S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Bitevní vrtulník S-70M Black Hawk; větší foto / Lockheed Martin 

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních kandidátů na nový víceúčelový vrtulník pro Armádu ČR. Na seznamu se může objevit nová bitevní verze amerického víceúčelového vrtulníku S-70i Black Hawk.

Armáda ČR hleda univerzální vrtulník

AČR plánuje nakoupit dvanáct víceúčelových vrtulníků. Podle ministryně obrany AČR dva roky prováděla marketingový průzkum, ale k zahájení samotného akvizičního procesu nedošlo. Šlechtová mimo jiné uvedla, že vojáci požadují stroj s takovými parametry ve spektru vlastností (výzbroj, vybavení, avionika atd.), který není na komerčním trhu běžně dostupný.

 


 

„Nemyslím si, že naše armáda potřebuje něco, co ani není na trhu, nemají to Američané ani další země v Evropské unii,“ uvedla Šlechtová. Náčelník GŠ generál Josef Bečvář kritiku ministryně odmítl s tím, že se musí armáda dívat také na možnost budoucího nasazení vrtulníků a ctít příští trendy ve vývoji bojové techniky. „Odmítám tvrzení, že se jedná o science fiction a že si vojáci něco vymýšlejí. Víme o tom, že podobné vrtulníky  je v současnosti  možné koupit a jejich pořízení se stane jen otázkou výběrového řízení,“ oponoval Bečvář.

 

Po pátečním jednání (9. února)  na žádost ministryně Šlechtové upřesnil GŠ bližší specifikace ohledně nových vrtulníků. „Po dvou letech je nutné se pohnout z místa,  k tomu jsem vydala jasné pokyny. Zásadní je pro mě jistota, že budeme dobře připraveni. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se při dnešním jednání shodli, je správným krokem ve správný čas,“ komentovala upravené požadavky Šlechtová.
 

Podrobnější specifikace nových vrtulníků nebyly veřejnosti sděleny. Obecně má ale jít o víceúčelové vrtulníky schopné přepravovat vojáky a materiál, evakuovat  z bojiště raněné, provádět průzkum a poskytovat přímou palebnou podporu pozemním silám. V případě potřeby by měly být stroje schopny působit i v rámci integrovaného záchranného systému na území ČR (např. v případě povodní).

 

Největší výzvou je integrace zbraní, protože AČR požaduje schopnost odpalovat řízené střely vzduch–země. Není ale známo, jaké typy řízených střel AČR požaduje. V principu se nabízejí lehké řízené střely Hydra (APKWS) ráže 70 mm a těžší výkonnější laserem naváděné protitankové řízené střely (PTŘS) AGM-114 Hellfire. Pokud má mít vrtulník schopnost ničit tanky a nejmodernější bojová vozidla pěchoty (BVP), v úvahu připadají pouze střely Hellfire, případně izraelské střely Spike.

 

Ministryně obrany si však přeje certifikovaný a ideálně bojem prověřený vrtulník. To je zásadní rozdíl oproti strojům, o kterých sice výrobce prohlašuje, že v případě zájmu mohou být osazeny PTŘS, ale vrtulník s požadovanou výzbrojí nebyl dosud testován, proto ani certifikován, natožpak tedy ještě ověřen v boji.

 

V případě zájmu dokáže výrobce vrtulník pochopitelně osadit v podstatě jakoukoliv výzbrojí, ale integrace zbraní si vyžádá roky vývoje a zkoušek a bez přehánění (podle typu zbraní) stovky milionů korun. Jen k dokreslení – samotná střela AGM-114 Hellfire stojí více než 100 tisíc dolarů.

 

Finanční náklady za vývoj a testy, jakož i riziko protahování vývoje a certifikace samozřejmě  na sebe bere zákazník. Na zákazníkovi také bude, aby se s tímto novým strojem naučil pracovat, ověřil ho v provozu a vypracoval taktiku nasazení. Pokud tedy AČR případně zažádá o vývoj nové verze, tak celý proces vývoje a plná integrace do jednotek AČR (výcvik posádek a provozního personálu, osvojení všech schopností vrtulníků, vypracování taktiky nasazení atd.) potrvá bez nadsázky určitě nejméně deset let od podpisu smlouvy.

 

S-70M se sestavuje v polské firmě PLZ Mielec a je nabízen polským speciálním silám.

