VTOL X-Plane: Phantom Swift vede

Foto: Phantom Swift / Boeing
Phantom Swift / Boeing

Firma Boeing získala od americké výzkumné agentury DARPA dalších 9,4 milionu dolarů na rozpracování letounu s kolmým startem a přistáním VTOL (Take-Off And Landing) Phantom Sfiwt. Letoun společně s další trojicí soutěží v programu VTOL X-Plane, jehož cílem je vyvinout novou generací strojů schopných kolmého startu a přistání.  

Program VTOL X-Plane

Program VTOL X-Plane odstartoval v minulém roce. Cílem programu je zjistit, zda současná úroveň vědy a techniky dovoluje zkonstruovat stroje schopné jak kolmého startu a přistání, tak i násobně rychlejšího letu než současné vrtulníky.

Cílová hmotnost letounu je požadována mezi 4500 – 5450 kg. Hmotnost užitečného nákladu musí představovat alespoň 40 % prázdné hmotnosti letounu. Mezi hlavní výkonnostní cíle však patří vysoká cestovní rychlost - 550 až 740 km/h. Jde o rychlost 2 až 3× větší, než vyvinou současné vrtulníky a zhruba o čtvrtinu větší, než v případě konvertoplánu V-22 Osprey.

Na začátku letošního roku vybrala DARPA čtyři soutěžící pro fázi 1 (Phase 1) - Aurora Flight Sciences, Karem Aircraft, Sikorsky Aicraft a Boeing. Každá z firem získala pro rozpracování svých návrhů přibližně 14 milionů dolarů. Všichni účastníci mají do konce roku 2015 předložit předběžné návrhy svých letounů.

Následně DARPA vybere v rámci fáze 2 (Phase 2) jediného uchazeče, kterému poskytne další finance na stavbu technologického demonstrátoru. První let (Phase 3) se očekává v letech 2017 až 2018.

Zdá se, že jedním z horkých kandidátů na vítězství je Boeng se svým letounem Phantom Sfiwt. Tiskové oddělení Boeingu se před pár dny pochlubilo získáním dalších 9,4 milionu dolarů v rámci fáze 1B (Phase 1B). V tuto chvíli není jasné, zda i ostatní soutěžící dostali v rámci fáze 1B další peníze.

Phantom Sfiwt 

Boeing před ostatními soutěžicími výrazně technicky vede. Zatímco letouny ostatních jsou pouze na papíře, Phantom Sfiwt se již jako zmenšený model (17% velikost) dostal do vzduchu. Boeing si tak ověřil, že koncepce letounu pro program VTOL X-Plane je technicky reálná.

Phantom Sfiwt je štíhlý letoun, ideově připomínající konvertoplán. Na konci křídel je dvojice zapouzdřených překlopných rotorů. Ty pomáhají při startu a při dopředném letu poskytují potřebný tah.

Samy o sobě však pro kolmý start a přistání nestačí. Potřebný vztlak i stabilitu při startu zajišťuje další dvojice rotorů zapouzdřených do trupu letounu.

Ve své plné velikosti Phantom Sfiwt bude mít rozpětí 15,2 m a délku 13,4 m. Hmotnost je vypočítaná na 5450 kg. Problémem však není letoun škálovat do menších nebo větších rozměrů. Užitečný náklad, v podobě senzorů, nákladu nebo zbraní bude umístěn mezi dvojici trupových rotorů.

Pro technologický demonstrátor počítá Boeing s využitím turbohřídelových motorů General Electric CT7-8. Dlouhodobým cílem je však využití vhodnějších elektrických motorů, které budou zásobovat výkonné akumulátory na palubě.

V současné době program VTOL X-Plane počítá pouze s bezpilotními stroji. V případě potřeby je však možné uvažovat také o pilotovaném letadle.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

NASA testuje elektricky poháněná letadla

NASA začala testovat nový perspektivní způsob pohonu letadel – distribuovaný elektrický pohonný ...

Aero a Draken: Nová šance pro L-159 ALCA

Firmy AERO Vodochody a americká Draken International před pár dny podepsaly dohodu o široké ...

XV-58 Manta – konec vrtulníků?

Tým postgraduálních studentů z Georgia Institute of Technology navrhl unikátní letoun schopný ...

GXV-T: Konec těžce pancéřovaných vozidel?

Americká agentura pro pokročilé obranné technologie připravuje projekt nové generace pozemních ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • shal
    10:22 31.08.2014

    Saladin: To není 10mil dolarů za RC model, ale 10mil dolarů na další rozpracování RC modelu.

  • Saladin
    16:24 30.08.2014

    RC model za 10 mio USD...

  • Zabahaz
    13:20 30.08.2014

    To co napsal RiMr71 má svou váhu. Funkční model pochopitelně není žádná záruka že zařízení bude fungovat v reálné velikosti. Co si pak možno představit pod výrokem "koncepce... je reálná"?

  • RiMr71
    13:10 30.08.2014

    Alyxxik: viděl jsi někdy soudobé X-koptéry?
    Toto je jako objevovat ameriku. Na youtube najdeš podstatně pokročilejší běžně provozované modely.
    Pro laiku "jů" pro RC modeláře "hmm"...

  • Takeda
    11:38 30.08.2014

    Zajímavý je hlavně jak rychle proběhl vývoj toho modelu, což je v tom youtube videu: 3 dny navrhování, 10 dní shánění dílů a dva týdny stavby než vzlétl.

    To je podle mě dost působivý.

  • Alyxxik
    11:15 30.08.2014

    RiMr71 : "Boeing si tak ověřil, že koncepce letounu pro program VTOL X-Plane je technicky reálná" Co na tom nechápeš?

  • RiMr71
    09:52 30.08.2014

    Demonstrátor? Mankote dyť je to obyčejný RC model a ještě ani moc povedený, vybavený, řízený a létající...