S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Bitevní vrtulník S-70M Black Hawk; větší foto / Lockheed Martin 

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.

Armáda ČR hleda univerzální vrtulník

AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný.

 


 

„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky  je v současnosti  možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.

 

Po pátečním jednání (9. února)  na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa,  k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.
 

Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat  z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).

 

Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.

 

Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.

 

V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.

 

Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě  na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.

 

S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám.

 

Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.

„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.

 

„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“

 

S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.

 

Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.

 

Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky.

 

Bitevní S-70M Black Hawk

Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.

 

Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.

 

Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná. 

 

UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.

 

Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.

 

Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).

 

Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry.

  

Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.

 

„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“

 

Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda  rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).

 

Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.

 

V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...

NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek

Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve ...

Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • KOLT
    13:04 27.02.2018

    semtam, provedl jste ho již několikrát sám ;-)

    semtam, provedl jste ho již několikrát sám ;-)

  • semtam
    12:57 27.02.2018

    KOLT

    Asi by bylo ode mne nepříjemné vás požádat o rozbor.

    KOLT

    Asi by bylo ode mne nepříjemné vás požádat o rozbor.

  • KOLT
    12:48 27.02.2018

    semtam, já se snažím, ale když někdo neustále opakuje ty samé třikrát vyvrácené nesmysly, je to fakt těžké... :-)

    semtam, já se snažím, ale když někdo neustále opakuje ty samé třikrát vyvrácené nesmysly, je to fakt těžké... :-)

  • KOLT
    12:47 27.02.2018

    K předchozímu – myšleno samozřejmě za předpokladu, že se MEDEVAC bude dát řešit buď LUH nebo UH (nebo obojím) a LZS buď půjde do civilní verse nebo se bude řešit (L)UH. Nicméně ...Zobrazit celý příspěvek

    K předchozímu – myšleno samozřejmě za předpokladu, že se MEDEVAC bude dát řešit buď LUH nebo UH (nebo obojím) a LZS buď půjde do civilní verse nebo se bude řešit (L)UH. Nicméně kupovat specifický model jen na MEDEVAC mi přijde zbytečné, to už možná vyjde levněji používat k tomu jen UH, byť by se muselo pár strojů přikoupit...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    12:44 27.02.2018

    Tak že to politici pos*ali, ještě neznamená, že se s pořízenou technikou nedá zahrát dobrá muzika, vizme i ty CASY... Ona je vůbec otázka, jestli budeme ještě pořizovat vrtulník ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak že to politici pos*ali, ještě neznamená, že se s pořízenou technikou nedá zahrát dobrá muzika, vizme i ty CASY...

    Ona je vůbec otázka, jestli budeme ještě pořizovat vrtulník v této váhové kategorii. Pokud se teď nakoupí LUH zhruba velikosti H145M, zůstane otázka, co za nějakých deset let s Mi-171. Pokud budou vyřazeny, nahradí je buď něco podobně velkého (NH90) nebo kombinace klasického UH a CH (třeba BH a CH-47, AW149 a EC725...)Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    12:42 27.02.2018

    semtam: A ďalších 30 rokov sa zrejme o obsahu toho kontraktu ani nič nedozvieme (cca na toľko zvykne maďarský režim všetko možné i nemožné utajiť) :-D . Vieme však, akí ľudia ten ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam:
    A ďalších 30 rokov sa zrejme o obsahu toho kontraktu ani nič nedozvieme (cca na toľko zvykne maďarský režim všetko možné i nemožné utajiť) :-D . Vieme však, akí ľudia ten "obchod" vymysleli. To je myslím dosť.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    12:37 27.02.2018

    kazd: ptal jsem se na vojáka nikoliv na civil, ale díky za snahu :) Ale hlavně jsem se ptal na interní zkušenost AČR, nikoliv to co jsi vypsal ty. Právě toto jsem mínil těmito ...Zobrazit celý příspěvek

    kazd: ptal jsem se na vojáka nikoliv na civil, ale díky za snahu :) Ale hlavně jsem se ptal na interní zkušenost AČR, nikoliv to co jsi vypsal ty. Právě toto jsem mínil těmito internetovými zkazkami, které jsou leckdy dosti protichůdné. Zdroj od zdroje.
    Čekám na nějakou "trefnou" odpověď.
    Nicméně určitě díky, že ses obtěžoval mě poučit :)Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    12:22 27.02.2018

    kazd

    Skvělé upřímné pojmenování situace bez servítek. Je to lepší než si hrát na uspávače hadů a tvrdit, že darmožrout odvedl skvělou práci.

    kazd

    Skvělé upřímné pojmenování situace bez servítek. Je to lepší než si hrát na uspávače hadů a tvrdit, že darmožrout odvedl skvělou práci.

