S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Bitevní vrtulník S-70M Black Hawk; větší foto / Lockheed Martin 

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.

Armáda ČR hleda univerzální vrtulník

AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný.

 


 

„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky  je v současnosti  možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.

 

Po pátečním jednání (9. února)  na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa,  k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.
 

Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat  z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).

 

Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.

 

Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.

 

V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.

 

Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě  na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.

 

S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám.

 

Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.

„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.

 

„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“

 

S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.

 

Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.

 

Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky.

 

Bitevní S-70M Black Hawk

Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.

 

Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.

 

Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná. 

 

UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.

 

Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.

 

Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).

 

Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry.

  

Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.

 

„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“

 

Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda  rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).

 

Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.

 

V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...

NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek

Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve ...

Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • KOLT
    15:09 16.02.2018

    kazd, natankujem.... tak to nehrozí, dokud nekoupíme střední transportní letouny (KC-390 nebo tak něco). Sice nějaký kit k CASA existuje také, ale nevím, jestli by to vůbec ...Zobrazit celý příspěvek

    kazd, natankujem.... tak to nehrozí, dokud nekoupíme střední transportní letouny (KC-390 nebo tak něco). Sice nějaký kit k CASA existuje také, ale nevím, jestli by to vůbec stačilo. Zrovna pořizování specializovaných vzdušných tankerů po nás NATO vážně nechce. Mmchd, my jsme tím nijak nezatěžovali USA, tankery byly Italské ;-)Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    14:40 16.02.2018

    TF_HU Nic z kontext vytrženo není. Ta angl. věta jasně říká, že největší náklady operací jsou kryté samostanými schopnostmi zemí, které nejdou přes společný funding. Kdybyste ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU
    Nic z kontext vytrženo není. Ta angl. věta jasně říká, že největší náklady operací jsou kryté samostanými schopnostmi zemí, které nejdou přes společný funding.
    Kdybyste napsal , že Mi17 ani Mi24 tohle ani náhodou nezvlánou a muselo by se slaňovat, tak byste umě měl aspoň 4-.

    KOLT:
    it does mean that there is an over-reliance by the Alliance as a whole on the United States for the provision of essential capabilities, including for instance, in regard to intelligence, surveillance and reconnaissance; air-to-air refuelling; ballistic missile defence; and airborne electronic warfare.

    ---> že si na ten Island třeba sami natankujem se po nás chce - abysme snížili over-reliance by the Alliance as a whole on the United States ()Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    14:26 16.02.2018

    KOLT To rozhodně, PR by šlo jistě udělat lepší. Osobně to vnímám tak, že před MO Vondrou tu žádné PR nebylo, za MO Stropnického se mu všichni smáli a dnes? Dnes ti co se smáli ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    To rozhodně, PR by šlo jistě udělat lepší. Osobně to vnímám tak, že před MO Vondrou tu žádné PR nebylo, za MO Stropnického se mu všichni smáli a dnes? Dnes ti co se smáli MO Stropnickému tvrdí, že současná MO Šlechtová je ještě horší :-)

    Proto píšu, že když to vidím zde, je to zbytečné.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    14:22 16.02.2018

    Uzavřel bych to slovy, že S-70i to rozhodně nebude.

    Uzavřel bych to slovy, že S-70i to rozhodně nebude.

  • Rase
    14:22 16.02.2018

    kazd:
    Jižní Korea kupříkladu obdobně získala od rusů za deblokaci dluhu, mimo jiné i 33 T-80U a 2 T-80UK .)) získat se toho tedy dalo víc než jen vrtulníky

    kazd:
    Jižní Korea kupříkladu obdobně získala od rusů za deblokaci dluhu, mimo jiné i 33 T-80U a 2 T-80UK .)) získat se toho tedy dalo víc než jen vrtulníky

  • KOLT
    14:21 16.02.2018

    TF_HU, lepší PR by ministerstvu a AČR rozhodně neškodil, věřte mi.

    kazd, jak si prosím představujete, že bychom bez NATO zvládli misi Gripenů na Islandu?

    TF_HU, lepší PR by ministerstvu a AČR rozhodně neškodil, věřte mi.

    kazd, jak si prosím představujete, že bychom bez NATO zvládli misi Gripenů na Islandu?

