S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Bitevní vrtulník S-70M Black Hawk; větší foto / Lockheed Martin 

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.

Armáda ČR hleda univerzální vrtulník

AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný.

 


 

„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky  je v současnosti  možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.

 

Po pátečním jednání (9. února)  na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa,  k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.
 

Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat  z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).

 

Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.

 

Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.

 

V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.

 

Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě  na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.

 

S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám.

 

Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.

„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.

 

„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“

 

S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.

 

Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.

 

Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky.

 

Bitevní S-70M Black Hawk

Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.

 

Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.

 

Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná. 

 

UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.

 

Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.

 

Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).

 

Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry.

  

Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.

 

„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“

 

Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda  rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).

 

Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.

 

V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...

NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek

Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve ...

Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Matesaax
    15:42 14.02.2018

    TF_HU:Z těch jmenovaných vrtulníků dává největší smysl UH-72,nebo klidně i jeho evropská verze EC-645. Varianty AH-6/MD500 jsou až moc malé a tím se i snižuje možnost jejich ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU:Z těch jmenovaných vrtulníků dává největší smysl UH-72,nebo klidně i jeho evropská verze EC-645.
    Varianty AH-6/MD500 jsou až moc malé a tím se i snižuje možnost jejich využití.
    Ty PTRS bych také neviděl jako nutnost,např. u L-159 to nikomu nevadí dodneška,že nebyla zakoupena žádná laserem naváděna puma či protizemní střela.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    15:32 14.02.2018

    infi No, to si právěže nerozumíme. Armáda totiž nehledá náhradu za Mi 24 ve smyslu bitevníku. To je váš zkreslený pohled, který jste získal díky médiím. Celo dobu se vám to tu ...Zobrazit celý příspěvek

    infi

    No, to si právěže nerozumíme. Armáda totiž nehledá náhradu za Mi 24 ve smyslu bitevníku. To je váš zkreslený pohled, který jste získal díky médiím. Celo dobu se vám to tu všem snažím říci, ale evidentně marně.

    Z BKO vyplývá, tak jak jsme diskutovali u základny v roce 2014 a 2015, že Mi 24/35 bude končit. Existuje analýza, která určovala přesně rok, kdy by k tomu došlo. Nakonec se asi peníze na generální opravy našly, ale ne na modernizace, nebo nákup.

    Armáda hledá lehčí vrtulník, který bude plnit úkoly, které má základna dnes a bude je mít i za deset let, a NAVÍC po tom stroji chce schopnost nést zbraňové systémy.

    To co tvrdíte vy, nedává smysl a tak se fakt víceúčelový vrtulník nehledá :-)Skrýt celý příspěvek

  • JP--
    15:08 14.02.2018

    Amáda, alespoň podle schválených dokumentů hledá víceúčelový vrtulník se schopností palby pomocí přesně naváděné munice; má rozhodnout o potřebě pořízení bitevních ...Zobrazit celý příspěvek

    Amáda, alespoň podle schválených dokumentů hledá

    víceúčelový vrtulník se schopností palby pomocí přesně naváděné munice;
    má rozhodnout o potřebě pořízení bitevních vrtulníků;
    dokončit projekt modernizace vrtulníků Mi-171Š;
    před ukončením technické životnosti vrtulníků Mi-8/17 rozhodnout o jejich náhradě 4 novými transportními vrtulníky

    - jinými slovy - zůstanou sokoly a Mi-171Š. zbytek jde časem nebo rychleji do šrotu. Nevim na dedikovaný bitevníky bych se vykašlal, pro nás luxus + pokud by se měli koupit drony s výzbrojí tak je to luxus. Všechno se dá nahradit Black Hawkem. Mají je Slováci má je US Army lítá jich po světě tisíce a je tady perspektiva další výroby po cca 20 let a časem se dá za ně vyměnit i Mi-171Š. Jedna platforma jedno zázemí jedny náhradní díly, osvědčenej typ. Kolik jich koupit hned je otázka, ale rozhodně víc než 12, dvě letky ideál, ale na to prachy asi nebudou ikdyž pokud vím tak cena pro slováky za 9 kusů je 9,5 mld takž za 12 za 12 i se základní municí by se zvládnout dalo hned a další časem. Na MI-24 srát už jsou za zenitem.Skrýt celý příspěvek

