S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Bitevní vrtulník S-70M Black Hawk; větší foto / Lockheed Martin 

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.

Armáda ČR hleda univerzální vrtulník

AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný.

 


 

„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky  je v současnosti  možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.

 

Po pátečním jednání (9. února)  na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa,  k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.
 

Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat  z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).

 

Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.

 

Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.

 

V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.

 

Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě  na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.

 

S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám.

 

Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.

„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.

 

„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“

 

S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.

 

Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.

 

Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky.

 

Bitevní S-70M Black Hawk

Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.

 

Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.

 

Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná. 

 

UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.

 

Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.

 

Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).

 

Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry.

  

Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.

 

„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“

 

Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda  rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).

 

Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.

 

V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...

NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek

Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve ...

Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • skelet
    11:30 16.02.2018

    Rase: a víš, že se mu vůbec nedivím? Dost věcí upřesnil na pravou míru, ale co Vy? Zase to vrátíte na začátek a ještě si přihodíte něco o lampasácích, darmožroutech apod. Divím se, ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: a víš, že se mu vůbec nedivím? Dost věcí upřesnil na pravou míru, ale co Vy? Zase to vrátíte na začátek a ještě si přihodíte něco o lampasácích, darmožroutech apod. Divím se, že se s Váma ještě vůbec zatěžuje.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    11:28 16.02.2018

    a vítězem o největšího blbce se stává.. Jara tu poslední větu fakt myslíte vážně?

    a vítězem o největšího blbce se stává.. Jara tu poslední větu fakt myslíte vážně?

  • Rase
    11:27 16.02.2018

    ...jak jsem říkal, začne kolem sebe kopat a už kope. Docela se bavím nad tím, když TF_HU dojdou argumenty, tak začne mluvit o lidech jako idiotech a začne kolem sebe házet hodně ...Zobrazit celý příspěvek

    ...jak jsem říkal, začne kolem sebe kopat a už kope.
    Docela se bavím nad tím, když TF_HU dojdou argumenty, tak začne mluvit o lidech jako idiotech a začne kolem sebe házet hodně sprostá slova. Tohle je podle tebe ten profesionál skelete ?Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    11:26 16.02.2018

    Já se opravdu těším na to až se upřesni specifikace, doufám ve smysluplné parametry promítající dlouhodobé cíle ..... a také doufám, že už nenastane situace s huey kdy se zařadí ...Zobrazit celý příspěvek

    Já se opravdu těším na to až se upřesni specifikace, doufám ve smysluplné parametry promítající dlouhodobé cíle ..... a také doufám, že už nenastane situace s huey kdy se zařadí stroj mimo požadavky. Jestli je toho někdo na MO schopen ?
    Dále ted by měla být priorita BVP, tento program ještě chvíli klidně počká a čas mohou ty “kompetentní :))) “ věnovat přípravě nového zadání. A piloti ? Ty mohou zatím trénovat ve stylu tmavomodrého světa, na nějaké jízdní kola se peníze najdou....Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    11:23 16.02.2018

    Tak já nemyslím, že bychom nezvládli zahraniční misi např. s H-Force combem...ale co si budeme namlouvat, mise venku tahnou hlavně Amíci.

    Tak já nemyslím, že bychom nezvládli zahraniční misi např. s H-Force combem...ale co si budeme namlouvat, mise venku tahnou hlavně Amíci.

  • TF_HU
    11:21 16.02.2018

    KAZD Na skutečné bojové zapojení do misí je potřeba jiná úrověň a množství techniky, lidí a zabezpečení. Na tohle je hlavně třeba politická vůle. Přesto, by si KAZD mohl ...Zobrazit celý příspěvek

    KAZD

    Na skutečné bojové zapojení do misí je potřeba jiná úrověň a množství techniky, lidí a zabezpečení.

