S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Bitevní vrtulník S-70M Black Hawk; větší foto / Lockheed Martin 

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.

Armáda ČR hleda univerzální vrtulník

AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný.

 


 

„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky  je v současnosti  možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.

 

Po pátečním jednání (9. února)  na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa,  k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.
 

Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat  z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).

 

Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.

 

Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.

 

V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.

 

Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě  na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.

 

S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám.

 

Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.

„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.

 

„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“

 

S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.

 

Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.

 

Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky.

 

Bitevní S-70M Black Hawk

Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.

 

Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.

 

Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná. 

 

UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.

 

Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.

 

Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).

 

Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry.

  

Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.

 

„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“

 

Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda  rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).

 

Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.

 

V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...

NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek

Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve ...

Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • JP--
    13:09 16.02.2018

    Aha, a proč to GŠ neřekne naplno?? bude 2x letka 8 Mi 171 + 6 LUH (8+8 respektive 9+9) by dávalo větší smysl, ale budiž a místo toho mlží. Pak požadavek na PTŘS dává smysl a ...Zobrazit celý příspěvek

    Aha, a proč to GŠ neřekne naplno?? bude 2x letka 8 Mi 171 + 6 LUH (8+8 respektive 9+9) by dávalo větší smysl, ale budiž a místo toho mlží.

    Pak požadavek na PTŘS dává smysl a jedna letka podporuje jednu brigádu taky dává smysl. Otázka je jestli to mixovat typy , ale to je folklór i v pozemním vojsku.

    pak ale není vyřešen medevac a CSAR pokud by to neměly dělat 171 ky s eskortou od LUH a LZS se bude řešit separátně. pořád jsou to tři typy, ale dává to větší smysl, než 12, 12. Pak mě Venom smysl nedává, UH-60/ S-70 s plnou paletou zbraní jo, ale je to trošku overkill, respektive by to bylo super, ale LUH to rozhodně není.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    13:06 16.02.2018

    Francouzi už nějaký čas řeší vývoj stroje Airbus H160M, který má nahradit u námořnictva stroje Alouette IIIS, SA 365 Dauphin a AS565 Panther. U letectva AS555 Fennec a SA330 Puma. ...Zobrazit celý příspěvek

    Francouzi už nějaký čas řeší vývoj stroje Airbus H160M, který má nahradit u námořnictva stroje Alouette IIIS, SA 365 Dauphin a AS565 Panther. U letectva AS555 Fennec a SA330 Puma. U pozemních sil pak vrtulníky Puma, tak i SA341/SA342 Gazelle a Fennec. V roce 2017 o tom bylo oficiálně rozhodnuto a první kus má být dodán 2019 a do roku 2024 pořízeno 160-190 kusů. Nebylo by tedy tohle, nebo něco podobného, ideální i pro AČR ?

    https://www.aerobuzz.fr/wp-con... Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    13:01 16.02.2018

    Matesaax Já se rozhodně nepovažuji za odborníka na vrtulníkové letectvo, nebo tvorbu nějakých koncepcí. Už jednou jsem slíbil redaktorovi a jednomu z diskutujících, že na to ...Zobrazit celý příspěvek

    Matesaax

    Já se rozhodně nepovažuji za odborníka na vrtulníkové letectvo, nebo tvorbu nějakých koncepcí. Už jednou jsem slíbil redaktorovi a jednomu z diskutujících, že na to téma něco napíšu, bohužel nejsem takový spisovatel a času není nazbyt, takže s tím sám zápasím a s každou diskuzí podobné této to hážu do koše.

    Ve zkratce je potřeba si uvědomit, že flotila 171 a 24/35 je málo. Nepočítám W3A jež je ve struktuře VzS trochu jinde. Ale z mého pohledu, pokud máme zabezpečovat dvě (v budoucnu možná tři brigády), speciální síly, držet nějakou formu hotovosti pro vlastní piloty jako je CSAR, DART atd, je současná flotila hodně malá. nejde jen o vrtulníky, ale technické prostředky, lidi atd.

