S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Bitevní vrtulník S-70M Black Hawk; větší foto / Lockheed Martin 

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.

Armáda ČR hleda univerzální vrtulník

AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný.

 


 

„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky  je v současnosti  možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.

 

Po pátečním jednání (9. února)  na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa,  k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.
 

Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat  z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).

 

Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.

 

Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.

 

V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.

 

Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě  na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.

 

S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám.

 

Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.

„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.

 

„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“

 

S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.

 

Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.

 

Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky.

 

Bitevní S-70M Black Hawk

Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.

 

Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.

 

Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná. 

 

UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.

 

Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.

 

Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).

 

Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry.

  

Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.

 

„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“

 

Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda  rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).

 

Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.

 

V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...

NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek

Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve ...

Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • TF_HU
    13:16 26.02.2018

    JiriR Ty kombinace co popisujete jsou scifi. Nic takového armáda neřeší. Ten koncept o kterém stále jako někdo mluví, je v místních podmínkách 16 Mi 171 (-1x zničená ve ...Zobrazit celý příspěvek

    JiriR

    Ty kombinace co popisujete jsou scifi. Nic takového armáda neřeší. Ten koncept o kterém stále jako někdo mluví, je v místních podmínkách 16 Mi 171 (-1x zničená ve Španělsku) a 12 vybíraný LUH. Neboli menší vrtulník jak Mi 171.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    13:14 26.02.2018

    @skelet ad 1....tohle mi přijde docela srandovní - vybrat slabší Lakotu s archaicky řešeným vyrovnávacím rotorem jen proto, že už lítá v USA. H-145M už lítá v Německu, pokud ti ...Zobrazit celý příspěvek

    @skelet
    ad 1....tohle mi přijde docela srandovní - vybrat slabší Lakotu s archaicky řešeným vyrovnávacím rotorem jen proto, že už lítá v USA. H-145M už lítá v Německu, pokud ti jde o tohle. Nebo menší 135 jen kvůli tomu, že bojuje v Iráku. To bychom pak "z donucení" museli nakoupit i jihoafrické PTŘS. LOL, to je přece nesmysl.

    @JiriR
    "Spojenec NATO- bylo, to je jasné, ale bude? To už IMHO tak jasné není."

    Pak tě nemusí trápit vrtulníky z Ruska s ukrajinskými motory. :)
    Pokud narážíš na to, že by politici měli direktivně rozhodnout o vrtácích z USA, protože nám pomůžou ve válce s Německem....tak k tomu ti můžu přihodit slavný výrok Jindřicha Kisindžerů při válce Irák vs Irán (kdy USA podporovaly ofiko Irák a skrytě i Irán): "Kdyby tak mohli prohrát oba".Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    13:04 26.02.2018

    JiriR: 1) no chce ověřený vojenský stroj a to si myslím, že H145m není. Možná UH-72(?) a H135m. A ano, víme co chceme, nicméně předchozí ministerstvo obrany a GŠ asi chtělo ...Zobrazit celý příspěvek

    JiriR:
    1) no chce ověřený vojenský stroj a to si myslím, že H145m není. Možná UH-72(?) a H135m. A ano, víme co chceme, nicméně předchozí ministerstvo obrany a GŠ asi chtělo některé věci (PTŘS) řešit dodatečnou integrací na zakázku a lá C295. Šlechtová toto zřejmě odmítá, takže se upraví požadavky = předpokládám snížení počtu přepravovaných osob z deseti na méně.
    2) nejbližších deset až patnáct let našimi spojenci budou státy NATO.Skrýt celý příspěvek

  • JiriR
    12:41 26.02.2018

    Chlapi nemám dnes moc času, poslední reakce… 1) Víme co chceme- Aibus po “vyřazení“ H145m do medií- „to jste měli říct, že chcete něco v kategorii AW139m a UH1Y- nasadili bychom ...Zobrazit celý příspěvek

    Chlapi nemám dnes moc času, poslední reakce…
    1) Víme co chceme- Aibus po “vyřazení“ H145m do medií- „to jste měli říct, že chcete něco v kategorii AW139m a UH1Y- nasadili bychom něco jiného“… dále 3-tí specifikace od NGŠ, urgence Šlechtové že Armáda chce sci-fi a vrtulníky s vodotryskem…takže fakt víme co chceme- myšleno „hlasem poptávky“ ????
    2) Spojenec NATO- bylo, to je jasné, ale bude? To už IMHO tak jasné není.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    12:37 26.02.2018

    Nema mangusta pomalu koncit a pomalu se zacinat pracovat na nastupci?