  • kazd
    12:16 27.02.2018

    skelet: možná by to chtělo něco si přečíst/nastudovat a pak psát o internetových zkazkách. Poláci sami z důvodu konstrukce a podmotorovanosti sokol zavrhli v jeho bojové variantě ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: možná by to chtělo něco si přečíst/nastudovat a pak psát o internetových zkazkách.
    Poláci sami z důvodu konstrukce a podmotorovanosti sokol zavrhli v jeho bojové variantě a milost mu zajišťuje jen, že jde o polský výrobek (a politika to klidně může během roku dvakrát obrátit o 180°, motory z ukrajiny atd... fajn super nápad :-)).
    V civilu, tam kde byly peníze utekli poláci rychle k EC.
    Z pohledu náklad/výkon je sokol odstrašující příklad plánování a hospodaření AČR.
    Níže je příspěvek za kolik "oživují" maďáři Mi24, porovnejte si s náklady na sokol.

    Jak bychom dopadli s Migy - stejně jako poláci nebo němci. Za peníze investované do sokolu během jeho provozu u AČR by Migy ještě létaly nebo by se ušetřilo na Mig21 co jsme drželi při životě než přišly gripeny. Případně existuje x jiných variant.
    GŠ si možná myslí, že je nejchtřejší, ale nejchytřejší je trh. Kolik armád sokol provozuje hovoří za vše.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    11:44 27.02.2018

    TF_HU: takže navzdory internetovým zkazkám o podmotorovanosti se tento typ osvědčil na výbornou?
    Nebylo by pak třeba lepší jejich flotilu rozšířit? (Plus LUH samozřejmě).

    TF_HU: takže navzdory internetovým zkazkám o podmotorovanosti se tento typ osvědčil na výbornou?
    Nebylo by pak třeba lepší jejich flotilu rozšířit? (Plus LUH samozřejmě).

  • TF_HU
    11:34 27.02.2018

    Rase W3A je takovým černým koněm. Byl sice vyměněm za Mig29A, celé to možná vypadalo komicky, i já tehdy kroutil hlavou. S ohlédnutím zpět si ale myslím, že vrtulník odvedl ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase

    W3A je takovým černým koněm. Byl sice vyměněm za Mig29A, celé to možná vypadalo komicky, i já tehdy kroutil hlavou. S ohlédnutím zpět si ale myslím, že vrtulník odvedl výbornou práci, VzS jej létaly tak intenzivně, že "vyčerpaly" jeho letové hodiny velmi rychle. (myšleno do generálek atd).

    Nevím jak bychom dopadli s Mig? Jako Slováci, nebo jako Poláci či Němci?

    V budoucnu jej jistě nahradí jiná vojenská mašina. Možná stejná jako se pořídí teď, jen v jiné konfiguraci pro MEDEVAC, nebo třeba pro CSAR. Kdo ví.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    11:34 27.02.2018

    PavolR Pokud mě google překladač neklame (maďarsky skutečně neumím), tak o tunelu tam není ani slovo. V článku luštím, že se tam mluví o dodatečných službách, asi myšlen servis ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR

