Český bitevník L-159 ALCA pro americký program OA-X

L-159 ALCA a demonstrátor nových technologií (např. „mokrých“ křídel) L-39CW; větší foto / Aero Vodochody 

Generální ředitel Aero Vodochody Giuseppe Giordo nedávno v rozhovoru pro iDnes potvrdil zájem české firmy zúčastnit se programu amerického letectva OA-X. Aero chce americkému letectvu ve spojení s izraelskou firmou IAI (Israel Aerospace Industries) nabídnout modernizovaný bitevník L-159 ALCA.

Politický projekt OA-X

Americké letectvo pro konflikty nízké intenzity, resp. všude tam, kde nehrozí nasazení špičkových systémů protivzdušné obrany, zvažuje nasazovat levná bitevní letadla s nízkými provozními náklady. Letouny hledá letectvo v rámci experimentálního programu OA-X.

 

 

Na rozdíl od výkonných víceúčelových letadel mají turbovrtulová/lehká proudová letadla až o jeden řád nižší provozní náklady. Spekuluje se o nákupu až 350 letadel OA-X, které mohou v budoucnu převzít úkoly i po bitevních A-10 Thunderbolt II.

 

Díky nasazení lehkých bojových letadel se uvolní letové hodiny výkonných stíhacích letadel (F-15, F-16 a F-35), které pak půjde využít k plnění náročnějších úkolů nebo pro intezivnější výcvik boje s početně a technologicky vyrovnaným protivníkem (Čína, Rusko).
 

Na předváděcí akci OA-X v minulém roce firma Textron představila lehké proudové letadlo Scorpion a turbovrtulový stroj AT-6 Wolverine, Sierra Nevada Corporation/Embraer pak turbovrtulový stroj brazilské výroby A-29 Super Tucano. Pro letectvo ale není důležité, zda se jedná o turbovrtulový nebo proudový letoun, rozhodující jsou provozní náklady, schopnosti nebo nasaditelnost.

 

Podle posledních zpráv jsou testy (do konce léta) prováděny pouze na letounech AT-6 a A-29, navíc bylo zrušeno plánované testovací bojové nasazení obou letounů na Středním východě. Na konci července testování skončí a dále není jasné, zda bude experiment OA-X dále pokračovat nebo se spustí klasický akviziční program. Navíc pro letoun OA-X zatím neexistují formální požadavky a americké letectvo nemá na nákup lehkých bitevních letadel pro fiskální rok 2019 vyčleněny peníze.

 

Existuje však snaha celý program urychlit. V současné době letectvo plánuje na nákup letadel OA-X vynaložit 2,5 miliardy dolarů (pro období pěti let), ale ne dříve, než ve fiskálním roce 2020. Tajemnice letectva Heather Wilson však uvedla, že se pokusí získat peníze pro nákup letadel již pro fiskální rok 2019. Letectvo rovněž zvažuje možnost využít jeden z mnoha „urgentních“ nákupních mechanismů a rychle vybrat jediného výrobce případně přímo navázat s preferovaným výrobcem spolupráci.

 

Testování AT-6, A-29 a Scorpion v létě 2017.

 

Generálka Ellen Pawlikowski, šéfka velitelství letectva pro materiální podporu (Air Force Materiel Command), také uvedla, že si letectvo může v první fázi lehké proudové letouny pronajmout a teprve následně po klasickém výběrovém řízení nakoupit finální lehká bitevní letoun. Tento spěch je dán mimo jiné tím, že letectvo bojuje s klesající bojeschopností svých hlavních proudových letadel, kterým rychle klesá technická životnost vlivem intenzivního bojového nasazení.

 

Nejasná budoucnost programu OA-X je dána zejména chybějící koncepci nasazení lehkých bitevních letadel v americkém letectvu. Generálporučík amerického letectva Arnold Bunch, Jr., nejvyšší vojenský zástupce v kanceláři náměstka letectva pro akvizice v této věci uvedl, že nestačí koupit jen letadla, ale hlavní je pochopit koncept operací. Avšak i generálporučík Bunch uvedl, že chce letouny „co nejrychleji“.
 

Dalším unikátem je, že OA-X je především politický projekt a letectvo bylo k nákupu OA-X „přemluveno“. Nákup podporuje především republikánský senátor John McCain a jeho Výbor Senátu pro ozbrojené složky (Senate Armed Services Committee).

 

„Vzdušné síly by měly přijmout kombinaci pokročilých a jednodušších bojových letounů. Pro každý scénář nejsou nutné drahé technologie páté generace,“ uvedl McCain. „Tyto letadla mohou provádět protiteroristické operace, provádět blízkou leteckou podporu a další mise v méně ohroženém prostoru a také pomáhat sezonním pilotům (rezervistům - pozn. red,) snižovat zátěž pilotů stíhacích letadel vzdušných sil.“

 

L-159 ALCA pro program OA-X

Ať již OA-X zůstane navěky jen experimentálním programem, nebo se přetvoří do konkretního akvizičního programu, svou účast v této iniciativě potvrdila společnost Aero Vodochody s letounem L-159 ALCA.

 

Podle dnes vydané tiskové zprávy, ač ta přímo americký program OA-X nezmiňuje, se Aero Vodochody v této věci spojilo s izraelskou IAI. Izraelská firma má bohaté zkušenosti jak s vývojem bezpilotních letadel, tak s modernizací izraelských stíhaček Kfir nebo F-16. IAI je mimo jiné výrobcem špičkové letecké avioniky, elektroniky, senzorů, komunikačních systémů nebo prostředků radioelektronického boje.

 

Bitevníky L-159 ALCA provedly nad Irákem již několik stovek bojových misí.