  • infi
    15:07 14.02.2018

    TF_HU:

    Asi si nerozumime, Z Bile Knihy vyplyva ze MI24 ma nedostatecnou balistickou ochranu, ty mi sem vypises stroje, ktere sundas kalachem...koncim s odpovidanim :-)

    TF_HU:

    Asi si nerozumime, Z Bile Knihy vyplyva ze MI24 ma nedostatecnou balistickou ochranu, ty mi sem vypises stroje, ktere sundas kalachem...koncim s odpovidanim :-)

  • skelet
    15:05 14.02.2018

    TF_HU: doplním ještě H135 a Bell 407 (North Star). Nicméně problémem všech těchto vyjmenovaných je malý výsadek.

    Jinak díky za odpověď.

    TF_HU: doplním ještě H135 a Bell 407 (North Star). Nicméně problémem všech těchto vyjmenovaných je malý výsadek.

    Jinak díky za odpověď.

  • infi
    15:01 14.02.2018

    @Miroslav...Spatny - spise nepotrebny v dnesni dobe. V dobe kdy vznikal smysl mel. Opet to prirovnam k A-10 kdy se ocekaval utok na stovky MBT, ktere budou palit po A-10 necim raze ...Zobrazit celý příspěvek

    @Miroslav...Spatny - spise nepotrebny v dnesni dobe. V dobe kdy vznikal smysl mel. Opet to prirovnam k A-10 kdy se ocekaval utok na stovky MBT, ktere budou palit po A-10 necim raze 12.7mm za doprovodu Šilek. Dnes podobný scenar nehrozi, proto A-10, stejne jako MI-24 nema primeho nastupce, ackoli povazuji oba tyto stroje ve svoji dobe jako velmi uspesne.

    A stejne jako americka armada nedokaze (bez ohledu na finance) stoprocentne nahradit vsechny role A-10 jednim "kockopsem", tak stejne nedokaze ACR pokryt vsechny schopnosti a vlastnosti MI24 jednim modernim vrtulnikem. Proto je treba prestat myslet, ze budeme mit litajici bvp, ktere umi vsechno.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    14:41 14.02.2018

    Infi jedním z nich byl LYNX druhým je AH6 dalším je MD500F brzy jím bude UH72 pro UH1Y by to nebyl problém, tak jako pro jiný stroj, ale jsou to peníze ...Zobrazit celý příspěvek

    Infi

    jedním z nich byl LYNX

    druhým je AH6

    dalším je MD500F

    brzy jím bude UH72

    pro UH1Y by to nebyl problém, tak jako pro jiný stroj, ale jsou to peníze navíc.

    Osobně bych se na schopnost nést PTŘS vybodnul. Pokud se bavíme o PTŘS pak se bavíme o bitevním vrtulníku, tedy úplně jiném projektu, tendru, výběru atd.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    14:35 14.02.2018

    Infi Prosím, přečtěte si so píšu. Dnes možná ministryně řekla, udělala to oficiálním, že se hledá náhrada za Mi 35. Jak můžou být tao slova vnímána rozdílně jsem již psal. ...Zobrazit celý příspěvek

    Infi

    Prosím, přečtěte si so píšu.

    Dnes možná ministryně řekla, udělala to oficiálním, že se hledá náhrada za Mi 35. Jak můžou být tao slova vnímána rozdílně jsem již psal. Bu´d budeme hledat náhradu bitevník-bitevník co se týče schopností, nebo prostě jen nahradíme stroj strojem, protože na něm budou piloti létat.

    Já chápu, že když vaříte z vody, těžko se vám chápe, že někdo hledá vrtulník se schopností nést zbraňové systémy. není to naopak, nehledá se bitevník se schopností nést deset osob. Věřte mi, že takovou chujovinu v TTP nenajdete.Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    14:15 14.02.2018

    Koncept Mi-24 je zlý. Dôkaz je to, že ďalší vývoj viedol k Mi-28 ktorý už má len akýsi box na dvoch skrčencov ktorých treba evakuovať z poľa. Iste, je to nádherný stroj ktorý je už ...Zobrazit celý příspěvek