    Pokud mě google překladač neklame (maďarsky skutečně neumím), tak o tunelu tam není ani slovo. V článku luštím, že se tam mluví o dodatečných službách, asi myšlen servis a o školení. Opět neznáme celý obsah kontraktu tj. víme prd. A dělat jednoduché výpočty bez znalostí celku je holý amatérismus.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    11:05 27.02.2018

    semtam: Maďarské oživovanie Mi-24 vyradených v roku 2012 (vrátane niekoľkých strojov, ktoré odkedy ich v 1995 dostali z Nemecka neboli do výzbroje zaradené vôbec) je zrejme ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam:
    Maďarské oživovanie Mi-24 vyradených v roku 2012 (vrátane niekoľkých strojov, ktoré odkedy ich v 1995 dostali z Nemecka neboli do výzbroje zaradené vôbec) je zrejme obyčajný tunel, ktorého politickým účelom je uzavrieť nejaký obchod s Rusmi. Za takmer 70 miliónov eur sa tým 12 strojom vlastne iba urobí generálka a predĺži sa životnosť o 8 rokov (resp 2000 letových hodín).
    https://magyaridok.hu/belfold/... Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:03 27.02.2018

    TF_HU: jaký je váš názor vlastně na Sokoly ? Přeci jen nový stroj se nekupuje jako jejich náhrada a tak až budou vyřazeny, nakoupily by se další stroje k těm co se řeší teď, budou ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU:
    jaký je váš názor vlastně na Sokoly ? Přeci jen nový stroj se nekupuje jako jejich náhrada a tak až budou vyřazeny, nakoupily by se další stroje k těm co se řeší teď, budou vyřazeny bez náhrady, nebo budou nahrazeny úplně jiným typem. Přeci jen ten Sokol je těžký podobně jako Wildcat nebo UH-1Y, tak mi přijde divné teď koupit třeba jeden z nich, ale provozovat je souběžně se Sokolem. Myšlenka teď koupit ještě lehčí stroj mi tak nějak dává docela smyslSkrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    10:09 27.02.2018

    semtam

    Vy byste těmto informacím nevěři ani od NGŠ :-) kdyby vám je řekl.

    semtam

    Vy byste těmto informacím nevěři ani od NGŠ :-) kdyby vám je řekl.

  • TF_HU
    10:07 27.02.2018

    semtam Vy jste dobrej bavič. Vám je škoda cokoli psát, nebo říkat. Do roku 2015 jsem ten přehled, informace měl přímo od zdroje. V praxi jsme viděli jaké to má dopady na ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam

    Vy jste dobrej bavič. Vám je škoda cokoli psát, nebo říkat.

    Do roku 2015 jsem ten přehled, informace měl přímo od zdroje. V praxi jsme viděli jaké to má dopady na činnost naší letky. odkud si myslíte, že politici dostali své informace? A ano, Armáda má svou vizi, kde počítá s Mi 171, protože jej dostala v rámci deblokace, má je dosud, jsou provozuschopné, letuschopné a nic jiného armáda nemá a zatím ani mít nebude. Situace se změní za a) až je dolétá, nebo b) budu uzemněny právě kvůli zmiňovaným problémům a politici budou muset bleskově najít řešení, jinak budeme bez schopnosti.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    09:45 27.02.2018

    KOLT Trollympiáda. Vyloučíme B a povrdíme A. Nezabrání to trollu bé bé bé, říkáte bé. Právě že jde o praxi. Když vidím, že LOM získává a chce získávat zakázky na opravy ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    Trollympiáda. Vyloučíme B a povrdíme A. Nezabrání to trollu bé bé bé, říkáte bé.

    Právě že jde o praxi. Když vidím, že LOM získává a chce získávat zakázky na opravy vrtulníků řady MI a je skutečně provádí, tak nějaké závažné problémy nevidím. Dále AČR neplánuje náhradu MI-171Š a vše nasvědčuje tomu, že MI-171Š chce nadále provozovat. Opět, pokud by stroje měli problémy s dodávkou dílů a hrozilo jejich neadekvátně dlouhé odstavení, tak GŠ AČR by tento problém řešil, protože VzS by ztratily možnost provozu "hlavního" vrtulníku a zbyl by jen Sokol (MI-24V nepočítám).
    Samozřejmě tímto nechci popřít jisté komplikace ohledně dodávek v roce 2014.