  • TF_HU
    14:06 16.02.2018

    JP-- Hm, to si trochu pletete. Struktura jednotek fakt není to, co by armáda musela obhajovat před lidmi jako tady v diskuzi. Civilní kontrola odpovídá za to, že prostředky jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    JP--

    Hm, to si trochu pletete. Struktura jednotek fakt není to, co by armáda musela obhajovat před lidmi jako tady v diskuzi. Civilní kontrola odpovídá za to, že prostředky jsou vynaloženy efektivně. To je na úrovni MO. MO vysvětlí jak nakoupená technika, efektivně, zabezpečí splnění úkolu atd.

    Ale však to MO ČR dělá...uvedená technika zabezpečí plnění úkolů AČR stanovených v zákoně. Ale MO už nemusí vysvětlovat proč má letka 16 strojů, proč má jednoho velitele atd. Organizační struktura jednotek je v kompetenci vojáků a odpovídá taktice nasazení, plnění úkolů, podřízenosti atd. Samozřejmě, nic nebrání tomu aby to MO nebo GŠ dělal. Úplně vidím k čemu by to vedlo :-)

    Ale opět, to není otázka na mě.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    13:59 16.02.2018

    Kazd Trochu vám nerozumím. Ta věta dokazuje co? Že se národy nemohou domluvit na financování? Že když nemáme letoun, nemůže to řešit jinak? Vytrhl jste to z kontextu, mohl byste ...Zobrazit celý příspěvek

    Kazd

    Trochu vám nerozumím. Ta věta dokazuje co? Že se národy nemohou domluvit na financování? Že když nemáme letoun, nemůže to řešit jinak? Vytrhl jste to z kontextu, mohl byste nasdílet zdroj? Když už se mám něco učit, rád bych to přečetl celé. Děkuji.

    Vy jste mě pobavil. Air Policing je zase celek NATO, kam přispíváme. Nejsme v tom sami a nevidím důvod, proč bychom to měli řešit jen bilaterálně. Government shutdown tam nedávno měli, na spojeneckých závazcích se to projevilo jak?

    Bavím se nad tím, jak u jednoho článku řešíme komplet schopnosti AČR. tahle debata jen dokazuje jaký jsme národ odborníků a trenérů.

    BTW, zvládla. nemám obavy, že ne.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    13:51 16.02.2018

    Aldus: "Já se jen ptám, proč se v 2006 ty Mi-24 " Máte pohledávku za Ruskem a hledáte někoho kdo z Ruska něco chce ybste tu pohledávku započetl. Rusko samozřejmě řekně, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Aldus:
    "Já se jen ptám, proč se v 2006 ty Mi-24 "
    Máte pohledávku za Ruskem a hledáte někoho kdo z Ruska něco chce ybste tu pohledávku započetl.
    Rusko samozřejmě řekně, že ropu, plyn atd. nedá na zápočet. Co vám zbude .. tohle ne tohle ne... vrtulník, letadlo nebo nic. Ruský daň. poplatník na tom taky prodělal
    Ty vrtulníky nejsou špatné, ale měly být dávno v AFG výměnou za americké stroje.

    https://www.mesec.cz/clanky/de...

    https://wave.rozhlas.cz/deblok... Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    13:50 16.02.2018

    Ten H-160M je to samé jako AW-139M..jediná výhoda bude,že pokud to koupí francouzká armáda,tak to bude asi mít vyřešený problém s výzbrojí.Ostatně podobný vrtulník na bázi Dauphinu ...Zobrazit celý příspěvek

    Ten H-160M je to samé jako AW-139M..jediná výhoda bude,že pokud to koupí francouzká armáda,tak to bude asi mít vyřešený problém s výzbrojí.Ostatně podobný vrtulník na bázi Dauphinu H-155 plánují Korejci,má to mít dokonce v přídi kanon,ale oba tyhle stroje jsou celkem vzdálená budoucnost.To už by bylo zajímavější uvažovat o plánované nové generaci italského bitevníku T-129.

    TF_HU Díky za váš náčrt vrtulníkového letectva.Myslím,že pro stát naší velikosti je to optimální,ta letka Ch-47 by klidně mohla být i ve Kbelích,aby v Náměšti nebylo tak plno.Na druhou stranu však tipuju,že zrovna monstra jako CH-47 či CH-53 už by asi byly mimo naše možnosti,event. jich mít třeba jen 6-8.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    13:49 16.02.2018

    Aldus V roce 2006 jste věděl prd. V roce 2006 existoval plán, existuje dodnes, na modernizaci strojů stejně jako Mi 171...myslím, že i včetně zbraní. S mi 35 se počítalo ...Zobrazit celý příspěvek

    Aldus

    V roce 2006 jste věděl prd.

