Boeing pokračuje v testování vodíkového letadla Phantom Eye

Phantom Eye
Foto: Phantom Eye testuje startovací plošinu / Boeing

Na letecké základně Edward Air Force Base v Kalifornii pokračuje Boeing v testování vodíkového průzkumného a komunikačního letadla Phantom Eye. Stroj před pár dny dokončil pojezdové zkoušky za použití speciální startovací plošiny. Nyní je letadlo připravováno již k druhému letovému testu.

Phantom Eye díky své konstrukci, kdy uprostřed „bachrovitového“ trupu jsou umístěny dvě obří vodíkové nádrže, nemá místo pro klasický zasunovací podvozek. Při startu je proto nutné stroj posadit na speciální pojezdovou plošinu. Phantom Eye se pomocí své vlastní síly rozjede a při dosažení vzletové rychlosti se od plošiny oddělí.

Připomeňme, že při prvním letu Phantom Eye dosáhl výšky 1 200 metrů a rychlosti 112 km/h. Bohužel při přistání se jeho jednoduchý přistávací podvozek zabořil do nerovnosti v zemi a poškodil se. Boeing však tvrdí, že na letounu provedl technické úpravy, takže k podobné nehodě už nedojde. Dále byl na letounu vylepšen letový software a olejové pumpy pro motory. „Vylepšili jsme autonomní letové systémy a dosáhli jsme všechny požadované cíle v testech, takže jsme připraveni na druhý let,“ vysvětluje Drew Mallow, programový manažer programu Phantom Eye.



Video: Zkoušky startovací plošiny / YouTube



Díky štíhlým a dlouhým křídlům (rozpětí 46 metrů) je zkoušený prototyp schopen dosáhnout výšky až 20 kilometrů. Zde je schopen operovat s užitečným nákladem 200 kilogramů až po dobu čtyř dní. Stroj bude také šetrný k životnímu prostředí, neboť vedlejším produktem spalování vodíku je pouze čistá voda.

Konečným cílem je však konstrukce mnohem většího letadla. Výsledný letoun bude ve výšce 20 km schopen při rychlosti 280 km/h operovat až sedm dnů s nákladem 1 000 kilogramů nebo až 10 dnů s nákladem 300 kilogramů. Obří výdrž ve vzduchu znamená i obří dolet. Stroj může bez problému přeletět z USA do Indického oceánu, provádět průzkum a poté se bezpečně vrátit zpět.

Typickým posláním letounu bude dlouhodobý průzkum a sledování nebo zprostředkovávání komunikace mezí místy až 1 000 kilometrů vzdálenými. Bude tak vlastně mnohem efektivněji a za zlomek ceny zastávat roli komunikačních a průzkumných satelitů.

Zdroj: Boeing

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Future Vertical Lift– vrtulník nové generace pro americkou armádu

Future Vertical Lift neboli FVL je program americké armády, jehož cílem je najít náhradu za střední vrtulníky UH-60 Black Hawk. Nová vrtulníková platforma musí být rychlejší, unést více nákladu a to vše při menších nárocích na logistiku. Pokud bude chtít někdo tyto požadavky splnit, nezbude mu však nic jiného, než opustit cestu klasické vrtulníkové koncepce a podívat se po nových, méně tradičních konstrukčních řešeních.

Revoluční proudový motor ADVENT bude brzy plně spuštěn

GE Aviation pokračuje ve vývoji moderního proudového motoru ADVENT s variabilním cyklem pro letectvo Spojených států amerických. Využívá přitom zkušeností získaných u pohonných jednotek pro dopravní letouny, jako například pro Boeing 787 Dreamliner. Podle očekávání mají mít budoucí stíhací letouny a bombardéry s takovým typem motoru až o 25 % menší spotřebu. Prvního plného běhu motoru bychom se měli dočkat už letos.

ARGUS-IS – první skutečná vojenská křišťálová koule

V současné době asymetrických konfliktů je smrtelně důležité mít dokonalé povědomí o situaci na bojišti. Dnes však bitevní pole netvoří jen přehledný otevřený terén, ale především členité městské prostředí nebo průmyslové komplexy. Americká DARPA proto od roku 2007 pracuje na "nebeském oku" ARGUS-IS, jenž dokáže pořizovat v reálném čase záběry bitevního pole v obřím rozlišení 1,8 Gpx.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře