S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Bitevní vrtulník S-70M Black Hawk; větší foto / Lockheed Martin 

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.

Armáda ČR hleda univerzální vrtulník

AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný.

 


 

„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky  je v současnosti  možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.

 

Po pátečním jednání (9. února)  na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa,  k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.
 

Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat  z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).

 

Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.

 

Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.

 

V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.

 

Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě  na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.

 

S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám.

 

Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.

„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.

 

„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“

 

S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.

 

Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.

 

Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky.

 

Bitevní S-70M Black Hawk

Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.

 

Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.

 

Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná. 

 

UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.

 

Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.

 

Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).

 

Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry.

  

Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.

 

„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“

 

Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda  rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).

 

Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.

 

V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...

NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek

Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve ...

Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Miroslav
    19:50 14.02.2018

    Prednedávnom tu bola horúca diskusia ktorá sa týkala vrtulovych bojových lietadiel. Niektorí diskutéri namietali, že na podporu pozemných síl sú nevyužitelné lebo rýchlostný limit ...Zobrazit celý příspěvek

    Prednedávnom tu bola horúca diskusia ktorá sa týkala vrtulovych bojových lietadiel. Niektorí diskutéri namietali, že na podporu pozemných síl sú nevyužitelné lebo rýchlostný limit končí na cca 550 km/h. Pýtam sa teda, či Mi-24 s maximálnou rýchlosťou cca 350 je tomto smere využitelnejšia.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    19:33 14.02.2018

    Ale ona se nehledá náhrada za Mi-24, ty se mají vyřazovat bez náhrad. Hledá se jen něco, co je schopné převzít nějaké jejich úkoly, takže něco co bude schopné použít alespoň ...Zobrazit celý příspěvek

    Ale ona se nehledá náhrada za Mi-24, ty se mají vyřazovat bez náhrad. Hledá se jen něco, co je schopné převzít nějaké jejich úkoly, takže něco co bude schopné použít alespoň neřízené rakety a nějakou kulometnou výzbroj. Což je skoro vše.
    flanker.jirka: UH-1 nesplňoval základní podmínky. Je pomalý. Do toho tendru se Bell vůbec nesnažil přihlásit. A ono i těm námořníkům byly Venomy vnuceny senátem kvůli zachování pracovních míst v továrně. Byl z toho celkem poprask. Ty co nám nabízeli byly ještě z jejich 150ks objednávky. Pokud by o ně opravdu stáli, tak by nám maximálně dali přednost, ale oni těch 12ks přiobjednat nechtěli.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    18:48 14.02.2018

    Leonardo s AW-139M se v USA uchází o zakázku na nové vrtulníky,které zabezpečují provoz sil s jadernými střelami.Doted tam myslím používají staré UH-1.

    Leonardo s AW-139M se v USA uchází o zakázku na nové vrtulníky,které zabezpečují provoz sil s jadernými střelami.Doted tam myslím používají staré UH-1.

  • flanker.jirka
    18:12 14.02.2018

    TF_HU: tak USAF chce i AW 139M??? Proč ne UH1, jako USMC?
    apache: připadá Vám v pořádku pořídit něco co si nikdo neměl ani možnost vyzkoušet?

    TF_HU: tak USAF chce i AW 139M??? Proč ne UH1, jako USMC?
    apache: připadá Vám v pořádku pořídit něco co si nikdo neměl ani možnost vyzkoušet?

  • flanker.jirka
    18:11 14.02.2018

    Stále nechápu o čem se mělo už rozhodnout, když si nikdo neměl možnost vrtulníky ani vyzkoušet v praxi, pozemákům BVP ochotně rádi všichni dovezli k testům tady se stále baví někdo ...Zobrazit celý příspěvek

    Stále nechápu o čem se mělo už rozhodnout, když si nikdo neměl možnost vrtulníky ani vyzkoušet v praxi, pozemákům BVP ochotně rádi všichni dovezli k testům tady se stále baví někdo o zajíci v pytli.