    Z mého ideálního pohledu:

    Budeme mít letku SOF s 12 vrtulníky typu AH/MH
    Budeme mít transportní letku s 16 Mi 171 (nebo podobný)
    Budeme mít bitevní letku s Mi 35/AH (modernizovaný, nebo moderní AH)
    Budeme mít transportní/CARGO letku s něčím jako je CH-47

    Ve vrtulníkovém křídle vidím prostor pro čtyři letky...počty strojů mohou být klidně jiné, dle finanční náročnosti a schopnosti.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    12:48 16.02.2018

    JARA No, to o vás vypovídá dost. neochota si uznat, že prostě nemáte všechny informace. Ani to co vám mohu napsat já, vám nedá celej obrázek. Mé střípky vám mohou jen dokázat, ...Zobrazit celý příspěvek

    JARA

    No, to o vás vypovídá dost. neochota si uznat, že prostě nemáte všechny informace. Ani to co vám mohu napsat já, vám nedá celej obrázek. Mé střípky vám mohou jen dokázat, že nějaká změna, není jen tak z plezíru.

    Pochopte, že každý plán, SOP, nebo koncept je jen papír, reagující na změny. Pokud se něco dělá jinak, je to reakce na nějakou změnu. To je takový všeobecný popis. nelze tvrdit, jak RASE, že vše je špatně. Takovou myšlenku odmítám přijmout, ať je to k AČR, nebo k PČR nebo třeba ke krajské nemocnici.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    12:44 16.02.2018

    Luky Ne, důstojníkem jsem rozhodně nebyl. JP-- Není to úúúplně přesné, ale dejme tomu. Prvotní motivací, pocházející z minulosti je fakt náhrada, nebo doplnění po odchodu ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky

    Ne, důstojníkem jsem rozhodně nebyl.

    JP-- Není to úúúplně přesné, ale dejme tomu. Prvotní motivací, pocházející z minulosti je fakt náhrada, nebo doplnění po odchodu Mi2. Ale to v dokumentech už nenajdete.

    Jinak koncepčně, letky měly být vybaveny 8 ks 171 a 6 ks LUH...Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    12:43 16.02.2018

    KOLT: původně jsem chtěl napsat, že ty vrtulníky a radary mohly být dávno jelikož se řeší delší čas, ale pak jsem hledal informace a zajímavé je, že ve stejný čas jako se začaly ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT:
    původně jsem chtěl napsat, že ty vrtulníky a radary mohly být dávno jelikož se řeší delší čas, ale pak jsem hledal informace a zajímavé je, že ve stejný čas jako se začaly řešit vrtulníky (jak zmínil TF_HU), vedení obrany na začátku roku 2013 sestavilo celoresortní projektový tým, který měl navrhnout řešení situace ohledně BVP. Tehdy se řešilo zda bude stačit modernizace, náhrada Pandury, nákup ojetých strojů nebo nákup fungl nových mašin. Takže tak :DSkrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    12:42 16.02.2018

    TF_HU:Bylo by možné napsat jakou představu máte o vrtulníkovém letectvu vy jako odborník,tak aby to bylo ve finančních možnostech naší armády.

    TF_HU:Bylo by možné napsat jakou představu máte o vrtulníkovém letectvu vy jako odborník,tak aby to bylo ve finančních možnostech naší armády.

  • Matesaax
    12:40 16.02.2018

    Ohledně AH-6,tak jeho nevýhoda je opravdu v malých rozměrech což hodně limituje možnosti jeho použití,nicméně jako bojový stroj ve všech ohledech překonává větší konkurenty H-145 ...Zobrazit celý příspěvek

    Ohledně AH-6,tak jeho nevýhoda je opravdu v malých rozměrech což hodně limituje možnosti jeho použití,nicméně jako bojový stroj ve všech ohledech překonává větší konkurenty H-145 či AW-139.Je certifikovaný pro nesení PTRS a jeho avionika je částečně shodná s AH-64.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    12:37 16.02.2018

    Kazd Poznámka o Topolánkovi je irelevantní. Způsob zapojení naší Armády do NRF NATO je doložitelný, nasaditelnost sil též. Nemohu za to, že přestřelíte a pak nevíte jak z toho ...Zobrazit celý příspěvek

    Kazd

    Poznámka o Topolánkovi je irelevantní. Způsob zapojení naší Armády do NRF NATO je doložitelný, nasaditelnost sil též. Nemohu za to, že přestřelíte a pak nevíte jak z toho ven.