 

Podle Šlechtové, která 5. února vystoupila v pořadu Interview 24, žádná z obou dosavadních nabídek (UH-1Y Venom a AW139M) požadavkům AČR nevyhovuje. „Ani jedna nabídka nesplnila Armádou ČR požadované specifikace. Sama jsem se velice divila, proč nejsme schopni zadat takové, aby to bylo reálné,“ řekla Šlechtová.

„Chceme vrtulník, který je bojový, bitevní, civilní, a ještě potřebujeme, aby tam na těch platformách zespodu vrtulníku nesl kanon, kulomet a řízené i neřízené střely,” uvedla Šlechtová v Interview 24 s tím, že podle generála Bečváře si armáda nevymýšlí, když tvrdí, že takové vrtulníky existují.

 

„Chci ujištění, že nebudeme kupovat vrtulníky na papíře. Máme strategii vyzbrojování, která říká, že budeme kupovat pouze takovou techniku, která už létá a už někde bojuje. A specifikace (armády – pozn. red.) to nesplňuje,” sdělila Šlechtová. „Já chci vrtulník, který budou používat naši vojáci, a ne takový, který bude mít deset tisíc věcí a bude se vyrábět třeba pět let.“

 

S jistotou můžeme říct, že klasických víceúčelových vrtulníků, které jsou vybaveny kanony (ráže 20 mm a výše), řízenými střelami, mají certifikovanou výzbroj a jsou přitom ověřeny v boji, není na komerčním trhu mnoho. Nabízí se samozřejmě otázka, zda je bezpodmínečně nutné mít vrtulník ověřený bojem. Vždyť ani nové zbraňové systémy nemohou být ověřeny bojem, avšak tomu odpovídá i časová, finanční a organizační náročnost vývoje a testování.

 

Otázka tedy zní, jestli AČR akceptuje dostupný otestovaný vrtulník, který nebude tak „dokonalý“, nebo vezme na svá bedra veškerá rizika vývoje nové verze vrtulníku.

 

Po roce 2000 Sikorsky nabízel variantu S-70 Battle Hawk australské armádě. Battle Hawk byl vyzbrojen mimo jiné kanónem ráže 20 mm. Austrálie ale dala přednost vrtulníku Eurocopter Tiger. Battle Hawk ale byl pouze vývojovým programem a není v nabídce firmy Sikorsky.

 

Bitevní S-70M Black Hawk

Nebudeme se pouštět do výpisu všech možných univerzálních vrtulníků pro AČR, ale podíváme se na čerstvou novinku, která teoreticky podmínky AČR splňuje, tedy kromě ověřeného bojového nasazení a možnosti lafetace automatických kanonů.

 

Americká firma Sikorsky v těchto dnech oznámila ukončení kvalifikačních testů kulometné a raketové výzbroje pro vrtulníky S-70i Black Hawk. Ozbrojená verze nese označení S-70M Black Hawk.

 

Samotný neozbrojený S-70i je odvozen od varianty UH-60M Black Hawk americké armády. S-70i a UH-60M jsou prakticky identické stroje, ale S-70i chybějí některé citlivé americké technologie především z oblasti avioniky a komunikačních systémů. Přesto je avionika u S-70i a UH-60M asi z devadesáti procent shodná. 

 

UH-60M je verze určená pro americkou armádu a veškerá práva k vrtulníku vlastní americká vláda. Proto UH-60M nemůže nabízet k prodeji Sikorsky, ale pouze americká vláda na podkladě programu zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sale). Naopak veškerá práva k S-70i vlastní společnost Sikorsky, která tak může vrtulník snadno nabízet na zahraničních trzích bez složitého souhlasu americké vlády.

 

Podle tiskové zprávy zbrojovky Lockheed Martin, která vlastní firmu Sikorsky, ukončení kvalifikačních testů zbraňových systémů S-70M je vyvrcholením šestiletého vývojového programu. V rámci vývoje po dobu dvou let probíhaly testovací střelby ve výcvikovém prostoru Yuma v Arizoně.

 

Základním rysem S-70M je kulové zaměřovací termovizní elektrooptické pouzdro (včetně denní kamery a laserového značkovače) a sada univerzálních pylonů ESSS (External Stores Support System). Pod pylony lze zavěsit kulomety ráže 12,7 mm, rotační kulomet ráže 7,62 mm, řízené i neřízené střely Hydra a PTŘS Hellfire. Stejně tak ESSS pojme i přídavné nádrže (až 4× 870 l).

