S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Bitevní vrtulník S-70M Black Hawk; větší foto / Lockheed Martin 

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.

Armáda ČR hleda univerzální vrtulník

AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný.

 


 

„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky  je v současnosti  možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.

 

Po pátečním jednání (9. února)  na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa,  k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.
 

Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat  z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).

 

Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.

 

Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.

 

V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.

 

Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě  na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.

 

S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám.

 

Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.

„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.

 

„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“

 

S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.

 

Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.

 

Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky.

 

Bitevní S-70M Black Hawk

Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.

 

Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.

 

Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná. 

 

UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.

 

Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.

 

Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).

 

Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry.

  

Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.

 

„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“

 

Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda  rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).

 

Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.

 

V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...

NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek

Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve ...

Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • infi
    13:28 14.02.2018

    Luky: Nepochybuji, ze AT6 je zastarala zbran a vrtulnik taky. To je jasne i zastancum. Ale opet se budu opakovat, ze ten tendr je vypsan na Mi24 v blede modrym, protoze tem ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky:

    Nepochybuji, ze AT6 je zastarala zbran a vrtulnik taky. To je jasne i zastancum. Ale opet se budu opakovat, ze ten tendr je vypsan na Mi24 v blede modrym, protoze tem pozadavkum, ke kterym pripoctu i pozadavek na bojove nasazeni, neodpovida zadny dostupny zapadni stroj. Proste derivat mi-24 neexistuje. Pokud ano, at je pan Becvar konkretni.

    @TF_HU
    Kokpit ma neprustrelne sklo, posadka je chranena titanovymi platy a kabina poskytuje posadce ochranu proti ZHN. Videl jsem zapadni dokument o hindech a prave balistickou ochranu vyzvdvihovali asi nejvice. V podstate je to takovy A-10 mezi vrtulniky. A neni se cemu divit. 12.7mm je to nejmenší čím po nich Talibou zacinali palit. Opet se budu opakovat, ze zapadni skola nepocita s tim, ze rotory budou trefovat 20mm projektily a do kabiny bude palit 0,5" CAL ze vsech stran.Skrýt celý příspěvek

  • Hubňa
    13:21 14.02.2018

    TF_HU: Promiň, ale přijde mi, že už v té základní koncepční fázi je na MO strašný zmatek. Když si vezmu, v jakém kontextu vnikaly původní požadavky na nový vrtulník (po vydání ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU:

    Promiň, ale přijde mi, že už v té základní koncepční fázi je na MO strašný zmatek. Když si vezmu, v jakém kontextu vnikaly původní požadavky na nový vrtulník (po vydání Bílé knihy, kdy to vypadalo, že MO bude mít rozpočet do pár let tak 30 miliard), logiku to má. Nechápu ale tu neschopnost přizpůsobit se novým podmínkám. Vždyť jakmile začalo být jasné, že peněz bude víc, mělo podle mě dojít k opuštění původního (dle mého nouzového) požadovaného řešení (tedy univerzální helikoptéra co umí všechno) a mělo dojít k celkové reformulaci požadavků vzhledem k nutnosti komplexní modernizace vrtulníkového letectva. Nejsem insider, takže vycházím jen z toho, co kde přečtu, ale můj dojem z toho všeho je ten, že se prostě pár lidí myšlenkově seklo a teď, když se vše rozjelo, si nikdo nechce připustit chybu (tedy že nedošlo k reformulaci požadavků).

    Ale určitě souhlasím s tím, že čím víc lidí, tím víc názorů na to, jak má výsledné řešení vypadat.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    13:20 14.02.2018

    TF_HU: tomu pochopitelně rozumím. Ta PTŘS se dá v případě zájmu integrovat i na R44, ale.. ani jeden z finálních vrtulníků toto neumí (papírově). ale když už jste se zde po ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU: tomu pochopitelně rozumím. Ta PTŘS se dá v případě zájmu integrovat i na R44, ale.. ani jeden z finálních vrtulníků toto neumí (papírově).

    ale když už jste se zde po dlouhé době objevil. Jaký je výhled s LZS a Sokoly?Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    13:18 14.02.2018

    Luky Nechci sem moc psát věci smyslu taktického použití atd...ale podívejte se jak je naváděná současná PTŘS na Mi 24/35 a jak se používají, navádí moderní PTŘS a dojde vám v ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky

    Nechci sem moc psát věci smyslu taktického použití atd...ale podívejte se jak je naváděná současná PTŘS na Mi 24/35 a jak se používají, navádí moderní PTŘS a dojde vám v čem je ta technologie dávno překonána.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    13:15 14.02.2018

    Luky

    Pro účely plánování se počítá 150 kg na osobu v přepravě.

