí + PTŘS byl za 6mld. Leonardo AW139M byla asi za 8mld s municí(nejspíš ale bez PTŘS) a 6mld bez munice.

    Ano Venom je super vrtulník ale s cenou úplně mimo. Pokud se vážně uvažovalo o tom teď vysolit 15mld Kč, tak se vůbec nedivím myšlenkám vzít teď 12ks EU LUH bez PTŘS za 6mld a po roce 2025 k tomu 12ks EU bitevníků vč. munice, kde celková částka bude tak 20mld. Tedy jen o 2mld víc, než by stálo teď 12ks Venomů v "plný palbě" s integrací PTŘS a municí.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    22:48 18.02.2018

    Takže to shrnu je třeba počkat na nové požadavky jestli nakonec nechceme něco menšího ..... jestli to zůstane stejné, ale bez PTŘS ( v tom případě počítám v budoucnu s bitevniky) a ...Zobrazit celý příspěvek

    Takže to shrnu je třeba počkat na nové požadavky jestli nakonec nechceme něco menšího ..... jestli to zůstane stejné, ale bez PTŘS ( v tom případě počítám v budoucnu s bitevniky) a výběr bude mezi Aw 139 a Venomem ( a opravdu vypadnou o něco větší typy jako například UH60) jsem pro venom s tím že počítám s viperem a s tím jednat jak cenu tak prům. spolupráci.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    22:38 18.02.2018

    Ono ten rozdíl nebyl dvojnásobek 12 milliard to bylo pro stejnou konfiguraci jako má USMC ( 70 mm nařízené i řízené rakety a minigun) cena pro nás byla nižší ale byl tam jen .50cal ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono ten rozdíl nebyl dvojnásobek 12 milliard to bylo pro stejnou konfiguraci jako má USMC ( 70 mm nařízené i řízené rakety a minigun) cena pro nás byla nižší ale byl tam jen .50cal kulomet.... jestli se nepletu, jinak elektronická výstroj stejná( ryzí vojenská výstroj), měla například Aw 139 ten HUD nebo “fléry” .... to udělá s cenou taky hodně, ovšem s prežitím nad bojištěm také....Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:24 18.02.2018

    Asi tak. Netvrdím, že nutně musíme koupit Venom a nic jiného. Ve skutečnosti si myslím, že by nám asi stačil i menší stroj. Nicméně pokud budeme vybírat z dvojice AW139M a UH-1Y, ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi tak. Netvrdím, že nutně musíme koupit Venom a nic jiného. Ve skutečnosti si myslím, že by nám asi stačil i menší stroj. Nicméně pokud budeme vybírat z dvojice AW139M a UH-1Y, tak mi ten druhý dává mnohem větší smysl. I za cenu téměř dvounásobku v kupní ceně.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    22:12 18.02.2018

    Zase si jen tak zauvažuji nahlas .... mělo by se to jasně říci a případně ty zakázky spojit.... větší objem peněz více strojů = větší možné výhody .... ale jak psal kolt to chce ...Zobrazit celý příspěvek

    Zase si jen tak zauvažuji nahlas .... mělo by se to jasně říci a případně ty zakázky spojit.... větší objem peněz více strojů = větší možné výhody .... ale jak psal kolt to chce koule.... bell u nás hodně investuje ( má u nás servisní školící středisko pro Evropu) možná by se u nás ty stroje mohli postavit... plus u nás hodně investuje i GE což je dodavatel motorů Bellu ( má u nás výrobu turbofanu a i vývoj, nově začal i spolupráci s ČVUT ) při nějaké obsáhlejší zakázce by se možná nechala přenést i výroba motorů pro ty mixery...
    pak při takovéhle spolupráci by mi Venom a Viper dával velký smysl....Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    22:12 18.02.2018

    Zase si jen tak zauvažuji nahlas .... mělo by se to jasně říci a případně ty zakázky spojit.... větší objem peněz více strojů = větší možné výhody .... ale jak psal kolt to chce ...Zobrazit celý příspěvek

    Zase si jen tak zauvažuji nahlas .... mělo by se to jasně říci a případně ty zakázky spojit.... větší objem peněz více strojů = větší možné výhody .... ale jak psal kolt to chce koule.... bell u nás hodně investuje ( má u nás servisní školící středisko pro Evropu) možná by se u nás ty stroje mohli postavit... plus u nás hodně investuje i GE což je dodavatel motorů Bellu ( má u nás výrobu turbofanu a i vývoj, nově začal i spolupráci s ČVUT ) při nějaké obsáhlejší zakázce by se možná nechala přenést i výroba motorů pro ty mixery...
    pak při takovéhle spolupráci by mi Venom a Viper dával velký smysl....Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:09 18.02.2018