    TF_HU: jak si na tom stojí potenciální typy vrtulníků s pořizovací cenou a cenou za provozní hodinu? Abychom pak ve výsledku nemuseli dělat celonárodní sbírku uzávěrů od petlahví na provoz :-)
    A nenapadne někoho upravit závěsy na Mi 171? Sice je to jiná kategorie vrtulníků, ale pořád funkční a osvědčená.
    Co se týká bitevní varianty, brzy přijde doba, kdy si takové bezpilotní vrtulníky budou obsluhovat sami pozemáci a povezou si je složené v ISO kontejnerech sebou.Skrýt celý příspěvek

  • apache
    17:56 14.02.2018

    Měl jsem radost když to vypadalo, že ČR bude mít Venomy s výhledem na možné pořízení Viperů. Ale opět se ukázalo, že tato země není nic jiného, než bordelstán, ve kterém banda ...Zobrazit celý příspěvek

    Měl jsem radost když to vypadalo, že ČR bude mít Venomy s výhledem na možné pořízení Viperů. Ale opět se ukázalo, že tato země není nic jiného, než bordelstán, ve kterém banda idiotů jen sedí za stolem a za velké peníze produkuje pouze popsané papíry, jejichž účelem je následná skartace.Skrýt celý příspěvek

  • Míša
    17:21 14.02.2018

    Je potřeba příhlídnout k více faktorům, když naložíte Mi-24 vojáky, neuveze výzbroj, když naopak, letí prázdná. Mi-17 je vítečná, ale spíš jako transport většího nákladu, než ...Zobrazit celý příspěvek

    Je potřeba příhlídnout k více faktorům, když naložíte Mi-24 vojáky, neuveze výzbroj, když naopak, letí prázdná.

    Mi-17 je vítečná, ale spíš jako transport většího nákladu, než pro bojový výsadek, UHčko má lepší možnost se bránit a je samozřejmě i lépe odolné proti pěchotní palbě.

    Určitě je potřeba se dívat dopředu a brát nové stroje od Rusů, pokud nevyhraje zde SPD s KSČ nemá smysl, protože na obnovu Waršavské sml. to zatím naštěstí nevypadá.Skrýt celý příspěvek

  • JP--
    17:18 14.02.2018

    Jura99 - pokud já vim amíci to tahají max 4 tuny v podvěsu, není to ideál, ale žít se s tim dá, rampa je lepší bez diskuze. TF_HU myslíš první jak to LOM nestíhal a druhou ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99 - pokud já vim amíci to tahají max 4 tuny v podvěsu, není to ideál, ale žít se s tim dá, rampa je lepší bez diskuze.


    TF_HU myslíš první jak to LOM nestíhal a druhou jak vláda neschválila nasazení v Afghánu dokud nebude modernizace avioniky kterou platili amíci hotova. Koncepční přístup s plným financovánim v praxi.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    17:05 14.02.2018

    Takže se nehledá náhrada za Mi-24, ale nový vrtulník musí umět v zásadě to co umí Mi-24 :-) (unést několik pasažérů a nést zbraňové systémy). JP: náhrada Mi-171š typem UH-60M ...Zobrazit celý příspěvek

    Takže se nehledá náhrada za Mi-24, ale nový vrtulník musí umět v zásadě to co umí Mi-24 :-) (unést několik pasažérů a nést zbraňové systémy).

    JP: náhrada Mi-171š typem UH-60M není plnohodnotná, chybí třeba rampa, takže např. čtyřkolku to neodveze.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    16:55 14.02.2018

    Th_hu Děkuji za odpověď jsem rád že to někdo umí aspoň jasně technicky popsat když zadává podmínky tendru....... a můžete mi tedy říct co má jako znamenat “ někdo zvážil ????” To ...Zobrazit celý příspěvek

    Th_hu
    Děkuji za odpověď jsem rád že to někdo umí aspoň jasně technicky popsat když zadává podmínky tendru....... a můžete mi tedy říct co má jako znamenat “ někdo zvážil ????” To si jako každý muže zvažovat jak chce?? A zařazovat do tendru stroje mimo poptavanou specifikaci? Co je to za bordel???
    Pak vzniká situace kdy proti sobě stojí neporovnatelné stroje.
    Myslím že pro představu to bohatě stačíSkrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    16:51 14.02.2018

    JP Bože, kydy jako ty vaše fakt miluju. S bojovým nasazením nikdo asi ani vážně na GŠ nepočítá. Viz panika, když se měli nasazovat Mi-171ky a překotná modernizace kterou ...Zobrazit celý příspěvek

    JP

    Bože, kydy jako ty vaše fakt miluju.