    Na tohle je hlavně třeba politická vůle. Přesto, by si KAZD mohl uvědomit, že se zapojujeme převážně do mírových operací NATO. Ono bojových jich moc není, že jo :-)Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    11:13 16.02.2018

    LUKY ...s tím argumentem se bude operovat pokaždé, jsou totiž ambice, schopnosti, které deklarujeme do NATO. Teoreticky by toho měla být schopná komplet armáda, ale to je jiné ...Zobrazit celý příspěvek

    LUKY

    ...s tím argumentem se bude operovat pokaždé, jsou totiž ambice, schopnosti, které deklarujeme do NATO. Teoreticky by toho měla být schopná komplet armáda, ale to je jiné téma a na delší seminář. nedělám si iluze, že by to třeba RASE pobral...Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    11:10 16.02.2018

    KAZD Pardon, ale jste vedle jak ta jedle. To, že nevlastníme letou typu C17 neznamená, že nedokážeme přepravit jednotku do místa operace. Víte, občas z vás vypadne dobrá pointa, ...Zobrazit celý příspěvek

    KAZD

    Pardon, ale jste vedle jak ta jedle. To, že nevlastníme letou typu C17 neznamená, že nedokážeme přepravit jednotku do místa operace. Víte, občas z vás vypadne dobrá pointa, jinak samý sračky.

    Nebudu opakovat proč se buduje schopnost SOATU.

    Jaký úkol bychom měli plnit sami? NATO, pokud někam vyšle svou operaci hradí přesuny všech, nejen nás...ikdyž tam jede britský prapor, jeho přesun je hrazen z prostředků NATO.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    11:09 16.02.2018

    Jako citové vydírání by zde někdo mohl brát reálné zhodnocení jak dopadlo naše nasazení vrtulníků v AFG náklady versus odváděná práce versus dlouhoodbá udržitelnost. Dtto se děje ...Zobrazit celý příspěvek

    Jako citové vydírání by zde někdo mohl brát reálné zhodnocení jak dopadlo naše nasazení vrtulníků v AFG náklady versus odváděná práce versus dlouhoodbá udržitelnost. Dtto se děje na Sinaji s CASOU.
    Na skutečné bojové zapojení do misí je potřeba jiná úrověň a množství techniky, lidí a zabezpečení.
    Tím nesnižuju odvedenou práci v AFG vzhledem k velikosti armády. Ale investice v řádu desítek miliard se kvůli misím dělat nedají.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    11:05 16.02.2018

    RASE

    Běžte plakat na jiný hrob.

    RASE

    Běžte plakat na jiný hrob.

  • Luky
    11:01 16.02.2018

    Mě ale připadá, že se s tím argumentem pořád operuje. Je to takový citový vydírání.

    Mě ale připadá, že se s tím argumentem pořád operuje. Je to takový citový vydírání.

  • kazd
    10:57 16.02.2018

    Do mise po nás vrtulníky nikdo nechce. Našich pár kusů nemá žádný význam. Daleko víc se ocení, když dokážeme sami zvládnout nějaký jiný úkol. Aby to nemuselo být ve stylu - ...Zobrazit celý příspěvek

    Do mise po nás vrtulníky nikdo nechce.
    Našich pár kusů nemá žádný význam.
    Daleko víc se ocení, když dokážeme sami zvládnout nějaký jiný úkol.
    Aby to nemuselo být ve stylu - spojenci nás tam převezou (nemáme letadlo), zaplatí nám nutnou dodatečnou výzbroj (nemáme) a my tam pak něco uděláme a napíšem o tom do novin.
    Sami aktuálně nejsme schopni zabezpečit ani nemocnici, ani stráž NATO základny atd..Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    10:51 16.02.2018

    Hlavně žádnou křeč. Co se stalo, stalo se....teď to chce s chladnou hlavou otevřít znovu, dát všem šanci a mít vizi. V mých laických úvahách hraje roli, že by to mělo zvýšit ...Zobrazit celý příspěvek

    Hlavně žádnou křeč. Co se stalo, stalo se....teď to chce s chladnou hlavou otevřít znovu, dát všem šanci a mít vizi.

    V mých laických úvahách hraje roli, že by to mělo zvýšit obranyschopnost ČR.
    Takže opět s přihlédnutím k ekonomice provozu a největším hrozbám.
    Druhá věc jsou mise. Je opravdu hodně sci-fi možnost, pronajímat si na mise to nejlepší? Třeba to smetete ze stolu jednou větou, že na to Američani nikdy nepřistoupí. Já ale chápu ty vojáky co vyjedou ven, že by to chtěli stejný jako oni.

    Jenomže pro domácí armádu mi furt vychází kombinace obratný bojovník + masivní transport nejlepší. Přitom bych klukům Blackhawka přál.