 

„Partneři se společně dohodli na integraci nové a bojem prověřené avionice a dalších technických řešeních letounu L-159 a rozhodli se jej společně nabízet potenciálním zákazníkům. Cílem společného postupu je zaměřit se na další vylepšení osvědčeného letounu L-159 a ještě více posílit jeho pozici na trhu lehkých bitevníků,“ dočteme se v tiskové zprávě.

 

„Společně s IAI bude Aero připravené nabídnout letoun  s nejlepší dostupnou technologií. Podepsáním dohody s IAI  jsme se spojili se silným mezinárodním partnerem, jenž navíc disponuje přístupem k novým potenciálním zákazníkům,“ komentoval podpis dohody Giuseppe Giordo, prezident a generální ředitel Aera Vodochody.

 

Za izraelskou IAI Joseph Weiss, prezident a generální ředitel IAI, prohlásil: „Spolupráce s Aerem Vodochody nám otevírá nové a vzrušující možnosti tím, že kombinuje skvělé a prověřené vlastnosti letounu L-159 s novými inovativními systémy IAI, a nabídne zákazníkům letadla, která odpovídají jejich budoucím požadavkům.“

 

V případě modernizace L-159 ALCA se počítá s nejmodernějším víceúčelovým IAI (Elta) radiolokátorem. Po modernizaci Alca může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum.

 

Ve prospěch L-159 ALCA v programu OA-X hraje několik faktorů. Alcy jsou úspěšně nasazovány iráckým letectvem k útokům na pozice Islámského státu. Flotilu L-159 také využívá americká firma Draken International pro poskytování letecké podpory výcviku amerických pilotů. Klíčovou výhodou je samozřejmě spojení s izraelskou IAI, která má v americkém letectvu a na americké politické scéně patřičné kontakty.

 

L-159 ALCA v barvách Draken International.


 

Výhodou AT-6 a A-29 jsou naopak nízké pořizovací náklady v rozmezí 11 až 14 milionů dolarů za kus. Jedna letová hodina u obou typů stojí přibližně 500 dolarů. Nákup a roční provoz 10 letounu A-29 tak stojí výrazně méně, než nákup a roční provoz jediné stíhačky F-35 (letová hodina cca 40 000 dolarů). Oba stroje také již provozuje americké letectvo, AT-6 pro základní výcvik, A-29 pro výcvik aliančních pilotů.

 

Naopak pořizovací náklady u Textron AirLand Scorpion jsou 20 milionů dolarů a jedna letová hodina stojí 3000 dolarů. Jedna letová hodina L-39NG stojí údajně méně než 2500 dolarů, cena za letovou hodinu u L-159 není veřejně známa, ale pohybovat se bude na podobné úrovni.

 

Nicméně je nutné si uvědomit, že podobné obchody jsou vždy politickou záležitostí a nemusíme připomínat, že politická síla ČR na americkém vojenském trhu je reálně nulová. Případnému úspěchu v programu OA-X nepomáhá ani to, že Armáda ČR nepoužívá prakticky žádné americké zbraně.

 

Realisticky tak při současné politické síle ČR jsou šance L-159 ALCA v programu OA-X velmi nízké. Na druhou stranu účast v programu lze velmi dobře využít k marketingové podpoře prodeje L-159 ALCA dalším zákazníkům a samozřejmě k získání zkušeností a kontaktů. Pokud se program OA-X potáhne roky, tak se bude L-159 objevovat v médiích při každé zmínce o OA-X.

 

S prodejem může pomoci česká vláda, ale v tomto případě by případný úspěch Alcy na americkém trhu byl podmíněn prostým pravidlem: „Kupte americké zbraně a uvidíme.“ Řečnickou otázkou tedy je, zda se ČR čistě teoreticky vyplatí koupit 24 stíhaček F-35 Lightning II výměnou za to, že Aero dodá americkému letectvu 350 letadel L-159 ALCA?

 

Zdroj: FlightGlobalThe Drive, Aero Vodochody

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II

Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...

OA-X: Turbovrtulová bitevní letadla pro americké letectvo?

Americké letectvo (US Air Force) hledá v rámci programu OA-X levná a komerčně dostupná bitevní ...

OA-X: Lehké bitevní letadlo pro americké letectvo

Začátkem příštího měsíce na základně Holloman amerického letectva (US Air Force) v Novém Mexiku ...

Táborským připravujícím se do mise poskytují leteckou podporu letouny L-159 ALCA

Listopadové vyvedení do vojenského újezdu Boletice zahájila 10. strážní rota BAF (Bagram Airfield) ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

Stránka 1 z 2
  • Argonaut
    14:28 07.08.2018

    USAF releases notice disclosing firm plans to acquire a Light Attack Aircraft fleet in late 2019. RFP coming in December 2018. The notice advises potential bidders only Sierra Nevada/Embraer A-29 and Textron Aviation AT-6 may be considered.

    https://www.fbo.gov/index?s=opportunity&mode=form&id=50dbc57e1f5fecf5f5517c2ee58df1c9&tab=core&_cview=0

  • TF_HU
    20:06 13.05.2018

    Hm, hm...

    nechcivám brát iluze, ale zajímalo by mě:

    ...kdy bude zalétnut první letoun o kterém se tu hovoří? Nebude už po výběruv USA?
    ...já jen, pokud jsem dobře četl, Scorpion byl vyřazen, zůstaly jen dva stroje, které letos prochází druou fázi a to testování výzbroje. Vlastně se rozhoduje mezi dvěma finalisty.

    Dle mě je to jen takový výstel do médií.