    Nema mangusta pomalu koncit a pomalu se zacinat pracovat na nastupci?

  • Luky
    12:23 26.02.2018

    1) víme, chceme multifční LUH s ucházející kapacitou, vyzbrojením a PT schopnostmi 2)největší spojenec jsme my sami....pak NATO Dál už je to trochu zmatek. Potřebuješ mít vizi ...Zobrazit celý příspěvek

    1) víme, chceme multifční LUH s ucházející kapacitou, vyzbrojením a PT schopnostmi
    2)největší spojenec jsme my sami....pak NATO

    Dál už je to trochu zmatek.
    Potřebuješ mít vizi celku. Když budeš mít vizi vrtákovýho letectva se 70ti mašinami, ať je 12 z nich Kobra, Tigr nebo Mangusta. Když budeš mít kolem třiceti nebo čtyřiceti mašin, nemůžeš furt snít o tom, že polovina nebo třetina bude specializovaný bitevní vrtulník bez transportní schopnosti. Je to o penězích.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    12:16 26.02.2018

    JiriR: 1) chceme lehký víceúčelový vrtulník (dle Šlechtové do sedmi tun), takže je zbytečné řešit UH-60. "Slovenskou" cestou jsme schopni nakoupit toliko UH-72 nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    JiriR:
    1) chceme lehký víceúčelový vrtulník (dle Šlechtové do sedmi tun), takže je zbytečné řešit UH-60. "Slovenskou" cestou jsme schopni nakoupit toliko UH-72 nebo AH-6/MH-6.
    2) státy NATO
    3) máme vyhodnoceno, viz. Šlechtová
    4) hledáme lehký vrtulník. Jestli se pak vydáme cestou Blackhawk nebo cestou S-92/H225/NH-90/ už není podstatné, protože ten lehký vrtulník potřebujeme tak jako tak.Skrýt celý příspěvek

  • JiriR
    11:26 26.02.2018

    Hele-takhle 1) Co chceme….víme to ? OK ..(proto odkaz na Slo) 2) Kdo je náš spojenec s výhledem na 30 let- koho poptáme (ND, společné nasazení, logistika…atd). Tady by měl ...Zobrazit celý příspěvek

    Hele-takhle
    1) Co chceme….víme to ? OK ..(proto odkaz na Slo)
    2) Kdo je náš spojenec s výhledem na 30 let- koho poptáme (ND, společné nasazení, logistika…atd). Tady by měl promluvit politolog – voják ne, úředník MO ne.
    3) Jaký vrtulník od spojenců vyhovuje – vyhodnotit konkrétní typy
    4) Potom záleží- pokud bude perspektivní US (BH anebo UH1+AH1)- FMS, pokud chci Itálii- viz. bod 1+2: (AW139m+mangusta)- výběr a postavit proti nim UH+AH a vysoutěžit, pokud chci jeden typ co nahradí MI24, bude universální a menší (LUH)…nevím, protože se to docela vylučuje- možná AW 159, akorát když se FT_HU podíváš okolo nikde AW159 není. Čtvrtý bod není důležitý- IMHO je to úplně jedno co to bude- ať to lítá- což by mělo, ať to odpaluje řízené střely- pokud protitankové tak paráda, ať se zvládne údržba- hlavně ať je to dílčí řešení kompletně promyšleného balíku vrtulníků a ať se nevysílají signály o tom, že buď NGŠ anebo MO je absolutně mimo. FT_HU- zatím ale problém není v bodě 4) ale v bodě 1)Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    10:44 26.02.2018

    @Flader "Ked vezmeme cenu za montaz, tak to moze vychadzat na 2,5 az 3 mil. euro na kus. " Ale pak mi to vychází u deseti UH do třičtvrtě miliardy korun. Já počítal na ...Zobrazit celý příspěvek

    @Flader
    "Ked vezmeme cenu za montaz, tak to moze vychadzat na 2,5 az 3 mil. euro na kus. "

    Ale pak mi to vychází u deseti UH do třičtvrtě miliardy korun. Já počítal na dovybavení (ještě před rozhodnutím o PT) 3 miliardy. Tak jsem to určitě nepodseknul.
    Ale teď je zbytečný spekulovat o tom, co všechno se dá dokoupit za zbytek do 20ti miliard (které jsem si vykouzlil a byl to zbytek po odečtení 7mi miliard na víc LUH než chtějí).
    Prostě poptávají LUH, tak ať to ministrině Šlechtová dotáhne. Nemusí se nechat stresovat krz lobby a neexistující závazky vůči kongresu. A Amíci si pořád můžou přijít na svý a s nimi i všichni šašci z "International Visitors Leadership" a jejich kamarádíčci a spolustraníci....Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    10:43 26.02.2018