    V roce 2006 existoval plán, existuje dodnes, na modernizaci strojů stejně jako Mi 171...myslím, že i včetně zbraní. S mi 35 se počítalo stejně jako s Mi 171, jenže díky změně priorit...úsporných opatření...to nenastalo.Skrýt celý příspěvek

  • JP--
    13:48 16.02.2018

    TF_HU Proč a komu by to měla říkat, organizační struktura jednotek je plně v kompetenci Armády. BTW, existuje Koncepce vrtulníkového letectva...nejsem si jist, zda byla ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU Proč a komu by to měla říkat, organizační struktura jednotek je plně v kompetenci Armády. BTW, existuje Koncepce vrtulníkového letectva...nejsem si jist, zda byla podepsána...ale v této koncepci to bylo. Koncepce vznikala v době, kdy se vedl boj za zrušení/zachování Přerova.

    Protože to platíme a veřejnosti? Jako sorry pokud armáda po 30 letech od listopadu nechápe, že se musí prodat a komunikovat a vysvětlovat smysl svý existence, tak dříve nebo pozdějc jí někdo zruší, a to zcela vážně. Nejde říkat mi potřebujeme vrtulníky, musí se říct srozumitelně proč a jaký a proč je to důležitý. Pokud se tohle nedělá, tak to nemá smysl dělat vůbec. tohle je základní povinnost celýho vojenskýho i politickýho vedení armády. Bohužel to dodnes na GŠ i na obraně nepochopili. Armáda boj o peníze o prestiž o vysvětlení smyslu svý existence dlouhodobě prohrává. Stačí se zeptat průměrnýho občana jestli si váží armády v 80% bude odpověď ano a zeptat se ho, jestli by dal 12mld na vrtulníky, tak v 90% řekne ne protože se to rozkrade a ruský krámy jim stačej a o tom to taky je.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    13:43 16.02.2018

    TF_HU: A co po mě chcete? Naplácal jste zde x blbostí, mám vám je všechny vyvracet? Radši se snažte taky něco přiučit, třeba o zdojích NATO "•Indirect – or national – ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU:
    A co po mě chcete?
    Naplácal jste zde x blbostí, mám vám je všechny vyvracet? Radši se snažte taky něco přiučit, třeba o zdojích NATO
    "•Indirect – or national – contributions are the largest and come, for instance, when a member volunteers equipment or troops to a military operation and bears the costs of the decision to do so."
    O financování - bez peněz USA by se naše vrtulníky do AFG nikdy nepodívaly. Kde ty peníze USA asi vzali (nepiště, že je vytiskli vrazi z wall street)
    USA by přišlo výrazně levněji udělat tu práci našich vrtulníků svojí technikou, ale sledovali non cash cíle. Nelze spléhat, že to budou dělat stále. Mluví se o tom 3 roky.
    NATO očekává např.
    - že nemocnici komplet dovezeme a budeme provozovat sami, bez zapojení USA - neumíme
    - že Gripeny vyšleme na Island sami bez NATO - neumíme
    - že základnu NATO v AFG budem na zemi plně strážit sami - neumíme, nemáme techniku, nedostaneme ji tam atd.
    Vše nám musí dotovat/darovat NATO (poměrem nejvíc USA) a ty peníze si nenatisknou.
    Někdy si říkám, že by nám prospěl nějaký goverment shutdown, kdy se i US senátorům zruší letenky ze dne na den, aby lidi chápali některé elemetární záležitosti.
    Ale chápu, že plácat fráze do dikuze je jednušší.

    Možná byste nám měl spíš napsat jestli to co je na videu zvládne s nějakým vrtulníkem AČR, např. vysadit takto speciály z SOATU na tom místě bez slaňování a bez toho aby kolem byla 5 m vrtstva zvířeného prachuSkrýt celý příspěvek

