S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Bitevní vrtulník S-70M Black Hawk; větší foto / Lockheed Martin 

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.

Armáda ČR hleda univerzální vrtulník

AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný.

 


 

„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky  je v současnosti  možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.

 

Po pátečním jednání (9. února)  na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa,  k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.
 

Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat  z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).

 

Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.

 

Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.

 

V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.

 

Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě  na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.

 

S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám.

 

Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.

„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.

 

„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“

 

S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.

 

Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.

 

Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky.

 

Bitevní S-70M Black Hawk

Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.

 

Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.

 

Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná. 

 

UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.

 

Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.

 

Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).

 

Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry.

  

Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.

 

„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“

 

Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda  rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).

 

Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.

 

V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...

NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek

Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve ...

Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jura99
    12:00 14.02.2018

    infi: zapomeň na Mi-24/35. Musel by se odstrojit na plech a vybavit znovu. chybí mu např. řízené střely. I po nemalé investici to bude stále ruský stroj s rizikem nedostupnosti ...Zobrazit celý příspěvek

    infi: zapomeň na Mi-24/35. Musel by se odstrojit na plech a vybavit znovu. chybí mu např. řízené střely. I po nemalé investici to bude stále ruský stroj s rizikem nedostupnosti dílů k draku a motorům. Rusko se na desítky let stalo nedůvěryhodným dodavatelem vojenské techniky. Od nich nic a co už máme, zbavit se toho.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    11:59 14.02.2018

    tak je fakt, ze na elektronickým bloku Apačí je sedátko s úchytkou, kam by šel ten spolupracující raněný připoutat....no a doktor by se navlíknul na čejngan.

    tak je fakt, ze na elektronickým bloku Apačí je sedátko s úchytkou, kam by šel ten spolupracující raněný připoutat....no a doktor by se navlíknul na čejngan.

  • Jura99
    11:54 14.02.2018

    Nerozumím proč brát komerční verzi S-70i, vyráběnou v Polsku a nikoliv UH-60M vyráběnou v USA resp. kokpity by mělo dělat Aero Vodochody. Taky nerozumím proč kombinovat transport ...Zobrazit celý příspěvek

    Nerozumím proč brát komerční verzi S-70i, vyráběnou v Polsku a nikoliv UH-60M vyráběnou v USA resp. kokpity by mělo dělat Aero Vodochody. Taky nerozumím proč kombinovat transport s bitevní rolí. Navíc transport ještě nejmíň 10let zajistí Mi-171š (a lépe než S-70i), takže bych spíš začal nákupem čistě bitevních vrtulníků, třeba rovnou AH-64 :-).Skrýt celý příspěvek

  • infi
    11:50 14.02.2018

    Doporucuju precist 6 let stary clanek: http://www.armadninoviny.cz/ne... "Jako hlavní nevýhody byly uvedeny nízká balistická ochrana, ...Zobrazit celý příspěvek

    Doporucuju precist 6 let stary clanek:

    http://www.armadninoviny.cz/ne...

    "Jako hlavní nevýhody byly uvedeny nízká balistická ochrana, zastaralá avionika a nekompatibilita se systémy NATO."

    Mě by zajímalo, které vrtulníky (vyjma tedy čistě bojových jako KA-52) se schopností transportu osob mají vyšší balistickou ochranu? Pokud se nepletu, tak MI-24 má klíčové komponenty chráněné i proti ráži 12.7mm. A opravdu bude vrtulník AČR působit v bojových misích, kde po něm budou střílet snad flakem?

    NATO Radio se asi dá upgradovat a věřím že i avionika také. Když s tím dokážou Rusové válčit v Sýrii, kde po nich pálí ze země skoro vše co střílí od kalacha po ZSU 23-4 a možná i něco navíc. Nevidím důvod proč to nestačí AČR, která ty vrtulníky stejně využije jenom na cvičení a letecké dny. Je to schopný stroj který nebude patřit do šrotu za 5, 10 ani 20 let. Máme zde komplet zázemí, vyškolený personál. Vše běží, změna opravdu není nutná.

