S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Bitevní vrtulník S-70M Black Hawk; větší foto / Lockheed Martin 

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.

Armáda ČR hleda univerzální vrtulník

AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný.

 


 

„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky  je v současnosti  možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.

 

Po pátečním jednání (9. února)  na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa,  k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.
 

Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat  z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).

 

Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.

 

Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.

 

V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.

 

Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě  na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.

 

S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám.

 

Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.

„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.

 

„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“

 

S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.

 

Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.

 

Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky.

 

Bitevní S-70M Black Hawk

Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.

 

Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.

 

Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná. 

 

UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.

 

Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.

 

Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).

 

Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry.

  

Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.

 

„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“

 

Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda  rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).

 

Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.

 

V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...

NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek

Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve ...

Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • TF_HU
    00:44 17.02.2018

    Je třeba si uvědomit, že MEDEVAC může vytahovat vojáky pod palbou, něbo tedy dost často téměř v kontaktu s protivníkem. Jsou pro to ROE, ale jsou situace kdy to jinak nejde. Proto ...Zobrazit celý příspěvek

    Je třeba si uvědomit, že MEDEVAC může vytahovat vojáky pod palbou, něbo tedy dost často téměř v kontaktu s protivníkem. Jsou pro to ROE, ale jsou situace kdy to jinak nejde. Proto by to měla být vojenská mašina, ně nějaký civilní stroj.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    00:42 17.02.2018

    Obávám se, že NGŠ nikdy moc vrtulníkových operací neplánoval. On ten bitevník plní i role průzkumu, doprovod konvoje, doprovod víceúčelových vrtulníků. kdyby raději přiznal, že na ...Zobrazit celý příspěvek

    Obávám se, že NGŠ nikdy moc vrtulníkových operací neplánoval. On ten bitevník plní i role průzkumu, doprovod konvoje, doprovod víceúčelových vrtulníků. kdyby raději přiznal, že na to teď nemáme a odsuneme to na dobu kdy na to budeme mít...Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    00:39 17.02.2018

    RASE Armáda je primárně na bitvu. Technika je jen technika a lze ji použít i jinak. tedy humanitárně. Vynechám blbosti a budu se bavit o IZS, v rámci IZS Armáda nastupuje...tedy ...Zobrazit celý příspěvek

    RASE

    Armáda je primárně na bitvu. Technika je jen technika a lze ji použít i jinak. tedy humanitárně. Vynechám blbosti a budu se bavit o IZS, v rámci IZS Armáda nastupuje...tedy měla by, zase je to o politicích...až když složky IZS nezvládají situaci, když je situace taková, že jsou vyhlášeny vyšší krizové stavy. Tankem nikoho zachraňovat nebudete, ale ostatní technika tak být použita může. Stát by byl sám proti sobě, pokud by takovou kapacitu nepoužil v případě nouze.

    V závěru textu zase melete, na západě je multirole úplně běžná, jde jen o to jak široké spektrum těch úkolů můžete, chcete plnit. Takový UH60 je klasickým zástupcem USARMY v kategorii víceúčelového vrtulníku. A i ta naše Mi 8AMTŠ v exportním označení Mi 171 je klasickým víceúčelovým koněm.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    00:37 17.02.2018

    S tím na začátku souhlasím, s hodnocením toho, co potřebujeme už tolik ne (nic proti AH-64, ale ledasco proti militarizovanému civilu, ten aťsi je na pozici pro MEDEVAC, tedy tam, ...Zobrazit celý příspěvek