    Luky

    Pro účely plánování se počítá 150 kg na osobu v přepravě.

  • Luky
    13:12 14.02.2018

    ale jo TF-HU, jestli je to definovaný "10 pasažérů" tak je to OK...

    jen aby to nebylo v plný polní :)

    ale jo TF-HU, jestli je to definovaný "10 pasažérů" tak je to OK...

    jen aby to nebylo v plný polní :)

  • TF_HU
    13:12 14.02.2018

    Skelet Schopnost PTŘS u UH1Y není až takový problém, jednodušší jak u AW139, ale dodavatel takovému požadavku nerozumí. Je to vše o konceptu boje a tím konceptem je kombinace ...Zobrazit celý příspěvek

    Skelet

    Schopnost PTŘS u UH1Y není až takový problém, jednodušší jak u AW139, ale dodavatel takovému požadavku nerozumí. Je to vše o konceptu boje a tím konceptem je kombinace působení UH1Y společně s AH1Z. Proto nevidí důvod pro integraci PTŘS na UH1Y, samořejmě to nevylučují...ale zvedalo by to cenu.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    13:04 14.02.2018

    infi Co vím, tak 24V může nést těch nadzvukových PTŘS od půlky osumdesátek dokonce 8. Naše tu schopnost mají, občas se tak ukazují i na veřejnosti. Bohužel je to už zastaralá ...Zobrazit celý příspěvek

    infi
    Co vím, tak 24V může nést těch nadzvukových PTŘS od půlky osumdesátek dokonce 8. Naše tu schopnost mají, občas se tak ukazují i na veřejnosti.
    Bohužel je to už zastaralá zbraň a ten vrtulník taky.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    13:04 14.02.2018

    Luky

    počtem osob definujete velikost, kategorii...je to jeden z klíčových TTP...

    Luky

    počtem osob definujete velikost, kategorii...je to jeden z klíčových TTP...

  • TF_HU
    13:03 14.02.2018

    Deutschmann

    Fakt, jak často děláte akvizice za 12 miliard?

    Deutschmann

    Fakt, jak často děláte akvizice za 12 miliard?

  • TF_HU
    13:01 14.02.2018

    INFI Mě by zajímalo, které vrtulníky (vyjma tedy čistě bojových jako KA-52) se schopností transportu osob mají vyšší balistickou ochranu? Pokud se nepletu, tak MI-24 má ...Zobrazit celý příspěvek

    INFI


    Mě by zajímalo, které vrtulníky (vyjma tedy čistě bojových jako KA-52) se schopností transportu osob mají vyšší balistickou ochranu? Pokud se nepletu, tak MI-24 má klíčové komponenty chráněné i proti ráži 12.7mm. A opravdu bude vrtulník AČR působit v bojových misích, kde po něm budou střílet snad flakem?

    Víte, jak je třeba pancéřována kabina pilota?

    NATO Radio se asi dá upgradovat a věřím že i avionika také. Když s tím dokážou Rusové válčit v Sýrii, kde po nich pálí ze země skoro vše co střílí od kalacha po ZSU 23-4 a možná i něco navíc. Nevidím důvod proč to nestačí AČR, která ty vrtulníky stejně využije jenom na cvičení a letecké dny. Je to schopný stroj který nebude patřit do šrotu za 5, 10 ani 20 let. Máme zde komplet zázemí, vyškolený personál. Vše běží, změna opravdu není nutná.