    Jecchuss V pohodě, já taky nechápu kam někteří chodí na ty fantazie...co se týče mé odpovědi panu Grohmannovi, řekl jsem "nevím, těžko soudit" ze dvou důvodů: 1) neptal se mě na ...Zobrazit celý příspěvek

    Jecchuss

    V pohodě, já taky nechápu kam někteří chodí na ty fantazie...co se týče mé odpovědi panu Grohmannovi, řekl jsem "nevím, těžko soudit" ze dvou důvodů: 1) neptal se mě na můj názor, ale na to co armáda vybere. 2) já už nemám přesné informace, proto neřeknu konkrétní typ.

    Jasněže je to "gamechanger" proto jsem to psal jak jsem to psal. Světe div se, ale i na takový "gamechanger" máme jakýsi operační postup. Když to přeženu, tak je pto přesně ve vztahu max riziko=min letů. To znamená, že v tom největším extrému bude technika uzemněna.


    JiriR

    V takovém případě doporučuji obrátit se na konkrétního dodavatele anebo vládu a poptat konkrétní vrtulník- prostě upravit kritéria tak aby tomu vyhověl konkrétní výrobek a domluvit se podobně jako Slováci.

    A jak byste to udělal, jakým nástroj k oslovení jiného státu, vlády použijete? Máte pocit, že když v nějakém tendru (jakože MO ČR jej chce vyhlásit) může voják říci, chci tento vrtulník...a nedá tak šanci konkurenci obrátit se na soud se žalobou?

    Sováci pořizovali mašiny v rámci programu FMS. Kolik jich mají a v jaké výbavě, jaké zbraně? Co konkrétně bychom od nich měli "okopírovat" když nehledáme vrtulník velikosti UH60?


    Semtam

    A zakázky stále získává. Vypadá to, že šlo o fake zprávy. Můžu vás ujistit, že fake zpráva jste jen vy sám.


    JiriR

    ...poptávají bojové schopnosti...bojová schopnost, to je dosti nepřesný termín. Bojovým vrtulníkem je každý vrtulník, který používáte v boji, nebo k podpoře boje. Už po několikáté píšu, že držet se nějak pevně kategorií může být zavádějící. Držel bych se tohoto:

    V souladu s dokumentem „Koncepce výstavby AČR“ mají být bitevní vrtulníky Mi-24/35 do roku 2021 nahrazeny novými víceúčelovými vrtulníky se schopností palby pomocí přesně naváděné munice. (vidíte tu někde LUH, nebo MUH nebo jak to označíte?)Skrýt celý příspěvek

  • JiriR
    10:22 26.02.2018

    Luky- jasně, ale uvědomme si, že se MI 171š a Mi24 pořizovaly (deblokace ruského dluhu) v době, kdy by nikoho ani ve snu nenapadlo, jak se Rusko proti západu vymezí..(teď bych fakt ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky- jasně, ale uvědomme si, že se MI 171š a Mi24 pořizovaly (deblokace ruského dluhu) v době, kdy by nikoho ani ve snu nenapadlo, jak se Rusko proti západu vymezí..(teď bych fakt nechtěl dělat OT a specifikovat co je vymezením řečeno či asi spíše psáno). Klíčové jsou pro armádu bitevní a střední transportní vrtulníky. ND pro Mi- potenciální konflikt (i když já osobně tomu nevěřím) je s Ruskem a bude to pokračovat tak dlouho dokud někdo neprohraje.
    PS: poptávají LUH, ale netají se tím, že to má mít i bojové schopnosti- přeloženo to má i nahradit nynější Mi 24.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    10:14 26.02.2018

    Niko rátal na Palbe,, koľko stojí vybavyť BH len zákaldným ochranným vybavením a výzbrojou. Nie sú v tom zarátané žiadne PTRS. Snáď sa neurazí, keď to dám aj sem: Ochranne ...Zobrazit celý příspěvek

    Niko rátal na Palbe,, koľko stojí vybavyť BH len zákaldným ochranným vybavením a výzbrojou. Nie sú v tom zarátané žiadne PTRS. Snáď sa neurazí, keď to dám aj sem:

    Ochranne prostriedky:
    AN/AAR-57(V)3 260.000 dolarov - Common Missile Warning System
    AN/APR-39 150.000 dolarov - Radar Warning Receiver
    AN/AVR-2B 218.713 dolarov - Laser Targeting Warning System
    AN/ALQ-144A 43.000 - dolarov - Infrared countermeasures set
    AN/ALE-47 x2 90.000 - dolarov - Countermeasures Dispenser System
    HIRSS 60.000 - dolarov - HOVER INFRARED SUPPRESSION SYSTEM (kryty na nasavace)