    @Rase
    Zase nebudeme křivdit, je to sice už pár let, ale nakupovali se ty "Italský teréňáky ":)Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    10:37 16.02.2018

    Tedy pobírají plat, řeší závažné otázky ohledně vývoje situace ve světě, technické parametry strojů, drží se nastavených mantinelů atd. tohle dokáží dělat 5 nebo i 10 let, bez ...Zobrazit celý příspěvek

    Tedy pobírají plat, řeší závažné otázky ohledně vývoje situace ve světě, technické parametry strojů, drží se nastavených mantinelů atd. tohle dokáží dělat 5 nebo i 10 let, bez hmatatelného výsledku - já vám nevím, ale mě mě přijde lepší ty peníze na platy investovat třeba do šachového kroužku...

    ...nebo alespoň do vývoje někde na univerzitách, kdy je výsledek užitečnější. Ale jo, já kdybych v práci nemusel nic dělat a někdo z venku mi řekl že nedělám nic, tak taky budu kolem sebe kopat že to není pravda, že je to hrozně tajné a nikdo mi do toho nemá co kecat, protože o tom nic neví. Výmluvy se zkrátka dají najít vždycky - to je ale problém celého Ministerstva obrany. Hlavně se u toho tvářit profesionálně a že se vlastně nic neděje, že to tak má být.
    Mě jako plátce daní zajímá výsledek, který je už cca 5 let nula. Opravdu mě nenapadá nic co se pro vojáky nového koupilo (trenýrky a mundůr beru jako samozřejmost). Před tím byla krize, tak nekupování tak nějak chápuSkrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    10:14 16.02.2018

    Aldus A ještě, ty Mi-24 jsme dostali až v roce 2006 v rámci deblokace ruského dluhu a už v 2011 vojáci přišli, že chcou jiné stroje. To se jich v 2006 fakt nikdo nezeptal?? V ...Zobrazit celý příspěvek

    Aldus

    A ještě, ty Mi-24 jsme dostali až v roce 2006 v rámci deblokace ruského dluhu a už v 2011 vojáci přišli, že chcou jiné stroje. To se jich v 2006 fakt nikdo nezeptal??

    V rámci deblokace ruského dluhu měly původně přijít transportní letouny. Z technických důvodů se nakonec rozhodlo o náhradním řešení, změně priorit, a dodány měly být vrtulníky řady Mi. Jak transportní MI 171 tak Mi 35. Už tehdy se vědělo, že přijdou "holé" a bude je třeba modernizovat na "NATO STANDARD" vznikly plány na modernizace obou typů. (v té době se jednalo o modernizace provedené samým rusem, nebo izraelcem...to nedopadlo z několika důvodů. Rus řekl, že v takovém případě by cena modernizace spolkla tolik peněz že bychom v rámci deblokace dostali možná tak dva stroje a překážka v modernizaci od izraele je v české loby ohánějící se tím, že jen LOM má licenci na zásah do konstrukce vrtulníků...)

    S modernizací Mi171 se spěchalo kvůli nasazení v ISAF, modernizace Mi 35 šla na oltář vlasti a krize a všech ostatních možných důvodů jak armádě krátit rozpočet a peníze. Nakonec se rozhodlo o provedení modernizace jen u Mi 171 a nemodernizovat Mi 35. Od té doby je všem na VzS, kteří řeší koncepčně vrtulníky, že je třeba hledat peníze na modernizaci, nebo řešit typovou náhradu bitevního vrtulníku.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    10:00 16.02.2018

    Rase Jak píšete, protože neznáte vyjednávací podmínky Srbska, těžko to můžete posuzovat s podmínkami u nás. Všeobecně, málo která společnost je schopna dodat stroje a výcvik ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase

    Jak píšete, protože neznáte vyjednávací podmínky Srbska, těžko to můžete posuzovat s podmínkami u nás. Všeobecně, málo která společnost je schopna dodat stroje a výcvik dnem podpisu. Takový projekt fakt běží několik let. Tedy od zahájení, podpisu a dodávky. USAF řeší náhradu UH1N od roku 2011.

    Hrozby, války se mění, dost často se mění taktika, to je obrovský proces, ale zatím se vrtulníky používají stále ke stejným úkolům dopravy vojáků, efektu na cíl. Mění se jen jak a čím.

    Váš povzdech nad nulou. Vojáci to jako profesionálové řeší v rámci vymezených mantinelů vlevo a vpravo. Výsledek fakt nezávisí na jejich rozhodnutí.