  • danny
    00:00 27.04.2018

    Logik: na tvůj poslední příspěvek se dá odpovědět jen prosbou. Přečti si, prosím, poslední příspěvek od kazd a nech si jo projít hlavou. Chápu, že Luky na tebe mohl být moc radikální, ale zkus, prosím, aspoň chvíli připustit, že se reálný svět chová mírně odlišně od teoretických předpokladů. To je zdvořilá prosba, nevyžadují na ni žádnou reakci.

  • logik
    22:46 26.04.2018

    Kazd: Tak zrovna todle smlouvama podchytíš poměrně dobře, i když se něco nepovede rozdělit ideálně. Koukni se např. na AMD versus Intel. Kolik let Intel muse strpět vedle sebe dalšího výrobce procesorů, ač to pro něj bylo nepřijemný - jen proto, že se k něčemu před desítkami let zavázal.... A to bylo AMD v podobné pozici trpaslíka, jako je Embraer k Boeingu.

    A už vůbec bych se nebál vzhledem k tomu, že "vojenskej Embraer" bude mít za sebou stát, kterej bude OPRAVDU stát za tím, aby ten Embraer dál fungoval - a to stát, kterej bude schopnej Boeingu doma opravdu, když ten začne dělat problémy, tak to fakt v tomto ohledu nevidím jako problém.

    Podpora státu je v leteckém průmyslu klíčová. Koukni se, jak dokázal stát vystrnadit Boeing z Aera u nás. Natož v Brazílii, kde je přecijenom právní jistota ještě o něco menší. Představa, že by Boeing šel do války s Brazilskou vládou je IMHO absurdní.

  • kazd
    16:18 26.04.2018

    Logik: předpokládám. že za sebou máte několk akvizic...:-))
    rozdělit firmu a zvlástě v leteckém průmyslu není jako rozkrojit chleba
    vaše představy neodpovídají realitě a budoucnost vám to ukáže

  • logik
    14:29 26.04.2018

    kazd, luky: Není to technikálie. Pokud si Brazílie chce nechat nad Embraer kontrolu, znamená to, že prostě Embraer se rozdělí na dvě firmy (respektive se založí nová, do které přejdou některé části Embraeru), z toho na tu vojenskou nebude mít Boeing žádný vliv a žádnou reálnou možnost něco blokovat.
    Leda velmi nepřímo tím, že Embraer samotný předá většinu své "civilní" výroby nové firmě, takže zbytek bude více závislý na penězích od vlády, protože toho nebude schopen moc financovat sám.

    Tak prosím nechte těch konspirací. Navíc, Boeing rozhodně nebudě dělat ve vojenské výrobě křoví Lockheadu. Zas takoví patrioti, aby místo byznysu dělali cvičený vopice, rozhodně nejsou.

    tryskac:
    Pokud bude požadavek na výrobu v USA, pak schopnost Embraeru dodávat stroje nemusí být tak důležitá. Pokud požadavek zní na co nejrychlejší dodávku, tak může mít Aero problém, to jo.

  • tryskac
    14:10 26.04.2018

    Gratuluji panove, dostat se od temetu clanku az ke spajeni Embraeru s Boeingem, to chce velkou predstavivost, i pro prespolniho, ci naplaveneho.

  • Luky
    13:33 26.04.2018

    Přišlo mi zajímavé, jak už se Boeing propojoval se SAABem, do toho se propojoval SAAB s Embraerem a teď ještě bude Boeing "ovládat" Embraer....aby pak ve všem nefiguroval Amík, který bude pořád něco blokovat, případně dělat výběrové křoví Lokhedu Martenovi :)
    Což samozřejmě bude označeno za hloupost a konspiraci, protože kapitalistické americké společnosti si jdou přeci férově po krku (to je sice pravda, ale na přespolního se dohodnou i rozhádaní sousedi :)
    Fúzování je hezká věc, ale nějak začíná být na tý Zeměkouli těsno...

  • kazd
    13:01 26.04.2018

    To vnímám jako technikálii jak vyřešit od počátku vznesený požadavek na udržení vlivu Brazilie na citlivou výrobu. Na alianci to podle mého nic nemění, a osobně nevěřím že existuje důvod, proč by měla být dlouhodobě omezená na civilní sféru.
    Co přesně bude v nové firmě nevím, ale pokud by ní měl mít Boeing 80 % a současně má mít Embraer nadále schopnost vyvíjet letadla... vypadá to na určitě stovkami právníků vymyšlený vehikl tak, aby se partneři vzájemně drželi v šachu.
    Necháme se překvapit.

    "Long-term service agreements between Embraer and the new company should also guarantee their long-term viability, sources said."

    https://www.nasdaq.com/article/boeingembraer-proposal-brings-tieup-closer-not-imminent-20180412-00996

  • Nesher
    12:22 26.04.2018

    kazd
    Podle posledních zpráv by se fůze (jejíž úspěšné dokončení není zdaleka jisté) měla týkat jen civilní produkce Embraeru, vojenská divize zůstane nadále pod kontrolou brazilské vlády. Fůze by měla proběhnout tak, že se vytvoří nová firma do níž Embreaer převede výrobu civilních letadel, Boeing by držel 80%.
    https://elcomercio.pe/economia/embraer-y-boeing-estarian-cerca-concretar-fusion-noticia-513842

  • kazd
    11:53 26.04.2018

    Vzhledem k prosakujícím info o vysoké pravděpodobnosti spojení Boeing a Embraer, bude v soutěži prakticky Boeing ...
    I bez toho spojení jsou šance Aera na dodávky nulové, velmi dobré ale z pohledu zviditelnění L159 což by pro AČR i ČR bylo dobré.
    BTW Boeing by mohl výrazně zahýbat i Gripenem E/F, protože se mu jeho brazilská odnož bude velmi hodit ke KC 390.