    S bojovým nasazením nikdo asi ani vážně na GŠ nepočítá. Viz panika, když se měli nasazovat Mi-171ky a překotná modernizace kterou museli ještě zacvakat amíci.

    Máte to trochu pomotané. Modernizace je naše vlastní, američané pomáhali cvakat jinou fázi modernizace. Dohledejte si o jakou se jednalo a proč to dělali.

    S operačním použitím se právě počítá, ostatně ze vzdušných sil jsme nasazování do operací nepřetržitě.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    16:47 14.02.2018

    KOLT

    vím, že se testovala AGM65, mám pocit, že se pak jednalo ještě o nějakou další střelu.

    KOLT

    vím, že se testovala AGM65, mám pocit, že se pak jednalo ještě o nějakou další střelu.

  • TF_HU
    16:45 14.02.2018

    JARA To je jen otázka pohledu. Existuje rozdělení vrtulníků do hmotnosti, tedy i takový UH72 by spadl již do střední kategorie a stále se jedná o LUH. Označovaný takto samotným ...Zobrazit celý příspěvek

    JARA

    To je jen otázka pohledu. Existuje rozdělení vrtulníků do hmotnosti, tedy i takový UH72 by spadl již do střední kategorie a stále se jedná o LUH. Označovaný takto samotným výrobcem. Když to zjednoduším pro vás, hledá se vrtulník lehčí jak 8 tun a s menší max vzlet hmot jak 13 tun, chápeme se?

    A ano, UH1Y je větší než to co bylo původně zamýšleno. To, že se tím směrem udalo nějaké přemýšlení se dá přičíst situaci, kdy někdo zjistil, řekl, schválil, že armáda může použít více jak 4 mld na nákup, a že za ty peníze bychom mohli mít sice trochu větší, ale komplexní vrtulník.Skrýt celý příspěvek

  • defaultPlayer
    16:42 14.02.2018

    Jen pro zajímavost: cana Spike-LR 80.000 eur, Španělsko zaplatilo víc, ale Itálie prej platila 1mil eur za 10 raket a jedno odpalovaci zařizeni, jedna se teda o pozemni verzi ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen pro zajímavost:

    cana Spike-LR 80.000 eur, Španělsko zaplatilo víc, ale Itálie prej platila 1mil eur za 10 raket a jedno odpalovaci zařizeni, jedna se teda o pozemni verzi tak doufam, že nemýchám jabka/hrušky. (zdroj wiki)
    Hellfire 100.000 usd (podobna cena)
    Javelin 153.000 usd (wiki)

    Jak tu někdo psal, že by spíš nakoupil víc Javelinů, než vrtulníky s PTŘS, tak podle mě je mnohem bezpečnější, když tanky ostřeluje vrtulník ze zálohy, než pěšák schovanej někde za mezí.

    Nebylo by pro nás výhodnější pořídit i ty bitevníky? Třeba na úkor tanků, který nám v počtu 30 kusů, budou stejnak jen pro parádu?Skrýt celý příspěvek

  • JP--
    16:33 14.02.2018

    Víme co se hledá, hledá se levnej (jak pořizovací cenou tak provozem) pokud možno povoještěnej civilní vrtulník na bzučení v čechách, s tím, že když se někdo vytáhne na laně ...Zobrazit celý příspěvek