    Koncept Mi-24 je zlý. Dôkaz je to, že ďalší vývoj viedol k Mi-28 ktorý už má len akýsi box na dvoch skrčencov ktorých treba evakuovať z poľa. Iste, je to nádherný stroj ktorý je už legendou ale asi to nie je tá správna cesta. Ideálne by bolo mať 2 druhy vrtuľníkov... Ľahký na bojové využitie (AW) a samostatne transportný, ľahko vyzbrojený (UH-60, Mi-17)Skrýt celý příspěvek

  • infi
    14:14 14.02.2018

    TF_HU: - A10 - vzdyt to pisu. Ale to nejsou dedukce vytahane z nosu...V Bile Knize stoji, ze ma MI-24 nedostatecnou balistickou ochranu...z toho se da dedukovat, ze nahrada by ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU:
    - A10 - vzdyt to pisu.

    Ale to nejsou dedukce vytahane z nosu...V Bile Knize stoji, ze ma MI-24 nedostatecnou balistickou ochranu...z toho se da dedukovat, ze nahrada by na tom mela byt lepe, nebo aspon stejne (tedy podle BK blbe), pritom jak pises ma mit moznost transportu, moznost vest bojove akce atd. Ted to vypada, ze se k tomu pridala nutnost mit PTRS a bojovou zkusenost. Nevim kolik takovych lehkych/strednich zapadnich vrtulniku znas.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    14:04 14.02.2018

    infi

    A10 už se nevyrábí...

    infi

    A10 už se nevyrábí...

  • TF_HU
    14:02 14.02.2018

    KAZD To co poptává Armáda není nová Mi 24 proboha. To jsou dedukce lidí nevím odkud. Poptáván je lehký/střední vrtulník, který krom pasažérů dokáže nést i nějakou tu munici, ...Zobrazit celý příspěvek

    KAZD

    To co poptává Armáda není nová Mi 24 proboha. To jsou dedukce lidí nevím odkud.

    Poptáván je lehký/střední vrtulník, který krom pasažérů dokáže nést i nějakou tu munici, jako jsou kulomety, neřízené rakety, nebo jejich varianta s laserovým navedením.

    Vidle do toho hodil požadavek na PTŘS. ten se objevil poté, co se začalo vážně mluvit o uzenění Mi35 a přechodu pilotů na novou platformu.Skrýt celý příspěvek

  • infi
    13:59 14.02.2018

    Ano, na tom všem se shodneme :-) Osvedcil-neosvedcil je spekulativni. Ve valce v afganu zachranila tato koncepce spoustu zivotu, at uz tim jakou ma balistickou ochranu pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano, na tom všem se shodneme :-)

    Osvedcil-neosvedcil je spekulativni. Ve valce v afganu zachranila tato koncepce spoustu zivotu, at uz tim jakou ma balistickou ochranu pro posadku, tak i tim, ze mohl doletet do bojove zony (kam by lehky transportni vrtulnik nemohl) a evakuovat ranene/obklicene vojaky.

    Pochopitelne koncepce litajiciho BVP je pryc i na vychode. Proto se nemuzu zbavit dojmu, ze armada hleda neco co neexistuje. Bud musi sakra ubrat, nebo nejlepe, jak zde psalo vicero lidi ty role rozdelit mezi 2 typy vrtulniku.

    Situaci MI24 bych prirovnal k A-10...nahrada neexistuje. A rovnez bych netvrdil, ze se A-10 neosvedcil a proto se uz nevyrabi...

    Ty Kiowy jsou super, myslim ze pro skutecne potreby nasi armady (posileni IZS, pruzkum, civceni) by byly vice nez vhodne.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    13:55 14.02.2018

    INFI Žádný tend vypsán není a nebyl. O nějakém tendru mluví jen média, která nechápou, že původní projekt byl v režimu vláda - vláda, kde jednotlivé společnosti s vládní garancí ...Zobrazit celý příspěvek

    INFI

    Žádný tend vypsán není a nebyl. O nějakém tendru mluví jen média, která nechápou, že původní projekt byl v režimu vláda - vláda, kde jednotlivé společnosti s vládní garancí podali nabídku na základě podané RFI naším ministerstvem. Neznám celý proces, ale je mi jasné, že tendr žádný nebyl a o tendru mluví až dnešní ministryně.