  • tryskac
    11:15 26.04.2018

    ad tender: porovnavat moznosti rychlej dodavky akychkolvek novych strojov z Aera s dodavkami pre Draken, resp. Irak je nekorektne. Pri spominanych pripadoch slo o dodavky uz vyrobenych, uskladnenych strojov, nie o novovyrobu. V pripade novovyroby by dodacie casy boli prinajlepsom porovnatelne s konkurentmi. Predpokladam, ze EMBRAER dokaze dodavat svoje SuperTucana velmi rychlo, uz ich niekolko desiatok, ak nie stoviek vyrobil. Netreba zabudat, ze posledne L159 boli vyrobene niekedy po roku 2000 a za ten cas sa dodavatelsky retazec rozpadol ci znacne minimalne pretvoril.

    A vidite, v tej fabrike drviva vacsina ceskych zamestnancov na Talianov nadava, minimalne sa o nich vyjadruje s pohrdanim az despektom a aka je realita: Ti vysmievani Taliani dokazali, alebo sa aspon snazia rozhybat MEDZINARODNE predaje, aby fabrika nebola pri novovyrobe zavisla len na CR. A zatial sa im to celkom dari, aspon z pohladu zvonka.
    A ten tender pre USA? Aj ked to nakoniec mozno nebude uspech, rozhodne to bude motivacia pre zlepsenia a aj to sa niekedy pocita. Nie vzdy sa da vyrabat 40 rokov stale to iste, casy P V3S a planovaneho hospodarstva uz skoncili, aj ked komunisti su v CR stale popularni.

  • danny
    10:54 26.04.2018

    cejkis: v podstatě souhlas, na šanci Aera věřím pouze za předpokladu, že bude výběr probíhat v časové tísni a zároveň budou k dispozici omezené zdroje. Ve standardním tenderu si ani neškrtne.

  • skelet
    22:21 25.04.2018

    Cejkis: jen drobná připomínka. S A330MRTT soutěžila americká divize Airbusu, a měl být vyráběný v USA. Boeing vyhrál kvůli silné lobby, a to jen kvůli tomu, aby mu nepadla vojenská divize, když všechny kontrakty vyžral Lockheed.
    Víceméně to samé by platilo pro Aero. Buď by založilo divizi Aero America nebo se v rámci tendru spojilo s někým kdo má výrobní haly a vliv.
    Ať to dopadne jakkoliv, tak musíme jen doufat, že časem se na L-159 naší armády objeví moderní výzbroj.

  • cejkis
    22:11 25.04.2018

    Gorn, je to off topic a věřím, že pan Grohman na to udělá extra článek.

    Nicméně dnes RF prezentovala části alianční střel plných fragmentů. Otázkou je, zda jsou to trosky po zásahu a střepinové poškození bylo doděláno později a nebo je to opravdu po sestřelení. Jasný důkaz mi chybí.

  • cejkis
    22:08 25.04.2018

    Američané nikdy nekupují letadla vyráběná mimo území US. Stačí vzpomenout na SuperTuscano či A330MRTT.

    Když to vyhraje zahraniční dodavatel, tak se soutěž zruší, zašlape do zěmě a vypíše se to tak, aby vyhrál ten správný. Výběrové řízení by US je vždy záruka kvalitní soutěže....

  • Gorn
    20:44 25.04.2018

    danny: pokud vím tak je to známý fenomén, většina z těch fragmentů jsou ve skutečnosti části raket země-vzduch které obránce, v tomto případě Syrská armáda, v panice (respektive ve snaze vykázat činnost) vystřelí aniž by měl reálnou šanci něco zasáhnout. Samozdřejmě obránce typicky příliš nespěchá s vysvětlením že se ti civilisté nefotí s nepřátelskou raketou, nýbrž s jejich, jelikož civilistům ta zpráva na morálce moc nepřidá.
    Jako bonus se najdou kuriozity typu R-73, kde je pravděpodobné že si Syrské letectvo chtělo vylepšit image startem bez pořádné kontroly a při prvním prudkém manévru chudák pilot přišel o výzbroj

  • Gorn
    20:21 25.04.2018

    logik: jen pro pořádek informace ze starších článků na AN

    Nechtěný bitevník L-159 ALCA (autor: Michal Polák)
    Pokud se Draken International podaří prodat L-159 ALCA na americkém trhu, může se také podílet na výrobě i servisu. Pro potenciální kupující Draken zajistí také letecké zkoušky, výcvik a integraci taktických a avionických systémů.

    Americká mise bitevníků L-159 ALCA úspěšně pokračuje (autor: Jan Grohmann)
    Draken již nasadil letadla L-159 ALCA nejen pro výcvik pilotů a instruktorů (Weapons Squadrons) ze základny Nelis, ale také v rámci mezinárodního cvičení Red Flag, ale také ve prospěch 422. testovací a vyhodnocovací letky (422nd Test and Evaluation Squadron) - ta má za úkol testovat operační výkony všech nových letadel a munice.


    Já samozdřejmě neznám přesné znění všech dohod AERO-Draken-USAF, takže těžko říct do jaké míry je Draken zapojen do současné iniciativy a nakolik se AERO může na tom trhu pohybovat s jiným partnerem. Nicméně nedokážu si představit že by Draken nebyl hlavním hráčem na domácí půdě (kdyby šlo třeba o Mexiko tak budiž, ale USA..).