    Fakt není nutná, lidi jako vy by ještě jezdili s PV3S a byli by spokojeni. Letectvu to nestačí...jenže na modernizační projekt nebyly uvolněny peníze, na nákup nových se nikomu nechce.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    13:01 14.02.2018

    No tak chtít LUH a zároveň trvat na deseti cestujících mi přijde zblbující parametr...na druhou stranu vypustit PTŘS teď, když je třeba za rok nebo dva budou mít certifikované mi ...Zobrazit celý příspěvek

    No tak chtít LUH a zároveň trvat na deseti cestujících mi přijde zblbující parametr...na druhou stranu vypustit PTŘS teď, když je třeba za rok nebo dva budou mít certifikované mi přijde škoda. Na ozbrojený průzkum se mohou hodit.
    -----------
    Např. Syřani v minulosti záhy vzdali MI-24 v AT rolích a úspěšně používali párečky Gazelle s HOT.
    -----------

    Základem by asi mělo být nedělat z parametru ližina vs kolečko vědu. Pokud jde o sníh, tak kolečkáři kolikrát úžívají sněžnice.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    12:56 14.02.2018

    H-145M zrovna získal atest na použití 70mm řízených střel hydra, takže by měl být opět ve hře. Jenže tady je prostě kámen úrazu v tom, že MO není schopné plánovat nákupy a díky ...Zobrazit celý příspěvek

    H-145M zrovna získal atest na použití 70mm řízených střel hydra, takže by měl být opět ve hře.
    Jenže tady je prostě kámen úrazu v tom, že MO není schopné plánovat nákupy a díky tomu se snaží vměstnat co nejvíc schopností do jediného stroje což zvyšuje váhovou kategorii a činí nákupy téměř nemožné. Jenže ty lehčí stroje, které by měly být za normálních okolností naším cílem, z toho zákonitě vypadávají. Venom nemůže dělat průzkum, zrovna tak ho nemůže dělat ani S-70 a H-145M zase není schopné přepravovat tolik vojáků a mít takovou odolnost jako S-70.
    Jediné pozitivum je, že se do výběru alespoň dostal modernější stroj. Stačí se podívat na dokument o výběrovém řízení ze kterého v americké armádě vyšel vítězně UH-60. Ten stroj je úplně jinde než UH-1.Skrýt celý příspěvek

  • infi
    12:55 14.02.2018

    @Jura99 Mám za to, že exportní verze Mi-24V měli PTRS AT-6 jako standard již z 80.let a je mi novinkou, že by je AČR neuměla dodnes používat, když s nimi běžně lítají a mají je ...Zobrazit celý příspěvek

    @Jura99
    Mám za to, že exportní verze Mi-24V měli PTRS AT-6 jako standard již z 80.let a je mi novinkou, že by je AČR neuměla dodnes používat, když s nimi běžně lítají a mají je zařazené ve výzbroji :-) Jak jste na to přišel? O tom že by Mi-24/Mi-35 neuměl odpalovat PTRS snad nebudeme vést diskuzi...nebo aspoň ne já. A proc by se musel odstrojit na plech a cim vybavit znovu? Muzete uvest konkretni pripad, co je na tom stroji z technickeho hlediska tak katastrofalniho, ze by to nemohlo dal letat jako doposud? Nebo jen varite z vody a nic Vas nenapada, ale pisete to, protoze se to hodi?

    Rovnez neni pravda, ze je Rusko nespolehlivy dodavatel. To my jsme se stali nespolehlivym odberatelem vlastni naivni vinou. Jak je mozne, ze nektere staty NATO jsou schopny kupovat nejmodernejsi ruske zbrane (treba Turecko S-400) a pro nas je "politicky" problem udrzet letku hindu, kdyz zde pro ne mame komplet zazemi, ND, logistiku a vyskoleny personal?Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    12:55 14.02.2018

    Hubňo

    Proberte se, takhle to dávno funguje. Problémem je, sto názorů, sto řešení...

    Hubňo

    Proberte se, takhle to dávno funguje. Problémem je, sto názorů, sto řešení...

  • TF_HU
    12:54 14.02.2018

    KAZD Stále dokola, při vaší posedlosti, bych vám rád zopakoval, že pomoc IZS při humanitární katastrofě neznamená LZS. Jistě ty termíny dokážete rozlišit. Jistě rozlišíte i ...Zobrazit celý příspěvek

    KAZD

    Stále dokola, při vaší posedlosti, bych vám rád zopakoval, že pomoc IZS při humanitární katastrofě neznamená LZS. Jistě ty termíny dokážete rozlišit. Jistě rozlišíte i situace.

    Srovnáváte W3A a nějakým EC135? Plní úkoly oba stroje plní, máte pocit, že by nějaký úkol W3A ve svém prostoru odpovědnosti?