    Ani tehdy a ani teď, TTP nepožadují schopnosti pro bitevní vrtulník. Rozhodně se z vojenského pohledu, vojesnké terminologie nejedná o náhradu bitevního vrtulníku. O náhradě lze mluvit jen z pohledu toho, že se vymění stroje, na kterých budou létat piloti bitevníků. Změní se povaha výsviku a letů.

    Pancéřové je jen přední sklo. Už ve Vietnamu Rus ztratil mnoho mašin palbou ostřelovačů na kabinu. O ostatním pancéřování se přít nechci, ale jak jsem řekl, starší vrtulník je diskvalifikován právě těmi technologiemi.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    13:50 14.02.2018

    INFI: ekvivalent/ derivát MI24 na západě nexistuje proto, že tento koncept je překonaný a nikdy reálně nefungoval. Už v AFG Rusi letěli s prázdným Mi 24 jako bitevníkem a za ním ...Zobrazit celý příspěvek

    INFI: ekvivalent/ derivát MI24 na západě nexistuje proto, že tento koncept je překonaný a nikdy reálně nefungoval.
    Už v AFG Rusi letěli s prázdným Mi 24 jako bitevníkem a za ním Mi8 vezoucí maníky nebo náklad.
    Západní škola toto řeší jedním vrtulníkem, kde dle mise prostě personál nastrojí/ odstrojí externí zbraňové systémy. Nebo misi plní bitevní stroj AH 64 atd.
    Nižší balistika západních strojů je optická nevýhoda, protože ani balistika Mi24 neřeší moderní bojiště. Rozhodně to není tak, že Mi 24 prolítává palbou, která se od něj odráží, veze spokojených 7 maníků vzadu, zničí cestou pár tanků a pak vysadí v týlu nepřítele náklad - takové nasazení vrtulníku je nesmysl.
    Bohužel tento nesmysl pak v požadavcích AČR má formu vezení deseti maníků a všech zbraní současně a ještě s výkonovou rezervou .. ukažte nám to v boji, že to funguje. Když pak příjdou povodně budem s tím zachraňovat...Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    13:49 14.02.2018

    Hubňa Promiň, ale přijde mi, že už v té základní koncepční fázi je na MO strašný zmatek. Když si vezmu, v jakém kontextu vnikaly původní požadavky na nový vrtulník (po vydání ...Zobrazit celý příspěvek

    Hubňa

    Promiň, ale přijde mi, že už v té základní koncepční fázi je na MO strašný zmatek. Když si vezmu, v jakém kontextu vnikaly původní požadavky na nový vrtulník (po vydání Bílé knihy, kdy to vypadalo, že MO bude mít rozpočet do pár let tak 30 miliard), logiku to má.

    Koncepčně se jednalo o malý vrtulník. měl doplnit letku Mi 171.

    Nechápu ale tu neschopnost přizpůsobit se novým podmínkám. Vždyť jakmile začalo být jasné, že peněz bude víc, mělo podle mě dojít k opuštění původního (dle mého nouzového) požadovaného řešení (tedy univerzální helikoptéra co umí všechno) a mělo dojít k celkové reformulaci požadavků vzhledem k nutnosti komplexní modernizace vrtulníkového letectva.

    K ničemu takovému nedošlo.

    Nejsem insider, takže vycházím jen z toho, co kde přečtu, ale můj dojem z toho všeho je ten, že se prostě pár lidí myšlenkově seklo a teď, když se vše rozjelo, si nikdo nechce připustit chybu (tedy že nedošlo k reformulaci požadavků).

    Protože nejste insider, vycházíte jen z médií...média dost často nereflektují názor, nebo reálnou situaci na MO ČR, či v samotné AČR. Viz tento článek, který spekuluje, že by se S-70i mohl stát vrtulníkem pro AČR.