    Jan Grohmann:
    S tím vývarem máte sice pravdu, nicméně to si evidentně uvědomuje i USAF, takže to vypadá že budou preferovány trubovrtolové stroje a navíc je tu ten odstavec z článku na The Drive
    "Air Force might want to actually embrace “throw-away culture” and buy only a small number of light attack aircraft with plans to operate them just for a short period before purchasing another, new fleet"
    což by ten prostor pro vývar na dodatečných "službách" sice zvětšilo, ale zase značně omezilo v čase. S největší pravděpodobností by to znamenalo že odpovědnost za servis a údržbu přenesou z velké části na dodavatele (pokud neplánujete letouny provozovat dlouho tak investujete minimum do zázemí a výcviku pozemního personálu), což by mimochodem AERO i IAI stavilo na druhou kolej a Draken by se stal hlavním poskytovatelem služeb (pokud potřebujete jen specializované opravy tak můžete mít poskytovatele klidně v zahraničí, ale když ho potřebujete na všechno, krom běžné údržby, tak je situace zcela jiná).

  • danny
    16:15 25.04.2018

    omlouvám se za OT. MoD údajně prezentuje fragmenty Tomahawků sestřelených Syrskou obranou. Ale zatím jsem z toho neviděl žádný ucelený výstup v seriozním zdroji. Jen sestřih a pár fotek. Některé celky vypadají docela zachovale.

  • logik
    15:41 25.04.2018

    jan grohman: v podstatě souhlasím, ale...

    Na to, aby dělalo systémového integrátora pro stovky letadel prostě Aero v současné době nemá kapacity. To je naprosto nereálné.
    Co podle mne je Aero schopno - a zároveň to je IMHO schopno i udělat dobře a v rozumném čase - je udělat integraci na pár vývojových kusech, udělala letové zkoušky atd.: prostě vyvinout modifikaci Alky dle požadavků USA.
    A pak následně výrobu předat do USA s tím, že Aero bude inkasovat licenční poplatky plus bude dodávat to, co umí vyrábět: teda nějaké komponenty draku letounu.

    Samozřejmě je otázka, jestli v USA nechtějí čistě jen drak, že i vývojovou práci na integraci si udělají tam. Ale to je podle mne nepravděpodobné - už jen proto, že na to spěchají a Aero to udělá daleko rychleji, než někdo, kdo to letadlo nezná.
    USA podle mne bude chtít +- hotové letadlo včetně schopnosti zabudovat tam americké zbraňové systémy a avioniku, ale pak bude chtít, aby výroba probíhala v USA - jednak kvůli pracovním místům, jednak by nebyly závislí.

    Ale samozřejmě jen hádám, zdroje pro to nemám (kromě zhruba přehledu toho, čeho Aero je a není schopno v současné době) - a i kdybych zdroje měl, s Trumpem to navíc může bejt zejtra úplně jinak, než jak je to dnes....

  • danny
    15:35 25.04.2018

    Rase: tak tak. Si říkám, že pokud si to vlastně zařídí Izraelci a Aero bude jen dodávat draky či jejich součásti, vypadá to jako nic moc výhra. Ale pak by zase byla reálná šance vybudovat v USA servisní a školící středisko a to by mohlo být zajímavé a zase podpořit šance NG.

  • Rase
    15:21 25.04.2018

    danny:
    musíme doufat, že někdo významný co o tom bude rozhodovat, má doma v garáži zaparkovaný L-39. V USA jsou u soukromníků docela oblíbené :-D a že izraelci zatahají za tajné nitky - o schopnostech Aera si snad nikdo nedělá iluze

  • danny
    15:01 25.04.2018

    Jan Grohmann: tuto roli bych Aeru samozřejmě přál, ale obávám se, že to je nereálný sen. Na to Aero nemá ani páky, ani prostředky. O politické průchodnosti ani nemluvím.

  • Jan Grohmann
    14:35 25.04.2018

    logik - je také rozdíl, jestli Aero funguje jako "systémový integrátor", kdy vede jednání se zákazníkem a zajišťuje dodávky celého zbraňového systému (a všeho okolo, protože nejde jen o letadlo), nebo jako subdodavatel, kdy dodá "jen" drak, a někdo jiné ho osadí elektronikou a předá ho zákazníkovi.

    Výhrou je samozřejmě být "systémový integrátor" (největší marže) a prodávat celý produkt - všichni ostatní jsou pak subdodavatelé.

    Nezapomeňte, že z celkový finančních nákladů na celý životní cyklus, prodej samotných letadel představuje pouze cca 25 %. Skutečný "vývar" je ze všeho okolo, hlavně servisu a technické podpory.

  • danny
    14:19 25.04.2018

    logik: souhlas. Úplně jideální řešení pro Aero vidím v podstatě "prodej licence" na stavbu v USA, inkasovat fee z každého tam postaveného kusu. Jako bonus získat integraci nové avioniky a systémů a naopak na vytížení výrobní kapacity získat od Američanů kontrakt na subdodávky v jiném programu. A když se zadaří, tak zatím pracovat na Alce pro země mimo USA.

  • logik
    11:58 25.04.2018

    rase: Jestli něco Aero umí, tak právě vyrábět draky. Elektroniku jen "montuje koupenou". Takže přesně takový subzakázky jsem myslel. Koneckonců už něco dělali pro Boeingy (i pro Airbusy), takže i jsou na subdodávky rozumně zajetý.

    Samozřejmě, nebyl by to nějakej extra zisk. Ale nějaký peníze by z toho byly a spolu s "dírou do trhů" by to byl pro Aero hodně dobrej kšeft. Z letadla, co nikdo nechce a vlastní vláda na něj "plive" by bylo najednou letadlo dost dobrý pro USAF a zajištěná práce na několik let dopředu.