    Zbrane
    2 x Dillon + lafeta zasobniky a komplet prislusenstvo - 500.000 dolarov

    Radar AN/APQ-186 - (vzal som ten modernejsi, 174 sa uz vraj od roku 2017 nevyraba) - 1.000.000 dolarov

    Ostatne - suprava pre fast roping (+ v podstate rezerva) - 200.000 dolarov
    Dokopy 2.521.713,5 dolarov na jeden vrtulnik. Ked vezmeme cenu za montaz, tak to moze vychadzat na 2,5 az 3 mil. euro na kus.

    http://palba.cz/viewtopic.php?... Skrýt celý příspěvek

  • JiriR
    10:05 26.02.2018

    AW/UH – zřejmě vyšší váha, vyšší cena, nemožnost (na papíře) odpalovat PTŘS s tandemovými hlavicemi (čili nikoliv řízena Hydra), vyšší nároky na údržbu- takto bych si přeložil to ...Zobrazit celý příspěvek

    AW/UH – zřejmě vyšší váha, vyšší cena, nemožnost (na papíře) odpalovat PTŘS s tandemovými hlavicemi (čili nikoliv řízena Hydra), vyšší nároky na údržbu- takto bych si přeložil to co (jakoby mimochodem řekla K.Š.) údajně deklasovalo ve výběru Venom.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    09:56 26.02.2018

    semtam Ta ruská nespolehlivost nespočívá v tom, že by Rusové ty díly nedodali vůbec ( i když i z toho má armáda v případě zhoršení vztahů logicky obavu). Problém je v tom, že ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam
    Ta ruská nespolehlivost nespočívá v tom, že by Rusové ty díly nedodali vůbec ( i když i z toho má armáda v případě zhoršení vztahů logicky obavu).
    Problém je v tom, že nikdy nevíte kdy přesně vám ty díly dorazí, byť máte i od dodavatele přislíbený závazný termín, tak to klidně pošlou o měsíc později. Plánovat pak opravy není úplně jednoduché.
    Další problém je, že musíte ty díly důkladně kontrolovat, několikrát se už stalo, že místo nového dorazil repasovaný, případně nějaká druhovýroba mizerné kvality. To se u západních dílů nestává. Ostatně tyto problémy by měly údajně stát za uzemněním slovenský MI 17.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    09:44 26.02.2018

    @JiriR Ale Česko má nyní modernizované Mi-171Š v kategorii středního až těžšího typu. Pálí je, že nemají lehký typ. Na Mily jsou uvolňovány další peníze. Jak jsem to odhadem ...Zobrazit celý příspěvek

    @JiriR
    Ale Česko má nyní modernizované Mi-171Š v kategorii středního až těžšího typu. Pálí je, že nemají lehký typ. Na Mily jsou uvolňovány další peníze.

    Jak jsem to odhadem počítal a Kolt mi řekl, že jsem BH podseknul, tak si to nemyslím. Počítal jsem 10 miliard na 10ks v základu. Pak jsem počítal 7miliard na LUH (při více kusech, chtějí ale jen 12).....a do těch 20ti mi zbývalo ještě 3 miliardy na dovybavení BH.

    Každopádně teď se poptávají LUH a ne MUH a můžou se vejít do šesti miliard.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    09:26 26.02.2018

    Ja jen dodam ze z nakupu Slovenska bych si priklad nebral, nebo kdyz uz tak jen jak to nedelat (oholene vrtulniky bez niceho).

    Ja jen dodam ze z nakupu Slovenska bych si priklad nebral, nebo kdyz uz tak jen jak to nedelat (oholene vrtulniky bez niceho).

  • skelet
    09:16 26.02.2018

    JiriR: z toho co Šlechtová řekla, tak sjem vyrozumněl, že UH-1Y zaostával za AW139. Nicméně AW139 má většinu svých schopností jen na papíře, zatímco UH-1Y je už praktik.

    JiriR: z toho co Šlechtová řekla, tak sjem vyrozumněl, že UH-1Y zaostával za AW139. Nicméně AW139 má většinu svých schopností jen na papíře, zatímco UH-1Y je už praktik.

  • semtam
    08:27 26.02.2018

    JiriR Souhlasim ohledně LUH s typem UH-1Y, tento stroj je už trochu moc. Ohledně náhradních dílů na MI-171 a spol. LOM Praha provádí opravy a modernizace pro mnohé uživatele ...Zobrazit celý příspěvek

    JiriR

    Souhlasim ohledně LUH s typem UH-1Y, tento stroj je už trochu moc.