    S tím na začátku souhlasím, s hodnocením toho, co potřebujeme už tolik ne (nic proti AH-64, ale ledasco proti militarizovanému civilu, ten aťsi je na pozici pro MEDEVAC, tedy tam, kde je dnes Sokol, ale ať se neplete na bojiště). A s tím posledním tedy vůbec ne – když pominu USMC, které mají Venomy ozbrojené vcelku slušně, tak každý druhý vojenský/militarizovaný typ se dnes ozbrojuje minimálně hydrami, lépe APKWS a někdy i PTŘS... Samozřejmě nelze od žádného stroje čekat, že unese plné nádrže, na palubě každého, kdo se vejde, a v podvěsu zbraní, co sám váží. Vždycky se to musí přizpůsobit potřebám/situaci. Ale to vyzbrojování (L)UH je vcelku běžná praxe. Jasně, také mám pocit, že někteří jedinci by z toho nejraději udělali bitevník s možností transportu, tedy Mi-24, ale letci to IMHO takhle nezamýšleli.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    00:26 17.02.2018

    armáda obecně by měla být vhodná jen na bitvu, všechno navíc je jen bonus (povodně, ostraha objektů atd.) co se dá řešit jinak. Francouzi to říkají pěkně, armáda je určená k ...Zobrazit celý příspěvek

    armáda obecně by měla být vhodná jen na bitvu, všechno navíc je jen bonus (povodně, ostraha objektů atd.) co se dá řešit jinak. Francouzi to říkají pěkně, armáda je určená k likvidaci nepřítele, ne k hlídání atd. Zkrátka armáda má efektivně zabíjet lidi, ne suplovat policii nebo humanitární pracovníky.
    Pokud jde o čistokrevný bitevník, tak mě osobně přijde vhodná kombinace těžká potvora (řekněme AH-64) a k ní lehký neozbrojený taxík (militarizovaný civil). Nejhorší je, že smysluplnost univerzální mašiny (tedy transport + výzbroj) nevidí ani naši spojenci v NATO a vlastně ani Rusové (jen my)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    23:59 16.02.2018

    Já chvíli přemýšlel, kde se vzal ten defétismus, že bitevní vrtulníky jsou jen pro velké armády. I ten způsob presentace – jsou vhodné jen pro bitvu – mi přišel takový divný, vůbec ...Zobrazit celý příspěvek

    Já chvíli přemýšlel, kde se vzal ten defétismus, že bitevní vrtulníky jsou jen pro velké armády. I ten způsob presentace – jsou vhodné jen pro bitvu – mi přišel takový divný, vůbec mi to nesedělo na pisatele. A teprve pak mi došlo, že to není myšlenka TF_HU, ale gen. Bečváře.... NTVL, to je v hajzlu, když tohle řekne NGŠ!Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    23:32 16.02.2018

    Starlight: díky, ten text jsem neúspěšně hledal. Upravím si informace, ať nefabuluju Lukas: z dnešního pohledu bylo samozřejmě lepší, vzít v rámci deblokace dluhu, ony T-80U ...Zobrazit celý příspěvek

    Starlight:
    díky, ten text jsem neúspěšně hledal. Upravím si informace, ať nefabuluju

    Lukas:
    z dnešního pohledu bylo samozřejmě lepší, vzít v rámci deblokace dluhu, ony T-80U místo domácího projektu modernizace T-72M, ale tehdy se tak nějak čekalo, že těch tanků se zmodernizuje cca 300 ks. Zmíním, že se tehdy řešila i fungl nová věž T21, což byla v podstatě odlehčená sestřička z Leclercu (!) cena ale byla moc vysoká (na 300 ks). Pokud by byla na těch třiceti kusech, tak nemusíme řešit dnes co s tanky... ale to je "kdyby" :D Rozhodně to byl ale čas, kdy šlo v pohodě vzít T-80U v počtu praporu (Rusové míň dát nechtěli). Posun by byl enormní a to i oproti sebelépe vylepšenému T-72M (T-72M4CZ)

    Pokud by se tehdy koupily Kiowy, tak dneska stejně řešíme nákup nových vrtulníků. Jen by byl zájem o méně výzbroje a trochu větší rozměry. Zkrátka moc bysme si nepomohli. Navíc oni moc dobře vědí, proč se dávaly za odvoz, tak jako MRAPy atd. nákup použité techniky je vždycky tak nějak problematický. Tím netvrdím, že by to byl špatný krok - některé věci by byly snažší, jiné horší.