 

Účinek řízené 70mm střely APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) s bojovou hlavicí M282. Hlavice prorazila boční pancíř transportéru M113 a explodovala uvnitř. Otázkou je, jak by si vedla proti nejnovější generaci BVP, především při útoku z přední polosféry.

  

Do avioniky S-70M byl integrován systém řízení palby, který může ovládat každý ze dvou pilotů. Při použití hlavňové výzbroje nebo raket jsou na displejích pilotních přileb zobrazeny cílové údaje, které umožňují pilotům manévrovat vrtulník tak, aby získal vhodnou pozici pro palbu proti statickým i pohyblivým cílům.

 

„Sikorsky značně zjednodušil složitý úkol zničení cíle z velké vzdálenosti tím, že avionika vypočítá komplexní balistiku požadovanou pro efektivní vedení palby,“ uvedl Bill Gostic, viceprezident divize pro světové vojenské systémy a služby firmy Sikorsky. „Jakmile jsou zbraně a infračervený elektrooptický senzor integrovány s existujícími ovládacími prvky a avionikou vrtulníku Black Hawk, mohou mezinárodní armády přidat externí křídla (ESSS – pozn. red.) a zbraně za méně než tři hodiny, aby mohly provádět středně náročné bojové mise.“

 

Dlužno dodat, že již před několika lety dokončil Izrael integraci PTŘS Spike-ER na vrtulníky Black Hawk. Stejně tak se kolumbijská armáda  rozhodla na své „černé jestřáby“ umístit střely Spike-LR, Spike-ER a Spike-NLOS (s rozsahem 25 a více kilometrů). Není ale jasné, zda jde o čistě národní řešení, nebo takto upravené vrtulníky lze dodávat i zahraničním zákazníkům (např. AČR).

 

Ozbrojený S-70M může provádět úderné operace, ozbrojený doprovod a podporovat palbou pozemní síly. S ESSS vrtulník přepraví deset vojáků a dva palubní střelce s dvojicí kulometů ve dveřích. V případě protipancéřové konfigurace S-70M pojme až 16 střel Hellfire.

 

V každém případě česká ministryně obrany plánuje spustit nové výběrové řízení na nákup víceúčelových vrtulníků. Kromě původních uchazečů mohou své nabídky předložit také další firmy, teoreticky tedy i firma Sikorsky s vrtulníkem S-70M.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakouské granáty pro Armádu ČR

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné ...

NÁZOR: Obrana ve stínu Hvězdných válek

Minulý týden jsem se dostala do rozličných médií díky kolegům z Pirátské strany a mému výroku ve ...

Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2

Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...

Německé bojové vozidlo pěchoty Puma pro Armádu ČR?

Redakce Armádních novin si ve výrobních prostorách německé firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) v ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • TF_HU
    15:21 22.02.2018

    KAZD AW159 AH1 je armádní verze. Co konkrétně z vlastností "polonámořní" jej vyřazuje z možného zvážení? asdf Malé? To je diskutabilní. Mi 35 má kapacitu podobnou. :-) ...Zobrazit celý příspěvek

    KAZD

    AW159 AH1 je armádní verze. Co konkrétně z vlastností "polonámořní" jej vyřazuje z možného zvážení?

    asdf

    Malé? To je diskutabilní. Mi 35 má kapacitu podobnou. :-)

    Luky
    Nevím jestli by byl ideální, ale jeho AH schopnosti jsou solidní, integrované a ověřené bojem :-) Byl by to takový průnik bitevníku a transportního vrtulníku. V tomto případě asi více bitevníku.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    14:31 22.02.2018

    Na začátku těch místních debat jsem Wildcata dost protěžoval. Byl ale drahý a vlastně i nekapacitní (tady bych ale na místě MO slevil z požadavků). Když si vezmu, kam se mezitím ...Zobrazit celý příspěvek

    Na začátku těch místních debat jsem Wildcata dost protěžoval. Byl ale drahý a vlastně i nekapacitní (tady bych ale na místě MO slevil z požadavků).
    Když si vezmu, kam se mezitím sousedé dopracovali...nadšení pro Wildcat už nesdílím.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    14:24 22.02.2018

