Boeing představil koncept námořního stíhacího letounu 6. generace

F/A-XX
Foto: Koncept stíhačky F/A-XX podle firmy Boeing / Boeing

Americké námořnictvo se již pomalu chystá na období po roce 2030, kdy skončí životnost palubních stíhacích letounů F/A-18 Super Hornet a EA-18G Growler. Námořnictvo oslovilo v rámci programu F/A–XX několik předních výrobců stíhacích letounů, aby předestřelo své nápady a vize na palubní stíhací letoun pozdní poloviny 21. století.

Americké námořnictvo U.S. Navy plánuje začít po roce 2020 s postupným vyřazováním strojů F/A-18A/B a modernějších F/A-18C/D Hornet. Náhradit by je měly jednomotorové stroje F-35C Lightning II. Přesto bude ve službách amerického námořnictva nadále sloužit 515 stíhacích F/A-18E/F Super Hornet a 114 strojů radioelektronického boje EA-18G Growler.

Jelikož jednomotorové F-35C nemohou konkurovat výkonem, nosností ani doletem dvoumotorovým strojům F/A-18, začala již nyní U.S. Navy hledat v rámci programu F/A-XX náhradu za stíhačky Super Hornet s cílem získat po roce 2030 dvoumotorový stíhací a útočný letoun zcela nové generace.

Kolem programu F/A-XX bylo živo tento týden na expozici Navy League Sea-Air-Space ve Washingtonu DC. Firma Boeing tu představila svůj koncept právě takového námořního letounu. Na rozdíl od svého konkurenta Lockheed Martin vidí Boeing budoucí letoun bez směrových křídel a v "kachní" konfiguraci.

Odstranění směrových křídel je současným trendem. Zásadně tak klesá aerodynamický odpor letounu a zlepšují se "stealth" vlastnosti. Avšak použití "kachních" křidélek je poněkud překvapivé, protože tato konfigurace vykazuje obecné horší "stealth" vlastnosti. Zdá se však, že Boeing přišel s kompromisem, kdy kachní konfigurací zhoršené vlastnosti vykompenzuje odebráním směrového a výškového kormidla.

F/A-XX Foto: Koncept stíhačky F/A-XX podle firmy Lockheed Martin / Lockheed Martin 

Automaticky se počítá s vývojem dvou verzí letadla – pilotované a nepilotované. Nízko posazený kryt kabiny a špatný výhled dozadu pak napovídají o použití senzorů s 360° pokrytím. Podobně jako u stíhačky F-35 bude pilot na průhledovém displeji své přilby vidět taktickou situaci bez omezení směru pohledu, klidně i přes podlahu kabiny.

Také konkurenční firma Lockheed Martin prezentovala před nedávnem ideovou kresbu budoucího námořního stíhače šesté generace. Společnost je sice nyní plně vytížena programem F-35 Lightning II, ale podobný obří vojenský program si jistě nenechá ujít.

Zdroj: Flight Global

Nahlásit chybu v článku


Související články

X-47B poprvé na letadlové lodi

Na konci listopadu poprvé odstartoval pomocí katapultu bezpilotní palubní letoun X-47B. Ve stejné ...

VTOL X-plane – vysokorychlostní letadla s kolmým vzletem a přistáním

Americká agentura DARPA odstartovala nový program vývoje letadel s kolmým vzletem a přistáním, tzn. ...

Bombardéry B-2 Spirit hlídkují nad Korejským poloostrovem

Severní Korea má důvod k obavám. Americká armáda se rozhodla demonstrovat své odhodlání bránit Jižní ...

Námořní průzkumný letoun MQ-4C Triton startuje

Americké námořnictvo se připravuje k prvnímu letu nového bezpilotního průzkumného letounu MQ-4C ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Charlie
    08:43 09.04.2013

    Zajímalo by mě, proč se kontraktu na námořní stíhač už neúčastní Grumman (resp. Northrop Grumman), býval jedním z největších dodavatelů letounů pro námořnictvo. Stejně tak je ...Zobrazit celý příspěvek

    Zajímalo by mě, proč se kontraktu na námořní stíhač už neúčastní Grumman (resp. Northrop Grumman), býval jedním z největších dodavatelů letounů pro námořnictvo.

    Stejně tak je zajímavé sledovat postupný downgrade u US NAVY - k F-14 mělo F/A-18 Hornet, jenže pak Tomcaty vyřadili a Super Hornet (i když je mnohem větší než Hornet) prostě nedosahuje takových letových výkonů, aby zabezpečil srovnatelnou paletu úkolů. Tehdy to nevadilo, ale dnes, ve světle ambicí Číny, by se rozšíření krytí svazů zase hodilo - a těžký stíhač s výkonnným radarem a střelami chybí. To srandalítátko Lightning II je možná hightech, ale jak se psalo výše - půjde spíš o náhradu Hornetů.

    A co se týče Boeingu, ten má dlouhou tradici v předražených kontraktech (už někdy od Superfortressu) a pokud jde o stíhačky... Američanům aktuálně chybí nějaký vizionář, vývoj se příliš zkorporátnil a je to vidět, v tomhle směru jsou na tom Rusové s jejich tradicí vývojových kanceláří trochu lépe (i když Mikojan teď strádá).Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2