    Zajímavé je, že mě osočujete z toho že o tom vím prd, ale nějak zapomínáte, že sám o tom víte prd a také víte (víme) prd o tom, jak skutečný přehled o problematice mají ostatní diskutující.
    Vzhledem k tomu, že já si přiznám, že o tom vím prd, tak se radši podívám racionálním pohledem na to, jak GŠ plánuje délku provozu MI-171Š, případně jeho náhrady. Podívám se jak funguje LOM a čas od času zachytím zprávy o budoucnosti strojů MI v okolních zemí. Než abych přebíral automaticky názory od někoho s fóra, který své argumenty nijak relevantně nepodkládá a možná ví ještě větší prd.

    ČR a ani Chorvatsko (jejich stroje dokonce slouží i k palebné podpoře) neplánují náhradu za své MI-171Š. Ostatní uživatelé MI-8/17 mají stroje již na konci technické životnosti a plánují postupnou náhradu, nikoliv urgentní. Zajímavost je oživení MI-24 v Maďarsku.
    LOM servisuje stroje od zahraničních zákazníků.

    Tyto okolnosti jsou poněkud v kontrastu s tvrzením, že na stroje MI se nedostává náhradních dílů.

    Argumenty typu, já jsem ten největší frajer v AČR a je to tajné, je to tajné, beru jako irelevantní.

    Dále vás poprosím jakožto dlouhodobého přispěvatele AN, aby jste si zachoval svou dřívějších úroveň vystupování a nenechal se ztrhnout řadou buranů, co v poslední době úroveň diskuze znatelně zhoršili. Děkuji.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    08:55 27.02.2018

    semtam, takže jako obvykle, z praxe o tom víte, s prominutím, prd, ale domníváte se, že.... trollympiáda. A já patroll se jí účastním, chjo. (Smajlík kroutící očima se píše jak? ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam, takže jako obvykle, z praxe o tom víte, s prominutím, prd, ale domníváte se, že.... trollympiáda. A já patroll se jí účastním, chjo. (Smajlík kroutící očima se píše jak? ;-))Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    08:52 27.02.2018

    semtam O copak vám jde? Nevěříte na to, že Rus skrze LOM nebo jiného dodavatele dodal nekvalitní materiál, nebo, že zdržuje dodávku náhradních dílů? To jsou příklady z praxe, ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam

    O copak vám jde?
    Nevěříte na to, že Rus skrze LOM nebo jiného dodavatele dodal nekvalitní materiál, nebo, že zdržuje dodávku náhradních dílů? To jsou příklady z praxe, já bych vám popsal i jaký dopad to mělo...ale to nejsou informace pro veřejnost.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    08:38 27.02.2018

    Nesher Tak kontrola dodaného zboží, pokud se nejedná o marginálie se běžně provádí všude tam kde je kladen velký důraz na bezpečnost a kvalitu komponentů. Tudíž cca od firmy ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher

    Tak kontrola dodaného zboží, pokud se nejedná o marginálie se běžně provádí všude tam kde je kladen velký důraz na bezpečnost a kvalitu komponentů. Tudíž cca od firmy vyrábějící hračky až po vesmírné komponenty.
    Pokud všechna servisní centra se potýkají s problémem náhradních dílů, tak je zázrak, že stále po světě létá tolik strojů řady MI a získávají stále nové objednávky i přes své "stáří" konstrukce. Nebo je to jinak...
    Pokud dodavatel dodá jiný výrobek než objednaný a tato praxe je dlouhodobá, tak firma ztrácí na své reputaci a vzniká pro ni dost nepříjemná situace. Ukrajina je plná různých skandálů a určitě jí to nepomáhá. Ohledně koncernu Ruské vrtulníky jejímž je MIL součástí, není znám nějaký zásadní problém. Pokud by se LOM potýkal s vážnými problémy ohledně dodávek a platil by penále, jak zmiňujete, tak nechápu logiku vedení LOMu, když se uchází o zakázky servisu strojů řady MI od zahraničních uživatelů a je při tom potenciálně ztrátový. Tady něco nehraje.

    Do celé problematiky vámi nastíněné se jaksi vkrádá počin Maďarska ohledně znovuoživení strojů MI-24. Maďarsko jakožto členská země EU a NATO dělá tudíž naprosto neefektivní krok, nebo je to zase jinak...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 33