    Ono také největší současnej problém Aera je, že nemá lidi, takže by stejně nic moc většího nebylo schopno rozumně dodávat. To byl i IMHO důvod, proč např. ignorovali polskej tendr. Todle by jim ale právě dalo "čas a peníze" - a peníze znamenaj lidi - na další rozjezd něčeho většího.

    V podstatě by to byla pro AERO ideální situace: "dodaj" stovky letadel, aniž by je museli vyrobit (na což teď bohužel reálně nemaj).

  • Rase
    11:04 25.04.2018

    logik:
    bavil jsem se s jedním člověkem z CSG a prý když predstavili v USA dron CANTAS, tak sice se jim moc líbil a zájem měli, ale chtěli jen holý drak, který by si už osadili vlastními komponenty. To se ale nelíbilo zástupcům CSG, kteří chtěli prodat drony jako kompletní balíček a tedy mít rozumější zisk. Tady to vidím stejně. Pokud Aero prodá L-159, tak předpokládám, že prakticky všechno by se vyrábělo v USA, nějaký zisk by mělo IAI za dodávky nějaké elektroniky a samotné Aero by mělo zisk primárně z licence nebo tak něco (přípravky, nástroje). Rozhodně by to byl ale úspěch a zisk by určitě nebyl zanedbatelný - při takovém počtu. Stůjme ale nohama na zemi.

  • raziel87
    10:55 25.04.2018

    nevíte jak to bude s odolností avionickejch systémů u té modernizované verze?

    Zda bude umět ALCA ještě pořád přistávat a vzlétat na trávě v případě nutnosti.....v tomhle prostě spatřuju tu obrovskou výhodu Gripenu (pro chudší státy). Mohou operovat takřka bez servisního zázemí a prakticky i z travnatých ploch.

    F-16 do trávy neposadíš, má tak citlivej radar a ostatní avionické systémy, které ty otřesy prostě nerozdejchaji - ne se zárukou dalšího vzletu. Když má pak pidizemička dvě letiště, na kterých Falcon přistane.....to se útok plánuje hodně jednoduše.

  • danny
    10:17 25.04.2018

    Spolupráce s IAI je geniální tah. To je poprvé, co nějaké úvahy o exportu 159 začínám brát vážně, byť to celé vypadá, jako totálně nepravděpodobný příběh. Izraelský lobbing a schopnost integrovat avioniku a zbraňové systémy by mohla zabrat.
    Paradoxně jako mnohem důležitější, než parametry letadel, vidím v tuto chvíli dva faktory:
    a) schopnost rychle dodat plnohodnotný stroj s certifikací, dokončenou integrací všech systémů a vypracovanou metodikou pro výcvik, nasazení a údržbu. V tom L-159 těžko najde konkurenci
    b) růst olétanosti standardních bojových letounů. Pokud vše půjde současným tempem (jak nasazení, tak rychlost obnovy), je reálná šance, že se nebude řešit klasický zdlouhavý akviziční proces, ale výběr proběhne zrychleně. Pak by mohlo mít Aero (teda spíš IAI) šanci.

  • raziel87
    10:16 25.04.2018

    tak pokud to nebude probíhat jako v 90. letech, když začalo Aero s Izraelcema spolupracovat poprve :-D ano, byl to problém nás Čechů, že jsme na podmínky spolupráce přistoupili..... ale tehdy si půlka národa, která se zajímala o letectví klepala na čelo....my jim prodáme ALCU za XXY, Izraelci následně třetí straně za XXYY.

    Což je při nezaujatém pohledu izraelcům jedině k dobru - holt jsou to lišky mazaný. Když na to ale koukáš jako českej občan....... jsme čeští Pepíci

  • KOLT
    09:51 25.04.2018

    skelet – Díky. Vypadá to tedy, že je to technicky proveditelné. Nová generace Alcy by to měla (volitelně) určitě umožňovat.

    dusan, s tím všichni počítají. Taky už bylo kolikrát napsáno, že pro Aero je to především reklama.

    lorgarius, samozřejmě, že by se to montovalo v USA, četl jste vůbec předchozí diskusi? Ohledně spolupráce už vám něco napsal Gorn, já jen dodám, že Draken má u USAF docela významnou poradní váhu. A k tomu by nebylo od věci kouknout na https://iainorthamerica.com ;-) Partnery tedy Aero v USA rozhodně může mít.

  • logik
    09:44 25.04.2018

    Rase: Sice je to IMHO celý scify, ale kdyby se to povedlo, tak rozhodně si Aero urve nějaký subdodávky.

  • stirling
    09:31 25.04.2018

    Aero zatím podniká samé rozumné kroky a pokud vypadá nadějně L39NG, tak je logické zkusit takový update i u L159, který asi už i částečně probíhá u nové verze T2 pro AČR.
    Cesta poměr cena/výkon je přesně tou správnou. Nesnažit se o nej, ale dobrý stroj za rozumnou pořizovací a provozní cenu. S tím výběrkem v USA je to opravdu hlavně propagace což Aero po hubených letech potřebuje jako sůl, podle mě ani nikdo v továrně nepočítá s tím, že by se vyhrálo.