    Pořád řešíme vrtulníky, ale jde o to, že není to tak dávno, co se oficiálně tvrdilo, že po nákupu Gripenů, bude prioritou MO stav a modernizace pozemních sil - tedy očividně BVP, tanky, 4x4 atd. vrtulníky byly v podstatě druhotný problém. Posledních pár let je to ale očividně priorita nejvyššího stupně. Tak nějak jsem čekal, že se modernizace pojedou po etapách, do roku 2025 bude vyřešen nákup pozemní techniky a zase bude prioritou vzduch (co se stíhačkami, náhrada Mi-171š, L-159 atd.). Je tady ale nemálo let skluz

    TF_HU:
    možná to je vtipné, ale takto prezentuje MO samo sebe a to ne je sobě samo (interně), ale hlavně lidem kteří jsou ochotní si ho sehnat nebo kouknout on-line, což jsou asi jen magoři jako pár lidí zde (já). Tam by měly být co nejreálnější informace, ne tady na AN nebo jiných fórech, což jsou soukromé platformy. Zkrátka když i ofiko časopis vypouští blbosti, tak jak někdo může brát fungování MO vážně ?!

    ps. pan generál Bečvář je určitě skvělý voják, tak nějak nezohledňuje, že mladí lidi nepůjdou do armády, aby bojovali ve strojích co jsou starší než jejich otcové (!) prostě sebelepší náborové video ukazuje jen to, že vojáci bydlí v prostorách horších než hodně špatný intr, jezdí v technice známé z muzeí atd. přeci jen armáda vždycky lákala i lidi co chtěli top technologie (kdysi ponorky, letadla) - tedy ne jen srdcaře co budou bojovat za vlast klidně i jen lopuchem nebo lopatou :D (není to otázka jen na vás TF_HU, tak se nemusíte hned čertit).Skrýt celý příspěvek

  • JP--
    22:55 16.02.2018

    Nebudu řikat ja to řikal. L-159ky a tankisty čeká to samý, dělostřelce už to potkalo, právě proto je potřeba koncepci medializovat včetně struktury, pak se hůř ze schopností ...Zobrazit celý příspěvek

    Nebudu řikat ja to řikal. L-159ky a tankisty čeká to samý, dělostřelce už to potkalo, právě proto je potřeba koncepci medializovat včetně struktury, pak se hůř ze schopností ustupuje jak GS tak civilnímu vedení, ale když tomu armáda nechce věřit tak hold dostane po čuni.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    22:54 16.02.2018

    TH-HU Děkuji za váš koment. Víte přišlo mi to jen trochu vtipné, že se tady “seštěkáme” pod článkem, který s tím vlastně ani nesouvisí.... možná se už trochu přiblížíme k nejákému ...Zobrazit celý příspěvek

    TH-HU
    Děkuji za váš koment. Víte přišlo mi to jen trochu vtipné, že se tady “seštěkáme” pod článkem, který s tím vlastně ani nesouvisí.... možná se už trochu přiblížíme k nejákému řekněme vyjasnění a pak jsme zase na začátku po přečtení oficiálního periodika MO.
    Tohle se musí v budoucnu hodně zlepšit, Nejsem proti armádním nákupům jsem z těch co si uvědomuji, že suverenita a svoboda není zadarmo, ale ostatní část veřejnosti takovéhle věci a nepochopení může od podobných investic odradit.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    22:51 16.02.2018

    Tak hlavně víceúčelový vrtulník,který lze využít i k záchranným účelům tolik nepobouří běžného danového poplatníka.Oproti tomu nákup čistě bitevního stroje je pro řadu lidí ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak hlavně víceúčelový vrtulník,který lze využít i k záchranným účelům tolik nepobouří běžného danového poplatníka.Oproti tomu nákup čistě bitevního stroje je pro řadu lidí zbytečnost či dokonce nesmysl.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    22:25 16.02.2018