    Pokud je to čistě politické, opět zůstává rozum stát, když před pár lety proběhla modernizace Mi-171. Proč to tedy nejde i u Mi-24? A náhodou, nejsou některé díly kompatibilní?

    Radši by se měli peníze přesunout do kvalitní (resp. aspoň nějaké) PVO. Co nám opravdu teoretický hrozí v horizontu XX let je útok nějakým UAV na citlivá místa, která neumíme aktuálně zabezpečit (těch pár RBS70 nebudeme brát vážně)

    PS: V jediné co doufám je, že ten tendr je tak nesmyslný z důvodů aby se MI-24 udrželi ve službě co nejdéle.Skrýt celý příspěvek

  • Deutschmann
    11:38 14.02.2018

    TF_HU: Pro státní správu pracuji dost často a nikdy mi nikdo neřekl že je to špatně. Vždy bylo napsáno co to má umět a k tomu většinou píši které zařízení to splňuje. Většinou ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU:

    Pro státní správu pracuji dost často a nikdy mi nikdo neřekl že je to špatně.
    Vždy bylo napsáno co to má umět a k tomu většinou píši které zařízení to splňuje. Většinou to musí splňovat aspoň 3 výrobky, pak není problém. Ale státní správě je fuk kolik co stojí. Běžně pracujeme i pro běžné lidi a ti se dívají úplně jinak na to co dostanou za zařízení, tam se hledí na pořizovací cenu a hlavně na provoz.

    Pokud je to tak že AČR chce přesně tento typ zařízení, tak to je pak problém. Stojí to zdržení, průsery a následná špatná reklama za tu trochu schopností co by ten stroj přinesl? Nebyla by lepší varianta?Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    11:35 14.02.2018

    Za mě by to byla slušná volba, a pokud by se black hawk ať 60 či 70 je asi fuk stal základním typem AČR a k tomu pořídili lehčí typ H145M jako náhrada za sokol. Třeba v rámci te ...Zobrazit celý příspěvek

    Za mě by to byla slušná volba, a pokud by se black hawk ať 60 či 70 je asi fuk stal základním typem AČR a k tomu pořídili lehčí typ H145M jako náhrada za sokol. Třeba v rámci te velké zakázky pro německo tak ve finále by jsme měli super modernizaci a naštvaní by zůstali jen italové. Do kdy má životnost sokol? Nechat si pak už jen mi17+ a po vyřazení mi171š se rozhodnout zda potřebujeme něco většího než BH.
    Na nějaké výměnné obchody bych kašlal, prostě bych to koupil s tím, že můžeme dělat údržbu doma a třeba by pak poláci si uvědomili, že trvat na nějakým něco za něco není vždy na místě.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    11:21 14.02.2018

    sorry za OT ale minulý týden sedal EC z DSA nad pecí u Pražské boudy.
    fakt bych tam chtěl vidět sokol nebo venom - x krát víc práce a nákladů

    sorry za OT ale minulý týden sedal EC z DSA nad pecí u Pražské boudy.
    fakt bych tam chtěl vidět sokol nebo venom - x krát víc práce a nákladů

  • kazd
    11:18 14.02.2018

    TF HU : "Pro IZS se hodí jakýkoli vrtulník"

    možná byste si měl promluvit s lidma co přešli z EC na Sokol a AW v rámci změn LZS " návrat o 20 let zpět"

    TF HU : "Pro IZS se hodí jakýkoli vrtulník"

    možná byste si měl promluvit s lidma co přešli z EC na Sokol a AW v rámci změn LZS " návrat o 20 let zpět"

  • Clanek
    11:17 14.02.2018

    @Lukas Viz komentar PavolR, tohle je dost nebezpecne uvazovani, ze to neni polska firma. Za me to polska firma je, ikdyz zisk vyveze mimo PL tak v PL zamestna mistni lidi, prenese ...Zobrazit celý příspěvek