    Operace NATO financuje NATO ze společného rozpočtu. Rád bych vás poprosil, kdybyste místo vtipech o Topolánkovic rodině napsal, kterýto úkol, že máme plnit sami. Hlavně, kde je problém v tom, že si přperavu kontingentu nasmlouváme s Agenturou v rámci NATO, nebo komerční společností?Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    12:34 16.02.2018

    RASE, RASE Docházejí argumenty k čemu? Nezlobte se, ale o takových chujovinách s vámi dikutovat nebudu. Pochopím, že v diskuzi někdo má jiný názor na nějaký výběr, pochopím, ...Zobrazit celý příspěvek

    RASE, RASE

    Docházejí argumenty k čemu?
    Nezlobte se, ale o takových chujovinách s vámi dikutovat nebudu. Pochopím, že v diskuzi někdo má jiný názor na nějaký výběr, pochopím, když někdo nebude souhlasit s tím vrtulníkem, protože jiný vrtulník se mu zdá lepší.

    Odmítám se podílet na neoprávněné kritice, špinění celého MO ČR jen na základě vašich ukřivděných domněnek. Nebudu se podílet na pomluvách někoho, koho ani osobně neznám, neznám ani pořádně jeho pracovní náplň (natož tak vy) to je daleko za mou morální integritou.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    12:30 16.02.2018

    Rase, problém je, že by nadáváte na plánovače VzS, ačkoliv ti svoje požadavky dali už dávno, po začátku konfliktu na Ukrajině, když se ukázalo, že by mohlo být více peněz, je tomu ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase, problém je, že by nadáváte na plánovače VzS, ačkoliv ti svoje požadavky dali už dávno, po začátku konfliktu na Ukrajině, když se ukázalo, že by mohlo být více peněz, je tomu přizpůsobili. Jenže MO (možná v kombinaci s GŠ, nevím, ovšem nepřekvapilo by mě to) nebyli schopní to za těch x let dotáhnout do konce. Přestože a) byla na úrovni vlády i MO stabilita jak nikdy, b) byla ochota politiků do armády investovat, neb lidé k tomu po té Ukrajině byli více přístupní.

    Rase prostě nemá rád vrtulníky, zato ho baví obrněná technika, takže by radši peníze nalil do ní :-) Osobně myslím, že BVP jsou také větší priorita než LUH. Nicméně ne zas o tolik, respektive momentálně se dají peníze z politiků vcelku slušně vytřískat (na obojí), čili je škoda, že se tak za 4 roky nestalo, naopak se ještě z rozpočtu vracely :-( Dlouho to platit nemusí...Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    11:55 16.02.2018

    Skelet Já četl všechno nemějte starost, navíc jsem se z diskuze stáhl( tekže o nějákém prosazování mého názoru nemůže být řeč), ale ty poslední komenty byly opravdu věcné jen co ...Zobrazit celý příspěvek

    Skelet
    Já četl všechno nemějte starost, navíc jsem se z diskuze stáhl( tekže o nějákém prosazování mého názoru nemůže být řeč), ale ty poslední komenty byly opravdu věcné jen co je pravda.....,
    Výsledek, stále se nemohu zbavit dojmu velkých zmatků ať už na MO nebo GŠ.... a argumentace na obhajobu toho odpiskaného tendru a vůbec způsobu definice požadavků je zmatečná také.
    Tak se mi nedivte, že po přečtení diskuze bych v rozhořčení ty piloty posadil na kola. A úředníky MO vyhnal na triatlon aby se jim prokrvily “makovice”Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    11:50 16.02.2018

    Ale všiml jsi si, že provokovaný člověk toho víc řekne? :D

    Ale všiml jsi si, že provokovaný člověk toho víc řekne? :D

  • skelet
    11:44 16.02.2018

    Já to neprožívám, jen říkám, že se chováte jak blbci :D
    Jara: vysvětlil toho dost, ale to by jste museli číst a ne prosazovat vlastní (světo)názor.

    Já to neprožívám, jen říkám, že se chováte jak blbci :D
    Jara: vysvětlil toho dost, ale to by jste museli číst a ne prosazovat vlastní (světo)názor.