  • Aldus
    13:39 16.02.2018

    TF_HU: Díky za doplnění kontextu. Já se jen ptám, proč se v 2006 ty Mi-24 vůbec braly a nevzalo se něco jiného, když už tenkrát bylo jasné, že koncepci Mi-24 (polotransportni) ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU:
    Díky za doplnění kontextu. Já se jen ptám, proč se v 2006 ty Mi-24 vůbec braly a nevzalo se něco jiného, když už tenkrát bylo jasné, že koncepci Mi-24 (polotransportni) opouštějí i Rusové (Mi-28) a my je nakonec vyřazujeme před koncem jejich životnosti. Je to řečnická otázka, chápu, že odpověď tu nikdo nezná.
    Nevíte aspoň vy, jestli část Mi-24 (snad 10 ks) má být zachována nebo nakonec ne?Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    13:37 16.02.2018

    odkaz kde jsem čerpal k H160M

    odkaz kde jsem čerpal k H160M

  • TF_HU
    13:36 16.02.2018

    RASE o se týče toho H160M, jen mrknu na net a vidím, že Francie počítá s dodávkami v roce 2028 (k dnešnímu dni mají tři prototypy), což je jaksi tak nějak mimo náš časový rámec. ...Zobrazit celý příspěvek

    RASE

    o se týče toho H160M, jen mrknu na net a vidím, že Francie počítá s dodávkami v roce 2028 (k dnešnímu dni mají tři prototypy), což je jaksi tak nějak mimo náš časový rámec. Nemluvě o tom, že kategorií je to spíše k Mi 171 a to v současnosti nehledáme. Tím netvrdím, že od roku 2022 bychom se nemohli mrknout při snaze najít náhradu za zmiňovanou mi 171.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    13:29 16.02.2018

    JP-- Aha, a proč to GŠ neřekne naplno?? bude 2x letka 8 Mi 171 + 6 LUH (8+8 respektive 9+9) by dávalo větší smysl, ale budiž a místo toho mlží. Proč a komu by to měla říkat, ...Zobrazit celý příspěvek

    JP--

    Aha, a proč to GŠ neřekne naplno?? bude 2x letka 8 Mi 171 + 6 LUH (8+8 respektive 9+9) by dávalo větší smysl, ale budiž a místo toho mlží.

    Proč a komu by to měla říkat, organizační struktura jednotek je plně v kompetenci Armády. BTW, existuje Koncepce vrtulníkového letectva...nejsem si jist, zda byla podepsána...ale v této koncepci to bylo. Koncepce vznikala v době, kdy se vedl boj za zrušení/zachování Přerova.

    Pak požadavek na PTŘS dává smysl a jedna letka podporuje jednu brigádu taky dává smysl. Otázka je jestli to mixovat typy , ale to je folklór i v pozemním vojsku.

    Opakuji po sté, že požadavek na PTŘS byl reakcí na ukončení provozu bitevních vrtulníků a cílem bylo udržet piloty vycvičené. Pro remcaly...samozřejmě, že ti takto piloti podporovali i PozS.

    pak ale není vyřešen medevac a CSAR pokud by to neměly dělat 171 ky s eskortou od LUH a LZS se bude řešit separátně. pořád jsou to tři typy, ale dává to větší smysl, než 12, 12. Pak mě Venom smysl nedává, UH-60/ S-70 s plnou paletou zbraní jo, ale je to trošku overkill, respektive by to bylo super, ale LUH to rozhodně není.

    Tak opakuji. VzS nehledají náhradu flotily Mi 171, ani nehledají náhradu bitevníka...což by byl bitevník. Prostě se hledá menší vrtulník (on třeba i UH1Y se označuje jako LUH) který by doplnil letku Mi 171 a současně by na něm létali piloti bitevních vrtulníků, kterým ten bitevník uzemní.

    MEDEVAC je řešen vrtulníkem W3A. Teoreticky by W3A zvládl i CSAR, ale to si myslím, že je na hraně s personálem a technickýcm stavem počtu vrtulníků.

    CSAR může dělat Mi 171, tak jako jej dělá dosud.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    13:22 16.02.2018

    KAZD

    ano to není odpověď na mnou položený dotaz. LZS vás sice sere, ale je to úplně jiné téma.

    KAZD

    ano to není odpověď na mnou položený dotaz. LZS vás sice sere, ale je to úplně jiné téma.

  • TF_HU
    13:21 16.02.2018

    RASE

    Nevím, to je otázka na jiné.

    RASE

    Nevím, to je otázka na jiné.

  • kazd
    13:19 16.02.2018

    Když jsme u těch vrtulníků... ti lidi jsou fak nepoučitelní (nebyla to učitelka ...Zobrazit celý příspěvek

    Když jsme u těch vrtulníků... ti lidi jsou fak nepoučitelní (nebyla to učitelka :-))

    https://hradec.idnes.cz/vrtuln... Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 20 z 33