    @Lukas
    Viz komentar PavolR, tohle je dost nebezpecne uvazovani, ze to neni polska firma. Za me to polska firma je, ikdyz zisk vyveze mimo PL tak v PL zamestna mistni lidi, prenese do PL technologie (co naplat ze stroje jsou majetek americke korporace, knowhow jsou technologie minimalne stejne jako ty stroje). Timhle postojem to nakonec vse skonci jen v onom polskem statnim molochu co si (nebo uz si) bude delat a uctovat co se mu zachce.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    11:16 14.02.2018

    deutchmann Já nejsem odborník, ale po tom co se předvádí (chceme LUH co umí střílet). Nakonec z toho vyleze kráva jako je UH-1Y bych (být MO) stopl tento nákup a chtěl po armádě ...Zobrazit celý příspěvek

    deutchmann

    Já nejsem odborník, ale po tom co se předvádí (chceme LUH co umí střílet). Nakonec z toho vyleze kráva jako je UH-1Y bych (být MO) stopl tento nákup a chtěl po armádě specifikaci toho co chce včetně přesného označení typu, který toto splňuje. V oboru kde pracuji je relativně často řečeno chceme zařízení co umí toto (výčet vlastností) a splňují to tyto výrobky.

    Já vím, že nejste odborník. LUH co umí střílet není nic zvláštního. UH1Y je na hranici takového LUH, možná už spíše za.

    Vy ve vašem oboru asi nespravujete veřejné finance, tedy nemusíte jednat jako úsporný, správný, efektivní hospodář.

    Vy nemůžete, takže armáda, nemůže označit konkrétní výrobek, tím by porušila pravidla veřejné soutěže. To je právě jedno z úskalí přípravy takové specifikace. Čím přesnější specifikaci píšete, tím více se hodí na jeden konkrétní výrobek a to je problém. To vám pak napadne jakákoli jiná firma účastnící se výběru.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:11 14.02.2018

    Lukas: děkuju za upřesnění. Tak na druhou stranu lidi v Polsku by měli práci a to i kdyby se ty stroje jen montovaly z USA dovezených dílů. Osobně tady ty směny moc nemusím a ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukas:
    děkuju za upřesnění. Tak na druhou stranu lidi v Polsku by měli práci a to i kdyby se ty stroje jen montovaly z USA dovezených dílů. Osobně tady ty směny moc nemusím a přijde mi že nikdy nefungovaly. Byla to ale jediná věc co mi přišla "reálná"Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    11:10 14.02.2018

    Lukas: Ale kde platí dane a koho zamestnáva? Hmm?

    Lukas: Ale kde platí dane a koho zamestnáva? Hmm?

  • Deutschmann
    11:10 14.02.2018

    TF_HU: ,,Cílem mělo být rozšíření flotily k rozdělení úkolů mezi jednotlivé platformy. Možná se pletu, ale to co vidím v médiích je už hutně zasmrádlý guláš balíku špatně ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU:
    ,,Cílem mělo být rozšíření flotily k rozdělení úkolů mezi jednotlivé platformy. Možná se pletu, ale to co vidím v médiích je už hutně zasmrádlý guláš balíku špatně podaných a pochopených informací..."

    Ale od toho by zde měl být NGŠ nebo ministr obrany, aby rázně bouchl do stolu a řekl že je to všechno blbě pochopeno a v jednom článku to bylo veřejnosti sděleno co a jak armáda chce.

    Potom se nedivte že veřejnost nechce investovat do obrany. Ono je nutné mít ve vedení silné a rozhodné lidi co umí komunikovat s lidmi co je platí.