    Prosím, netahejte téma LZS tam, kde jej není třeba.Skrýt celý příspěvek

  • Hubňa
    12:47 14.02.2018

    Ach jo. Tady todle to naše vybírání nových vrtulníků mi přijde jako strašný průšvih. To, co se koupí, tu totiž bude lítat dalších 40 let. Přitom nikdo nedokáže vysvětlit proč má ...Zobrazit celý příspěvek

    Ach jo. Tady todle to naše vybírání nových vrtulníků mi přijde jako strašný průšvih. To, co se koupí, tu totiž bude lítat dalších 40 let. Přitom nikdo nedokáže vysvětlit proč má mít poptávaná helikoptéra dané schopnosti a s jakým účelem bude používaná. Přitom by to bylo tak jednoduché, stačilo by vytvořit si koncepci rozvoje vrtulníkového letectva s tím, že se v ní objasní za jakým účelem vlastně AČR vrtulníky potřebuje, jaké výkony od nich očekává atd. Podle toho by se pak dalo vytvořit několik základních kategorií vrtulníků, které by se dalších deset let nakupovaly...a bylo by.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    12:43 14.02.2018

    Panowie nie zrozumieliście Pomijając to ze LM płaci podatki w USA (jeśli płaci - patrz duże korporacje unikają płacenia) To PL nie ma żadnego wpływu na to co produkuje Mielec, ...Zobrazit celý příspěvek

    Panowie nie zrozumieliście
    Pomijając to ze LM płaci podatki w USA (jeśli płaci - patrz duże korporacje unikają płacenia)
    To PL nie ma żadnego wpływu na to co produkuje Mielec, komu sprzedaje i na jakich warunkach... (I na pewną rząd nie może być stroną w ew. negocjacjach)


    I teraz jak to wygląda na innym przykładzie - bliskim nam - W3 Sokół
    Co z tego ze maszyna opracowana i produkowana w PL
    Wy jesteście niezadowoleni z serwisu - i myślicie że "to wina Polaków"

    Ale my też nie jesteśmy zadowoleni z obsługi Świdnika
    I nie mam na to żadnego wpływu - bo to własność włoskiego koncernu...
    Który może wszystko - łącznie z zamknięciem linii...
    To lekcja jaką otrzymaliśmy myśląc że nie ważne kto jest właścicielem - liczy się gdzie jest zakład i kto w nich pracuje...

    Niestety produkcja wojskowa to nie jest przemysł cywilny
    Samochód możesz wymienić na inny - nie będziesz go używał przez 30 lat
    Nie będziesz go też modernizował...
    Dlatego też możesz patrzeć na to innymi kategoriami...

    Inna sprawa to temat relacji partnerstwa publiczno-prywatnego w sytuacji tak ogromnej korporacji jak LM - która ma za plecami potężne wsparcie rządu USA
    To jest inna relacja niż z prywatnymi (ale małymi) firmami - jak WB ElectronicSkrýt celý příspěvek

  • defaultPlayer
    12:43 14.02.2018

    No tak hlavně aby to dotáhli do konce a zas jen nekecali... Nevíte někdo kolik stojí jedna střela spike? 100tisíc usd za hellfire je docela ranec. (teda pochybuju že bude ...Zobrazit celý příspěvek

    No tak hlavně aby to dotáhli do konce a zas jen nekecali...
    Nevíte někdo kolik stojí jedna střela spike? 100tisíc usd za hellfire je docela ranec. (teda pochybuju že bude levnější, jen pro info)

    Docela by se mi líbil článek, kde by byli shrnuty všechny tipy který by do toho výběrka mohli jít, když už jsme teda zase na začátku...Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    12:30 14.02.2018

    Tak hlavním problémem je integrace PTŘS a deset lidí + osádka. Což je problém, jelikož jediný západní vrtulník (o kterém vím), a který to splňuje je S-70/UH-60. UH-1Y a ani ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak hlavním problémem je integrace PTŘS a deset lidí + osádka. Což je problém, jelikož jediný západní vrtulník (o kterém vím), a který to splňuje je S-70/UH-60.
    UH-1Y a ani AW-139m toto neumí, tuto schopnost mají teprve ve výhledu.

    Takže očekávám, že požadavky budou dopřesněny a PTŘS budou opomenuty. Čímž tyto požadavky splní, jak UH-1Y, tak i AW-139m.

    S-70/UH-60 je sice fajn, ale je ve stejné kategorii jako je Mi-171, tedy v kategorii "velká kráva".Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 31 z 33