    JARA V poslední době se hodně hovoří také o výběrovém řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Tento projekt vznikl před šesti lety za zcela jiné bezpečnostní a  především ...Zobrazit celý příspěvek

    JARA

    V poslední době se hodně hovoří také o výběrovém řízení na nákup víceúčelových
    vrtulníků. Tento projekt vznikl před šesti lety za zcela jiné bezpečnostní
    a  především ekonomické situace. Nestálo by za to ho přehodnotit a zvá-
    žit, zda v  budoucnu nepořídit spíše nové bitevní vrtulníky?

    Ne. Vezměte si, jakou armádu staví Česká republika. Jsou to ozbrojené síly, které mají v  rámci své velikosti vyvážené schopnosti. To znamená od  lehkých manévrových prvků přes střední až po  těžký element, který budeme mít plnohodnotný po  přezbrojení 7. mechanizované brigády. A do tohoto konceptu
    nám zapadá právě víceúčelový vrtulník. Bitevní vrtulník je, a  teď nechci nikomu nic
    podsouvat, jednoúčelový stroj určený pouze pro bitvu, nic jiného se s ním udělat nedá. Myslím si, že v našem středoevropském prostoru je víceúčelový vrtulník, který je možné využít nejen k podpoře jednotek pozemního vojska,
    ale i výsadkům speciálních sil, k doprovodům konvojů, k  záchranným úkolům atd., právě tou technikou, kterou potřebujeme. Bitevní vrtulník patří určitě do sestav armád, ale podstatně větších, než je ta naše.

    Původně jsem se chtěl zasmát, že někdo sdílí resortní časopis, který já moc osobně nemusím. Ač objektivně šel trochu nahoru. Pak jsem si přečetl ten článek a upřímně říkám, tahle citovaná slova jsou chyba. Dle mého osbního názoru ty slova nejsou v souladu se KVAČR a pokud ano, řekl tím, že rozhodnutím o bitevním vrtulníku do 2022 (nebo kolik tam je) jej dnes odpískal. Chtěl bych říci, že doufám, že tato slova pronesl jen v této době a jen pod tíhou situace, kdy se dnes permanentně hovoří o "tendru" víceúčelového vrtulníku, tedy nějak se to snaží obhajovat. Po těchto slovech jsem fakt zvědav, co nakonec vyberou, ale pokud to berou takto, je 12 mld kwa málo.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    20:56 16.02.2018

    http://www.mocr.army.cz/assets...

    Prečtěte si rozhovor s panem Bečvářem.... všechno je super:))

    http://www.mocr.army.cz/assets...

    Prečtěte si rozhovor s panem Bečvářem.... všechno je super:))

  • Flader
    20:47 16.02.2018

    Oni Kiowi vyzeraj´na prvý pohľad naozaj super. Cena tak isto. Otázna je ale ich ďalšia životnosť. Predsa len ona bojová varianta D, je stále modernizáciu 40 ročných vrtuľníkov.

    Oni Kiowi vyzeraj´na prvý pohľad naozaj super. Cena tak isto. Otázna je ale ich ďalšia životnosť. Predsa len ona bojová varianta D, je stále modernizáciu 40 ročných vrtuľníkov.