    Já nejsem odborník, ale po tom co se předvádí (chceme LUH co umí střílet). Nakonec z toho vyleze kráva jako je UH-1Y bych (být MO) stopl tento nákup a chtěl po armádě specifikaci toho co chce včetně přesného označení typu, který toto splňuje. V oboru kde pracuji je relativně často řečeno chceme zařízení co umí toto (výčet vlastností) a splňují to tyto výrobky.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    10:58 14.02.2018

    Pro Rase "Modernizace houfnic oplátkou za prodej vrtulníků S70, mi přijde v pohodě" PZL Świdnik to własność SAC - a SAC to własność Lockheed Martin LM to nie jest polska firma Zobrazit celý příspěvek

    Pro Rase
    "Modernizace houfnic oplátkou za prodej vrtulníků S70, mi přijde v pohodě"

    PZL Świdnik to własność SAC - a SAC to własność Lockheed Martin
    LM to nie jest polska firmaSkrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    10:46 14.02.2018

    Kazd Cílem není vyřazovat. Tedy pokud pominu cíl BKO, který říká vyřadit MI 24/35. Ty mašiny dosluhují a vzniká nám tu problém, tedy jeden z problémů, který se někdo snaží řešit ...Zobrazit celý příspěvek

    Kazd

    Cílem není vyřazovat. Tedy pokud pominu cíl BKO, který říká vyřadit MI 24/35. Ty mašiny dosluhují a vzniká nám tu problém, tedy jeden z problémů, který se někdo snaží řešit skrze akvizici LUH (když to řeknu takto).

    Cílem mělo být rozšíření flotily k rozdělení úkolů mezi jednotlivé platformy. Možná se pletu, ale to co vidím v médiích je už hutně zasmrádlý guláš balíku špatně podaných a pochopených informací...Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    10:41 14.02.2018

    Pro IZS se hodí jakýkoli vrtulník. Úkolem Armády je posílit složky IZS, když jejeich možnosti přestanou stačit. Pro IZS se pak hodí jakákoli další kapacita navíc, která bude ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro IZS se hodí jakýkoli vrtulník. Úkolem Armády je posílit složky IZS, když jejeich možnosti přestanou stačit. Pro IZS se pak hodí jakákoli další kapacita navíc, která bude zvládat převoz osob, zásob, průzkum, jeřábování a úpravu na verzi s nosítkama.

    To zvládne každá současná mašina...Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    10:34 14.02.2018

    ale ty tři samostaná řešení vám tam zůstavají, nebo vy něco vyřazujete ?

    ale ty tři samostaná řešení vám tam zůstavají, nebo vy něco vyřazujete ?

  • TF_HU
    10:32 14.02.2018

    Bohužel se musím ohradit i ke komentáři KAZD Který evidentně nechápe, že úkoly u leteckých bojových útvarů plní jen základna v Náměšti (tedy co se týče vrtulníkového letectva) a ...Zobrazit celý příspěvek

    Bohužel se musím ohradit i ke komentáři KAZD

    Který evidentně nechápe, že úkoly u leteckých bojových útvarů plní jen základna v Náměšti (tedy co se týče vrtulníkového letectva) a ta je plní stoji Mi24/35 a Mi171. Kdyby armáda, potažmo letectvo, požadovala normální standardní vrtulník k plnění normálních, koncepcí stanovených úkolů, bude to normální vrtulník a nebude se tlačit na další schopnosti. Armáda chce jedním kontraktem vyřešit tři rozdílné problémy, bohužel počítá s neochotou vlády financovat jednotlivá tři samostantá řešení. Proto ty slova NGŠ...Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    10:31 14.02.2018

    Ale dyk se říkalo, že se do našich luhů a hájů hledá LUH....akorát má umět něco pifpaf navíc.

    Ale dyk se říkalo, že se do našich luhů a hájů hledá LUH....akorát má umět něco pifpaf navíc.

  • infi
    10:26 14.02.2018

    V podstate se hleda MI-24, ktery se nebude jmenovat MI-24 a bude se vyrabet X krat draz, za to na te "spravne" pulce sveta. Bravo :)

    V podstate se hleda MI-24, ktery se nebude jmenovat MI-24 a bude se vyrabet X krat draz, za to na te "spravne" pulce sveta. Bravo :)

Načítám diskuzi...

Stránka 32 z 33