    Jinak Venomy mají APKWS, které dle mého na většinu cílů stačí. Koneckonců výzbroj těch strojů je především k tomu, aby si udělali pořádek kolem přistávací plochy, případně se ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak Venomy mají APKWS, které dle mého na většinu cílů stačí. Koneckonců výzbroj těch strojů je především k tomu, aby si udělali pořádek kolem přistávací plochy, případně se bránily. Fakt s tím nikdo nepůjde postřelovat tankové kolony. Mmchd, u Venomů se ty APKWS zaměřují přes HUD na helmě pilota. Co myslíte, bude tohle umět AW139M? ;-)

    Výrobce se asi divil, proč na něj chceme PTŘS, neb prostě k tomuhle standardně slouží bitevní vrtulníky, které buď operují samy nebo letí jako doprovod UH. Ať už velké (AH-1, AH-64) nebo malé (H145M, AH-6), spát PTŘS na LUH se prostě moc nenosí. Pravděpodobnost, že bychom je na Venomy nakonec dostali, je IMHO vcelku malá, ačkoliv udělat by to pravděpodobně šlo vcelku bez problémů. Asi výrazně jednodušeji než na AW139M, protože UH-1 sdílí avioniku s AH-1, které ty Hellfire umí...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:00 18.02.2018

    12 Mangust za 12 Venomů by i mohlo být, ale to už radši drobet připlatit a koupit AH-1Z ;-) Navíc teď potřebujeme LUH, které jsou prostě víceúčelové. Bitevníky, které máme, prostě ...Zobrazit celý příspěvek

    12 Mangust za 12 Venomů by i mohlo být, ale to už radši drobet připlatit a koupit AH-1Z ;-) Navíc teď potřebujeme LUH, které jsou prostě víceúčelové. Bitevníky, které máme, prostě dolítáme, a pak se budeme rozhodovat. Ačkoliv osobně si myslím, že kdybychom rovnou pořídili AH-1 a UH-1 nebo klidně AW139M a AH-64, udělali bychom lépe. Jenže na to holt asi nikdo z politiků nemá koule :-/Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    21:56 18.02.2018

    A je to tu zas – není koncepce. Ale je, to jste fakt nečetli, co vám TF_HU napsal? Hledá se LUH, schopnosti jsou vcelku dané, jediná nejistota panuje kolem PTŘS, nicméně původní ...Zobrazit celý příspěvek

    A je to tu zas – není koncepce. Ale je, to jste fakt nečetli, co vám TF_HU napsal? Hledá se LUH, schopnosti jsou vcelku dané, jediná nejistota panuje kolem PTŘS, nicméně původní požadavek je neobsahoval. Nemá to ve skutečnosti nic společného s LZS, nemá to nic společného ani s náhradou Mi-24, jen holt piloti Hindů půjdou pilotovat LUHy. Nicméně Mi-24 zatím zůstává, minimálně někdy do roku 2022-4, takže asi ne všichni. Jakým způsobem to MO vyjevilo výrobcům je jiná věc, že chtělo záruky na úrovni vlády ještě další (osobně mi to přijde zbytečné, pár mixérů není strategická zakázka jak na 200+ BVP).

    Bečvář mluvil o konci bitevních vrtulníků, nicméně to je jen jeho názor, za pár měsíců jde od válu... a kdo bude za 4-6 let ministrem, už vůbec není jasné. Můžeme být v recesi, skutečně se nic nekoupí a bitevníky skončí. Může být svět v ještě větších sračkách než dnes a budeme nakupovat vojenskou techniku jak diví.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    21:42 18.02.2018

    Každopádně tvrdí se, že na bitevniky nemáme a pak se koupí venom stroj za miliardu ( samozřejmě včetně zázemí a všeho možného ,alebez PTŘS ) mangusta by přitom paradoxně mohla ...Zobrazit celý příspěvek

    Každopádně tvrdí se, že na bitevniky nemáme a pak se koupí venom stroj za miliardu ( samozřejmě včetně zázemí a všeho možného ,alebez PTŘS ) mangusta by přitom paradoxně mohla vyjít i levněji ....... cítím tady trochu rozporSkrýt celý příspěvek

  • Jara
    21:38 18.02.2018

    Rase Nevím TH_FU podle mne říkal, že se o nich rozhodne v roce 25 ( tak je to i v bílé knize) pan Bečvář mluvil o konci.... ale ted opravdu nemůžu nic tvrdit a diskuzi se mi zase ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase
    Nevím TH_FU podle mne říkal, že se o nich rozhodne v roce 25 ( tak je to i v bílé knize) pan Bečvář mluvil o konci.... ale ted opravdu nemůžu nic tvrdit a diskuzi se mi zase procházet už nechce:)) nevím Sorry za případnou mystifikacySkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 15 z 33