  • Matesaax
    19:36 16.02.2018

    Ono nejde jen o Kiowu,v naší armádě je vidět celkově nezájem o jakoukoliv použitou techniku z přebytků států NATO,ačkoliv řada okolních států nakupuje běžně.Ona ta Kiowa nevypadá ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono nejde jen o Kiowu,v naší armádě je vidět celkově nezájem o jakoukoliv použitou techniku z přebytků států NATO,ačkoliv řada okolních států nakupuje běžně.Ona ta Kiowa nevypadá špatně,nicméně její největší nevýhoda je,že jde vyloženě o jednoúčelový stroj,jakékoliv přepravní schopnosti tam chybí.Skrýt celý příspěvek

  • defaultPlayer
    19:16 16.02.2018

    Starlight - díky za info k cenám PTŘS Jara - jak vzdálený je "vzdálený" GŠ (?) - plavací Pandur, padací padáky pro výsadkáře, gumové pistole Phantom, Bren 1... Aldus (23:31 ...Zobrazit celý příspěvek

    Starlight - díky za info k cenám PTŘS

    Jara - jak vzdálený je "vzdálený" GŠ (?) - plavací Pandur, padací padáky pro výsadkáře, gumové pistole Phantom, Bren 1...

    Aldus (23:31 včera) - Aby princezna Leia nebyla jako herec (jsou ze stejné firmy) - hromada slibů, nákupy žádné....Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    18:36 16.02.2018

    Danny Uprimne, proc jsme nezkusili sahnout na Kiowa taky nechapu. Tedy...rekneme, ze par nevyhod by se naslo. Kdybychom to zkusili, mohlo to byt pro VzS neco podobneho jako ...Zobrazit celý příspěvek

    Danny

    Uprimne, proc jsme nezkusili sahnout na Kiowa taky nechapu. Tedy...rekneme, ze par nevyhod by se naslo. Kdybychom to zkusili, mohlo to byt pro VzS neco podobneho jako pokus pro nase tankisty sehnat Leo2 od Spanelu. Takovy levnejsi mezikrok pri prechodu na zapadni techniku, logistiku a vycvik.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    18:17 16.02.2018

    Trošku OT, Tak se omlouvám. V posledním ATM byla zprávička, že Řecko kupuje přebytečných cca 58 kousků OH-58 Kiowa. Vyzbrojené, zprovozuschpnene, s výcvikem a náhradními díly na ...Zobrazit celý příspěvek

    Trošku OT, Tak se omlouvám. V posledním ATM byla zprávička, že Řecko kupuje přebytečných cca 58 kousků OH-58 Kiowa. Vyzbrojené, zprovozuschpnene, s výcvikem a náhradními díly na dva roky. Další kupuji snad Chorvati a ještě někdo. Nepřišlo mi to jako nezajímavá možnost...Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    16:56 16.02.2018

    Kazd Vytrhavate veci z kontextu. Stale nerozumim tomu, co brani spolecne operaci v tom abychom se na tom podileli jako celek. Nechapu tu relevanci k tematu, kdybychom nebyli v ...Zobrazit celý příspěvek

    Kazd

    Vytrhavate veci z kontextu. Stale nerozumim tomu, co brani spolecne operaci v tom abychom se na tom podileli jako celek. Nechapu tu relevanci k tematu, kdybychom nebyli v NATO, nebude nas trapit zadny Air Policing. Presto, kdybychom to meli udelat cele sami, tak to bude s mezipristanim a dotankvanim paliva nekde ve Svedsku, Anglii...

    Jak pise KOLT zrovna tankery NATO ma.

    Porad nechapu, proc na takovem prikladu chcete dehonestovat nasi armadu, letectvo?Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    15:39 16.02.2018

    Byl tu opakovaně zmíněn vrtulník Airbus H160M pro francouzské ozbrojené síly. Přehled aktuálních dodacích termínů, počtů a plánovaných úkolů jsem publikoval nedávno na tomto ...Zobrazit celý příspěvek

    Byl tu opakovaně zmíněn vrtulník Airbus H160M pro francouzské ozbrojené síly. Přehled aktuálních dodacích termínů, počtů a plánovaných úkolů jsem publikoval nedávno na tomto odkazu:

    http://www.palba.cz/viewtopic.... Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    15:19 16.02.2018

    Pro Rase - to co T-80U dla ACR? ;-)

    Pro Rase - to co T-80U dla ACR? ;-)

Načítám diskuzi...

Stránka 19 z 33