    Víme co se hledá, hledá se levnej (jak pořizovací cenou tak provozem) pokud možno povoještěnej civilní vrtulník na bzučení v čechách, s tím, že když se někdo vytáhne na laně při povodních tak je to plus. S bojovým nasazením nikdo asi ani vážně na GŠ nepočítá. Viz panika, když se měli nasazovat Mi-171ky a překotná modernizace kterou museli ještě zacvakat amíci. Pak se to zvrhlo, když se do toho zamotal požadavek na řízený střely, čimž by se daly odbourat Mi-24 se kterejma nikdo neví co dál a pak se dotoho zamotal Venom, což je plnokrevný bojový vrtulník, no a dál to známe. Otázka je zda při počtu našich vrtulníků touhle cestou jít. Za mě ne, je to blbost a transportních/bojových kapacit není v AČR vážně dost, ale GŠ a MOD ví jak řiká Bečvář lépe, tak se nechme překvapit.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    16:23 14.02.2018

    Myslím, že by AČR stačilo tohle 12+kusů a pár lehčích. BlackHawk je vzácná kombinace mediálního image i reálných kvalit.

    Myslím, že by AČR stačilo tohle 12+kusů a pár lehčích. BlackHawk je vzácná kombinace mediálního image i reálných kvalit.

  • KOLT
    16:17 14.02.2018

    Přiznám se, že požadavek na PTŘS mi přijde přehnaný. APKWS zvládne většinu toho, na co by ten vrtulník měl být "poslán". I moderní BVP by po zásahu do věže bylo v lepším případě ...Zobrazit celý příspěvek

    Přiznám se, že požadavek na PTŘS mi přijde přehnaný. APKWS zvládne většinu toho, na co by ten vrtulník měl být "poslán". I moderní BVP by po zásahu do věže bylo v lepším případě prakticky slepé, spíš ovšem nebojeschopné. Vždyť i jeden ve vzduchu explodující granát z 35 mm kanónu dokáže očesat věž moderního tanku tak, že je z něj vylepšená T-34...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    16:11 14.02.2018

    Blak Hawk také není to, co Armáda hledá. I ten Venom je na horní hranici toho, co se původně poptávalo. TF_HU, Alca má integrované PTŘS? Já myslel, že se to právě neudělalo. A ...Zobrazit celý příspěvek

    Blak Hawk také není to, co Armáda hledá. I ten Venom je na horní hranici toho, co se původně poptávalo.

    TF_HU, Alca má integrované PTŘS? Já myslel, že se to právě neudělalo. A ony se jen nenakoupily?Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    15:54 14.02.2018

    TF_HU Omlouvám se, že vám lezu do diskuze s infim , ale co znamená “hledá lehčí vrtulnik” protože venom ani black hawk moc lehké nejsou ..... umí to u nás v armádě vůbec nikdo ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU
    Omlouvám se, že vám lezu do diskuze s infim , ale co znamená “hledá lehčí vrtulnik” protože venom ani black hawk moc lehké nejsou ..... umí to u nás v armádě vůbec nikdo nadefinovat? Lehčí neznamená totiž nic ...... to bude asi ten největší problém celé téhle šaškarny.....Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    15:48 14.02.2018

    Matesaax Armáda požaduje vojenské vrtulníky. UH72A je vojenské označení v USARMY. Díval jsem se i na AW139M pro USAF, což taky vypadá trochu jinak. Varianty AH6/MD500 nejsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Matesaax

    Armáda požaduje vojenské vrtulníky. UH72A je vojenské označení v USARMY. Díval jsem se i na AW139M pro USAF, což taky vypadá trochu jinak.

    Varianty AH6/MD500 nejsou malé...protože původně podobný stroj byl poptáván. Měl to být LUH do osmi osob. Myslím, že pokud to paní ministryně rozjede tak jak se píše v médiích uvidíme vrtulník podobné velikosti v novém tendru znova.

    Hm, PTŘS u vrtulníků je trochu něco jiného než u L159. Nejde až tak o munici, ale o schopnost vrtulníku tuto munici nést a střílet. Přstože ji ALCA tu střelu nemá, její systémy to umí, munice je integrována.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 29 z 33