  • JP--
    11:44 16.02.2018

    Takže pokud tomu rozumim. VzS původně chtělo LUH k bzučení v Čechách, lehkej transport + palebnou podporu speciálů a chtěla jednu letku 12 kusů s tim, že přejdou piloti MI-24 a ...Zobrazit celý příspěvek

    Takže pokud tomu rozumim. VzS původně chtělo LUH k bzučení v Čechách, lehkej transport + palebnou podporu speciálů a chtěla jednu letku 12 kusů s tim, že přejdou piloti MI-24 a 24ky se zruší bez náhrady. (nejsou peníze, lidi vyhazovat nechceme tak se koupí něco levnýho a v rámci možností docela užitečnýho) O užitečnosti LUH se nemá smysl dohadovat, ale Sokoly dělají LZS (a donedávna jich bylo letuschopných jen pár sorry 3) takže LUH není.

    takže kompozice dle VzS by byla 222 ka M-171š (12 kusů) -1, 221 ka 12 kusů LUH + možná 4 171 Š a zbytek by zůstal v 243ce.

    Pak se zjistilo, že je více peněz takže místo reálnýho LUH v kategorii AH-6 Little Bird se přešlo k více méně středním vrtulím, neb ty se dají použít pro vojenský účely (myslim reálný nasazení v bojový zóně) lépe než LUH, který očeše každej s kalachem.

    Sorry, ale tohle moc koncepčně nevypadá.

    Je otázka, zda armáda naší velikosti má provozovat 3 druhy vrtulníků. 3x logistika 3x mechanici, 3x náhradní díly , 3x certifikace. No nevim bejt VzS tak se zamyslim znovu jak tohle osekat. protože ať koukam jak koukam LLUH budou chybět výhledově se bude řešit MI-171 a Sokoly. Takže ten typ co se teď vybere by byl ideální tak, aby zůstaly 2 vrtulníky takže buď koupit těžší co by výhledově nahradil i MI-171, (Venom otázka zda se budou dál vyrábět, nebo BlacHawk klon),

    nebo jít cestou lehčího LUH, kterej by pak, mohl vyměnit i Sokoly. Teda něco perspektivního. V tom případě něco jako H145M a nedej bože, že by se koupilo jich víc třeba 24 +2 pro dvě letky. Bitevníky zrušit s tim souhlas.

    Btw koupit jich alespoň 13 ať je jedna mašina na výměnu ať to nedopadne jak u 22ky.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    11:39 16.02.2018

    @skelet
    Ale vdyť on TF-HU byl DŮSTOJNÍKEM na posádce a ne ouředníkem MO, tak to zas tolik neprožívej.

    @skelet
    Ale vdyť on TF-HU byl DŮSTOJNÍKEM na posádce a ne ouředníkem MO, tak to zas tolik neprožívej.

  • Poutnik
    11:37 16.02.2018

    TF_HU: TF_HU: Když tu jsou sami blbci, proč jste tu a diskutuje? Kazdy má právo na svůj názor a jsme laická veřejnost. Pokud s názorem nesouhlasíte stač uvést svoje důvody a názor ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU: TF_HU: Když tu jsou sami blbci, proč jste tu a diskutuje? Kazdy má právo na svůj názor a jsme laická veřejnost. Pokud s názorem nesouhlasíte stač uvést svoje důvody a názor rozporovat, a ne hned nadávat urážet. My mužem operovat jenom s parametry veřejně známými a z nich děláme názor.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    11:37 16.02.2018

    A moc se toho nevysvětlilo, spíše je to taková obhajoba neobhajitelného toď vše....

    A moc se toho nevysvětlilo, spíše je to taková obhajoba neobhajitelného toď vše....

  • Jara
    11:32 16.02.2018

    Skelet
    Trochu z nadsázkou ( samozřejmě )... ale beru dnes svoji výhru :))

    Skelet
    Trochu z nadsázkou ( samozřejmě )... ale beru dnes svoji výhru :))

  • kazd
    11:31 16.02.2018

    "...ikdyž tam jede britský prapor, jeho přesun je hrazen z prostředků NATO." mě připomínáte tu historku co říkal Topolánek. Syn po něm chtěl koupit něco drahého a Topolánek mu ...Zobrazit celý příspěvek

    "...ikdyž tam jede britský prapor, jeho přesun je hrazen z prostředků NATO."

    mě připomínáte tu historku co říkal Topolánek.
    Syn po něm chtěl koupit něco drahého a Topolánek mu říká. "Nemám na to, to je moc drahé."
    Syn: "tak vyber z bankomatu ..."Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 21 z 33