    Ohledně náhradních dílů na MI-171 a spol. LOM Praha provádí opravy a modernizace pro mnohé uživatele strojů řady MI-8/17. Pokud by výrobce dílů pro stroje řady MI-8/17 nedodával v čas či omezeně díly do ČR, potažmo LOMu Praha, tak by LOM Praha nemohl servisovat stroje jiných uživatelů. A zakázky stále získává. Vypadá to, že šlo o fake zprávy.

    V době, kdy se mluvilo o problémech dílů na stroje MI, tak vyplynulo na povrch, že LOM Praha nakupoval zbytečně předražené díly od překupníků a nyní již by měl nakupovat přímo od výrobce.Skrýt celý příspěvek

  • JiriR
    08:01 26.02.2018

    Za ně velké překvapení, že Venom (viz pí. Šlechtová včera v OVM) skončil až druhý a to „výrazně druhý“. Zřejmě mu ubralo na procentech to, že je výrazně těžší než MO požadovalo, ...Zobrazit celý příspěvek

    Za ně velké překvapení, že Venom (viz pí. Šlechtová včera v OVM) skončil až druhý a to „výrazně druhý“. Zřejmě mu ubralo na procentech to, že je výrazně těžší než MO požadovalo, doufám- jinak by to něco vypovědělo o nastavených kritériích hodnocení. Sepíšu to ale popořadě jak to vidím…
    1) Nakoupit tento druh univerzálního vrtulníku není jednoduché- tohle je mi absolutně jasné. V takovém případě doporučuji obrátit se na konkrétního dodavatele anebo vládu a poptat konkrétní vrtulník- prostě upravit kritéria tak aby tomu vyhověl konkrétní výrobek a domluvit se podobně jako Slováci. I vhledem k pol. situaci v Evropě (a kurzu libry) se obrátit na Brity a k tomu vrtulníku v jednom balíku přikoupit i ASRAAM a Brimstone i s minimálně 12-ti odpalovacími zařízeními pro L159 a (asraam i pro gripeny s pozdější integrací). AIM 9 končí životnost a asraam má dosah 50 km. Nu a možna i 40 ks CH2 , .-))
    2) Už delší dobu vůbec nechápu, jak se do finále výběru na „LUH“ mohl dostat super kompaktní UH1Y, výkonný, odolný a samozřejmě drahý vrtulník optimalizovaný rozměry a výkony) a cenou) pro letadlové lodě. Jasně něco slouží u nějaké americké složky, co hlídá jaderná zařízení, asi něco sloučí v letectvu i jinde-je to americký výrobce se silnou lobby….nicméně vrtulník nyní lokačně omezený na US námořníky, který okolo nikdo nemá ?
    3) Nás přece tady pálí úplně něco jiného ! Cca 10 ruských MI24 a problém s dostupností ND, MI17, 16 ks Mi 171, cca 10 ks modernizovaných s US pomocí (finanční).
    4) Tvrdím, že by se Česko mělo zaměřit na nákup BlackHawk i v ozbrojené verzi, přestat blbnout a LUH teď odložit…(brát si příklad ze Slováků).Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    20:08 25.02.2018

    Jara, o tom, že AW139M a UH-1Y jsou na horní hranici velikosti či spíše nad ní, tu psal skoro každý. Venom byl pouze z těch dvou (a jen ty zbyly) některými hodnocen jako lepší (z ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara, o tom, že AW139M a UH-1Y jsou na horní hranici velikosti či spíše nad ní, tu psal skoro každý. Venom byl pouze z těch dvou (a jen ty zbyly) některými hodnocen jako lepší (z vojenského hlediska o tom není moc diskuse).

    Nicméně pokud půjdeme cestou skutečného LUH, nebude to vůbec od věci. Jak psal Luky, znamená to, že bychom mohli pořídit trojici LUH, UH, CH. Jediný problém je, že musíme doufat, že politici nezatrhnou ten CH, protože pokud bychom skončili jen s LUH a UH, bylo by to málo. Ačkoliv, pokud by to UH bylo řešené strojem velikosti NH90, asi by se to nebyl problém. Osobně bych ale byl raději, kdybychom měli jako UH klasiku S-70 a k tomu ještě vysloveně náklaďák. No, a co s bitevníky se uvidí asi až kolem toho roku 2025. Třeba tou dobou už bude jasné, jestli Valor nebo Defiant ;-)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 33