    TF_HU > Nie je to nahodou male. http://www.leonardocompany.com... Podla toho ma len 6 sedadiel v kabine. http://www.military-today.com/... Tu ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU > Nie je to nahodou male.

    http://www.leonardocompany.com...
    Podla toho ma len 6 sedadiel v kabine.

    http://www.military-today.com/...
    Tu zase hovoria o 7 - 9 pasazierov.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    14:21 22.02.2018

    nechápu tu mánii AČR tahat sem furt "polo" námořní mixéry, konstrukčne z 70 let. což se projevuje na velikosti jejich kabiny, motorech, nosnosti atd...´ se chystáme anektovat ...Zobrazit celý příspěvek

    nechápu tu mánii AČR tahat sem furt "polo" námořní mixéry, konstrukčne z 70 let. což se projevuje na velikosti jejich kabiny, motorech, nosnosti atd...´

    se chystáme anektovat chorvatsko ? :-))Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    13:34 22.02.2018

    Tohle je platforma, kde můžete mít všechno v jednom.

    http://www.eliteukforces.info/...

    Tohle je platforma, kde můžete mít všechno v jednom.

    http://www.eliteukforces.info/...

  • TF_HU
    11:35 22.02.2018

    Jan Grohmann Nevím, těžko soudit. Informace, které mám já, jsou datovány rokem 2015. Tehdy fakt poptávali malý vrtulník. Vzhledem k tomu co s tím udělala paní ministryně, je ...Zobrazit celý příspěvek

    Jan Grohmann

    Nevím, těžko soudit.
    Informace, které mám já, jsou datovány rokem 2015. Tehdy fakt poptávali malý vrtulník. Vzhledem k tomu co s tím udělala paní ministryně, je těžko říci. Vzhledem k tomu co jsem četl, chápu to tak, že otevře klasické "výběrové řízení" a bude ignorovat všechna ta dosavadní jednání. Rozhodne množství finančních prostředků v projektu.

    Podle mě, se vojenské zadání, specifikace nezmění. Bude v tuhu tohoto.

    V souladu s dokumentem „Koncepce výstavby AČR“ mají být bitevní vrtulníky Mi-24/35 do roku 2021 nahrazeny novými víceúčelovými vrtulníky se schopností palby pomocí přesně naváděné munice.

    Ta samá koncepce říká, že za horizontem 2025 se rozhodne o potřebě pořízení bitevních vrtulníků.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    10:33 22.02.2018

    @asdf existují, ale není to LUH @Jan Grohmann Lynx může nést pevné kanony. Myslím ale, že nesplňuje 10 lidí v plný polní. Mě strašně chybí specifikace, jak by si ...Zobrazit celý příspěvek

    @asdf
    existují, ale není to LUH

    @Jan Grohmann
    Lynx může nést pevné kanony. Myslím ale, že nesplňuje 10 lidí v plný polní.

    Mě strašně chybí specifikace, jak by si představovali vrtulníkové letectvo např. v roce 2030. Počty techniky a personálu, odhad peněz.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    10:26 22.02.2018

    TF_HU > mozno je problem v tom ako napisal skelet v 22:16.

    Ty vrtulniky neexistuji kvuli kombinaci deset lidi a PTRS

    TF_HU > mozno je problem v tom ako napisal skelet v 22:16.

    Ty vrtulniky neexistuji kvuli kombinaci deset lidi a PTRS

  • Jan Grohmann
    10:23 22.02.2018

    TF_HU: Jací jsou tedy potenciální adepti na vrtulník? Tedy takoví, kteří plní podmínky AČR - dokáže převážet osoby, náklady a umí používat PTŘS a jsou schopni nést kanónovou ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU: Jací jsou tedy potenciální adepti na vrtulník? Tedy takoví, kteří plní podmínky AČR - dokáže převážet osoby, náklady a umí používat PTŘS a jsou schopni nést kanónovou výzbroj (pokud je tedy terminologie v médiích správná a bavíme se o automatickém kanónu ráže minimálně 20 mm). Zároveň které jsou zavedené v provozu a bojem ověřené.
     