    Já si to neberu osobně, upřímně, z vašeho hodnocení procesu si nedělám nijak těžkou hlavu, protože evidentně ten proces neznáte celý a přisuzujete nějakou odpovědnost někomu komu ani nenáleží.

    To, že je hodnocení kapacit, schopností nekonečný proces je úplně normální. Nevím čemu se divíte. Pokud v tom procesu uděláte mezery...jste ve sračkách jako jsme dnes my...kontinuita je přerušena.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    09:45 16.02.2018

    TF_HU: tedy možná tak 2019 a pokud se to vážně řeší od roku 2013, tak to je už pěkná řádka let. Takto to můžeme řešit třeba do roku 2030, protože se vojenská situace ve světě bude ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU:
    tedy možná tak 2019 a pokud se to vážně řeší od roku 2013, tak to je už pěkná řádka let. Takto to můžeme řešit třeba do roku 2030, protože se vojenská situace ve světě bude taky průběžně měnit (různé nové války, nové hrozby atd.). Chápu že to vojáci řeší profesionálně, ale výsledek pořád nula. Tímhle tempem můžou plánovači, až dořeší tohle, volně začít s hledáním náhrady za Sokoly, pak začít s Mi-171š a pak zase začít hledat náhradu za ty aktuálně hledané lehké stroje. Tedy plánovači budou mít práci až do roku 2050 a mezitém se nekoupí nic jiného. Očividně nikdo není placený za výsledek nebo výkon. Nemíním tím útočit na tebe osobně, ale mě ten systém přijde tak nějak pitomý a výsměch normálním pracujícím.

    H145M se normálně prodává, jako příklad si můžeme vzít srbsko. To koncem roku 2016 objednalo 9 kusů i s výzbrojí a dodány budou do roku 2019. Nevím jestli taky chtěli státní garance, nebo jak byla ta zakázka postavená, ale oni s tím očividně problém neměli. To samé asi i další státy.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    09:05 16.02.2018

    RASE zůstalo tam to , co tam prostě zůstalo. bez nějakého sentimentu, jiný se na RFI nerozhodl odpovědět, nabídnout. Jesti H145M vypadl, protože Airbus neměl vládní garance, ...Zobrazit celý příspěvek

    RASE

    zůstalo tam to , co tam prostě zůstalo. bez nějakého sentimentu, jiný se na RFI nerozhodl odpovědět, nabídnout. Jesti H145M vypadl, protože Airbus neměl vládní garance, beru jako validní argument.

    Pokud to paní ministryně celé shodila ze stolu, ve 2018 žádný nový vrtulník nebude, jestli si někdo myslí, že ano, bude asi dosti naivní. tedy pokud se nebavíme o podpisu na smlouvě, což je něco jiného.

    S radary ani tak není problém, jako problém česká firmy, která je u nás měla zapojovat.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    08:08 16.02.2018

    KOLT: napsán asi ne, ale schválně se koukni co za dva stroje nakonec zůstalo, byť i ty byly navou vládou vyškrtnuty, že nesplňují zadání. Z těch dvou strojů je Venom samozřejmě ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT:
    napsán asi ne, ale schválně se koukni co za dva stroje nakonec zůstalo, byť i ty byly navou vládou vyškrtnuty, že nesplňují zadání. Z těch dvou strojů je Venom samozřejmě víc vojácký a má víc cool vychytávek...
    Mě spíš vadí, že se ve výsledku vybíralo jen z těchto dvou. Navíc v polovině roku 2018 možná začne MO zpracovávat nové nabídky dle nového zadání a pokud půjde všechno rychle, možné se něco koupí do konce roku 2018 (pochybuju ale že za ten čas i jen sepíší smlouvu). Mezitím se možná předělá smlouva na radary, ale tak nějak si myslím, že se zase nic nekoupí do konce roku. Horší je že se nesáhne na zakázky jako nové houfnice a BVP (hlavně že na rok 2019 mají být připravené peníze na první splátku).Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    08:02 16.02.2018

    Souhlasím s jedním. Počkejme si jak to bude s novou ministryní a jak to nakonec dopadne. Požadavky Armády budou cca hodně stejné, protože vojáci je píší dle úkolů, které s nimi ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlasím s jedním. Počkejme si jak to bude s novou ministryní a jak to nakonec dopadne. Požadavky Armády budou cca hodně stejné, protože vojáci je píší dle úkolů, které s nimi musí plnit.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 22 z 33