    Ale určitě souhlasím s tím, že čím víc lidí, tím víc názorů na to, jak má výsledné řešení vypadat.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    13:47 14.02.2018

    infi Nepočítá, protože západní škola nikdy nepovažovala bitevní vrtulník za létající BVP, které bude poletovat relativně vysoko na linií dotyku, to je v boji dvou alespoň trochu ...Zobrazit celý příspěvek

    infi
    Nepočítá, protože západní škola nikdy nepovažovala bitevní vrtulník za létající BVP, které bude poletovat relativně vysoko na linií dotyku, to je v boji dvou alespoň trochu rovnocenných protivníků rychlá cesta do seznamu ztrát.
    Bitevní vrtulník měl v případné válce velkého rozsahu (tím nemyslím policejní operace proti povstalcům) působit z dálky a z úkrytu (lesní průseky, budovy....), rychle zaměřit, odpálit PTŘS a zpět do úkrytu.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    13:45 14.02.2018

    infi: máš pravdu, že se zřejmě ze zvyku hledá Mi-24 v západním provedení, tedy stroj schopný přepravy osob a současně palebné podpory. Jenže koncepce Mi-24 se moc neosvědčila, ...Zobrazit celý příspěvek

    infi: máš pravdu, že se zřejmě ze zvyku hledá Mi-24 v západním provedení, tedy stroj schopný přepravy osob a současně palebné podpory. Jenže koncepce Mi-24 se moc neosvědčila, resp. se neukázala jako nějak extra převratná, pro bitevní úkoly je prostor pro přepravu nadbytečný (hmotnost navíc) a pro CSAR jej stejně musí jistit jiný bitevník ze vzduchu, takže vyzvednutí nemusí provádět Mi-24, ale stačí dopravní vrtulník.
    Bečvář nám v tisku sdělil, že nemáme peníze na stroje pro specifické účely, tak jako to mají "velké armády" a proto musíme koupit univerzální stroj, který zastane všechno. Přitom by zřejmě stačily tři typy - lehký vrtulník, bitevní vrtulník a transportní s rampou. Přitom transportní s rampou ještě 10-15let vydrží Mi-171, takže by teď měli koupit lehký zvlášť a bitevní zvlášť. V této souvislosti je zajímavé, že Chorvatsko a Řecko dokázaly z USA za pakatel získat vyřazené OH-58D Kiowa.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    13:44 14.02.2018

    skelet výhled LZS a Sokoly? Pokud vím, LZS v krajích bude provozovat a provozuje armáda, jestli se stát vydá tímto směrem všude nevím. Jedno vím jistě, i kdyby LZS ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet

    výhled LZS a Sokoly?
    Pokud vím, LZS v krajích bude provozovat a provozuje armáda, jestli se stát vydá tímto směrem všude nevím. Jedno vím jistě, i kdyby LZS zabezpečovala civilní firma, jedna ze schopností vrtulníkového a dopravního letectva je CASEVAC a MEDEVAC, tedy schopnost, kde potřebujete mašiny s lékařským vybavením a proto to z Amády nezmizí.

    Co se týče Sokola, pokud se nepletu generální opravy byly zajištěny, takže vrtulník ještě několik let bude sloužit. Dle mého názoru, je asi pomalu na čase aby se armáda zamýšlela nad tím, jakým vojenským strojem to bude provozovat v budoucnu.Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    13:43 14.02.2018

    jen mimo hlavní hádku..nosnost až 10 střel Hellfire..nestíhám si dohledat v prácí váhu..ale počítám že v případě podvešení veětšího počtu se zároveň asi sníži počet přepravovaných ...Zobrazit celý příspěvek

    jen mimo hlavní hádku..nosnost až 10 střel Hellfire..nestíhám si dohledat v prácí váhu..ale počítám že v případě podvešení veětšího počtu se zároveň asi sníži počet přepravovaných osob..podle me je sam o sobe požadavek na ptřs trochu overkill ze strany acr.. S tímhle by jeden vrtulník v pohode vyřadil celé naše tankové vojsko z duvodu absence pvo.

    Nejsem ze štábu ale mohli by slevit na neřízené střely, zvýšenou balistiku a aktivní ochranu proti řízeným střelám..Ten vrtulník by primárně mel mít schopnost pristat pod palbou a krýt vysazení pomoci krycí palby nerízenými střelami na prostor. Ne ze bude nekde kroužit a vyhledávat obrněnce..o ty už se může postarat pěchota..takze za ušetřené finance muzou nakoupit Gustavy nebo Javeliny.


    Rízene strely atd resit až v rámci následne poptávky na bojovy stroj..protoze pokud o nich uvažují tak nejake miliardy na výzbroj víceúčelového bude pak zbytecne plýtvání..

    Názor laika. holt národ laiků na to dává finance..Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 30 z 33