    Jak se na to dívám, tak těm parametrům se nejvíce blíží Lynx, ale i na ten bychom museli upravit pro instalaci kanónu. O dalším vrtulníku, který je bojem ověřený a plní vše výše uvedené nevím. Pletu se?Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    10:07 22.02.2018

    Nechápu o co tomu semtam jde? Co chce jako dokázat? Že se LUH nepoužívá univerzálně? Vždyť se tak postupuje i u větších strojů, trendem poslední doby je ozbrojovat téměř každý ...Zobrazit celý příspěvek

    Nechápu o co tomu semtam jde? Co chce jako dokázat? Že se LUH nepoužívá univerzálně? Vždyť se tak postupuje i u větších strojů, trendem poslední doby je ozbrojovat téměř každý vrtulník.

    Ta vojenská specifikace se nebude nijak lišit od té původní. Opakuji znova pro nechápavé, voják nenapíše raketa AGMXXX nebo HXXX voján napíše, že od vrtulníku požaduje schopnost nést a používat raketovou výzbroj, řízenou či neřízenou. Nebo voják napíše, že požaduje schopnost ničit pancéřové cíle, nebo napíše, že požaduje schopnost nést a používat PTŘS...a světe div se, vrtulníky s takovou schopností existují, nebo se taková schopnost dá doplnit. (na tom není nic světoborného, jen si musíme ujasnit, zda na to máme a akceptujeme to).

    I takový LYNX používali britové v Iráku jako protitankový atd.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    08:04 22.02.2018

    Mají je i Švédové a Filipínci (z hlavy, ale uživatelů je určitě mnohem víc)...filipínské jsem s AT viděl, Švéda myslím taky.

    Mají je i Švédové a Filipínci (z hlavy, ale uživatelů je určitě mnohem víc)...filipínské jsem s AT viděl, Švéda myslím taky.

  • TF_HU
    07:57 22.02.2018

    Omlouvám se autorovi a ostatním diskutujícím, ale i má trpělivost má jakousi hranici, nebudu házet hrách na stěnu donekonečna. Fakt nevím, co si mám myslet, když mě tu ...Zobrazit celý příspěvek

    Omlouvám se autorovi a ostatním diskutujícím, ale i má trpělivost má jakousi hranici, nebudu házet hrách na stěnu donekonečna. Fakt nevím, co si mám myslet, když mě tu neinformovaný laik zkouší z toho co mě živí a spekuluje nad čímsi, co je ve světě úplně normální.

    BTW, zrovna belgické AW109 v AT verzi u nás létaly normálně bez raket, s belgičany máme takový program výměny letek.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    07:53 22.02.2018

    semtam Vemte si nějaký vojenský terminologický slovník a najděte si význam slov: víceúčelový válka boj bojový bitevní záloha podpora palebná ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam

    Vemte si nějaký vojenský terminologický slovník a najděte si význam slov:

    víceúčelový
    válka
    boj
    bojový
    bitevní
    záloha
    podpora
    palebná podpora
    útok
    obrana
    transport
    přeprava
    konfigurace
    raketa
    střela

    ...a pak přijdete na to jak tady neustále opakujete své nesmysly.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    07:50 22.02.2018

    semtam

    ...víte jak se říká lidem jako jste vy? Ignorant. Pěkný den.

    semtam

    ...víte jak se říká lidem jako jste vy? Ignorant. Pěkný den.

  • Luky
    22:49 21.02.2018

    Ale oni můžou plnit přepravní kapacity i s namontovanými křídly, nemusí to vůbec sundavat. Starlight tady tenkrát krásně vypsal, co kolik váží. Já jen napsal, že mi přijde ...Zobrazit celý příspěvek

    Ale oni můžou plnit přepravní kapacity i s namontovanými křídly, nemusí to vůbec sundavat. Starlight tady tenkrát krásně vypsal, co kolik váží.
    Já jen napsal, že mi přijde zbytečné mít to pořád na všech strojích, to je celé.
    Pokud bychom ale neměli jiný AT typ, měli k nim dostatek výzbroje a valili se na nás třeba maďarský tanky, tak ať je letí otravovat, okusovat a ožírat třeba všechny.....

    Vyhodit věci, případně přidat fastrope a jiné konfigurace jdou rychle. Z hlavy to nevím, ale můžu zkusit najít.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    22:43 21.02.2018

    Luky

    Díky, za jak dlouho se to prohodí? Je to ukončeno?
    Bo a Gazelle je mimo hru.