  • Gorn
    09:29 25.04.2018

    co se výroby v ČR týče tak to je neexistující problém, je už snad mezinárodním standardem provádět "výrobu" u objednavatele. Takovou tu "výrobu" kdy provádíte akorát finální montáž samozdřejmě, ale tu už voliči neřeší

  • Gorn
    09:26 25.04.2018

    lorgarius: Nechci kazit radost, ale když si zkusíte přečíst starší články na AN tak se třeba dozvíte:
    Dohoda mezi AERO Vodochody a Draken International se však netýká jen prodeje samostatných letadel. Ba právě naopak. Obě společnosti chtějí široce spolupracovat v poskytování leteckých služeb armádám po celém světě a podporovat prodej L-159 ALCA zákazníkům po celém světě

    Draken International získalo mimo jiné od Aera povolení provádět údržbu MRO (Maintenance, Repair and Overhaul) na letounech L-159 ALCA na své základně ve městě Lakeland, Florida. Američané se také postarají o marketing letounu L-159 a dalších strojů z produkce AERO Vodochody v Severní a Jižní Americe. Draken zde letouny nabídne jak státním, tak soukromým zájemcům.

  • lorgarius
    06:54 25.04.2018

    nechcem kazit radost, ale nemusia firmy uchadzajuce sa o zakazky pre pentagon mat americkeho partnera, resp vytvorit spolocne konzorcium s firmou sidliacou v usa? Uz vidim ako si americania nechaju vyrabat 350ks v niekde v ceskej republike - a tym si nechat ujst kseft doma/rozumej podpora domacej zamestnanost, vyvojovych kapacit, bezpecnosti krajiny atd - nakoniec argumenty ktore v ceskej/sloveskej republike sprevadzaju nakupy povedzme od ceskej zbrojovky/ obavam sa ze to by musela zafungovat ta tajomna zidovska loby. pravda ak sa aero tendrov zucastnovat nebude, nikto ich nebude poznat.

  • dusan
    22:48 24.04.2018

    Nechcem tu šíriť pesimizmus, doprial by som Vám úspech, ale realita je dosť krutá.

    Takéto výberové konania sú hlavne veľmi ťažká politika, kde rozhodujú ťažké "váhy" hlavne domácej americkej politiky. Stačí si spomenúť na "výberové konanie" pri tankovacích strojoch, kde bol európsky model jasným "technickým" favoritom, ale politicky to neustál ...

  • ArWe
    21:30 24.04.2018

    ALCA začíná těžit z poměrně úspěšného nasazení v Iráku a hlavně si myslím z velice úspěšného startu u Drakenu.
    Jejich nasazení v USA je skutečně intenzivní (v podstatě nesrovnatelné třeba s českým letectvem). Místní piloti s Alcou prý létají opravdu na hranici možností a občas se podaří přivézt i skalp nejcennější (ať si každý dosadí)...
    Po počáteční nedůvěře ze strany Drakenu se začíná rozjíždět širší spolupráce.
    Dobrá spolupráce je i s iráckými letci, protože dost Iráčanů má stále vazby na bývalé Československo.
    Teď je otázkou zda-li dokáže Aero vytěžit z poměrně dobré situace maximum. Hlavní problém nejspíše bude velký nedostatek personálu napříč odbornostmi..

  • skelet
    20:57 24.04.2018

    KOLT: pokud si pamatuju, tak integrace FLIR přímo do trupu byla zvažována u verze L-159B, jakožto volitelné vybavení. Tím by napodobila svého tehdejšího hlavního rivala Hawk Mk100.

  • Rase
    20:42 24.04.2018

    Pokud Izraelci opravdu budou chtít nabízet američanům L-159 jako nosič některé její elektroniky a komponentů, tak je docela možné, že ji protlačí. Izraelci mají rádi nás, Američané zase izraelce - páky tam jsou i kontakty. Rozhodně ale musíme chápat, že výroba letounu by probíhala v USA (je jedno zda u Bellu nebo jinde) a elektronika by byla rovněž z USA + možná z Izraele. České firmy by z toho měly jen reklamu a to je tak všechno. Tím ale neříkám, že by se nám to nevyplatilo. Rozhodně by se ale nevyráběly v ČR :-D
    Naše lobovací schopnosti řešit nemusíme (je to 0) záleží jen na těch Izraelských a ty jsou. Čím míň ale budeme čekat, tím lépe.

  • Luky
    20:41 24.04.2018

    @CerVus
    tak možná měli nějaké výhrady k tomu, že Alca si nevhodně zatěžovala křídla na koncích, kde to vyvozuje největší ohybový moment (prý nejsou v reálu ani tak populární Sidewindery na wingtipech a snižují životnost stíhaček při 9G manévrech), ale tady se bavíme o křídle bez koncových nádrží....takže výrazné zlepšení.
    Nicméně zrovna na těch turbovrtulácích si představ třeba Mavericka....to budeš teprve brousit runway. Alca má pocitově o dost vyšší chcaní.
    Tady by to stejně asi hlavně nosilo lehkou LGB, SDB nebo nějakou tu raketnici....třeba i chytrou.

  • KOLT
    20:35 24.04.2018

    Nejdůležitější věc zmínil skelet – konečně je šance, že Alca získá moderní výzbroj. Spojení s Izraelci skutečně naznačuje, že zaměření bude na trhy, které jsou momentálně nedostupné z politického (a třeba i finančního) hlediska. Každopádně tomu spojení fandím, je to velká příležitost. Skvělé by třeba bylo, aby zaměřovací systémy mohly být přímo zabudované do draku, takže by nebyl potřeba kontejner.

    Serrafin, u nás by se jich vyrobilo maximálně 35 ;-) Zbytek by se montoval za mořem. Čili o kapacitu výroby bych se nebál.

  • skelet
    20:34 24.04.2018

    Cervus: žádné no tak. Jedná se o reference, které třeba Scorpion nemá žádné. L-159 si mohou reálně ošahat při cvičeních i v boji, vyzpovídat piloty (Americké, Irácké, České). To že nemá integrované to či ono není podstatné, protože IAI je úspěšné integrace čehokoliv.
    A ne, já nevěřím v zavedení L-159 do výzbroje USAF, ale nebude to z těch důvodů, které nastiňuješ. Pokud by se reálně Aero účastnilo programu OA-X, tak potřebuje silného partnera, který by ji proloboval. Třeba Bell :)))

  • Serrafin
    20:14 24.04.2018

    Také se mi zdá, že se jedná spíše o marketingovou PR pro jiné zákazníky než USAF. Je ale faktem, že ALCA je už letadlo trochu prověřené v boji, navíc v přesně takové roli na jakou USAF poptává letadlo. Pokud by byla L159 cenově optimalní, bylo by lecos možné.
    Je ale faktem, že s naší politickou reprezentací ( ostudou ) je možnost takového obchodu nereálná. Ten bordel okolo výběrka na vrtulníky či rusomilovné výrony hradní smečky, obchodní politice směrem na západ nepomohou.
    A ta poslední věta mne spíš pobavila, kdo a kde by v ČR dokázal vyrobit 350letadel???

  • Nesher
    20:09 24.04.2018

    Miroslav
    To platí pro současnou Alcu, ta nová bude stát spíše na izraelských komponentech. Ale i tak, konečná montáž v USA je prostě nutnost.

    Cervus
    Proto také píšu, že nevěřím, že by to mířilo na USAF. Ale pro chudší země by to mohla být zajímavá možnost.

  • CerVus
    19:58 24.04.2018

    Jara: Dva lidi se kterými jsem pracoval (jeden dělal v Čáslavi u Alek technika, druhý se specializoval na rakety) mi nezávisle na sebe říkali, že pokud se 159 natankuje a naloží, tak nedokáže vzlétnout s většími bombami nebo raketami potože se kvůli zatížení přiblíží nebezpečně nízko dráze. Proto je Scorpion hornoplošník. Lépe se s výzbrojí manipuluje a můžou pod křídla zavěsit co se jim zamane. Taková AGM-65 je na živo celkem velká mrcha.

    skelet: Ale no tak, AČR je pro ně podfinancovaná amrádička z Východní Evropy, která se v NATU jen veze. Za 20 let to letadlo díky nezájmu politiků a představitelů armády nedákazalo získatt použitelnou paletu zbraní natož zaměřovací kontajnery. Už teď je zastaralé a to by se měly doručovat za několik let. S tím za mořem nemůžou uspět. V Africe a na středním východě proč ne, ale USA? I ty turbovrtulové stroje tam mají modernější výbavu. U Drakenu to sice válí, ale tam létají i starší kousky. Navíc za tu cenu, co to od AČR koupili. Radiolokator byl určený pro modernizaci stařičké F6E. To letadlo by potřebovalo hloubkovou modernizaci a posunutí systémů do nového milénia. Grifi-L vyměnit za elektro-optický/infračervený senzor, zmodernizovat kokpit, ideálně přidat MADL, aby mohlo komunikovat s jejich letadly.
    A to, že je bojové prověřené... Až na něj bude někdo střílet, tak se teprve ukáže. Zatím odhazuje dvojíci neřizených pum na cíle, které se nebrání. Ano, funguje v drsných klimatických podmínkách to nepopírám. To má, ale stačit? Vždyť amíci se snaží vše bombardovat chirurgicky. Tím, že se na letadlo zavěsí LITENING Pod, tak sice získaá schopnosti konkurence, ale za jakou cenu? Pořizovací cena letadla tam není vše.
    Aero se má soustředit na L-39NG jak cvičnou, tak militarizovanou variantu a trhy v Asii a Africe dokud tam stále má ještě nějké klienty. Jasně prd tomu rozumím, ale kolik opravdových znalců tu je?

  • Miroslav
    19:47 24.04.2018

    Nesher: Ono ten L-159 má jednu výhodu ktorá je zároveň aj nevýhodou. L-159 je napechovaný americkými technológiami takže nejaká šanca tam je. Presne toto je však aj nevýhodou lebo niektoré možné trhy sú zatvorené keďže USA nie sú ochotné tieto technológie prenášať do niektorých krajín ktoré by o Alcu aj mali záujem

  • Nesher
    19:18 24.04.2018

    Osobně si myslím, že to na OA-X nemíří, a to ani jako marketingové cvičení, jednak to Aero nikdy nezmínilo, ale hlavně chybí to nejpodstatnější, americký partner.
    Bez amerického partnera neprodáte Pentagonu skoro nic, natož bojová letadla.
    Spíše bych to viděl na cílení na chudší evropské, jihoamerické a asijské a bohatší africké země.

  • Flader
    19:03 24.04.2018
    Oblíbený příspěvek

    Konečne sa niekto rozhýbal a oprášil v hodine 12 projekt ALCA. Prajem Aeru veľa úspechov a dúfam, že sa čoskoro aj dočkáme reálne lietajúcej "L-159NG". Účasť na takomto projekte je pre všetkých zúčastnených veľmi dobrá reklama. Preto som nechápal prečo sa do tohto výberu Aero hneď nehrnulo. Veď predsa USAF hľadajú koncepčne práve podobný stroj ako je ALCA.

    Osobne si myslím, že keby sa AČR a MOČR k L-159 nesprávali ako k nechcenému dieťaťu, ale dotiahli projekt do konca, tak by možno už dávno lietali aj mnohých ďalších letectvách.

  • Jara
    19:03 24.04.2018

    Jirosi
    Ale no tak!! Se tady ohanite médií a znite jako pan Jiří X Doležal z respektu si zjistěte komu je zavrtan v zadku on!
    Tím bych politiku raději opustil, ale totality bych se u nás v ČR nebál tahle šířená histerie je jen sprostý politický boj

Stránka 1 z 2