    Luky

    Díky, za jak dlouho se to prohodí? Je to ukončeno?
    Bo a Gazelle je mimo hru.

  • semtam
    22:35 21.02.2018

    KOLT O vrtulnících nerozhoduje TU_FU, ale MO ČR ve spolupráci s GŠ AČR. Jejich vyjádření je všeobecně známé. Tak si tady nemusíme vymýšlet, kdo co všechno splňuje, když GŠ ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    O vrtulnících nerozhoduje TU_FU, ale MO ČR ve spolupráci s GŠ AČR. Jejich vyjádření je všeobecně známé. Tak si tady nemusíme vymýšlet, kdo co všechno splňuje, když GŠ nenašel z jejich podmínek nic. Prostě se nyní čeká na reálné zadání!!! Vy mi tu argumentujete, jako kdyby bylo s výběrem vrtulníků vše ok a jenom se tu žvanilo.

    skelet

    Nejsem si jist, zda kámen úrazu byl zrovna v tomto případě. Asi spíš ne. H145 myslím nemá hotovou certifikaci.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    22:34 21.02.2018

    tak chlapi už to napsali za mě...než já se vymačknu

    tak chlapi už to napsali za mě...než já se vymačknu

  • Luky
    22:33 21.02.2018

    @Semtam jen dva případy z minulosti (stále slouží): https://en.wikipedia.org/wiki/... https://en.wikipedia.org/wiki/... Jsme ale dnes dál, jde to ...Zobrazit celý příspěvek

    @Semtam
    jen dva případy z minulosti (stále slouží):
    https://en.wikipedia.org/wiki/...
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Jsme ale dnes dál, jde to modulárně řešit, proto vyvinuli H-Force.
    H-Force odpovídá na všechny tvé otázky, není to tak, že EC zaostává za dvěma rivaly v konfigurovatelnosti.
    http://www.airbus.com/helicopt...

    "HForce je obecný zbraňový systém, který lze namontovat na libovolné vojenské verze komerčních vrtulníků řady Airbus Helicopters (H125M, H145M, H225M)."

    Co chceš víc?
    EC má možná tak problém v tom našem zadání s nerealistickým požadavkem na přepravní kapacitu. On ji splňuje u nezatěžkaných lidí (což mi přijde naprosto OK třeba s osmi lehkými pohraničníky), jinak musí ubrat palivo. Ani MUH často neuvezou 10 vojáků v plný polní, natož LUH (přitom EC může tunu a půl v podvěsu, což dá na 10x150kg v pytli.. Ale jak jsem už psal, pokud nejsou ochotni přemýšlet nyní o více typech nebo to chtějí tlačit na mariňácký combo (což ale asi nechtějí protože se zdá že na Vipera nemají), tak na tom třeba budou trvat.
    Já to osobně nechápu, napsal jsem koncept s LUH, MUH i HUH. Jasně, že může být jen MUH+HUH nebo LUH+HUH. Fakt ale nechápu, jak by chtěli za přijatelný peníze udržet slušnou přepravní kapacitu, když by třeba 12 z 36 strojů byly Cobry. I když TF_HU má prima představu, co s nimi v IZS. Holt by to pak doháněli na HUH - byly by to ale desítky miliard navíc.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    22:16 21.02.2018

    Obavam se, ze doslo k velkemu nepochopeni. Ty vrtulniky neexistuji kvuli kombinaci deset lidi a PTRS. To v soucasnosti splnuje jen rodina S-70/UH-60, ale ten je o kategorii vyse. ...Zobrazit celý příspěvek

    Obavam se, ze doslo k velkemu nepochopeni. Ty vrtulniky neexistuji kvuli kombinaci deset lidi a PTRS. To v soucasnosti splnuje jen rodina S-70/UH-60, ale ten je o kategorii vyse. Pokud se od PTRS upusti, tak se do pozadavku vleze UH-1y a AW-139. Pokud se pozadavek na PTRS ponecha a snizi se narok na pozadovany vysadek, tak jej splni napriklad H145.
    A ano, LUH nema nahradot Mi-24. Ma od nich prevzit cleny personalu a dil ukolu, ale bitevni vrtulnik jako takovy zanika a nikdo se s tim netaji.
    Takze sumasumarum ono to tak funguje po celem svete.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 9 z 33